اختتامیه چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شامگاه سه شنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد
درخشش اهوازی ها روی صحنه
گروه فرهنگی: آیین اختتامیه چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر سهشنبه ۲۶ بهمنماه با حضور جمعی از هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد. در ابتدای این مراسم ویدیویی به مناسبت میلاد حضرت علی(ع) به نمایش در آمد و پس از آن قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از روزهای برگزاری چهلمین جشنواره تئاتر فجر ارائه داد و گفت: امروز که ما در این مکان ایستادهایم با همه گروههای نمایشی که در چهلمین جشنواره تئاتر فجر حضور داشتهاند، تسویه حساب شده است. از وزارت امور خارجه که برای حضور میهمانان خارجی ما کمکهای شایانی کردند، صمیمانه تشکر میکنم. سپس ویدیویی به رسم یادبود از هنرمندان تئاتری که در یک سال گذشته درگذشتند به نمایش درآمد.
توجه ویژه رئیسجمهور به هنر ایران اسلامی
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم ضمن ایراد سخنرانی به این نکته اشاره کرد رئیسجمهور به هنر ایران اسلامی توجه ویژهای دارد. او گفت: از همه هنرمندان عزیز کشورمان تشکر میکنم که با وجود همه مشکلات بخصوص مشکلات کرونا، تلاش خود را متوقف نکردند و تئاتر ایران را زنده نگه داشتند. جشنواره امسال یک ویژگی مهم داشت و ما در ابتدای این جشنواره به استان یزد رفیتم و افتتاحیه این جشنواره را در این استان برگزار کردیم. اسماعیلی ادامه داد: هنر تئاتر به دلیل قدمت باید در جایگاه رفیع و والای خود قرار گیرد. مجموعه معاونت هنری باید توجه ویژهای به آموزش در این حوزه داشته باشد و پیگیری کند تا جوانان بااستعدادی بتوانند به حوزه هنرهای نمایشی ورود کنند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی دیگر از سخنان خود به بودجه تخصیص یافته به هنرهای نمایشی اشاره کرد و گفت: ما حدود سه هزار میلیارد تومان طی این چند وقت اخیر تنها برای هنرهای نمایشی کشورمان هزینه کردیم. شخص آقای رئیس جمهور توجه ویژهای به هنر ایران اسلامی دارد. من در چند استان حضور پیدا کردم و پیگیر بودم که در آن استانها نیز جوانان بتوانند راحتتر به این حوزه ورود کنند یا برای ورود به آن آموزش ببینند. اسماعیلی افزود: هنر و بخصوص تئاتر باید رابطه بهتری با دانشگاههای هنر کشورمان داشته باشند و به نظرمان این رابطه تنگاتنگ میتواند کمک خوبی به پیشرفت تئاتر کشورمان بکند. اگر ما بتوانیم این ارتباط را فراهم کنیم، کار بزرگی صورت میپذیرد.
جایزهای پس از 60 سال
پس از سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آیین تجلیل از رضا رویگری هنرمند پیشکسوت کشورمان برگزار شد. رویگری در این مراسم گفت: میلاد حضرت علی(ع) را به همه تبریک میگویم. جشنواره تئاتر همواره برای من یادآور خاطرات خوش بوده و از برگزاری آن لذت میبرم. بالاخره بعد از 60 سال روی صحنه به من جایزه دادند، اما حالا که دادند دستانم جان ندارد که هدیهام را نگه دارم. من در زندگیام جایزه نگرفته بودم و حالا از تئاتر و جشنواره آن هدیه گرفتم، از همه متشکرم. در ادامه بنیاد شهید و امور ایثارگران از میان آثار نمایشی بخشهای مختلف جشنواره، از نمایش «سگک» به کارگردانی رضا بهرامی به دلیل پرداخت لطیف و زیبایی شناسانه به زندگی شهید شاهرخ ضرغام و نمایش «مصریه» به کارگردانی اکبر آیین به دلیل ارائه تصویر صحیح از فرهنگ ایثار با لوح تقدیر و جایزه نقدی قدردانی کرد و تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به فردوس حاجیان اهدا شد و از فرزند شهید سیدجواد حسینی نیز تجلیل به عمل آمد.
درخشش «مافگه»
در بخش رادیوتئاتر هم جایزه بهترین افکت این بخش به نرگس موسیپور برای نمایش «کافه» و «ضیافت مرغان مهاجر»، بهترین صدابرداری این بخش به مجید آیینه برای نمایش کمدی «کافه»، بهترین بازیگر مرد در این بخش به بهرام سرورینژاد برای ایفای نقش در نمایش «کافه»، بهترین بازیگر زن این بخش به الهه علیزاده برای ایفای نقش در نمایش «مافگه» و همچنین دیپلم افتخار این بخش به مریم مشهور برای ایفای نقش در نمایش «کافه»، بهترین نمایشنامه این بخش به زهرا اسماعیلی برای نگارش نمایشنامه «مافگه»، بهترین کارگردانی این بخش به زهرا اسماعلی برای کارگردانی نمایش «مافگه» و جایزه اثر برگزیده این بخش به زهرا اسماعیلی برای تهیهکنندگی نمایش «مافگه» رسید.
دیگر گونههای اجرا
در بخش دیگر گونههای اجرایی هم جایزه این بخش به مریم خلیلی برای کارگردانی اجرای «هفت تا نه و نیم» اهدا و از مهیار جوادیها برای کارگردانی اجرای «رها» و عیسا صادقی برای اجرای «دگردیسی شاعرانه» تجلیل به عمل آمد. در بخش خیابانی جایزه بهترین طراحی لباس به هادی کیانی برای نمایش «روده درازیهای یک مرده بیصاحب» اهدا شد و لوح تقدیر و جایزه نقدی مشترک برای طراحی فضا به محمدرضا پورعلی و میلاد حسنزاده برای نمایش «ارزش نداره» و تندیس این جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی به فضاسازی هادی کیانی نمایش «روده درازیهای یک مرده بیصاحب» اهدا شد.
درخشش ژولیوس سزار اهوازی
هیأت داوران در بخش رقابتی نمایشهای صحنهای «مسابقه بزرگ تئاتر فجر» جایزه برتر شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی در سه رشته شامل کارگردانی، طراحی صحنه و طراحی حرکت را به مجتبی رستمیفر کارگردان نمایش «مرثیهای بر قتل ژولیوس سزار و چند مرغ از سیمرغ» از اهواز اختصاص داد. هیأت داوران همچنین در بخش طراحی نور نیز جایزه نفر برگزیده شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را به ایمان نخلستانی طراح نور همین نمایش یعنی «مرثیهای بر قتل ژولیوس سزار و چند مرغ از سیمرغ» از اهواز اهدا کرد و در بخش طراحی لباس هم از سارا حسینپور برای طراحی لباس این نمایش اهواز تقدیر شد. نمایش «مرثیهای بر قتل ژولیوس سزار و چند مرغ از سیمرغ» با ۵ جایزه بیشترین جوایز بخش صحنهای چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر را از آن خود کرد. گفتنی است این نمایش خوزستانی، نامزد دریافت ۶ جایزه از چهلمین جشنواره تئاتر فجر در بخش مسابقه نمایشهای صحنهای، از سوی هیأت داوران شده بود. ضمناً تندیس و جایزه نقدی بخش بازیگر مرد بخش صحنهای به تینو صالحی برای نمایش «سگک» اهدا و لوح تقدیر و جایزه نقدی بخش بازیگری زن به الهام شعبانی برای نمایش «بابا آدم» و نسرین درخشانزاده برای نمایش «احتمالات» و تندیس و جایزه نقدی این بخش به نورا هاشمی برای «بانوی محبوب من» تقدیم شد. لوح تقدیر و جایزه نقدی نمایشنامهنویسی به کهبد تاراج برای نمایش «سگک» و تندیس و جایزه نقدی این بخش به باقر سروش نگارش نمایشنامه «سالخوردگی» رسید و لوح تقدیر و جایزه نقدی بخش کارگردانی به علی شمس برای نمایش «احتمالات» و تندیس این بخش به مجتبی رستمیفر برای نمایش «ژولیوس سزار» اهدا شد.
نگاه
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با مدیران جشنواره تئاتر کودک و نوجوان:
ظرفیتهای بالای همدان برای رویدادهای مهم فرهنگی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در نشست با دستاندرکاران جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از ظرفیتهای بالای این استان برای انجام رویدادهای مهم فرهنگی سخن گفت. محمدمهدی اسماعیلی طی این نشست در سخنان کوتاهی گفت: تلاش ما بر این است که زیرساختها و ظرفیتهای این استان را افزایش دهیم. میتوان برای دوران پساکرونا برنامهریزی مناسب برای برگزاری هرچه بهتر رویدادهای فرهنگی تدارک دید. استان همدان ظرفیتهای بالایی برای انجام رویدادهای مهم فرهنگی دارد و تلاش ما بر این است که زیرساختها و ظرفیتهای این استان را افزایش دهیم. او با اشاره به پروژه تالار مرکزی استان همدان هم گفت: تلاش میکنیم در سفرهای استانی رئیس محترم جمهور و دولت مردمی این تالار را هم در قالب پروژههای استانی قرار دهیم و بودجه مناسب برای این استان و تالار مرکزی جذب کنیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: استان همدان میتواند به یک قطب فرهنگی تبدیل شود، استان همدان هم از منظر گردشگری و هم از بعد فرهنگی شرایط خوبی دارد، زیرا هم مفاخر و آثار فرهنگی قابلتوجه و هم مردمان فرهنگدوستی دارد. اسماعیلی تأکید کرد: در این استان شعرا، موسیقیدانان، نویسندگان و شخصیتهای فرهنگی و هنری بسیاری داریم و از این منظر میراثی کهن در همدان وجود دارد و معتقدم این استان ظرفیت برگزاری جشنوارههای بینالمللی را هم دارد. او همچنین درباره برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان تصریح کرد: باید برنامهریزی مناسبی برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره تدارک دیده شود و در جهت ارتقا و رشد آن تلاش بیشتری کرد. امیدوارم بتوانیم کارهای بزرگتری در این استان انجام دهیم. در ادامه این نشست حمیدرضا حاجیبابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان، احمدرضا احسانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شهرام کرمی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره طی سخنانی از اهمیت برگزاری این جشنواره و دغدغههایشان گفتند.
عاشقانهای آمیخته به سحر و جادو
گروه فرهنگی/ در سینمای تکراری این سالها تلاش هر فیلمساز برای آشناییزدایی و جسارتش برای رفتن به سراغ سوژههای تازه به خودی خود امتیازی ویژه محسوب میشود و قابل تحسین است حال اگر ماحصل این تلاش به اثری قابل قبول در فرم و محتوا منتج شود میتوان به اتفاقهای تازه در سینمای ایران امید بست. برادران ارک (بهمن و بهرام) یکی از همین امیدها هستند. آنها که با درخشش در سینه فونداسیون هفتادمین دوره کن و کسب جایزه دوم این بخش نگاهها را به خود جلب کردند در اولین فیلمشان سراغ سوژه ای بومی و محلی رفتهاند و کولاژی از افسانههای محلی آذربایجان را طوری کنار هم چیدهاند که قصه و داستان بدرستی شکل بگیرد.
هر بخش از این فیلم به نوعی آمیخته به افسانه محلی در ادبیات فولکلور آذربایجان است؛ افسانه پسری که دلباخته دختر ارمنی است و به طلسم آمیخته است مثل افسانه اصلی و کرم، پسری که به قهوهخانه میرود و راهش نمیدهند و باید مردانگیاش را ثابت کند، شخصیت عاشیق که نماد دده قورقود است و با ساز به مقابله با جنگ رفته و صلح میآورد، مراسم آیینی پوشیدن پوست شیر در تبریز و...
«پوست» یا به زبان اصلی «دری» فیلمی عاشقانه و قصه عشق آراز به مارال است که به خرافه و نیروهای متافیزیکی گره خورده است. «پوست» فیلمی مولتی ژانر است و با ژانرهای مختلف دست و پنجه نرم میکند. سازندگان فیلم با وجود اینکه برای درآمدن فضای سحر و جادو با استادان زیادی مشورت کردهاند و آن طور که میگویند خودشان هم دچار کابوس شدهاند اما روی موج دلهره و وحشت سوار نشدهاند و تلاششان این بوده که فیلم عاشقانه آمیخته به سحر و جادو را روایت کنند. فیلم ریتم بیرونی و درونی خوبی دارد، پر از شخصیت، پر از قصه و پر از ماجراست. انتخاب هوشمندانه در لوکیشن و نورپردازی و رنگها در کنار موسیقی که با فضا همخوانی دارد از دیگر نقاط قوت فیلم است.
فیلم به زبان مادری ساخته شده و کسانی که با زبان ترکی آشنا هستند بیشتر متوجه میشوند که برادران ارک چه دقت و وسواسی در دیالوگنویسی و انتخاب واژهها داشتهاند. فیلم با زیرنویس فارسی ارائه شده اما برخی چیزها در ترجمه خوب منتقل نمیشود. کاش همه میفهمیدند که عاشیق ولی عبدی که از پیرترین عاشیقهای آذربایجان است و همچون نخ تسبیح خرده داستانها را به هم متصل میکند با چه ادبیاتی این شعرها را میخواند. «پوست» که برای اولین بار در سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر از آن رونمایی شد، پس از تجربه اکران در سالن سینما و اکران آنلاین دریکی از پلتفرم آنلاین به نمایش درآمده است. فرصت تماشای آن را در روزهای پایانی هفته از دست ندهید.
نگاهی به مینیسریال «جنگ و صلح» به کارگردانی تام هارپر
یک اقتباس بینقص
گروه فرهنگی: «جنگ و صلح» را باید یکی از شاهکارهای بزرگ ادبیات جهان لقب داد و این اثر شگفتانگیز لئو تولستوی بارها، سنگ بزرگ فیلمسازانی شد که میل داشتند با اقتباس از این رمان اثری سینمایی یا تلویزیونی خلق کنند که نتیجه برخیشان بهشدت ناامیدکننده و ازدسترفته شد و معدود نمونههایی هم بهشدت خوش ساخت وپرداخت. یکی از این اقتباسها، سریالی است شش قسمتی به همین نام به کارگردانی تام هارپر انگلیسی. این سریال در واقع درست مثل رمان «جنگ و صلح»، وقایع اجتماعی و تاریخی روسیه طی سالهای ۱۸۰۵ تا ۱۸۲۰، در فاصله پانزده ساله میان دو جنگ بزرگ روسیه و فرانسه را روایت میکند و به ماجرای شخصیتهای اصلی این رمان میپردازد که پنج خانواده اعیانی و اشرافی هستند که مثل تمام روسها درگیر جنگ میشوند و شئونات زندگی شخصی و اجتماعیشان بههم میریزد. در سریال جنگ و صلح برخلاف کتاب، نمایش جنگ و چالشهای مربوط به آن، در برابر روایت عاشقانه و دراماتیک، به حاشیه میرود و به اینترتیب این سریال بستر مناسبتری برای جذب مخاطب به حیطه و ژانر تاریخی میسازد. اندرو دیویس نویسنده سریال «جنگ و صلح» بیشتر به نمایش روابط میان چند شخصیت اصلی داستان و کمتر به معرفی جامعه روسیه در آن دوره میپردازد و از همان اول روایت روابط عاشقانهای با جنگ درمیآمیزد که باعث همدلی تماشاگر با سریال میشود و کنشها و واکنشهای شخصیتهای فیلم، مدام مخاطب را در گرههای نه چندان کور، اما جذاب گرفتار میکند. هارپر توانسته بهخوبی از عهده این اقتباس برآید و ضمن احاطه بر متن، هیچ از جلوهها و امکانات سینمایی برای واگویه روایت کم نگذاشته و شاید حتی بشود گفت اگر کسی توان و حوصلهاش را ندارد که چهارجلد کتاب جنگ و صلح تولستوی را بخواند، با دیدن این سریال، بتواند وسواس چرا نخواندن کتاب را از دلش بردارد. قابهای زیبا و طراحی چشمنواز صحنه و لباس و بازسازی زندگی مردم در مسکو و سن پترزبورگ در قرن هجدهم یکی از نکات بسیار مثبت این سریال است و انتخاب بازیگران، آنهم در این حد اعلا و بینقص، بیشک توقعی است که از مجموعهای حرفهای برمیآید. جالب است بدانید که تولستوی سال ۱۸۶۳ شروع به نوشتن رمانی با نام «دکابریستها» کرد که قهرمان داستان پس از مدتی دوباره به همراه خانوادهاش به روسیه بازگشته بود اما لئو متوجه میشود که باید به سال ۱۸۲۵، یعنی دوران اشتباهات و بدبیاریهای قهرمان داستانش بازگردد و از آنجا که قهرمان داستان در ۱۸۲۵ یک فرد بالغ بود ، تولستوی به این نتیجه میرسد که برای تبیین شخصیتش باید باز هم به عقبتر برگردد و راجع به دوران افتخار روسیه در سال ۱۸۱۲ بنویسد؛ بنابراین برای بار دوم نوشتن را رها کرد و این بار یکسره درباره این دوران نوشت.
روایتی از یک دلاوری تاریخی
گروه فرهنگی/ قرنها از واقعه کربلا گذشته اما هنوز این اتفاق دینی- تاریخی مورد توجه اهالی کتاب است و همچنان داستانها و رمانهای متعددی با نگاهی به وجوه مختلف آن خلق و روانه کتابفروشیها میشوند. «سقای آب و ادب» یکی از همین آثار ادبی است که از سوی «سید مهدی شجاعی» و با همکاری انتشارات کتاب نیستان در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است. منتقدان ادبی، این کتاب را اثری متفاوت از سیدمهدی شجاعی میدانند، رمانی که روایتی از زندگی حضرت عباس(ع) را پیش روی خوانندگان میگذارد. «سقای آب و ادب» در 10 فصل نوشته شده :«عباسِ علی. عباسِ امالبنین. عباسِ عباس. عباسِ سکینه. عباسِ مواسات. عباسِ زینب. عباسِ ادب. عباسِ حسین. عباسِ فرشتگان. عباسِ فاطمه». عمده کتاب برخاسته از مستندات تاریخی و واقعی است، هرچند که نویسنده در نهایت کوشیده با نگاهی نو و ارائه مفاهیمی تازه سراغ شخصیت حضرت عباس بن علی(ع) برود، آنچنان که در هر فصل بخشی از شخصیت این چهره دینی را به تصویر قلم خود کشیده است. البته شجاعی در گفتوگوهای خود تأکید کرده در بخشهایی از این رمان، پای فراتر از مستندات گذاشته و نظر شخصیاش را نیز به آن اضافه کرده است. همانطور که در برخی معرفیهای این کتاب هم آمده، در «سقای آب و ادب» هر دو جنبه احساسی و منطقی واقعه مذکور مورد توجه ویژه نویسندهاش بوده است. دربخشی از این رمان آمده: «چیزی به آب نمانده است برق آب در چشمهای اسب و سوار میدرخشد. هوای مرطوب در شامه تفتیدهاش میپیچد و به او جان و توان تازه میبخشد. سوار دمی به عقب برمیگردد و کشتههای خویش را مرور میکند. همه این جنازهها که اکنون در سایه سار نخلها خفتهاند، تا لحظاتی پیش ایستاده بودهاند و سدی شکستناپذیر مینمودهاند. فقط چهار هزار نفر، مأمور نگهبانی از شریعه بودهاند با اسب و شمشیر و نیزه و تیر و کمان و خود و سپر و زره و عمود. فرمانده سپاه دشمن گفته است که اگر اینان به آب دست پیدا کنند و جان بگیرند، احدی از شما را زنده نمیگذارند....»
سقای آب و ادب
نویسنده: سید مهدی شجاعی
انتشارات کتاب نیستان
1401 بدون «نون خ»
«نون خ» یکی از سریالهای موفق تلویزیون است که به خاطرات نوروزی این سالها گره خورده است. اگر از علاقهمندان سریال موفق سعید آقاخانی هستید برای تماشای فصل چهارم این سریال باید تا نوروز 1402 منتظر بمانید. این خبر را مهدی فرجی تهیه کننده سریال «نون.خ» چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه در حاشیه ضبط سریال «حکم رشد» اعلام کرده و گفته که ساخت این اثر امسال توقفهایی داشته و قرار است سال آینده نگارش فیلمنامه و ساخت آن به شکل جدی آغاز شود. سعید آقاخانی، علی صادقی، شقایق دهقان، حمیدرضا آذرنگ، سیروس میمنت، سیدعلی صالحی، پاشا جمالی، یدالله شادمانی، ندا قاسمی، نسرین مرادی، هدیه بازوند، شیدا یوسفی، صهبا شرافتی، هدی استواری، آتنا مهیاری، کاظم نوربخش، ماشاءالله وروایی، سیروس سپهری، یوسف کرمی، رضا رشیدی و... از جمله بازیگران این سریال طنز موفق در فصلهای پیشین هستند.
سریالهای نوروزی در گمانهزنیهای رسانهای
دومین غایب بزرگ نوروز امسال سریال «پایتخت» سیروس مقدم است. اما در غیاب «نون خ» و «پایتخت» چه سریالهایی قرار است آنتن تلویزیون را پرکند؟ ایرنا در گزارشی به این موضوع پرداخته و سریالهایی که در گمانهزنیهای رسانهای شانس بالایی برای پخش در نوروز دارند، معرفی کرده است. طبق این گزارش برای شبکه یک سیما فصل سوم سریال «زیرخاکی» به نویسندگی و کارگردانی جلیل سامان و تهیهکنندگی رضا نصیرینیا برای پخش در نوروز ۱۴۰۱ در حال ساخت است. مجموعه تلویزیونی خداداد به کارگردانی علی غفاری و تهیهکنندگی سعید سعدی که سهشنبه در تهران کلید خورده به احتمال زیاد سریال نوروزی شبکه دو سیما است. شبکه سه نیز احتمالاً بین دو سریال «برف بیصدا میبارد» پوریا آذربایجانی و «جنابعالی» عادل تبریزی یک گزینه را برای نوروز انتخاب میکند. سریال تلویزیونی «دردسرهای شیرین» به کارگردانی سهیل موفق محصول گروه فیلم و سریال شبکه پنج سیما است که قرار است نوروز ۱۴۰۱ روی آنتن این شبکه برود.
سریال پلیسی با حضور بازیگران تئاتر
روز گذشته تولیدات تلویزیونی بر صدر اخبار حوزه فرهنگ و هنر بود و به غیر از سریالهای نوروزی، تولید سریال «حکم رشد» هم بهواسطه حضور اصحاب رسانه در لوکیشن این سریال در کانون توجه قرار گرفت. سکانسهایی از این سریال به کارگردانی حسن لفافیان روز چهارشنبه ۲۷ بهمن با حضور اهالی رسانه تصویربرداری شد. «حکم رشد» به کارگردانی حسن لفافیان و تهیهکنندگی مهدی فرجی یک ملودرام پلیسی خانوادگی است که از شبکه سه پخش خواهد شد. طبق گزارش مهر، ثریا قاسمی (توران)، مهلقا باقری (محبوبه)، پیام احمدینیا (غلام)، مجتبی فلاح (ذبیح)، شهین تسلیمی (عالیه)، علیرضا مهران (نوید)، حمید ابراهیمی (افشین کافر)، مهرداد ضیایی (دکتر پویا)، آزیتا ترکاشوند (زیبا چاپاری)، نیلوفر شهیدی (زهره)، مجید سعیدی (اسفند / نعنا)، ندا قاسمی (سودابه)، هدی استواری (سایه)، ارشیا توکلی (سلیم)، حسن ولیخانی (نصیر) از جمله بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.