یک ایرانی رئیس مسابقات جهانی والیبال شد

طلوع کیان: مأموریتم دفاع از اعتبار کشورمان است

مهری رنجبر

خبر‌نگار

اگر قبلاً صعود تیم‌های والیبال به رقابت‌های جهانی افتخار بود، حالا نوبت به حضور ایرانی‌ها بین مسئولان برگزاری رسیده است. مأموریتی که با امیر طلوع کیان استارت خورد. آن هم با ریاست کمیته کنترل اولین دوره مسابقات قهرمانی زیر 17 سال پسر جهان. مسابقه‌ای که از 3 تا 10 شهریورماه با حضور 16 تیم به میزبانی بلغارستان برگزار می‌شود.
طلوع کیان بعد از سال‌ها مشارکت فعال و مؤثر در تدوین قوانین، مقررات، تقویم و فرمول رویدادهای بین‌المللی، با مدیریت در مسابقات سطح یک مثل لیگ ملت‌ها، چلنجرکاپ، قهرمانی‌های آسیا و جهان و… با جلب اعتماد بین‌المللی به خود، امسال ریاست کمیته کنترل مسابقات والیبال قهرمانی زیر 17 سال پسر جهان را تجربه می‌کند. رقابت‌هایی که از نظر برگزاری همتراز با رویدادهای سطح یک جهان ارزش‌گذاری شده و از منظر داوری هم برای فدراسیون بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای دارد.
ویلی پارِدس، رئیس آرژانتینی کمیته داوران جهان، سندی استیل اسکاتلندی رئیس قبلی کمیته داوران و مفسر قانون بازی، فرانس لودرس هلندی المپین بازنشسته و مدرس داوری و قوانین و گای برادبری کانادایی المپین بازنشسته و مدرس داوری و قوانین اعضای کمیته کنترل مسابقات والیبال قهرمانی زیر 17 سال پسر جهان برای ارزیابی و هدایت داوران هستند. مسابقه‌ای که با مقررات به‌روز و تکنولوژی همراه شد و در این مسابقات ممنوعیت دریافت سرویس با پنجه، مقررات تبلت و محدودیت زمانی سرویس (Serve Clock) و سیستم ویدیوچک هم از مرحله حذفی در سالن اصلی اعمال می‌شود.
به همین خاطر فدراسیون جهانی به اینارا بروکانه، ناظر فنی باسابقه اروپا، لیگ‌ ملت‌ها و جایزه بزرگ جهان همراه با هوبرت توماشفسکی لهستانی و جان سوان اسکاتلندی به عنوان اعضای کمیته کنترل مأموریت نظارت فنی رقابت‌ها را داده است. یوردان ژچف بلغار ناظر فنی قهرمانی جهان و لیگ ملت‌ها، با تجربه ریاست کمیته کنترل مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان 2021 – ایران و 2023 – آرژانتین به خاطر ضرورت دقت برای ثبت آمار فنی عملکرد تیم‌ها و اهمیت پوشش تمام الکترونیک مسابقات، مسئول VIS کمیته کنترل این مسابقات است.
امیر طلوع‌کیان، رئیس ایرانی کمیته کنترل رقابت‌های جهانی زیر 17 سال، درباره این انتخاب می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین کارها این بود که فقط تیم‌های ایرانی در مسابقات جهانی نباشند و جزو ارکان برگزاری مثل داور اول، دوم، ویدیوچک و ناظر هم باشند. درست است که کار به خاطر شرایط بین‌المللی ما کمی سخت است، اما مهم ورود است. به هر حال نسل جدید، نسل هوش مصنوعی است و قابل سرمایه گذاری.»
به گفته طلوع کیان این اتفاق تنها برای او رقم نخورده و راه برای بقیه ایرانی‌ها هم باز شده: «امسال تنها من رئیس کمیته رقابت‌های جهانی زیر 17 سال نیستم، بلکه دعوتنامه سارا حسابی و فرهاد شاهمیری هم در راه است. در واقع از همه آنهایی که مقبولیت، استعداد و توانمندی جهانی دارند حمایت کردیم تا در مسابقات جهانی حضور داشته باشند. فرهاد شاهمیری سال قبل دریک هفته لیگ ملت‌ها ناظر بود، امسال برای ناظر داوری مسابقات جهانی دعوت شده و ایرانی‌های دیگر هم در تورنمنت‌های دیگر حاضر می‌شوند.»
به گفته رئیس ایرانی کمیته کنترل رقابت‌های زیر17 سال جهان نکته مهم این مسابقه، قضاوت 25 داور بین‌المللی است که چهار سال قبل از سه مرحله انتخابی اولیه عملی، کتبی و مصاحبه نمره قبولی گرفته‌اند و برای قضاوت در رویدادهای سطح اول جهان سال‌های آینده با انتخاب کنفدراسیون‌های پنجگانه کاندیدای کتگوری جهانی شده‌اند.
او معتقد است در کارش اعتبار ایران مطرح است: «مأموریت جدید من با اعتبار و آبروی ایران سروکار دارد. به طور حتم باید همه چیز بی‌نقص انجام شود.»
امیر طلوع‌کیان ریاست کمیته کنترل رقابت‌های جهانی را دلگرمی بزرگی برای تیم زیر 17 سال ایران می‌داند: «شک نکنید کادر تیم ایران تجربه لازم را برای رقابت‌های جهانی دارد. درست است که من به عنوان رئیس کمیته کنترل باید بی‌طرف باشم اما فکر می‌کنم حضور یک ایرانی در سیستم مدیریت رقابت‌ها اعتماد به نفس تیم زیر 17 سال ایران را بالا می‌برد و در موارد ضروری هم می‌توانم راهکار لازم به آنها بدهم. شاید من بیشتر برای تیم پشتوانه هستم تا با خیال راحت کار کند.»

جستجو
آرشیو تاریخی