رئیس جمهوری تأکید کرد که عرضه های دولتی بدون تعلل ادامه یابد

عرضه دارایی‌های سودآور دولتی در بورس


گروه اقتصادی |  در سال‌های گذشته افت و خیز بورس تنها برای حدود 10 میلیون نفری که کد سهامداری داشتند بخصوص برای کمتر از یک میلیون نفری که فعال بودند، اهمیت داشت. اما هم‌اکنون با صدور 50 میلیون کد سهامداری بیش از 60 درصد از جمعیت ایران به نوعی پیگیر اخبار بازار سرمایه هستند و افت و خیز آن برای آنها اهمیت زیادی دارد. برهمین اساس، طی ماه‌های اخیر با هر اصلاحی بخش عمده‌ای از سهامداران نگران می‌شوند و به‌طور طبیعی از ترس زیان در مواقع منفی شدن بازار وارد صف‌های فروش می‌شوند.
این درحالی است که از بیستم مرداد ماه بازار سهام وارد فاز اصلاحی شده است. در 19 مرداد ماه شاخص تا ارتفاع 2 میلیون و 78 هزار واحد پیش رفته بود، اما در روز 20 مرداد انتشار خبر منتفی شدن صندوق دارادوم، استارت عقبگرد بازار را زد. هرچند در روز نخست اعلام این خبر شاخص کل تنها 13 هزار واحد کاهش یافت، اما با منفی شدن جو روانی بازار و افزایش فشار عرضه در روزهای بعد رکوردهای تازه‌ای از عقبگرد شاخص تجربه شد تا جایی که تنها در دو روز نخست هفته جاری شاخص کل با افت 8.1 درصدی مواجه شده است.
درمجموع از روز 20 تا 26 مرداد یعنی طی 5 روز کاری بورس، شاخص کل 264 هزار و 973 واحد معادل 12.7 درصد عقب نشسته است.
با وجودی که همواره پس از رشد شارپی بازار باید منتظر اصلاح بود و بخشی از این افت شاخص را باید به حساب اصلاح ذاتی بازار گذاشت، اما برخی از اخبار طی هفته‌های اخیر باعث تقویت جو منفی در این بازار شده است به‌طوری که برخی از سهامداران برای جلوگیری از زیان‌های احتمالی به فروش سهام خود اقدام می‌کنند. این باعث شده است تا عرضه برتری شدیدی نسبت به تقاضا بخصوص در سهم‌های شاخص‌ساز و بزرگ بازار داشته باشد.
در همین راستا دیروز بزرگترین افت شاخص بورس رقم خورد. پس از افت 72 هزار واحدی روز شنبه در دومین روز هفته شاخص کل 89 هزار و 696 واحد برابر با 4.7 درصد عقب‌نشینی کرد و با این ریزش شاخص کل دوباره به کانال 1.8 میلیون واحد بازگشت. همچنین ارزش بازار بورس که در هفته گذشته به بیش از 7700 هزار میلیارد تومان رسیده بود دیروز با افت 1000 هزار میلیارد تومانی به 6788 هزار میلیارد تومان رسید.
گرچه ریزش 12 درصدی شاخص بورس برای سهامداران نگران‌کننده است، اما روز گذشته اتفاقات مهمی رخ داد که نشان‌دهنده تداوم حمایت دولت به عنوان مهمترین رکن رونق بازار است. دراین زمینه سخنان رئیس جمهوری در نشست ستاد هماهنگی اقتصادی درخصوص ادامه عرضه‌های اولیه در بورس و سیاست دولت برای آرامش در اقتصاد حاکی از عزم دولت برای حمایت از این بازار است. علاوه براین دراین روز به تعویق افتادن فروش اوراق سلف نفتی که قرار بود دیروز آغاز شود نیز به عنوان یکی از اخباری که در روند حرکتی شاخص تا حدودی مؤثر بود، اهمیت داشت.
روحانی: تداوم عرضه‌های دولتی سودآور در بورس به‌طور منظم
در همین حال رئیس جمهوری هم گفت: عرضه‌های متنوع، سودآور و مطمئن از دارایی‌های دولتی و عمومی در بورس طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته با نظم و استمرار تداوم خواهد یافت و نباید در این موضوع هیچ کندی و تعللی صورت بگیرد.
حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، اصلی‌ترین سیاست دولت را ایجاد آرامش در اقتصاد و همچنین ثبات در تصمیمات و سیاست‌ها و نبود ابهام و نگرانی نسبت به آینده اقتصاد کشور دانست و تأکید کرد: ایجاد فضایی مطمئن، آرام و باثبات و دادن اطمینان خاطر به مردم نسبت به آینده اقتصاد کشور همواره مورد تأکید و توجه دولت بوده است.
روحانی خاطرنشان کرد: دولت اجازه نداد که بدخواهان ایران به اهداف خود در آسیب زدن به اقتصاد کشور دست یابند اگر چه ممکن است در این جنگ شدید اقتصادی، کندی‌هایی در تحقق اهداف و روند اجرای برنامه‌های دولت ایجاد شده باشد.
رئیس جمهور با تأکید بر لزوم فراهم کردن زمینه افزایش مشارکت مردم در اقتصاد و کمک به جهش تولید، تقویت بازار سرمایه را از جمله راه‌های تحقق این هدف برشمرد و افزود: بازار سرمایه ظرفیت قابل توجهی برای هدایت نقدینگی جامعه به سمت تولید و افزایش سرمایه‌گذاری و اشتغال دارد.
روحانی با اشاره به تصمیم دولت در اجرای سیاست تقویت بورس اظهار داشت: عرضه‌های متنوع، سودآور و مطمئن از دارایی‌های دولتی و عمومی در بورس طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته با نظم و استمرار تداوم خواهد یافت و نباید در این موضوع هیچ کندی و تعللی صورت بگیرد.
رئیس جمهوری گفت: کارشناسان بازار سرمایه نوسانات تصحیح کننده در بورس را امری عادی و طبیعی می‌دانند اما در عین حال باید از ناهماهنگی در اظهارنظرها و اقدامات اجتناب شود.
حمایت دولت و مجلس از بازار سرمایه ادامه دارد
در حال حاضر متغیر منفی خاصی در اقتصاد کشور وجود ندارد که بخواهد منجر به روند نزولی شدید در بازار سرمایه شود و آنچه شاهد آن هستیم بخشی از فرآیند طبیعی بازار برای اصلاح قیمت‌هاست.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس تهران، محمدحسن ابراهیمی سروعلیا، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، ضمن بیان مطلب بالا، گفت: بازار سرمایه متشکل از روندهای صعودی و نزولی است و این مسأله به‌طور پیوسته در بورس اتفاق می‌افتد.
وی افزود: با این حال، برخی از سهامداران تازه وارد که در روزهای صعودی بازار به آن پیوسته‌اند، تجربه روندهای نزولی را نداشته و با مشاهده کاهش قیمت سهم اقدام به فروش می‌کنند که این شیوه هیجانی به نفع آنان نیست. ابراهیمی سرو علیا، با توجه دادن عموم سهامداران به نوسانات طبیعی بازار سرمایه عنوان داشت: به‌طور معمول در این شرایط برخی حرفه‌ای‌ها اقدام به خرید سهام هم می‌کنند.
معاون سازمان بورس با رد شایعاتی دال بر عدم حمایت دولت و مجلس از بازار سرمایه گفت: رئیس جمهوری از مردم برای حضور در بازار سرمایه دعوت به عمل آورده‌ و نمایندگان مجلس نیز به صورت مستمر پیگیر وضعیت بازار سرمایه هستند.
ابراهیمی سروعلیا به سهامدارانی که با ساز و کار بازار سرمایه آشنایی کامل ندارند توصیه کرد از طریق سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری کنند.
وی اضافه کرد: شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و سبدگردان که دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار هستند می‌توانند در سرمایه‌گذاری افراد ناآشنا با بازار سرمایه کمک زیادی کنند.
ابراهیمی سروعلیا در پایان خاطرنشان کرد: از عموم سرمایه‌گذاران انتظار می‌رود تحت تأثیر گروه‌های مجازی غیرمجاز که گاهی اطلاعات غیرواقع در مورد سهام به مردم می‌دهند، قرار نگیرند و با آگاهی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنند.

برش
عرضه اوراق سلف نفتی به تعویق افتاد

بورس انرژی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: برنامه زمان‌بندی عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام صادراتی تغییر کرد.
دراین اطلاعیه آمده است: «به اطلاع می‌رساند با عنایت به تغییر برنامه زمان‌بندی عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام صادراتی در نمادهای معاملاتی «سنفت 002» و «سنفت 003»، پذیره‌نویسی این اوراق به تاریخ دیگری موکول شده است. بدیهی است به محض تعیین و اعلام زمانبندی جدید از سوی عرضه کننده این اوراق، بورس انرژی ایران اقدام به اطلاع‌رسانی خواهد کرد.» پیش از این بورس انرژی روز 24 مردادماه  در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نخستین مرحله از فروش اوراق سلف نفتی با عرضه بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت یکشنبه آینده ۲۶ مردادماه در تالار بورس انرژی عرضه خواهد شد. در این اطلاعیه تأکید شده است که ۵۲۹ هزار و ۳۱۲ بشکه نفت خام سنگین ایران در روز یکشنبه عرضه خواهد شد. قیمت هر بشکه ۹۴۴ هزار و ۶۲۲ تومان تعیین شده است. اوراق سلف نفتی دو ساله بوده و سر رسید قرارداد ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ است. همچنین ذکر شده است که حداقل خرید برای هر نفر در این عرضه اولیه یک بشکه و حداکثر ۲۰ هزار بشکه است. حداکثر ۱۰ روز کاری پس از پایان دوره عرضه اولیه معاملات ثانویه این اوراق آغاز می‌شود و ساعت معاملات ثانویه نیز از ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ روزهای کاری بازار سرمایه تعیین شده است.
پس از انتشار این خبر، عده‌ای آن را با طرح گشایش اقتصادی که چندی پیش رئیس جمهوری وعده آن را داده بود، یکی دانستند. طبق این طرح دولت در نظر دارد این امکان را برای مردم ایجاد کند تا بتوانند بر اساس توان خود از یک تا ۱۰۰ هزار بشکه  نفت بخرند. در این راستا، سید علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی برای برطرف کردن سوء تفاهم پیش آمده اعلام کرد که انتشار اوراق سلف نفتی با طرح اعلامی رئیس جمهوری متفاوت است. به گفته وی، طرح اعلامی رئیس جمهوری، در صورت نهایی شدن الزامات حقوقی و مقررات اجرایی آن در قالب یک برنامه و از طریق مراجع ذیربط اطلاع‌رسانی خواهد شد و با انتشار اوراق سلف در روز یکشنبه تفاوت دارد. همچنین کارشناسان تأکید کردند که این طرح همان طرحی است که هر سال شاهد انجام آن هستیم و ارتباطی با طرح جدید دولت ندارد.  همچنین وزیر نفت گفت: مشکل قانونی فروش اوراق سلف نفتی در بازار بورس با مشارکت مجلس و دیوان محاسبات و سازمان بورس حل خواهد شد. بیژن نامدار زنگنه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به عدم صدور مجوز در بودجه سال ۹۹ برای فروش سلف نفت در بورس انرژی، وزارت نفت چگونه تصمیم به فروش این اوراق گرفته است، گفت: موضوع ماهیتی فروش اوراق سلف نفتی در حقیقت فروش اوراق مشارکت بوده و قرار است، با حضور دیوان محاسبات، کمیسیون برنامه و بودجه، وزارت نفت و سازمان بورس طی جلسه‌ای بررسی و راه حلی برای آن پیدا شود. وی تصریح کرد: ما می‌خواهیم همان اوراق مشارکتی را که در قانون ذکر شده در این طرح را بفروشیم اما بحث اصلی این است که سازمان بورس باید یک ضمانت نفتی انجام دهد که این موضوع با کمک مجلس بررسی و حل خواهد شد.






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7421/1/551692/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها