سران غربی در سالگرد جنگ اوکراین به کی یف رفتند

اردوگاه غرب نگران از سومین سال جنگ

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


 
جنگ اوکراین دو سال پس از آغاز، در تلاطم نبود چشم‌انداز برای ترسیم پایان جنگ خودساخته ناتو، موج جدیدی از تکاپوها را در این جبهه برانگیخته تا در نبود حمایت‌های مالی امریکا حداقل توانایی زنده نگه داشتن جبهه رویارویی با روسیه را حفظ کنند. بخصوص که روسیه در بحبوحه جدال غرب در میدان سرزمین‌های اشغالی علیه مقاومت، پس از تصرف شهر استراتژیک آودیوکا موقعیت جدیدی را برای خود رقم زده که به گفته بسیاری از مفسران مسیر نبرد را دچار تحول اساسی کرده است.
سفر برخی مقامات عضو ناتو به
کی‏یف در آستانه آغاز سه سالگی جنگ با وعده حمایت‌های جدید به این کشور، منادی نگرانی‌های جدید غرب از تغییرات ژئوپلیتیکی منطقه به نفع روسیه و شرایط بحرانی جدید برای این سازمان است.
در این سفر، سران دولت‌های کانادا، ‌بلژیک و ایتالیا و رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با حفظ ادبیاتی که اوکراینی‌ها را در نقش قربانی غرب زنده نگه داشته، مدعی شدند که به اوکراینی‌هایی که در راه ارزش‌های اروپایی، آزادی، دموکراسی، حاکمیت قانون فداکاری کرده‌اند، ادای احترام می‌کنند. آنها اینک در تلاشند که برای جبران خلأ نبود کمک‌های مالی امریکا بخشی از کمبودهای تسلیحاتی اوکراین را تأمین کنند. زیرا عدم تصویب بسته کمک‌های ۶۰ میلیارد دلاری در کنگره امریکا با منشأ اختلافات داخلی، سایه سنگینی بر معادلات جنگ انداخته است. مقامات کی یف بارها تأکید کرده بودند، در صورت عدم دریافت کمک از سوی کاخ سفید حتی یک روز هم نمی‌توانند در میدان جنگ دوام بیاورند؛ موضوعی که فرماندهی ارتش امریکا در منطقه اروپا-آفریقا با اشاره به آن گفت که اگر این بودجه به فوریت فراهم نشود، وضعیت قوای امریکا در این دومنطقه که نقش پشتیبانی جنگ اوکراین ایفا می‌کنند بهم خواهد ریخت.
همراه با این عامل اما پیشروی‌های روسیه نیز زنگ خطر را برای ناتو فعال کرده، چنانکه این سازمان با اتخاذ صورت تهاجمی‌تر در صدد برآمده تا مسکو را از درون، هدف قرار دهد.
این در حالی است که گمان پیروزی برای اعضای ناتو، آنها را مجاب کرده بود که صورت تهاجمی به نبردهای اوکراین داده و از این راه حمایت‌های جهانی از کی‏یف را با خود همراه سازند. در همین رابطه ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با اظهار اینکه هدف قرار دادن اهداف در خاک روسیه توسط اوکراین اقدامی مشروع است، به کی یف برای هدف قرار دادن خاک روسیه به عنوان خط قرمز پوتین چراغ سبز نشان داد.
اکنون ترتیبات امنیتی ناتو در وضعیتی پیچیده و دشوار قرار گرفته و عدم دستیابی به اهدافی که در رأس آن ممانعت از تغییر نظم جهانی قرار دارد، این ارتش جهانی را به چالش کشیده است. ناتو به سرکردگی ایالات متحده به خوبی می‌داند که هر گونه آتش بس در وضعیت کنونی نمی‌تواند با عدم نادیده گرفتن پیش شرط‌های مسکو همراه باشد و این امر سبب می‌شود، ناتو اهتمام ویژه‌ای را برای داغ نگه داشتن تنور جنگ در خدمت بگیرد. چرا که شروع پیشروی‌های روسیه بعد از تصرف منطقه آودیوکا و باخموت در کنار الحاق چهار منطقه اوکراین به مسکو در سال گذشته، ناتو را با دشواری مواجه کرده و به عقیده بسیاری از کارشناسان نظامی زمینه تصرفات راهبردی بعدی روسیه در خاک اوکراین را فراهم خواهد کرد. بنابراین تنها اندیشه‌ای که برای ناتو باقی مانده حمایت‌های مالی و تسلیحاتی از اوکراین در عین نبود استراتژی تعیین کننده در اتاق فکر اعضای این سازمان است.
البته باید در نظر داشت که حمایت‌های غرب از رژیم صهیونیستی و قرار داشتن اعضای ناتو در صف کارزار محور امریکا-اسرائیل علیه مقاومت منطقه مانع مهمی برای حمایت‌های مالی از کی یف بوده است. درگیری غرب در دوجبهه نامتقارن بر پیچیدگی‌های تصمیم‌گیری ناتو نیز افزوده و برنامه‌ریزی‌های این سازمان را مخدوش کرده است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

جستجو
آرشیو تاریخی