خانواده اسرای صهیونیست خواهان آتش‌بس شدند

نتانیاهو در دو راهی توافق یا استعفا

حسین فاطمی
خبرنگار

همان‌طور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود، مذاکرات غیرمستقیم بین مقامات حماس و رژیم صهیونیستی برای تبادل اسرا و آتش‌بس، آن‌گونه که اخبار و گزارش‌ها حکایت داشتند روز نخست مذاکرات به توافق نرسید و هنوز بحث‌ها بر سر پیشنهادات ارائه شده در قاهره ادامه دارد. هرچند که مقامات حماس اعلام کردند، پیشنهاد توافق کنونی بهتر از پیشنهادهای قبلی است با این حال هنور خبری از توافق نیست. رسانه‌ها دیروز یکشنبه درباره نتایج مذاکرات روز گذشته در قاهره در خصوص دستیابی به توافق آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه گزارش دادند که هنوز توافقی حاصل نشده است. شبکه خبری سی‌بی‌اس امریکا به نقل از یک مقام ارشد حماس گزارش داد، مذاکراتی که در قاهره از طریق میانجیگران مصری درحال انجام بود، روز شنبه بدون نتیجه پایان یافت و دور جدید آن هم دیروز یکشنبه برگزار ‌شد که تا لحظه تنظیم این گزارش خبری دال بر توافق منتشر نشد.
در آخرین جزئیات مربوط به مذاکرات قاهره برای تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه، رسانه‌های مصری تأکید کردند که پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات بر سر آتش‌بس و توافق برای تبادل اسرا در نوار غزه حاصل شده است. پیش از این کانال خبری قاهره به نقل از یک منبع بلندپایه گزارش داد که هیأت امنیتی مصر که در روند مذاکرات اسرائیل و حماس میانجیگری می‌کرد در مورد بسیاری از موارد اختلاف‌نظر به یک چهارچوب توافقی دست یافته است.
 
جزئیات جدید پیشنهادات اشغالگران
 رسانه‌های صهیونیستی هم شامگاه شنبه جزئیات آتش‌بس پیشنهاد شده به جنبش حماس را منتشر کردند، کما اینکه یدیعوت آحارونوت خبر داد، در این توافق سه‌مرحله‌ای که ۱۲۴ روزه خواهد بود به جنبش حماس پیشنهاد شده در مقابل هر نظامی زن زنده اسرائیلی، ۲۰ اسیر فلسطینی زن محکوم به حبس ابد آزاد شود. براساس این توافق، جنبش حماس که هم‌اینک ۳ تا ۴ اسیر نظامی زن اسرائیلی را نزد خود در اختیار دارد، در مرحله نخست می‌تواند ۶۰ تا ۱۰۰ اسیر فلسطینی محکوم به حبس ابد را آزاد کند. در مرحله اول آتش‌بس که به مدت ۴۰ روز است، ۳۳ اسیر اسرائیلی در مقابل هزار اسیر فلسطینی آزاد می‌شوند و مردم غزه به خانه‌های خود در شمال غزه باز می‌گردند.
در مرحله دوم، به مدت ۴۲ روز آتش‌بس فوری ایجاد می‌شود و بقیه اسرای اسرائیلی از جمله چند سرباز آزاد می‌شوند همچنین در این مرحله تعدادی اسیر فلسطینی آزاد می‌شوند که تعداد و هویت آنها هنوز مشخص نیست و در مرحله سوم، به مدت ۴۲ روز آتش‌بس ایجاد می‌شود، اجساد تمام اسرای کشته شده اسرائیلی بازگردانده می‌شوند، پیکر تمام شهدای اسیر فلسطینی پس داده می‌شود و ارتش اسرائیل از نوار غزه خارج می‌شود.
طبق گزارش منابع خبری، طرف‌های واسطه از جمله امریکا، مصر و قطر منتظر پاسخ هیأت مذاکره‌کننده حماس به مفاد سه‌مرحله‌ای شروط آتش‌بس اعلام شده هستند و با وجود آنکه هیأتی از حماس به رهبری خلیل الحیه که اکنون در قاهره به سر می‌برد، اما منابع برجسته مقاومت فلسطین روز شنبه به المیادین گفتند که مذاکرات «به دلیل امتناع رژیم صهیونیستی از پایبندی به آتش‌بس دائمی» با یک مانع بزرگ روبه‌رو است. این منابع به المیادین توضیح دادند که «حماس اصرار دارد که هیچ توافقی بدون متن صریح در مورد آتش‌بس را نمی‌پذیرد.» این موضوع پس از آن مطرح شد که یک منبع برجسته در جناح‌های فلسطینی به المیادین تأکید کرد: «بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر دولت اشغالگر و رهبران آن همیشه مذاکرات را خنثی می‌کنند.»
 
اصرار به جنگ در میانه مذاکرات
درحالی که رژیم صهیونیستی با ژست دیپلماتیک و با هدف تبادل اسرا و آتش‌بس در قاهره حاضر شده است و از طرف دیگر مقامات امریکایی، حماس را متهم به تعلل در پذیرش شروط، کارشکنی در روند مذاکرات و عدم حصول توافق می‌کنند، چهره‌های تندروی کابینه نتانیاهو بر حمله به رفح تأکید دارند. بزالل اسموتریچ، ضمن تأکید بر مخالفت خود با امضای توافقی برای تبادل اسرا با جنبش حماس، تسریع در حمله مقرر به شهر رفح را خواستار شد. نتانیاهو هم روز شنبه تصمیم گرفت، با وجود فشارهای امریکا، هیأت مذاکره‌کننده را جهت شرکت در مذاکرات قاهره اعزام نکند. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد، نتانیاهو از «بنی گانتس» و «گادی آیزنکوت» ۲ عضو کابینه جنگ برای حضور در رایزنی‌هایی که طی آنها تصمیم گرفته شد هیأت مذاکره‌کننده این رژیم به قاهره اعزام نشود، دعوت نکرده بود.
همچنین این شبکه تلویزیونی فاش کرد که دفتر نتانیاهو، گزارش‌های مطبوعاتی را از زبان یک مسئول سیاسی ارشد ارائه کرد که طی آنها تأکید شد، تل‌آویو هرگز در مورد حمله به رفح کوتاه نخواهد آمد و با توقف جنگ موافقت نخواهد کرد. ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی ضمن استقبال از تصمیم نتانیاهو در مورد اعزام نکردن هیأت این رژیم به قاهره، در بیانیه کوتاهی اعلام کرد که امیدوارم او به تعهدات دیگری که در نشست هفته گذشته به من داد، مبنی بر اینکه قراردادی وجود ندارد و به رفح حمله می‌کند، نیز عمل کند. جالب‌تر آنجاست که منابع رسانه‌ای عبری‌زبان، دست نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را رو کرده و فاش کردند که وی با نام یک مسئول دیپلمات جعلی از ایده حمله به رفح و ادامه جنگ حمایت می‌کند. شنبه، رسانه‌های عبری‌زبان بیانیه‌ای را از طرف یک «منبع سیاسی» صهیونیست منتشر کردند که در آن گفته شده بود، تل‌آویو با پایان دادن به جنگ در چهارچوب هیچ توافقی با حماس موافقت نخواهد کرد. این منبع که مشخص شده خود نتانیاهو بوده‌ است، گفته بود که «چه آتش‌بس برای آزادی اسرا وجود داشته باشد چه نه، ارتش وارد رفح خواهد شد.»
 به نظر می‌رسد که با توجه به همین اخبار و گزارش‌هاست که مقامات حماس از یک طرف در زمین بازی رسانه‌ای و سیاسی مقامات امریکایی قرار نگرفته و از تعجیل در پذیرش شروط، بدون بررسی دقیق آنها سر باز می‌زنند و از طرف دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین بر ضرورت مکتوب شدن متن توافق آتش‌بس در نوار غزه تأکید کردند. نکته مهم‌تر آنجاست که مقامات حماس تصریح می‌کنند که باید دو کشور ترکیه و روسیه ضامن اجرایی این مذاکرات باشند که نشان می‌دهد آنها (حماس)، حتی پس از حصول توافق نسبت به اجرایی شدن تمام مفاد آن و عدم عهدشکنی و کارشکنی صهیونیست‌ها خوشبین نیستند و حتی این احتمال را هم می‌دهند که پس از توافق، حمله به رفح صورت گیرد.
 
استعفا یا مذاکره
درحالی اخبار و گزارش‌ها حکایت از آن دارد که نتانیاهو دل خوشی از توافق با حماس به منظور تبادل اسرا و پایان جنگ ندارد و سعی می‌کند که گفته جریان‌های افراطی کابینه را ملاک عمل قرار دهد که خانواده‌های اسرای صهیونیست از بی‌بی خواستند تا بین آتش‌بس با مقاومت فلسطین یا استعفا، یکی را انتخاب کند. خبرگزاری فلسطینی «سما» خبر داد، خانواده‌های اسرای صهیونیست در نامه سرگشاده‌ای به نتانیاهو از وی خواستند، در صورتی که نمی‌تواند فشارهای سیاسی (از جانب وزیران کابینه خود) برای جلوگیری از بسته شدن توافق آتش‌بس با مقاومت فلسطین را تحمل کند، استعفا دهد.
در همین حال تظاهرات علیه کابینه نتانیاهو که ماه‌های متمادی سرزمین‌های اشغالی را فراگرفته است، شنبه شب نیز برگزار شد. تظاهرات شنبه شب در سرزمین‌های اشغالی علیه نتانیاهو به خشونت کشیده شد و نیروهای پلیس تل‌آویو به معترضان یورش بردند. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که معترضان خواهان آزادی فوری اسرا و امضای توافق برای تبادل اسرا با مقاومت شدند. براساس اعلام منابع صهیونیستی، شهرک‌نشینان صهیونیست، خیابان کاپلان در تل‌آویو را بستند. خانواده‌های اسیران صهیونیست در یک بیانیه فوری اعلام کردند که اسرائیلی‌ها خواهان آزادی اسرا هستند و حاضرند بهای آن را بپردازند اما نتانیاهو حاضر نیست ائتلاف «ایتامار بن گویر» و «بتسلئیل اسموتریچ» وزیران کابینه را به خاطر آزادی اسرا کنار بگذارد. آنها در این بیانیه تأکید کردند که اگر بهای بازگشت اسرا توقف جنگ است، باید این جنگ فوراً متوقف شود.

 

خبر پلاس

ضربه سخت مقاومت غزه به صهیونیست‌ها در دومین روز مذاکرات
 گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس در حمله راکتی به پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی در کرم ابوسالم و محوطه آن، تعدادی از نظامیان صهیونیست را کشته یا زخمی کردند.
به گزارش ایرنا، برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی به زخمی شدن دست‌کم ۵ نظامی صهیونیست در جریان این حمله گردان‌های القسام اذعان کردند. برخی از این رسانه‌ها نیز اعتراف کردند، دو نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در این حمله کشته شدند. این درحالی است که ارتش رژیم صهیونیستی خواهان منتشر نشدن تصاویر مربوط به این حمله شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی