صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

در دور دوم سفر آیت الله رئیسی به استان سمنان چندین طرح توسعه ای افتتاح شد

بهار تحقق وعده ها

سفر پنجشنبه گذشته رئیس جمهور به استان سمنان بار دیگر نشان داد قطار پیشرفت کشور بدون توقف به حرکت خود ادامه می‌دهد، آن هم در شرایطی که دشمنان همه ابزارهای خود را برای توقف این حرکت به میدان آورده‌اند. گواه این ادعا، مجموعه متنوع و راهبردی طرح‌ها و پروژه‌هایی است که در این سفر افتتاح شد؛ طرح‌هایی که هم مشکلات استان را حل می‌کند و هم برخی گره‌های ملی را باز می‌کند. به عنوان مثال فاز دوم نیروگاه برق سمنان به ظرفیت 366 مگاوات که با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید، مشکلات انرژی این استان را حل می‌کند و گامی برای رفع ناترازی‌های تأمین انرژی در کشور محسوب می‌شود. از این قرار، مشخصاً سفر استانی پنجشنبه گذشته رئیس جمهور به استان سمنان، که به عنوان چهاردهمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی انجام شد، باطل‌کننده ایده «یا مذاکره یا پیشرفت» است. این ایده که اکنون به گذشته تعلق دارد، حل مشکلات و حرکت در مسیر پیشرفت را در گرو لبخند دشمنان می‌دید، دشمنانی که ممکن بود از یک تمرین نظامی و موشکی ما هم برآشفته شوند. اما امروز نه تنها ناکارآمدی آن ایده اثبات شده، بلکه به تعبیر آیت‌الله رئیسی در اجتماع مردم سمنان، «همانطور که عملیات «وعده صادق» با تلاش رزمندگان و مجاهدان ما در سنگر مبارزه با دشمن تحقق یافت، در سنگر تولید نیز با دنیایی از امید و ایمان حرکت کرده و با باور ما می‌توانیم، همه مشکلات را حل خواهیم کرد.»

احیای 8 هزار و 400 واحد راکد
در دولت سیزدهم
جشن احیای 201 واحد راکد تولیدی و صنعتی استان، یکی از نخستین برنامه‌های عمومی رئیس‌جمهور در سفر به استان سمنان بود. آیت‌الله رئیسی در این مراسم رفع مشکلات اقتصادی و رسیدن به اقتصاد مقاومتی را در گرو رونق تولید دانست و گفت: همه تلاش‌ها باید بر این محور باشد که تولید افزایش یابد. قاچاق کالا مانعی در مسیر تولید و در واقع خنجری بر پشت نظام تولید است که تولید و اشتغال را مختل می‌کند و مبارزه با قاچاق اقدامی در جهت رونق تولید است.
رئیس‌جمهور، ایجاد اشتغال و رشد تولید را محورهای اصلی دستور کار دولت برشمرد و با اشاره به احیای حدود 8 هزار و 400 واحد تولیدی راکد در دولت سیزدهم، به آن دسته از واحدهای تولیدی که در اثر بروز مشکل از سوی بانک‌ها تملک می‌شوند، اشاره کرد و گفت: متأسفانه این واحدها به دلیل اشتغالات بانک‌ها به مسائل بانکی دچار رکود می‌شوند، اما این شایسته نیست که این واحدها به این شکل از تولید باز بمانند.
آیت‌الله رئیسی تحقق شعار سال را نیازمند مشارکت و تلاش همه بخش‌های دولتی، فعالان اقتصادی، بخش خصوصی و تعاونی دانست و تصریح کرد: همانگونه که وعده صادق با همت جوانان این کشور تحقق یافت و باعث ذلت رژیم صهیونیستی و حامیانش شد، جهش تولید نیز با مشارکت شما مردم و جوانان کشور تحقق خواهد یافت.
 
حل مشکلات با باور به «ما می‌توانیم»
دیدار مردمی رئیس‌جمهور با مردم استان سمنان، پیش از ظهر پنجشنبه برگزار شد. آیت‌الله رئیسی در اجتماع باشکوه مردم سمنان با قدردانی از استقبال گرم آنان، تأکید کرد: دشمن تلاش می‌کند با روش‌های مختلف، با ایجاد و گسترش شبهات علمی و شهوت عملی، ایمان و امید جوانان ما به عنوان دو رکن اساسی برای موفقیت و پیشرفت را هدف قرار دهد، اما امروز شاهدیم که به‌رغم خواست دشمن و با همت و تلاش همین جوانان و حمایت دولت 8 هزار و 400 واحد تولیدی راکد احیا شده است.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت مردمی در مواجهه با مشکلات از کنار آنها عبور نمی‌کند، بلکه برای آن مشکل چاره‌اندیشی و برای رفع آن تلاش می‌کند، از 19 هزار واحد مسکونی در حال ساخت در استان سمنان خبر داد و تأکید کرد: همان‌طور که عملیات «وعده صادق» با تلاش رزمندگان و مجاهدان ما در سنگر مبارزه با دشمن تحقق یافت، در سنگر تولید نیز با دنیایی از امید و ایمان حرکت کرده و با باور
«ما می‌توانیم» همه مشکلات را حل خواهیم کرد.
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: دیروز برخی می‌گفتند روی موشک‌ها شعار «مرگ بر اسرائیل» را ننویسیم که باعث حساسیت دشمن می‌شود، اما امروز موشک‌های ما به قلب دشمن فرود می‌آید تا آنها را متوجه جنایات و نسل‌کشی‌هایشان کند؛ ‌یقین داریم همانگونه که رهبر معظم انقلاب به ما آموختند، در همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم.

مسئولان عملکرد خود را بازنگری کنند
رئیس جمهور در جلسه شورای اداری استان سمنان نیز با اشاره به اینکه اگر کسی در نظام اداری قبول مسئولیت کند باید به طور کامل و بدون هیچ‌گونه کوتاهی مسئولیت خود را به انجام برساند، گفت: همه مسئولان در بخش‌های مختلف موظف هستند موقعیت و عملکرد خود را بررسی کرده و ببینند که آیا عملکرد مطلوبی داشته‌اند یا می‌توانسته بهتر هم عمل کند.
آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: همه مسئولان عملکرد خود را مورد بازنگری قرار دهند و ببینند که آیا در عرصه علمی، فناوری، صنعتی، معدنی، کشاورزی، اجرای عدالت و اعتلای استقلال کشور به خصوص در عرصه اقتصادی می‌توانسته‌اند بهتر عمل کنند یا خیر؟
وی گفت: مسئولان ببینند آیا عملکرد آنها در حل مشکلات، اجرای عدالت و ارتقای سرمایه اجتماعی مؤثر بوده است یا نه و اگر نشده در فرایند کاری خود را مورد بازنگری قرار دهند. ببینید انتظار رهبر معظم انقلاب و مردم و اقتضای انقلابی زیستن، اندیشیدن و عمل کردن از یک مدیر مجرب، درس‌خوانده و صاحب سابقه و تجربه برآورده شده یا نه و اگر نشده باید طرحی نو در انداخته شود.
آیت‌الله رئیسی تأکیدکرد: نباید اجازه دهیم نظام بوروکراسی و القاب و عناوین ما را از تلاش برای حل مشکلات و پیشبرد امور در اعتلای استقلال کشور، اجرای عدالت، توسعه یافتگی متناسب با نظام انقلابی ما دور کرده یا حتی روند کار ما را کند نماید.
رئیس جمهور بروکراسی پیچیده را مانع جدی کار انقلابی و حرکت جهادی در کشور و نظام اداری دانست و تصریح کرد: باید با همان روحیه‌ای که سرداران و سرافرازان ما در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل کارهای بزرگ را با کمترین امکانات به نتیجه رساندند کار را به پیش ببریم.
10 کشور مقابل ایران
در عملیات وعده صادق
آیت‌الله رئیسی این اقتدار و افتخاری آفریده شده برای کشور را نتیجه دستاوردهای صنایع پیشرفته نظامی کشور دانست و افزود: در اجرای عملیات وعده صادق ما فقط با رژیم صهیونیستی مواجه نبودیم، امریکا، فرانسه و کشورهای غربی همه امکانات خود را به میدان آوردند و بعضی از کشورهای خودفروخته منطقه نیز به میدان آمدند؛ باید گفت بیش از 10 کشور تمام امکانات علمی، فنی و فناوری خود را به میدان آوردند تا کار بچه‌های ما را خنثی کنند اما نتوانستند و بچه‌ها توانستند کار مخلصانه، با انگیزه و با اندیشه‌شان را به نتیجه برسانند.
رئیس جمهور اضافه کرد: بعضی از وزرای خارجه و مسئولینی که با مسئولان دیپلماسی ما تماس می‌گرفتند، می‌گفتند «اگر موشک شما و سلاح شما بتواند به سرزمین غصب شده فلسطین برسد!»، یعنی اینطور ناباوری داشتند که مگر می‌شود شما موشکتان را به آنجا برسانید؟ می‌گفتند با این سپر موشکی، با این سپر فناورانه‌ای که قرار دارد، از همه فناوریمان استفاده کردیم و نمی‌توانید. اما با وجود این صنایع پیشرفته و این کار دقیق و حساب شده، نه با غافلگیری، ‌بلکه با اعلام که در نتیجه آن همه اینها بسیج شدند در آن ساعت و در آن روز که این کار به نتیجه نرسد، اما نتیجه را دیدید؛ ساخت، برنامه‌ریزی و اقدام در این عملیات یک کار مجاهدانه بود.
 رئیس جمهور گفت: مردم نگاه می‌کنند و می‌گویند چطور وقتی شما در این کار بزرگ و ماندگار موفق شدید و توانستید به دست همین جوانان کشور چنین کارهای بزرگ و پیشرفته‌ای در صنایع نظامی انجام دهید، چرا در صنایع دیگر این‌گونه کار نمی‌شود؟ چطور در صنایع نظامی و هسته‌ای با وجود این همه فشار و تهدید و تحریم اینقدر موفق و پیشرفته هستیم، اما در صنایع دیگر که حساسیت کمتری هم روی آنها هست، نه؟ این نشان می‌دهد باید در بقیه کارها هم همین انگیزه‌ها، اندیشه‌ها، اخلاص و مجاهدت و کار شبانه‌روزی انجام شود.
 
ضرورت دور شدن از روزمرگی
آیت‌الله رئیسی، انتظار از دولت مردمی را کار جهادی دانست و افزود: باید یک بازنگری در کارها داشته باشیم و از روزمرگی فاصله بگیریم. کارهای روزمره هم باید انجام شود اما گرفتار روزمرگی شدن ما را از تحقق اهداف بزرگ انقلاب اسلامی باز می‌دارد. امروز با این حرکتی که انجام شد، نه فقط انتظار مردم ما، بلکه انتظار دیگر ملت‌ها در منطقه و دنیا نیز از انقلاب اسلامی انتظار بالایی است و نباید به کار معمولی بسنده کنیم.
وی در همین رابطه، طولانی شدن روند بعضی کارها را غیر قابل قبول و توجیه توصیف کرد و گفت: باید زمینه مشارکت مردم را در عرصه‌های مختلف فراهم کنیم. دولت باید کار را به مردم واگذار کند و خود به هدایت، حمایت و نظارت بپردازد.

اگر دشمن خطا کند، او را پشیمان می‌کنیم
آیت‌الله رئیسی در دیدار مردمی و در اجتماع پرشور مردم شهرستان شاهرود هم دلیل دشمنی‌ها با ملت ایران را ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی‌های استعمار و استکبار جهانی و حمایت جانانه این ملت از آرمان آزادی فلسطین به تبعیت از امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست و گفت: امریکا و رژیم صهیونیستی تصور می‌کردند که می‌شود به ایران اسلامی آسیب وارد کرد و لذا به خاک و منافع ایران حمله کردند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی و ملت ایران ابتدا سعی کردند آنان را از این حمله، هجمه، ستم و ظلم بازدارند، افزود: اما وقتی آنان دست به این جنایت زدند، باید تنبیه می‌شدند و ملت بزرگ ایران آنان را تنبیه کرد.
رئیس‌جمهور گفت: من به نمایندگی و از زبان شما ملت بزرگ و نیروهای مسلح مقتدر کشور می‌گویم که اگر دشمن بار دیگر خطا و اشتباهی کند و بخواهد کوچکترین تعرضی به خاک و منافع ایران اسلامی داشته باشد، بداند چنان پاسخی دریافت خواهد کرد که خود و حامیانش را پشیمان خواهد کرد.
آیت‌الله رئیسی اظهارکرد: بنده در مذاکره حضوری و تلفنی با رؤسای برخی کشورهای غربی گفته‌ام که مبادا بخواهند با زبان زور با جمهوری اسلامی و ملت ایران سخن بگویند، ملت ایران از عقلانیت، تدبیر، منطق و سخن برخوردار است و دوران زورگویی تمام شده است. اگر اهل مذاکره هستید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم، اما اگر بخواهید با زور و قلدری سخن بگویید، بدانید کار شما پیش نمی‌رود و ملت بزرگ ایران و دولتمردان ایران اسلامی با قوت و قدرت در مقابل شما خواهند ایستاد.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: دورانی که برخی می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسید، چون ممکن است برخی را عصبانی و تحریک کند و دورانی که برخی می‌خواستند با برجام 2 و 3 روی موشک‌ها و توانمندی‌های ایران معامله کنند، گذشت؛ ما به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد که کسی روی قدرت و توانایی‌های جمهوری اسلامی ایران که به برکت خون شهدا ایجاد شده، معامله کند.
 
دولت وعده ساخت مسکن را فراموش نکرده است
آیت‌الله رئیسی عصر پنجشنبه در جشن واگذاری 2 هزار و 58 واحد مسکونی و هزار و 158 قطعه زمین طرح جوانی جمعیت به مشمولین در شاهرود نیز با بیان اینکه دولت مردمی حمایت از خانواده را فقط در سخن دنبال نمی‌کند، تصریح کرد: در ایام انتخابات معطوف به همین مسأله وعده دادیم که با کمک به تأمین مسکن از تشکیل خانواده از سوی دختران و پسران جوان حمایت خواهیم کرد و امروز این وعده را فراموش نکرده و اجرای آن را دنبال می‌کنیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به اجرای نهضت ملی مسکن در سراسر کشور و در همه شهرها و روستاها گفت: برخی افراد خرده نگیرند که چرا امروز مشکل مسکن در کشور داریم، چرا که در سال‌های گذشته وقتی نیاز بود، سالانه حداقل یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود به این تکلیف عمل نشد و به طور متوسط 250 تا 300 هزار مسکن ساخته شد، اما امروز دولت مردمی تلاش می‌کند این نیاز را برطرف کند.

ناکامی دشمن در ادامه توقف
رشد اقتصادی
رئیس‌جمهور پیش‌ازظهر دیروز در اجتماع نمازگزاران جمعه شهرستان دامغان هم با بیان اینکه دولت مردمی از ابتدای آغاز به کار با ناترازی‌های گسترده در زمینه تأمین آب، برق، گاز، مسکن، اشتغال و مسائل مختلف از جمله شیوع کرونا و تلفات روزانه بالای 700 نفر در کشور مواجه بود، اظهارکرد: دشمن به دنبال توقف رشد و تولید کشور و ایجاد نارضایتی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بود، اما با تکیه بر شعار «ما می‌توانیم» و کمک مردم توانستیم در سه سال گذشته رشد اقتصادی را که در طول دهه 90 به طور متوسط زیر 1 درصد بود به حدود 4 تا 6 درصد برسانیم.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه جنگ امروز جنگ اراده‌هاست و دشمن نمی‌خواهد ملت ایران پیشرفت کند، تأکید کرد: اما ملت ایران اراده کرده که در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، معدنی، کشاورزی رشد کند و اراده این ملت تاکنون بر اراده دشمن پیروز شده و بعد از این نیز پیروز خواهد شد.
وی با بیان اینکه عملیات وعده صادق موجب اقتدار، وحدت و انسجام در کشور شد، افزود: دشمنان می‌خواستند در جامعه ما اختلاف‌افکنی کنند، اما این عملیات هم نشان‌دهنده اقتدار نظام جمهوری اسلامی و توان نیروهای مسلح ما شد، هم نشان‌دهنده اراده پولادین ملت ما و رهبری فرزانه انقلاب و فرماندهی معظم کل قوا و هم یکی از جلوه‌های وحدت‌آفرین و انسجام‌بخش به کشور شد. امروز همه گروه‌ها، جناح‌ها، جریان‌های سیاسی متحد و متفق هستند که این اقدام، اقدامی ضروری، لازم، وحدت‌بخش و مایه افتخار و اقتدار برای کشور بزرگ ما بود.

 

بــــرش

نگاهی به طرح‌های افتتاح شده در استان سمنان
آیت‌الله رئیسی درحالی در دور دوم سفرهای استانی به استان سمنان سفر کرد که اجرای مصوبات دور نخست از روند مطلوبی برخوردار بوده است. از جمله نشانه‌های این امر، کاهش نرخ بیکاری در این استان است که آیت‌الله رئیسی به آن اشاره کرد. باوجود این، رئیس جمهور تأکید کرد که تمام همت مسئولان در دولت سیزدهم این است که طرح‌های استان سمنان آن طور که وعده داده شده، اجرایی شود.
در همین راستا، فاز دوم نیروگاه برق سیکل ترکیبی شهید باکری سمنان، به ظرفیت 366 مگاوات با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید. با این افتتاح ظرفیت این نیروگاه به 690 مگاوات رسید که برای اجرای آن 90 میلیون یورو سرمایه‌گذاری شد. طرح تکمیل آبرسانی به شهرستان گرمسار، با هدف تأمین 20 میلیون متر مکعب آب آشامیدنی و صنعتی گرمسار، آرادان و ایوانکی و نیز 33 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر خورشیدی دیگر طرح‌های افتتاح شده با حضور رئیس جمهور است.
همچنین، همچون سایر سفرهای استانی، پنجشنبه گذشته در سمنان نیز جشن احیای 201 واحد راکد تولیدی و صنعتی در این استان برگزار شد که طی آن 4 هزار و 500 فرصت شغلی جدید برای مردم این خطه از ایران ایجاد شد. همه این واحدها، به طور کامل و 100درصد راکد بوده‌اند که در دولت مردمی به چرخه تولید بازگشته‌اند. این واحدها در بخش‌های صنعتی و معدنی، کشاورزی، صنایع غذایی و تبدیلی و خدمات بازرگانی فعال هستند. به این ترتیب تعداد کل واحدهای تولیدی احیا شده در دولت مردمی به 8 هزار و 315 واحد رسید.
یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های این سفر، جشن افتتاح و واگذاری 2 هزار و 58 واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن و هزار و 158 قطعه زمین طرح جوانی جمعیت در استان سمنان بود که با حضور رئیس جمهور برگزار شد. از این 2 هزار و 58 واحدهای مسکونی واگذار شده، 376 واحد در قالب انبوه‌سازی، 392 واحد در بافت فرسوده، 771 واحد خودمالک و 519 واحد مسکن روستایی به متقاضیان واگذار شد.

جستجو
آرشیو تاریخی