دستور انتقال فوری گندم‌های دپو شده خوزستان به فضاهای امن صادر شد

آغاز برآورد خسارت‌ گندمکاران خوزستانی

باران‌های سیلابی بهاری در حالی بسیاری از استان‌ها از جمله استان خوزستان و مناطق جنوب غربی کشور را فراگرفت که گندمکاران استان خوزستان در حال برداشت محصول هستند و چند هفته است که صف کامیون‌های حامل گندم در برابر سیلوها و مراکز خرید تضمینی گندم تشکیل شده است. با توجه به اینکه بارش‌ها در زمان برداشت گندم می‌تواند به محصول برداشت شده و برداشت نشده خسارت بزند، مدیران استان خوزستان پس از هشدارهای هواشناسی تلاش خود را برای انتقال گندم‌های برداشت شده به مکان‌های امن و مسقف آغاز کردند. با این حال حجم بارش‌ها چنان گسترده بود که بخشی از گندم‌های برداشت شده و همچنین محصول درو نشده در مزارع از خسارت باران و سیل در امان نماندند. محمد خانچی معاون عمرانی استاندار خوزستان در گفت‌وگو با «ایران» با اشاره به جمع‌آوری ضربتی گندم‌های برداشت‌شده از فضای باز گفت: «برداشت گندم در استان خوزستان از چند هفته پیش آغاز شده و این میزان قابل توجه به دلیل کمبود فضای سیلو در فضای باز نگهداری می‌شد که با اعلام بموقع اداره هواشناسی، وضعیت اضطراری و اقدامات ضربتی و بموقع همه دستگاه‌ها و ارگان‌های لجستیک، بخش عمده‌ای از گندم‌ها جمع‌آوری شده و سعی کردیم از خسارات به کشاورزان زحمتکش جلوگیری شود.» وی افزود: با این حال به دلیل کمبود سیلو و فضای مسقف، بخشی از گندم‌ها روی زمین ماند و در حال حاضر با دستور فوری به همه مراکز در حال انتقال این گندم‌ها به فضای مسقف در مناطق دیگر هستیم.

تلاش برای انتقال کامل صدها هزار تن گندم خوزستان به مراکز استاندارد
همچنین مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: در پی عملیات جهادی وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان استانی به دلیل بارندگی‌‌های اخیر خوزستان، صد‌ها هزار تن گندم خریداری شده در خوزستان به انبار‌های مسقف و سیلو‌های سربسته منتقل شد.
 سیدسعید راد عنوان کرد: خرید تضمینی گندم در استان خوزستان از بیستم فروردین آغاز شده و تا صبح جمعه (۱۵ اردیبهشت) بیش از ۸۵۵ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی خریداری شده است.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار داشت: با توجه به هشدار‌های سازمان هواشناسی، نسبت به اتخاذ و اجرای تدابیر و تمهیدات لازم از جمله به‌کارگیری کامل ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای برای انتقال گندم‌های خریداری شده استان خوزستان به انبار‌ها و سیلو‌ها اقدام شد.
وی گفت: ۵۰ هزار تن گندم در مراکز روباز باقی مانده بود که با پوشش‌دهی دقیق و چادرکشی سریع بر روی گندم‌ها اقدام شد.
راد با تأکید بر اینکه صیانت از گندم‌هایی که حاصل دسترنج کشاورزان است را وظیفه خود می‌دانیم و با استفاده از همه امکانات موجود، پایِ کار جمع‌آوری گندم‌های خریداری شده در استان خوزستان آمدیم، افزود: تلاش می‌کنیم تا یکی دو روز آینده، نسبت به انتقال گندم‌های باقی مانده به انبار‌ها و سیلو‌ها اقدام کنیم.

 خسارت‌ سیل به گندم‌های استان خوزستان  ‌در حال بررسی
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت:  تیم کارشناسی از  ۱۶ اردیبهشت بررسی خسارت سیل به گندمزارهای استان خوزستان را آغاز کرده  البته در دو شهر اندیمشک و دزفول که گندم‌ها در آستانه برداشت بودند، احتمالاً خسارت بیشتر است.
به گزارش فارس، سهراب سهرابی  صحبت‌های انجمن صنفی کشاورزان خوزستان مبنی بر خسارت 200 هزار تن به گندمزارهای استان خوزستان را رد کرد و گفت که خسارت‌ها بسیار کمتر از این ارقام است. وی اضافه کرد که نگرانی ما از گندم‌های سرپا در شهرهای اندیمشک و دزفول است که دچار سیل و آبگرفتگی شده‌اند اما میزان خسارت هنوز معلوم نیست و بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که خسارت جدی نداشته است. سهرابی ادامه داد در صورت آفتابی شدن هوا امکان برداشت این گندم‌های سیلزده وجود خواهد داشت. سهرابی گفت که حدود 50 هزار تن گندم معادل 7 درصد کل گندم خریداری شده هم که در فضای خارج دپو بود و فرصت انتقال به فضای مسقف وجود نداشت پس از هشدارهای هواشناسی با برزنت پوشش داده شد و خسارتی ندیدند.
به گفته این مسئول 510 هزار تن گندم خریداری شده استان به دنبال هشدارهای هواشناسی قبلاً به انبارهای مسقف منتقل شده بود. مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در مورد نحوه پرداخت خسارت‌ به کشاورزان گفت که پرداخت خسارت کشاورزانی که بیمه هستند از طریق صندوق بیمه و کشاورزانی که بیمه نیستند از محل اعتبار ستاد بحران پرداخت خواهد شد.
بیش از ۱۴۰ هزار هکتار از مزارع خوزستان خسارت دید
از سوی دیگر رئیس جهاد کشاورزی خوزستان گفت: بارش شدید باران موجب خسارت به بیش از ۱۴۰ هزار هکتار از مزارع استان شده است. مجید نبی‌پور از خسارت دیدن ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان بر اثر بارش شدید باران خبر داد وافزود: این خسارت‌ها شامل آبگرفتگی، ریزش خوشه، خمیدگی و خوابیدگی است. وی افزود: همچنین بارش تگرگ موجب شکستگی دانه به برخی محصولات در این مزارع شد.
رئیس جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: میزان خسارت‌ها بین ۱۰ تا ۷۰ درصد است.
وی اظهار کرد: ۳۹۲ هزار هکتار از مزارع خوزستان زیر پوشش بیمه هستند که شامل ۱۹۴ هزار گندم آبی، ۱۷۲ هزار هکتار گندم دیم و ۲۵ هزار هکتار سایر محصولات است.
نبی‌پور با اشاره به آغاز ارزیابی خسارت‌ها گفت: این ارزیابی‌ها به صورت دقیق انجام و خسارت‌ها پرداخت خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی