ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
جلال دهقانی فیروزآبادی، استاد دانشگاه در گفتوگو با «ایران» به تشریح تحولات جاری در مذاکرات احیای برجام پرداخت
امریکا میخواهد باجگیری کند
گروه سیاسی/مذاکرات احیای برجام در وین با وقفهای نامعلوم روبهروشده است و دولتمردان امریکایی هنوز برای تصمیمگیری پیرامون این موضوع با تردید دست و پنجه نرم میکنند. جلال دهقانی فیروزآبادی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بینالملل در گفتوگویی کوتاه با روزنامه ایران به تبیین تحولات جاری و دلایل توقف گفتوگوها پرداخته است که از نظر میگذرد.
مذاکرات احیای برجام در وین دچار وقفه شده و به نظر میرسد امریکا در گرفتن تصمیم آخر دچار مشکل شده است دلیل این مسأله را بروز تردید در مقامهای دولت امریکا برای بازگشت به برجام میدانید یا تنش در محافل سیاسی این کشور سبب شکلگیری شرایط کنونی در مذاکرات شده است؟
دولت جوبایدن از اول یک راهبرد مشخص در قبال برنامه هستهای ایران داشت و آن فشار به اضافه دیپلماسی بود. مهمترین نقد بایدن به راهبرد فشار حداکثری ترامپ این بود که فشار حداکثری به تنهایی کفایت نمیکند بلکه دیپلماسی باید مکمل این فشار باشد. بنابراین دولت بایدن همان ابتدا تلاش میکرد از میراث ترامپ برای چانه زنی هرچه بیشتر با ایران استفاده کند و بیشترین امتیاز را بگیرد و کمترین امتیاز را بدهد. اما در فرایند مذاکرات به این نتیجه رسید این زیادهخواهی و بیشینهسازی امتیازات از دولت جدید در ایران غیرممکن است، از این رو تلاش کرد به نوعی در سیاست فشار حداکثری ترامپ تعدیلی ایجاد کند ولی کلاً از رویکرد فشار دست برنداشت.
از سوی دیگر گذر زمان و تعمیق اختلافات داخلی در امریکا بین دو حزب، هم دولت را دچار تردید کرد و هم برخی از دموکراتهای تندرو که در بحث هستهای ایران دیدگاههایشان بیشتر نزدیک به جمهوریخواهان بود، فعالتر شدند بنابراین یک عدم تصمیمگیری قطعی وجود داشت. این اختلافات داخلی بویژه که امسال انتخابات کنگره هم برگزار و سال بعد مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری هم شروع میشود، دست به دست هم داده که دولت امریکا نتواند درباره مذاکرات به یک جمعبندی قطعی برسد. این در حالی است که بسیاری از انتقادات نسبت به عدم تصمیمگیری یا راهبرد متزلزل دولت بایدن در قبال ایران در خود امریکا هم مطرح بود. چنانکه بسیاری معتقد بودند که بایدن بعد از رسیدن به قدرت در قبال ایران سیاست مشخصی ندارد. این در حالی بود که او قبل از آن، بحث فشار به اضافه دیپلماسی و شعاری مبنی بر برجام بلندمدتتر یا برجام تقویتشده را مطرح میکرد که مجموع اینها تاکنون سبب شده دولت امریکا نتواند تصمیم سیاسی خود را بگیرد.
رویکرد اروپاییها را درباره تحولات پیش آمده بویژه توقف مذاکرات چگونه ارزیابی میکنید؟ علت سکوت این کشورها در شرایطی که توپ برجام در زمین امریکاست، چیست؟
چهار محور در همان ابتدای مذاکرات هستهای مطرح بود؛ تضمینها، دامنه تحریمها، راستی آزمایی و اجرای هسته ای. اولین حوزهای که با حضور اروپاییها درباره آن تصمیمگیری شد، حوزه اجرای تعهدات هستهای ایران در ازای رفع تحریمها بود. این امر هم مشخص شد که ایران باید چه اقداماتی انجام دهد. نظر اروپاییها درباره 3 مورد دیگر از همان ابتدا این بود که این موارد مشخصاً میان ایران و امریکا مطرح است و این دو کشور باید درباره آنها مذاکره و تصمیمگیری کنند. یعنی موضعشان این بود مطالباتی که جمهوری اسلامی ایران میخواهد در واقع هزینههایی است که امریکا باید در برابر تعهدات ایران دهد بنابراین این مسأله را به ایران احاله میدادند که خودتان مشکلات تان را با امریکا حل کنید. از این رو طبیعی بود اروپاییها بهطور طبیعی با توافقاتی که بهصورت غیرمستقیم بین ایران و امریکا شکل میگیرد، مخالفتی نداشته باشند. الان که امریکاییها به دلیلی به تصمیم نرسیدهاند طبیعتاً اروپاییها موضعشان این است که باز باید سکوت کنند.
البته تاریخ نشان داده اروپاییها برای احیای برجام با وجود بدعهدی امریکا تلاش کردهاند فشارهای خود را بیشتر متوجه ایران کنند
بله؛ تجربه نشان میدهد اروپاییها خیلی امکان نقشآفرینی مثبت که بتوانند مواضع امریکا را تعدیل کنند، ندارند؛ یعنی هم امکان زیادی ندارند و هم نمیخواهند این فشار سیاسی را وارد کنند. چنانکه در بسیاری از مواقع میخواهند پشت سر امریکا سنگر بگیرند. بخصوص که تجربه خروج ترامپ از برجام نشان داد واقعاً اروپاییها جایی که امریکا اراده انجام کاری نداشته باشد، نمیتوانند کاری انجام دهند. البته این دلیل نمیشود آنها موضع بیطرفانه بگیرند بلکه انتظار میرود به عنوان طرفهای مستقلی که با ایران در حال مذاکره هستند، هر دو طرف را ترغیب کنند یا به امریکا فشار بیاورند اما آنها معمولاً برای حل مشکل روی ایران فشار میآورند و نسبت به امریکا اقدامی نمیکنند در حقیقت نمیخواهند برای اجرای برجام هزینهای بپردازند. این در حالی است که برجام یک توافق چند جانبه است و انتظار میرود که سه کشور اروپایی به عنوان شرکای این توافق، سهم خود را ایفا کنند. زمانی که ترامپ به طور یکجانبه از توافق هستهای خارج شد، انتظار میرفت اروپاییها در اجرای این توافق، سهم خود را ایفا کنند که این اتفاق رخ نداد و حالا هم که باید فشار لازم را به امریکا بیاورند تا زودتر تصمیمگیری کند یک موضع بیطرفی گرفتهاند که بیمعنی است؛ زیرا اروپا خود یک طرف قرارداد است و باید هم خودش به تعهدش عمل کند و هم طرفی را که به تعهداتش عمل نمیکند، تحت فشار قرار دهد یا حداقل تلاش کند ولی الان شاهد یک نوع بیتفاوتی در اروپاییها هستیم.
امریکا تلاش میکند موضوعات اختلافی با ایران را تنها به تحریمهای سپاه تقلیل دهد اما به نظر میرسد این تنها مسأله باقی مانده برای حل موضوع برجام نیست. نظر شما چیست؟
بخشی از مسأله اختلافات به موضوع تحریمهای سپاه برمی گردد. رفع این تحریمها مورد مخالفت بسیاری از نمایندگان کنگره قرار گرفته و حتی برخی از دموکراتها نیز با این موضوع مخالف هستند ولی این تنها عامل باقی مانده در مذاکرات نیست. نکته مهمتر این است که دولت بایدن به نوعی تصمیم گرفته بود این تحریم را بردارد و سپاه را از لیست گروههای حامی تروریست حذف کند اما الان به این نتیجه رسیده است که علاوه بر توافقاتی که در چهارچوب برجام مطرح است، مابه ازاهای بیشتری را از ایران مطالبه کند. چنانکه موضع اخیر سخنگوی کاخ سفید که گفته بود اگر ایران خواستههای فرابرجامی دارد، فراتر از آن هم باید امتیازاتی را بدهد، به معنای باجگیری امریکا از ایران است. یعنی امریکا به نوعی دارد باجگیری میکند یا میخواهد باجگیری کند. اما این تنها مشکل نیست یکی از مهمترین مشکلات موجود که به نوعی به سپاه هم مرتبط میشود، دامنه تحریمهاست از همان اول بحث درباره این بود که چه تحریمهایی رفع شود تا کجا باشد و شامل چه مواردی بشود. این مسائل هنوز کاملاً حل نشده است. همچنین یکی از موضوعات بسیار مهمی که ایران با توجه به سابقهای که امریکا از خودش برجا گذاشته ، بهدرستی در حال پیگیری آن است، موضوع تضمینها است. همه اینها دال بر این است که جمهوری اسلامی در گرفتن تضمینها از امریکا نهایت تلاش خود را کرده است. از سوی دیگر یکی از دلایل برجستهنمایی امریکا در موضوع تحریمهای سپاه میتواند با هدف ایجاد اختلاف داخلی در ایران نیز باشد.
به نظر شما چه ابتکار عملی از سوی هر یک از کشورهای طرف توافق میتواند به شکسته شدن قفل مذاکرات کمک کند؟
ایران تا اینجا به اندازه کافی از خود انعطاف نشان داده است و اگر بپذیریم امریکاییها درصدد باجخواهی از ایران هستند، از این رو انعطاف بیشتر بهخصوص درباره تضمینها و راستیآزمایی خیلی به سود ایران نخواهد بود. فضای کنونی بیش از هر وقت دیگری نیازمند ابتکار عمل اروپاییها، چین و روسیه است که باید امریکا را به نوعی قانع کنند حداقل به توافقات اولیهای که کرده بوده، پایبند باشد. یعنی ابتکار عمل را میتوان در سطح اروپا وچین و روسیه جستوجو کرد. حالا ایران میتواند بهواسطه این کشورها بخصوص اروپاییها که هماهنگ کننده این مذاکرات هستند، روند را به نحوی پیش ببرد تا امریکاییها از مواضع خود کوتاه بیایند.
مذاکرات احیای برجام در وین دچار وقفه شده و به نظر میرسد امریکا در گرفتن تصمیم آخر دچار مشکل شده است دلیل این مسأله را بروز تردید در مقامهای دولت امریکا برای بازگشت به برجام میدانید یا تنش در محافل سیاسی این کشور سبب شکلگیری شرایط کنونی در مذاکرات شده است؟
دولت جوبایدن از اول یک راهبرد مشخص در قبال برنامه هستهای ایران داشت و آن فشار به اضافه دیپلماسی بود. مهمترین نقد بایدن به راهبرد فشار حداکثری ترامپ این بود که فشار حداکثری به تنهایی کفایت نمیکند بلکه دیپلماسی باید مکمل این فشار باشد. بنابراین دولت بایدن همان ابتدا تلاش میکرد از میراث ترامپ برای چانه زنی هرچه بیشتر با ایران استفاده کند و بیشترین امتیاز را بگیرد و کمترین امتیاز را بدهد. اما در فرایند مذاکرات به این نتیجه رسید این زیادهخواهی و بیشینهسازی امتیازات از دولت جدید در ایران غیرممکن است، از این رو تلاش کرد به نوعی در سیاست فشار حداکثری ترامپ تعدیلی ایجاد کند ولی کلاً از رویکرد فشار دست برنداشت.
از سوی دیگر گذر زمان و تعمیق اختلافات داخلی در امریکا بین دو حزب، هم دولت را دچار تردید کرد و هم برخی از دموکراتهای تندرو که در بحث هستهای ایران دیدگاههایشان بیشتر نزدیک به جمهوریخواهان بود، فعالتر شدند بنابراین یک عدم تصمیمگیری قطعی وجود داشت. این اختلافات داخلی بویژه که امسال انتخابات کنگره هم برگزار و سال بعد مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری هم شروع میشود، دست به دست هم داده که دولت امریکا نتواند درباره مذاکرات به یک جمعبندی قطعی برسد. این در حالی است که بسیاری از انتقادات نسبت به عدم تصمیمگیری یا راهبرد متزلزل دولت بایدن در قبال ایران در خود امریکا هم مطرح بود. چنانکه بسیاری معتقد بودند که بایدن بعد از رسیدن به قدرت در قبال ایران سیاست مشخصی ندارد. این در حالی بود که او قبل از آن، بحث فشار به اضافه دیپلماسی و شعاری مبنی بر برجام بلندمدتتر یا برجام تقویتشده را مطرح میکرد که مجموع اینها تاکنون سبب شده دولت امریکا نتواند تصمیم سیاسی خود را بگیرد.
رویکرد اروپاییها را درباره تحولات پیش آمده بویژه توقف مذاکرات چگونه ارزیابی میکنید؟ علت سکوت این کشورها در شرایطی که توپ برجام در زمین امریکاست، چیست؟
چهار محور در همان ابتدای مذاکرات هستهای مطرح بود؛ تضمینها، دامنه تحریمها، راستی آزمایی و اجرای هسته ای. اولین حوزهای که با حضور اروپاییها درباره آن تصمیمگیری شد، حوزه اجرای تعهدات هستهای ایران در ازای رفع تحریمها بود. این امر هم مشخص شد که ایران باید چه اقداماتی انجام دهد. نظر اروپاییها درباره 3 مورد دیگر از همان ابتدا این بود که این موارد مشخصاً میان ایران و امریکا مطرح است و این دو کشور باید درباره آنها مذاکره و تصمیمگیری کنند. یعنی موضعشان این بود مطالباتی که جمهوری اسلامی ایران میخواهد در واقع هزینههایی است که امریکا باید در برابر تعهدات ایران دهد بنابراین این مسأله را به ایران احاله میدادند که خودتان مشکلات تان را با امریکا حل کنید. از این رو طبیعی بود اروپاییها بهطور طبیعی با توافقاتی که بهصورت غیرمستقیم بین ایران و امریکا شکل میگیرد، مخالفتی نداشته باشند. الان که امریکاییها به دلیلی به تصمیم نرسیدهاند طبیعتاً اروپاییها موضعشان این است که باز باید سکوت کنند.
البته تاریخ نشان داده اروپاییها برای احیای برجام با وجود بدعهدی امریکا تلاش کردهاند فشارهای خود را بیشتر متوجه ایران کنند
بله؛ تجربه نشان میدهد اروپاییها خیلی امکان نقشآفرینی مثبت که بتوانند مواضع امریکا را تعدیل کنند، ندارند؛ یعنی هم امکان زیادی ندارند و هم نمیخواهند این فشار سیاسی را وارد کنند. چنانکه در بسیاری از مواقع میخواهند پشت سر امریکا سنگر بگیرند. بخصوص که تجربه خروج ترامپ از برجام نشان داد واقعاً اروپاییها جایی که امریکا اراده انجام کاری نداشته باشد، نمیتوانند کاری انجام دهند. البته این دلیل نمیشود آنها موضع بیطرفانه بگیرند بلکه انتظار میرود به عنوان طرفهای مستقلی که با ایران در حال مذاکره هستند، هر دو طرف را ترغیب کنند یا به امریکا فشار بیاورند اما آنها معمولاً برای حل مشکل روی ایران فشار میآورند و نسبت به امریکا اقدامی نمیکنند در حقیقت نمیخواهند برای اجرای برجام هزینهای بپردازند. این در حالی است که برجام یک توافق چند جانبه است و انتظار میرود که سه کشور اروپایی به عنوان شرکای این توافق، سهم خود را ایفا کنند. زمانی که ترامپ به طور یکجانبه از توافق هستهای خارج شد، انتظار میرفت اروپاییها در اجرای این توافق، سهم خود را ایفا کنند که این اتفاق رخ نداد و حالا هم که باید فشار لازم را به امریکا بیاورند تا زودتر تصمیمگیری کند یک موضع بیطرفی گرفتهاند که بیمعنی است؛ زیرا اروپا خود یک طرف قرارداد است و باید هم خودش به تعهدش عمل کند و هم طرفی را که به تعهداتش عمل نمیکند، تحت فشار قرار دهد یا حداقل تلاش کند ولی الان شاهد یک نوع بیتفاوتی در اروپاییها هستیم.
امریکا تلاش میکند موضوعات اختلافی با ایران را تنها به تحریمهای سپاه تقلیل دهد اما به نظر میرسد این تنها مسأله باقی مانده برای حل موضوع برجام نیست. نظر شما چیست؟
بخشی از مسأله اختلافات به موضوع تحریمهای سپاه برمی گردد. رفع این تحریمها مورد مخالفت بسیاری از نمایندگان کنگره قرار گرفته و حتی برخی از دموکراتها نیز با این موضوع مخالف هستند ولی این تنها عامل باقی مانده در مذاکرات نیست. نکته مهمتر این است که دولت بایدن به نوعی تصمیم گرفته بود این تحریم را بردارد و سپاه را از لیست گروههای حامی تروریست حذف کند اما الان به این نتیجه رسیده است که علاوه بر توافقاتی که در چهارچوب برجام مطرح است، مابه ازاهای بیشتری را از ایران مطالبه کند. چنانکه موضع اخیر سخنگوی کاخ سفید که گفته بود اگر ایران خواستههای فرابرجامی دارد، فراتر از آن هم باید امتیازاتی را بدهد، به معنای باجگیری امریکا از ایران است. یعنی امریکا به نوعی دارد باجگیری میکند یا میخواهد باجگیری کند. اما این تنها مشکل نیست یکی از مهمترین مشکلات موجود که به نوعی به سپاه هم مرتبط میشود، دامنه تحریمهاست از همان اول بحث درباره این بود که چه تحریمهایی رفع شود تا کجا باشد و شامل چه مواردی بشود. این مسائل هنوز کاملاً حل نشده است. همچنین یکی از موضوعات بسیار مهمی که ایران با توجه به سابقهای که امریکا از خودش برجا گذاشته ، بهدرستی در حال پیگیری آن است، موضوع تضمینها است. همه اینها دال بر این است که جمهوری اسلامی در گرفتن تضمینها از امریکا نهایت تلاش خود را کرده است. از سوی دیگر یکی از دلایل برجستهنمایی امریکا در موضوع تحریمهای سپاه میتواند با هدف ایجاد اختلاف داخلی در ایران نیز باشد.
به نظر شما چه ابتکار عملی از سوی هر یک از کشورهای طرف توافق میتواند به شکسته شدن قفل مذاکرات کمک کند؟
ایران تا اینجا به اندازه کافی از خود انعطاف نشان داده است و اگر بپذیریم امریکاییها درصدد باجخواهی از ایران هستند، از این رو انعطاف بیشتر بهخصوص درباره تضمینها و راستیآزمایی خیلی به سود ایران نخواهد بود. فضای کنونی بیش از هر وقت دیگری نیازمند ابتکار عمل اروپاییها، چین و روسیه است که باید امریکا را به نوعی قانع کنند حداقل به توافقات اولیهای که کرده بوده، پایبند باشد. یعنی ابتکار عمل را میتوان در سطح اروپا وچین و روسیه جستوجو کرد. حالا ایران میتواند بهواسطه این کشورها بخصوص اروپاییها که هماهنگ کننده این مذاکرات هستند، روند را به نحوی پیش ببرد تا امریکاییها از مواضع خود کوتاه بیایند.
نگاهی به چرایی افزایش تعاملات کشورهای عربی با ایران
بیاعتمادی به امریکا عامل روی آوردن به تهران
گروه سیاسی/ قدم گذاشتن در مسیر تنشزدایی از سوی کشورهایی که سابقه روابط غیردوستانه با ایران در منطقه داشتهاند دلایل متعددی میتواند داشته باشد. بر تحلیلگران و کنشگران سیاسی ثابت شده است، جمهوری اسلامی ایران که تسلیم زیادهخواهیهای کشورهای قدرتمند جهانی نشده بیتردید در مقابل دولتهایی از منطقه که تکیه به امریکا دادهاند نیز تسلیم نخواهد شد. علاوه بر این موضوع افول ابرقدرتی ایالات متحده نیز باعث شده است تا بسیاری از کشورهای منطقه به این نتیجه برسند که مسائل خود با کشورهای همسایه را به صورت مستقل و احتمالاً در چهارچوب احترام متقابل حل و فصل نمایند. در همین خصوص یک شبکه امریکایی با پرداختن به تحولات اخیر منطقه خاورمیانه مطرح کرد، علت روی آوردن کشورهای منطقه به رقبای منطقهایشان، از جمله مذاکرات مستقیم عربستان سعودی با ایران، بیاعتمادی این کشورها به سیاستهای امریکا در زمینه تأمین امنیت در منطقه است.
دلسرد از حمایت واشنگتن
وبگاه شبکه سیانان در گزارشی درباره تعاملات اخیر کشورهای عربی با ایران نوشت: از آنجایی که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در حال از دست دادن اعتمادشان نسبت به تعهد امریکا در قبال امنیت خود هستند، دو رقیب بزرگ منطقهای سعی دارند کنترل امور را به دست خود بگیرند. سیانان ادامه داد: ایران روز دوشنبه اعلام کرد که پنجمین دور از مذاکرات با عربستان سعودی را اوایل هفته پیش انجام داده است. این شبکه مدعی شده است: در حالی که مذاکرات تا به امروز بر مسائلی نسبتاً جزئی مانند سفرهای زیارتی متمرکز بوده و مقامات در سطح اطلاعاتی در آن شرکت کردهاند، احتمال ورود مقامات در سطح وزارت خارجه دو کشور در مذاکرات آتی میتواند نشانگر پیشرفتی چشمگیر و تمایل به نتیجه رساندن برخی از سختترین مناقشات منطقه باشد. در گزارش سیانان آمده است: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در حالی که شاهد تمایل رو به افول امریکا به مسائل امنیتیشان هستند، اخیراً سعی داشتهاند خودشان کنترل امور را به دست بگیرند و به دشمنان و رقبایشان روی آوردهاند تا اختلافاتی را حل کنند که میتواند اقتصادشان را با نابسامانی و اخلال مواجه کند. این شبکه با اشاره به حملههای صورت گرفته به تأسیسات نفتی عربستان و امارات متحده عربی اضافه کرد: کشورهای حاشیه خلیج فارس از واکنش امریکا دلسرد شده و به فکر تجدید نظر در رکن دیرینه روابط امریکا- خلیج فارس افتادند که توجه اعراب به نیازهای انرژی امریکا را در ازای تضمین امنیت آنها، تضمین میکرد.
عدم همراهی ویژه با امریکا
این رسانه امریکایی در ادامه به یکی از نشانههای فاصله افتادن بین کشورهای عربی و امریکا یعنی واکنش بیسروصدای کشورهای حاشیه خلیج فارس به جنگ اوکراین پرداخته و نوشته است: متحدان عربی امریکا از صمیم قلب از موضع دولت بایدن در جنگ روسیه در اوکراین حمایت نکردند و مقامات منطقهای این درگیری را به عنوان تغییر در نظم جهانی تلقی کردهاند که در آن ممکن است غرب کمتر از گذشته حرفی برای گفتن داشته باشد. این گزارش میافزاید: عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان و امارات متحده عربی درخواست امریکا را برای افزایش تولید نفت برای پایین آوردن قیمت نفت خام رد کرده و در عوض اتحاد با روسیه، صادر کننده همکار را برای بالا بردن تدریجی تولید ترجیح دادهاند. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و جو بایدن با گذشت بیش از پانزده ماه از دوران ریاست جمهوریاش هنوز با هم صحبت نکردهاند.
پیشرفت مذاکرات تهران - ریاض
سیانان نوشت: با این حال، هم امارات متحده عربی و هم عربستان سعودی در حال ترمیم روابطشان در منطقه هستند. در دو هفته اخیر، عربستان سعودی از طریق آتشبسی نادر، از گستره جنگش در یمن کاسته و پس از گسست نادر روابطش با لبنان در سال گذشته، دوباره سعی کرده است با این کشور ارتباط برقرار کرده و به آن نزدیک شود. سیانان علاوه بر این نوشت: ازسرگیری مذاکرات [تهران-ریاض] همزمان با رسیدن مذاکرات ایران با قدرتهای جهانی به مرحلهای پیشرفته برای احیای توافق هستهای ۲۰۱۵ انجام شده است. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به دلیل عدم پرداختن به نگرانیهای آنها راجع به ایران در این مذاکرات ناامید شدهاند و بر این باورند که اعمال نفوذشان روی تهران در قیاس با اهرم فشاری که امریکا به کار میبندد، تأثیر چندانی ندارد. این شبکه مذاکرات در حال پیشرفت ایران و عربستان سعودی را به عنوان تلاشی از سوی کشورهای عربی برای حل مستقیم مسائل خود معرفی میکند.
دلسرد از حمایت واشنگتن
وبگاه شبکه سیانان در گزارشی درباره تعاملات اخیر کشورهای عربی با ایران نوشت: از آنجایی که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در حال از دست دادن اعتمادشان نسبت به تعهد امریکا در قبال امنیت خود هستند، دو رقیب بزرگ منطقهای سعی دارند کنترل امور را به دست خود بگیرند. سیانان ادامه داد: ایران روز دوشنبه اعلام کرد که پنجمین دور از مذاکرات با عربستان سعودی را اوایل هفته پیش انجام داده است. این شبکه مدعی شده است: در حالی که مذاکرات تا به امروز بر مسائلی نسبتاً جزئی مانند سفرهای زیارتی متمرکز بوده و مقامات در سطح اطلاعاتی در آن شرکت کردهاند، احتمال ورود مقامات در سطح وزارت خارجه دو کشور در مذاکرات آتی میتواند نشانگر پیشرفتی چشمگیر و تمایل به نتیجه رساندن برخی از سختترین مناقشات منطقه باشد. در گزارش سیانان آمده است: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در حالی که شاهد تمایل رو به افول امریکا به مسائل امنیتیشان هستند، اخیراً سعی داشتهاند خودشان کنترل امور را به دست بگیرند و به دشمنان و رقبایشان روی آوردهاند تا اختلافاتی را حل کنند که میتواند اقتصادشان را با نابسامانی و اخلال مواجه کند. این شبکه با اشاره به حملههای صورت گرفته به تأسیسات نفتی عربستان و امارات متحده عربی اضافه کرد: کشورهای حاشیه خلیج فارس از واکنش امریکا دلسرد شده و به فکر تجدید نظر در رکن دیرینه روابط امریکا- خلیج فارس افتادند که توجه اعراب به نیازهای انرژی امریکا را در ازای تضمین امنیت آنها، تضمین میکرد.
عدم همراهی ویژه با امریکا
این رسانه امریکایی در ادامه به یکی از نشانههای فاصله افتادن بین کشورهای عربی و امریکا یعنی واکنش بیسروصدای کشورهای حاشیه خلیج فارس به جنگ اوکراین پرداخته و نوشته است: متحدان عربی امریکا از صمیم قلب از موضع دولت بایدن در جنگ روسیه در اوکراین حمایت نکردند و مقامات منطقهای این درگیری را به عنوان تغییر در نظم جهانی تلقی کردهاند که در آن ممکن است غرب کمتر از گذشته حرفی برای گفتن داشته باشد. این گزارش میافزاید: عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان و امارات متحده عربی درخواست امریکا را برای افزایش تولید نفت برای پایین آوردن قیمت نفت خام رد کرده و در عوض اتحاد با روسیه، صادر کننده همکار را برای بالا بردن تدریجی تولید ترجیح دادهاند. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و جو بایدن با گذشت بیش از پانزده ماه از دوران ریاست جمهوریاش هنوز با هم صحبت نکردهاند.
پیشرفت مذاکرات تهران - ریاض
سیانان نوشت: با این حال، هم امارات متحده عربی و هم عربستان سعودی در حال ترمیم روابطشان در منطقه هستند. در دو هفته اخیر، عربستان سعودی از طریق آتشبسی نادر، از گستره جنگش در یمن کاسته و پس از گسست نادر روابطش با لبنان در سال گذشته، دوباره سعی کرده است با این کشور ارتباط برقرار کرده و به آن نزدیک شود. سیانان علاوه بر این نوشت: ازسرگیری مذاکرات [تهران-ریاض] همزمان با رسیدن مذاکرات ایران با قدرتهای جهانی به مرحلهای پیشرفته برای احیای توافق هستهای ۲۰۱۵ انجام شده است. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به دلیل عدم پرداختن به نگرانیهای آنها راجع به ایران در این مذاکرات ناامید شدهاند و بر این باورند که اعمال نفوذشان روی تهران در قیاس با اهرم فشاری که امریکا به کار میبندد، تأثیر چندانی ندارد. این شبکه مذاکرات در حال پیشرفت ایران و عربستان سعودی را به عنوان تلاشی از سوی کشورهای عربی برای حل مستقیم مسائل خود معرفی میکند.
توضیحات صولت مرتضوی درباره حذف معاونان اقتصادی و اجرایی رئیس جمهور از کمیسیون اقتصادی
اقدامی برای بهینهسازی و چابکسازی تصمیمگیری
گروه سیاسی/ پس از چند روز موجسواری روی موضوعی که آن را حذف معاون اقتصادی و اجرایی رئیس جمهور از کمیسیون اقتصادی دولت میخواندند، حالا مشخص شد این امر یک فرایند کارشناسی بوده که با هدف اصلاح ساختار، بهینهسازی و چابکسازی تصمیمگیری و تصمیمسازی در دولت انجام شده است.
آنچه مخالفان اخراج برخی اعضا از کمیسیون دولت میخواندند، پس از ابلاغ مصوبه هیأت وزیران از سوی معاون اول رئیس جمهور روی داد. در مصوبه جلسه هفتم فروردین ماه امسال دولت آمده است که «معاونان اجرایی و اقتصادی رئیس جمهور از ترکیب کمیسیون اقتصاد دولت موضوع بند (۱) ماده (۶) اصلاحی آیین نامه داخلی هیأت دولت حذف میشوند.»
مخالفان بدون آنکه در زمینهها، الزامات و سوابق بحث صدور چنین مصوبهای بپردازند، صرفاً واژه «حذف میشوند» را دیده و آن را در راستای منویات خود برجسته کردند. فضاسازیها وقتی به اوج رسید که محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور که دوران نقاحت خود را طی میکند، در یک جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت حاضر نشد. در حالی که پیشتر گزارشهایی درباره بیماری رضایی منتشر شده بود، اما برخی این غیبت را شاهد دیگری بر ادعای خود دانستند. مجموعه این اتفاقات، شرایطی را فراهم کرد تا برخی آرزوهای خود درباره دولت را به واقعیت بچسبانند و ادعا کنند دولت سیزدهم، در ابتدای فعالیت خود با تصمیمگیری اقتصادی با اختلافهای جدی مواجه شده است.
توضیحات سخنگوی دولت
اندکی پس از اوج گرفتن شایعات، سخنگوی دولت علت واقعی این تصمیم دولت را توضیح داد و در «توئیتر» نوشت: «تغییر در ترکیب کمیسیون اقتصادی بنا به درخواست خود این اعضا و بهدلیل اشتغالات متعدد و عدم امکان حضور ایشان در جلسات کمیسیون، در جلسه دولت تصویب شد؛، تا حد نصاب قانونی تشکیل جلسات کمیسیون رعایت شود.»
علی بهادری جهرمی دوشنبه گذشته نیز در توضیحات دیگری، با اشاره به اینکه پس از انتخاب و تعیین اعضای کمیسیون، جلسات با حضور دو سوم اعضای انتخاب شده رسمیت مییابد، اظهار کرد: «اما درباره برخی کمیسیونها و خصوصاً کمیسیون اقتصاد این موضوع مطرح بود که بهدلیل مشغله اعضا و وجود جلسات ستاد اقتصادی دولت، گاهی جلسات کمیسیون به نصاب لازم نمیرسد که این مشکل باعث شده بود موضوعات ارسالی از کمیسیون به دولت، مجدد به کمیسیون ارجاع شود.»
دبیر هیأت دولت با اشاره به اینکه مشخصاً درباره کمیسیون اقتصادی، آقایان صولت مرتضوی و محسن رضایی برای برونرفت از این مشکل، پیشنهاد دادند که از عضویت در کمیسیون حذف شوند، تصریح کرد: «البته نمایندگان ایشان با حضور در کمیسیون اقتصادی ایشان را از مباحث مورد نیاز مطلع خواهند کرد، ضمن اینکه هر زمان نیاز باشد، آقای رضایی و مرتضوی خواهند توانست در جلسات کمیسیون اقتصادی حضور یابند.» وی این را نیز اضافه کرد که «هیچ تغییری هم در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت رخ نداده و همه اعضای تیم اقتصادی دولت کما فیالسابق در آن حضور دارند، همه بحثها و تصمیمات اقتصادی لازم و اجرایی در آنجا طرح میشود و آقای رضایی هم دبیر این ستاد هستند.»
مرتضوی: خودم درخواست حذف از کمیسیون را دادم
برخلاف آرزوی مخالفان برای نشان دادن اینکه بالاخره دولت در ابتدای کار با مسأله یا چالشی جدی مواجه شده است، سخنگوی دولت تأکید کرد که «آقای محسن رضایی، طبق روال 8 ماه گذشته بهعنوان معاون اقتصادی رئیسجمهور، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت مشغول فعالیت هستند.»
سید صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور نیز که از او بهعنوان دیگر اخراجی از کمیسیون اقتصادی نام برده میشد، با ابراز تأسف از گمانهزنیهای سلیقهای و ناروایی از سوی برخی رسانههای داخلی و خارجی، اظهار کرد: «در یکی از جلسات دولت، بحث حضور اعضای دولت در کمیسیونهای مربوطه صورت گرفت که من پیشنهاد دادم تعداد اعضای کمیسیونها زیاد است و ضرورت دارد اصلاح شوند.»
وی درباره علت دیگر طرح این پیشنهاد افزود: «من عضو دو کمیسیون زیربنایی و اقتصادی دولت بودم. لازمه اظهارنظر کارشناسی در کمیسیونها مطالعه پیش جلسه و وقتگذاری کافی است، به همین دلیل درخواست کردم از عضویت کمیسیون اقتصادی خارج شوم.» مرتضوی با بیان اینکه معاون اقتصادی رئیس جمهور هم درخواست خروج از کمیسیون اقتصادی را نظر به مشغله فراوان کار و نبود امکان برای حضور در جلسات مطرح کرد، گفت: «اصلاح آیین نامه به مصوبه هیأت وزیران نیاز داشت و آقای مخبر این مصوبه را ابلاغ کردند ولی متأسفانه برخی رسانهها استفاده ناصوابی از این مصوبه کردند.»
البته باید این را اضافه کرد که مخالفان درحالی حاشیهها را به متن تبدیل میکنند که هنوز خاطره اختلافها و استعفاهای دولت گذشته در خاطره مردم و تحلیلگران تازه است.
آنچه مخالفان اخراج برخی اعضا از کمیسیون دولت میخواندند، پس از ابلاغ مصوبه هیأت وزیران از سوی معاون اول رئیس جمهور روی داد. در مصوبه جلسه هفتم فروردین ماه امسال دولت آمده است که «معاونان اجرایی و اقتصادی رئیس جمهور از ترکیب کمیسیون اقتصاد دولت موضوع بند (۱) ماده (۶) اصلاحی آیین نامه داخلی هیأت دولت حذف میشوند.»
مخالفان بدون آنکه در زمینهها، الزامات و سوابق بحث صدور چنین مصوبهای بپردازند، صرفاً واژه «حذف میشوند» را دیده و آن را در راستای منویات خود برجسته کردند. فضاسازیها وقتی به اوج رسید که محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور که دوران نقاحت خود را طی میکند، در یک جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت حاضر نشد. در حالی که پیشتر گزارشهایی درباره بیماری رضایی منتشر شده بود، اما برخی این غیبت را شاهد دیگری بر ادعای خود دانستند. مجموعه این اتفاقات، شرایطی را فراهم کرد تا برخی آرزوهای خود درباره دولت را به واقعیت بچسبانند و ادعا کنند دولت سیزدهم، در ابتدای فعالیت خود با تصمیمگیری اقتصادی با اختلافهای جدی مواجه شده است.
توضیحات سخنگوی دولت
اندکی پس از اوج گرفتن شایعات، سخنگوی دولت علت واقعی این تصمیم دولت را توضیح داد و در «توئیتر» نوشت: «تغییر در ترکیب کمیسیون اقتصادی بنا به درخواست خود این اعضا و بهدلیل اشتغالات متعدد و عدم امکان حضور ایشان در جلسات کمیسیون، در جلسه دولت تصویب شد؛، تا حد نصاب قانونی تشکیل جلسات کمیسیون رعایت شود.»
علی بهادری جهرمی دوشنبه گذشته نیز در توضیحات دیگری، با اشاره به اینکه پس از انتخاب و تعیین اعضای کمیسیون، جلسات با حضور دو سوم اعضای انتخاب شده رسمیت مییابد، اظهار کرد: «اما درباره برخی کمیسیونها و خصوصاً کمیسیون اقتصاد این موضوع مطرح بود که بهدلیل مشغله اعضا و وجود جلسات ستاد اقتصادی دولت، گاهی جلسات کمیسیون به نصاب لازم نمیرسد که این مشکل باعث شده بود موضوعات ارسالی از کمیسیون به دولت، مجدد به کمیسیون ارجاع شود.»
دبیر هیأت دولت با اشاره به اینکه مشخصاً درباره کمیسیون اقتصادی، آقایان صولت مرتضوی و محسن رضایی برای برونرفت از این مشکل، پیشنهاد دادند که از عضویت در کمیسیون حذف شوند، تصریح کرد: «البته نمایندگان ایشان با حضور در کمیسیون اقتصادی ایشان را از مباحث مورد نیاز مطلع خواهند کرد، ضمن اینکه هر زمان نیاز باشد، آقای رضایی و مرتضوی خواهند توانست در جلسات کمیسیون اقتصادی حضور یابند.» وی این را نیز اضافه کرد که «هیچ تغییری هم در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت رخ نداده و همه اعضای تیم اقتصادی دولت کما فیالسابق در آن حضور دارند، همه بحثها و تصمیمات اقتصادی لازم و اجرایی در آنجا طرح میشود و آقای رضایی هم دبیر این ستاد هستند.»
مرتضوی: خودم درخواست حذف از کمیسیون را دادم
برخلاف آرزوی مخالفان برای نشان دادن اینکه بالاخره دولت در ابتدای کار با مسأله یا چالشی جدی مواجه شده است، سخنگوی دولت تأکید کرد که «آقای محسن رضایی، طبق روال 8 ماه گذشته بهعنوان معاون اقتصادی رئیسجمهور، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت مشغول فعالیت هستند.»
سید صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور نیز که از او بهعنوان دیگر اخراجی از کمیسیون اقتصادی نام برده میشد، با ابراز تأسف از گمانهزنیهای سلیقهای و ناروایی از سوی برخی رسانههای داخلی و خارجی، اظهار کرد: «در یکی از جلسات دولت، بحث حضور اعضای دولت در کمیسیونهای مربوطه صورت گرفت که من پیشنهاد دادم تعداد اعضای کمیسیونها زیاد است و ضرورت دارد اصلاح شوند.»
وی درباره علت دیگر طرح این پیشنهاد افزود: «من عضو دو کمیسیون زیربنایی و اقتصادی دولت بودم. لازمه اظهارنظر کارشناسی در کمیسیونها مطالعه پیش جلسه و وقتگذاری کافی است، به همین دلیل درخواست کردم از عضویت کمیسیون اقتصادی خارج شوم.» مرتضوی با بیان اینکه معاون اقتصادی رئیس جمهور هم درخواست خروج از کمیسیون اقتصادی را نظر به مشغله فراوان کار و نبود امکان برای حضور در جلسات مطرح کرد، گفت: «اصلاح آیین نامه به مصوبه هیأت وزیران نیاز داشت و آقای مخبر این مصوبه را ابلاغ کردند ولی متأسفانه برخی رسانهها استفاده ناصوابی از این مصوبه کردند.»
البته باید این را اضافه کرد که مخالفان درحالی حاشیهها را به متن تبدیل میکنند که هنوز خاطره اختلافها و استعفاهای دولت گذشته در خاطره مردم و تحلیلگران تازه است.
دیگه چه خبر؟
اخبار مربوط به تغییر استانداران کذب است
خبر اول اینکه، احمد وحیدی وزیر کشور درمورد انتشار برخی اخبار مبنی بر تغییر استانداران تأکید کرد: لیستی که درباره تغییر استانداران در فضای مجازی منتشر شده صحت ندارد و گفتن این حرفها در فضای مجازی هیچ کمکی به مردم و بهبود اوضاع نمیکند چون این استانداران شبانه روزی و با قدرت مشغول فعالیت هستند.
هشدار قوه قضائیه به مسافران عازم ترکیه
خبر دیگر اینکه، علیرضا ساوری، رئیس دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: به اتباع ایرانی که اقدام به سرمایهگذاری در ترکیه میکنند توصیه میشود قبل از هرگونه اقدامی با سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا و سرکنسولگریهای استانبول، ارزروم و طرابوزان مشورت کرده و امور تجاری خود را از طریق مراجع رسمی پیگیری کنند.
به گزارش معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، این مقام قضایی به هموطنان عازم به کشور ترکیه هشدار داد از هرگونه بحثهای غیراصولی سیاسی و ابراز همدردی با اتباع کشور میزبان زمانیکه از کشور متبوع خود اظهار نارضایتی میکنند، خودداری کنند. ساوری گفت: اکنون اتباع ایرانی بدون اخذ روادید میتوانند به ترکیه مسافرت کنند و حداکثر 3 ماه در این کشور اقامت داشته باشند. حضور بیش از این مدت مستلزم کسب اجازه رسمی از مقامات و تمدید مدت اقامت است. اقامت بیش از حد مجاز اخراج فوری و ممنوعیت ورود مجدد را به همراه خواهد داشت.
سفر یک مقام طالبان به تهران
شنیدیم که، وزارت مهاجرین دولت اسلامی طالبان اعلام کرده که قرار است یک هیأت به ریاست خلیلالرحمان حقانی، سرپرست این وزارت به ایران سفر کند. به گزارش خبرگزاری آوا، این سفر قرار است پیش از عید سعید فطر برای بررسی مشکلات مهاجرین افغانستان در ایران و همچنین به منظور گفتوگو درباره تنشهای مرزی میان نیروهای طالبان و ایران صورت بگیرد. خلیلالرحمان حقانی، سرپرست وزارت مهاجرین طالبان گفتهاست: «کوشش میکنیم که به ایران سفر کنیم تا درباره تمامی مشکلات که افغانان در آنجا دارند به گونه کامل صحبت کنیم و مسائل را حل کنیم».
گفتوگوی مشاور امنیت ملی امریکا با همتای اسرائیلیاش درباره ایران
با خبر شدیم که، کاخ سفید در بیانیهای اعلام کرد مشاور امنیت ملی امریکا در دیدار با مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی درباره ایران گفتوگو کرد. به گزارش فارس، وبگاه کاخ سفید در بیانیهای درباره دیدار جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا و اِیال هولاتا، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که به تازگی به واشنگتن سفر کرده است، نوشت: آقای سالیوان تأکید کرد که امریکا به نگرانیهای اسرائیل درباره امنیتش، از جمله اولین و مهمترین آنها، ایران و نیروهای نیابتی تحت حمایت ایران به خوبی آشناست. آنها علاوه بر این توافق کردند هماهنگی فعلی را از طریق گروه مشورتی راهبردی امریکا-اسرائیل بالا ببرند و همکاری امنیتی و دیپلماتیک را با دیگر شرکای منطقهای در هر جا که امکانش باشد، ارتقا دهند.
تکرار ادعاهای واهی بحرین علیه ایران
دست آخر اینکه، «راشد بن عبدالله آل خلیفه» وزیر کشور بحرین با تکرار ادعاهای واهی خود گفت که دشمن اول، دوم و سوم ما ایران است و ما پس از امضای توافقنامههای سازش با رژیم صهیونیستی برای تأمین امنیت خود به این رژیم و امریکا اعتماد میکنیم. به گزارش فارس، آل خلیفه در نشستی با گروهی از بازرگانان امریکایی که یک ساعت و نیم به طول انجامید، بار دیگر ایران را به انتقال اسلحه و مواد منفجره و تلاش برای حمله پهپادی علیه بحرین و نیز آموزش نظامی شیعیان بحرینی متهم کرد. وی از توافق بین ایران و امریکا نیز ابراز نگرانی کرد و مدعی شد «این توافق رژیم تهران را جسور میکند.»
خبر اول اینکه، احمد وحیدی وزیر کشور درمورد انتشار برخی اخبار مبنی بر تغییر استانداران تأکید کرد: لیستی که درباره تغییر استانداران در فضای مجازی منتشر شده صحت ندارد و گفتن این حرفها در فضای مجازی هیچ کمکی به مردم و بهبود اوضاع نمیکند چون این استانداران شبانه روزی و با قدرت مشغول فعالیت هستند.
هشدار قوه قضائیه به مسافران عازم ترکیه
خبر دیگر اینکه، علیرضا ساوری، رئیس دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: به اتباع ایرانی که اقدام به سرمایهگذاری در ترکیه میکنند توصیه میشود قبل از هرگونه اقدامی با سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا و سرکنسولگریهای استانبول، ارزروم و طرابوزان مشورت کرده و امور تجاری خود را از طریق مراجع رسمی پیگیری کنند.
به گزارش معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، این مقام قضایی به هموطنان عازم به کشور ترکیه هشدار داد از هرگونه بحثهای غیراصولی سیاسی و ابراز همدردی با اتباع کشور میزبان زمانیکه از کشور متبوع خود اظهار نارضایتی میکنند، خودداری کنند. ساوری گفت: اکنون اتباع ایرانی بدون اخذ روادید میتوانند به ترکیه مسافرت کنند و حداکثر 3 ماه در این کشور اقامت داشته باشند. حضور بیش از این مدت مستلزم کسب اجازه رسمی از مقامات و تمدید مدت اقامت است. اقامت بیش از حد مجاز اخراج فوری و ممنوعیت ورود مجدد را به همراه خواهد داشت.
سفر یک مقام طالبان به تهران
شنیدیم که، وزارت مهاجرین دولت اسلامی طالبان اعلام کرده که قرار است یک هیأت به ریاست خلیلالرحمان حقانی، سرپرست این وزارت به ایران سفر کند. به گزارش خبرگزاری آوا، این سفر قرار است پیش از عید سعید فطر برای بررسی مشکلات مهاجرین افغانستان در ایران و همچنین به منظور گفتوگو درباره تنشهای مرزی میان نیروهای طالبان و ایران صورت بگیرد. خلیلالرحمان حقانی، سرپرست وزارت مهاجرین طالبان گفتهاست: «کوشش میکنیم که به ایران سفر کنیم تا درباره تمامی مشکلات که افغانان در آنجا دارند به گونه کامل صحبت کنیم و مسائل را حل کنیم».
گفتوگوی مشاور امنیت ملی امریکا با همتای اسرائیلیاش درباره ایران
با خبر شدیم که، کاخ سفید در بیانیهای اعلام کرد مشاور امنیت ملی امریکا در دیدار با مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی درباره ایران گفتوگو کرد. به گزارش فارس، وبگاه کاخ سفید در بیانیهای درباره دیدار جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا و اِیال هولاتا، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که به تازگی به واشنگتن سفر کرده است، نوشت: آقای سالیوان تأکید کرد که امریکا به نگرانیهای اسرائیل درباره امنیتش، از جمله اولین و مهمترین آنها، ایران و نیروهای نیابتی تحت حمایت ایران به خوبی آشناست. آنها علاوه بر این توافق کردند هماهنگی فعلی را از طریق گروه مشورتی راهبردی امریکا-اسرائیل بالا ببرند و همکاری امنیتی و دیپلماتیک را با دیگر شرکای منطقهای در هر جا که امکانش باشد، ارتقا دهند.
تکرار ادعاهای واهی بحرین علیه ایران
دست آخر اینکه، «راشد بن عبدالله آل خلیفه» وزیر کشور بحرین با تکرار ادعاهای واهی خود گفت که دشمن اول، دوم و سوم ما ایران است و ما پس از امضای توافقنامههای سازش با رژیم صهیونیستی برای تأمین امنیت خود به این رژیم و امریکا اعتماد میکنیم. به گزارش فارس، آل خلیفه در نشستی با گروهی از بازرگانان امریکایی که یک ساعت و نیم به طول انجامید، بار دیگر ایران را به انتقال اسلحه و مواد منفجره و تلاش برای حمله پهپادی علیه بحرین و نیز آموزش نظامی شیعیان بحرینی متهم کرد. وی از توافق بین ایران و امریکا نیز ابراز نگرانی کرد و مدعی شد «این توافق رژیم تهران را جسور میکند.»
سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به باکو
مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفری کوتاه به جمهوری آذربایجان با «شاهین مصطفی یف» معاون نخستوزیر و رئیس آذربایجانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان و «خلف خلف اف» معاون وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفتوگو کرد. در این دیدارها درباره آخرین تحولات روابط دوجانبه، پیگیری مصوبات کمیسیون مشترک اقتصادی، پروژههای در حال اجرا بین دو کشور، بازسازی قرهباغ و دیگر مسائل مورد علاقه بحث و تبادل نظر شد.
گفتنی است پروژههای مشترک زیادی بین ایران و جمهوری آذربایجان طی ۱۰ ماه گذشته تعریف شده است. همچنین سفرها در سطوح مختلف انجام و دعوت در سطح رؤسای دو کشور بهصورت متقابل صورت گرفته است. علاوه بر این، ایران درصدد است در آینده نزدیک میزبان نشست مشترکی بین ایران و ترکیه و جمهوری آذربایجان باشد که این مسأله در سطوح مربوطه در حال پیگیری است. سفرها به وزارت خارجه محدود نمیشود و وزرای مختلفی از دو کشور در حال سفر هستند تا اجرایی شدن پروژهها و نتیجه آن را برای هر دو کشور هر چه زودتر عملیاتی کنند.
گفتنی است پروژههای مشترک زیادی بین ایران و جمهوری آذربایجان طی ۱۰ ماه گذشته تعریف شده است. همچنین سفرها در سطوح مختلف انجام و دعوت در سطح رؤسای دو کشور بهصورت متقابل صورت گرفته است. علاوه بر این، ایران درصدد است در آینده نزدیک میزبان نشست مشترکی بین ایران و ترکیه و جمهوری آذربایجان باشد که این مسأله در سطوح مربوطه در حال پیگیری است. سفرها به وزارت خارجه محدود نمیشود و وزرای مختلفی از دو کشور در حال سفر هستند تا اجرایی شدن پروژهها و نتیجه آن را برای هر دو کشور هر چه زودتر عملیاتی کنند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
امریکا میخواهد باجگیری کند
-
بیاعتمادی به امریکا عامل روی آوردن به تهران
-
اقدامی برای بهینهسازی و چابکسازی تصمیمگیری
-
دیگه چه خبر؟
-
سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به باکو
اخبارایران آنلاین