«ایران» از فرصت های بی نظیر جام جهانی 2022 برای اقتصاد ایران گزارش می دهد
سه سکوی پرش از خلیج فارس به جام جهانی
خط مسافری کشتیرانی از استانهای هرمزگان، بوشهر و خوزستان به مقصد قطر راهاندازی میشود همچنین زیرساختهای 3 استان جنوبی برای اعزام تماشاگر به قطر در حال آماده سازی است
گروه اقتصادی / از روز گذشته ثبتنام متقاضیان برای خرید بلیت بازیهای ایران در جامجهانی قطر شروع شد. خرید بلیت بخشی از هزینه تماشای مسابقات جامجهانی قطر است. بخش مهم دیگر هزینه تماشای مسابقات جامجهانی مربوط به حملونقل و اقامت است. با توجه به نزدیکی ایران به کشور قطر و مرز آبی میان دو کشور، متولیان بخش حملونقل بنا دارند امکان سفرهای دریایی به کشور قطر را فراهم کنند. با توجه به هزینه کمتر سفر دریایی نسبت به سفر هوایی، تخمین زده میشود تقاضا برای سفر به قطر از بنادر جنوبی بیشتر از سفر هوایی باشد. نوراله اسعدی، مدیر بنادر و دریانوردی خرمشهر در گفتوگو با «ایران» از آماده شدن زیرساختها در سه استان خوزستان، هرمزگان و بوشهر برای جابهجایی مسافران از ایران به سمت قطر و بالعکس خبر داد و گفت: به هر میزان که تقاضا باشد، تلاش میکنیم به تمام تقاضاها پاسخ دهیم.
نزدیکترین بنادر به قطر
در میان سه استان جنوبی، نزدیکترین پایانه مسافری به قطر، پایانه مسافری بندر بوشهر است. از نظر مسافت دریایی نیز دو بندر کنگان و دیر مسافت کمتری تا قطر دارند. نزدیکترین فاصله از بنادر جنوبی کنگان و دیر به قطر 182 کیلومتر است که زمان سفر آن بهطور متوسط 5 ساعت خواهد بود.
آمادگی بندر خرمشهر برای برقراری یک خط مسافری
مدیر بنادر و دریانوردی خرمشهر، با اشاره به آماده شدن این بندر برای راهاندازی خط مسافری خرمشهر- قطر گفت: بندر خرمشهر برای برقراری یک خط مسافری به قطر آمادگی دارد. با این حال باید در این رابطه ابتدا ظرفیتسنجی انجام بگیرد تا میزان استقبال از این خط مشخص شود.
اسعدی افزود: تعمیرات و بهسازی پایانه مسافری دریایی خلیج فارس و بهروزرسانی امکانات و تجهیزات آن بر اساس استانداردهای مبادی ورودی و خروجی در حال انجام است و بندر خرمشهر برای برقراری یک خط مسافری با قطر، آمادگی دارد، البته باید دید استقبال از این خط به چه صورت خواهد بود.
وی ضمن اشاره به اینکه نزدیکترین بندر کشورمان به قطر (بندر الرویس)، بنادر استان بوشهر از جمله دیر و کنگان با ۱۰۰ مایل فاصله هستند، تأکید کرد: نزدیکترین بندرِ دارای ترمینال مسافری به قطر، بندر بوشهر با ۱۸۰ مایل فاصله است. اما با توجه به اینکه در استان خوزستان فقط بندر خرمشهر ترمینال مسافری دارد، بعد از ظرفیتسنجی و مشخص شدن میزان استقبال برای مسافرت دریایی از بندر خرمشهر به قطر، کشتیهایی برای جابهجایی مسافران بهکار گرفته خواهند شد.
مدیر بنادر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه برقراری خط کشتیرانی از خرمشهر به قطر در دست پیگیری است، گفت: در این خصوص لازم است مذاکراتی با طرف کشتیرانی نیز انجام گیرد اما به هر صورت این موضوع در آینده نه چندان دور و پس از امکانسنجی و ظرفیتسنجی، تعیین تکلیف خواهد شد.
وی افزود: با توجه به زیرساختها و ظرفیتهای مناسب پایانه مسافری دریایی خلیج فارس در بندر خرمشهر، شرایط لازم برای تردد و جابهجایی ایمن هواداران تیمهای فوتبال در جام جهانی قطر از این مسیر دریایی فراهم است و آمادگی دارم به متقاضیانی که این مسیر را برای سفر به قطر در نظر گرفتهاند خدمترسانی کنیم.
وزیر راه و شهرسازی پیشبینی کرده بود حدود ۵۰۰ هزار تماشاگر ایرانی، متقاضی سفر به قطر در زمان برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ باشند. متولیان بخش حملونقل از آمادگی برای جابهجایی بخشی از این متقاضیان از طریق دریا خبر میدهند. مدیر بنادر و دریانوردی خرمشهر در این خصوص گفت: در حال حاضر خط کشتیرانی مسافری میان ایران و قطر برقرار نیست. اما در حال بررسی هستیم تا تعداد خطوط و شناور برای سفر به قطر را در زمان برگزاری جامجهانی مشخص کنیم هر چقدر تقاضا داشته باشیم به تناسب آن، خط و ناوگان اختصاص مییابد.
مدیربنادر و دریانوردی بوشهر گفت: در حال حاضر خط کشتیرانی منظم از بندر خرمشهر به کویت حرکت میکند، بنابراین در مورد جابهجایی مسافر بین خرمشهر و دوحه هم این امکان وجود دارد، اما با توجه به پیشبینی استقبال حداقل ۵۰۰ هزار ایرانی از جام جهانی ۲۰۲۲ و حضور در قطر و نیز اینکه دو استان دیگر یعنی بوشهر و هرمزگان فاصله کمتری با قطر دارند، احتمال سفر دریایی از این دو استان به قطر بیشتر است؛ با این حال ما این زیرساخت را هم فراهم کردهایم و قطعاً نسبت به سایر حوزههای حمل و نقل، میتواند مورد استفاده بهتری قرار بگیرد.
قیمت بلیت
تصمیمگیری برای هزینه بلیت سفر دریایی به قطر برعهده شرکتهای مسافری گذاشته شده است. البته این شرکتها با نظارت بخشهای بالادستی قیمت بلیت را تعیین میکنند. در حال حاضر بیشترین قیمت بلیت سفر از بنادر جنوبی به کشورهای حاشیه خلیجفارس مربوط به مسیر خرمشهر- کویت است. هزینه بلیت دوسره این مسیر 5 میلیون تومان است. مسیرهای مسافری از بنادر جنوبی به سمت کشورهای حاشیه خلیجفارس شامل سه مسیر خرمشهر- کویت، بندرلنگه - دوبی و بندرعباس - شارجه است. متوسط قیمت بلیت در این مسیرها از 3 میلیون و 600 هزار تا 5 میلیون تومان است.
فعالان بخش حملونقل معتقدند، با توجه به افزایش تقاضا در صورت راهاندازی خط کشتیرانی از بنادر جنوبی به قطر، در زمان برگزاری جام جهانی هزینه بلیت این مسیر بیشتر از هزینه بلیتی است که اکنون برای سفر میان بنادر جنوبی به کویت و امارات دریافت میشود.
ساخت شناور گردشگری
به منظور جابهجایی مسافران جامجهانی از بنادر جنوبی به قطر، ساخت سه فروند شناور مسافری توسط صنعتگران داخلی در جزیره قشم در دستور کار قرار دارد که ساخت یک فروند از این شناورها به اتمام رسیده و به کشور قطر صادر شد.
اسماعیل مکیزاده، معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به ساخت سه فروند شناور تفریحی به دست صنعتگران داخلی به منظور فعالیت در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، اظهار داشته که« یک فروند شناور گردشگری که طرح آن در قالب لنج سمبوک است و در یکی از کارگاههای شناورسازی لافت در جزیره قشم ساخته و به آب انداخته شده بود، پس از مراحل کنترل و بازرسی شناور و تأیید آن و به منظور فعالیت در امر گردشگری در جام جهانی ۲۰۲۲ عازم کشور قطر شد. ساخت این شناورها علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه، باعث ارزآوری برای کشورمان نیز خواهد شد.»
ظرفیت حمل مسافر توسط این شناور تفریحی ۱۰۰ نفر با ۵ اتاق مجزا در زیر عرشه و سرویسهای جداگانه است.
با توجه به اینکه خطوط دریایی مسافری میان ایران و قطر در زمان برگزاری جامجهانی راهاندازی میشود اما مسئولان سازمان بنادرو دریانوری اعلام میکنند که خطوط مسافری زودتر از موعد مقرر (آبانماه) برقرار خواهد شد.
لزوم بهروزرسانی محل سکونت و مالکیت در سامانه املاک و اسکان
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: دریافتکنندگان پیامک از سرشماره V.MASKAN با مراجعه به سامانه ملی املاک و اسکان اطلاعات محل سکونت و مالکیت خود را بهروز کنند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان در اطلاعیهای درخصوص پیامک درج نشانی اقامت برای ویرایش اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان، توضیحاتی ارائه کرد.
در اطلاعیه معاونت مسکن و ساختمان آمده است: تمامی دریافت کنندگان پیامک از سرشماره V.MASKAN با مضمون «دارنده محترم کدملی ---، آدرس اقامت شما در سامانه ملی املاک و اسکان کشور درج شده است. در صورت عدم مراجعه به سامانه این نشانی ملاک ارائه همه خدمات دولتی، بیمهها، بانکها و... قرار خواهد گرفت.»، لازم است صرفاً با مراجعه به «سامانه ملی املاک و اسکان کشور» به آدرس amlak.mrud.ir اطلاعات محل سکونت و مالکیت خود را بهروز کنند. بدیهی است که این وزارتخانه هیچ گونه مسئولیتی در قبال صحت نشانی محل سکونت اشخاص جهت ارائه خدمات مربوطه ندارد.
یادآوری میشود پیش از این پیامکی از سرشماره V.MASKAN با مضمون «دارنده محترم کدملی ---، ملک شما خالی شناسایی شده است. حداکثر تا تاریخ 31/01/1401 وضعیت املاک خود را در سامانه املاک و اسکان تعیین نمایید. در غیر این صورت مطابق قانون مالیاتهای مستقیم اقدام خواهد شد.»، ارسال شده بود که لازم بود گیرندگان پیامک تا تاریخ 31/01/1401 با مراجعه به «سامانه ملی املاک و اسکان کشور» به آدرس amlak.mrud.ir اطلاعات سکونت و مالکیت خود را بهروز نمایند. بدیهی است که در صورت عدم مراجعه به سامانه مذکور و تکمیل اطلاعات، این وزارتخانه هیچ گونه مسئولیتی در قبال اعلام املاک اظهار نشده به عنوان واحد مسکونی خالی به سازمان امور مالیاتی کشور ندارد.
بررسی «نحوه اعطای مسکن پس از تولد فرزند سوم» در دولت آغاز شد
وزارت راه و شهرسازی آییننامه اجرایی قانون مربوط به تخصیص زمین و مسکن به خانوار پس از تولد فرزند سوم و بیشتر را برای بررسی و تصویب به دولت ارائه کرد.
براساس ماده (۴) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، دولت مکلف است به منظور تحقق بند (چ) ماده (۱۰۲) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، یک قطعه زمین یا واحد مسکونی حداکثر به میزان (۲۰۰) مترمربع منطبق با ضوابط حد نصاب تفکیک بر اساس طرحهای هادی روستایی و شهری یا طرحهای جامع و تفصیلی شهری مصوب برای ساکنین در روستاها یا شهرهای کمتر از ۵۰۰ هزار نفر پس از تولد فرزند سوم و بیشتر بهصورت مشترک و بالمناصفه به پدر و مادر، در همان محل بر اساس هزینه آمادهسازی فقط برای یکبار بهصورت فروش اقساطی با ۲ سال تنفس و ۸ سال اقساط اعطا کند و سند مالکیت، پس از پرداخت آخرین قسط، ظرف حداکثر یک ماه به مالکین تحویل داده میشود.