تکمیل ۸۰ هزار مسکن مهر

افزایش تولید مسکن با توجه به نامگذاری امسال برای حمایت از تولید، به صورت ویژه‌تری در سال جدید دنبال می‌شود

1000 میلیارد تومان از منابع صندوق ملی مسکن برای تکمیل مسکن مهر

 افزایش تولید مسکن با توجه به نامگذاری امسال برای حمایت از تولید، به صورت ویژه‌تری در سال جدید دنبال می‌شود. با توجه به اجرای نهضت ملی مسکن و شروع ساخت ۲.۵ میلیون مسکن این برنامه، سرعت ساخت و ساز و عرضه واحدها به متقاضیان در حال افزایش است. بر اساس نقشه راه بخش مسکن که امسال قرار است اجرا شود، تأمین مالی پروژه‌های در حال احداث، استفاده از ظرفیت انبوه‌سازان برای اجرای به موقع پروژه‌های در دست ساخت و پیگیری صنعتی‌سازی و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین برای تسریع در اجرای پروژه‌ها و کیفی‌سازی در دستور کار قرار گرفته است. تأمین مالی ساخت پروژه‌های مسکن نهضت ملی مهم‌ترین نیاز بخش مسکن برای افزایش سرعت ساخت، تکمیل و عرضه واحدها است. با توجه به اینکه اتمام مسکن مهر نیز بعد از نزدیک به بیش از یک دهه در نهضت ملی مسکن گنجانده شده است، تکمیل واحدهای باقیمانده اولویت بخش ساخت و ساز است.
 
تکمیل مسکن‌های مهر باقیمانده
 با توجه به اینکه واحدهای باقیمانده مسکن مهر عمدتاً ساخته شده و در حال تکمیل است، نیاز این واحدها تکمیل زیرساخت و روساخت‌های باقیمانده است. ۲۴۰ هزار مسکن مهر در دولت قبل ساخته یا تکمیل نشد و مسئولیت ساخت آن در تعهد دولت سیزدهم قرار گرفت. در دو سال اخیر حدود ۱۰۰ هزار مسکن مهر تکمیل و واگذار شده است. اکنون رئیس صندوق ملی مسکن از اختصاص هزار میلیارد تومان از محل این صندوق برای تکمیل ۸۰هزار مسکن مهر خبر داده است. به گفته محمدرضا مهدیار اسماعیلی، یک هزار میلیارد تومان از منابع این صندوق برای خرید آسانسور به‌منظور تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر کشور اختصاص یافت.
وی افزود: بر اساس تفاهم صورت‌گرفته با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این میزان اعتبار صرف تهیه و تضمین ۲هزار و ۳۱۳ دستگاه آسانسور با تجهیزات خواهد شد. ۵۰ درصد این مبلغ معادل ۵ هزار میلیارد ریال به‌حساب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واریز شده و بنیاد مذکور متعهد به هزینه‌کرد برای خرید تجهیزات یاد شده تا پایان اسفندماه ۱۴۰۲ شده است.
رئیس هیأت عامل صندوق ملی مسکن گفت: باقیمانده مبلغ در نظر گرفته شده برای تأمین آسانسورهای پروژه‌های مسکن مهر پس از هزینه‌کرد بخش اول و تأیید انجام کار و بر اساس پیشرفت پروژه پرداخت خواهد شد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف به خرید تمام تجهیزات تا پایان تیرماه امسال شده است.
مهدیار اسماعیلی خاطرنشان کرد: با اجرای این تفاهمنامه علاوه بر تکمیل بخشی از پروژه‌های ناتمام مسکن مهر، از تولیدکنندگان داخلی نیز حمایت خواهد شد.
به گفته وی، با راه‌اندازی این ۲ هزار و ۳۱۳ آسانسور حدود ۸۰ هزار واحد مسکن مهر تکمیل می‌شود.
برنامه دولت این است که پرونده مسکن مهر تا پایان امسال بسته شود.
 
نوسازی در اولویت تولید مسکن
برنامه دیگر دولت برای افزایش تولید و سرعت ساخت و ساز مسکن، نوسازی بافت فرسوده است که در نهضت ملی مسکن نیز قرار گرفته است. بیش از ۱۶۷ هزار هکتار بافت فرسوده و حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در این بافت‌ها با جمعیت ساکن بیش از ۱۰ میلیون نفر در سراسر کشور موجود است. به منظور افزایش سرعت نوسازی، مشوق‌های مختلفی از سوی دولت در نظر گرفته شده است که به مالکان و سازندگان تعلق می‌گیرد. یکی از مشوق‌ها اجرای طرح کلید به کلید و کلید به زمین است که بر اساس آن، متقاضیان در صورت اعلام آمادگی می‌توانند مسکن خود را با یک زمین معاوضه کنند که شامل تخفیف ۴۰ درصدی هم خواهند شد.
در خصوص اجرای برنامه‌های نوسازی در قالب پرداخت مشوق‌ها، محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی از کاهش مدت زمان صدور پروانه‌های ساختمانی با مشارکت مردمی در طرح نوسازی بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: طبق برنامه‌ریزی که صورت گرفته است و در قالب برنامه هفتم، مدت زمان صدور پروانه‌های ساختمانی به سه ماه کاهش پیدا می‌کند. امسال از طریق مشارکت‌های مردمی و با همت بخش خصوصی و فرهنگ‌سازی برنامه نوسازی ۱۵۰ هزار واحد جدید در دستور کار خود قرار داده‌ایم.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: بر اساس شعار سال ۱۴۰۳ و با تأکید رهبر انقلاب قصد داریم نوسازی در بافت فرسوده را با کاهش تصدی‌گری دولت و افزایش مشارکت مردم انجام دهیم.
نوسازی بافت‌های فرسوده که همزمان با اجرای طرح جهش تولید مسکن سرعت گرفته است، سال گذشته با استفاده از بسته‌های تشویقی رشد خوبی داشت و میزان صدور پروانه‌های ساختمانی در این بافت‌ها به بیش از ۵۰ درصد رسید. به اعتقاد فعالان حوزه مسکن امسال با توجه به شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت‌های مردمی یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که می‌تواند این شعار را در حوزه تولید مسکن محقق کند، نوسازی بافت‌های فرسوده است. بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی، هم‌اکنون نوسازی واحدهای مسکونی در بافت فرسوده از ۲۵۰ هزار واحد عبور کرده است.‌ بسته تشویقی نوسازی در ۵۱۶ شهر اجرا شد که در ۳۰۱ شهر بسته تشویقی مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و در ۲۱۵ شهر بسته تشویقی بومی‌سازی شده در حال اجراست تا در سال جدید سیاست‌های تدوین شده شرکت ۱۰۰درصد تحقق یابد. 
 

برش

حمایت از اجاره‌نشینان
تولید مسکن با حمایت‌های دولت، با هدف خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد که مجبور به اجاره‌نشینی هستند، دنبال می‌شود. 
همزمان با اجرای نهضت ملی مسکن و ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در قالب آن، حمایت از مستأجران نیز در دولت با پرداخت وام ودیعه مسکن و نظارت بر اجرای قراردادهای اجاره ادامه دارد. 
بر اساس این گزارش، از ابتدای طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم تاکنون بانک‌ها در مجموع ۳۲ همت به ۴۳۱ هزار و ۴۰ متقاضی وام ودیعه مسکن پرداخت کرده‌اند. 
تاکنون یک میلیون و ۵۳۵ هزار و ۲۰۱ متقاضی در سامانه تسهیلات ودیعه مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد یک میلیون و ۳۶۲ هزار و ۶۵۱ متقاضی حائز شرایط شناخته شدند. از این تعداد ۹۵۴ هزار و ۸۱۲ متقاضی به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن معرفی شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی