سخنگوی شورای راهبردی اکران خبر داد:
پیشنویس آییننامه اکران تدوین شد
گروه فرهنگی: علی سرتیپی سخنگوی شورای راهبردی اکران بیان کرد که پیشنویس آییننامه (نظامنامه) تدوین شده با وسواس و بهصورت بند بهبند آماده و در شورا به بحث گذاشته شد که تقریباً به اتمام رسید. به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، علی سرتیپی سخنگوی شورای راهبردی اکران، درخصوص مصوبات ششمین جلسه شورای راهبردی اکران گفت: جلسه شورا روز دوشنبه ۵ اردیبهشت ماه با حضور محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی برگزار شد. در این جلسه، اطلاعات تفکیکی و مقیاسهای اکران، ضریب اشغال سالنها و ردهبندی ۴۰ سالن برتر سینمای کشور با جزئیات و منحنیهای آماری مربوطه توسط رئیس مؤسسه سینما شهر در اختیار اعضا قرار گرفت که اطلاعات کارشناسی بسیار سودمندی بود.قطعاً داشتن اطلاعات مهمترین رکن برای سیاستگذاری و مدیریت و راهبری پدیده پرمناقشهای همچون اکران سینمای ایران است. او ادامه داد: همچنین آخرین تغییرات و اصلاحات قرارداد یکسان که ملاک اصلی کار میان پخشکنندگان و سینماداران است به تصویب رسید و مقرر شد این قرارداد پس از ابلاغ رئیس سازمان سینمایی در سمفا بارگذاری شود. طبعاً فیلمهای آتی با استفاده از این قراردادها روانه اکران میشوند. سخنگوی شورای راهبردی اکران با اشاره به دستور بعدی شورا با محوریت تدوین آییننامه (نظامنامه) اکران بیان کرد: پیشنویس آییننامه (نظامنامه) تدوین شده با وسواس و بهصورت بندبهبند آماده و در شورا به بحث گذاشته شد که تقریباً به اتمام رسیده و پس از ویرایش نهایی در اختیار صنوف قرار میگیرد و با جمعبندی نظرات احتمالی صنوف ظرف یک هفته به تأیید نهایی در شورای راهبردی اکران خواهد رسید سپس، بعد از ابلاغ رئیس سازمان سینمایی، مبنای عملکرد اکران امسال و سالهای آتی سینمای کشور خواهد بود. سرتیپی در پایان اظهار کرد: انشاءالله با کارهای زیرساختی و وسواسی که توسط اعضای شورای راهبردی انجام گرفت و صرف وقت در جلسات طولانی، شاهد جوی آرام، قانونمند، پر طراوت و پر رونق همراه با رعایت انصاف و حرکت در مدار عدالت برای اکران سینماها در دوران پرترافیک فیلمها پس از کرونا باشیم.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همهجانبه از رضا رویگری حمایت میکند
توصیه پزشکان حضور در آسایشگاه بود
یک دستگاه آپارتمان به همراه یک پرستار تمام وقت برای این هنرمند مهیا شد
گروه فرهنگی- پس از انتشار ویدیویی از شرایط رضا رویگری هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان و برخی از صحبتها و حواشی مرتبط با شرایط فعلی این هنرمند در آسایشگاه سالمندان کهریزک در فضای مجازی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجید پوراحمدی مشاور وزیر و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر را مأمور رسیدگی به وضعیت رویگری کرد و محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی هم در گفتوگو با ایسنا، به این مسأله اشاره کرد که بزودی مشکلات این هنرمند مرتفع خواهد شد. خزاعی در این گفتوگو به این نکته اشاره کرد که «از نزدیک پیگیر مشکلات آقای رضا رویگری هنرمند پیشکسوت کشورمان هستیم و این مسائل بزودی مرتفع میشود. از روز گذشته که از مشکل آقای رویگری اطلاع پیدا کردیم با همسر ایشان و از طریق آنها با پزشکان معالج و دستاندرکاران آسایشگاه کهریزک در تماس بودیم. به گفته همسرشان و بنا به تأکید پزشک معالج آقای رویگری، امکان نگهداری او در منزل بهدلیل پارهای از مشکلات و اختلالات جسمی به هیچ وجه وجود نداشت و با مساعدت و همکاری پزشک به آسایشگاه کهریزک و در شرایط مطلوب منتقل شده است. چندین بار هم از سوی سازمان سینمایی و همکاران بنده در موزه سینما برای حمایت از این هنرمند عزیز اقداماتی صورت گرفته و عیادت از ایشان از اولین برنامههای دیداری بنده در مدت حضورم در سازمان سینمایی بوده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم صبح امروز مدیرعامل صندوق اعتباری هنر را مأمور کردند از نزدیک و حضوری در جریان روند نگهداری، درمان و شرایط آقای رویگری قرار گیرند. با تعاملاتی که از طریق صندوق اعتباری هنر صورت گرفته و اقداماتی که از سوی سازمان سینمایی و صداوسیما در حال انجام است، مشکلات این هنرمند بزودی مرتفع میشود.»
عیادت مشاور وزیر از رضا رویگری
سیدمجید پوراحمدی مشاور وزیر و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر نیز به نمایندگی از محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وظیفه ذاتی این صندوق، با حضور در محل آسایشگاه سالمندان کهریزک پیگیر وضعیت این هنرمند پیشکسوت شدند. مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، با تشریح جزئیات حضور در آسایشگاه سالمندان کهریزک، گفت: دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تماس تلفنی از بنده خواستند در اولین فرصت بهعنوان نماینده ویژه ایشان به آسایشگاه مراجعه کرده و موضوع را از نزدیک بررسی و هرگونه حمایت و اقدامات لازم را در جهت بهبود شرایط این هنرمند پیشکسوت کشورمان انجام دهیم.
وی ادامه داد: صبح زمانی که به آسایشگاه رسیدیم مدیران این مرکز با گشادهرویی پذیرای ما بوده و به اتفاق به عیادت رضا رویگری رفتیم. همسر او در توضیحاتی اعلام کرد: چند روز گذشته بهدلیل شرایط حاد جسمی آقای رویگری در بیمارستان بستری شدند و پس از ترخیص از بیمارستان توصیه پزشکان این بود که ایشان تحت مراقبتهای ویژه قرار بگیرند اما از آنجایی که این امکان در منزل مهیا نبود به توصیه و پیشنهاد پزشکان معالج بهترین محل را آسایشگاه کهریزک سالمندان بهدلیل وجود کادر پزشکی مجرب و امکانات ویژه و همچنین خدمات پزشکی مناسب، بهترین جا برای گذران دوره نقاهت آقای رویگری اعلام شد. در عین حال توصیه پزشکان و مدیران آسایشگاه سالمندان این بود که در دوره نقاهت رفتوآمد و عیادت از او به کمترین میزان ممکن برسد. ما نیز به توصیه آنها عمل کرده و تمام تلاش خود را به کار بستیم تا او بتواند در یک محیط آرام دوره نقاهت خود را بگذراند. همسر رضا رویگری با اشاره به ویدیوی منتشر شده در فضای مجازی نیز گفت: از آنجایی که آقای رویگری در جریان امور فوق نبودند، اقدام به انتشار این ویدیو کردند. مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بنده نیز ضمن ابلاغ سلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جویای حال این هنرمند پیشکسوت شدم. استاد رویگری به مانند دیگر هنرمندان پیشکسوت کشورمان تحت حمایت همه جانبه صندوق اعتباری هنر بوده و دارای بیمه درمانی و تکمیلی این صندوق هستند.
پیگیری مؤسسه هنرمندان پیشکسوت
سیدعباس عظیمی مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت هم در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره برخی از صحبتها و حواشی مرتبط با شرایط فعلی رضا رویگری خواننده و بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون که پس از انتشار فیلمی از وضعیت نامناسب این هنرمند در آسایشگاه سالمندان در فضای مجازی مطرح شد، گفت: بنده هم به سهم خود از شرایطی که برای جناب رویگری پیش آمده بسیار ناراحتم و نهایت تلاشم را انجام میدهم که در این زمینه هر پیگیری که لازم باشد انجام دهیم، اما متأسفانه این هنرمند ارزنده کشورمان عضو مؤسسه هنرمندان پیشکسوت نیست و از سال ۱۳۹۴ که مکاتبات برای عضویت این هنرمند آغاز شد، شورای ارزشیابی هنرمندان تشخیص نداده که ایشان میتواند عضو مؤسسه هنرمندان پیشکسوت شود. عظیمی گفت: بنده تلاش کردم این هنرمند را طی مقاطع مختلف در جریان خدمات و فعالیتهای مؤسسه قرار بدهم؛ حتی تلاش کردیم تا در حد امکانات و شرایطی که داشتیم، جناب رویگری را با سایر اعضا به سفر یا دورهمی و جشنها ببریم تا حال و هوای روحی این هنرمند پیشکسوت تغییر کند، ولی بهدلیل اینکه این هنرمند از جهت شرایطی که توضیح دادم عضو مؤسسه هنرمندان پیشکسوت نبودند، پیگیری مسائل مرتبط با این هنرمند، با مؤسسه نبوده است.
هرچند بهدلیل وظیفهای که در مؤسسه هنرمندان پیشکسوت داریم از کنار موضوع نیز بیتفاوت رد نشدیم و یک دغدغه دائمی در این زمینه داشتهایم. او افزود: مدارک و شواهد گواه است که نهایت تلاش خود را برای عضویت ایشان در مؤسسه انجام دادیم. حتی ۱۱ روز از استقرار مجدد اینجانب بهعنوان مدیرعامل مؤسسه نگذشته بود که در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ مجدداً نامهای به شورای ارزشیابی هنرمندان ارسال و درخواست عضویت استاد رویگری را مطرح کردم. از طرفی فارغ از تمام این احوال، بنده بشدت دنبال حواشی و مسائل این هنرمند عزیز و گرامی بودم. یعنی اصلاً چنین نبوده که چون جناب رویگری عضو مؤسسه نیست، ماجرا را رها کرده باشیم. حتی به خاطر دارم از جانب ایشان مطلبی تهیه شد و ضمن تشریح شرایطی که در آن قرار داشتند بنا شد که بخشی از اظهارات وی درباره شرایطی که دارد با تأیید ایشان در رسانهها منتشر شود، ولی بهدلیل اینکه جناب رویگری تلفن خود را پاسخ نداد و ما هم ناگزیر بودیم بهدلیل رعایت اخلاق حرفهای و رسانهای خبرنگاران حتماً تأیید وی را برای انتشار مصاحبه داشته باشیم، این امر نیز میسر نشد.
مروری بر اتفاقاتی که در جشنواره کن امسال رقم خواهد خورد
خیز مدعیان برای تصاحب نخل طلا
فیلم جدید سعید روستایی «برادران لیلا» هم از مدعیان تصاحب نخل طلا است
وصال روحانی
خبرنگار
جشنواره کن امسال یک فرصت مناسب برای سینمای ایران است تا در سایه حضور «برادران لیلا» کار جدید سعید روستایی در بخش مسابقه این جشنواره، بخت خود را برای افزودن بر افتخاراتش بیازماید اما حضور گستردهتر شماری از کشورهای دیگر در «کن 2022» گویای این است که پس از گذشت دو سال کم رونق، این جشنواره توانسته است مضرات کرونا را از پیکر خود بزداید و با فراغ بیشتر و محدودیتهایی کمتر به حیات خود ادامه دهد.
این هفتاد و پنجمین دوره برگزاری جشنوارهای به شمار میآید که همچنان بالاتر از ونیز و برلین برترین جشنواره سینمای جهان تلقی میشود و اغلب سینماگران مطرح دنیا میکوشند با حضور موفق آثار جدیدشان در جشنوارهای که مسئولان آن در شهر گرم و معمولاً آفتابی کن در جنوب فرانسه به اجرا و سازماندهی آن همت میگمارند زمینه را برای کسب افتخار و فروش هر چه بیشتر در ماههای بعدی برای خود فراهم آورند و کدام وسیله برای چنین توفیقی تأثیرگذارتر از فتح نخل طلای بهترین فیلم در کن یا سایر جوایز این گردهمایی معتبر.
بازگشت به شرایط عادی با مشارکت
«آزانا ویشیوس»
جشنواره امسال کن از 27 اردیبهشت تا 7 خرداد برگزار میشود و این به معنای بازگشت جشنواره به ایام عادی و سنتیاش پس از لغو دوره 2020 جشنواره و برگزاری دوره 2021 آن با یک ماه تأخیر (در تیرماه 1400) است که البته هر دوی این موارد اضطراری به سبب تبعات رواج «کووید 19» بود. فیلم افتتاحیه جشنواره امسال که چهارشنبه شب 27 اردیبهشت پخش میشود، «برداشت آخر» (یا «برش آخر») ساخته جدید میشل آزانا ویشیوس فرانسوی است که 11 سال پیش فیلم «آرتیست» او نه تنها در کن غوغا کرد بلکه بعداً جایزه اسکار بهترین فیلم سال 2011 را هم به دست آورد و این را با بیان قصهای از دوران صامت سینما و تشریح زمانهای انجام داد که هنر هفتم میکوشید با عبور از مقطعی تاریخی پای به دوران ناطق بگذارد و دقیقاً به همین سبب آزانا ویشیوس «آرتیست» را به شیوه سیاه و سفید و با روش و مدل فیلمهایی گرفت که در اواخر دهه 1920 متداول بودند. اینک مشخص نیست داستان و ویژگیهای «برداشت آخر» چیست اما از سینماگری که «آرتیست» را ساخته هر بداعت و ابتکار دیگری هم بر میآید و سر درآوردن از این نکته و جزئیات فیلم جدید آزانا ویشیوس از جذابیتهای اصلی جشنواره امسال کن است. جالبتر و عجیبتر اینکه بهرغم همه اهمیتهای این موضوع «برداشت آخر» یکی از 18 فیلم بخش مسابقه جشنواره به شمار نمیآید و در قسمت خارج از مسابقه به نمایش در میآید.
مدعیان نخل طلای 2022
در میان آثار بخش مسابقه کارهای جدید سینماگرانی معروف دیده میشود که یا پیشتر هم در کن خبرساز شدهاند یا آثارشان در ونیز و برلین و سایر مجامع سینمایی تحسین شده است. آنها عبارتند از: «زمان رستاخیز» کار تازه جیمزگری کارگردان پرسابقه امریکایی که کارهایش گیشه خوبی دارند اما در دفعات قبلی شرکتش در کن جایزهای نبرده است. «کار چاقکن»، فیلم جدید هیروکازو کورییدا کارگردان ژاپنی «برادر و خواهر» فیلمی از آرنو دیپلچین فرانسوی که در 17 سال اخیر پنج فیلم دیگر او هم در بخش مسابقه کن حاضر بودهاند. «جنایات آینده»، کار تازه دیوید کرانن برگ فیلمساز مسن کانادایی هم بهعنوان محصول مشترکی از کشورش، یونان و فرانسه پای به کن امسال گذاشته است. او سال هاست که مقیم هالیوود شده است. «EO»، اثر جدید جرزی اسکولیموفسکی کارگردان کهنهکار لهستانی که محصول مشترکی از کشور او و ایتالیا است و مثل همه کارهای دیگر او مضمونی دراماتیک و اجتماعی دارد. «نوستالژی»، فیلمی از ماریو مارتونه ایتالیایی که از میان آثار قبلیاش 11 فیلم در بخشهای مسابقه کن و ونیز اکران شده است. «RMN»، فیلم جدیدی از کریستین مونجیو رومانیایی که چند سالی است با شراکت استودیوهای غربی فیلمهای پرمضمونی میسازد. «ظاهرشدن» (یا «حضور»)، اثری از کلی ریچارد امریکایی با تمی مرموز و خانوادگی. «ستارهها در ظهر»، فیلم جدید کلر دنیز سینماگر زن فرانسوی که در 74 سالگی همچنان فعال و جریانساز است. «همسر چایکوفسکی»، فیلم تازهای از کریل سربرنیکوف روسی که این کار سرشار از مکاشفهها و طعنههای اجتماعی را با مشارکت یک استودیوی فرانسوی ساخته است. «توری و لوکیتا»، اثر جدید برادران مشهور و بلژیکی داردنه (ژان پییری و لوک) که پیشتر دوبار نخل طلای کن را بردهاند و چنان در ساخت فیلمهای خاص و متفاوت مهارت دارند که همه مطمئنند با این فیلم نیز خیز جدی و تازهای به سوی فتح مجدد این جایزه بر میدارند. داردنها سابقه چند بار حضور موفق و خبرساز در جشنواره ونیز را هم دارند.
روستایی کارش را بلد است
البته فیلم جدید سعید روستایی «برادران لیلا» هم از مدعیان تصاحب نخل طلا است و دو فیلم موفق قبلی وی با نامهای «ابد و یک روز» که در جشنواره فجر در تهران اول شد و «متری شش و نیم» نشان دادهاند که وی فرمولهای کسب موفقیت در جشنوارهها و این بازی ویژه را بلد است. نوید محمدزاده که در هر دو کار فوق با روستایی همکاری کرده در «برادران لیلا» هم حاضر است و ترانه علیدوستی که قبلاً در کارهای اصغر فرهادی بازی کرده و با فیلم «فروشنده» در کن حاضر بوده؛ فقط یک سینماگر ایرانی در کن به نخل طلا دست یافته و او همانا عباس کیارستمی فقید با فیلم «طعم گیلاس» در سال 1997 است.
غایبان بزرگ
اگر غایبانی بزرگ را بر جشنواره امسال کن قائل باشیم بیگمان دو سینماگر مسن و مضمونگرای بریتانیایی یعنی کن لوچ و مایک لی هستند. هر دوی آنها از مرز 80 سال سن عبور کردهاند اما هنوز به طور رسمی و صریح اعلام بازنشستگی نکردهاند. این دو را مشتریان همیشگی کن لقب نهادهاند و از اواخر دهه 1970 به بعد فیلم هایشان مجموعاً در 20 مورد در بخش مسابقه حاضر بودهاند. سرآمدان این فیلم «رازها و دروغ ها»، «باد بر مرغزار میوزد» و «نام من، جو» بودهاند که نخل طلا یا جوایز بهترین بازیگران جشنواره کن را تصاحب کردهاند و معمولاً تمهای اجتماعی دارند و مکاشفهای در اوضاع سخت زندگی و وضعیت تیره طبقات کارگری در بریتانیا هستند و برخی از آنها برای رساندن بیشتر و بهتر مفهوم درماندگی این قشر با روش سیاه و سفید فیلمبرداری شدهاند. تعدد حضور لی و لوچ در کن به حدی است که پس از بیرون ماندن آنها از جشنواره امسال روزنامه معتبر فیگارو فرانسه با عبارت، «مگر کن، بدون لوچ و لی رسمیت دارد؟!» از این موضوع یاد کرده است.
1 فیلم سینمایی «بیمادر» یکی از فیلمهای حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر به همراه سه فیلم دیگر پروانه نمایش گرفتند. طبق آخرین خروجی جلسه شورای پروانه نمایش فیلمهای «لیپار» به تهیهکنندگی سعید خانی و کارگردانی حسین ریگی، «شیرجه بزرگ» به تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی کریم لکزاده، «نمور» به تهیهکنندگی سیدیاسر جعفری و کارگردانی داوود بیدل و «بیمادر» به تهیهکنندگی محمدرضا مصباح و کارگردانی سیدمرتضی فاطمی فیلمهایی هستند که این شورا با صدور پروانه نمایش آنها موافقت کرده است.
2 مراسم تشییع و خاکسپاری داوود امیری -فیلمبردار سینما - صبح سهشنبه، ۶ اردیبهشت با حضور جمعی از هنرمندان در قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار شد و پیکر مرحوم امیری در جوار مزار پرویز ملکزاده - مدیر فیلمبرداری قدیمی و فیلمبردار «بچههای آسمان» - به خاک سپرده شد. طبق گزارش ایسنا، داوود امیری، فیلمبردار فیلمهایی همچون «دلم میخواد» به کارگردانی بهمن فرمانآرا، «پوپک و مش ماشاالله»به کارگردانی فرزاد مؤتمن، «ورود آقایان ممنوع» ساخته رامبد جوان، «گناهکاران» به کارگردانی فرامرز قریبیان بامداد پنجم اردیبهشتماه بهدلیل بیماری در سن ۴۹ سالگی از دنیا رفت.
3 تهیهکننده فیلم سینمایی «خائنکشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی میگوید که برای اکران عمومی این فیلم، امکان تغییر برخی از سکانسها و جایگزینی آن با سکانسهای دیگر وجود دارد. علی اوجی به مهر گفته است: «اگر قرار باشد «خائنکشی» بهصورت کامل منتشر شود، فیلمی با مدت زمان حدود ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه خواهد بود، اما برای اکران عمومی مدت زمان فیلم ۲ ساعت خواهد بود.» به گفته او، مسعود کیمیایی با کارگردانی خود و نوع گرفتن فیلم، این امکان را فراهم کرده است که سکانسهای بسیاری جایگزین سکانسهای دیده شده شود.