با رأی پارلمان رژیم صهیونیستی، شبکه الجزیره در اراضی اشغالی تعطیل شد

جنایت در نبود رسانه‌ها

مقامات اسرائیل مدت‌ها بود به نحوه پوشش اخبار توسط این شبکه تلویزیونی اعتراض داشتند اما با توجه به سرمایه‌گذاری‌های قطر در پروژه‌های ساخت‌وساز متعلق به فلسطینی‌ها در نوار غزه (که از سوی همه طرف‌ها وسیله‌ای برای جلوگیری از درگیری تلقی می‌شد) از اقدام علیه این شبکه خودداری کرده‌ بودند

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

پس از آنکه پوشش اخبار جنایات جنگ غزه توسط برخی رسانه‌ها بویژه شبکه الجزیره به مذاق سیاستمداران رژیم صهیونیستی خوش نیامد، آنها در صدد برآمدند با تصویب قانونی مبتنی بر مسدود کردن ارسال دیتا و اطلاعات از جنگ غزه و مخابره فجایع انسانی و نسل‌کشی و همچنین حوادث مرتبط با آن در سرزمین‌های اشغالی، اذهان عمومی جهان و همچنین ساکنین سرزمین‌های اشغالی را از دسترسی به واقعیت جاری دور نگه دارند. علاوه بر آن، با این اقدام به طور صریحی به دیگر رسانه‌های حاضر در فلسطین اشغالی در مورد نحوه اطلاع‌رسانی  هشدار داده و به طور مذبوحانه‌ای تلاش می‌کند تا داده‌ها را در چهارچوب پیش فرض خود تنظیم کند.
در همین راستا، نتانیاهو روز دوشنبه با حضور در جلسه عمومی کنست خواستار تصویب قانونی برای جلوگیری از پخش شبکه الجزیره در سرزمین‌های اشغالی شد.
در پی این اقدام، کنست نیز با اکثریت 70 رأی موافق و 10 رأی مخالف به قانونی موسوم به «قانون الجزیره» رأی مثبت داد که به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور اجازه می‌دهد تا حضور رسانه‌های خارجی‌ای را که به امنیت اسرائیل آسیب می‌رسانند، ممنوع کند.
پس از تصویب این قانون حزب لیکود نیز طی بیانیه‌ای گفت که‌ نتانیاهو اقدام فوری برای بستن الجزیره طبق رویه‌های مقرر در قانون را انجام خواهد داد. نخست‌وزیر نیز با تروریستی خواندن این شبکه اعلام کرد که الجزیره دیگر از اسرائیل پخش نخواهد شد و زمان اخراج آن فرا رسیده است. وی این شبکه را به آسیب رساندن به امنیت اسرائیل، مجری دستگاه تبلیغاتی حماس، مشارکت در حمله 7 اکتبر و تحریک علیه نظامیان رژیم صهیونیستی متهم کرد.
روزنامه یدیعوت آحارونوت در همین رابطه نوشت اگرچه نتانیاهو از «قانون الجزیره» استقبال کرد، اما حزب لیکود در مورد متن آن مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. این روزنامه همچنین به نقل از آمیت هالیوی، عضو کنست و عضو حزب لیکود، گفت که این قانون بی‌فایده است و مانعی برای تماشای آن توسط مخاطبان الجزیره نخواهد شد. روزنامه هاآرتص نیز به نمایندگی از انجمن حقوق مدنی در اسرائیل هدف واقعی این قانون را سیاسی نه امنیتی نامید. هاآرتص همچنین به نقل از یک مسئول سیاسی اسرائیلی اعلام کرد هدف از تعطیلی شبکه الجزیره تحت فشار قرار دادن قطر برای اعمال فشار بیشتر بر حماس در جریان مذاکرات برای مبادله اسراست.
به نوشته یورونیوز، مقامات اسرائیل مدت‌ها بود به نحوه پوشش اخبار توسط این شبکه تلویزیونی اعتراض داشتند اما با توجه به سرمایه‌گذاری‌های قطر در پروژه‌های ساخت‌وساز متعلق به فلسطینی‌ها در نوار غزه (که از سوی همه طرف‌ها وسیله‌ای برای جلوگیری از درگیری تلقی می‌شد) از اقدام علیه این شبکه خودداری کرده‌ بودند.
به نظر می‌آید بخشی از این اقدام به این موضوع بر می‌گردد که التهابات و اعتراضات داخلی سرزمین‌های اشغالی همراستا با ادامه جنگ رژیم صهیونیستی روز به روز ابعاد جدیدتری به خود می‌گیرد و سیاستمداران صهیونیستی مجبور شده‌اند، ساکنان را از واقعیت‌های جاری دور نگه داشته و با سانسور اخبار موفقیت‌های مقاومت و انحراف اخبار، فضایی مصنوعی برای التیام داخلی ترسیم کنند.
 
واکنش‌های خارجی
جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تصویب ممنوعیت پخش الجزیره توسط کنست و تأیید نتانیاهوی تروریست مبنی بر قصد خود برای بستن این شبکه، پس از پوشش حرفه‌ای آن از جنگ نسل‌کشی علیه مردم ما، چهره واقعی این رژیم اشغالگر فاشیست را آشکار می‌کند که ناامیدانه به دنبال پنهان کردن حقیقت و جنایات فجیع خود است.»
در این بیانیه آمده است: «این تصمیم انتقام‌جویانه نقطه اوج کمپین محدودیت‌ها، محاصره‌ها و تروریسم تحمیل شده توسط رژیم اشغالگر فاشیست بر روزنامه نگاران، کار خبرنگاران و جنایات و تخلفات این رژیم علیه آنهاست.»
این جنبش از نهادهای بین‌المللی فعال در زمینه حقوق بشر و روزنامه‌نگاری خواست تا اقدام صهیونیست‌ها در قبال الجزیره را محکوم کرده و رفتار وحشیانه رژیم اشغالگر را در قبال روزنامه‌نگاران و خبرنگاران افشا کنند و همچنین برای وادار کردن رژیم صهیونیستی به توقف جنایات خود و هدف قرار دادن عمدی خبرنگاران تلاش جدی کنند.
در همین رابطه نیز استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اظهار داشت: «این موضوع به اندازه هرگونه محدودیت در حق کار خبرنگاران نگران‌کننده است.»
کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: «ما به آزادی مطبوعات اعتقاد داریم و چنین چیزی بسیار مهم است.» فایننشال تایمز همچنین به نقل از عمر شاکر، کارشناس دیده بان حقوق بشر، گفت که این قانون نگرانی‌ها در تلاش‌های اسرائیل برای سرکوب منتقدان نقض حقوق بشر را تشدید می‌کند.
وی افزود که الجزیره یک منبع مهم اطلاعات در غزه پس از ممانعت اسرائیل از دسترسی خبرنگاران بین‌المللی است و هر اقدامی برای محدود کردن آن نشان دهنده حمله به آزادی بیان بوده و در راستای اخفای اطلاعات و حوادث آنچه در نوار غزه در حال وقوع است، انجام می‌گیرد.
ورین میروویچ، مدیر اجرایی مؤسسه مطبوعاتی بین‌المللی نیز با بیان اینکه اسرائیل به هیچ خبرنگاری اجازه ورود به نوار غزه را نمی‌دهد، گفت: نمی‌توان توجیهات تصمیم اسرائیل برای ممنوعیت الجزیره را درک کرد.
 
واکنش الجزیره
شبکه الجزیره نیز طی واکنشی اظهارات نتانیاهو را محکوم کرد و آن را دروغی خطرناک توصیف کرد.
این شبکه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نتانیاهو هیچ توجیهی برای حملات مستمر خود به کانال و آزادی مطبوعات جز تهمت نمی‌یابد و اظهارات وی بخشی از یک سری نقض سیستماتیک اسرائیل برای ساکت کردن الجزیره است. الجزیره همچنین نتانیاهو را مسئول امنیت کارکنان و تأسیسات الجزیره در سراسر جهان دانست و تأکید کرد: «این اتهامات الجزیره را از ادامه پوشش جسورانه و حرفه‌ای باز نمی‌دارد و ما تمام حقوق قانونی خود را محفوظ می‌داریم.»

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی