با ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز چهارشنبه هوا سردتر می‌شود

برف و باران ایران را فرا گرفت

با ورود یک سامانه پرقدرت بارشی به کشور، ابرهای باران‌زا آسمان بیش از 22 استان کشور را فرا گرفته و بخش‌هایی از استان‌های تهران، البرز، قم، قزوین، برخی مناطق سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های رشته کوه البرز، همدان، مرکزی، نیمه شرقی لرستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد، مرکز و شمال کرمان، خراسان جنوبی، شرق و شمال خراسان رضوی را سفیدپوش کرد.

بیتا میرعظیمی
خبرنگار


با ورود یک سامانه پرقدرت بارشی به کشور، ابرهای باران‌زا آسمان بیش از 22 استان کشور را فرا گرفته و بخش‌هایی از استان‌های تهران، البرز، قم، قزوین، برخی مناطق سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های رشته کوه البرز، همدان، مرکزی، نیمه شرقی لرستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد، مرکز و شمال کرمان، خراسان جنوبی، شرق و شمال خراسان رضوی را سفیدپوش کرد. طبق گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا به «ایران»، این سامانه بارشی فعال از اواخر روز سه‌شنبه از کشور خارج شده و از روز چهارشنبه با ورود یک سامانه بارشی پرقدرت دیگر به کشور، دمای هوای اغلب استان‌های کشور کاهش پیدا کرده و بار دیگر شاهد بارش برف و باران و کاهش 5 درجه‌ای دمای هوا در اغلب نقاط کشور خواهیم بود. کاهش دما و بارش برف و باران تا روز پنجشنبه ادامه داشته و از هفته آینده دمای هوای اغلب استان‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.
«صادق ضیائیان» رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا به «ایران» می‌گوید: «براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی در اغلب نقاط کشور، بارش‌ها امروز (دوشنبه) همراه با کاهش محسوس دما پیش‌بینی شده و عمدتاً در سطح وسیعی به صورت برف در استان‌های گیلان، مازندران، البرز، قزوین، تهران، قم، همدان، مرکزی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، جنوب کرمان، شرق هرمزگان و سیستان و بلوچستان ادامه پیدا خواهد کرد. بیشینه بارش‌ها نیز در استان‌های گیلان، مازندران، قم، اصفهان، یزد، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی خواهد بود.»

 موج جدید بارش‌ها در راه است
ضیائیان از وقوع بارش‌های شدید در استان سیستان و بلوچستان نیز خبر داده و ادامه می‌دهد: «این بارش‌ها ممکن است مشکلاتی نظیر آبگرفتگی معابر، جاری شدن رواناب و سیلاب در شهرستان‌های این استان ایجاد کند. طبق گفته این مقام مسئول، همزمان در ارتفاعات محورهای مواصلاتی بین گیلان و مازندران با استان‌های جنوبی، برف و کولاک پیش‌بینی می‌شود. لذا از شهروندانی که قصد تردد در محورهای فوق‌الذکر را دارند تقاضا می‌شود تا اندکی تأمل کرده و سفر خود را به دلیل خطرناک بودن محورهای مواصلاتی بین استان‌های ساحلی دریای خزر و استان‌های دیگر به تعویق انداخته یا از مسیرهای جایگزین تردد کنند.»
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا می‌افزاید: « به رغم کاهش بارندگی در اغلب استان‌های کشور از روز سه‌شنبه، شاهد وقوع بارش در استان‌های زنجان، گیلان، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، همدان، لرستان، کردستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی خواهیم بود. روزهای پایانی هفته نیز شاهد موج جدید بارش‌ها خواهیم بود که اغلب استان‌های کشور را درگیر خواهد کرد. همچنین از امروز(دوشنبه) در نوار شرقی کشور در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید و ریزش گرد و خاک پیش‌بینی شده و خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج خواهد بود.»

 کاهش 5 درجه‌ای دمای تهران
طبق گفته ضیائیان، «بارش برف در تهران از روز گذشته آغاز شده و امروز (دوشنبه) به صورت خفیف و پراکنده شاهد بارش برف و باران در بخش‌های مختلف پایتخت خواهیم بود. بارش برف روز سه‌شنبه غالباً در ارتفاعات تهران پیش‌بینی شده و انتظار می‌رود از روز چهارشنبه بارش برف خفیف‌تری در تهران آغاز شود. طی این مدت، کاهش 5 درجه‌ای دمای هوا برای پایتخت‌نشینان پیش‌بینی می‌شود. این در حالی است که وزش باد همراه با برف (کولاک) در جاده‌ها باعث کاهش دید رانندگان شده و مشکلاتی را برای تردد شهروندان ایجاد خواهد کرد.» در همین راستا، طبق گفته «بابک محمودی» رئیس سازمان امداد و نجات، امدادگران جمعیت هلال‌احمر در حالت آماده‌باش قرار گرفته و از هموطنان درخواست می‌شود در صورت امکان از ترددهای بی‌مورد خودداری و به هشدارهای هواشناسی توجه کنند.

 یزد سفیدپوش شد
بارش برف زمستانی با ورود سامانه بارشی پرقدرت از غرب و جنوب غرب به کشور، چهره بسیاری از شهرستان‌ها، مناطق روستایی و ارتفاعات را سفیدپوش کرده و موجبات خوشحالی مردم و کشاورزان را فراهم کرد. بالاخره سرمای زمستان روی سپید خود را به یزدی‌ها نشان داده و روحی تازه به کالبد خشک، کم‌رمق و کم‌آب استان یزد دمید. این در حالی است که استان یزد با میانگین بارش سالانه ۸۶ میلیمتر، کم‌بارش‌ترین نقطه کشور محسوب شده و میانگین بارش سالانه استان کمتر از ۴۰ درصد بارش سالانه کشور محاسبه شده است.
طبق گفته «سید کاظم حیدرپور» کارشناس اداره کل هواشناسی یزد، «در چند روز اخیر ۱۸.۷ سانتیمتر باران در روستای سخوید، هفت سانتیمتر برف در روستای آمحسن ده بالا در شهرستان تفت و چهار و نیم سانتیمتر برف در دیگر مناطق روستایی استان شامل بیداخوید پنج، سخوید پنج و شهر نیر گزارش شده است.»
 نیمه شعبان برفی در مشهد
همچنین همزمان با کاهش دما در اغلب استان‌های کشور، از روز گذشته بارش برف در استان خراسان رضوی شدت گرفته و با سفیدپوش کردن شهر زیارتی مشهد، حال و هوای این شهر را در عید نیمه شعبان عوض کرد. اجتماع منتظران ظهور با حضور پرشور زائران و مجاوران امام رضا(ع) با وجود سرمای هوا و بارش برف در روز نیمه شعبان، در عرصه میدان شهدا گرد هم آمده و جهت عرض ارادت به محضر امام رضا(ع)، راهی حرم مطهر رضوی شدند. با شدت گرفتن بارش برف، سرهنگ «حسین میش‌مست» رئیس پلیس راه خراسان رضوی از مه‌گرفتگی و کاهش شدید دید افقی در جاده‌های خراسان رضوی و لغزندگی جاده‌های شمالی و غربی استان خبر داده و از رانندگان خواست تا با رعایت سرعت مطمئنه در جاده‌ها تردد کنند.

 هفته برفی در نصف جهان
در همین حال، «لیلا امینی» سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان نیز با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی و زرد با فعالیت سامانه سرد بارشی از تشدید و اوج بارش برف و باران، وزش باد نسبتاً شدید، احتمال کولاک برف موقتی در مناطق مستعد خبر داد.
وی درباره صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی با فعالیت سامانه سرد بارشی تا اوایل وقت سه‌شنبه در استان گفت: «بارش باران و برف، وزش باد شدید موقتی، رخداد مه، کولاک برف موقتی در ارتفاعات برف‌گیر و کاهش دید و نوسانات دمایی در پی فعالیت این سامانه سرد بارشی صورت خواهد گرفت. همزمان سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه سامانه سرد بارشی همه مناطق استان بویژه نواحی شمال غرب و مرکز استان و شهر اصفهان را تحت تأثیر قرار خواهد داد، افزود: مه‌آلودی، کاهش دید و اختلال در تردد، لغزندگی در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، کولاک برف موقت در ارتفاعات برف‌گیر، آب‌گرفتگی معابر، تنش دمایی در سالن‌های دامداری مرغداری و گلخانه‌ها از اثرات مخاطرات سامانه مذکور است.»

جستجو
آرشیو تاریخی