«ایران» از معاملات بازار سهام گزارش میدهد
گام نخست بازار در اردیبهشت با احتیاط برداشته شد
گروه اقتصادی/ با شروع معاملات دیروز، یکشنبه 4 اردیبهشت ماه 1401، ، اولین گام بازار در اردیبهشت ماه گذاشته شد تا معاملهگران پس از استراحتی سه روزه مبارزات خود را در رینگهای معاملاتی ازسرگیرند. مبارزاتی که با توجه به حجم و ارزش معاملات صورت گرفته، چندان گرم و پرهیجان نشان نمیداد.ورود بازار به ماه دوم بهار، با بازگشت 7487 واحدی شاخص کل و لمس دوباره نقطه حمایتی 1میلیون و 500 هزارواحد همراه بود. کاهش شاخص کل درحالی بود که شاخص هم وزن همچنان روند صعودی خود را ادامه داد و با افزایش 977واحدی در قله 402هزارو 408واحد ایستاد. این روند نشان میدهد که سهام بزرگ بازار بیشترین وزن را در کاهش ارتفاع شاخص کل داشتهاند و وضعیت در سهام کوچک بازار به مراتب بهتر بوده است. در جریان معاملات دیروز، نمادهای بزرگ و شاخص ساز مانند «فولاد»، «پارسان»، «شتران»، «فملی»، «شبندر»، «شپنا» و«وبملت» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص گذاشتند. در این روز از 299نمادی که با افزایش قیمت روبهرو شدند 153نماد در صف خرید و از 310نمادی که کاهش قیمت داشتند 29نماد در صف فروش به کار خود پایان دادند. همچنین آمارها نشان میدهد که در یک ساعت پایانی، بازار با فشار تقاضا روبهرو شده است به طوری که در این مدت نمادهایی که با اختلاف قیمت منفی روبهرو شده بودند از 372عدد به 312نماد کاهش یافت و نمادهای با اختلاف قیمت مثبت نیز از 256نماد به 301نماد افزایش یافت. معاملات خرد دیروز با کاهش 298 میلیارد تومانی به ارزش 5532میلیارد تومان رسید و 103میلیارد تومان نیز توسط این معامله گران از صندوقهای با درآمد ثابت خارج شد. گرچه در روز یکشنبه، حقوقیهای بازار نیز درکنار حقیقیها مقدار تراکنشهای خود را کاهش دادند اما در این روز این حقوقیها بودند که بهعنوان خریدار ظاهر شدند و به طور خالص، معادل 168میلیارد تومان، از سهام حقیقیها را به مالکیت خود درآوردند. در مجموع بازارها نیز حقیقیها 240میلیارد تومان از بازار خارج کردند که از ابتدای سالجاری بیسابقه بود.
تحلیلگر بازار لیزینگ در گفتوگو با «ایران»:
میانگین بازدهی صنعت لیزینگ تفاوت چندانی با سال گذشته نخواهد داشت
صنعت لیزینگ به مثابه یک شیوه اعتباری در تمام عرصهها نفوذ کرده و توان مالی مؤسسات حقوقی و اشخاص حقیقی را برای سرمایهگذاری افزایش داده است.بازار اصلی لیزینگ در ایران شامل خودرو و اقلام کوچک در بخش خانوار و بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط بوده که بر اساس آمار، نزدیک به 48 درصد عملیات این صنعت در ایران روی خودروی سواری و 10 درصد هم به خودروی کار و حدود 42 درصد از فعالیتها هم به کالاها و داراییهای غیرخودرویی و تجهیزات اختصاص یافته است. نزدیک به 46 درصد فعالیت لیزینگها در حال حاضر دراختیار لیزینگهای بانکی و 19 درصد متعلق به لیزینگهای وابسته به ارگانهای دولتی و خودروسازها بوده و تنها 35 درصد سهم انتهایی این صنعت مربوط به لیزینگهای مستقل بوده است. براساس گزارشها، سود خالص صنعت لیزینگ در کشور تا پایان سال 98 حدود 6 هزارو 658 میلیارد ریال بوده است. با همه این توضیحات، این پرسش مطرح میشود که وضعیت صنعت لیزینگ در بازار سرمایه چگونه است، صنعتی که درحال حاضر10 نماینده در بازارسرمایه دارد و معاملهگرانی از جنس سهامداران حقیقی هم دنبال خرید و فروش سهام این شرکتها در بازار سهام هستند. برای بررسی وضعیت این صنعت در بازار سرمایه، گفتوگویی با دکتر امیرحامد رضایی، تحلیلگر صنعت لیزینگ انجام شده که از نظر میگذرد:
پیش از ورود به بررسی وضعیت سهام لیزینگیها، روند بازار سرمایه را چگونه میبینید؟
روند بازار یک متغیر مستقل و معلق درفضا نیست و خود تحت تأثیر عوامل و متغیرهای مستقل، میانجی یا تعدیلگر متعددی است که در سالجاری بویژه بهواسطه رویدادهای پرشمار و تأثیرگذار بینالمللی بر اقتصادهای ملی و برجستهتر از همه برجام و ابهام در احیای آن برای اقتصاد ما، قابل برآورد نیست و باید منتظر ماند.
در فروردین ماه امسال، بازار سرمایه در بازدهی، گوی سبقت را از طلا، ارز و سکه ربود، تا چه میزان پیشبینی میکنید که در ماههای بعدی هم این روند ادامه داشته باشد؟
درمجموع محاسبات درازمدت نشاندهنده بازدهی بیشتر بازار سرمایه در ایران بوده است و پدیده تازهای نیست، همچنین نباید پایان تلاطمهای سال گذشته و تدابیر کنونی مدیریتی بویژه در بورس تهران را از یاد ببریم. اما ادامه این روند تا حدود زیادی به تحلیل ریسک اشاره شده در چهارچوب متغیرهای کلان راهبردی و ادامه آرامش مدیریتی بازار سرمایه بستگی دارد.
روند بازار نشان میدهد که حقیقیها در فروردین ماه با ترس کمتری پول به بازار سرمایه آوردهاند، آیا روند تزریق پول از ناحیه حقیقیها باز هم ادامهدار خواهد بود؟
بستگی به روند پیش روی بازار دارد، تجربه سالهای گذشته نشان داده که حقیقیها همیشه با سخاوت و دست و دلبازی با بازار سرمایه برخورد کردهاند و هرگاه این روند کند یا متوقف شده، دلیلش حقیقیها نبودهاند.
در فروردین ماه امسال، پربازدهترین سهمها نمادهای سختافزار و کمبازدهترینها نمادهای پیمانکاری بودهاند، این موضوع حاوی چه پیامی برای بازار است؟
بازار سرمایه در هر بخش یا صنعتی جذابیتهای خاص خود و سرمایهگذاران هدف خود را دارد که در سازگاری و انطباق کامل با مفاهیم بازاریابی است. مفهومی در بازاریابی وجود دارد که میتوان هر محصولی را به فروش رساند مشروط بر اینکه مشتری هدف و بازار هدف آن را یافت و مشتری هدف و بازار هدف، کسی است که نیاز و خواستهاش تأمین شود. حال اگر منظور شما، سرمایهگذاران هیجانی و اسیر رفتار تودهوار باشد، ممکن است انتقال و تغییر صنعت دیده شود اما اگر سرمایهگذاران حرفهای مدنظر باشند، به سادگی تغییر صنعت نمیدهند و رفتار آنها در بازار تابع محاسبات و منطق است.
بازدهی صنعت لیزینگ در یک سال گذشته در بازار سرمایه 32 درصد کاهش داشته اما در فروردین ماه نزدیک به 17 درصد مثبت بوده چرا؟
به نظر میرسد دلایل زیر که بیشتر در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ رخ دادهاند، در این امر مؤثر بودهاند؛ یکی حضور فعالتر و پرتکاپوتر خودروسازان بخش خصوصی یا دارای شریک تجاری خارجی واقعی با اتکا به لیزینگها، دوم، روی آوردن تعداد بیشتری از لیزینگها به سمت کالاهای رقیب خودروی صفر کیلومتر مانند خودروی دست دوم و انواع دیگر کالاها، سوم اطمینان بیشتر از وصول مطالبات با چکهای صیادی و افزایش فعالیت لیزینگها و چهارم رفتار هیجانی برخی از دریافتکنندگان تسهیلات به واسطه تصور از افزایش قابل توجه حقوقها در آغاز سال.
چرا شرکتهای لیزینگ با وجود محدودیت در حوزه خودرو، سراغ سایر حوزههای پربازده نمیروند؟
تا منظور شما از حوزه پربازده چه باشد، اما در حال حاضر شرکتهای لیزینگ حضور برجستهای در انواع کالاهای سرمایهای (به غیر از طلا، ملک مسکونی و تجاری و آن هم به حکم قانون) و انواع کالاهای مصرفی بادوام و در چهارچوب مقررات بانک مرکزی و دیگر قوانین دارند.
دورنمای وضعیت صنعت لیزینگ را در بازار سرمایه سالجاری چطور ارزیابی میکنید؟
این پرسش بسیار فنی است. جدای از دیگر بحثها و متغیرهای مؤثر بر کسب و کارهای ناشر بازار سرمایه، صنعت لیزینگ با نوعی محدودیتهای دیگر مانند انواع عقود مجاز، انواع کالاهای مجاز و... روبهرو است که برخی تحلیلها نشاندهنده ورود خدمات لیزینگها به بخش اشباع نمودار چرخه زندگی محصول در بازارها یا PLC است. همچنین مطالبات معوق سالهای دورتر لیزینگها میتواند عامل مؤثر دیگری باشد. در ضمن فراموش نکنیم که تقاضا برای لیزینگها و پیرو آن رونق صنعت لیزینگ تابعی از رونق دیگر بخشهای اقتصاد است. با فرض ثبات شرایط کنونی، به نظر من میانگین بازدهی صنعت لیزینگ با سال گذشته تفاوت چندانی نخواهد داشت مگر اینکه با تغییر روند متغیرهای کلان راهبردی اقتصاد ملی و رونق بخشهای منشأ مشتق، رونق به لیزینگها برسد یا اینکه محدودیتهای پیش گفته لیزینگها به شکلی کاهش یابند که خدمات لیزینگ به مرحله رشد PLC بازگردند.
مجمع کدام شرکتها امروز برگزار میشود؟
افزایش سرمایه یک شرکت بورسی
طبق اطلاعیههای منتشر شده در سایت کدال، امروز، 5اردیبهشت ماه 1401، دو شرکت بهپرداخت ملت (نماد پرداخت) و توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد (نماد بمیلا) مجامع خود را در خصوص انتخاب هیأت مدیره و مجمع عادی عمومی سالانه برگزار میکنند. همچنین دیروز، 4 اردیبهشت ماه 1401، شرکت سرمایهگذاری صنایع ایران (نماد وایرا) مجمع خود را برای تصمیمگیری در زمینه افزایش سرمایه برگزار کرد.
افزایش سرمایه 150 درصدی «وایرا»
شرکت سرمایهگذاری صنایع ایران با هدف جلب مشارکت سرمایه و پساندازهای مردم به بخش مولد اقتصادی برای ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی در اندازههای اقتصادی مطلوب، بهبود وضع نهادهای تولیدی و صنعتی که درجهت توسعه تولید، نیاز به سرمایهگذاری بیشتر دارند، تأسیس شد.
این شرکت تا پایان سال 1400، توانست از محل سرمایهگذاریهای خود درحدود 3میلیارد و 830میلیون تومان سود شناسایی کرده که در مقایسه با عملکرد مدت مشابه در سال قبل به میزان 68 درصد کاهش داشته است. بیشتر سرمایهگذاریهای شرکت در گروه بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تأمین اجتماعی، بانکها و مؤسسات اعتباری و انبوهسازی و املاک و مستغلات بوده که با توجه به هدف تأسیس شرکت، قابل توجه است.شرکت قصد دارد سرمایه خود را از مبلغ 88 میلیارد تومان به 220 میلیارد تومان (معادل 150 درصد سرمایه فعلی) افزایش دهد. طبق گزارش توجیهی ارائه شده از طرف شرکت، افزایش سرمایه مذکور از محل سود انباشته و با هدف اصلاح ساختار مالی، افزایش سرمایهگذاری در شرکتهای فرعی و سهام بورسی و جلوگیری از خروج نقدینگی، انجام خواهد پذیرفت.لازم به ذکر است، افزایش سرمایه از محل سود انباشته منجر به ورود جریان نقدی جدید به شرکت نخواهد شد.
افزایش 20 درصدی سود خالص «پرداخت»
شرکت بهپرداخت ملت در زمینه ابزار نوین شبکه بانکی و ایجاد سهولت در عملیات پولی و بانکی فعالیت میکند. این شرکت در صنعت رایانه و فعالیتهای وابسته طبقهبندی میشود.
این شرکت توانست در سال مالی منتهی به اسفند 1400، درآمدهای عملیاتی خود را به میزان 14 درصد افزایش دهد. همچنین از نظر هزینهای نیز، هزینههای فروش، اداری و عمومی با افزایش 25 درصدی و هزینههای سربار ساخت و بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی با 13 درصد افزایش روبهرو شد. هزینههای مالیاتی شرکت نیز به میزان 31 درصد افزایش را نشان میدهد. اما شرکت توانست با کاهش قابل توجه هزینههای مالی و افزایش 212 درصدی درآمدهای حاصل از سرمایهگذاری و سپردهگذاریها، هزینههای خود را تا حدودی جبران کند و سود خالص خود را برای این سال به مبلغ 500 میلیارد تومان برساند که در حدود 20درصد از دوره مشابه سال قبل بیشتر است.با توجه به سنوات گذشته، این شرکت در حدود 75درصد از سودسازیهای خود را بین سهامداران توزیع میکند.