نسخه پیچی آتش بس در پاریس

حماس: منتظر پیشنهادهای سازنده هستیم

حسین فاطمی
خبرنگار


خبرهای چهار روز گذشته از پاریس حاکی از گشایش‌هایی در پرونده آتش بس غزه است، هرچند که همچنان برخی اعضای کابینه جنگ و همچنین دولت نتانیاهو بر طبل جنگ می‌کوبند. چهارشنبه هفته گذشته و در پی ورود هیأتی از جنبش حماس به قاهره، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی از تماس‌ها برای برگزاری دومین نشست در پاریس به منظور رایزنی درخصوص تکمیل امضای معامله تبادل اسرا خبر داد تا اینکه یک مقام حماس روز جمعه اعلام کرد که این گروه در انتظار دریافت پیشنهادات جدید برای آتش‌بس در غزه از سوی میانجیگران است. به نوشته ایسنا، یک منبع مطلع هم به خبرگزاری رویترز اعلام کرد مذاکرات هر یک از میانجیگران - امریکا، مصر و قطر - بر سر آتش‌بس در غزه به طور جداگانه با رئیس سرویس اطلاعاتی موساد آغاز شده است. این منبع مطلع در رابطه با آغاز مذاکرات جدی درخصوص برقراری آتش‌بس در غزه ابراز خوشبینی کرد.
دو منبع مصری که می‌خواستند ناشناس باقی بمانند عنوان کردند که «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات مصر که روز پنجشنبه دیداری با «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس داشته، برای مذاکره با مقامات صهیونیستی راهی پاریس خواهد شد. مقام مطلع حماس که خواسته نام او فاش نشود عنوان کرد که این جنبش در دیدار با مصری‌ها هیچ پیشنهاد جدیدی ارائه نداده‌ اما انتظار بازگشت میانجیگران از مذاکرات با رژیم صهیونیستی را می‌کشد. او گفت: ما با آنها صحبت کردیم و منتظر بازگشت آنها از پاریس خواهیم ماند. دور قبلی مذاکرات بر سر آتش‌بس در غزه، به دلیل مخالفت تل‌آویو با پیشنهادهای حماس، به نتیجه نرسید.
 
چراغ سبز کابینه جنگ
یک روز پیش از آغاز دور دوم مذاکرات پاریس که از جمعه شروع شد، روزنامه عبری زبان «تایمز»  فاش کرد که رژیم صهیونیستی احتمالاً طی مذاکرات پاریس، درباره تعداد اسرای فلسطینی که قرار است در ازای هر کدام از اسرای صهیونیست نزد حماس در غزه آزاد شوند، انعطاف نشان دهد.
این روزنامه صهیونیستی نوشت اسرائیل همچنین احتمالاً درباره مدت زمان آتش‌بس که طی آن توافق تبادل اسرا اجرا می‌شود، مسائل مربوط به بازسازی غزه پس از جنگ و همچنین بازگشت شهروندان شمال غزه به محل زندگی خود، انعطاف نشان دهد. تایمز به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که رژیم صهیونیستی «فشار نظامی خود را تا آخرین لحظه تشدید خواهد کرد؛ چرا که مذاکرات زیر فشار ادامه بمباران، رویکردی است که نتایج بهتری را به همراه خواهد داشت.»
در حالی رسانه‌های عبری زبان مدعی چراغ سبز کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به هیأت تل‌آویو برای نرمش در مذاکرات پاریس بودند که نخست‌وزیر این رژیم صهیونیستی می‌گوید با ترکیبی از فشار نظامی و مذاکرات جدی به اهداف جنگ غزه دست خواهد یافت. «بنیامین نتانیاهو» گفت: در حال کار برای ارائه طرحی دیگر برای آزادی اسرا و «تکمیل نابودی» تیپ‌های حماس در رفح هستیم. عملیات نظامی و مذاکرات منجر به آزادی اسرا و نابودی حماس می‌شود. در سوی دیگر و همزمان، بنیامین نتانیاهو سندی را درباره سیاست رژیم صهیونیستی برای «روز بعد از جنگ» به کابینه ارائه کرد که شامل بند بستن آژانس امدادرسانی به آوارگان فلسطینی(آنروا) با آژانس‌های بین‌المللی دیگر است. این سند همچنین شامل ایجاد منطقه امنیتی در نوار غزه در مجاورت با شهرک‌های اسرائیلی و ابقای نیروهای اسرائیلی در مرزهای جنوبی بین غزه و مصر است.
 
اعزام هیأتی به دوحه
تنها به فاصله یک روز پس از آغاز دور دوم مذاکرات پاریس، منابع رسانه‌ای عبری شنبه این هفته از پیشرفت در این مذاکرات و حصول توافقاتی درباره جنگ غزه خبر دادند. رسانه‌های عبری به نقل از منابع آگاه از مذاکرات در پاریس مدعی شدند «در مذاکرات پاریس بر سر خطوط کلی جدید توافق شده است.» این منابع گفتند: «پیشرفت‌هایی وجود دارد که ممکن است اجازه حرکت برای مذاکره درباره جزئیات را بدهد.»
رسانه‌های صهیونیستی هم به نقل از یک مقام مسئول گزارش کردند، با اینکه حماس از برخی مطالبات خود چشم‌پوشی کرده اما کماکان از دستیابی به توافق دور هستیم.
یک روز پس از انتشار این اخبار و در روز یکشنبه نیز رسانه‌های رژیم صهیونیستی از تصمیم تل‌آویو برای اعزام هیأتی به قطر برای مذاکره با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) درباره توافق با این جنبش خبر دادند. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد که هیأت اسرائیلی با سطحی کمتر از سطح نمایندگی که در کنفرانس پاریس شرکت کرده بود عازم دوحه می‌شود. آکسیوس گزارش کرده بود «ویلیام برنز» رئیس سیا، «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» نخست‌وزیر قطر و «عباس کامل» مدیر اطلاعات مصر در این مذاکرات شرکت کرده بودند. خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از منابعی در جنبش «حماس» گزارش کرده بود توافق پاریس با رژیم صهیونیستی شامل آتش‌بسی شش هفته‌ای و آزادی و تبادل ۲۰۰ تا ۳۰۰ فلسطینی با ۳۵ تا ۴۰ اسیر صهیونیستی می‌شود. اگر چه اخبار ضد و نقیضی از حصول توافق بین حماس و اسرائیل به گوش می‌رسد اما همزمان وضعیت نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی شکننده‌تر از هر زمان دیگری است. نشانه آن تظاهرات شنبه شب صدها نفر از شهرک‌نشینان صهیونیستی در مرکز تل‌آویو است که خواهان کناره‌گیری نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و بازگشت اسرای صهیونیستی بودند.

جستجو
آرشیو تاریخی