در جلسه ستاد اقتصادی به ریاست رئیس جمهور مطرح شد

کاهش تورم و روند مثبت رشد اقتصادی

در جلسه ستاد اقتصادی دولت که شنبه گذشته به ریاست رئیس جمهور و مقامات اقتصادی دولت تشکیل شد، روند کاهش تورم‌های نقطه به نقطه و ماهانه بررسی و تصمیمات لازم برای تداوم این فرایند اتخاذ شد.
در این جلسه گزارش تورم بهمن ماه مرکز آمار ایران بررسی شد که مطابق این گزارش، تورم ماهانه در بهمن ماه سال‌جاری به 1.4 درصد رسید که نسبت به تورم ماهانه دی ماه کاهش ملموسی را نشان می‌دهد. همچنین تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه سال‌جاری به 35.8 درصد رسید که نسبت به اسفند ماه سال گذشته بیش از 18 واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد.

نرخ رشد 6.7 درصد در 9 ماه امسال
همچنین گزارش مرکز آمار ایران در مورد رشد اقتصادی در پاییز سال‌جاری نیز مورد بحث قرار گرفت. گزارش مذکور نشان می‌دهد روند مثبت رشد اقتصادی در سال‌جاری در پاییز ادامه یافته و نرخ رشد اقتصادی در 9 ماه ابتدایی سال‌جاری به 6.7 درصد رسیده است. بخش استخراج نفت و گاز طبیعی و گروه خدمات بیشترین تأثیر را در تحقق رشد اقتصادی مذکور داشته‌اند.
رئیس جمهور ضمن ابراز خرسندی از تداوم رشد اقتصادی مثبت در فصل پاییز، نسبت به برنامه‌ریزی برای استمرار روند کاهشی نرخ تورم در ماه‌های اخیر و حمایت از معیشت اقشار مختلف مردم در ماه‌های آتی تأکید کرد.

مأموریت به بانک مرکزی درباره تسهیلات ازدواج
پنجشنبه گذشته نیز چهارمین جلسه شورای‌عالی جوانان و نخستین جلسه شورای‌عالی نوجوانان و جوانان در دولت مردمی، با حضور و ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد. رئیس جمهور در این جلسه، جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، اخلاق، فرهنگ کار و تلاش، خودباوری و انضباط اجتماعی در قشر نوجوان و جوان را از محوری‌ترین وظایف دستگاه‌های مختلف دانست.
آیت‌الله رئیسی، باز کردن گره‌های ذهنی جوانان و نوجوانان را از جمله مهم‌ترین وظایف این شورا و دستگاه‌های اجرایی کشور عنوان کرد و افزود: گره ذهنی در نسل نوجوان و جوان اگر باز نشود، تبدیل به مسأله و بعد از آن منجر به یأس و ناامیدی در این قشر خواهد شد و بحران‌‌های اجتماعی ایجاد خواهد کرد.
«توجه ویژه به پشتیبانی، خدمات بانکی، بودجه و اعتبارات و برنامه‌ریزی در حوزه نوجوانان و جوانان» و «تسهیل امر ازدواج، اشتغال و مسکن نسل جوان» از دیگر نکاتی بود که رئیس جمهور در این جلسه مورد تأکید قرار داد.
آیت‌الله رئیسی گفت: برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای تسهیل امر ازدواج جوانان علاوه بر ایجاد امید در نسل جوان آثار بسیار مثبت اجتماعی در زمینه افزایش جمعیت و کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد داشت.
وی در این راستا بانک مرکزی را موظف کرد در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف هزاران زوج در انتظار وام ازدواج از جمله رفع مشکل اخذ تضامین بانکی اقدام کند.
رئیس جمهور همچنین ضمن قدردانی از برگزارکنندگان طرح بزرگ و ملی روایت پیشرفت، گفت: این طرح از جمله اقدامات خوب در زمینه معرفی دستاوردها و پیشرفت‌های کشور به نسل نوجوان و جوان کشور بوده است که خوشبختانه در اهداف خود نیز اثربخش بوده و باید استمرار یابد.
در این جلسه سه مصوبه در زمینه تسهیل در تأمین اعتبار خرید جهیزیه ایرانی ویژه زوج‌های جوان دهک‌های پایین درآمدی، ارتقای کیفیت و اثربخشی دوره‌های آموزشی حین ازدواج و همچنین مهارت‌های زندگی با همکاری وزارتخانه‌های ورزش و جوانان، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش و همچنین طرح وصال شیرین با هدف کاهش هزینه‌های برگزاری جشن ازدواج جوانان به تصویب اعضا رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی