خداداد عزیزی در گفت‌و‌گو با «ایران»:

مدیران غیرفوتبالی برای خدمت نمی‌آیند


محمدمحمدی سدهی/ فدراسیون فوتبال روزهای پرخبری را می‌گذراند. اداره فدراسیون با سرپرست از یک‌سو و انتشار اسناد تخلفات مالی عزیزی خادم از سوی دیگر، باعث شده در مسیر آماده‌سازی تیم ملی برای جام جهانی قطر خلل بزرگی ایجاد شود. در حال حاضر فدراسیون با سرپرستی میرشاد ماجدی به کار خود ادامه می‌دهد و درفاصله 7 ماه مانده به آغاز جام جهانی، فرصت‌های طلایی برای آماده‌سازی و تقویت تیم ملی درحال از دست رفتن است؛ موضوعی که باعث نگرانی بسیاری از اهالی فوتبال و مردم شده است.
خداداد عزیزی با اشاره به شرایط فدراسیون و اهمیت برگزاری بازی‌های دوستانه برای تیم ملی به خبرنگار «ایران» گفت: «ماجرای برگزاری بازی‌های دوستانه در آستانه مسابقات مهم جام جهانی داستانی تکراری است و همیشه در آستانه جام جهانی شاهد چنین اتفاقاتی بوده‌ایم که مثلاً با فلان تیم قدرتمند بازی می‌کنیم اما نهایتاً تیم ملی به مصاف تیم‌های درجه چندم می‌رود که هیچ بار مثبتی برای تیمی که می‌خواهد به مصاف حریفان قدرتمند برود، ندارد.»
مهاجم تیم ملی در جام جهانی 98 در خصوص بازی‌های دوستانه این تیم پیش از برگزاری جام جهانی فرانسه اظهار داشت: «تیم ما در آن دوره با نیجریه و شیلی در هنگ کنگ بازی کرد. علاوه بر این ما با تیم‌های کویت، مجارستان و جامائیکا هم بازی کردیم که البته هیچ کدام از این تیم‌ها جزو تیم‌های درجه یک به حساب نمی‌آمدند. این اتفاق تنها مختص تیم 98 نبود و در 2014 برزیل هم با تیم‌های نه چندان مطرح تایلند و کویت و... بازی کردیم که البته این بازی‌ها چندان به کار تیم ملی نیامد. گینه، بلاروس و مونته نگرو هم تیم‌های دیگری بودند که بازی‌های دوستانه با آنها داشتیم و این در حالی است که رقبای ما با تیم‌های صاحب‌نام دنیا بازی می‌کنند.» این پیشکسوت فوتبال در ادامه گفت: «شرایط فعلی فدراسیون فوتبال نورعلی نور است و توانی برای بازی با تیم‌های درجه یک و حتی درجه دو دنیا ندارد. بازی با چنین تیم‌هایی علاوه بر ارتباطات، پول هم می‌خواهد که فدراسیون فوتبال هیچ کدام از این 2 مورد را ندارد و در نهایت باید به بازی با تیم‌های درجه چند دنیا و حتی آسیا اکتفا کنیم و احتمالاً در جام جهانی هم با نتایج نه چندان خوب وداع کنیم.»
خداداد عزیزی تأکید کرد: «همیشه فدراسیون فوتبال برنامه کوتاه مدت داشته و یادم نمی‌آید که فدراسیون ما برنامه بلندمدتی برای تیم ملی در نظر بگیرد و از این طریق تیم را به بالاترین سطح آمادگی برساند. تمام تیم‌های دنیا و حتی تیم‌های آسیایی تا زمان برگزاری بازی‌های جام جهانی چند مرحله فیفادی در پیش دارند که از ماه‌ها قبل برای برگزاری بازی‌های دوستانه در فیفادی با تیم‌های مختلف رایزنی داشتند و تنها تیم ماست که از این نظرهیچ برنامه‌ای ندارد.» این پیشکسوت فوتبال افزود: «با وجود این بی‌برنامگی نباید انتظار معجزه در جام جهانی داشته باشیم. البته این را هم باید بگویم که نتیجه در فوتبال واضح نیست و برد و باخت روی کاغذ مشخص نمی‌شود و در داخل زمین اتفاقاتی می‌افتد که باعث می‌شود نتایج رقم بخورد. روی کاغذ انگلیس قطعاً باید به عنوان تیم اول صعود کند وعلاوه بر این تیم‌های امریکا و تیم پلی آف اروپا هم چنین شرایطی دارند و می‌توانند به عنوان تیم دوم صعود کنند اما شاید اتفاقات دیگری رقم بخورد و تیم ما بتواند در جام جهانی شگفتی ساز باشد. اگر چنین اتفاقی بیفتد نتیجه استعداد فردی خواهد بود نه مدیریتی.»
عزیزی در ادامه به افشای اسناد مالی فدراسیون عزیزی خادم اشاره کرد و افزود: «متأسفانه هر روز افشاگری‌های جدید مالی توسط اعضای فدراسیون فوتبال در رسانه‌ها مطرح می‌شود که البته این موضوع هم چیز جدیدی نیست. تمامی پرداختی‌ها عجیب و غریب است و کسانی باید پاسخگو باشند که این مبالغ را پرداخت کرده و یا این مبالغ را از رئیس فدراسیون گرفته‌اند. البته پیش از این هم شاهد چنین اتفاقاتی بودیم که موضوعات این چنینی بیشتر پشت پرده بود و تا این حد رسانه‌ای نمی‌شد. متأسفانه یکسری از مدیران غیرفوتبالی که با وعده کمک وارد فدراسیون می‌شوند، نمی‌توانند این کار را انجام دهند و پس از آن تخلفات مختلفشان رو می‌شود.»
بازیکن تیم ملی فوتبال در دهه 70 و 80 که به غزال تیزپای ایران مشهور است، بیان کرد: «مدیران غیرفوتبالی برای خدمت به فوتبال نمی‌آیند و هدف‌شان این است که یا به شهرت برسند یا جیب شان را پرکنند. اگر مدیر فدراسیون فوتبالی باشد از آبروی خود می‌ترسد و همین مسأله عاملی است تا تخلفی انجام ندهد. پیش از این چنین مدیرانی داشته‌ایم که واقعاً برای فوتبال ما زحمت کشیدند و تلاش همین مدیران باعث ارتقای فوتبال مان شده است.»

برش
عجیب است که مدیران فدراسیون از بچه‌های تیم ملی بیشتر پاداش گرفته اند

خداداد عزیزی عنوان کرد: «از پاداش‌های پرداخت شده تعجب می‌کنم. از اینکه افرادی که هیچ عرقی برای موفقیت تیم ملی نریختند و بدون هیچ دلیلی پاداش می‌گیرند، تعجب می‌کنم. این موضوع واقعاً عجیب و غیرقابل باور است که اینها به چه دلیل مبالغ میلیاردی از فدراسیون فوتبال دریافت کرده‌اند. در دوران ما این گونه نبود و تنها 100 دلار به بازیکنان و کادرفنی پاداش می‌دادند و پاداشی به مشاور رئیس، مدیر روابط عمومی و آشپز و... پرداخت نمی‌شد. اینها به خودشان هم پاداش داده‌اند و این خنده دار است. مدیران فدراسیون از بچه‌های تیم ملی بیشتر پاداش گرفته‌اند‌‌(باخنده)»عزیزی در پایان تصریح کرد: «قرار است 10 خرداد مجمع فدراسیون برگزار شود و گویا عزیزی خادم می‌خواهد برای دفاع از خود در مجمع حاضر شود. او با این افشاگری‌های مالی با چه رویی می‌خواهد به فوتبال برگردد. عجیب‌تر اینکه متأسفانه هیچ فرد یا نهادی با این تخلفاتی که صورت گرفته برخورد نمی‌کند و این سطح بی‌اعتنایی مسئولان ورزش به فسادهای موجود در فدراسیون برای من و بسیاری از افراد فوتبالی قابل درک نیست.»
‌‌




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7896/1/611299/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها