وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

فردوسی نقطه اتصال گذشته و آینده ایران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته (سه‌شنبه چهاردهم فروردین) از پوستر «بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی» مربوط به همایش ملی بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در سیر فرهنگ و تمدن ایرانی _ اسلامی و کتاب‌های مربوط به فردوسی رونمایی کرد.
محمدمهدی اسماعیلی دراین مراسم با گرامیداشت لیالی قدرگفت: یاد و خاطره شهدای سرافراز انقلاب اسلامی بویژه شهید زاهدی و همرزمانشان را گرامی می‌داریم و ان‌شاالله خداوند نصرتش را کامل خواهد کرد و با اضمحلال رژیم کودک‌کش صهیونیستی نماز را در بیت المقدس اقامه خواهیم کرد.
او افزود: از همت دکتر شالویی و همکارانم در استان خراسان تشکر می‌کنم که همت کردند و کار بزرگداشت فردوسی را به نحو شایسته جلو بردند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فردوسی حکیمی ویژه و نماینده شاخص و کم نظیر تمدن ایرانی اسلامی است، تصریح کرد: در زمان تصدی‌گری وزارت فرهنگ تلاش کردیم خوانشی دقیق و مبتنی بر واقعیات تاریخی از تحولات کشور درسده‌های گذشته ارائه دهیم.
اسماعیلی با تأکید براینکه خراسان را حوزه تمدنی فاخر و بزرگ می‌دانیم، ادامه داد: نقش خراسان در حوزه دانش‌های مختلف، کم نظیر بوده است. اگر مبدأ آفرینش تمدن ایرانی اسلامی را ورود امام رضا(ع) به استان خراسان بدانیم، آغاز دوره طلایی تمدن ایرانی اسلامی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با برشمردن برخی از ویژگی‌های شاهنامه تصریح کرد: احیای زبان فارسی، حکمت، عقلانیت، خرد ورزی، عدالت و همه شاخصه‌هایی که در تمدنی بزرگ به دنبال آن هستیم در شاهنامه وجود دارد.
وزیر فرهنگ گفت: نگاهمان به فردوسی تجلیل از زبان فارسی و تجلیل تمدنی از گذشته ایران است و فردوسی را نقطه اتصال بین گذشته و آینده ایران می‌دانیم به همین دلیل فردوسی کهنه نمی‌شود و همیشه در تاریخ فرهنگ، هنر و حکمت این سرزمین می‌درخشد. در انجمن مفاخر بنا داریم با این خوانش و نگاه به سمت تعظیم و تکریم از این بزرگان برویم.
 جامعه ایرانی به آرمان های اسلام عزیز مؤمن است
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه سید محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، روز دوشنبه سیزدهم فروردین همزمان با سالروز شهادت حضرت امیرالمؤمنین(ع) از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بازدید کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تسلیت شهادت حضرت امیرالمؤمنین(ع) و به شهادت رسیدن عده‌ای از مستشاران نظامی گفت: ان‌شاءالله خداوند به همه ما توفیق دهد در مسیر خدمتگزاری به اسلام و قرآن عزیز به شهادت برسیم.
او افزود: خیلی خوشحال هستیم که خداوند فرصت خدمتگزاری برای قرآن را در اختیار ما قرار داده است؛ شاید تقارن بین آغاز سال نو و نمایشگاه قرآن کریم کمی همکاران من را دچار این نگرانی کرده بود که شاید حضور قوی مردمی و استقبال مخاطبین را مثل سال‌های گذشته نداشته باشیم، اما مردم بیش از تصور ما از نمایشگاه استقبال کردند؛ از اول فروردین نمایشگاه قرآن کریم را آغاز کردیم، همکارانم در همه بخش‌ها و همکاران رسانه‌ای خیلی زحمت کشیدند و اعداد و ارقامی که داریم تعجب‌آور است. بحمدالله در تهران و استان‌ها تقریباً همزمان این نمایشگاه را برگزار کردیم و استقبال بسیار خوبی نیز صورت گرفت.
اسماعیلی اظهار کرد: اتفاق ویژه نمایشگاه امسال موضوع غزه بود، مسأله‌ای که در این 6 ماه جنایت هولناک رژیم صهیونیستی در غزه رخ داده است قدرت انسجام و مقاومت قرآنی را به رخ جهانیان کشید؛ زمانی می‌شنیدیم یا در تاریخ می‌خواندیم بزرگان اصحاب قرآنی چطور با تمسک به قرآن کریم مقاومت می‌کنند اما در این 6 ماه غزه همه شنیده‌ها را جلوی دیدگان جهانیان قرار داد. بحمدالله ۲۸ کشور دراین نمایشگاه حضور داشتند و گفت‌و‌گوهای تهران را با نام گفت‌و‌گوهای قرآنی برگزار کردیم.  از کشورهای مختلف اسلامی در این نمایشگاه حضور داشتند و فضای همدلی را با مسأله غزه به وجود آوردیم. ان‌شاءالله به یاری خداوند امیدوار هستم طی سال‌های آینده نمایشگاه بزرگ قرآن جهان اسلام در بیت‌المقدس عزیز در کنار مسجدالاقصی برگزار شود و به این وعده قرآنی کاملاً ایمان داریم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ان‌شاءالله بزودی اضمحلال رژیم صهیونیستی را جشن خواهیم گرفت و امت اسلامی به پیشوایی ولی امر مسلمین جهان v را در قدس اقامه خواهند کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فضای نمایشگاه بسیار زنده است و مردم درخواست وسعت بیشتر دارند، گفت: فضای کشورمان نشان می‌دهد به هر میزان در این مسیر سرمایه‌گذاری کنیم، ده برابر بیشتر می‌توانیم آثارش را دریافت کنیم.
پویانمایی که در مورد موضوع ضامن آهو بود، نزدیک به 70 میلیارد تومان فروش داشته است. هرچقدر تولیدات دینی با زبان‌نسل نو بیان شود جذابیتش بالاتر خواهد رفت. او افزود: بازدید میلیونی از نمایشگاه قرآن کریم نشان داد جامعه ایرانی به آرمان‌های اسلام عزیز مؤمن است، ان‌شاءالله این محافل و اجتماعات مؤمنانه مقدمه‌ای برای شکل‌گیری جامعه ایمانی باشد.

اسلام سنت‌های نیکو را برپا می‌دارد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درآیین رونمایی از ابلاغیه ثبت هفت روز محصول در تقویم رسمی کشور که با حضور سید محمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، سید محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ، شبیر فیروزیان سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ، عاطفه خادمی مشاور وزیر فرهنگ، حسین دیوسالار مشاور وزیر فرهنگ و دبیر شورای‌عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی، سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی و جمعی از اصحاب فرهنگ و رسانه برگزار شد، اظهار داشت: این اتفاق مبارکی بود که برای اولین بار چنین محصولاتی را وارد تقویم رسمی کشور کردیم. ممکن است با توجه به اینکه حوزه شورای فرهنگ عمومی در حوزه وزارت فرهنگ قرار گرفته است اینطور تلقی شود که به مسائل خاص و نخبگانی باید توجه کند در حالی که ماهیت این شورا توجه به احیای سنت‌های مختلف در لایه‌های گوناگون اجتماع است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها احیای سنت‌های مردمی است، با وجود اینکه مراسم‌های ملی زیادی داریم آداب غربی‌ها در کشور ما برپا می‌شود. هزاران هزار سال در ایران که مهد تمدن است جشن‌های مختلفی داشتیم، اسلام هم بنا دارد سنت‌های نیکو را برپا دارد مثل نوروز که سنت اصیل ایرانی است و برای آن آداب و دعای زیادی داریم.
 
پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در دمشق در پیامی گفت: بی‌تردید سزای ریختن خون‌های پاک زاهدی عزیز و همرزمانش، نابودی صهیونیسم جهانی است. دربخشی از متن پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: همزمان با اجتماع پرشور مدافعان حرم در سالروز شهادت امیرالمؤمنین(ع)، پیشکسوتان جهاد و سلحشوران مقاومت بار دیگر با خون خویش شهادت دادند که هرگز از پیکار علیه ستم دست برنمی‌دارند.
بی‌تردید سزای ریختن خون‌های پاک زاهدی عزیز و همرزمانش، نابودی صهیونیسم جهانی است و تا تحقق آن، مبارزه بی‌امان ما ادامه دارد.
اینجانب با تبریک و تسلیت به خانواده‌های شهدای سرافراز جبهه مقاومت که در حمله تروریستی رژیم اشغالگر قدس به کنسولگری کشورمان در دمشق به دیدار حق شتافتند، اعلام می‌کنم که مانند گذشته از هیچ اقدام و ابتکار فرهنگی و رسانه‌ای برای تبیین ‌وحشی‌گری‌های بی‌سابقه صهیونیستی دریغ نخواهیم کرد.
امروز برملت آگاه ایران بیش از گذشته روشن است که چگونه صهیونیسم جهانی کمر به قتل آزادگان جهان و پابرهنگان بی‌دفاع عالم بسته است. ما یقین داریم که این صفحات خونبار درتاریخ تلخ و شرم‌آورجهان، جز با پیروزی مجاهدان اسلام بسته نمی‌شود و این بزرگ‌ترین انتقام است؛ به حول و قوه الهی.»

جستجو
آرشیو تاریخی