اولین مادر


۴ ژانویه ۲۰۰۴- بیت حانون
در میان زنان شهادت‌طلب فلسطینی، «ریم صالح الریاشی» اولین مادری بود که دست به عملیات استشهادی زد. او در زمان انجام عملیات، یک پسر ۳ ساله و یک دختر ۱۸ ماهه داشت.
پدرش صالح، نماینده یکی از شرکت‌های باطری‌سازی خودروهای آلمانی بود و اوضاع مالی خوبی داشت و خودش هم در بهترین مدارس درس خوانده بود.
آنچه ریم 22 ساله را از بقیه شهادت طلبان قبل از خود (او هفتمین زن شهادت طلب فلسطینی است) متمایزتر می‌کرد، این بود که برای اولین بار در این عملیات، یگان‌های شهید عزالدین القسام (شاخه نظامی حماس) از یک زن استفاده ‌کرد و باز ریم اولین شهید استشهادی زن از نوار غزه بود.
او برای انجام عملیات شهادت طلبانه به عضویت حماس (شاخه نظامی) در آمد و نهایتاً در چهارم ژانویه سال 2004، بمب همراه خود را در یکی از گذرگاه‌های اسرائیلی در منطقه «بیت حانون» منفجر کرد که منجر به کشته شدن 4 نفر و زخمی‌شدن 6 نفر شد. اگرچه این عملیات با طراحی و توسط یکی از اعضای حماس صورت گرفت، اما اجرای آن با کمک یگانهای شهدای الاقصی (شاخه نظامی فتح) بود. ریم هم مانند بسیاری از استشهادیون فلسطین، قبل از عملیات، جلوی دوربین نشست و وصیتنامه خود را خواند:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
من شهادت طلب «ریم صالح الریاشی» فرزند یگان‌های شهید عزالدین قسام، این عملیات را به‌صورت مشترک با برادرانم در یگانهای شهدای الاقصی برای جلب رضایت خداوند عزوجل به انجام می‌رسانم برای انتقام کشیدن از یهود این دشمن بشریت و کسانی که در سرزمینم فساد می‌کنند در رفح و نابلس و رام‌الله و جنین و باقی شهرهای سرزمین عزیزم و برای پاک کردن مقداری از ننگی که بواسطه اعمال حاکم سازشکار  بر پیشانی این امت نقش بسته است.
مردم قهرمانم!
به محض اینکه آنها به ما ضربه‌ای بزنند، ما نیز انتقام خواهیم گرفت و آتش این خونخواهی شعله‌ور خواهد ماند و هر روز برافروخته‌تر خواهد شد تا آنجا که دشمن را بسوزاند و پرچم توحید را بر گستره سرزمین عزیزمان و بر مناره مسجد الاقصی مبارک برافراشته سازد و از شما برای موفقیت و پایداری خود طلب دعا می‌کنم. دیگر اینکه از خدای عزوجل می‌خواهم این عمل مرا خالصاً برای ذات کریم خویش قرار دهد و آن را واسطه ذلت یهود و آرامش دل‌های مؤمنین قرار دهد «و هوالولی ذالک و القادر علیه».

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7896/10/611155/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها