تقاص اشغالگری در خیابان کینگ دیوید


27 مارس 2002- هتل پارک، نتانیا
پسح (به عبری: פסח ) در میان یهودیان روز مقدسی است که آن را به یاد آزادی قوم یهود از قید برده‌داری فرعون‌های مصر جشن می‌گیرند و یکی از سه عید بزرگ آنها محسوب می‌شود. اما عید سال 2002 برای ساکنان سرزمین‌های اشغالی، طور دیگری بود.
تعداد زیادی از صهیونیست‌ها در حالی آن سال را در «هتل پارک» خیابان کینگ دیوید شهرک «نتانیا» جشن گرفته بودند که چند هزار نفر از سربازان ارتش اسرائیل مأمور حفاظت از مرکز فلسطین اشغالی بودند و کسی فکرش را هم نمی‌کرد که یک جوان 25 ساله فلسطینی بتواند وارد آنجا شود. «عبدالباسط محمد قاسم عوده» اهل طولکرم، عصر آن روز با چند بمب دست‌ساز وارد هتل شد تا یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌ استشهادی تا آن روز را در میان جمع کثیری از اشغالگران رقم بزند.
این اتفاق دقیقاً در ساعت 19:25 رخ داد که طی آن 30 نفر کشته و بیش از 145 نفر نیز زخمی شدند.
به گفته برخی منابع در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی، عبدالباسط عوده از مدت‌ها تحت تعقیب نیروهای این رژیم بود و نام وی، چند ماه پیش از اجرای این عملیات در لیست افرادی که روزنامه یدیعوت آحارونوت منتشر کرده بود، ذکر شده بود و به همین دلیل او از یک سال و نیم قبل از اجرای عملیات ناپدید شده و کسی از محل اختفایش خبر نداشت.
عبدالباسط توانست طبق برنامه، از تمامی استحکامات و موانع امنیتی که صهیونیست‌ها در سراسر مناطق اشغالی، چهارراه‌ها و مرزها قرار داده بودند، عبور کرده و خود را به عمق شهرک نتانیا و هتل پارک که آن روز مملو از صهیونیست‌ها بود، برساند.
این عملیات که ستون‌های شهر‌ام خالد (شهرک صهیونیستی نتانیا) را به لرزه درآورد، از لحاظ تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها رکورد دو عملیات قبل از خود یعنی عملیات شهادت‌طلبانه شهید «عزالدین المصری» در رستوران «سبارو» و نیز عملیات استشهادی «سعید حوتری» به نام «دلفیناریوم» که هر دو توسط گردان‌های عزالدین قسام (شاخه نظامی حماس) انجام شده بودند را شکست و و وزارت جنگ اسرائیل هم با تأیید این مطلب، این عملیات را هولناک توصیف کرد، به‌طوری که پلیس رژیم صهیونیستی در همان موقع در سراسر فلسطین اشغالی به منظور جلوگیری از انجام عملیات شهادت‌طلبانه، آماده‌باش کامل اعلام کرده بود.
شاید بعد از حدود 7سال که صهیونیست‌ها، بدون کابوس «یحیی عیاش» (مغز متفکر و بنیانگذار عملیات‌های شهادت‌طلبانه گردان‌های عزالدین قسام) می‌خوابیدند، این یکی از هولناک‌ترین ضربات بر پیکر وحشت‌زده جامعه صهیونیستی بود که یک بار دیگر آنها را به اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی برد؛ روزگاری که یحیی و یارانش جای جای سرزمین‌های اشغالی را به قتلگاه صهیونیست‌ها تبدیل کرده بودند.
زمان‌سنجی حماس برای این عملیات به‌گونه‌ای رقم خورد تا بزرگ‌ترین عملیات شهادت‌طلبانه تاریخ فلسطین، مصادف شود با بزرگ‌ترین عملیات شهادت‌طلبانه تاریخ اسلام در دهمین روز از محرم یعنی «عاشورا».
به هر حال شاید، یهودیان اشغالگر قدس، روزی سالگرد عبور اجدادشان از رود نیل و آزادی از بند فرعون را فراموش کنند ولی بعید است هیچگاه سالگرد بزرگ‌ترین عملیات شهادت‌طلبانه‌ای که عبدالباسط عوده برایشان رقم زد را به این سادگی‌ها از یاد ببرند.
متن وصیتنامه شهید عبدالباسط عوده
الحمدالله رب العالمین والصلاة والسلام على سیدنا محمد صلى‌الله علیه وسلم
می‌دانم که جدایی بسیار دشوار است اما این سنت خداوند برای مخلوق خود است؛ هیچ کس در این دنیا باقی نخواهد ماند و اگر [این جدایی] باعث اندکی سختی و مشقت برای شما شد ان‌شاءالله تحمل آن در راه خدا آسان خواهد بود و خداوند ثواب و پاداشی عظیم می‌دهد؛ بدانید که خداوند تعالی مؤمنان را به اندازه ایمان آنها امتحان 
می‌کند. به مادر عزیزم و پدر صالح و درستکارم و برادران و خواهران عزیزم:
هر وقت خبر شهادت مرا شنیدید، سرتان را بالا بگیرید زیرا فرزند شما دیدار خداوند عزوجل را دوست داشت و خداوند نیز مرگ با عزت و کرامت را نصیب وی کرد.
شما را به تقوای الهی و تقرب به خداوند عزوجل در همه شرایط سفارش می‌کنم و به خداوند اطمینان داشته باشید که هیچگاه [اجر] شما را ضایع نمی‌کند.
فرزند شما، شهید زنده «عبدالباسط عوده»
فرزند گردان‌های شهید عزالدین القسام

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7896/12/611159/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها