صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

وزیر امور خارجه کشورمان سخنرانی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل را به تشریح ابعاد اقدام مشروع ایران در پاسخ به رژیم صهیونیستی اختصاص داد

تبیین منطق ایرانی در نیویورک

امیرعبداللهیان در گفت‌و‌گو با CNN: درصورت خطای اسرائیل، پاسخ پشیمان‌کننده و حداکثری خواهد بود

چند روز پس از حمله کوبنده ایران به سرزمین‌های اشغالی که پاسخی تلافی‌جویانه به تجاوز رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت ایران در دمشق بود، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه راهی نیویورک شد تا در نشست ویژه شورای امنیت درباره مسأله فلسطین حضور یابد. او در جریان این سفر که چهارشنبه هفته گذشته صورت گرفت، از تریبون شورای امنیت سازمان ملل به تشریح وقایع خونین و بحران‌هایی پرداخت که اسرائیل از یک‌سو علیه مردم بی‌دفاع باریکه غزه و از سوی دیگر در روند ضدیت با ایران به راه انداخته، اما اقداماتش با بی‌تفاوتی جهانی و محافل دیپلماتیک بین‌الملل روبه‌رو شده است. حمله هوایی اول آوریل اسرائیل به ساختمان سفارت ایران در دمشق، نقطه اوج اقداماتی بود که به گفته وزیر امور خارجه نشان داد این رژیم حتی از نقض صریح اصل بنیادین مصونیت افراد و اماکن دیپلماتیک هم ابایی ندارد. بنابراین حمله نظامی ۱۳ آوریل ایران علیه این رژیم، ضرورتی ناگزیر بود که در استیفای حق دفاع مشروع ایران تحت حقوق بین‌الملل صورت گرفت و تنها بر اهداف نظامی این رژیم تمرکز داشت. این چنین بود که وزیر امور خارجه دست پر راهی نشست شورای امنیت شد و پیشنهادهای ششگانه‌ای را برای پیش‌نویس قطعنامه مطروحه در نشست شورا مطرح کرد که مفادی همچون برقراری آتش‌بس فوری و دائم در تمام مناطق غزه و تبادل انسانی اسرا را داشت. امیرعبداللهیان همچنین از فرصت گفت‌و‌گو با رسانه‌های معروف امریکایی برای هشدار به هر ماجراجویی احتمالی اسرائیل با پشتیبانی امریکا بهره برد و در مصاحبه با «سی‌ان‌ان» به طور صریح اعلام کرد که پاسخ بعد ایران فوری، حداکثری و قاطع خواهد بود.
نتیجه اقدامات شورای امنیت؛ هیچ
وزیر امور خارجه پنجشنبه گذشته به وقت محلی با حضور در نشست عالی‌رتبه شورای امنیت سازمان ملل در مورد فلسطین ذیل دستور کار «وضعیت خاورمیانه از جمله مسأله فلسطین» به تشریح ابعاد پاسخ ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی علیه مراکز دیپلماتیک کشورمان پرداخت. امیرعبداللهیان در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه اقدامات سازمان ملل در ارتباط با پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بی‌نتیجه بوده، تأکید کرد: طی ماه‌های گذشته، شورای امنیت نشست‌های متعددی را برای رسیدگی به جنایات جنگی ترکیبی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه برگزار کرده که به‌رغم تصویب سه قطعنامه و یک بیانیه مبنی بر درخواست توقف فوری جنگ و ارسال همه‌جانبه کمک به مردم، «هیچ نتیجه عملی» تکرار می‌کنم  «هیچ نتیجه عملی» نداشته است.

اسرائیل؛ ناقض منشور سازمان ملل
اقدام نامشروع رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان کنسولگری ایران در پایتخت سوریه نیز دیگر موضوعی بود که امیرعبداللهیان به آن اشاره کرد و گفت: حمله اول آوریل رژیم تروریست اسرائیل به ساختمان سفارت کشورم در دمشق، نشان داد که این رژیم حتی در نقض اصل بنیادین مصونیت افراد و اماکن دیپلماتیک و نادیده انگاشتن کنوانسیون‌های شناخته‌شده وین تردید نمی‌کند. همانگونه که اکثر اعضای شورای امنیت در نشست دوم آوریل این نهاد اعلام کردند، این حمله نقض آشکار منشور ملل متحد، حقوق بین‌الملل و کنوانسیون‌های وین بوده و بنابراین قویاً محکوم است. وزیر امور خارجه با بیان اینکه شورای امنیت طی ماه‌های گذشته به درخواست‌های رسمی و مکرر مقام‌های ایرانی برای جلوگیری از حملات بیشتر رژیم اسرائیل به منافع و مستشاران رسمی نظامی ضدتروریسم ایران هیچ اقدامی انجام نداد، افزود: متأسفانه این شورا به خاطر رفتار کاملاً غیرمسئولانه امریکا، انگلیس و فرانسه، در واکنش به این حمله مطلقاً غیرقانونی نیز حتی از صدور یک بیانیه محکومیت صرف هم عاجز ماند.

حمله ایران ضروری بود
امیرعبداللهیان در ادامه سخنان خود، به تشریح اقدام مشروع ایران در پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی پرداخت و اظهار کرد: هیچ دولتی در مقابل چنین حمله هوایی گستاخانه و جدی به سفارت کشورش که یکی از نمادهای حاکمیت آن به‌شمار می‌رود و همچنین کشتار (و به شهادت رساندن) مأموران قانونی، رسمی و دیپلماتیک خود هرگز ساکت نمی‌نشیند. او در توضیح بیشتر ادامه داد: ایران با مشاهده ادامه چراغ سبز کاخ سفید به تداوم جنایات رژیم اسرائیل و در نتیجه تداوم انفعال شورای امنیت در جلوگیری از حملات رژیم اسرائیل، دیگر به هیچ وجه نمی‌توانست در برابر حمله به سفارت و تعرض به حاکمیت خود، صبر پیشه کند. امیرعبداللهیان تأکید کرد: در درجه اول، حمله نظامی ۱۳ آوریل ایران کاملاً ضروری بود چون ایران گزینه دیگری جز آن نداشت؛ دوم، ابتدا به ساکن نبود بلکه در پاسخ به یک سلسله جنایات و حملات رژیم اسرائیل به منافع ایران بویژه به سفارت ما در سوریه انجام شد؛ سوم، در استیفای حق دفاع مشروع ایران تحت حقوق بین‌الملل صورت گرفت؛ چهارم، با رعایت معیار عدم تعرض به افراد و اماکن غیرنظامی انجام شد و پنجم، صرفاً حمله ایران بر دو تأسیسات نظامی رژیم اسرائیل که در حمله به سفارت ما استفاده شدند، متمرکز شد.

دیدارهای دوجانبه در حاشیه نشست
وزیر امور خارجه در حاشیه نشست شورای امنیت سازمان ملل با شماری از مقام‌های حاضر دیدار کرد. امیرعبداللهیان در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل ضمن یادآوری اینکه امنیت منطقه برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است، تأکید کرد که رژیم صهیونیستی با حمایت امریکا و متحدانش در حال قتل‌عام و نسل کشی کودکان و زنان بی‌دفاع فلسطینی در غزه است. وزیر امور خارجه همچنین در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» خبر داد که با «ایمن الصفدی» و «یان بورگ» وزرای امور خارجه اردن و مالت (رئیس دوره‌ای شورای امنیت) هم گفت‌و‌گو کرده است. او در این دیدارها با اشاره به حساسیت ویژه کشورمان نسبت به امنیت منطقه، ضرورت پاسخ متقابل مشروع ایران به حمله تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری در دمشق را مورد توجه قرار داد. وزیر امور خارجه همچنین در تماسی تلفنی با «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه با اشاره به اظهارات تحریک کننده مقامات رژیم صهیونیستی در منطقه، بر اهمیت تلاش جمعی برای پایان دادن به جنگ در غزه و بحران در منطقه تأکید کرد.

هشدار صریح به واشنگتن
وزیر امور خارجه همچنین در حاشیه نشست شورای امنیت در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» به دولت امریکا توصیه کرد که دست از مشارکت با اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل بردارد. امیرعبداللهیان در این مصاحبه با بیان اینکه امیدوار هستیم امریکا، رژیم اسرائیل را متوقف کند و اجازه ماجراجویی جدید به این رژیم ندهد، افزود: در صورت ماجراجویی جدید رژیم اسرائیل، شرایط و پاسخ بعدی ایران متفاوت خواهد بود.
امیرعبداللهیان برای تأکید بیشتر افزود: اعلام کردیم که پاسخ ما در چهارچوب دفاع مشروع انجام شد و منطبق با حقوق بین‌الملل بود. ما به پاسخ خود ادامه نخواهیم داد اما درصورتی‌که رژیم اسرائیل مجدداً دست به ماجراجویی بزند و اقدامی علیه منافع ما بکند، پاسخ بعدی ایران فوری، حداکثری و قاطع خواهد بود.

 

بــــرش
1

ایده‌های تهران برای توقف ماشین کشتار صهیونیست ها

بخش مهم سخنان وزیر امور خارجه در نشست شورای امنیت پیشنهاداتی بود که محور اصلی آن درخواست برای تصویب قطعنامه جامعی تحت فصل هفتم منشور ملل متحد بود و امیرعبداللهیان پیشنهاداتی مبتنی بر 6 محور در رابطه با آن مطرح کرد. او ضمن برشمردن جنایات اسرائیل، از شورای امنیت خواست تا با تصویب قطعنامه جامعی تحت فصل هفتم منشور ملل متحد، نسبت به این موارد اقدام کند:
۱- برقراری آتش‌بس فوری، کامل، بی‌قید و شرط و دائم در تمام مناطق غزه از جمله در رفح؛ و حتی کرانه باختری.  ۲- رفع کامل محاصره انسانی غزه. ۳- تبادل انسانی اسرا.
۴- موظف ساختن رژیم به خروج فوری، کامل و غیرمشروط تمامی نیروهای نظامی، ادوات و تجهیزات آنها از غزه و ضرورت بازگشت امن مردم به مناطق و اماکن خود.
۵- اعمال تحریم جامع و فوری تسلیحاتی علیه رژیم اسرائیل.
۶- حمایت از قرار موقت الزام آور دیوان بین‌الملل دادگستری و فراهم ساختن زمینه محاکمه و مجازات تمامی آمران، عاملان و حامیان جنایات اسرائیل به دلیل ارتکاب نسل‌کشی، کشتار هدفمند خبرنگاران، کارکنان نهادهای مردمی؛ خدمات رسانی، کاربرد مکرر سلاح‌های غیرمتعارف از جمله بمب‌های فسفری و تهدید مکرر مقامات رژیم اسرائیل به استفاده از بمب هسته‌ای در غزه.

 

بــــرش
2

اردن: مصممیم آسمان کشورمان مورد سوء‌استفاده اسرائیل قرار نگیرد

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن که در نیویورک به سر می‌برد، طی تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه اظهار داشت: امروز منطقه بیش از هر زمان دیگری نیازمند آرامش است و رژیم اسرائیل از مسیر جنگ روانی به دنبال منحرف کردن اذهان از موضوع اصلی غزه است. وی تأکید کرد: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.  امیرعبداللهیان و همتای اردنی جمعه گذشته نیز در نیویورک و در حاشیه نشست شورای امنیت دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی