ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام زمان(عج) :
اگر طلب مغفرت و آمرزش بعضی شماها برای همدیگر نبود، هرکس روی زمین بود هلاک می گردید، مگر آن شیعیان خاصّی که گفتارشان با کردارشان یکی است.
مستدرک ج۵، ص ۲۴۷، ح ۵۷۹۵.
در دام کلیشه نیفتیم
رضا بهبودی : از تماشاگران میخواهم به هنر تئاتر صرفاً بهعنوان سرگرمی نگاه نکنند. باید کوشش شود که تماشاگر سرگرم شود ،اما نه به هر قیمت. خطابم به همکاران خودم است که به بهانه خستگی تماشاگر و بویژه شرایط دشوار امروز، در دام این کلیشه نیفتیم که صرفاً او را سرگرم کنیم و حتی اندک اندیشه موجود در یک متن را هم از او دریغ کنیم ،با این توجیه که برای تماشاگر سخت است و او بیحوصله است یا دوره این گونه حرفها گذشته و به سمت متونی برویم که صرفاً در جهت مفرح بودن نوشته شده و حتی اگر هم در متنی، قدری اندیشه نهفته است، آنها را به این بهانه حذف کنیم که تماشاگر نمیپذیرد.
بخشی از گفتههای این بازیگر درباره نمایش «فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» در ایسنا
به بهانه برگزاری نمایشگاه آثار مهدی سحابی در موزه هنرهای معاصر
همیشه در حال گذار و در سفر
مژده طباطبایی
کیوریتور نمایشگاه
یک: بحق شایسته است مهدی سحابی را یکی از سرمایههای ملی ایران نامید که نه تنها باید ریشه هنرش را در گستره جغرافیا و تاریخ پرفراز و نشیب این سرزمین جست بلکه میتوان از او بهعنوان هنرمندی بینالمللی یاد کرد که خارج از مرزها در تلاش است تا جهانی نو را بازنمایی کند. جهان نقاشیها و مجسمههای سحابی برای تماشاگری که به نگرش تکراری از هنر مدرن عادت کرده، جهانی است سراسر رنگ و شادمانی، جهانی شوخ و شنگ، مثبت، ساده، صادق و بیاغراق.
دو: در عین حال در جهانی که سحابی خالق آن است بهطور همزمان هم نشانه عشقورزی به سنت دیده میشود و هم نگرش انتقادی توأم با طنازی، این اندیشه انتقادی همه آثارش را به هم پیوند میزند و در فضای آنها جاری میشود شاید به منظور یک بیان فردی و نه یک آرمانشهر جمعی یا نوعی واکنش پیچیده تجسمی نسبت به جهانی که در آن زندگی میکند. گویی او میخواهد رها از مبالغههای امروز جهان، درون هر چیزی را رندانه به نمایش بگذارد.
سه: به نظر میرسد سحابی همواره در حال گذار و سفر از میان مجموعهها، نوشتهها و ترجمههایش بوده، با هرکدام زیسته و از ورای هر یک نگاهی به دیگری داشته و در عین حال به تمام مجموعههایش تا پایان عمر وفادار مانده است. همچنان که چهرههای هخامنشی را زمانی حبس در حجمهای چوبی مدرن و گاهی خیره به لنز دوربین در فتومونتاژهای لایهلایهاش میبینیم یا صورتکهای کاغذی که در جای جای ستونهای رنگین قرار دارند یا در حال ژست گرفتن در قاب عکسهای پرسنلیاند. او با مجسمههایش مینوشته و با ترجمههایش دنیای پر دغدغه ذهنش را نقاشی میکرده است.
چهار: واضح است که نگارخانه مژده، جهت تداوم اهداف و رسالت خود در معرفی هرچه بیشتر و بهتر هنر ایران و هنرمندان معاصر کشورمان و با توجه به اهمیت آثار و شخصیت مهدی سحابی و ماندگاری نام و اندیشه این هنرمند برآن شد تا با انتشار کتابی جامع و کامل (تحلیلی - تصویری) و برگزاری نمایشگاهی از آثار موجود با همکاری موزه هنرهای معاصر تهران اقدام نماید. تحقیقات و پژوهشهای اولیه که در واقع از شهریور ۹۸ جهت برگزاری بزرگداشت مهدی سحابی (پس از 10 سال) در نگارخانه مژده کلید خورده بود با دقت نظر و وسعت بیشتر ادامه یافت. جستوجو در میان متون، نشریات، کتابها، مصاحبهها، فیلمها، کاستها و یادداشتهای مهدی سحابی ما را با اقیانوسی از اطلاعات، تصاویر و مستندات مواجه کرد که متوجه شدیم حجم اطلاعات، مطالب و تصاویر (تصاویر آرشیوی خود هنرمند) بیش از آن است که یک کتاب گنجایش آنرا داشته باشد و همچنین فرایند زمان بر غرق شدن در اطلاعات و منابع و گاه عدم دسترسی به تصاویر با کیفیت بالا برای چاپ، ما را به گزینش از میان انبوه دادهها واداشت. حجم مطالب ما را بر آن داشت تا پژوهش تخصصی مربوط به تکنیکهای ترجمه و بخصوص کتاب «در جستوجوی زمان از دست رفته» مارسل پروست را در مجلد دیگری با نام «در امتداد راه» جهت مطالعه تخصصی علاقهمندان به ترجمه بیاوریم.
پنج: هنر ایران هنرمندان بزرگ و خلاقی دارد که بدون تعارف ترازهای بینالمللی دارند اما متأسفانه حتی در منطقه هم آن سان که باید شناخته نشدهاند. در شمار بزرگانی که کتاب درخور داشته باشند، حتی در سرچ گوگل فارسی انگلیسی مناسب به تعداد انگشتان است. باید چارهاندیشی کرد. دولت و بخش خصوصی برای اعتلای هنر ایران باید این سرمایههای معنوی را پشتیبانی و تبلیغ کنند تا راه برای نسل جوان پرشور باز شود، اگر ادبیات کلاسیک ما از سعدی تا حافظ و مولانا جهانی است باید همت کنیم عصر حاضر را دریابیم و به آن پشتوانه سترگ بیفزاییم و دین خود ادا کنیم.
کیوریتور نمایشگاه
یک: بحق شایسته است مهدی سحابی را یکی از سرمایههای ملی ایران نامید که نه تنها باید ریشه هنرش را در گستره جغرافیا و تاریخ پرفراز و نشیب این سرزمین جست بلکه میتوان از او بهعنوان هنرمندی بینالمللی یاد کرد که خارج از مرزها در تلاش است تا جهانی نو را بازنمایی کند. جهان نقاشیها و مجسمههای سحابی برای تماشاگری که به نگرش تکراری از هنر مدرن عادت کرده، جهانی است سراسر رنگ و شادمانی، جهانی شوخ و شنگ، مثبت، ساده، صادق و بیاغراق.
دو: در عین حال در جهانی که سحابی خالق آن است بهطور همزمان هم نشانه عشقورزی به سنت دیده میشود و هم نگرش انتقادی توأم با طنازی، این اندیشه انتقادی همه آثارش را به هم پیوند میزند و در فضای آنها جاری میشود شاید به منظور یک بیان فردی و نه یک آرمانشهر جمعی یا نوعی واکنش پیچیده تجسمی نسبت به جهانی که در آن زندگی میکند. گویی او میخواهد رها از مبالغههای امروز جهان، درون هر چیزی را رندانه به نمایش بگذارد.
سه: به نظر میرسد سحابی همواره در حال گذار و سفر از میان مجموعهها، نوشتهها و ترجمههایش بوده، با هرکدام زیسته و از ورای هر یک نگاهی به دیگری داشته و در عین حال به تمام مجموعههایش تا پایان عمر وفادار مانده است. همچنان که چهرههای هخامنشی را زمانی حبس در حجمهای چوبی مدرن و گاهی خیره به لنز دوربین در فتومونتاژهای لایهلایهاش میبینیم یا صورتکهای کاغذی که در جای جای ستونهای رنگین قرار دارند یا در حال ژست گرفتن در قاب عکسهای پرسنلیاند. او با مجسمههایش مینوشته و با ترجمههایش دنیای پر دغدغه ذهنش را نقاشی میکرده است.
چهار: واضح است که نگارخانه مژده، جهت تداوم اهداف و رسالت خود در معرفی هرچه بیشتر و بهتر هنر ایران و هنرمندان معاصر کشورمان و با توجه به اهمیت آثار و شخصیت مهدی سحابی و ماندگاری نام و اندیشه این هنرمند برآن شد تا با انتشار کتابی جامع و کامل (تحلیلی - تصویری) و برگزاری نمایشگاهی از آثار موجود با همکاری موزه هنرهای معاصر تهران اقدام نماید. تحقیقات و پژوهشهای اولیه که در واقع از شهریور ۹۸ جهت برگزاری بزرگداشت مهدی سحابی (پس از 10 سال) در نگارخانه مژده کلید خورده بود با دقت نظر و وسعت بیشتر ادامه یافت. جستوجو در میان متون، نشریات، کتابها، مصاحبهها، فیلمها، کاستها و یادداشتهای مهدی سحابی ما را با اقیانوسی از اطلاعات، تصاویر و مستندات مواجه کرد که متوجه شدیم حجم اطلاعات، مطالب و تصاویر (تصاویر آرشیوی خود هنرمند) بیش از آن است که یک کتاب گنجایش آنرا داشته باشد و همچنین فرایند زمان بر غرق شدن در اطلاعات و منابع و گاه عدم دسترسی به تصاویر با کیفیت بالا برای چاپ، ما را به گزینش از میان انبوه دادهها واداشت. حجم مطالب ما را بر آن داشت تا پژوهش تخصصی مربوط به تکنیکهای ترجمه و بخصوص کتاب «در جستوجوی زمان از دست رفته» مارسل پروست را در مجلد دیگری با نام «در امتداد راه» جهت مطالعه تخصصی علاقهمندان به ترجمه بیاوریم.
پنج: هنر ایران هنرمندان بزرگ و خلاقی دارد که بدون تعارف ترازهای بینالمللی دارند اما متأسفانه حتی در منطقه هم آن سان که باید شناخته نشدهاند. در شمار بزرگانی که کتاب درخور داشته باشند، حتی در سرچ گوگل فارسی انگلیسی مناسب به تعداد انگشتان است. باید چارهاندیشی کرد. دولت و بخش خصوصی برای اعتلای هنر ایران باید این سرمایههای معنوی را پشتیبانی و تبلیغ کنند تا راه برای نسل جوان پرشور باز شود، اگر ادبیات کلاسیک ما از سعدی تا حافظ و مولانا جهانی است باید همت کنیم عصر حاضر را دریابیم و به آن پشتوانه سترگ بیفزاییم و دین خود ادا کنیم.
دگردوستی، ستون اخلاق دینی
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
دگردوستی به عنوان پایه صفات انسانی با سرشت آدمی درآمیخته و ریشه در فطرت او دارد. تربیت، این میل را شکوفا کرده و انسان را به ارزشهای اخلاقی سوق میدهد. این گونه است که آدمی کریمالنفس و بزرگوار بار آمده و دارای سجایای حمیده میشود. شعاع فراگیر این صفت انسانی تا آنجاست که آنان که از تربیت صحیح برخوردار نیستند نیز اگرچه فاقد این فضیلت اخلاقیاند ولی رفتار دگردوستانه را تکریم و تحسین مینمایند. اینان بدون آنکه به دگردوستی التزام عملی داشته باشند از روی ریاکاری تظاهر بدان میکنند و با هدف سوءاستفاده به خود اجازه میدهند در راستای اقناع شهوات، خود را دگردوست نشان دهند تا از مزایای اجتماعی آن برخوردار شوند. حال آنکه ریاکاران از تعالی روح و کمال معنوی برخوردار نبوده و محرک اصلی آنان در تظاهر به این سجیه اخلاقی تأمین منافع مادی است. طبیعی است که چنین رفتاری خالی از هرگونه خلوص بوده و فاقد ارزش معنوی است. آفتی که این فضیلت انسانی را همچون سایر فضائل اخلاقی تهدید میکند. پیامبر گرامی اسلام(ص) با نگرانی چنین وضعیتی را برای امت خویش پیشبینی کرده و میفرماید: «زمانی میرسد که امت من باطنی ناپاک و پلید و ظاهری خوب و نیکو دارند که هدفشان از آن طمع مادی و دست یافتن به منافع دنیوی است. اینان به رضای خدا و پاداش الهی توجه ندارند و کارشان از روی ریاکاری و برای خودنمایی است.» (منتخب الاثر ص426)
بیتردید وضعیت هر اجتماعی در شکلگیری و گسترش محدود یا فراگیر ریاکاری نقش اساسی را دارد، چراکه اخلاق عمومی تابعی از شرایط زمانه است و همراه با تحولات هر اجتماعی، افراد آن نیز متحول میشوند. ولی این دلیل نیست که سایر عوامل را در پیدایش این تحول جمعی نادیده بگیریم.
ریاکاران نه تنها در جهت احیای صفات ممتاز انسانی قدمی برنمیدارند، بلکه برعکس با لوث کردن شئون معنوی و ارزشهای انسانی فضائل آنها را سرکوب و به دست فراموشی میسپارند. حال آنکه عقل و دین با حمایت فطرت خواهان پرورش سجایای انسانی و در رأس آنها دگردوستی است و سعی دارد ابناء بشر را متخلق به اخلاق کریمه و بزرگوار بار آورد. پیامبر خدا در همین راستا میفرماید: «خداوند دوستدار بزرگواری و کرائم اخلاقی است و صفات پست را نشانه فرومایگی میداند.» (سفینةالبحار- ص 411) امام صادق (ع) نیز دراین رابطه میفرماید: «بر شما باد که در راه کسب فضائل اخلاقی کوشش کنید، چه پروردگار اخلاق نیکو را دوست دارد. همچنین بپرهیزید از صفات بد که مورد غضب خداوند است.» (وسایلالشیعه - ص 27)
اسلام برای مقابله با ریاکاری و مبارزه با این رذیله اخلاقی توصیه به دگردوستی نموده که در نهاد بشر از جایگاه ممتازی برخوردار است. بر این اساس در تعالیم آسمانی اسلام شکوفا کردن میل به دگردوستی یکی از طرق مؤثر در رفع رذیله ریاکاری معرفی شده است. رسول خدا(ص) در بسط این مفهوم فرموده است: «کسی که شبی را صبح کند در حالی که در دل و نیت درصدد یاری مسلمانان و همدردی با آنان نباشد، از گروه مسلمانان به شمار نیست!» (کافی، ج2، ص 164)
بدین ترتیب میتوان گفت دگردوستی و انجام وظایف انسانی در این راستا از جمله تکالیف عمومی هر مسلمانی است. به این معنا که آحاد مسلمان وظیفه دارند دوستدار، مدافع و مددکار همنوعان و همکیشان خود باشند تا جامعه ایمانی شکل گیرد. امام صادق(ع) پیرامون این دستورالعمل میفرماید: «از حقوق مؤمن بر مؤمن این است که او را دوست بدارد، با مال خود یاریاش کند، در غیاب او به خانوادهاش رسیدگی نماید و هرگاه مورد ستم قرار گرفت، به حمایت از او برخیزد و از ظلم برهاندش.»
در شرایط امروز که خلأ مکارم اخلاقی و بزرگواریها به چشم میآید و ریا دامنگستر شده است، جمعی در صددند با استفاده از سرمایه فطرت که در نهاد همگان وجود دارد، مردم را بدون استمداد از نیروی معنوی و باورهای مذهبی به سمت دگردوستی سوق دهند و این کریمه اخلاقی را در درون مردمان بیدار کنند تا به رفتار پسندیده دگرخواهی و ترجیح دیگری بر خود وادار شوند! این امر که در سطح گسترده به صورت نهضت احیای ارزشهای اخلاقی بدون اتکا به دین و باورهای دینی رواج دارد، از تأثیر گسترده دین در ایجاد محبت نسبت به همنوع غافل است. فطرت چگونه خواهد توانست به تنهایی چنان حس نیرومندی ایجاد کند که محرک مردم در سطح کلی برای تحقق دگردوستی شود. زیرا فطرت در مقابل خود غرایز و خواهشهای نفسانی را دارد که به عنوان محرکی نیرومند میتوانند ندای فطرت را خاموش کنند و خواستههای خود را عملی سازند.
دبیر گروه پایداری
دگردوستی به عنوان پایه صفات انسانی با سرشت آدمی درآمیخته و ریشه در فطرت او دارد. تربیت، این میل را شکوفا کرده و انسان را به ارزشهای اخلاقی سوق میدهد. این گونه است که آدمی کریمالنفس و بزرگوار بار آمده و دارای سجایای حمیده میشود. شعاع فراگیر این صفت انسانی تا آنجاست که آنان که از تربیت صحیح برخوردار نیستند نیز اگرچه فاقد این فضیلت اخلاقیاند ولی رفتار دگردوستانه را تکریم و تحسین مینمایند. اینان بدون آنکه به دگردوستی التزام عملی داشته باشند از روی ریاکاری تظاهر بدان میکنند و با هدف سوءاستفاده به خود اجازه میدهند در راستای اقناع شهوات، خود را دگردوست نشان دهند تا از مزایای اجتماعی آن برخوردار شوند. حال آنکه ریاکاران از تعالی روح و کمال معنوی برخوردار نبوده و محرک اصلی آنان در تظاهر به این سجیه اخلاقی تأمین منافع مادی است. طبیعی است که چنین رفتاری خالی از هرگونه خلوص بوده و فاقد ارزش معنوی است. آفتی که این فضیلت انسانی را همچون سایر فضائل اخلاقی تهدید میکند. پیامبر گرامی اسلام(ص) با نگرانی چنین وضعیتی را برای امت خویش پیشبینی کرده و میفرماید: «زمانی میرسد که امت من باطنی ناپاک و پلید و ظاهری خوب و نیکو دارند که هدفشان از آن طمع مادی و دست یافتن به منافع دنیوی است. اینان به رضای خدا و پاداش الهی توجه ندارند و کارشان از روی ریاکاری و برای خودنمایی است.» (منتخب الاثر ص426)
بیتردید وضعیت هر اجتماعی در شکلگیری و گسترش محدود یا فراگیر ریاکاری نقش اساسی را دارد، چراکه اخلاق عمومی تابعی از شرایط زمانه است و همراه با تحولات هر اجتماعی، افراد آن نیز متحول میشوند. ولی این دلیل نیست که سایر عوامل را در پیدایش این تحول جمعی نادیده بگیریم.
ریاکاران نه تنها در جهت احیای صفات ممتاز انسانی قدمی برنمیدارند، بلکه برعکس با لوث کردن شئون معنوی و ارزشهای انسانی فضائل آنها را سرکوب و به دست فراموشی میسپارند. حال آنکه عقل و دین با حمایت فطرت خواهان پرورش سجایای انسانی و در رأس آنها دگردوستی است و سعی دارد ابناء بشر را متخلق به اخلاق کریمه و بزرگوار بار آورد. پیامبر خدا در همین راستا میفرماید: «خداوند دوستدار بزرگواری و کرائم اخلاقی است و صفات پست را نشانه فرومایگی میداند.» (سفینةالبحار- ص 411) امام صادق (ع) نیز دراین رابطه میفرماید: «بر شما باد که در راه کسب فضائل اخلاقی کوشش کنید، چه پروردگار اخلاق نیکو را دوست دارد. همچنین بپرهیزید از صفات بد که مورد غضب خداوند است.» (وسایلالشیعه - ص 27)
اسلام برای مقابله با ریاکاری و مبارزه با این رذیله اخلاقی توصیه به دگردوستی نموده که در نهاد بشر از جایگاه ممتازی برخوردار است. بر این اساس در تعالیم آسمانی اسلام شکوفا کردن میل به دگردوستی یکی از طرق مؤثر در رفع رذیله ریاکاری معرفی شده است. رسول خدا(ص) در بسط این مفهوم فرموده است: «کسی که شبی را صبح کند در حالی که در دل و نیت درصدد یاری مسلمانان و همدردی با آنان نباشد، از گروه مسلمانان به شمار نیست!» (کافی، ج2، ص 164)
بدین ترتیب میتوان گفت دگردوستی و انجام وظایف انسانی در این راستا از جمله تکالیف عمومی هر مسلمانی است. به این معنا که آحاد مسلمان وظیفه دارند دوستدار، مدافع و مددکار همنوعان و همکیشان خود باشند تا جامعه ایمانی شکل گیرد. امام صادق(ع) پیرامون این دستورالعمل میفرماید: «از حقوق مؤمن بر مؤمن این است که او را دوست بدارد، با مال خود یاریاش کند، در غیاب او به خانوادهاش رسیدگی نماید و هرگاه مورد ستم قرار گرفت، به حمایت از او برخیزد و از ظلم برهاندش.»
در شرایط امروز که خلأ مکارم اخلاقی و بزرگواریها به چشم میآید و ریا دامنگستر شده است، جمعی در صددند با استفاده از سرمایه فطرت که در نهاد همگان وجود دارد، مردم را بدون استمداد از نیروی معنوی و باورهای مذهبی به سمت دگردوستی سوق دهند و این کریمه اخلاقی را در درون مردمان بیدار کنند تا به رفتار پسندیده دگرخواهی و ترجیح دیگری بر خود وادار شوند! این امر که در سطح گسترده به صورت نهضت احیای ارزشهای اخلاقی بدون اتکا به دین و باورهای دینی رواج دارد، از تأثیر گسترده دین در ایجاد محبت نسبت به همنوع غافل است. فطرت چگونه خواهد توانست به تنهایی چنان حس نیرومندی ایجاد کند که محرک مردم در سطح کلی برای تحقق دگردوستی شود. زیرا فطرت در مقابل خود غرایز و خواهشهای نفسانی را دارد که به عنوان محرکی نیرومند میتوانند ندای فطرت را خاموش کنند و خواستههای خود را عملی سازند.
شب بیستاره موسیقی دیروز و امروز
رضا مهدوی
موسیقی پژوه و نوازنده سنتور
باغ دل (ترانه غفارذابح)، آوازسه گاه (شعررهی معیری)، تصنیف اصفهان (ترانه محمد حیدری معید)، باغ خلوت دلم (محمد حیدری معید)، آوازدشتی (شعررهی معیری) وامشب همه غمهای عالم را خبرکن (شعرهوشنگ ابتهاج) تمام محتوای شنیداریِ مجموعه «شب بیستاره» است که هنرمند جوان وتوانمند سنتورنواز پویا سرایی بخوبی از عهده آن برآمده، در تنظیم آثار و ارکستر با حال و هوای موسیقی ملی ایرانی است ویژگی دستگاه سه گاه که بسیارگوش نوازو بارها شنیدنی برای ایرانیان و اعراب است در این آلبوم خودی نشان میدهد. شیار(تراک) اول با تمام قدرت و لطافت در موسیقی وخوانندگی و تنظیم، سرآمدی را نوید میدهد و گوشهای دقیق را برای ترتیب دیگرآثار پیش روی آمادهسازی میکند. از زمانی که لوح فشرده (سی دی) جایگزین نوارکاست شد، عادت شنیداری پیوسته تا حد زیادی کناررفت و مخاطب به انتخاب تک تک قطعات میپردازد و این باعث شده درک و فهم دقیقی از روند شکلگیری ترانهها و تصنیفها و دیگرفرمهای ارائه شده بهدست نیاورد. سنتورنوازی درجواب آوازها و تکنوازیها به روشنی فضایی شفاف و ردیف گونه این بار به زبان و بیان امروزی تبدیل شده وخواننده، آوازی تمیز را پیش روی گوش هوش نیوش شنونده، قرار میدهد. از مخالف سه گاه پرده گردانی میکنند و به ظرافت سنتور و آواز دقیق میآیند در دستگاه همایون مایه آواز اصفهان که نرم و لطیف و جان افزاست. البته در شیار سوم انطباق درستی نمییابیم از وصل مایه قبل به سرآغاز تصنیف اصفهان که گویی دو مقوله جدا از هم هستند و شاید مدتهای مدیدی بهطول انجامیده تا تک تک قطعات در کنار هم بیایند تا تشکیل آلبوم دهند و این گذر زمان ناهمگونی ایجاب کرده! آهنگ ترانه باغ خلوت دلم با یک مقدمه دلبرانه و پرحجم گوش را میبرد بههمان مایگی قبلتر که رنگوارهای از تمامیت موسیقی ایرانی دوران معاصرشنیدهها از رادیو ایران را متبادر به اذهان دارد. شیار پنجم با تکنوازی پیانو در مایه دشتی به سبک و سیاق نواختههای زنده یاد استاد جواد معروفی میشنویم که همراهی میکند آوازسوز و گداز را با رعایت ربع پردهها... و در نهایت قطعهای ارکسترال که حاکی ازنمایش قدرت و توانایی تنظیم کننده در کنار صدای پرقدرت خواننده دارد و پایان بخش کار آواز دشتی است که تا حدی سعی در تعدیل شدگی فواصل دارد بواسطه ترکیببندی (آرانژمان)سازها...
گفتنی است بهتر میبود این آلبوم در یکی از مایهها یا دستگاههای موسیقی ملی میماند و نیازی به این شکل از تنوع شنیداری نبود چرا که مسیر طبیعی لذت شنیداری را تا حدی محدودش ساخته است. علی جعفری پویان ومیثم مروستی (ویولن آلتو)، آتنا اشتیاقی (ویولنسل)، پوریا محمدی (تار و سه تار) زکریا یوسفی(تنبک وکوبهای) و پیام سوری (پیانو) دیگر نوازندگان این آلبوم بودند.
شب بیستاره
آهنگ و آواز: غفار ذابح
ناشر: آوای هنرمندان قرن 21
تولید: 1395
موسیقی پژوه و نوازنده سنتور
باغ دل (ترانه غفارذابح)، آوازسه گاه (شعررهی معیری)، تصنیف اصفهان (ترانه محمد حیدری معید)، باغ خلوت دلم (محمد حیدری معید)، آوازدشتی (شعررهی معیری) وامشب همه غمهای عالم را خبرکن (شعرهوشنگ ابتهاج) تمام محتوای شنیداریِ مجموعه «شب بیستاره» است که هنرمند جوان وتوانمند سنتورنواز پویا سرایی بخوبی از عهده آن برآمده، در تنظیم آثار و ارکستر با حال و هوای موسیقی ملی ایرانی است ویژگی دستگاه سه گاه که بسیارگوش نوازو بارها شنیدنی برای ایرانیان و اعراب است در این آلبوم خودی نشان میدهد. شیار(تراک) اول با تمام قدرت و لطافت در موسیقی وخوانندگی و تنظیم، سرآمدی را نوید میدهد و گوشهای دقیق را برای ترتیب دیگرآثار پیش روی آمادهسازی میکند. از زمانی که لوح فشرده (سی دی) جایگزین نوارکاست شد، عادت شنیداری پیوسته تا حد زیادی کناررفت و مخاطب به انتخاب تک تک قطعات میپردازد و این باعث شده درک و فهم دقیقی از روند شکلگیری ترانهها و تصنیفها و دیگرفرمهای ارائه شده بهدست نیاورد. سنتورنوازی درجواب آوازها و تکنوازیها به روشنی فضایی شفاف و ردیف گونه این بار به زبان و بیان امروزی تبدیل شده وخواننده، آوازی تمیز را پیش روی گوش هوش نیوش شنونده، قرار میدهد. از مخالف سه گاه پرده گردانی میکنند و به ظرافت سنتور و آواز دقیق میآیند در دستگاه همایون مایه آواز اصفهان که نرم و لطیف و جان افزاست. البته در شیار سوم انطباق درستی نمییابیم از وصل مایه قبل به سرآغاز تصنیف اصفهان که گویی دو مقوله جدا از هم هستند و شاید مدتهای مدیدی بهطول انجامیده تا تک تک قطعات در کنار هم بیایند تا تشکیل آلبوم دهند و این گذر زمان ناهمگونی ایجاب کرده! آهنگ ترانه باغ خلوت دلم با یک مقدمه دلبرانه و پرحجم گوش را میبرد بههمان مایگی قبلتر که رنگوارهای از تمامیت موسیقی ایرانی دوران معاصرشنیدهها از رادیو ایران را متبادر به اذهان دارد. شیار پنجم با تکنوازی پیانو در مایه دشتی به سبک و سیاق نواختههای زنده یاد استاد جواد معروفی میشنویم که همراهی میکند آوازسوز و گداز را با رعایت ربع پردهها... و در نهایت قطعهای ارکسترال که حاکی ازنمایش قدرت و توانایی تنظیم کننده در کنار صدای پرقدرت خواننده دارد و پایان بخش کار آواز دشتی است که تا حدی سعی در تعدیل شدگی فواصل دارد بواسطه ترکیببندی (آرانژمان)سازها...
گفتنی است بهتر میبود این آلبوم در یکی از مایهها یا دستگاههای موسیقی ملی میماند و نیازی به این شکل از تنوع شنیداری نبود چرا که مسیر طبیعی لذت شنیداری را تا حدی محدودش ساخته است. علی جعفری پویان ومیثم مروستی (ویولن آلتو)، آتنا اشتیاقی (ویولنسل)، پوریا محمدی (تار و سه تار) زکریا یوسفی(تنبک وکوبهای) و پیام سوری (پیانو) دیگر نوازندگان این آلبوم بودند.
شب بیستاره
آهنگ و آواز: غفار ذابح
ناشر: آوای هنرمندان قرن 21
تولید: 1395
خودت داستان بنویس!
زهره نیلی
روزنامهنگار
بله، درست است؛ بعضی آدمها، استعداد ویژهای برای نوشتن دارند، اما این به معنی آن نیست که دیگران نمیتوانند بنویسند. آنها میتوانند نوشتن را یاد بگیرند. اصلاً نوشتن، مهارتی آموختنی است و پدر و مادرها و بزرگترها میتوانند کودکان و نوجوانان علاقهمند خود را به نوشتن و آموختن این مهارت تشویق کنند، حتی در گام نخست میتوان از بچهها خواست تقلید کنند و شبیه نویسندهای بنویسند که دوستش دارند. درست مثل کسی که در حال آموختن نقاشی است و طرحهای مختلف نقاشی را انتخاب و از روی آنها نقاشی میکند. بچهها هم میتوانند ابتدا تقلید و بتدریج راه، نگاه و قلم خودشان را پیدا کنند. بنابراین اگر بچهها در ابتدای راه، شبیه به نویسنده موردعلاقه خود بنویسید، هیچ اشکالی ندارد.طبیعی است که هیچ نویسندهای، همان جملههایی را که برای اولین بار مینویسد، درقالب کتاب منتشر نمیکند. یعنی یک داستان، حتی اگر خیلی کوتاه باشد، ممکن است بارها و بارها ویرایش و بازنویسی شود یا پایان کتاب تغییر کند؛ پس تا میتوانید بنویسید و بنویسید تا نویسنده خوبی شوید.راه دیگری که میتوانید به فرزندان خود که علاقهمند به نوشتن است آموزش دهید، خواندن و نوشتن و دیدن و شنیدن است. بچهها باید از خانه بیرون بروند؛ آدمهای متفاوت را ببینند. با دوستانشان ارتباط برقرار کنند. به حرفها، نگاهها، لباسپوشیدنها، حتی به خندهها و گریهها ،قهرها و آشتیهای دیگران توجه کنند. روزنامه و مجله و کتاب و شعر بخوانند. فیلم و تئاتر ببینند و از همه اینها الهام بگیرند و از دل هر کدام، موضوع مورد علاقه خود را کشف کنند. پس کافی است بچهها یک خودکار و دفترچه همراه داشته باشند یا در دفترچه گوشی همراه خود، آنچه را به ذهنشان میرسد یادداشت کنند.پس از اینکه سوژه مورد نظر را پیدا کردند لازم است وقت بگذارند و بنویسند. اصلاً ضرورت دارد بچههای علاقهمند به نویسندگی، چند ساعتی را به نوشتن اختصاص دهند، یعنی همانطور که هر روز زمانی را برای غذاخوردن، درس خواندن، استراحت کردن و ورزش صرف میکنند، نوشتن هم باید بخشی از زندگیشان باشد.پس از آن از فرزندان خود بخواهید نوشته خود را مرور و ویرایش کنند. بعد میتوانند داستان خود را برای شما یا یک بزرگتر اهل مطالعه بخوانند و نظر او را بشنوند. لازم است به آنها یاد بدهید که از نقد و حذف نترسند. اصلاً به بچهها بگویید ممکن است بخشی از داستانشان یا حتی همه آن خوب نباشد اما اهمیتی ندارد؛ آنچه مهم است اینکه آنها جرأت کنند بنویسند و بنویسند و واهمهای از حذف و ویرایش نداشته باشند و بدانند که این کار به بهتر شدن نوشتهشان کمک میکند.راستی هستند مراکز و نویسندههایی که دورههای داستاننویسی برگزار میکنند و بچهها میتوانند در این کلاسها ثبتنام کنند. کتابهایی هم منتشر شده که داستاننویسی را به بچهها آموزش میدهد. «خودت داستان بنویس» یکی از این کتابها است که مژگان شیخی آن را ترجمه و انتشارات قدیانی منتشر کرده. این کتاب، آموزش خلاق داستاننویسی به بچههاست.
روزنامهنگار
بله، درست است؛ بعضی آدمها، استعداد ویژهای برای نوشتن دارند، اما این به معنی آن نیست که دیگران نمیتوانند بنویسند. آنها میتوانند نوشتن را یاد بگیرند. اصلاً نوشتن، مهارتی آموختنی است و پدر و مادرها و بزرگترها میتوانند کودکان و نوجوانان علاقهمند خود را به نوشتن و آموختن این مهارت تشویق کنند، حتی در گام نخست میتوان از بچهها خواست تقلید کنند و شبیه نویسندهای بنویسند که دوستش دارند. درست مثل کسی که در حال آموختن نقاشی است و طرحهای مختلف نقاشی را انتخاب و از روی آنها نقاشی میکند. بچهها هم میتوانند ابتدا تقلید و بتدریج راه، نگاه و قلم خودشان را پیدا کنند. بنابراین اگر بچهها در ابتدای راه، شبیه به نویسنده موردعلاقه خود بنویسید، هیچ اشکالی ندارد.طبیعی است که هیچ نویسندهای، همان جملههایی را که برای اولین بار مینویسد، درقالب کتاب منتشر نمیکند. یعنی یک داستان، حتی اگر خیلی کوتاه باشد، ممکن است بارها و بارها ویرایش و بازنویسی شود یا پایان کتاب تغییر کند؛ پس تا میتوانید بنویسید و بنویسید تا نویسنده خوبی شوید.راه دیگری که میتوانید به فرزندان خود که علاقهمند به نوشتن است آموزش دهید، خواندن و نوشتن و دیدن و شنیدن است. بچهها باید از خانه بیرون بروند؛ آدمهای متفاوت را ببینند. با دوستانشان ارتباط برقرار کنند. به حرفها، نگاهها، لباسپوشیدنها، حتی به خندهها و گریهها ،قهرها و آشتیهای دیگران توجه کنند. روزنامه و مجله و کتاب و شعر بخوانند. فیلم و تئاتر ببینند و از همه اینها الهام بگیرند و از دل هر کدام، موضوع مورد علاقه خود را کشف کنند. پس کافی است بچهها یک خودکار و دفترچه همراه داشته باشند یا در دفترچه گوشی همراه خود، آنچه را به ذهنشان میرسد یادداشت کنند.پس از اینکه سوژه مورد نظر را پیدا کردند لازم است وقت بگذارند و بنویسند. اصلاً ضرورت دارد بچههای علاقهمند به نویسندگی، چند ساعتی را به نوشتن اختصاص دهند، یعنی همانطور که هر روز زمانی را برای غذاخوردن، درس خواندن، استراحت کردن و ورزش صرف میکنند، نوشتن هم باید بخشی از زندگیشان باشد.پس از آن از فرزندان خود بخواهید نوشته خود را مرور و ویرایش کنند. بعد میتوانند داستان خود را برای شما یا یک بزرگتر اهل مطالعه بخوانند و نظر او را بشنوند. لازم است به آنها یاد بدهید که از نقد و حذف نترسند. اصلاً به بچهها بگویید ممکن است بخشی از داستانشان یا حتی همه آن خوب نباشد اما اهمیتی ندارد؛ آنچه مهم است اینکه آنها جرأت کنند بنویسند و بنویسند و واهمهای از حذف و ویرایش نداشته باشند و بدانند که این کار به بهتر شدن نوشتهشان کمک میکند.راستی هستند مراکز و نویسندههایی که دورههای داستاننویسی برگزار میکنند و بچهها میتوانند در این کلاسها ثبتنام کنند. کتابهایی هم منتشر شده که داستاننویسی را به بچهها آموزش میدهد. «خودت داستان بنویس» یکی از این کتابها است که مژگان شیخی آن را ترجمه و انتشارات قدیانی منتشر کرده. این کتاب، آموزش خلاق داستاننویسی به بچههاست.
هنرمندان در فضای مجازی
اطلاعرسانی درباره فعالیتهای هنری همچنان پست مشترک اهالی فرهنگ و هنر در فضای مجازی است. در کنار این خبررسانی واکنش به برخی اتفاقات روز و اشتراک عکسهای مشترک با اهالی این حوزه در برنامههای فرهنگی هم دیده میشود. به عنوان مثال نرگس آبیار عکسی مشترک با برخی اهالی تئاتر و همچنین حسین علیزاده را منتشر کرده که به تماشای نمایش «بانوی محبوب من» به کارگردانی گلاب آدینه نشستهاند.
یاد او
جلال پیشوائیان بازیگر پیشکسوت و ستاره نقشهای منفی سینمای ایران شنبه ۲۰ آذرماه در 90 سالگی در آلمان درگذشت. او در بیش از 80 فیلم سینمایی بازی کرد که از آثار مهم او بعد از انقلاب میتوان به «سفیر»، «تیغ و ابریشم»، «ضیافت»، «زادبوم»، «جرم»، «بیپولی» و «حکم» اشاره کرد. به بهانه درگذشت او تعدادی از اهالی سینما همچون اصغر نعیمی، امیرشهاب رضویان و ... از او نوشتند.
چهره ها
نسیم ادبی با انتشار تصویری از فیلم سینمایی «نمور» به کارگردانی داود بیدل و تهیهکنندگی یاسر جعفری از حضور این اثر در چهلمین جشنواره فیلم فجر خبر داده است. او البته نوشته این فیلم راهی دبیرخانه جشنواره شده تا در صورت پذیرش اولین نمایش خود را در رقابت با دیگر آثار سینمایی پشت سر بگذارد. محمدرضا علیمردانی، سمیرا حسنپور و بهاره کیانافشار از دیگر بازیگران این فیلم هستند.
حسن روحالامینی با همراهی جمعی از اهالی هنر در حال برگزاری کارگاه هنری با عنوان «ام المقاومه» در کربلای معلی و نجف اشرف با موضوع شهادت حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها هستند. او که قول داده بود از اتود تا اجرای نهایی را به اشتراک بگذارد، تصویری تأثربرانگیز را در استوری صفحه اینستاگرامش منتشر کرده است.
چه خبر
تابلو مدافعان سلامت در پایان مراسم روز پرستار در اراک به سالار عقیلی تقدیم شد. این تابلوی نقاشی که از شروع مراسم طراحی آن آغاز شده بود در پایان توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک به این خواننده تقدیم شده است.
فروشگاه آنلاین کتاب اردیبهشت قرار است اولین دوره جوایز خود را در دو بخش داستان کوتاه و ناداستان برگزار کند. سروش صحت از برگزاری این جایزه خبر داده و اعلام کرده تا یک اسفندماه مهلت ارسال آثار است.
٭ ٭ ٭
نم و رطوبت گلوی حمام قجر قزوین را خفه کرده است. این خبری است که صفحه اینستاگرام میراث باشی منتشر کرده و نوشته پیگیریها نشان میدهد این رطوبت به علت کروناست؛ کرونایی که باعث شده در حمام مدتها بسته باشد و به دلیل عدم تهویه هوا رطوبت به جان دیوارها افتد. این حمام یکی از کهنترین گرمابههای قزوین است که به دستور شاه عباس دوم ساخته شده است.
٭ ٭ ٭
انتشار یک ویدیو از میترا حجار نام سریال «جزیره» تازهترین ساخته سیروس مقدم را در چند روز گذشته در فضای مجازی سر زبانها انداخته است. در این ویدیو که بارها وایرال شده میترا حجار که به نظر میرسد دیالوگش را فراموش کرده، سرش را پایین میاندازد و دوباره از روی فیلمنامه، شروع به خواندن میکند. سهراب خسروی، تدوینگر این کار در پاسخ به هجمهها به خبرآنلاین گفته که فیلمنامهای جلوی دست میترا حجار نبوده و اساساً ریتم قصه، این مدلی بوده است.
یاد او
جلال پیشوائیان بازیگر پیشکسوت و ستاره نقشهای منفی سینمای ایران شنبه ۲۰ آذرماه در 90 سالگی در آلمان درگذشت. او در بیش از 80 فیلم سینمایی بازی کرد که از آثار مهم او بعد از انقلاب میتوان به «سفیر»، «تیغ و ابریشم»، «ضیافت»، «زادبوم»، «جرم»، «بیپولی» و «حکم» اشاره کرد. به بهانه درگذشت او تعدادی از اهالی سینما همچون اصغر نعیمی، امیرشهاب رضویان و ... از او نوشتند.
چهره ها
نسیم ادبی با انتشار تصویری از فیلم سینمایی «نمور» به کارگردانی داود بیدل و تهیهکنندگی یاسر جعفری از حضور این اثر در چهلمین جشنواره فیلم فجر خبر داده است. او البته نوشته این فیلم راهی دبیرخانه جشنواره شده تا در صورت پذیرش اولین نمایش خود را در رقابت با دیگر آثار سینمایی پشت سر بگذارد. محمدرضا علیمردانی، سمیرا حسنپور و بهاره کیانافشار از دیگر بازیگران این فیلم هستند.
حسن روحالامینی با همراهی جمعی از اهالی هنر در حال برگزاری کارگاه هنری با عنوان «ام المقاومه» در کربلای معلی و نجف اشرف با موضوع شهادت حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها هستند. او که قول داده بود از اتود تا اجرای نهایی را به اشتراک بگذارد، تصویری تأثربرانگیز را در استوری صفحه اینستاگرامش منتشر کرده است.
چه خبر
تابلو مدافعان سلامت در پایان مراسم روز پرستار در اراک به سالار عقیلی تقدیم شد. این تابلوی نقاشی که از شروع مراسم طراحی آن آغاز شده بود در پایان توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک به این خواننده تقدیم شده است.
فروشگاه آنلاین کتاب اردیبهشت قرار است اولین دوره جوایز خود را در دو بخش داستان کوتاه و ناداستان برگزار کند. سروش صحت از برگزاری این جایزه خبر داده و اعلام کرده تا یک اسفندماه مهلت ارسال آثار است.
٭ ٭ ٭
نم و رطوبت گلوی حمام قجر قزوین را خفه کرده است. این خبری است که صفحه اینستاگرام میراث باشی منتشر کرده و نوشته پیگیریها نشان میدهد این رطوبت به علت کروناست؛ کرونایی که باعث شده در حمام مدتها بسته باشد و به دلیل عدم تهویه هوا رطوبت به جان دیوارها افتد. این حمام یکی از کهنترین گرمابههای قزوین است که به دستور شاه عباس دوم ساخته شده است.
٭ ٭ ٭
انتشار یک ویدیو از میترا حجار نام سریال «جزیره» تازهترین ساخته سیروس مقدم را در چند روز گذشته در فضای مجازی سر زبانها انداخته است. در این ویدیو که بارها وایرال شده میترا حجار که به نظر میرسد دیالوگش را فراموش کرده، سرش را پایین میاندازد و دوباره از روی فیلمنامه، شروع به خواندن میکند. سهراب خسروی، تدوینگر این کار در پاسخ به هجمهها به خبرآنلاین گفته که فیلمنامهای جلوی دست میترا حجار نبوده و اساساً ریتم قصه، این مدلی بوده است.
عکس نوشت
«بنیاد درودی»، چهل روز بعد از درگذشت ایران درودی، تصویری از سنگ مزار این نقاش مطرح منتشر کرده که همراه با توضیحاتی درباره مراسم یادبودش است؛ این که بنابر ضرورتهای بهداشتی به برپایی مراسمی خصوصی اکتفا کردهاند. در ادامه نیز نقل قولی از زنده یاد درودی آوردهاند که:«به یاد دارم روزی در کودکی یک نقطه روی یک صفحه کاغذ سفید گذاردم، آثارم بهدنبال و در ادامه این نقطه هستند تا روزی که آخرین نقطه را بگذارم...».
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
در دام کلیشه نیفتیم
-
همیشه در حال گذار و در سفر
-
دگردوستی، ستون اخلاق دینی
-
شب بیستاره موسیقی دیروز و امروز
-
خودت داستان بنویس!
-
هنرمندان در فضای مجازی
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین