ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیداربا دانشجویان تأکید کردند
باید در مقابل آرمانزدایی و هویتزدایی ایستاد
رهبرمعظم انقلاب اسلامی عصر روز گذشته (سهشنبه) در دیدار صدها نفر از دانشجویان و اعضای تشکلهای دانشجویی، دانشگاه را جزو اساسی ترین مسائل انقلاب خواندند و با تبیین نتایج و دستاوردهای چالش مهم و مستمر«نگاه انقلابی و نگاه جریان ضدانقلابی و واپسگرا به دانشگاه» گفتند: جمهوری اسلامی به دانشگاه امروز خود افتخار میکند و جوان دانشجو، امروز باید با تفکر و اندیشه ورزی، عمیق شدن در مسائل اصلی کشور و پرهیز ازهرگونه انفعال و ناامیدی، آرمان های انقلاب و کار جدی و واقعی را از مسئولان کشور مطالبه کند. رهبر انقلاب همچنین با اشاره به در پیش بودن روز جهانی قدس تأکید کردند: با توجه به فداکاریهای بزرگ مردم فلسطین و اوجگیری رذالت و جنایت صهیونیستها، روز قدس امسال با سال های قبل متفاوت است و باید با ابراز همدلی و همبستگی با مردم مظلوم و درعین حال مقتدر فلسطین، قدرت و روحیه آنها را افزایش داد.
ضرورت برقراری گفت و شنود مسئولان با دانشجویان
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان در آغاز سخنانشان با ابراز خرسندی از سخنان صادقانه و صریح نمایندگان تشکلهای دانشجویی افزودند: اینگونه سخنان، مفید و لذتبخش است البته بسیاری از این مسائل پاسخ دارد، اما مشکل این است که گفتو شنودی میان دانشجویان و مسئولان وجود ندارد که ضروری است مسئولان، وزرا و مسئولان دستگاه های مختلف با حضور در دانشگاه ها به مطالبات و دغدغهها پاسخ دهند و اگر هم در مسأله ای پاسخی نداشتند از پیشنهادها و سخنان دانشجویان برای حل آن مسائل بهره بگیرند. حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به سخنی از امیرمؤمنان در نهج البلاغه، موعظه را احیاگر دل خواندند و در مقام بیان یک موعظه، با استناد به آیهای از سوره مریم گفتند: روز قیامت، روز حسرت است؛ بهگونهای زندگی کنیم که در آن روز سخت، از انجام دادن یا انجام ندادن یک کار و گفتن یا نگفتن حرفی، حسرت نخوریم چرا که جبرانش ممکن نیست. رهبر انقلاب در بحث اصلی خود، مسأله دانشگاه را مسأله ای اساسی و چالشی دانستند و گفتند: از همان اول، دو نگاه کاملاً متضاد یعنی «نگاه انقلاب به رهبری امام خمینی» و«نگاه جریان واپسگرا و ضدانقلابی» در مسأله دانشگاه به رویارویی پرداختند. ایشان افزودند: نگاه انقلابی، دانشگاه را جایی برای نخبهپروری، حل مسائل و پیشرفت کشور میدانست اما نگاه دوم، دانشگاه را مکانی برای پرورش مهرههای مورد نظر غرب میدید.
دانشگاه تأمین کننده اقتدار ملی
حضرت آیتالله خامنهای در تبیین ابعاد دیگر چالش انقلاب و ضدانقلاب درباره دانشگاه افزودند: انقلاب به دانشگاه به عنوان مرکز تولید علم و رشد علمی و در نتیجه تأمینکننده اقتدار ملی نگاه میکرد اما جریان واپسگرای ضدانقلابی، دانشگاه ها را مرکز آموختن پسماندههای کمارزش دانش غربی میخواست تا با تربیت استاد و دانشمند مصرف کننده و مدیریت جامعه بهدست این افراد، جامعهای مصرفی برای غرب ایجاد کند.
ایشان تدیّن و درمقابل آن دینزدایی ازدانشگاه را بُعد سوم چالش جدی نگاه انقلاب و جریان ضدانقلاب به دانشگاه برشمردند و افزودند: البته به دلایل مختلف، آنها قادر به دینزدایی کامل از دانشگاه ها نشدند و بسیاری از سرداران و شهیدان دفاع مقدس و شهیدان هستهای، دانشآموختگان قبل از انقلاب بودند.
هویت بخشی به دانشگاه کار بزرگ انقلاب
رهبر انقلاب، «هویت بخشی به دانشگاه» را کار بزرگ انقلاب خواندند و افزودند: انقلاب به ملت «هویت، آرمان، شخصیت، استقلال و افق دید» بخشید و به تبع آن، دانشگاه نیز از این خصوصیات برخوردار شد. حضرت آیت الله خامنه ای، رهایی از احساس حقارت و ضعف و ایستادگی در مقابل مستکبران غربی و شرقی را از نتایج احساس هویت و شخصیتیابی دانشگاه دانستند و افزودند: جوانان دانشجو، آن روزها شیرینی احساس استقلال و ایستادگی در مقابل زورگویان را با همه وجود درک میکردند. ایشان حرکت انقلاب در قبال دانشگاه را صحیح، مستحکم و تحسین برانگیز خواندند و با اشاره به موفقیتهای بزرگ این حرکت، افزودند: بعدها نیز انجمنهای اسلامی دانشگاه ها و سپس بسیج دانشجویی و بسیج اساتید به عنوان پرچمهای انقلاب در دانشگاه ها برافراشته شدند و مباحث عمیق فکری و نظری در دانشگاه ها شکل گرفت.
افتخار جمهوری اسلامی به دانشگاه
رهبر انقلاب در جمعبندی بخش اول سخنانشان گفتند: جمهوری اسلامی میتواند به دانشگاه خود افتخار کند اما در عین حال میتواند دغدغه دانشگاه را نیز داشته باشد. حضرت آیتالله خامنهای افزودند: وضعیت امروز دانشگاه ها، از لحاظ کمیّت و تعداد دانشجو، تعداد اساتید، حرکت و پیشرفت چشمگیر علمی، تربیت نخبگان برجسته، حضور دانشآموختگان دانشگاهها در عرصههای مختلف مدیریتی، و از لحاظ حضور دین در دانشگاهها با اول انقلاب غیرقابل مقایسه است و جمهوری اسلامی میتواند حقاً به دانشگاه خود افتخار کند. ایشان با طرح این سؤال که چرا باید در شرایط کنونی نسبت به دانشگاه دغدغه داشت، افزودند: آن جریان وابسته و واپسگرای ضدانقلاب که به ریشههای خارجی مرتبط بود، هنوز فعال است و با حمایت و هدایت سیاستهای نو استعماری برای دانشگاهها برنامهریزی میکند، بنابراین باید دغدغه داشت. رهبر انقلاب یکی دیگر از نکات غیرقابل مقایسه دانشگاههای امروز با اول انقلاب را میزان تأثیرگذاری بر مسائل کشور دانستند و افزودند: عرصه وسیعی که امروزه دانشگاهها دارند، تأثیرگذاری آنها بر مسائل کشور را به مراتب گستردهتر کرده و همین موضوع یکی دیگر از دلایل لزوم دغدغهمندی در مورد دانشگاهها است بنابراین باید در خصوص دانشگاهها، در دو حوزه دغدغه جدی داشت: ۱- هویت زدایی ۲- آرمان زدایی. ایشان افزودند: هویتزدایی همان ایدئولوژیزدایی است که ایدئولوژی نیز تفکر و ارزشها و هویت یک ملت است. رهبر انقلاب گفتند: امریکاییها دائماً بر ارزشهای امریکایی یعنی همان ایدئولوژی خودشان تأکید دارند؛ چگونه کسانی که از ایدئولوژیزدایی سخن میگویند، حاضر نیستند این موضوع یعنی پایبندی به ایدئولوژی را از امریکاییها یاد بگیرند.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: هویتزدایی یعنی تحقیر مبانی اندیشهای و رویکردهای تاریخی و ملی کشور، تحقیر گذشته کشور و انقلاب، کوچکنمایی کارهای بزرگ و بزرگنمایی برخی عیوب.
سند2030 یکی از مظاهر سلطه نو استعمار
ایشان هدف از هویتزدایی را جایگزینیِ منظومه فکری غرب به جای هویت ملی و دینی برشمردند و با اشاره به سند ۲۰۳۰ به عنوان یکی از مظاهر سلطه نو استعمار غرب افزودند: بر اساس منظومه فکری غرب، باید میراث عظیم اندیشه و فرهنگ در کشور کمرنگ یا محو شود، خیل عظیم جوانان آماده صعود به قلههای شرف و عزت ملی مأیوس و ناامید شوند و احساس بنبست به نسل جوان تزریق شود بنابراین باید دغدغه داشت و شجاعانه و با بیان خوب و منطق قوی در مقابل این جریان ایستاد. رهبر انقلاب، دومین دغدغه مهم را آرمانزدایی دانستند و گفتند: یکی از مصادیق آرمانزدایی، بی تفاوت کردن نسل جوان و دانشگاهی به «فقر و فساد و تبعیض» به عنوان سه شیطان بزرگ و سه عنصر پلید است. حضرت آیتالله خامنهای افزودند: از جمله مصادیق آرمانزدایی، بیتفاوت کردن جوانان به سلطه فرهنگی غرب و کم انگیزه کردن آنان به شاخصهای انقلاب اسلامی است.
ایستادگی مقابل ظلم، یک شاخص انقلاب اسلامی
ایشان ایستادگی در برابر ظلم و زیربار زور نرفتن را از شاخصهای انقلاب اسلامی برشمردند و خاطرنشان کردند: این شاخصها، دنیا را به لرزه درآورد و ملتها را متوجه ایران اسلامی کرد و به دلیل همین شاخصها، در سالهای گذشته هر رئیس جمهوری و با هر گرایش سیاسی که بر سر کار بوده هنگامی که در سفرهای خارجی در میان ملتها حضور پیدا کرده، مردم برای آنها ابراز احساسات کردند و برخلاف پرچم امریکا که آن را می سوزانند، پرچم جمهوری اسلامی را میگشایند و باز میکنند. رهبر انقلاب اسلامی، «بازگشت به اسلام ناب و ردّ تحجر» و «موضوع فلسطین» را از دیگر شاخصهای انقلاب اسلامی دانستند و گفتند: هویتزدایی و آرمانزدایی دو دغدغه اصلی است که باید در قبال آنها هوشیار بود اما اینکه چه کسانی به دنبال هویتزدایی، آرمانزدایی و استقلالزدایی هستند و تا چه حد موفق بوده یا نبودهاند، وظیفه دانشگاهیان و صاحبنظران است.
جهان در آستانه نظم جدید بینالمللی است
حضرت آیتالله خامنهای در بیان اهمیت بسیار بیشتر این دغدغهها نسبت به گذشته افزودند: امروز جهان در آستانه یک نظم جدید بینالمللی است که این نظم، بعد از دوران نظم دو قطبی جهان، و نظریه نظم جهانِ تک قطبی در حال
شکل گیری است که البته در این دوره امریکا روز به روز ضعیفتر شده است.
ایشان افزودند: قضایای جنگ اخیر اوکراین را باید عمیقتر و در چارچوب شکلگیری نظم جدید جهانی دید که احتمالاً فرایندهای پیچیده و دشواری، در پی آن شکل خواهد گرفت که در چنین شرایط جدید و پیچیدهای وظیفه همه کشورها از جمله جمهوری اسلامی حضور سخت افزاری و نرم افزاری در این نظم جدید بهمنظور تأمین منافع و امنیت کشور و به حاشیه نرفتن است. حضرت آیتالله خامنهای تأکید کردند: برای انجام چنین وظیفه بزرگی بیشترین مسئولیت برعهده دانشجویان و دانشگاهیان است و بر همین اساس اکنون دغدغه نسبت به دانشگاهها از اهمیت مضاعفی برخوردار می شود. رهبر انقلاب اسلامی در پایان این بخش از سخنان خود، اندیشه پردازان، صاحبنظران و نظریه پردازان را به برگزاری جلسات و بحث و بررسی درباره این موضوعات فراخواندند. رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان چند توصیه کاربردی خطاب به دانشجویان و تشکلهای دانشجویی بیان کردند.
توصیه های کاربردی خطاب به دانشجویان
توصیه اول ایشان «پرهیز کامل از انفعال و ناامیدی» بود که در این زمینه گفتند: شما باید کانون تزریق امید به بخشهای دیگر باشید زیرا همچنانکه کشور در بخشهای مختلف همچون علم و فناوری و سلامت در این سالها پیشرفتهای خیرهکنندهای داشته است در سایر بخشها نیز همه نابسامانیها قابل رفع است. حضرت آیتالله خامنهای ناامیدی جوانان و دانشجویان را موجب تأثیر منفی بر سایر موتورهای پیشرفت کشور دانستند و خاطرنشان کردند: در دوران دفاع مقدس و در حالیکه عدهای اصرار داشتند که نمیشود در مقابل تجاوز دشمن ایستادگی کرد، جوانان همسن و سال شما با همت خود کشور را نجات دادند و با آزاد کردن خرمشهر دنیا را متحیر کردند. ایشان افزودند: البته بعضی از افراد نسلهای گذشته، با دچار شدن به خطا و ناامیدی، از میدان خارج یا با دیگران همصدا شدند، بنابراین مراقب باشید که هیچگاه به قله و آرمانها پشت نکنید.
توصیه بعدی رهبر انقلاب «پرداختن به اندیشهورزی و تقویت تفکر» بود.
علم بدون تفکر خسارتبارتر از سلاح کشتار جمعی
ایشان محصول «علمِ بدون تفکر» را پدیدههای خسارتبار بشری همچون سلاحهای کشتار جمعی خواندند و گفتند: تفکر صحیح به استاد و راهنما نیاز دارد که بهعنوان نمونه مرحوم آیتالله مصباح در مسائل فکری، یک استاد و راهنمای مرجع بود. حضرت آیتالله خامنهای در توصیه بعدی، دانشجویان را به «عمیق شدن در مسائل اصلی کشور و مماس شدن با آنها» فراخواندند و افزودند: وقتی با تمرکز بر روی یکی دو مسأله، درباره آنها فکر و تحقیق کنید، نتایج این تحقیقات عمیق، برای دستگاههای مربوطه قابل استفاده خواهد بود. ایشان شعار امسال یعنی دانشبنیانی تولید را از جمله مسائل قابل تمرکز برای تشکلهای دانشجویی برشمردند و گفتند: با تمرکز بر روی این مسأله درباره آن گفتمانسازی، و علیه مؤلفههای مخلّ دانشبنیانی مانند خامفروشی اسفبار و رایج در کشور یا واردات مصرفی و غیر لازم یا قاچاق، جریانسازی کنید.
پرهیز از کار نمایشی در مطالبه گری
رهبر انقلاب در ادامه طبیعت دانشجو را مطالبهگری دانستند و تأکید کردند: از مسئولان، کار جدی و واقعی مطالبه کنید و آنها را از کار نمایشی برحذر بدارید. ایشان با تأکید بر اینکه مطالبهگری باید با ادبیات منطقی، هوشمندانه و جداً به دور از دعوا و تند و تیزی باشد، گفتند: مطالبهگری مستدل مانع از این میشود که بعضیها در شرایطی که تشکیلات مدیریتی کشور، انقلابی است درباره اهمیت نقش دانشجویان تشکیک کنند، چرا که نقش شما در این دوره بیشتر است.
حضرت آیتالله خامنهای در این زمینه افزودند: پرهیز از برخورد تند و تیز به معنای سازشگری و مجیزگویی نیست و من هرگز از اینگونه توصیهها به جوانان و دانشجویان نکرده و نخواهم کرد بلکه مقصود از این توصیه، پرهیز از ادبیات مضرّ و طعنهآمیزی است که متأسفانه امروز در فضای مجازی نیز بسیار رایج شده است. ایشان، عرصه مطالبهگری دانشجویان را عرصه متنوعی از مسائل عدالت اقتصادی، فرهنگ و سبک زندگی خواندند و در بیان یکی دیگر از الزامات مطالبهگری صحیح گفتند: مبانی اعتقادی و ایمانی خود را با مطالعه و حضور در مجالس عالمان دین و اخلاق، مستحکم کنید. رهبر انقلاب، نتیجه مطالبهگری صحیح را تفکیک ضروریِ آرمانها از عملکردهای ضعیف برخی مدیران دانستند و در بیان توصیهای دیگر، گفتند: مطالبهگری شما بهگونهای باشد که هم در بیان صورتِ مسائل و هم در مقام ارائه راهحلها، با دشمن مغرض، مخرج مشترک پیدا نکنید.
ارتباط با گروه های دانشجویی در اروپا و امریکا
«توسعه فعالیتهای بینالمللی دانشجویی» نکته دیگری بود که حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر آن افزودند: گروههای جوان و دانشجوییِ زیادی در اروپا و امریکا و همچنین در کشورهای اسلامی علیه سیاستهای استکباری فعال هستند که ارتباط سالم با آنها هم به این فعالیتهای ضد استکباری توان بیشتری میدهد هم با معرفی جمهوری اسلامی به آنها، یک سپر دفاعی برای کشور در مقابل امپراتوری خبری مستکبران ایجاد میکند. البته تقویت ارتباط با دانشجویان کشورهای همسایه یعنی افغانستان، پاکستان و عراق مورد تأکید بیشتری است.
توصیه آخر رهبر انقلاب خطاب به جوانانی بود که در دوره جدید در ردههای مدیریتی قوای سهگانه مشغول به کار شدهاند. ایشان با تأکید بر اینکه کار جمهوری اسلامی بدون نیروی جوان مؤمن و پر انگیزه پیش نخواهد رفت، افزودند: توصیه من به جوانان عزیز این است که اولاً مسئولیت کنونی را پلهای برای مسئولیت بالاتر قرار ندهند و در هر جا که هستند با تمرکز بر مسائل آن حوزه برای خدا کار کنند، ثانیاً هدف خود را حل مسائل کشور در بخشی که به آنها واگذار شده، قرار دهند.
فلسطین؛ مظلوم اما مقتدر
رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنانشان، با اشاره به در پیش بودن روز جهانی قدس، روز قدس امسال را متفاوت از سالهای قبل دانستند و گفتند: مردم و جوانان فلسطینی فداکاریهای بزرگی از خود نشان میدهند و رژیم صهیونیستی نهایت رذالت و جنایت را بهکار بسته است و هر غلطی که میتواند انجام میدهد و امریکا و اروپا نیز از او حمایت میکنند. حضرت آیتالله خامنهای ملت فلسطین را در عین مظلومیت، مقتدر خواندند و با اشاره به مجاهدت و ایستادگی جوانان فلسطینی که نمیگذارند قضیه فلسطین به فراموشی سپرده شود افزودند: روز قدس فرصت مناسبی برای اعلام همدلی و همبستگی با مردم مظلوم فلسطین و روحیه دادن به آنها است. ایشان با انتقاد شدید از عملکرد دولتهای اسلامی در قبال موضوع فلسطین خاطر نشان کردند: متأسفانه دولتهای اسلامی بسیار بد عمل میکنند و حتی حاضر به سخن گفتن در موضوع فلسطین نیستند و برخی از آنها تصور میکنند، راه کمک به فلسطین، برقراری ارتباط با صهیونیستها است، در حالیکه این، اشتباه بزرگ است.
رهبر انقلاب با اشاره به ارتکاب این اشتباه بزرگ از جانب حکومت مصر در چهل سال قبل و برقراری ارتباط با صهیونیستها، افزودند: مگر برقراری ارتباط مصر با رژیم صهیونیستی باعث کاهش جنایات صهیونیستها بر ضد ملت فلسطین و کاهش هتک حرمت مسجدالاقصی شد که اکنون برخی دولتهای اسلامی میخواهند همان اشتباه انورسادات را تکرار کنند؟
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر اینکه برقراری ارتباط برای رژیم صهیونیستی نیز فایدهای نخواهد داشت، گفتند: امیدواریم با لطف خداوند عاقبت کار در فلسطین به نیکی و خوشی به سرانجام برسد و تسلط فلسطینیها بر سرزمین خود و مسجدالاقصی بزودی محقق شود. پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، نمایندگان تشکلهای بزرگ دانشجویی کشور به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
آقایان محسن نراقی به نمایندگی از بسیج دانشجویی، محمدحسین کاظمی از جامعه اسلامی دانشجویان، محمد اسکندری از جنبش عدالتخواه دانشجویی، علی بزرگخو از دفتر تحکیم وحدت، امیرحسین پناهی از انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل و همچنین خانم زهراسادات رضوی علوی مجری مراسم به نمایندگی از دختران دانشجو این محورها را بیان کردند: - ضرورت ایجاد تحول در نظام حکمرانی با تکیه بر ظرفیتهای موجود - بهروزرسانی نرمافزار اداره کشور با تحول در ساختارهای کهنه و ایجاد سازوکارهای جدید - تحقق حکمرانی عادلانه- صادقانه و شجاعانه - لزوم پرهیز از مدرکگرایی و حرکت به سمت علمِ کاربردی در دانشگاهها - ضرورت تمرکز نهاد علم بر مسائل مبتلابه نظام - لزوم ایجاد بسترهای لازم برای پویایی مباحث فکری و تبادل نظر در دانشگاهها و حوزههای علمیه - تأکید بر صیانت از اصل تفکیک قوا و شئون قانون اساسی - لزوم حفظ استقلال نهاد قانونگذاری از نهادهای سیاستگذار - ضرورت به ثمر رساندن نهضت شفافیت - تأکید بر مطالبه مسئولیتشناسی از کارگزاران، عناصر سیاسی و عناصر فکری نظام و پاسخگویی به افکار عمومی - لزوم وفای به عهد انتخاباتی مسئولان - ضرورت مواجهه درست و اقناعی با مسائل جوانان، بویژه زنان - و طرح نکاتی درباره ملاحظات مطالبهگری، عدالتخواهی و حدود آن.
ضرورت برقراری گفت و شنود مسئولان با دانشجویان
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان در آغاز سخنانشان با ابراز خرسندی از سخنان صادقانه و صریح نمایندگان تشکلهای دانشجویی افزودند: اینگونه سخنان، مفید و لذتبخش است البته بسیاری از این مسائل پاسخ دارد، اما مشکل این است که گفتو شنودی میان دانشجویان و مسئولان وجود ندارد که ضروری است مسئولان، وزرا و مسئولان دستگاه های مختلف با حضور در دانشگاه ها به مطالبات و دغدغهها پاسخ دهند و اگر هم در مسأله ای پاسخی نداشتند از پیشنهادها و سخنان دانشجویان برای حل آن مسائل بهره بگیرند. حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به سخنی از امیرمؤمنان در نهج البلاغه، موعظه را احیاگر دل خواندند و در مقام بیان یک موعظه، با استناد به آیهای از سوره مریم گفتند: روز قیامت، روز حسرت است؛ بهگونهای زندگی کنیم که در آن روز سخت، از انجام دادن یا انجام ندادن یک کار و گفتن یا نگفتن حرفی، حسرت نخوریم چرا که جبرانش ممکن نیست. رهبر انقلاب در بحث اصلی خود، مسأله دانشگاه را مسأله ای اساسی و چالشی دانستند و گفتند: از همان اول، دو نگاه کاملاً متضاد یعنی «نگاه انقلاب به رهبری امام خمینی» و«نگاه جریان واپسگرا و ضدانقلابی» در مسأله دانشگاه به رویارویی پرداختند. ایشان افزودند: نگاه انقلابی، دانشگاه را جایی برای نخبهپروری، حل مسائل و پیشرفت کشور میدانست اما نگاه دوم، دانشگاه را مکانی برای پرورش مهرههای مورد نظر غرب میدید.
دانشگاه تأمین کننده اقتدار ملی
حضرت آیتالله خامنهای در تبیین ابعاد دیگر چالش انقلاب و ضدانقلاب درباره دانشگاه افزودند: انقلاب به دانشگاه به عنوان مرکز تولید علم و رشد علمی و در نتیجه تأمینکننده اقتدار ملی نگاه میکرد اما جریان واپسگرای ضدانقلابی، دانشگاه ها را مرکز آموختن پسماندههای کمارزش دانش غربی میخواست تا با تربیت استاد و دانشمند مصرف کننده و مدیریت جامعه بهدست این افراد، جامعهای مصرفی برای غرب ایجاد کند.
ایشان تدیّن و درمقابل آن دینزدایی ازدانشگاه را بُعد سوم چالش جدی نگاه انقلاب و جریان ضدانقلاب به دانشگاه برشمردند و افزودند: البته به دلایل مختلف، آنها قادر به دینزدایی کامل از دانشگاه ها نشدند و بسیاری از سرداران و شهیدان دفاع مقدس و شهیدان هستهای، دانشآموختگان قبل از انقلاب بودند.
هویت بخشی به دانشگاه کار بزرگ انقلاب
رهبر انقلاب، «هویت بخشی به دانشگاه» را کار بزرگ انقلاب خواندند و افزودند: انقلاب به ملت «هویت، آرمان، شخصیت، استقلال و افق دید» بخشید و به تبع آن، دانشگاه نیز از این خصوصیات برخوردار شد. حضرت آیت الله خامنه ای، رهایی از احساس حقارت و ضعف و ایستادگی در مقابل مستکبران غربی و شرقی را از نتایج احساس هویت و شخصیتیابی دانشگاه دانستند و افزودند: جوانان دانشجو، آن روزها شیرینی احساس استقلال و ایستادگی در مقابل زورگویان را با همه وجود درک میکردند. ایشان حرکت انقلاب در قبال دانشگاه را صحیح، مستحکم و تحسین برانگیز خواندند و با اشاره به موفقیتهای بزرگ این حرکت، افزودند: بعدها نیز انجمنهای اسلامی دانشگاه ها و سپس بسیج دانشجویی و بسیج اساتید به عنوان پرچمهای انقلاب در دانشگاه ها برافراشته شدند و مباحث عمیق فکری و نظری در دانشگاه ها شکل گرفت.
افتخار جمهوری اسلامی به دانشگاه
رهبر انقلاب در جمعبندی بخش اول سخنانشان گفتند: جمهوری اسلامی میتواند به دانشگاه خود افتخار کند اما در عین حال میتواند دغدغه دانشگاه را نیز داشته باشد. حضرت آیتالله خامنهای افزودند: وضعیت امروز دانشگاه ها، از لحاظ کمیّت و تعداد دانشجو، تعداد اساتید، حرکت و پیشرفت چشمگیر علمی، تربیت نخبگان برجسته، حضور دانشآموختگان دانشگاهها در عرصههای مختلف مدیریتی، و از لحاظ حضور دین در دانشگاهها با اول انقلاب غیرقابل مقایسه است و جمهوری اسلامی میتواند حقاً به دانشگاه خود افتخار کند. ایشان با طرح این سؤال که چرا باید در شرایط کنونی نسبت به دانشگاه دغدغه داشت، افزودند: آن جریان وابسته و واپسگرای ضدانقلاب که به ریشههای خارجی مرتبط بود، هنوز فعال است و با حمایت و هدایت سیاستهای نو استعماری برای دانشگاهها برنامهریزی میکند، بنابراین باید دغدغه داشت. رهبر انقلاب یکی دیگر از نکات غیرقابل مقایسه دانشگاههای امروز با اول انقلاب را میزان تأثیرگذاری بر مسائل کشور دانستند و افزودند: عرصه وسیعی که امروزه دانشگاهها دارند، تأثیرگذاری آنها بر مسائل کشور را به مراتب گستردهتر کرده و همین موضوع یکی دیگر از دلایل لزوم دغدغهمندی در مورد دانشگاهها است بنابراین باید در خصوص دانشگاهها، در دو حوزه دغدغه جدی داشت: ۱- هویت زدایی ۲- آرمان زدایی. ایشان افزودند: هویتزدایی همان ایدئولوژیزدایی است که ایدئولوژی نیز تفکر و ارزشها و هویت یک ملت است. رهبر انقلاب گفتند: امریکاییها دائماً بر ارزشهای امریکایی یعنی همان ایدئولوژی خودشان تأکید دارند؛ چگونه کسانی که از ایدئولوژیزدایی سخن میگویند، حاضر نیستند این موضوع یعنی پایبندی به ایدئولوژی را از امریکاییها یاد بگیرند.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: هویتزدایی یعنی تحقیر مبانی اندیشهای و رویکردهای تاریخی و ملی کشور، تحقیر گذشته کشور و انقلاب، کوچکنمایی کارهای بزرگ و بزرگنمایی برخی عیوب.
سند2030 یکی از مظاهر سلطه نو استعمار
ایشان هدف از هویتزدایی را جایگزینیِ منظومه فکری غرب به جای هویت ملی و دینی برشمردند و با اشاره به سند ۲۰۳۰ به عنوان یکی از مظاهر سلطه نو استعمار غرب افزودند: بر اساس منظومه فکری غرب، باید میراث عظیم اندیشه و فرهنگ در کشور کمرنگ یا محو شود، خیل عظیم جوانان آماده صعود به قلههای شرف و عزت ملی مأیوس و ناامید شوند و احساس بنبست به نسل جوان تزریق شود بنابراین باید دغدغه داشت و شجاعانه و با بیان خوب و منطق قوی در مقابل این جریان ایستاد. رهبر انقلاب، دومین دغدغه مهم را آرمانزدایی دانستند و گفتند: یکی از مصادیق آرمانزدایی، بی تفاوت کردن نسل جوان و دانشگاهی به «فقر و فساد و تبعیض» به عنوان سه شیطان بزرگ و سه عنصر پلید است. حضرت آیتالله خامنهای افزودند: از جمله مصادیق آرمانزدایی، بیتفاوت کردن جوانان به سلطه فرهنگی غرب و کم انگیزه کردن آنان به شاخصهای انقلاب اسلامی است.
ایستادگی مقابل ظلم، یک شاخص انقلاب اسلامی
ایشان ایستادگی در برابر ظلم و زیربار زور نرفتن را از شاخصهای انقلاب اسلامی برشمردند و خاطرنشان کردند: این شاخصها، دنیا را به لرزه درآورد و ملتها را متوجه ایران اسلامی کرد و به دلیل همین شاخصها، در سالهای گذشته هر رئیس جمهوری و با هر گرایش سیاسی که بر سر کار بوده هنگامی که در سفرهای خارجی در میان ملتها حضور پیدا کرده، مردم برای آنها ابراز احساسات کردند و برخلاف پرچم امریکا که آن را می سوزانند، پرچم جمهوری اسلامی را میگشایند و باز میکنند. رهبر انقلاب اسلامی، «بازگشت به اسلام ناب و ردّ تحجر» و «موضوع فلسطین» را از دیگر شاخصهای انقلاب اسلامی دانستند و گفتند: هویتزدایی و آرمانزدایی دو دغدغه اصلی است که باید در قبال آنها هوشیار بود اما اینکه چه کسانی به دنبال هویتزدایی، آرمانزدایی و استقلالزدایی هستند و تا چه حد موفق بوده یا نبودهاند، وظیفه دانشگاهیان و صاحبنظران است.
جهان در آستانه نظم جدید بینالمللی است
حضرت آیتالله خامنهای در بیان اهمیت بسیار بیشتر این دغدغهها نسبت به گذشته افزودند: امروز جهان در آستانه یک نظم جدید بینالمللی است که این نظم، بعد از دوران نظم دو قطبی جهان، و نظریه نظم جهانِ تک قطبی در حال
شکل گیری است که البته در این دوره امریکا روز به روز ضعیفتر شده است.
ایشان افزودند: قضایای جنگ اخیر اوکراین را باید عمیقتر و در چارچوب شکلگیری نظم جدید جهانی دید که احتمالاً فرایندهای پیچیده و دشواری، در پی آن شکل خواهد گرفت که در چنین شرایط جدید و پیچیدهای وظیفه همه کشورها از جمله جمهوری اسلامی حضور سخت افزاری و نرم افزاری در این نظم جدید بهمنظور تأمین منافع و امنیت کشور و به حاشیه نرفتن است. حضرت آیتالله خامنهای تأکید کردند: برای انجام چنین وظیفه بزرگی بیشترین مسئولیت برعهده دانشجویان و دانشگاهیان است و بر همین اساس اکنون دغدغه نسبت به دانشگاهها از اهمیت مضاعفی برخوردار می شود. رهبر انقلاب اسلامی در پایان این بخش از سخنان خود، اندیشه پردازان، صاحبنظران و نظریه پردازان را به برگزاری جلسات و بحث و بررسی درباره این موضوعات فراخواندند. رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان چند توصیه کاربردی خطاب به دانشجویان و تشکلهای دانشجویی بیان کردند.
توصیه های کاربردی خطاب به دانشجویان
توصیه اول ایشان «پرهیز کامل از انفعال و ناامیدی» بود که در این زمینه گفتند: شما باید کانون تزریق امید به بخشهای دیگر باشید زیرا همچنانکه کشور در بخشهای مختلف همچون علم و فناوری و سلامت در این سالها پیشرفتهای خیرهکنندهای داشته است در سایر بخشها نیز همه نابسامانیها قابل رفع است. حضرت آیتالله خامنهای ناامیدی جوانان و دانشجویان را موجب تأثیر منفی بر سایر موتورهای پیشرفت کشور دانستند و خاطرنشان کردند: در دوران دفاع مقدس و در حالیکه عدهای اصرار داشتند که نمیشود در مقابل تجاوز دشمن ایستادگی کرد، جوانان همسن و سال شما با همت خود کشور را نجات دادند و با آزاد کردن خرمشهر دنیا را متحیر کردند. ایشان افزودند: البته بعضی از افراد نسلهای گذشته، با دچار شدن به خطا و ناامیدی، از میدان خارج یا با دیگران همصدا شدند، بنابراین مراقب باشید که هیچگاه به قله و آرمانها پشت نکنید.
توصیه بعدی رهبر انقلاب «پرداختن به اندیشهورزی و تقویت تفکر» بود.
علم بدون تفکر خسارتبارتر از سلاح کشتار جمعی
ایشان محصول «علمِ بدون تفکر» را پدیدههای خسارتبار بشری همچون سلاحهای کشتار جمعی خواندند و گفتند: تفکر صحیح به استاد و راهنما نیاز دارد که بهعنوان نمونه مرحوم آیتالله مصباح در مسائل فکری، یک استاد و راهنمای مرجع بود. حضرت آیتالله خامنهای در توصیه بعدی، دانشجویان را به «عمیق شدن در مسائل اصلی کشور و مماس شدن با آنها» فراخواندند و افزودند: وقتی با تمرکز بر روی یکی دو مسأله، درباره آنها فکر و تحقیق کنید، نتایج این تحقیقات عمیق، برای دستگاههای مربوطه قابل استفاده خواهد بود. ایشان شعار امسال یعنی دانشبنیانی تولید را از جمله مسائل قابل تمرکز برای تشکلهای دانشجویی برشمردند و گفتند: با تمرکز بر روی این مسأله درباره آن گفتمانسازی، و علیه مؤلفههای مخلّ دانشبنیانی مانند خامفروشی اسفبار و رایج در کشور یا واردات مصرفی و غیر لازم یا قاچاق، جریانسازی کنید.
پرهیز از کار نمایشی در مطالبه گری
رهبر انقلاب در ادامه طبیعت دانشجو را مطالبهگری دانستند و تأکید کردند: از مسئولان، کار جدی و واقعی مطالبه کنید و آنها را از کار نمایشی برحذر بدارید. ایشان با تأکید بر اینکه مطالبهگری باید با ادبیات منطقی، هوشمندانه و جداً به دور از دعوا و تند و تیزی باشد، گفتند: مطالبهگری مستدل مانع از این میشود که بعضیها در شرایطی که تشکیلات مدیریتی کشور، انقلابی است درباره اهمیت نقش دانشجویان تشکیک کنند، چرا که نقش شما در این دوره بیشتر است.
حضرت آیتالله خامنهای در این زمینه افزودند: پرهیز از برخورد تند و تیز به معنای سازشگری و مجیزگویی نیست و من هرگز از اینگونه توصیهها به جوانان و دانشجویان نکرده و نخواهم کرد بلکه مقصود از این توصیه، پرهیز از ادبیات مضرّ و طعنهآمیزی است که متأسفانه امروز در فضای مجازی نیز بسیار رایج شده است. ایشان، عرصه مطالبهگری دانشجویان را عرصه متنوعی از مسائل عدالت اقتصادی، فرهنگ و سبک زندگی خواندند و در بیان یکی دیگر از الزامات مطالبهگری صحیح گفتند: مبانی اعتقادی و ایمانی خود را با مطالعه و حضور در مجالس عالمان دین و اخلاق، مستحکم کنید. رهبر انقلاب، نتیجه مطالبهگری صحیح را تفکیک ضروریِ آرمانها از عملکردهای ضعیف برخی مدیران دانستند و در بیان توصیهای دیگر، گفتند: مطالبهگری شما بهگونهای باشد که هم در بیان صورتِ مسائل و هم در مقام ارائه راهحلها، با دشمن مغرض، مخرج مشترک پیدا نکنید.
ارتباط با گروه های دانشجویی در اروپا و امریکا
«توسعه فعالیتهای بینالمللی دانشجویی» نکته دیگری بود که حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر آن افزودند: گروههای جوان و دانشجوییِ زیادی در اروپا و امریکا و همچنین در کشورهای اسلامی علیه سیاستهای استکباری فعال هستند که ارتباط سالم با آنها هم به این فعالیتهای ضد استکباری توان بیشتری میدهد هم با معرفی جمهوری اسلامی به آنها، یک سپر دفاعی برای کشور در مقابل امپراتوری خبری مستکبران ایجاد میکند. البته تقویت ارتباط با دانشجویان کشورهای همسایه یعنی افغانستان، پاکستان و عراق مورد تأکید بیشتری است.
توصیه آخر رهبر انقلاب خطاب به جوانانی بود که در دوره جدید در ردههای مدیریتی قوای سهگانه مشغول به کار شدهاند. ایشان با تأکید بر اینکه کار جمهوری اسلامی بدون نیروی جوان مؤمن و پر انگیزه پیش نخواهد رفت، افزودند: توصیه من به جوانان عزیز این است که اولاً مسئولیت کنونی را پلهای برای مسئولیت بالاتر قرار ندهند و در هر جا که هستند با تمرکز بر مسائل آن حوزه برای خدا کار کنند، ثانیاً هدف خود را حل مسائل کشور در بخشی که به آنها واگذار شده، قرار دهند.
فلسطین؛ مظلوم اما مقتدر
رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنانشان، با اشاره به در پیش بودن روز جهانی قدس، روز قدس امسال را متفاوت از سالهای قبل دانستند و گفتند: مردم و جوانان فلسطینی فداکاریهای بزرگی از خود نشان میدهند و رژیم صهیونیستی نهایت رذالت و جنایت را بهکار بسته است و هر غلطی که میتواند انجام میدهد و امریکا و اروپا نیز از او حمایت میکنند. حضرت آیتالله خامنهای ملت فلسطین را در عین مظلومیت، مقتدر خواندند و با اشاره به مجاهدت و ایستادگی جوانان فلسطینی که نمیگذارند قضیه فلسطین به فراموشی سپرده شود افزودند: روز قدس فرصت مناسبی برای اعلام همدلی و همبستگی با مردم مظلوم فلسطین و روحیه دادن به آنها است. ایشان با انتقاد شدید از عملکرد دولتهای اسلامی در قبال موضوع فلسطین خاطر نشان کردند: متأسفانه دولتهای اسلامی بسیار بد عمل میکنند و حتی حاضر به سخن گفتن در موضوع فلسطین نیستند و برخی از آنها تصور میکنند، راه کمک به فلسطین، برقراری ارتباط با صهیونیستها است، در حالیکه این، اشتباه بزرگ است.
رهبر انقلاب با اشاره به ارتکاب این اشتباه بزرگ از جانب حکومت مصر در چهل سال قبل و برقراری ارتباط با صهیونیستها، افزودند: مگر برقراری ارتباط مصر با رژیم صهیونیستی باعث کاهش جنایات صهیونیستها بر ضد ملت فلسطین و کاهش هتک حرمت مسجدالاقصی شد که اکنون برخی دولتهای اسلامی میخواهند همان اشتباه انورسادات را تکرار کنند؟
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر اینکه برقراری ارتباط برای رژیم صهیونیستی نیز فایدهای نخواهد داشت، گفتند: امیدواریم با لطف خداوند عاقبت کار در فلسطین به نیکی و خوشی به سرانجام برسد و تسلط فلسطینیها بر سرزمین خود و مسجدالاقصی بزودی محقق شود. پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، نمایندگان تشکلهای بزرگ دانشجویی کشور به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
آقایان محسن نراقی به نمایندگی از بسیج دانشجویی، محمدحسین کاظمی از جامعه اسلامی دانشجویان، محمد اسکندری از جنبش عدالتخواه دانشجویی، علی بزرگخو از دفتر تحکیم وحدت، امیرحسین پناهی از انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل و همچنین خانم زهراسادات رضوی علوی مجری مراسم به نمایندگی از دختران دانشجو این محورها را بیان کردند: - ضرورت ایجاد تحول در نظام حکمرانی با تکیه بر ظرفیتهای موجود - بهروزرسانی نرمافزار اداره کشور با تحول در ساختارهای کهنه و ایجاد سازوکارهای جدید - تحقق حکمرانی عادلانه- صادقانه و شجاعانه - لزوم پرهیز از مدرکگرایی و حرکت به سمت علمِ کاربردی در دانشگاهها - ضرورت تمرکز نهاد علم بر مسائل مبتلابه نظام - لزوم ایجاد بسترهای لازم برای پویایی مباحث فکری و تبادل نظر در دانشگاهها و حوزههای علمیه - تأکید بر صیانت از اصل تفکیک قوا و شئون قانون اساسی - لزوم حفظ استقلال نهاد قانونگذاری از نهادهای سیاستگذار - ضرورت به ثمر رساندن نهضت شفافیت - تأکید بر مطالبه مسئولیتشناسی از کارگزاران، عناصر سیاسی و عناصر فکری نظام و پاسخگویی به افکار عمومی - لزوم وفای به عهد انتخاباتی مسئولان - ضرورت مواجهه درست و اقناعی با مسائل جوانان، بویژه زنان - و طرح نکاتی درباره ملاحظات مطالبهگری، عدالتخواهی و حدود آن.
رئیس جمهور در دیدار جمعی از فرهنگیان و فعالان تعلیم و تربیت کشور تأکید کرد
شورای عالی آموزش و پرورش ابتدا خود باید متحول شود
دوشنبه گذشته، رئیس جمهور در نشست هماندیشی با جمعی از فرهنگیان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت کشور، با تأکید بر اینکه ایران قوی بدون تعلیم و تربیت اصولی و ارتقای جایگاه آموزش و پرورش قابل تصور نیست، اظهار کرد: آنچه در حوزه آموزش و پرورش هزینه میشود، سرمایهگذاری برای تضمین توسعه و پیشرفت آینده کشور است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، آیتالله سیدابراهیم رئیسی بر ضرورت حمایت عملی از فرهنگیان تأکید کرد و گفت: دولت مصمم است همه ابعاد قانون رتبهبندی معلمان را در راستای ارتقای شأن و منزلت فرهنگیان عزیز مورد توجه قرار دهد.
رئیس جمهور اجرای سند تحول آموزش و پرورش را یک ضرورت خواند و گفت: پیگیری وضعیت صندوق فرهنگیان از مهمترین دغدغههای فرهنگیان است و ضرورت دارد، مسئولان مربوطه با جدیت در این زمینه اقدام کنند. آیتالله رئیسی همچنین با انتقاد از وجود سامانههای متعدد و پراکنده در حوزه تعلیم و تربیت ، از وزیر آموزش و پرورش خواست هر چه سریعتر اقدام برای ساماندهی این عرصه را آغاز کند. وی در بخش دیگری از سخنان خود مطالب مطرح شده در زمینه استفاده بهینه از فضای مدرسه با هدف ارتقای تعلیم و تربیت را حائز اهمیت دانست و گفت: ضرورت دارد تلاش کنیم استفاده بهتر و مناسبی از ظرفیتها و امکانات موجود داشته باشیم تا بهرهوری افزایش یابد. رئیس جمهور درباره سخنان یکی از حاضرین، مبنی بر ایجاد تحول در شورای عالی آموزش و پرورش، گفت: ضمن احترام به همه پیشکسوتان و کسانی که در حوزه آموزش و پرورش تلاش کردهاند، امروز ضرورت دارد که شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان اتاق فکر ایجاد تحول آموزشی در کشور نقشآفرینی کند و با حضور نیروهای تحولخواه، نگاه نو و خلاقانه در آن حاکم شود. وی با اشاره به سخنان یکی از معلمان درباره نظام عادلانه پرداخت حقوق، تصریح کرد: دولت معتقد است که در همه حوزهها باید بر مبنای عدالت رفتار شود و لازم است عدالت در جذب نیرو، عدالت در بهکارگیری، عدالت در ارتقاء و عدالت در پرداخت حقوق همزمان مورد توجه قرار بگیرد. در این نشست ۱۶ نفر از فرهنگیان و فعالان حوزه آموزش و پرورش دیدگاهها و پیشنهادهای خود را برای ارتقای تعلیم و تربیت و رفع مشکلات فرهنگیان مطرح کردند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، آیتالله سیدابراهیم رئیسی بر ضرورت حمایت عملی از فرهنگیان تأکید کرد و گفت: دولت مصمم است همه ابعاد قانون رتبهبندی معلمان را در راستای ارتقای شأن و منزلت فرهنگیان عزیز مورد توجه قرار دهد.
رئیس جمهور اجرای سند تحول آموزش و پرورش را یک ضرورت خواند و گفت: پیگیری وضعیت صندوق فرهنگیان از مهمترین دغدغههای فرهنگیان است و ضرورت دارد، مسئولان مربوطه با جدیت در این زمینه اقدام کنند. آیتالله رئیسی همچنین با انتقاد از وجود سامانههای متعدد و پراکنده در حوزه تعلیم و تربیت ، از وزیر آموزش و پرورش خواست هر چه سریعتر اقدام برای ساماندهی این عرصه را آغاز کند. وی در بخش دیگری از سخنان خود مطالب مطرح شده در زمینه استفاده بهینه از فضای مدرسه با هدف ارتقای تعلیم و تربیت را حائز اهمیت دانست و گفت: ضرورت دارد تلاش کنیم استفاده بهتر و مناسبی از ظرفیتها و امکانات موجود داشته باشیم تا بهرهوری افزایش یابد. رئیس جمهور درباره سخنان یکی از حاضرین، مبنی بر ایجاد تحول در شورای عالی آموزش و پرورش، گفت: ضمن احترام به همه پیشکسوتان و کسانی که در حوزه آموزش و پرورش تلاش کردهاند، امروز ضرورت دارد که شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان اتاق فکر ایجاد تحول آموزشی در کشور نقشآفرینی کند و با حضور نیروهای تحولخواه، نگاه نو و خلاقانه در آن حاکم شود. وی با اشاره به سخنان یکی از معلمان درباره نظام عادلانه پرداخت حقوق، تصریح کرد: دولت معتقد است که در همه حوزهها باید بر مبنای عدالت رفتار شود و لازم است عدالت در جذب نیرو، عدالت در بهکارگیری، عدالت در ارتقاء و عدالت در پرداخت حقوق همزمان مورد توجه قرار بگیرد. در این نشست ۱۶ نفر از فرهنگیان و فعالان حوزه آموزش و پرورش دیدگاهها و پیشنهادهای خود را برای ارتقای تعلیم و تربیت و رفع مشکلات فرهنگیان مطرح کردند.
اخبــــار
با گذاشتن چوب لای چرخ دستگاههای اجرایی مخالفم
رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با اعضای «هیأت تطبیق مصوبات سبا قوانین» گفت: اگر بحثهای سلیقهای، سیاسی و غیرکارشناسی در کار تطبیق قوانین مطرح شود، آفتهای غیرقابل جبرانی برای کشور ایجاد میشود؛ از اینرو خروجی هیأت تطبیق مصوبات میتواند در انسجام کشور اثرگذار باشد. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدباقر قالیباف با اشاره به اهمیت همپوشانی دستگاههای نظارتی تأکید کرد: دادههای مجموعههای نظارتی بدون دخالت در وظایف یکدیگر میتواند تبادل شود و اثرگذاری داشته باشد. لذا نباید کار جدا و پراکنده را دنبال کنند. قالیباف تأکید کرد: با چوب لای چرخ دستگاههای اجرایی گذاشتن مخالفم چرا که مانع شجاعت در تصمیمگیری مدیران میشود. از طرف دیگر نباید چشم را روی انحراف در اجرای قانون بست و مماشات کرد.
جزئیات جدید از ملاقات مقامات ایران و طالبان
گروه سیاسی/ به گزارش خبرنگار«ایران»، سید حسن مرتضوی معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل روز گذشته با «مولوی شبیر احمد»،رئیس ارکان قوای مسلح افغانستان و سرپرست هیأت رهبری طالبان در ساماندهی امور مرزی با جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتوگو کرد. شبیر احمد با اشاره به فضای همکاری میان دو دولت جمهوری اسلامی ایران و حکومت سرپرست در افغانستان، در مورد حل و فصل برخی سوء تفاهمهای مرزی اظهار داشت: بنا بر دستور هیأت رهبری طالبان، هیأتی چهار نفره از مقامات نظامی و دفاعی افغانستان تشکیل شده تا با مذاکره و گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران شرایط همکاریهای مرزی میان دو کشور را تسهیل کند. وی در ادامه صراحتاً اظهار داشت: سیاست بزرگان ما در قبال کشورهای همسایه بویژه جمهوری اسلامی ایران که میزبان میلیونها شهروند افغانستانی است، عدم بروز هرگونه جنگ و درگیری و حرکت به سوی همکاریهای همهجانبه مرزی است. مولوی شبیر احمد در مورد حضور برخی نیروهای طالبان در مرز کشورمان گفت: بزرگان حکومت بویژه وزیر دفاع دستور دادهاند که هیچ فردی اجازه بروز کوچکترین درگیری را در مرزهای جمهوری اسلامی ندارد و آرایش نظامی در مرز مشترک ممنوع است. در پایان این دیدار مقرر شد هیأت چهارنفره حکومت سرپرست افغانستان بعد از عید فطر با مقامات کشورمان در یکی از پایتختها یا در مرز مشترک دیدار و مسائل مختلف مرزی را حل و فصل کنند.
افتتاحیه همایش بینالمللی «همه پرسی » برگزار می شود
افتتاحیه همایش بینالمللی «همه پرسی فلسطین» به همت اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق (ع) و با همکاری مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد. این همایش با حضور حجتالاسلام حسینعلی سعیدی رئیس دانشگاه امام صادق(ع)، علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه، جلال درخشه عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و دبیر علمی همایش، محمدهادی طحان نظیف عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، حسین هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان، صفر نصرالله زاده رئیس دانشگاه تبریز، خالد قدومی نماینده جنبش حماس در ایران، محمد یسار العابدین رئیس دانشگاه دمشق، محمدسیداحمد رئیس دانشگاه قاهره، هاشم هبیشات کارشناس مسائل بینالملل از اردن و منی بعزاوی شاعر تونسی برگزار
می شود. همایش فوق امروز از ساعت ۱۰ صبح در تالار آیت الله مهدوی کنی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می شود.
۱۷۰ سال حبس برای متهمان بانک سرمایه
ذبیحالله خداییان سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری دیروز خود از صدور حکم متهمان پرونده بانک سرمایه خبر داد. خدائیان در رابطه با آخرین وضعیت پرونده بانک سرمایه و محمد امامی که پیشتر با عنوان سرمایهگذار سریال شهرزاد از او نام برده میشد، گفت: اخیراً پرونده دیگری از این بانک، منتهی به صدور حکم قطعی شده و کسانی که تحت تعقیب بودهاند مجموعاً به ۱۷۰ سال محکوم شدند. در این رابطه محمد امامی به جرم اخلال کلان در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و رد مال و انفصال از خدمات دولتی، سید احمد هاشمی شاهرودی به ۱۰ سال حبس و رد مال و شهابالدین قندالی به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به ۱۲ سال و ۶ ماه حبس محکوم شدند. یکی از همدستان آنان هم به جرم مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و رد مال محکوم شده ولی چون حکم غیابی است از اعلام نام او معذورم. در این پرونده ۶ متهم هم به حبس و ۱۵ نفر دیگر هم هر یک به پنج سال حبس و رد وجوه محکوم شدند. به گزارش ایرنا، خداییان درباره جزئیات حکم صادره علیه دو دانشجوی بازداشتی دانشگاه شریف هم توضیح داد: این دو دانشجو به اتهام تخریب و خرابکاری در تأسیسات عمومی هر کدام به ۱۰ سال حبس و به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و همکاری با گروهک معاند نظام به ۵ سال حبس و با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یکسال حبس یعنی مجموعاً به ۱۶ سال حبس محکوم شدند که حکم قطعی نشده و در مرحله بدوی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با اعضای «هیأت تطبیق مصوبات سبا قوانین» گفت: اگر بحثهای سلیقهای، سیاسی و غیرکارشناسی در کار تطبیق قوانین مطرح شود، آفتهای غیرقابل جبرانی برای کشور ایجاد میشود؛ از اینرو خروجی هیأت تطبیق مصوبات میتواند در انسجام کشور اثرگذار باشد. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدباقر قالیباف با اشاره به اهمیت همپوشانی دستگاههای نظارتی تأکید کرد: دادههای مجموعههای نظارتی بدون دخالت در وظایف یکدیگر میتواند تبادل شود و اثرگذاری داشته باشد. لذا نباید کار جدا و پراکنده را دنبال کنند. قالیباف تأکید کرد: با چوب لای چرخ دستگاههای اجرایی گذاشتن مخالفم چرا که مانع شجاعت در تصمیمگیری مدیران میشود. از طرف دیگر نباید چشم را روی انحراف در اجرای قانون بست و مماشات کرد.
جزئیات جدید از ملاقات مقامات ایران و طالبان
گروه سیاسی/ به گزارش خبرنگار«ایران»، سید حسن مرتضوی معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل روز گذشته با «مولوی شبیر احمد»،رئیس ارکان قوای مسلح افغانستان و سرپرست هیأت رهبری طالبان در ساماندهی امور مرزی با جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتوگو کرد. شبیر احمد با اشاره به فضای همکاری میان دو دولت جمهوری اسلامی ایران و حکومت سرپرست در افغانستان، در مورد حل و فصل برخی سوء تفاهمهای مرزی اظهار داشت: بنا بر دستور هیأت رهبری طالبان، هیأتی چهار نفره از مقامات نظامی و دفاعی افغانستان تشکیل شده تا با مذاکره و گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران شرایط همکاریهای مرزی میان دو کشور را تسهیل کند. وی در ادامه صراحتاً اظهار داشت: سیاست بزرگان ما در قبال کشورهای همسایه بویژه جمهوری اسلامی ایران که میزبان میلیونها شهروند افغانستانی است، عدم بروز هرگونه جنگ و درگیری و حرکت به سوی همکاریهای همهجانبه مرزی است. مولوی شبیر احمد در مورد حضور برخی نیروهای طالبان در مرز کشورمان گفت: بزرگان حکومت بویژه وزیر دفاع دستور دادهاند که هیچ فردی اجازه بروز کوچکترین درگیری را در مرزهای جمهوری اسلامی ندارد و آرایش نظامی در مرز مشترک ممنوع است. در پایان این دیدار مقرر شد هیأت چهارنفره حکومت سرپرست افغانستان بعد از عید فطر با مقامات کشورمان در یکی از پایتختها یا در مرز مشترک دیدار و مسائل مختلف مرزی را حل و فصل کنند.
افتتاحیه همایش بینالمللی «همه پرسی » برگزار می شود
افتتاحیه همایش بینالمللی «همه پرسی فلسطین» به همت اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق (ع) و با همکاری مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد. این همایش با حضور حجتالاسلام حسینعلی سعیدی رئیس دانشگاه امام صادق(ع)، علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه، جلال درخشه عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و دبیر علمی همایش، محمدهادی طحان نظیف عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، حسین هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان، صفر نصرالله زاده رئیس دانشگاه تبریز، خالد قدومی نماینده جنبش حماس در ایران، محمد یسار العابدین رئیس دانشگاه دمشق، محمدسیداحمد رئیس دانشگاه قاهره، هاشم هبیشات کارشناس مسائل بینالملل از اردن و منی بعزاوی شاعر تونسی برگزار
می شود. همایش فوق امروز از ساعت ۱۰ صبح در تالار آیت الله مهدوی کنی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می شود.
۱۷۰ سال حبس برای متهمان بانک سرمایه
ذبیحالله خداییان سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری دیروز خود از صدور حکم متهمان پرونده بانک سرمایه خبر داد. خدائیان در رابطه با آخرین وضعیت پرونده بانک سرمایه و محمد امامی که پیشتر با عنوان سرمایهگذار سریال شهرزاد از او نام برده میشد، گفت: اخیراً پرونده دیگری از این بانک، منتهی به صدور حکم قطعی شده و کسانی که تحت تعقیب بودهاند مجموعاً به ۱۷۰ سال محکوم شدند. در این رابطه محمد امامی به جرم اخلال کلان در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و رد مال و انفصال از خدمات دولتی، سید احمد هاشمی شاهرودی به ۱۰ سال حبس و رد مال و شهابالدین قندالی به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به ۱۲ سال و ۶ ماه حبس محکوم شدند. یکی از همدستان آنان هم به جرم مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و رد مال محکوم شده ولی چون حکم غیابی است از اعلام نام او معذورم. در این پرونده ۶ متهم هم به حبس و ۱۵ نفر دیگر هم هر یک به پنج سال حبس و رد وجوه محکوم شدند. به گزارش ایرنا، خداییان درباره جزئیات حکم صادره علیه دو دانشجوی بازداشتی دانشگاه شریف هم توضیح داد: این دو دانشجو به اتهام تخریب و خرابکاری در تأسیسات عمومی هر کدام به ۱۰ سال حبس و به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و همکاری با گروهک معاند نظام به ۵ سال حبس و با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یکسال حبس یعنی مجموعاً به ۱۶ سال حبس محکوم شدند که حکم قطعی نشده و در مرحله بدوی است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
باید در مقابل آرمانزدایی و هویتزدایی ایستاد
-
شورای عالی آموزش و پرورش ابتدا خود باید متحول شود
-
اخبــــار
اخبارایران آنلاین