نخست وزیر اسپانیا خبر داد این کشور تا نیمه مردادماه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد

تعبیر کابوس نتانیاهو

به نوشته اندیشکده روابط خارجی شورای اروپا، هدف اول کشورهای غربی باید تغییر رفتار دولت اسرائیل و هدایت افکار عمومی به سمت پایان دادن به اشغال بوده و به اسرائیل بفهمانند هیچ راه حلی کمتر از پذیرش یک کشور فلسطینی را نمی‌پذیرند.

امیر فرشباف
خبرنگار

براساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های اسپانیایی، پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا در جریان سفر به غرب آسیا به خبرنگاران گفت که مادرید تا ماه جولای (نیمه مرداد) سال جاری کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت. به گزارش رویترز به نقل از رسانه‌های اسپانیایی مانند خبرگزاری دولتی EFE و روزنامه‌های «ال پائیس» و «لا وانگاردیا»، سانچز این اظهارات را روز دوشنبه در امان پایتخت اردن، در اولین روز بازدید از اردن، قطر و عربستان سعودی در جمع خبرنگاران بیان کرد.
سانچز با تأکید بر لزوم جریان داشتن گفت‌وگوها در سازمان ملل گفت امیدوار است که جنگ غزه پیش از انتخابات پارلمان اروپا- در اوایل ماه ژوئن- به اتمام برسد. وی همچنین اظهار امیدواری کرد که اسپانیا تا ماه جولای طرح به رسمیت شناختن فلسطینیان را تکمیل کند. سانچز گفت که معتقد است بزودی یک موج انتقادی در اتحادیه اروپا ایجاد خواهد شد که کشورهای عضو اتحادیه را برای اتخاذ موضع مشابه اسپانیا تحت فشار قرار خواهد داد.
پیش‌تر نخست وزیر اسپانیا بعد از نشست شورای اروپا در 22 مارس، اعلام کرده بود که در دیدار با رهبران ایرلند، مالت و اسلوونی برای برداشتن گام‌های اولیه در جهت به رسمیت شناختن کشور فلسطین (شامل کرانه باختری و نوار غزه) توافق کرده‌اند.
در ماه نوامبر سال گذشته میلادی نیز برخی کشورهای عربی و اتحادیه اروپا در نشستی در اسپانیا توافق کرده بودند که راه حل دو کشوری، پاسخی به مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی است. گفتنی است که از سال 1988، 139 کشور از 193 عضو سازمان ملل، کشور فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند.
 
بلژیک نمی‌تواند نظاره‌گر نسل‌کشی در غزه باشد
در روزهای گذشته غیر از اسپانیا، مقامات دولت بلژیک نیز بحث به رسمیت شناختن کشور فلسطین را مطرح کردند. به گزارش آناتولی، دولت بروکسل جمعه گذشته در واکنش به ایجاد قحطی مصنوعی توسط رژیم صهیونیستی در غزه، طرح به رسمیت شناختن کشور فلسطین را به بحث گذاشت.
براساس این گزارش، کارولین خنز وزیر «کمک‌های عمرانی و توسعه» بلژیک، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اسرائیل باید از گرسنگی دادن غیرنظامیان، از جمله کودکان، خودداری کند و کمک‌های بشردوستانه کافی را به غزه برساند.»
خنز همچنین به فشارهای مضاعف دیوان دادگستری بین المللی (ICJ) در پرونده نسل‌کشی علیه اسرائیل به درخواست آفریقای جنوبی اشاره کرد و نوشت: «تصمیم ICJ روشن است. استفاده از گرسنگی به مثابه یک سلاح، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. ما باید فشار بین‌المللی را ادامه دهیم؛ به رسمیت شناختن کشور فلسطین در دستور کار دولت است.»
پیش از این نیز مقامات بروکسل مواضع رسمی خود در حمایت از مردم فلسطین و در واکنش به جنایات دولت صهیونیستی در غزه را اعلام کرده بودند. در ماه ژانویه سال میلادی جاری،  بلژیک اعلام کرد اگر دادگاه بین‌المللی دادگستری درخصوص این پرونده حکمی علیه اسرائیل صادر کند، بلژیک به طور کامل از آن حکم حمایت خواهد کرد. قبل از آن نیز معاون نخست وزیر بلژیک، ضمن تأکید بر ضرورت پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل، اعلام کرده بود که بروکسل نمی‌تواند نظاره‌گر این اوضاع باشد و باید علیه تهدید نسل‌کشی در غزه اقدام کند.
 
به رسمیت شناختن فلسطین؛ علیه توطئه «اسرائیل بزرگ»
در همین زمینه، اندیشکده روابط خارجی شورای اروپا مقاله‌ای به قلم هیو لوات را منتشر کرد که در آن نویسنده اقدامات تنبیهی دولت‌های اروپایی مانند تحریم تل‌آویو و ممنوعیت ارائه خدمات مالی برای شهرک‌سازی صهیونیست‌ها را فشاری در جهت به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین و امنیت بلندمدت منطقه می‌داند. در بخش‌هایی از این مقاله آمده است:
برای اینکه به رسمیت شناختن فلسطین گامی معنادار به سوی امنیت بلندمدت باشد، باید سیاست الحاق روزافزون بخش‌های فلسطین به اسرائیل پایان یابد. بنابراین، هدف اول کشورهای غربی باید تغییر رفتار دولت اسرائیل و هدایت افکار عمومی به سمت پایان دادن به اشغال بر اساس راه حل دو کشوری باشد. آنها باید به اسرائیل بفهمانند که هیچ راه حلی را که کمتر از پذیرش یک کشور فلسطینی بر اساس مرزهای 1967 باشد، نمی‌پذیرند.
دولت‌های پی در پی در تل‌آویو از خلأ دیپلماتیک برای پیشبرد شهرک‌سازی و الحاق غیرقانونی سرزمین فلسطین به اسرائیل استفاده کرده‌اند؛ این سیاست، رویای شهرک‌نشینان را برای نقشه «اسرائیل بزرگ» که از دریای مدیترانه تا رود اردن امتداد دارد، ممکن می‌سازد.
برای جدی گرفتن این موضوع، کشورهای اروپایی باید اقدامات مشخصی برای به چالش کشیدن شهرک‌سازی‌های غیرقانونی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین انجام دهند. آنها باید بر اساس تحریم‌هایی که اخیراً توسط ایالات متحده، انگلیس و فرانسه علیه شهرک‌نشینان خشن اسرائیلی اعمال شده است، اقدام کنند.
دولت‌های اروپایی همچنین باید به طور کامل از تحقیقات در حال انجام دیوان کیفری بین‌المللی و دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت کنند و اقدامات‌شان علیه توسعه شهرک‌ها از جمله ممنوعیت ورود کالاها و تحریم ارائه خدمات مالی برای شهرک‌سازی را گسترش دهند. چنین اقداماتی به وضوح نشان دهنده امتناع اروپا از پذیرش تقلاهای اسرائیل برای برساختن وضعیتی است که آرمان ملی فلسطین را تضعیف می‌کند. البته دولت راستگرای اسرائیل که بشدت مخالف راه‌حل دو کشوری است، ابتکارات دیپلماتیک را تحت عنوان «تسلیم شدن در برابر حماس» رد خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی