اخبار


راه‌های پیشگیری از کلاهبرداری با پیامک جعلی ثنا

گروه حوادث/کلاهبرداری با ارسال پیامک‌های جعلی از سامانه ثنا همچنان در صدر پرونده‌های برداشت غیرمجاز پایتخت است.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، سرهنگ داود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ گفت: مجرمان سایبری همچنان با ارسال پیامک جعلی حاوی ابلاغ الکترونیک قضایی (ثنا) و هدایت کاربران به لینک جعلی مشابه تارنمای ثبت‌نام الکترونیک قوه‌ قضائیه از کاربران فضای مجازی کلاهبرداری می‌کنند که این پیامک‌ها حاوی مطالبی از قبیل: ثبت شکوائیه، ابلاغ حکم قضایی و غیره است، شدت ارسال این پیامک‌های جعلی ظرف چند هفته گذشته و در فروردین ماه 1401 بیشتر شده بنابراین پرونده‌های مربوط به برداشت غیرمجاز در این خصوص در صدر لیست شکایت پلیس فتا پایتخت قرار دارد. کاربران فضای مجازی به‌دلیل استرس ایجاد شده و کنجکاوی به تارنما(لینک) جعلی که در متن پیام است مراجعه می‌کنند که در این مرحله با درخواست ثبت اطلاعات کارت (به شیوه پرداخت اینترنتی) توسط شهروندان از حساب آنها برداشت غیرمجاز صورت می‌گیرد و در برخی موارد شاهد آن بوده‌ایم که با کلیک روی لینک آلوده به‌دلیل نصب بدافزار روی گوشی تلفن همراه شهروندان این پیامک‌های جعلی از شماره‌های آنها برای تعداد زیادی از اشخاص دیگر نیز ارسال می‌شود و در واقع از گوشی تلفن همراه شهروندان به‌عنوان واسط برای کلاهبرداری از سایر هموطنان استفاده و بدین ترتیب حریم خصوصی شهروندان نقض می‌شود بنابراین از مردم می‌خواهیم به این نکات توجه کنند:
۱. پیامک دریافتی از قوه قضائیه با سرشماره adliran است و هرگز با شماره سیم کارت شخصی ارسال نمی‌شود.
2. پیامک ارسالی از سوی قوه قضائیه فاقد لینک است.
3. به هیچ وجه برای مشاهده ابلاغ قضایی، نیاز به واریز وجه نیست.
۴. برای اطمینان، کاربران می‌توانند در صورت دریافت پیامک مشابه به سایت اصلی ابلاغ الکترونیک قضایی به آدرس  https://eblagh.adliran.ir مراجعه و از این طریق ابلاغ قضایی را بررسی کنند.
۵. ابلاغ قضایی از طریق پیام کوتاه ارسال می‌شود و در شبکه‌های اجتماعی ابلاغ‌های قضایی اطلاع‌رسانی نمی‌شود.
6. پیام ابلاغ قضایی به افرادی که در سیستم ثنا ثبت‌نام کرده‌اند ارسال می‌شود و کسانی که در این سیستم ثبت‌نام نکرده‌اند اوراق قضایی به نشانی محل سکونت یا محل کار افراد از طریق پست ارسال می‌شود.
7: در صورت کلیک روی لینک موجود در پیامک‌های جعلی به‌دلیل احتمال نصب بدافزار (همانند عدالت همراه و...) روی دستگاه شما ابتدا اینترنت گوشی تلفن همراه خود را غیر فعال کرده و سپس نرم‌افزار‌های ناشناس نصب شده روی دستگاه خود را که درخواستی برای نصب آنها نداشته‌اید، حذف کنید و درنهایت پس از برداشتن اطلاعات مورد نیاز، گوشی تلفن همراه خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید.

دستگیری سارقان مسلح طلا فروشی

گروه حوادث/سه سارق مسلح که سال گذشته به دو طلا فروشی در شهرستان‌های شهرکرد و سامان دستبرد زده بودند از سوی پلیس دستگیر شدند.سردار امان‌اللهی فرمانده انتظامی چهارمحال و بختیاری گفت: در اواخر پارسال دو فقره سرقت از طلافروشی‌ها در سطح شهرستان‌های شهرکرد و سامان گزارش شد که این موضوع بسرعت در دستور کار مأموران پلیس آگاهی استان قرار گرفت و سارقان که افرادی سابقه‌دار و ساکن استانی دیگر بودند در همان روز‌های ابتدایی شناسایی شدند.بنابراین با پیگیری و اقدامات گسترده پلیسی، سرانجام سه نفر در این رابطه دستگیر شدند و علاوه‌ بر کشف مقادیری از طلا‌های سرقت شده، دو قبضه سلاح جنگی و همچنین سلاح سرد از افراد دستگیر شده، کشف و ضبط شد.
امان‌اللهی گفت: از ابتدای امسال تا کنون آمار وقوع سرقت در چهارمحال و بختیاری نسبت به مدت مشابه پارسال، ۱۰ درصد کاهش داشته است.

سرقت 100 میلیونی پرستار قلابی

گروه حوادث/دختر جوان که به بهانه پرستاری از سالمندان اموال‌شان را سرقت می‌‌کرد با هوشیاری صاحبخانه دستگیر شد.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، روز شنبه فردی در تماس با پلیس از دستگیری سارق طلا و جواهراتش خبر داد و گفت: دختر جوانی را برای پرستاری از مادرم استخدام کرده بودیم اما امروز متوجه شدم وی لوازم داخل انباری و خانه مادرم را سرقت کرده و قصد خروج از خانه را دارد که مانع فرارش شدیم.
سرهنگ  جلیل موقوفه‌ای رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ در این باره  اظهار داشت: روز شنبه در پی اعلام یک فقره سرقت و حضور سارق در محله قلهک سریعاً گشت انتظامی کلانتری «قلهک» به محل اعزام شد.
وی با بیان اینکه مأموران در محل حاضر و تحقیقات میدانی را آغاز کردند، افزود: در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد خانمی که به عنوان پرستار سالمندان مدتی است در حال کار در منزل مورد نظر است اقدام به سرقت لوازم منزل و انباری کرده که هنگام خروج از منزل، صاحبخانه متوجه می‌شود و او را دستگیر می کند.
رئیس پلیس پیشگیری تهران تصریح کرد: متهم ۲۹ ساله در تحقیقات اولیه پلیسی به  سرقت مقداری طلا و لوازم از منزل مالباخته اعتراف کرد ؛ کارشناسان ارزش اموال سرقت شده را یک میلیارد ریال محاسبه کردند.
سرهنگ موقوفه‌ای با اشاره به اینکه در به خدمت گرفتن پرستار توجه داشته باشید و حتماً از مراکز معتبر استفاده شود در پایان خاطرنشان کرد: پرونده و متهم برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شد.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7894/19/610877/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها