در 11 ماهه سال‌جاری 23 میلیون تن کالای اساسی وارد کشور شده است

واردات 18 میلیارد دلاری کالاهای اساسی برای تنظیم بازار

تولید بسیاری از محصولات کشاورزی، غذایی و کالاهای اساسی در سال‌جاری با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده که همین امر سبب شده در آستانه خودکفا شدن در تولید این محصولات باشیم.

امین محمودی
خبرنگار

 
 تولید بسیاری از محصولات کشاورزی، غذایی و کالاهای اساسی در سال‌جاری با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده که همین امر سبب شده در آستانه خودکفا شدن در تولید این محصولات باشیم. با این حال اما پر واضح است که کشورمان نمی‌تواند در تولید تمامی کالاهای اساسی به خودکفایی برسد، از این رو واردات این کالاها به منظور تنظیم بازار و جلوگیری از هرگونه نوسان قیمتی از اهمیت وافری نزد دولت سیزدهم برخوردار است. از طرف دیگر طی روزهای گذشته شاهد آن بودیم که هیأت عالی نظارت در ادامه رسیدگی به موارد مغایرت بودجه سال ۱۴۰۳ با بررسی بند «الف» تبصره ۴ قانون بودجه ۱۴۰۳ اعلام کرد که دولت و دستگاه‌های موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجازند سیزده میلیارد و ششصد میلیون (۱۳.۶0۰.۰۰۰.۰۰۰) یورو و برای واردات کالاهای اساسی کشاورزی شامل جو، ذرت دامی، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا و روغن خام، دارو و مواد اولیه آن و تجهیزات مصرفی پزشکی به تخصیص، فروش، تهاتر یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی به نرخ ترجیحی اقدام کنند. با این حال در سال‌جاری نیز دولت تلاش کرده علاوه بر تولید داخل با واردات کالاهای اساسی به میزان کافی بازار را به بهترین شکل ممکن تأمین کند تا کمبود هیچ کالایی در بازار احساس نشود. به طوری که اخیراً آمارهای گمرک نشان می‌دهد ۲۲ میلیون و ۸۸۱ هزار تن کالای اساسی به ارزش ۱۷ میلیارد و ۸۲۶ میلیون دلار از ابتدای امسال تا پایان بهمن‌ماه وارد کشور شده است. واردات کالای اساسی در ۱۱ ماهه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۱.۳۰‌درصد افزایش و از حیث ارزش ۵ درصد کاهش داشته است.
بر اساس این گزارش، ذرت با ۳ میلیارد و ۵۰۱ میلیون دلار، روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام با ۲ میلیارد و ۲۸۲ میلیون دلار، انواع دانه‌های روغنی با ۲ میلیارد و ۴۷ میلیون دلار، برنج با یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار و گندم با یک میلیارد دلار، پنج قلم اول کالای اساسی وارداتی را به خود اختصاص دادند. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که در بین پنج قلم اول کالاهای اساسی در مدت یاد شده به لحاظ ارزش، ذرت ۱۶ درصد، روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام ۳۲ صدم درصد و انواع دانه‌های روغنی ۵ درصد افزایش و برنج و گندم به ترتیب ۴۵ و ۳۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

افزایش محسوس واردات گوشت قرمز
در این بین گوشت قرمز یکی از محصولاتی است که بیشترین افزایش واردات را به خود اختصاص داده به طوری که رقم واردات این کالای اساسی از مرز 100 هزار تن گذشته که برای این میزان واردات حدود 300 میلیون دلار ارز تخصیص داده شده است.
این امر سبب شده هم اکنون گوشت قرمز گرم تنظیم بازاری در بازار به قیمت هر کیلوگرم 290 تا 310‌هزار تومان و گوشت منجمد تنظیم بازاری با قیمت 230 هزار تومان در فروشگاههای زنجیره ای به فروش برسد تا امنیت غذایی دهک‌های پایین و متوسط جامعه به خطر نیفتد و آنها نیز بتوانند این محصول را سر سفره خود داشته باشند.

جستجو
آرشیو تاریخی