رئیس جمهور در نشست مشترک اعضای دولت و استانداران:

کار مردم نباید به تعویق بیفتد

همه تلاش خود را به کار بگیرید تا در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز انتخاباتی باشکوه برگزار شود بانک مرکزی و بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات برای تأمین مالی واحدهای تولید، ازدواج، اشتغال و مسکن را به طور جدی مورد توجه قرار دهند باید ضمن ارائه گزارش اقدامات و تلاش‌های انجام شده در دولت، برای گره‌گشایی از اذهان مردم، دلایل و علل ناکارآمدی‌های احتمالی را نیز گزارش کرد

نخستین نشست مشترک اعضای دولت با استانداران در سال‌جاری، روز گذشته در وزارت کشور برگزار شد. اظهارات دکتر رئیسی در این نشست را می‌توان تبیین رویکرد دولت سیزدهم برای سال‌جاری دانست، رویکردی که می‌بایست زمینه تحقق برنامه‌های کلانی چون شعار سال، برگزاری دور دوم انتخابات و به طور کلی تسهیل فرایند توسعه را به دنبال داشته باشد. با درنظر گرفتن این واقعیت که ششم فروردین امسال نیز گردهمایی مدیران و کارگزاران دولت مردمی باهدف هم افزایی و بسیج دولت برای تحقق شعار سال برگزار شد، می‌توان از عزم و پیگیری دولت، بویژه رئیس جمهور برای کار انقلابی برای ایران اسلامی، البته در چهارچوب سیاست‌های کلان بویژه شعار سال ارزیابی کرد.

ارتقای جهانی ایران
با عملیات وعده صادق
رئیس جمهور در سخنان خود در جمع اعضای دولت و استانداران، عملیات «وعده صادق» را زمینه ساز ارتقای اقتدار، قدرت، عزت و امید ملت ایران برشمرد و گفت: عملیات وعده صادق به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ زندگی این ملت نشان داد ایرانیان ملتی هستند که می‌خواهند آزاد و مستقل زندگی کنند و از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران را در باشگاه قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی در بالاترین رده‌ها و جزو قدرت‌های مطرح قرار داد، صرفاً با اتکال به خدا انجام شد.
تأکید بر ارتباط صادقانه کارگزاران دولت با مردم
رئیس جمهور در ادامه، با تأکید بر ضرورت تلاش همه صاحبان قلم و تأثیرگذاران برای ارتقای امید جامعه تأکید کرد: دشمن به دنبال یأس‌آفرینی است و ما باید برای امید‌آفرینی تلاش کنیم. رئیس جمهور با بیان اینکه کارگزاران دستگاه‌های اجرایی نیز باید در عرصه عمل و با کار شبانه‌روزی امید مردم را ارتقا دهند، اضافه کرد: مردم باید این احساس را داشته باشند که دولت دارد کار می‌کند و از سوی دیگر باید ضمن گزارش کارها و اقدامات و تلاش برای گره‌گشایی از اذهان مردم، دلایل و علل ناکارآمدی‌های احتمالی را نیز گزارش کرد، چرا که مردم صداقت را بیش از هر چیز می‌پسندند.
دکتر رئیسی ارتباط صادقانه کارگزاران با مردم را زمینه ساز افزایش امید، اعتماد و سرمایه اجتماعی دانست و گفت: کارگزاران باید با مردم ارتباط علی‌الدوام داشته باشند؛ در کنار ارتباط با مردمی که در اجتماعات حضور می‌یابند، باید برای ارتباط گرفتن با آن دسته از مردمی که به هر دلیل دچار زمینه‌های ذهنی هستند و در اجتماعات شرکت نمی‌کنند نیز تلاش و سازکار مناسب ایجاد کنید و ارتباط خود به عنوان اعضای دولت را با آحاد مردم تقویت کنید.

برگزاری باشکوه دور دوم انتخابات
 رئیس جمهور همچنین با تشکر از تلاش‌های همه مجریان و ناظران و نیز مردم برای برگزاری باشکوه انتخابات یازدهم اسفند و تحقق هر 4 اصل امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت در آن گفت: همه تلاش خود را به کار بگیرید تا در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز این 4 اصل مورد توجه و تأکید باشد و انتخاباتی باشکوه برگزار شود.   دکتر رئیسی با بیان اینکه دشمن مترصد فرصت برای سوار شدن بر امواج و ایجاد ناامنی در مناطق مختلف است، بر تلاش بیش از پیش کارگزاران دولت برای حفظ و ارتقای امنیت به عنوان یک موهبت الهی و ضرورت اجتماعی تأکید کرد.

برنامه داشتن برای تحقق شعار سال
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش به تلاش برای تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: باید برای همه بخش‌ها در هر سطحی، برای جذب مشارکت مردم در مسیر تحقق جهش تولید برنامه داشته باشیم. دکتر رئیسی با بیان اینکه باید علاوه بر برنامه کلان کشوری برای تحقق شعار سال، برش‌های استانی، اقلیمی و بخشی با زمان‌بندی مشخص و الزامات و اقتضائات لازم را نیز داشته باشیم، گفت: یکی از بخش‌های مهم در زمینه تحقق شعار سال بانک‌ها و کمک آنها به تأمین مالی به‌موقع واحدهای تولیدی و خدماتی هستند. رئیس جمهور قدم بعدی در مسیر تلاش برای تحقق شعار سال را تعریف دقیق سازکارهای میدان دادن و ایفای نقش مردم در جهش تولید دانست و افزود: یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های دولت در سطح کشوری و استانی در این مسیر کمک به توانمندسازی فعالان اقتصادی حاضر در میدان است؛ باید با اجرای دقیق قانون رفع موانع تولید، مسیر فعالیت فعالان اقتصادی را تسهیل کنیم.

توجه به ظرفیت‌های بخش تعاون
برنامه داشتن برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش تعاون و نقش‌آفرینی اتاق تعاون به عنوان یکی از جلوه‌های نقش‌آفرینی مؤثر مردم در عرصه اقتصادی، کمک به بالفعل شدن ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و فعالیت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی در مسیر خلق ثروت بدون نیاز به دریافت بودجه و کمک از دولت از دیگر تأکیدات رئیس جمهور در زمینه تلاش برای تحقق شعار بود. به صرفه شدن اقتصاد روستا برای کشاورزان، بهبود شاخص‌های بهره وری و شناسایی بخش‌های مختلف دارای ظرفیت‌های بالقوه از جمله در دانشگاه‌ها از تأکیدات دیگر رئیس جمهور در این باره بود. وی در زمینه مسکن نیز از بانک مرکزی و بانک‌های عامل خواست پرداخت تسهیلات برای تأمین مالی واحدهای تولید، ازدواج، اشتغال و مسکن را به طور جدی مورد توجه قرار دهند.
تشکیل کارگروه رسیدگی به استان‌های دارای نرخ بیکاری بالا
رئیس جمهور با اشاره به کاهش آمار بیکاری در بسیاری از استان‌ها، از استانداران و مسئولان استان‌هایی که نرخ بیکاری در آنها نسبت به دیگر استان‌ها بالاست، خواست که با تشکیل کارگروهی با مدیریت معاون اول رئیس جمهور، به فوریت برای کاهش نرخ بیکاری در استان‌های خود تلاش کنند. وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی به هیچ وجه زیبنده نظام اسلامی نیست، بر ضرورت تلاش ویژه و مضاعف همه مدیران دستگاه‌های اجرایی بویژه استانداران برای رفع زمینه‌های ایجاد این آسیب‌ها در کشور تأکید کرد.

گره گشایی از کار مردم
رئیس‌جمهور در ادامه، لزوم اجرای دقیق و بموقع وظایف محوله به مدیران اجرایی و همچنین پرهیز از هر گونه ملاحظه سیاسی و انتخاباتی در انجام کارها را مورد تأکید قرار داد و تأکید کرد: اساس کار این دولت، انجام دقیق و زمان‌شناسانه کارهاست و مبادا کاری که به نفع مردم است، به دلیل ملاحظات سیاسی یا ملاحظات دیگر به تعویق بیفتد. آمادگی دولت برای انجام سفرهای استانی بر اساس میزان پیشرفت مصوبات سفرها در هر استان، لزوم اهتمام ویژه به تحقق وعده‌های داده شده به مردم در سفرهای استانی و لزوم تسریع در ساماندهی مهاجرین و اتباع خارجی از دیگر محورهای سخنان رئیس‌جمهور در این نشست بود.
دکتر رئیسی همچنین با اشاره به تلاش دشمن برای القای ناامیدی در کشور بر لزوم مراقبت نسبت به توطئه‌افکنی‌ها بویژه در فضای مجازی تأکید کرد و از همه مدیران دستگاه‌های اجرایی و استانداران خواست با به‌کارگیری ظرفیت روابط‌عمومی‌ها نسبت به باز کردن گره‌های ذهنی مردم و پاسخگویی به سؤالات و ابهاماتی که به ناحق علیه دولت در شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌شود، اقدام کنند.
 
اعضای دولت
نظر استانداران را لحاظ کنند
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اهمیت جایگاه استانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در استان‌ها، ضرورت هماهنگی با استانداران در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها را مورد تأکید قرار داد و افزود: وزرا و اعضای هیأت دولت در تصمیمات استانی خود حتماً نظر استانداران را لحاظ کنند و نباید هیچ عزل و نصبی در استان‌ها بدون هماهنگی استاندار صورت گیرد.
دکتر رئیسی در پایان، پیگیری و اجرای مصوبات این نشست از سوی وزرا و استانداران را خواستار شد و تصریح کرد: امروز به برکت تلاش جوانان باانگیزه و متعهد و همچنین خدمتگزاری دولت، کشور تحریم‌ناپذیر شده و بدون تردید آینده‌ای روشن در پیش‌روی ملت مقاوم و بزرگ ایران خواهد بود.  
پیش از سخنان رئیس‌جمهور در این نشست نیز استانداران به تشریح برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تحقق شعار سال در استان‌ها و همچنین ارائه گزارشی از عملکرد خود در سال گذشته پرداختند.

 

مطالبات رئیس‌جمهور از دولت و استانداران

 ارتباط صادقانه با مردم با هدف افزایش سرمایه اجتماعی و امیدآفرینی
 برگزاری انتخابات با توجه به 4 اصل امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت
 تأمین مالی بموقع واحدهای تولیدی و خدماتی
 توانمندسازی فعالان اقتصادی حاضر در میدان
 برش‌های استانی و بخشی با زمان‌بندی برای تحقق
شعار سال
 برنامه‌ریزی برای نقش‌آفرینی اتاق تعاون به‌عنوان یک جلوه‌ نقش‌آفرینی مردم
 داشتن برنامه برای همه حوزه‌های اقتصاد
از معدن تا گردشگری
 کمک به بالفعل شدن ظرفیت‌ دانشگاه‌ها
و فعالیت‌های دانش‌بنیان
 ارتقای شاخص‌های بهره‌وری
 پرداخت تسهیلات تولید، ازدواج، اشتغال و مسکن
 تشکیل کارگروه رسیدگی به استان‌های دارای نرخ بیکاری بالا
 اجرای دقیق وظایف محوله به مدیران اجرایی
 لزوم تسریع در ساماندهی مهاجرین و اتباع خارجی
 ضرورت هماهنگی اعضای دولت با استانداران در تصمیم‌گیری‌ها

جستجو
آرشیو تاریخی