در طرح تازه کاخ سفید صورت می گیرد
ترغیب جوانان به واکسیناسیون با کمک ارتش اینفلوئنسرها
میترا جلیلی
خبرنگار
«جو بایدن» رئیسجمهوری امریکا که چندی پیش شبکههای اجتماعی بویژه فیس بوک را بهدلیل انتشار اخبار جعلی درباره کووید 19 و واکسن کرونا متهم به کشتار مردم کرده بود حالا دست به دامان ارتش اینفلوئنسرهای (افراد تأثیرگذار) شبکههای اجتماعی شده است تا جوانان را به سمت واکسیناسیون سوق بدهد.
اعتماد بالای جوانان به اینفلوئنسرها
طبق گزارش نیویورک تایمز با گسترش سویه دلتای کووید 19 و روند افزایش بیماریزایی آن، کاخ سفید در تازهترین تلاشهایش برای توسعه واکسیناسیون اقشار مختلف بویژه جوانان با یک چالش عمده مواجه شده است. هر چند رئیسجمهوری امریکا امیدوار بود تا 4 ژوئیه حدود 70درصد بزرگسالان امریکا واکسن کرونا را دریافت کنند ولی این امر محقق نشد و البته این موضوع برای جوانترها با چالشهای بیشتری همراه است. اکنون برای افراد 12سال به بالا در امریکا امکان تزریق واکسن وجود دارد ولی تاکنون تنها 58درصد 12 تا 17سالهها به تزریق واکسن روی خوش نشان دادهاند.
درحالی که سویه دلتا براحتی جوانان را نشانه میگیرد اما این رده سنی کمتر حاضر به صحبت درباره کرونا میشوند و با استناد به اخبار جعلی انتشاریافته در شبکههای اجتماعی، خود را در برابر این بیماری ایمن میدانند و کمتر به رعایت پروتکلها میپردازند. ازسوی دیگر از واکسن کرونا هم استقبال چندانی نمیکنند. با توجه به میزان استفاده جوانان از شبکههای اجتماعی و ساعاتی که در آنها سپری میکنند، به نظر میرسد این قشر بیش از بقیه جامعه تحت تأثیر اخبار غلط و جعلی درباره واکسیناسیون قرار دارند و بسیاری از آنها ترجیح میدهند که واکسن نزنند و حتی اجباری بودن آن را یک تهدید جدی برای دموکراسی میدانند.
در همین راستا کاخ سفید همکاری تازهای را با کمپانی Village Marketing که با اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی همکاری دارد،آغاز کرده است. کاخ سفید در این مسیر همچنین با کمپین ملی Made to Save که با هدف افزایش دسترسی به واکسن کروناویروس فعال است و از اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی کمک میگیرد نیز همکاری دارد.
خبر این همکاری با انتشار عکسی از «جو بایدن» و«الیویا رودریگو» خواننده پاپ 18ساله که یک اینفلوئنسر هم محسوب میشود، در صفحه اینستاگرام رئیسجمهوری امریکا اعلام شد. این پست بیش از 72هزارلایک جمع کرد و بیش از هزار و200نفرهم به آن پاسخ دادند که البته بیشتر آنها از طرفداران این خواننده نوجوان پاپ بودند.«رودریگو» در دیدار با «آنتونی فائوچی» مدیر مؤسسه ملی بیماریهای عفونی و آلرژی در امریکا، متعهد به تولید محتوا درباره اهمیت دریافت واکسن توسط جوانان و نوجوانان شد.
درواقع دراین طرح از افراد تأثیرگذار شبکههای اجتماعی که در زمینههای مختلف فعالیت دارند و دوستداران خود را دریک فضای مجازی گردهم جمع میکنند، کمک گرفته میشود تا اطلاعات درستی درباره واکسن کرونا در اختیار یک جمعیت هدف عمده و گسترده قرار بگیرد. «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در دولت بایدن معتقد است احتمالاً جو بایدن بهترین پیام دهنده و فرد تأثیرگذار برای جوانان نیست تا شک و تردید خود را درباره تزریق واکسن کرونا کنار بگذارند. به هر حال واقعیت این است که جوانان به اینفلوئنسرها اعتماد بیشتری دارند و ازآنها در زمینه استایل زندگی و... بیشتر تأثیر میگیرند. ما میخواهیم شاهد تلفات کمتر باشیم و جان تعداد بیشتری از انسانها بویژه جوانان را حفظ کنیم.
گفتنی است که جدا از کاخ سفید بسیاری از ایالتهای امریکا هم به طور مجزا به اینفلوئنسرهای محلی با 5 تا 10هزار فالوور که از آنها بهعنوان میکرواینفلوئنسر یاد میشود، ماهانه تا هزار دلار پرداخت میکنند تا طرفدارانشان را به واکسیناسیون متقاعد کنند.
ستارههای شبکههای اجتماعی در یک طرح
در قالب طرح جدید کاخ سفید بیش از 50 استریمر شبکه اجتماعی Twitch، ستارههای یوتیوب و همچنین فعالان تیک تاک که از آنها با عنوان تیک تاکر یاد میشود هم به کاخ سفید کمک میکنند تا تعداد جوانانی را که حاضر به تزریق واکسن میشوند، افزایش دهند و از سوی دیگر به مقابله با انتشار اخبار دروغ و نادرست و جعلی درباره واکسیناسیون کووید 19 در شبکههای اجتماعی بپردازند.
این اینفلوئنسرها همچنین تلاش میکنند تا والدین را از مزایای تزریق واکسن برای کودکان آگاه کنند و به این ترتیب آنها هم وارد گردونه واکسیناسیون شوند، بویژه سویه دلتا که کودکان و جوانان را درگیر میکند. موضوعاتی همچون پاسپورت واکسیناسیون که خدمات دولتی احتمالاً تنها با ارائه این پاسپورت ارائه خواهد شد هم بخش دیگری از موضوعات مورد بحث این فعالان شبکههای اجتماعی است.
یکی از این افراد تأثیرگذار، «الیویا رودریگو» خواننده پاپ 18ساله است که در اینستاگرام بیش از 14میلیون دنبال کننده (فالوور) دارد و تعداد این دنبال کنندهها در توئیتر به 1.3میلیون نفر و در تیک تاک هم به 9.3 میلیون نفر میرسد. تقریباً همگی این دنبال کنندهها جوان هستند و «رودریگو» میتواند آنها را به تزریق واکسن متقاعد کند. وی که به کاخ سفید دعوت شد تا در کنار رئیسجمهوری ایالات متحده در یک قاب قرار بگیرد و از مزایای واکسن برای جوانان بگوید، در فیلمی در کنار «جو بایدن»: گفت این موضوع اهمیت زیادی دارد که دوستان و اعضای خانواده خود را به زدن واکسن متقاعد کنید.
«جکی آینا» یکی از یوتیوبرها با بیش از 28 میلیون فالوور هم در قالب یک نشست مجازی که از طریق یوتیوب منتشر شد و «جو بایدن» و آنتونی فائوچی هم در آن حضور داشتند درباره واکسیناسیون و اخبار غلط مربوط به آن صحبت کرد و تلاشها ادامه دارد تا فالوورهای خود را نسبت به تزریق واکسن متقاعد کند.
«الی زایلر» و«تینکس» هم از ستارههای تیک تاک هستند که هریک مصاحبهای جداگانه با فائوچی داشتهاند و آن را در حسابهای کاربری خود پست کردهاند تا دنبالکننده هایشان، آن را ببینند و تحت تأثیر قرار بگیرند. زایلر 17ساله با بیش از 10میلیون فالوور تیک تاک همچنین یک ویدیو در یوتیوب تولید کرده که در آن ازحس خوب خود درباره واکسیناسیون گفته و به بیان دلایلش برای تزریق واکسن پرداخته و دیگران را نیز به این موضوع تشویق میکند. تینکس هم یک مصاحبه اینستاگرامی با فائوچی داشت و تاکنون 250میلیون نفر از آن بازدید داشتهاند که رقمی شگفت انگیز محسوب میشود. وی در این مصاحبه به تعدادی از اخبار جعلی درباره واکسیناسیون اشاره کرد. در یکی از اخبار جعلی آمده است با تزریق واکسن عملاً آدم فضاییها بدن را تسخیر میکنند و یک خبر دیگر که بویژه در تیک تاک بازتاب گستردهای داشت و دامنه آن به کشور ما نیز رسید، تبدیل شدن بدن به یک آهنرباست. تینکس معتقد است حتی اگر بخش کوچکی از این افراد هم نگاهشان نسبت به واکسیناسیون تغییر کرده باشد نشان از موفقیت وی در این زمینه دارد.
یک زبان جدید
طبق مطالعات Pew Research Service، 86 درصد بزرگسالان امریکا یعنی 8 نفر از هر 10نفر اخبار و اطلاعات مورد نیاز را ازطریق گوشیهای هوشمند و شبکههای اجتماعی کسب میکنند. همین موضوع کافی است تا دریابیم چرا تا این حد مقابله با انتشار اخبارجعلی وغلط برای دولت امریکا مهم است. اما چرا باوجود تلاشهای فراوان، همچنان این گروهها فعال هستند و اخبار جعلی منتشر میکنند؟
با توجه به افزایش فشار بر گروههای ضد واکسن که در شبکههای اجتماعی ازجمله فیس بوک و اینستاگرام فعالیت دارند این گروهها خود را با نامهای مختلفی همچونDance Party یاDinner Party مخفی میکنند و حتی در بیانیهها، اخبار و چتهایشان از کلمات رمز استفاده میکنند. به این ترتیب پنهان میمانند و ردیابی آنها توسط این شبکههای اجتماعی که نشان دادهاند عزمی جدی برای بستن چنین حسابهای کاربری و مقابله با انتشار اخبار جعلی دارند، سختتر میشود. یکی از این گروهها بیش از 40هزار فالوور دارد و با استفاده از کلمات رمز بهعنوان مثال افرادی را که واکسن زدهاند شناگر مینامد و از فایزر بهعنوان پیتزا یاد میکند به این ترتیب کمتر توسط ابزارهای حقیقت یاب به دام میافتند. درواقع میتوان گفت که حالا دیگر برای منتشرکنندگان اخبار جعلی، یک زبان جدید در شبکههای اجتماعی ایجادشده است.
رشد ۸۰ درصدی سرمایهگذاری اپراتورها در زمان کرونا
معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار گزارشی از رشد ۸۰ درصدی سرمایهگذاری اپراتورها در زمان پاندمی کرونا خبر داد و گفت: با وجود اعمال محدودیتها، درآمد برخی از شرکتها با رشد ۱۶۹ درصدی مواجه شد.
بهگزارش ایرنا، معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات با انتشار گزارشی، عملکرد شرکتهای حوزه ICT در دوران پاندمی کرونا را تحلیل کرد.
بر اساس گزارشی که از سوی این معاونت منتشر شده، اپراتورهای مخابراتی ۱۵۹ میلیون مشترک دارند و متوسط رشد درآمدی آنها ۳۵درصد است. آنها با میانگین رشد ۸۰ درصدی در سرمایهگذاریها در کنار استمرار و دسترسپذیری به خدمات با وجود رشد مصرف بهوجود آمده ناشی از پاندمی و راهاندازی آزمایشی شبکه نسل پنجم ارتباطات موبایلی، طی دوران همهگیری کرونا عملکرد مطلوبی داشتهاند.
همچنین شرکتهای FCP (ارتباطات ثابت) نیز در کنار جذب نیروی انسانی، رشد درآمدی را تجربه کردهاند. روند سرمایهگذاری در شرکتهای انتقال داده جهش چشمگیری را نشان میدهد. همچنین بهنظر میرسد در ۲ سال آینده سرمایهگذاریهای صورت گرفته باعث افزایش درآمد این شرکتها شود. در بررسی شرکتهای تولید تجهیزات نیز افزایش تولید طی دوران پاندمی مشاهده میشود. تمامی شرکتهای منتخب فین تک (استارتاپهای حوزه فناوری مالی) در هر دو فاکتور درآمد، سرمایهگذاری و تعداد کارکنان رشد داشته و سایر شرکتهای IT مورد بررسی طی بحران بهوجود آمده کرونا از طریق گسترش فعالیتهای خود از طریق بستر دورکاری بدون تغییرات زیادی در حوزه منابع انسانی یا تعدیل بسیار محدود، افزایش درآمدی را تجربه کردهاند. نکته قابل توجه در خصوص شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات افزایش چشمگیر سرمایهگذاری این شرکتها بوده است که نویدبخش رشد درآمدی بیشتر در بازار IT طی سالیان آتی است.
شکایت اینترنتی بالاترین ثبت در سامانه 195
به گفته مدیرکل حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری، در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰، در مجموع ۴۳ هزار و ۵۷۷ شکایت در سامانه ۱۹۵ ثبت شده که از این میان، ۱۹ هزار شکایت در حوزه اینترنت بوده است. بهگزارش «ایران» پیمان قرهداغی گفت: متوسط زمان پاسخگویی به شکایات کاربران از چهار روز در فروردین ماه امسال به سه روز در خرداد ماه ۱۴۰۰ کاهش یافته است و در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰، در مجموع ۴۳ هزار و ۵۷۷ شکایت در سامانه ثبت، رسیدگی و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵)، ثبت شده که به ۴۲ هزار و ۶۷ شکایت پاسخ داده شده و ۱۵۱۰ شکایت در حال رسیدگی است. وی افزود: از تعداد کل شکایتها، ۱۹ هزار و ۳ شکایت در حوزه اینترنت، ۷۹۳۱ شکایت در حوزه تلفن همراه، ۱۴ هزار و ۴۱ شکایت در حوزه تلفن ثابت و ۱۹۱۳ شکایت در حوزه خدمات پستی، ۳۷۴ شکایت در حوزه دفاتر پیشخوان، ۲۸۴ شکایت در حوزه تشعشعات و ۳۱ شکایت در حوزه خدمات ارزش افزوده ثبت شده است.
حمله باج افزاری به یک سازنده رایانه
شرکت تایوانی گیگابایت در فاصله سوم تا چهارم اوت هدف یک حمله باج افزاری قرار گرفت. بهگزارش ایسنا، در حالی که خبر حمله باج افزاری به شرکت گیگابایت از سوی وب سایتهای بلیپینگ کامپیوتر و یونایتد دیلی نیوز منتشر شد، این شرکت تنها تأیید کرد که زیرساخت فناوری اطلاعات خود را بسته است و شماری از سرورهایش از این حمله آسیب دیده است اما اشاراتی وجود دارد که این حمله ممکن است بسیار وخیمتر باشد. منابع آگاه به بلیپینگ کامپیوتر گفتند گروه هکری EXX مدعی است ۱۱۲ گیگابایت اطلاعات مهم داخلی و همچنین اطلاعاتی از یک مخزن کد را به سرقت برده است. اطلاعات مذکور شامل اطلاعات تراشه اینتل و AMD و همچنین یک سند رفع خطا (دی باگ) بوده است. این رخنه صفحه پشتیبانی و بخشهایی از صفحه تایوانی گیگابایت را مختل کرد.