احمد وحیدی، وزیر کشور:

استاندار پروازی نمی‌خواهیم

- اهتمام ما در وزارت کشور بر افزایش تصدیگری مردم است - باید به ریشه‌های عمیق آسیب‌های اجتماعی برسیم

گروه سیاسی/ احمد وحیدی ضمن تشریح رویکردهای وزارت کشور دولت سیزدهم و تعیین معیارهای مورد نیاز برای انتخاب استانداران، تأکید کرد: استان‌ها باید محور توسعه کشور باشند و استانداری‌ها و ادارات دولتی محل اعمال سلایق شخصی و سیاسی نیستند.
وزیر کشور که در برنامه‌ای تلویزیونی حضور یافته بود در ابتدای سخنان خود با ارائه گزارشی از سفر رئیس جمهوری به استان خوزستان، گفت: «خوزستان دارای مشکلاتی است که بعضاً حل نشده است و ریاست جمهوری تأکید داشتند نخستین سفر به خوزستان باشد. انتخاب هدفمند بود و بویژه که این بخش درگیر مشکل آب بود تا تصمیم‌های لازم به‌سرعت گرفته شود.»
وحیدی در ادامه با بیان اینکه وزارت کشور تجمیع کننده فعالیت‌ها و بسیج‌کننده ظرفیت‌ها در بخش‌های مختلف کشور است گفت: وزارت کشور باید در جایگاه اصلی خود بنشیند و ارتقای کیفیت و کفایت حکمرانی رخ دهد. البته حکمرانی مشمول جریانات دولتی نیست، یک امر عمومی است که باید بین مردم و دولت تعریف شود. موفقیت و هنر بزرگ این است که نقش بیشتر را به مردم بدهیم.
به گزارش ایرنا، وزیر کشور در تشریح اعتقاد خود بر افزایش نقش مردم در اداره کشور اظهار داشت: «بوروکراسی‌ها بسیاری از هنجارهای بین مردم را از بین برده است و دولت همه‌کاره و مردم هیچ‌کاره می‌شوند؛ مردم باید در انتظار تصمیم دولت باشند و همه چیز وابسته به دولت می‌شود که این امر اشتباه است و با الگوی اسلامی ایرانی ما نمی‌خواند؛ باید این مهم بازسازی شود. حکمرانی باید با الگوهای بومی شکل گیرد.» او در این باره افزود: «در گذشته در حکمرانی آب، مردم میراب داشتند و خودشان تصمیم می‌گرفتند این نظام را ما یعنی دولت‌ها به‌هم زدیم و یک دستگاه نشانده‌ایم. از این دست مثال‌ها زیاد است و اهتمام ما شناسایی این موارد برای کاهش نقش دولت و افزایش تصدی‌گری مردم است.»
تأکید بر ضرورت اجرای سند آمایش سرزمینی
وزیر کشور در ادامه به موضوع مهم اجرای سند آمایش سرزمینی به عنوان یک سند استراتژیک بالادستی پرداخت و توضیح داد: اگر برنامه‌های مختلفی که در سطوح بخشی و استانی و ملی در تعادل قرار نگیرد، مشکل‌ساز می‌شود. ما برخی صنایع را جایی بردیم که آنجا کمبود آب داریم و در آن زمان به این مهم توجه نکردیم و این عدم تعادل، کشور را دچار مشکل کرده است. وحیدی تأکید کرد: چند سند بالادستی مهم داریم که باید خوب اجرا شود. سند آمایش سرزمینی از استراتژی‌های بالادستی برگرفته شده و این استراتژی‌ها در یک سند واحد به تجلی جغرافیایی سیاست‌های بالادستی منجر شود و در این سند همه چیز روشن است و مسیر این‌گونه مشخص می‌شود.
وحیدی با بیان اینکه اعتقاد دارد کشور باید استان محور اداره شود و نه وزارتخانه محور، درباره نقش استان‌ها در اجرای سند آمایش سرزمینی گفت: «همسو کردن و ایجاد تفاهم عمومی امری ضروری است. کسانی که قرار است این اسناد را اجرا کنند باید اختیارات لازم را برای تصمیمات داشته باشند. اختیارات در استان‌ها کم است و کسی که قرار است سرزمین و منطقه را بسازد باید امکانات و اختیارات کافی داشته باشد. باید بودجه‌ها را استانی بنویسیم و با دادن اختیارات به این سمت برویم که براساس اختیارات، بخواهیم که هر استان به نقطه خاصی برسد.»
مدیر پروازی نمی‌خواهیم
او درباره رویکرد مطلوب در انتخاب استانداران نیز با اشاره به وصیت امام خمینی(ره) که می‌فرماید استاندار باید لایق و عاقل و سازگار با مردم و متدین باشد تا آرامش در کشور ایجاد شود، گفت: امروز مشکل کشور اقتصادی است و استاندار باید مسائل اقتصادی را بشناسد و لیاقت خود را نشان دهد.
وزیر کشور سپس با بیان اینکه «استانداری و همه دستگاه‌های اداری محل اعمال سلایق شخصی و سیاسی نیستند و دستگاه اداری باید در خدمت مردم باشد»، ادامه داد: «اگر استاندار و بقیه مسئولان خود را خدمتگزار مردم ندانند از درجه اعتبار ساقط هستند. معتمدان و نمایندگان، نظراتی درباره مسئولان دارند و از مشاوره این افراد و گروه‌ها باید استفاده کنیم. حتماً از نخبگان نیز استفاده خواهیم کرد.»
وحیدی سپس با بیان این اعتقاد که «مدیر پروازی نمی‌تواند به وظایفش عمل کند. مدیر پروازی اصلاً مورد تأیید نیست و انتخاب مدیر پروازی توهین به ملت است»، تأکید کرد: «جوانگرایی و شایسته‌سالاری اصل است. انتخاب شایسته‌ها از بین جوانان مهم است. رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که باید ساز‌و‌کار را برای کادرسازی انجام دهیم. در مقام استاندار باید فرد انتخاب شده قدرت پاسخگویی داشته باشد و اولویت ما با جوانان است.» او در ادامه یادآور شد: «فرهنگ درستی نیست که ببینیم نفر بعدی کیست و تا پایان حضور آهسته‌تر بدویم. این با فرهنگ انقلابی سازگار نیست و افراد حاضر تا آمدن افراد جدید باید با تمام توان کار خود را انجام دهند.»
وزیر کشور هوشمندسازی مدیریت محدودیت‌ها را یکی از راهکارهای اتخاذی دانست و افزود: «ما پلتفرم مدیریت هوشمند را در دست داریم تا از طریق آن، متناسب با هر نقطه، شرایط را بررسی کنیم». او افزود: «باید ساختارهای قرارگاهی خود را در هر استان تقویت و هوشمند کنیم. در عین حال با مردم گفت‌و‌گو کنیم و به سؤالات آنان پاسخ دهیم. باید محدودیت‌ها را هوشمندانه اعمال کنیم.»
ضرورت مقابله ریشه‌ای با آسیب‌های اجتماعی
وزیر کشور در ادامه به موضوع آسیب‌های اجتماعی پرداخت و با بیان اینکه «این مسأله بسیار مهم است و تمرکز و توجه به آن، خواست رهبر معظم انقلاب و مردم و یک ضرورت فوری است»، گفت: «گاه ما با معلول برخورد می‌کنیم که این رویه آسیب را کوتاه مدت حل می‌کند اما حل نمی‌شود. از این‌رو باید به ریشه‌های عمیق آسیب‌های اجتماعی برسیم.»
وحیدی با تأکید بر ضرورت اشتغالزایی در روستاها به عنوان یکی از راه‌حل‌های ریشه‌ای مواجهه با حاشیه‌نشینی به عنوان یک آسیب اجتماعی ادامه داد: «۲هزار و۷۰۰ محله داریم که دچار آسیب‌های اجتماعی هستند و برنامه‌ریزی‌هایی برای حل این مسائل داریم و باید محرومیت‌ها را رفع کنیم.»
او درباره قاچاق کالا نیز گفت: به قاچاق کالا باید نگاه سیستمی داشت و مبدأ تا مقصد آن را بررسی کرد. این نگاه مبدأ تا مصرف را اگر سیستماتیک تجزیه و تحلیل کنیم می‌توانیم جلوی قاچاق را بگیریم. وزیر کشور افزود: باید گمرک و سیستم انبار و مبدأ کالای قاچاق را رصد کرد. نظام بانکی نیز باید دقت بیشتری داشته باشد و معتقدم قاچاق چیزی نیست که نتوان بر آن غلبه کرد.
تقویت اقتصاد مرزی راهکار مواجهه با پدیده کولبری
وزیر کشور در ادامه سخنان خود کولبری را عارضه‌ای دانست که باید برای آن فکر کرد و ادامه داد: اگر اقتصاد مرزی خود را تقویت کنیم این بخش شکوفا می‌شود. باید با طرح مناسبی این عزیزان را درگیر فعالیت‌های مفید اقتصادی کنیم و توجه به اقتصاد مرزها امری ضروری است.
وحیدی درباره امنیت مرزی نیز یادآور شد: امنیت مرزی ما با حضور نیروهای مسلح و بویژه نیروی انتظامی برقرار است؛ دشمن به دنبال خدشه وارد کردن است اما تلاش‌های دشمنان بی‌حاصل مانده است. او افزود: گروه‌های تروریستی در بخش‌هایی برای ورود تلاش می‌کنند اما با مسدود کردن مرزها، امنیت برقرار است و این اقدام ادامه خواهد یافت.
وزیر کشور درباره مبارزه با قاچاق مواد مخدر نیز با بیان اینکه در این موضوع باید به‌طور جدی با برخی کشورها دیپلماسی مؤثر داشته باشیم، گفت: «باید مبارزه و کنترل مواد مخدر در مرز و داخل کشور وجود داشته باشد. مسأله اصلی این است که باید تقاضای مواد مخدر را کاهش دهیم که موضوعی فرهنگی و اجتماعی است. ترک اعتیاد و بازگشت به اجتماع باید در قالب بسته‌ای کامل دنبال شود و جزو اولویت‌ها باشد.» او درباره برخی ناامنی‌های داخلی هم با قدردانی از خدمات نیروی انتظامی تأکید کرد: «اقتدار این نیرو نباید جایی خدشه‌دار شود. امنیت فردی و اجتماعی بزرگترین اقتدار است و این نیرو مردم محور و جامعه محور است. باید تلاش کنیم مشکلات این نیرو را حل کنیم.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7712/1/585680/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها