مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت وگو با «ایران» مطرح کرد

گام گندمکاران برای خودکفایی کامل

12 میلیون تن گندم با تمهیدات دولت ازجمله تعیین منطقی نرخ خرید تضمینی گندم، کشور در تأمین همه ۱۲ میلیون تن گندم برای تولید نان به خودکفایی دست پیدا کرد.

 برداشت نخستین خوشه‌های گندم از هفته دوم فروردین‌ماه در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان آغاز شد. طی اقدامات حمایتی دولت از کشاورزان طی دو سال گذشته، خرید تضمینی گندم در سال 1402 به 10.5 میلیون تن رسید، به طوری‌که در سال اول دولت سیزدهم افزایش ۳ میلیون تنی گندم و در سال دوم ۶ میلیون تن افزایش تولید گندم محقق شد. انتظار می‌رود در سال 1403 هم میزان تولید گندم نسبت به سال قبل اگر افزایش نداشته باشد، کاهش هم پیدا نکند. این در حالی است که طی سال 1400 تولید گندم از ۱۳ میلیون به ۸ میلیون تن کاهش یافت و آمار خرید تضمینی گندم نیز به حدود 4 میلیون و 500 هزار تن افت پیدا کرد. همین موضوع موجب شد، واردات این محصول استراتژیک به بیش از ۷ میلیون تن افزایش یابد. نیاز کشور به گندم ۱۳.۵ میلیون تن است که ۱۲ میلیون تن برای گندم نان و بقیه نیز در صنف و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. با تمهیدات دولتی از جمله تعیین منطقی نرخ خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات کشاورزان، از سال گذشته در تأمین خرید گندم نان کشور به خودکفایی رسیده‌ایم که می‌تواند گام بعدی را که رسیدن به خودکفایی کامل در تولید گندم است، تحقق بخشد.
 
انجام عملیات برداشت گندم
در 6 استان
سهراب سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به آغاز برداشت گندم از فروردین‌ماه گفت: اولین برداشت گندم از مزارع هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان آغاز شد و اکنون به خوزستان، ایلام و جنوب فارس رسیده است. در حال حاضر عملیات برداشت در 6 استان کشور در حال انجام است و در ادامه به استان‌های گلستان، مازندران و اقلیم‌های معتدل و سرد می‌رسد. عملیات برداشت از استان‌های گرمسیر در فروردین‌ماه آغاز شده و در استان‌های غربی در شهریورماه به پایان می‌رسد. وی درباره برآورد از میزان تولید گندم در سال‌جاری گفت: پیش‌بینی شده است امسال 13.5 میلیون تن گندم تولید شود و میزان خرید تضمینی هم به 10.5 میلیون تن برسد. سهرابی سطح زیرکشت گندم را 6 میلیون هکتار عنوان کرد و افزود: در سال زراعی 1403-1402 سطح زیرکشت گندم شامل 2 میلیون هکتار گندم آبی و 4 میلیون هکتار گندم دیم می‌شود که تغییری نسبت به سال قبل نداشته است. مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به انجام اقدامات فنی برای پایداری در خودکفایی گندم، گفت: توزیع 430 هزار تن انواع بذور اصلاح شده، توزیع کودهای اوره، فسفات و پتاسیم، توسعه کشت مکانیزه، آبیاری موضعی و قطره‌ای، مبارزه با آفات، اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در سطح 5.2 میلیون هکتار برای چهارمین سال پیاپی و اجرای کشت قراردادی از جمله اقدامات برای پایداری در خودکفایی گندم محسوب می‌شود. سهرابی میزان بارش‌های بهاری در سال 1403 را رضایتبخش عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود اردیبهشت و خرداد پربارشی داشته باشیم و اگر این اتفاق بیفتد احتمال دارد تولید و خرید گندم بیشتر شود. بارندگی در شهرهایی که عملیات برداشت در حال انجام است، تأثیری ندارد، اما در مناطق گرم و مرطوب شمال کشور و اقلیم‌های معتدل و سرد می‌تواند مؤثر باشد. وی با بیان اینکه سیل سیستان و بلوچستان تأثیری در مزارع گندم نداشت، افزود: خوشبختانه سیل در مناطقی که مزارع گندم قرار داشتند، نیامد ولی به مناطقی که بیشتر صیفی‌جات در آنجا کاشته شدند، آسیب رسانده است. مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره آغاز خرید تضمینی گندم گفت: برای رفاه حال کشاورزان و جمع‌آوری گندم‌های مازاد، 1150 مرکز خرید تضمینی گندم و 21 هزار کمباین برداشت گندم درنظر گرفته شده است. سهرابی در پایان بیان کرد: کشاورزان باید از حالا به بعد مدیریت مبارزه با آفات و علف‌های هرز و بیماری‌های گندم را درنظر بگیرند، زیرا شیوع آفات بشدت بر کاهش محصول اثر می‌گذارد. در واقع با اقدام مؤثر وزارت جهاد کشاورزی در خرید تضمینی گندم طی ۲ سال اخیر، حجم تولید گندم در کشور به بیش از ۲.۵ برابر افزایش یافت و میزان پرداخت دولت به گندمکاران به 7 برابر رسید که این امر نشان‌دهنده توجه دولت در سیاست‌گذاری برای رسیدن به خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک است. در همین راستا، دولت سیزدهم برای حمایت از گندمکاران در بودجه سال ۱۴۰۳ مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم اختصاص داده است که نسبت به عملکرد بودجه سال گذشته حدود ۳۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

 

برش

کاهش 50 درصدی واردات گندم
 تمهیدات دولتی برای افزایش تولید گندم، حاکی از کاهش واردات این محصول است، به طوری‌که آمارهای گمرک حاکی است، در سال گذشته میزان گندم وارداتی به کشور به حدود یک میلیارد دلار رسیده که کاهش محسوسی نسبت به سال 1401 و سنوات قبل‌تر داشته است. به لحاظ وزنی نیز میزان واردات گندم نسبت به سال 1401 بیش از 50 درصد یا به عبارت دیگر 3 میلیون و 300 هزار تن کاهش یافته، به طوری که این مهم به لطف افزایش تولید گندم در سراسر کشور و رسیدن میزان تولید این محصول به 13.5 میلیون تن رقم خورده است.

جستجو
آرشیو تاریخی