وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجلاس فوق‌العاده وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای همکاری اسلامی «برای غزه»مطرح کرد

روش اختصاصی برای مستندسازی جنایات رژیم صهیونیستی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در اجلاس فوق‌العاده وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای همکاری اسلامی «برای غزه» که با حضور نمایندگان ۵۷ کشور در استانبول برپا شد، گفت: «تهاجم بی‌امان رژیم صهیونیستی با حمایت متحدانش منجر به جان باختن غم‌انگیز نزدیک به ۳۰ هزار فلسطینی و مجروحیت و آوارگی ده‌ها هزار انسان بی‌گناه شده است.»
آن‌طور که در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده، محمدمهدی اسماعیلی با تأکید بر اینکه باید برای مستندسازی دقیق جنایات رژیم صهیونیستی، سازکاری اختصاصی در سازمان همکاری اسلامی ایجاد کرد، ادامه داد: «سانسور سیستماتیک رسانه‌های غربی در مورد نسل‌کشی فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی نشان‌دهنده انعکاس وارونه اتفاقات و تحریف واقعیت‌هاست که با مسخ مخاطب در واقع تبلیغ به نفع صهیونیست‌ها را به عهده دارند. به چالش کشیدن گزارش‌هایی که فلسطینی‌ها از داخل غزه ارائه می‌دهند، اجازه ورود خبرنگاران به غزه صرفاً در قالب گروه‌های نظامی اسرائیلی و الزام ایشان به در اختیار قرار دادن تمام تصاویر ضبط شده و گزارش‌های تهیه شده قبل از انتشار به ارتش اسرائیل برای بررسی آنها، همگی نمایانگر سوء‌استفاده از رسانه‌های جمعی در بیان حقایق است.»
اسماعیلی افزود: «اشاره‌ای گذرا به آمار شهدای روزنامه‌نگار فلسطینی می‌تواند پوشالی بودن تبلیغات رسانه‌ها و دولتمردان غربی بویژه امریکایی را در وصف دولت غاصب صهیونیستی نشان دهد. تحقیقات اولیه سازمان‌های بین‌المللی مانند کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) بیانگر آن است که تا 22 فوریه 2024 در اثر جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطین دست‌کم 125 نفر از روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌های جمعی به شهادت رسیده‌اند.»
وی با اشاره به پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست حمایت از مردم مظلوم فلسطین در جهت کمک به کاهش آلام این مردم ستمدیده افزود: «ابتدا باید منابع جمعی خود را در صحنه جهانی بسیج و هماهنگ کنیم تا ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی از حقوق مردم فلسطین دفاع کنیم. این عمل می‌تواند شامل مقابله با تبلیغات بی‌اساس رژیم صهیونیستی و پاسخگو کردن عاملان این جنایات در مجامع بین‌المللی باشد. دوم اینکه باید سازکاری اختصاصی در سازمان همکاری اسلامی برای مستندسازی دقیق جنایات رژیم صهیونیستی ایجاد کرد. با جمع‌آوری شواهد غیر قابل انکار می‌توانیم عدالت را از طریق راه‌های قانونی پیگیری و اطمینان حاصل کنیم که مسئولان این اقدامات ضد بشری در قبال اقدامات خود پاسخگو خواهند بود.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «مورد سوم اینکه همکاری و تبادلات رسانه‌ای میان کشورهای عضو را برای تقویت صدای مظلومان و مقابله با اطلاعات نادرست فراگیر رژیم صهیونیستی تقویت کنیم. می‌توانیم توجهات را از طریق تلاش‌های ارتباطی و راهبردی به سوی وضعیت اسفبار مردم فلسطین و حمایت جهانی از آرمان آنها جلب کنیم. مورد چهارم، تقویت همکاری با سازمان‌های بین‌المللی فعال در زمینه روزنامه‌نگاری مانند کمیته حفاظت از خبرنگاران به منظور مستندسازی دقیق و کامل جنایات رژیم صهیونیستی علیه اصحاب رسانه‌ها و طرح موضوع در سازمان‌های بین‌المللی است.»
جستجو
آرشیو تاریخی