گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگو با «پرانتزباز»:
اولویت من همافزایی در فرهنگ است
گروه فرهنگی: محمدمهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم اعلام کرد که در صورت گرفتن رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی یکی از برنامههایش کمک به همافزایی و نیز توجه به تولید در عرصههای فرهنگ و هنر در دوران رکود کرونا خواهد بود. برنامه «پرانتز باز» رادیو نمایش در یکی از تازهترین برنامههای خود به طرح مطالبات اهالی فرهنگ و هنر از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت و در این مسیر تلاش کرد تا با پرداختن به صنفهای مختلف تئاتر، موسیقی و سینما و گفتوگو با متولیان این حوزهها، مطالبات اهالی فرهنگ و هنر را به گوش وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برساند. شهرام گیل آبادی (مدیرعامل خانه تئاتر)، منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما)، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی)، سیدضیاء هاشمی (عضو شورای بررسی صلاحیت تهیهکنندگی) افرادی بودند که در این برنامه، در سخنانی، پیشنهادها و مطالبههای اهالی حوزههای فرهنگ و هنر را با وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهعنوان مخاطب ویژه این برنامه مطرح کردند.
اسماعیلی در گفتههایش با «پرانتز باز» وعده داد که در صورت گرفتن رأی اعتماد از مجلس در اولین فرصت در این برنامه رادیویی حاضر شده و پاسخگوی مطالبات اهالی فرهنگ و هنر باشد. اسماعیلی همچنین به این موضوع اشاره کرد که «در صورت قطعیت انتخابم در این زمینه صحبت خواهم کرد. من خودم جزو کسانی هستم که کار تولید انجام داده و در سازمان هم بودهام و یکی از برنامههایم کمک به بهبود همین بخش است.» وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم همچنین در پاسخ به سؤال برنامه مبنی بر اینکه آیا اولویتش برای حوزههای سینما، تئاتر و موسیقی در دوران کرونا کمک به همافزایی خواهد بود؟ پاسخ مثبت داد و افزود: «از همه ابزارهای در اختیار، برای همافزایی کمک خواهیم گرفت.» ریاست قرارگاه رسانهای صداوسیما، مدیر کل نظارت سیمای صدا و سیما، عضو شورای پژوهشی مرکز موسیقی صداوسیما، دبیر شورای تحقیقات سازمان صدا و سیما، مدیر کل برنامهریزی مرکز تحقیقات صداوسیما و نماینده سازمان صداوسیما در شورای هنر برخی از سوابق اجرایی اسماعیلی در صداوسیما بوده است.
علیرضا افتخاری پس از دریافت نشان درجه یک هنری در گفت و گو با «ایران»:
ارزش هنر من نگاه زیبای مردم عزیز است
ندا سیجانی
خبرنگار
از سوی شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور نشان درجه یک هنری به علیرضا افتخاری، خواننده موسیقی سنتی اعطا شد. محمد اللهیاری، مدیرکل دفتر موسیقی همراه نمایندگانی از انجمن موسیقی ایران با حضور در منزل این هنرمند نشان درجه یک هنری را به او تقدیم کرد.
بیش از هفتاد آلبوم
علیرضا افتخاری خواننده نام آشنای موسیقی کشورمان درخصوص دریافت این نشان به «ایران» گفت: «ارزش هنری من نگاه زیبای مردم عزیز کشورمان است وقطعاً این نگاه بر کار و فعالیت همه هنرمندان تأثیرگذارخواهد بود.وقتی میبینم مردم با عشق و علاقه به کارهایم گوش میسپارند من نیز تلاش میکنم آثاری تولید کنم که مورد پسند و رضایت این عزیزان باشد، بخصوص آهنگسازان و شعرای بزرگ و نامآشنای عزیزکشورمان که طی این سالها همکاری داشته و برای من بسیارارزشمند است.» افتخاری تاکنون بیش از هفتاد آلبوم موسیقی در مقامها و سبکهای مختلف موسیقی پاپ، تلفیقی و سنتی منتشر کرده است. او از ۱۲ سالگی نزد استاد تاج اصفهانی به یادگیری ردیفهای آوازی پرداخت و پس از مدتی نیز همزمان به بهرهگیری از آموزشهای استادان جلیل شهناز و حسن کسایی در زمینه ردیفهای موسیقی سنتی مشغول شد و همچنین نزد دیگر استادان چون غلامرضا دادبه و... تلمذ کرده است است.افتخاری در سال ۱۳۵۷ خورشیدی در آزمون باربد و در حضور استادان علیاکبر شهنازی، داریوش صفوت، مهدی برکشلی و مهدی فروغ موفق به کسب رتبه نخست شد.
دریافت نشان بعد از 3 سال
این خواننده و آهنگساز در ادامه افزود:«از دریافت این نشان خوشحال هستم اما نمیدانم دلیل تعلل در اهدای آن چیست! این نشان سه سال پیش امضا شده و بعد از این مدت زمان به دست من رسیده و این موضوع برایم جای حیرت است! نمیدانم باید از چه کسی گلایه کرد! اگر قرار است کاری برای هنرمندان انجام بگیرد چه بهتر که در زمان خود انجام شود همانطور که حضرت سعدی میفرماید:«گفت ترسم بقا وفا نکند/ ورنه هر سال گل دمد بستان» نمیدانم تحت چه قاعده و قانونی این مدرک را سه سال نگاه داشتهاند و بعد به دست ما رسیده است! صبر وآرامش خوب است اما نه به این میزان که گویا از روی دلسوزی خواستهاند کاری انجام بدهند.»
او در پاسخ به این سؤال که چه تعهدی درقبال این نشان و مردم خواهد داشت گفت: «نگاه مردم عمیق و کارشناسانه است واگرایرادی برکارما میگیرند تلاش میکنیم سطح کاریمان را ارتقا بدهیم و آن زمان است که درجه هنری ما بالاترمی رود. این نگاه مردم است که مانند یک دانشگاه و بینش گاه به ما انگیزه میدهد و در کیفی بودن کارمان اثرگذار بوده و گرنه مسئولان میدانند حق هنرمندان بیش از این است و ای کاش نگاه دقیقتری به فعالیت هنرمندان داشته باشند و بهراحتی از کنارآن عبور نکنند تا ما نیز در تشویق جوانان درادامه این مسیر انگیزه پیدا کنیم. من دست مردم کشورم را میبوسم و تا به امروز به عشق آنها کار کردهام ولبخند آنها دلیل زنده نگاه داشتن من برای انجام این کارهای هنری است، لبخندی که نهاد من را برای زندگانی هوشیار کرد.»
انتظار از دولت جدید
او انتظارش از دولت جدید را اینگونه بیان کرد: «دولتها میآیند و میروند و بخصوص در این دوران کرونا که مشکلات بسیاری پدیده آورده است براین اساس مسئولان نباید مسئولیت خودشان را فراموش کنند. این دوستان باید هنراندیشه و اندیشیدن را بدانند و بشناسند و براساس این دیدگاه مسئولیتهای بزرگ بر عهده بگیرند... هرهنرمندی جایگاه خود را دارد و جانشینی نخواهد داشت مگر استادانی همچون تجویدی، خوشدل، همایون خرم، قیصر امینپور، بیژن ترقی، معینی کرمانشاهی.... متولد خواهند شد؟ من با این بزرگان کار کردهام و به هنرنابشان احترام میگذارم. و چه زیبا حکیم نظامی میفرماید: «پردهسازی که سخن پروری است / پرتوی از سایه پیغمبری است/ ما که نظر بر سخن افکندهایم / مرده اوییم بدو زندهایم» زنده بودن ما هنرمندان نیز از پرتو سخن است و نباید بگذارند افسرده و پژمرده شوند. بلکه به همان اندازه که کارهای بزرگ انجام میدهند باید به هنرمندان توجه کنند البته از ما که گذشت حداقل این جوانان را که سرشاخههای جوان هنر هستند دریابند این جوانان امیدهای آینده هستند و نباید بگذاریم از بین بروند. خدا رحمت کند استادم تاج اصفهانی را که هر گاه احوالش را جویا میشدیم پاسخ میداد:«همین که هست مرحمت زیاد» ما نیز میگوییم همین است که هست مرحمت زیاد یا حق.»
در نشست خبری دبیر صنف VOD مطرح شد
تصمیمگیری به صنف واگذار شود
فرهنگی/ انجمن صنفی شرکتهای نمایش ویدیوی آنلاین (VOD، IPTV) از ابتدای تابستان امسال با دو اتفاق در کانون توجه قرار گرفت. در اولین اتفاق محمد مهدی عسگرپور، مدیرعامل اسبق خانه سینما بهعنوان دبیر جدید این صنف انتخاب شد و در اتفاق مهم دیگر فیلیمو و نماوا بهعنوان اصلیترین نقشآفرینان این حوزه که فروردین ۹۹ از این صنف کنارهگیری کرده بودند، دوباره به این انجمن پیوستند. پیش از ظهر شنبه، 23 مرداد ماه نشست خبری دبیر این انجمن برگزار شد و محمدمهدی عسگرپور در نخستین نشست رسانهای از لزوم تصمیمگیری فعالان صنفی درباره آینده این حوزه، وسعت بیپایان ممیزیها، نبود رابطه خوب بین نظارت و فعالیت پلتفرمها و قابلیت و پتانسیل ناشناخته پلتفرمهای نمایشی سخن گفت و البته در ادامه هشدار داد ادامه روند ممیزی موجود موجب اضمحلال شبکههای نمایشی میشود.
در این نشست خبری که با حضور اهالی رسانه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد در ابتدا محمدعلی یوسفیزاده رئیس صنف شرکتهای ویدیویی آنلاین با اشاره به نرخگذاری و تعرفهگذاری بهعنوان یکی از مصوبههای انجمن توضیح داد: «هزینههای جامعه را همه میدانیم و سعی داریم مدیریت کنیم مردم شرایط سختی دارند و همه تلاش داریم به بهترین نحو با کمترین هزینه بهترین کیفیت را داشته باشیم. تعرفهگذاری به شکل پویا و دینامیک براساس هر پلتفرم اجرا میشود. بسته به محتوای پلتفرمها و تبلیغاتی که دارند پلتفرمها میتوانند از این مصوبه استفاده کنند.»
در ادامه عسگرپور به ظرفیت بالای این عرصه اشاره کرد و گفت: «بخشهای زیادی از این حوزه هنوز مکشوف نشده است نه فقط برای مردم که حتی برای خود مسئولان و صاحبان پلتفرمها هم واضح نیست. رابطه خیلی خوبی بین بخشهای نظارتی و سیاستگذاری با پلتفرمها نیست.»
او درباره نظارت و تنظیمگری این عرصه و اختلاف بین ساترا و ارشاد در صدور مجوز توضیح داد: «ارشاد با توجه به مجموعه قوانین که بخشی در مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و صداوسیما هم با توجه به نظریه شورای نگهبان یا نظر مقام رهبری جمعبندی میکند اما واقعیت چیز دیگری است. بحث رگولاتوری یا تنظیمگری مسائلی دارد که باید از ابعاد مختلف به آن توجه شود و از نظر من پذیرفتنی نیست که کسانی که دولتی هستند درباره آن تصمیمگیری کنند چه ارشاد چه صداوسیما؛ فعالان این حوزه باید در این تصمیمگیریها حضور داشته باشند.»
دبیر صنف VODبر لزوم تصمیمگیری فعالان صنفی درباره آینده این حوزه تأکید کرد: «اتفاقاً اگر به این نقطه برسیم که نهاد صنفی مجوز بدهد و بگوییم تو باید پای آن بایستی مسئولیت شکل میگیرد. در حال حاضر هفتهای هشت اپیزود از پلتفرمها پخش میشود که امسال حدود ۴۰۰ اپیزود میشود این عدد کمی نیست و حدود دو هزار میلیارد سرمایه در حوزه سریال و همین ۴۰۰ اپیزود میشود. این عدد کم نیست. در دنیا کشورهایی که این حجم تولید دارند مجوز تولید هم دارند و خودشان باید در حوزه نظارت مسئولیت داشته باشند و اگر دیگری نظارت داشته باشد مسئولیت شکل نمیگیرد.»
بخش عمده صحبتهای مطرح شده در این نشست ممیزیها در حوزه سریالهای خانگی و گسترش آنها بود. این فیلمساز در این باره توضیح داد: «تفکری که در طول سالها ممیزی کرده است، ادامه دارد و میتوان گفت ممیزی در کشور ما انتها ندارد. برای ممیزی آثار مثلاً ممکن است ابتدا روی خروجی کار ممیزی شود و بعد میبینند باید از قبلتر مثلاً در فیلمنامه ممیزی را اعمال کنند و باز به این میرسند که باید به مرحلهای قبلتر بازگردند. سیستم نظارتی به این ترتیب همیشه جلوتر میآید و مثل دهه ۶۰ میشود که حتی تست گریم را هم میدیدند. اگر قرار باشد ممیزیها سرانجامش همان شود که در تلویزیون رخ میدهد مردم انگیزهای ندارند پولی بپردازند یا باید دکمه تلویزیون را بزنند یا ماهواره ببینند.»
عسگرپور بر نقش انتخابگر مردم در این عرصه نمایش تأکید کرد و ادامه داد: «درباره پدیدهای حرف میزنیم که مردم انتخاب میکنند و برای آن هم پول میپردازند بخش مهمی از کار ما هم این است که مفاهمه شکل بگیرد اینگونه هم نیست که بگوییم تیغ ارشاد کمتر میبرید و ممکن است فرقی بین دو نهاد صداوسیما و ارشاد نباشد.»
این مدیر سابق خانه سینما در بخش دیگری از صحبتهایش از نگرانیهایش درباره سرنوشت آثار نمایشی درVODها گفت: «ممیزی به مفهومی که دارد اتفاق میافتد خیلی پیچیده نیست اما به مفهومی که باید باشد پیچیده میشود. من وارد فضای مؤسسات نشدهام و دلیلی هم نداشت که وارد بشوم اما به طور موردی، زمانی که برگه ارزیابی برخی آثار را دیدم و مقایسه یک قسمت را با هفتههای بعد دیدم متوجه شدم نوعی پیشروی وجود دارد که در یک قسمت میشود سه تا و در هفتههای بعد و قسمتهای بعد به هفت و ۹ مورد میرسد. برخی این کار را انجام میدهند یا با اعتقاد انجام میدهند یا برای اضمحلال فرهنگ کشور این کار را میکنند که حتی در مورد اول که اعتقاد دارند به نظرم این راهش نیست. قطعاً به نتیجه مورد نظر نمیرسند و بعد از مدتی همه خسته میشویم.»
طبق گفته عسگرپور، رایزنیها با خانه سینما برای پیوستن این صنف به این نهاد صنفی انجام شده اما باید بررسی شود که منافع صنف و خانه سینما ایجاب میکند که عضویت اعضای صنف در خانه سینما شکل بگیرد یا خیر.
بزرگداشت محمود دولتآبادی همزمان با 81 سالگی این نویسنده ایرانی برگزار شد
دم و قدم جوانان مرا زنده نگاه داشته است
گروه فرهنگی: مراسمی باعنوان «بزرگداشت بیهقی زمان» ادای دین نقاشان و مجسمهسازان به مناسبت تولد 81 سالگی محمود دولتآبادی، نویسنده برجسته ادبیات معاصر ایران، با حضور این نویسنده مطرح ایرانی، خانواده او و جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر شامگاه پنجشنبه 21 مرداد در گالری سرزمین هنر برگزار شد. این نمایشگاه حاصل همکاری هنرمندان هنرهای تجسمی از قبیل نقاشی، طراحی، گرافیک، مجسمهسازی و عکاسی است که با ارائه آثار ادای دین خود به محمود دولتآبادی را نشان دادهاند. محمـــــــود دولتآبادی در ایـــــــن مـــــــــــراسم ضمن سپاســــــــــگزاری از برگزارکنندگان این رویداد فرهنگی هنری گفت: «گاه که قوزکرده راه میروم حس میکنم زیر بار محبت دوستان و جوانان کشور عزیزمان ایران هستم. دم و قدم این جوانان است که مرا سرپا نگه داشته است.» این نویسنده برجسته ادبیات معاصر ایران در ادامه تصریح کرد: «در این روزها از خودم بارها پرسیدهام که چرا نه هیچچیز میتوانی بگویی و نه هیچچیز بنویسی. خیلی فکر کردم پاسخ این بود که نویسنده، شاعر، ادیب، پژوهنده، مترجم و اهل اندیشه وقتی سخنی میگوید یا متنی مینویسد، اساس این گفت و سخنها چه هست؟» او افزود: «به خودم پاسخ دادم، اساس آن یک سلسه ارزشهـــــای اخلاقـــــــی است. یک اصل قانونی، حقوق انسانی است، یک اصل آن جامعه مدنی است، اصل دیگرش اخلاق است. در اخلاق شرم و انصاف هست، در قانون قاعده هست و پایه دیگر آن دلدادگیهایی است که آدمها نسبت به آنچه که میهن، کشور و سرزمین گفته میشود، دارند. ولی وقتی که ضد این ارزشها چنان اوج گرفته و چنان بهسرعت در اوج جهش است که از باور انسان گذشته است، بنابراین من چه سخنی بگویم که هم وزن این میزان از تباهی باشد، نمیتوانم. بنابراین سکوت میکنم زیرا که برای سخن حرمت قائل هستم، مرا ببخشید و بسیار متشکرم.»
قلههای نوشتن
احمدپوری نویسنده و مترجم هم در این مراسم به نقش محمود دولتآبادی در ادبیات معاصر ایران اشاره کرد و گفت: «در تاریخ ادبیات هر کشوری معمولاً زمانهایی میرسد که دوره فطرت است بعد از آن یک دوره خیزش و درخشان میرسد. برای مثال اواسط قرن نوزدهم در روسیه یک دفعه شاهد پدیدآمدن چندین چهره بزرگ در ادبیات جهان بودیم که سایه بسیار بزرگ و قابل توجهی داشتند، همچون تولستوی، داستایوفسکی، چخوف و ماکسیم گورکی.» این مترجم در ادامه تصریح کرد: «این چهرهها معمولاً تبدیل به قله میشوند. به این صورت که غربال زمان وقتی به دنبال هنرمند میافتد و آثار او را غربال میکند، اگر آثار هنرمند دانهدرشت باشد، در غربال میماند و اگر خیلی دانهدرشت باشد، اصلاً در غربال نمیرود و تبدیل به قله میشود. شما هر قدر هم از قله دور شوید، باز اگر نگاه کنید قله را خواهید دید.» پوری با تأکید بر اینکه «محمود دولتآبادی یکی از قلههای ادبیات امروز ماست» افزود: «نمیتوان به محمود دولتآبادی بیاعتنایی کرد، میتوان از جنبههای مختلف درباره او صحبت کرد. شاید یکی بگوید که با آثار او زیاد انیس نیست، ولی هیچگونه نمیشود محمود دولتآبادی را کنار گذاشت چون قله است. قله بودن او اتفاقی نیست. دولتآبادی ادبیاتی را در این کشور آفریده است که ریشه در ادبیات گذشته دارد و هم کاربرد زبانی بسیار خیرهکننده دارد.» او افزود: «از نظر خوانندگان کتاب در ایران، در این 50 سال اخیر اثری به بزرگی کلیدر، در ذهن ادبی و تاریخی ما باقی ماند. من سالها پیش کلیدر را خواندم و هنوز با آن زندگی میکنم، چرا؟ برای اینکه کلیدر دو تجربه بزرگ در پشتش داشت، یکی تجربه زیستی که خیلی از نویسندهها از آن برخوردار نیستند و از عرصههایی مینویسند که خود آن را نزیستهاند. دولتآبادی این عرصه را زیسته است. وقتی کلیدر را میخوانید، روایت آن آنقدر برایتان صمیمی میشود که به واسطه آن منطقهای بزرگ و بخشی از تاریخ این مملکت را میتوانید دریابید با این فرق که معمولاً تاریخ از یاد ما میرود ولی وقتی تاریخ با زبان هنر گفته میشود، دیگر در یادها میماند.»
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با حضور در منزل علی سلیمانی، بازیگر و کارگردان فقید تئاتر، سینما و تلویزیون یاد او را گرامی داشت و پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز به خانواده سلیمانی ابلاغ کرد/ ایلنا
نمایشگاه عکس عاشورایی «حسرت حضور» اثر مهدی بیطرفان به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، در فضای مجازی فرهنگستان هنر به نمایش درمیآید. در نمایشگاه عکس «حسرت حضور» 47 اثر منتخب این عکاس ارائه شده است. علاقهمندان برای بازدید از این نمایشگاه میتوانند از شنبه، 23 مرداد 1400، به وبگاه فرهنگستان هنر، به نشانی www.honar.ac.ir، مراجعه کنند./ روابط عمومی
فرزاد ادیبی تندیس جدید جشنواره هنرهای تجسمی جوانان را طراحی کرد./روابط عمومی
فیلم کوتاه «زنگ تفریح» به کارگردانی نوید نیکخواه آزاد، در سی و سومین حضور جهانی، به هجدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «سالنتو» در ایتالیا راه یافت. ایرنا
مرشد میرزاعلی، رئیس دفتر تعزیه و هنرهای آیینی حوزه هنری گفت: باید این امکان را فراهم آورد تا تعزیه در تمام طول سال اجرا شود و در کنار این رویکرد باید موزهای را راهاندازی کنیم تا تعزیه در آن به صورت کاملاً دقیق برای مردم بازگویی شود.ایکنا
«بنکسی» اصالت آثار هنری که چندی پیش در شهرهای ساحلی بریتانیا ظاهر شدهاند را تأیید کرد./ایسنا
نمایشگاه مجازی «گلهای تشنه لب» به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان (ع) با نقاشیهای عاشورایی اعضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و صفر گشایش یافت. این نمایشگاه تا پایان ماه صفر ۱۴۴۳ به نشانی kpf. ir در معرض دید علاقهمندان خواهد بود./روابط عمومی
سالنهای نمایش در ایام سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) از ۲۶ تا ۳۰ مردادماه به مدت ۵ روز تعطیل میشوند./روابط عمومی
کتاب «زیرسیگاری؛ تامس کوهن مردی که واقعیت را انکار کرد» نوشته اِرول موریس با ترجمه رضا صادقی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد./مهر
کتاب صد سال کاریکاتور در تهران گردآوری، تنظیم و نگارش جمال رحمتی بهتازگی منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب یکی دیگر از کتابهای مجموعه کتب سده (یعنی صد سال نویسندگی در تهران، صد سال نقاشی در تهران، صد سال عکاسی مناظر در تهران و صد سال گرافیک در تهران) است که تلاشی برای بازنمایی وضعیت فرهنگی و هنری صد سال اخیر شهر تهران است./روابط عمومی