ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام صادق(ع):
مردم را با غیر زبان خود [به مذهب خویش] دعوت کنید، تا پارسایى و سختکوشى [در عمل و عبادت] و نماز و خوبى را از شما ببینند؛ زیرا اینها، خود [بهترین] مبلغند.
الکافی: ج 2، ص 78
مردم را با غیر زبان خود [به مذهب خویش] دعوت کنید، تا پارسایى و سختکوشى [در عمل و عبادت] و نماز و خوبى را از شما ببینند؛ زیرا اینها، خود [بهترین] مبلغند.
الکافی: ج 2، ص 78
اولیور استون نمیخواست با کسی جز حاج نادر حرف بزند
محمد حمیدیمقدم: زمانی که اولیور استون به ایران آمد اصلاً نمیخواست با کسی صحبت کند و میگفت فقط میخواهم با نادر طالبزاده صحبت کنم؛ این موضوع سطح نگرش او را میرساند که چطور یک فیلمساز بینالمللی شیفته صحبت با او است و آن گفتوگو از نقاط درخشان سینمای ما شد. حاج نادر نقش پررنگی در فضای مستند کشور دارد، هر جایی که لازم به حضور ایشان بود، حاضر بود. حاج نادر متعلق به تمام تفکرات حاضر میان جوانان ایران بود. او زمانی در بخش بینالملل فارابی و زمانی هم به تلویزیون آمد. این مورد باز هم در وجود او مشهود بود اما سر پرشوری داشت و با مدیریت میانهای نداشت، هیچ وقت ترسی از قضاوت شدن نداشت و همیشه صادق بود. این صداقت او را برای همه فکرها قابل احترام میکرد.
بخشی از صحبتهای دبیر جشنواره سینما حقیقت
بخشی از صحبتهای دبیر جشنواره سینما حقیقت
فضائل حضرت فاطمه (س) در منابع برادران اهل سنت
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
حضرت فاطمه (س) از جایگاه ویژهای در مکتب اسلام برخوردار است و قرآن کریم در پاسداری از حرمتش، وی را «خیر کثیر» نامیده است. رسول خدا (ص) که در کلام و رفتارش سستی و جانبداری عاطفی راه ندارد، در تکریم وی آشکارا همت گمارده و به احترامش مقابل چشم دیگران از جای برمیخاست و دست آن حضرت را بوسیده و بر جای خود مینشاند. به گواه تاریخ، رفتاری که پیامبر خاتم در حق حضرت فاطمه به جای آورده و یا جملات نغز و بلندی که در وصف حضرتش فرموده، به منظور صرف تجلیل و تکریم از وی نبوده، بلکه معرف شأن و منزلت سیده زنان عالم حضرت فاطمه زهرا (س) است. چنین است که عالمان دین با هر گرایش و مذهبی بر مقام معنوی حضرتش تأکید دارند و او را تجلی کمال انسانی و فضائل معنوی دانسته و از کرامت و عظمتش به وضوح یاد کرده و مقام وی را در دستگاه ربوبی رفیع و والا شمردهاند. وجود گرانقدر حضرت فاطمه (س) زندگی معنوی و موقعیت اجتماعی مسلمانان را تحت تأثیر قرار داد و جایگاه شایسته و والای فرزند آدم را ارتقا بخشید.
از این رو معرفی و ترویج فضائل حضرت زهرا (س) به عنوان نمونه فضیلت و کرامت، مورد اهتمام عالمان دین اعم از شیعه و سنی قرار گرفته و با نگارش کتابهای متعدد به ذکر فرازهایی از آن همه توفیق یافتند. این مجموعهها ضمن برانگیختن حس احترام نسبت به مقام و جایگاه ویژه حضرت فاطمه (س) موقعیتی فراهم میآورند که شخصیت تحسینبرانگیز حضرتش، ملاک و معیار راستین شریعت اسلامی شمرده شده و مفاهیم مکتب در سیره عملی آن حضرت به دست آید.
در پرتو سیره عملی حضرت فاطمه (س) فرد مسلمان دارای آنچنان موقعیتی میشود که میتواند با تعهد و فضیلت به برپایی مناسبات اخلاقی، خیرخواهانه و حساس نسبت به سرنوشت دیگران، اهتمام ورزیده و به جامعهای سرشار از دوستی و مهرورزی دست یابد.
چنین است که بسیاری از دانشمندان اهل سنت درباره حضرت فاطمه زهرا (س) و فضائلش قلم به دست گرفته و گزارشهایی در احوال و زندگانی آن حضرت نوشتهاند. از این رو منابع حدیثی اهل سنت، شامل کتابهای تاریخی، سیره، شرح حال، جوامع حدیثی، معجمهای حدیثی و... از قرن دوم هجری به این سو دارای گزارههای متقنی پیرامون ارجمندیهای یگانه بانوی جهان اسلام و دخت گرامی پیامبر اسلام (ص) است. راویان این احادیث علاوه بر رسول خدا(ص)، از اهل بیت آن حضرت (ع)، همسران، منسوبان و اصحاب حضرتش احادیثی روایت کردهاند که چهره تابناک و نورانی حضرت فاطمه (س) را مینمایاند و در هیچ کجا از منابع عالمان اهل سنت طعن و کنایهای نسبت به حضرت زهرا(س) وجود ندارد. از جمله احادیث موثقی که در منابع برادران اهل سنت روایت شده، حدیث مشهور کسا است که حضرت فاطمه (س) محور و کانون این حدیث است. همچنین در منابع حدیثی برادران اهل سنت، فضائل و ویژگیهای اخلاقی – معنوی حضرت فاطمه (س) به نحو مکرر و مبسوطی ذکر شده است.در این منابع به واقعه مباهله اشاره صریح شده و به نقل از راویان، حضرت فاطمه (س) مصداق «نسائنا» شمرده شده است.
همچنین از قول انس بن مالک آمده است: رسول خدا(ص) مدت شش ماه برای رفتن به نماز صبح از کنار خانه فاطمه عبور میکرد و میفرمود: «الصلاة یا أهل بیت محمد، انّما یرید الله لیُذهـب عنکـم الرجـس أهل البـیت و یطهـّرکم تطهیرا» (الاحـزاب، 33) به درسـتی که خداوند میخواهد تا پلیدی را از شما اهل بیت بزداید و شما را پاک و پاکیزه نماید.
همچنین براساس روایات منابع برادران اهل سنت، حضرت فاطمه (س) محبوبترین فرد نزد پیامبر(ص) بوده و این علاقه به سبب نسبت پدر و فرزندی نبوده، بلکه به سبب جایگاه و مقام حضرت زهرا(س) بود، زیرا رسول خدا(ص) دارای دختران دیگر نیز بود. درهمین رابطه ابن اثیر و سایر محدثین اهل سنت به نقل از عایشه همسر رسول خدا(ص) در کتاب خود آورده است: «جمیع بن عمیر تیمی میگوید؛ نزد عایشه رفتم و از او پرسیدم: پیامبر(ص) چه کسی را بیش از همه دوست میدارد، گفت فاطمه. سؤال شد ازمردان چه کسی را؟ گفت: همسرش را» همچنین طبرانی و ابن اثیر به نقل از سلسله روات خود نقل کردهاند که رسول خدا(ص) به فاطمه فرمود: «انّ الله یغضب لغضبک و یرضی لرضاک»، (خداوند با خشم تو خشمناک و از رضایت تو خشنود میگردد.)
دبیر گروه پایداری
حضرت فاطمه (س) از جایگاه ویژهای در مکتب اسلام برخوردار است و قرآن کریم در پاسداری از حرمتش، وی را «خیر کثیر» نامیده است. رسول خدا (ص) که در کلام و رفتارش سستی و جانبداری عاطفی راه ندارد، در تکریم وی آشکارا همت گمارده و به احترامش مقابل چشم دیگران از جای برمیخاست و دست آن حضرت را بوسیده و بر جای خود مینشاند. به گواه تاریخ، رفتاری که پیامبر خاتم در حق حضرت فاطمه به جای آورده و یا جملات نغز و بلندی که در وصف حضرتش فرموده، به منظور صرف تجلیل و تکریم از وی نبوده، بلکه معرف شأن و منزلت سیده زنان عالم حضرت فاطمه زهرا (س) است. چنین است که عالمان دین با هر گرایش و مذهبی بر مقام معنوی حضرتش تأکید دارند و او را تجلی کمال انسانی و فضائل معنوی دانسته و از کرامت و عظمتش به وضوح یاد کرده و مقام وی را در دستگاه ربوبی رفیع و والا شمردهاند. وجود گرانقدر حضرت فاطمه (س) زندگی معنوی و موقعیت اجتماعی مسلمانان را تحت تأثیر قرار داد و جایگاه شایسته و والای فرزند آدم را ارتقا بخشید.
از این رو معرفی و ترویج فضائل حضرت زهرا (س) به عنوان نمونه فضیلت و کرامت، مورد اهتمام عالمان دین اعم از شیعه و سنی قرار گرفته و با نگارش کتابهای متعدد به ذکر فرازهایی از آن همه توفیق یافتند. این مجموعهها ضمن برانگیختن حس احترام نسبت به مقام و جایگاه ویژه حضرت فاطمه (س) موقعیتی فراهم میآورند که شخصیت تحسینبرانگیز حضرتش، ملاک و معیار راستین شریعت اسلامی شمرده شده و مفاهیم مکتب در سیره عملی آن حضرت به دست آید.
در پرتو سیره عملی حضرت فاطمه (س) فرد مسلمان دارای آنچنان موقعیتی میشود که میتواند با تعهد و فضیلت به برپایی مناسبات اخلاقی، خیرخواهانه و حساس نسبت به سرنوشت دیگران، اهتمام ورزیده و به جامعهای سرشار از دوستی و مهرورزی دست یابد.
چنین است که بسیاری از دانشمندان اهل سنت درباره حضرت فاطمه زهرا (س) و فضائلش قلم به دست گرفته و گزارشهایی در احوال و زندگانی آن حضرت نوشتهاند. از این رو منابع حدیثی اهل سنت، شامل کتابهای تاریخی، سیره، شرح حال، جوامع حدیثی، معجمهای حدیثی و... از قرن دوم هجری به این سو دارای گزارههای متقنی پیرامون ارجمندیهای یگانه بانوی جهان اسلام و دخت گرامی پیامبر اسلام (ص) است. راویان این احادیث علاوه بر رسول خدا(ص)، از اهل بیت آن حضرت (ع)، همسران، منسوبان و اصحاب حضرتش احادیثی روایت کردهاند که چهره تابناک و نورانی حضرت فاطمه (س) را مینمایاند و در هیچ کجا از منابع عالمان اهل سنت طعن و کنایهای نسبت به حضرت زهرا(س) وجود ندارد. از جمله احادیث موثقی که در منابع برادران اهل سنت روایت شده، حدیث مشهور کسا است که حضرت فاطمه (س) محور و کانون این حدیث است. همچنین در منابع حدیثی برادران اهل سنت، فضائل و ویژگیهای اخلاقی – معنوی حضرت فاطمه (س) به نحو مکرر و مبسوطی ذکر شده است.در این منابع به واقعه مباهله اشاره صریح شده و به نقل از راویان، حضرت فاطمه (س) مصداق «نسائنا» شمرده شده است.
همچنین از قول انس بن مالک آمده است: رسول خدا(ص) مدت شش ماه برای رفتن به نماز صبح از کنار خانه فاطمه عبور میکرد و میفرمود: «الصلاة یا أهل بیت محمد، انّما یرید الله لیُذهـب عنکـم الرجـس أهل البـیت و یطهـّرکم تطهیرا» (الاحـزاب، 33) به درسـتی که خداوند میخواهد تا پلیدی را از شما اهل بیت بزداید و شما را پاک و پاکیزه نماید.
همچنین براساس روایات منابع برادران اهل سنت، حضرت فاطمه (س) محبوبترین فرد نزد پیامبر(ص) بوده و این علاقه به سبب نسبت پدر و فرزندی نبوده، بلکه به سبب جایگاه و مقام حضرت زهرا(س) بود، زیرا رسول خدا(ص) دارای دختران دیگر نیز بود. درهمین رابطه ابن اثیر و سایر محدثین اهل سنت به نقل از عایشه همسر رسول خدا(ص) در کتاب خود آورده است: «جمیع بن عمیر تیمی میگوید؛ نزد عایشه رفتم و از او پرسیدم: پیامبر(ص) چه کسی را بیش از همه دوست میدارد، گفت فاطمه. سؤال شد ازمردان چه کسی را؟ گفت: همسرش را» همچنین طبرانی و ابن اثیر به نقل از سلسله روات خود نقل کردهاند که رسول خدا(ص) به فاطمه فرمود: «انّ الله یغضب لغضبک و یرضی لرضاک»، (خداوند با خشم تو خشمناک و از رضایت تو خشنود میگردد.)
کوتاه نوشت از مستندهای جشنواره حقیقت
آخوندی برای همه، حتی معتاد محل
مصطفی وثوقکیا
روزنامه نگار
امروز آخرین روز اکرانهای جشنواره مستند حقیقت است. در این گزارش مختصر چند مستند را بررسی میکنیم.
1- آقانعمت/ جنگ با زندگی و طبیعت
کوهستان سرد و خشن است ولی آدمهایی که در دل آن رفت و آمد میکنند اهل دل هستند و نرم خو. همین آقا نعمت این مستند که برای زندگیاش تلاش میکند و از آن طرف هم میخواهد رکورد صعود چهارجانبه به دماوند را در زمستان هم از خود به جای گذارد ظاهراً که صعود تابستانی این قله آن هم از چهار جهت دلش را راضی نکرده تا به جنگ کوه رفته و در زمستان استخوانسوز و در سرمای 35 درجه زیر صفر هم خودش را محک بزند. این عزم و ارادهای که در آقا نعمت است که حتی دل نگران فیلمبردار اثرش است شاید زندگی آشفتهاش را درمان کند و گرفتاریهایش را التیام بخشد. مستند با این همه میخواهد شرایط صعود را نشان دهد عملاً وارد زندگی راوی میشود و بخشی از مسائل و مشکلات وی را هم نمایش میدهد.
2- شهر گمشده/ برای مظلومیت آبادان و یک ناکامی
مهدی افشارنیک در مستند جدیدش هم جنوب را رها نکرده است و این بار سراغ معضلات شهر آبادان رفته و پای حرف و درددل اهالی این شهر نشسته است. مستند اما بار سختی را برمی دارد که نمیتواند آن را به زمین بگذارد. کارگردان میخواهد همه مسائل و مشکلات آبادان را بررسی کند و برای همه دلیل پیدا کند برای همین تبدیل میشود به یک ملغمه که میخواهد به هر ریسمانی چنگ بزند. خواه آن ریسمان یک نوستالژی از سالیان دور شهر آبادان باشد خواه یه روایت و خاطره از دوران جنگ. در حال مستند با این نگاه دغدغه شریفی دارد اما در رساندن حرفش ابتر میماند.
3- غیرمسکونی/ یک آخوند همه فن حریف
لابد شنیدهاید که میگویند بهترین امام جمعه امام جمعهای است که امام شنبه هم باشد یعنی فقط روزهای جمعه خطبه نخواند و تا هفته بعد خلاص. حالا شاید این را درباره برخی امامان جماعت مساجد هم بتوان گفت. برخیشان اما امام شب و روز هستند. برای مردم و محلهشان احساس وظیفه میکنند. اگر محله حاشیه نشین باشد که کار دوچندان است و سخت. راوی و سوژه مستند غیرمسکونی هم همین حالت را دارد. در یک محله حاشیهای شهر مشهد امام جمعه است ولی زندگیاش را برای آنها وقف میکند تا جایی که دچار مشکلات خانوادگی میشود. این آقای روحانی شب احیا میرود کنار معتادان محله برایشان احیا میگیرد و دلسوز آنهاست. برای زنان بیسرپرست شغل مهیا میکند و حتی برای کودکان و نوجوانان محله هم فکر دارد و مسابقه برگزار میکند. خداداد عزیزی را به مسابقات محله میکشاند تا انگیزه برای بچهها شود وخودش میشود بوقچی مسابقات. مخلص کلام که یک امام جماعت تمام عیار برای یک محله. کاش تکثیر شوند.
4 -تکههایی از بهشت/ جستوجوی خوشبختی از بقایای شهاب سنگ
الان که این را میخوانید مراکش یا رفته فینال جام جهانی یا ردهبندی اما خب ما میخواهیم درباره مستندی از این کشور صحبت کنیم که در بیابانهای این کشور میگذرد. روایت دو مرد که بهدنبال شهاب سنگ هستند. یکی بیابان نشین و دوره گرد که برای بهتر کردن زندگیاش میرود دنبال سوختههای شهاب سنگ سقوط کرده تا بقایای آن برای زندگیاش رفاه و آرامش بیاورد و دیگری دانشمندی که از دل این سوخته بهدنبال چیز جدیدتر است اما وجه مشترک هر دو آنها زندگی است و تلاش و کوشش برای آیندهای بهتر.
روزنامه نگار
امروز آخرین روز اکرانهای جشنواره مستند حقیقت است. در این گزارش مختصر چند مستند را بررسی میکنیم.
1- آقانعمت/ جنگ با زندگی و طبیعت
کوهستان سرد و خشن است ولی آدمهایی که در دل آن رفت و آمد میکنند اهل دل هستند و نرم خو. همین آقا نعمت این مستند که برای زندگیاش تلاش میکند و از آن طرف هم میخواهد رکورد صعود چهارجانبه به دماوند را در زمستان هم از خود به جای گذارد ظاهراً که صعود تابستانی این قله آن هم از چهار جهت دلش را راضی نکرده تا به جنگ کوه رفته و در زمستان استخوانسوز و در سرمای 35 درجه زیر صفر هم خودش را محک بزند. این عزم و ارادهای که در آقا نعمت است که حتی دل نگران فیلمبردار اثرش است شاید زندگی آشفتهاش را درمان کند و گرفتاریهایش را التیام بخشد. مستند با این همه میخواهد شرایط صعود را نشان دهد عملاً وارد زندگی راوی میشود و بخشی از مسائل و مشکلات وی را هم نمایش میدهد.
2- شهر گمشده/ برای مظلومیت آبادان و یک ناکامی
مهدی افشارنیک در مستند جدیدش هم جنوب را رها نکرده است و این بار سراغ معضلات شهر آبادان رفته و پای حرف و درددل اهالی این شهر نشسته است. مستند اما بار سختی را برمی دارد که نمیتواند آن را به زمین بگذارد. کارگردان میخواهد همه مسائل و مشکلات آبادان را بررسی کند و برای همه دلیل پیدا کند برای همین تبدیل میشود به یک ملغمه که میخواهد به هر ریسمانی چنگ بزند. خواه آن ریسمان یک نوستالژی از سالیان دور شهر آبادان باشد خواه یه روایت و خاطره از دوران جنگ. در حال مستند با این نگاه دغدغه شریفی دارد اما در رساندن حرفش ابتر میماند.
3- غیرمسکونی/ یک آخوند همه فن حریف
لابد شنیدهاید که میگویند بهترین امام جمعه امام جمعهای است که امام شنبه هم باشد یعنی فقط روزهای جمعه خطبه نخواند و تا هفته بعد خلاص. حالا شاید این را درباره برخی امامان جماعت مساجد هم بتوان گفت. برخیشان اما امام شب و روز هستند. برای مردم و محلهشان احساس وظیفه میکنند. اگر محله حاشیه نشین باشد که کار دوچندان است و سخت. راوی و سوژه مستند غیرمسکونی هم همین حالت را دارد. در یک محله حاشیهای شهر مشهد امام جمعه است ولی زندگیاش را برای آنها وقف میکند تا جایی که دچار مشکلات خانوادگی میشود. این آقای روحانی شب احیا میرود کنار معتادان محله برایشان احیا میگیرد و دلسوز آنهاست. برای زنان بیسرپرست شغل مهیا میکند و حتی برای کودکان و نوجوانان محله هم فکر دارد و مسابقه برگزار میکند. خداداد عزیزی را به مسابقات محله میکشاند تا انگیزه برای بچهها شود وخودش میشود بوقچی مسابقات. مخلص کلام که یک امام جماعت تمام عیار برای یک محله. کاش تکثیر شوند.
4 -تکههایی از بهشت/ جستوجوی خوشبختی از بقایای شهاب سنگ
الان که این را میخوانید مراکش یا رفته فینال جام جهانی یا ردهبندی اما خب ما میخواهیم درباره مستندی از این کشور صحبت کنیم که در بیابانهای این کشور میگذرد. روایت دو مرد که بهدنبال شهاب سنگ هستند. یکی بیابان نشین و دوره گرد که برای بهتر کردن زندگیاش میرود دنبال سوختههای شهاب سنگ سقوط کرده تا بقایای آن برای زندگیاش رفاه و آرامش بیاورد و دیگری دانشمندی که از دل این سوخته بهدنبال چیز جدیدتر است اما وجه مشترک هر دو آنها زندگی است و تلاش و کوشش برای آیندهای بهتر.
فضای مجازی
یاد
بهزاد غریبپور گرافیست پیشکسوت و تصویرگر در ۶۵ سالگی دار فانی را وداع گفت.
بهزاد غریبپور سال ۱۳۳۶ در شهر سنندج متولد شد. او دانشآموخته رشته گرافیک دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود، با تأسیس استودیوی «تینو گرافیک» در سال ۱۳۶۳، فعالیت خود در حیطه تصویرگری و طراحی گرافیک و تبلیغات را پیگرفت که تا ۱۳۹۴ ادامه داشت. تدریس در دانشکده هنرهای زیبا و دانشگاه هنر و دهها دوره و کارگاه آموزش تخصصی تصویرگری و طراحی کتاب از دیگر فعالیتهای فرهنگی غریبپور بوده است.او همچنین مدیریت هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انتشارات افق، محراب قلم، قدیانی، سروش و غیره را نیز عهدهدار بوده است. غریبپور ازسال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۳ عضو هیأت داوران بسیاری از جشنوارههای تجسمی بوده که دوسالانه تصویرگری تهران، جشنواره تصویرگری شاهکارهای ادبی و جشنواره هنرهای تجسمی فجر از آن جمله هستند. از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ عضو نخستین هیأت مدیره انجمن تصویرگران ایران بوده است. از فعالیتهای بینالمللی غریبپور میتوان به شرکت در گردهمایی طراحی کتاب آسیاپاسیفیک یونسکو، سال ۱۹۸۴ در ژاپن اشاره کرد. همچنین او در سال ۱۹۹۹ عضو هیأت داوران جشنواره نوما، در همان مرکز فرهنگی یونسکو بود. غریبپور سال ۲۰۰۱ به دعوت یونسکو در براتیسلاوا کارگاه برگزار کرد و سال ۲۰۰۳ عضو هیأت داوران جشنواره براتیسلاوا بود.«راز آبگیر»، «سبزپوش مهربان»، «چهل قصه»، «ترانههای کودکان»، «بزبزقندی»، «پرنده طلایی» و «همه حق دارند»، از جمله کتابهایی هستند که وی تصویر کرده است. غریبپور همچنین تصویرگر دهها طرح جلد و پوستر بوده است.
نما و رسانه
در آستانه شب یلدا، شبکههای سیما برنامههای متنوعی را برای طولانیترین شب سال تدارک میبینند. «پنج ستاره» و «سلام تهران» نیز خودش را آماده حضور در این کنداکتور مهم میکند. مسابقه «پنج ستاره» شبکه پنج سیما، قرار است ویژه برنامه 120 دقیقهای این شبکه تلویزیونی در شب یلدا باشد. براساس پیگیریهای تسنیم، این مسابقه که با اجرای حسین رفیعی در حال آمادهسازی است، همچون برخی ویژه برنامههای دیگر با دعوت از چهرههای هنری، فرهنگی و ورزشی شبی متفاوت را برای یلدای ایرانیان تدارک میبیند. همچنین قرار است «سلام تهران» دیگر ویژه برنامه شبکه 5 سیما در شب یلدا باشد.
انیمیشن سینمایی لوپتو به کارگردانی عباس عسگری و انیمیشن کوتاه بیا آشتی کنیم به کارگردانی عبدالله علیمراد از آثار مرکز انیمیشن سوره در بخش رقابتی جشنواره بینالمللی فیلم کودکان احمدآباد که در کشور هند برگزار میشود، به نمایش درمیآیند.چهارمین دوره این جشنواره که از ۲۴ تا ۲۹ دسامبر برابر با ۳ تا ۸ دی ماه برگزار میشود، با هدف جذب مخاطب بیشتر برای سینمای کودک در سراسر جهان شکل گرفته است و میزبان رقابت بین بچههای دانشآموز برای ساخت فیلم است و به آنها بستری میدهد تا کار و مهارتهای خود را بهعنوان فیلمساز به نمایش بگذارند.
تئاتر
نمایشنامه «سروهای همیشه سروناز» با محوریت روایت داستان زندگی امینه وهابزاده بانوی امدادگر و جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس به نویسندگی و کارگردانی ندا ثابتی درقالب رویداد بینالمللی تئاتر«صاحبدلان» خوانش میشود. ندا ثابتی نویسنده و کارگردان نمایشنامهخوانی «سروهای همیشه سروناز» که در بخش نمایشنامهخوانی دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بینالمللی تئاتر «صاحبدلان» حضور دارد، با اشاره به موضوع این نمایشنامه به ایرنا گفت: «سروهای همیشه سروناز» مونولوگی است از زندگی دختری که در دوره هشت سال دفاع مقدس شیمیایی شده است. این نمایشنامه براساس زندگی واقعی امینه وهابزاده است و این دختر که بهعنوان یک امدادگر در جبهه حضور دارد، با ضبط صدای خود به بیان خاطراتش از جنگ، اسارت و اتفاقاتی که باعث شیمیایی شدنش در هشت سال دفاع مقدس شده است، میپردازد. بخش نمایشنامهخوانی این رویداد هنری از ۲۰ تا ۲۴ آذرماه با حضور ۸ گروه نمایشی در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر میزبان علاقهمندان خواهد بود.
دنیای کتاب و ادبیات
دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و جبهه مقاومت «جایزه سردار سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی» با معرفی برگزیدگان خود به کار خود پایان داد. در این دوره کتابها، رسالههای دکتری و فصلنامههای پژوهشی در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت تولید و منتشر شده طی سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در پنج گروه نظامی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، اقتصادی، تاریخی و بینالملل مورد ارزیابی داوران قرار گرفته است. همچنین در این مراسم از چهارده پژوهشگر فعال در عرصه دفاع مقدس و جبهه مقاومت؛ استاد نصرت اله محمودزاده، سعید علامیان، داوود رنجبر، دکتر یحیی نیازی، مرتضی قاضی، سردار حسن رستگارپناه، مصطفی رحیمی، دکتر محسن شاهرضایی، موسی ترابی، دکتر محسن مرادیان، معصومه رامهرمزی، مرحوم نادر طالبزاده، مرحوم محمد سرور رجایی و مرحومه مریم کاظمزاده تجلیل به عمل آمد.
بهزاد غریبپور گرافیست پیشکسوت و تصویرگر در ۶۵ سالگی دار فانی را وداع گفت.
بهزاد غریبپور سال ۱۳۳۶ در شهر سنندج متولد شد. او دانشآموخته رشته گرافیک دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود، با تأسیس استودیوی «تینو گرافیک» در سال ۱۳۶۳، فعالیت خود در حیطه تصویرگری و طراحی گرافیک و تبلیغات را پیگرفت که تا ۱۳۹۴ ادامه داشت. تدریس در دانشکده هنرهای زیبا و دانشگاه هنر و دهها دوره و کارگاه آموزش تخصصی تصویرگری و طراحی کتاب از دیگر فعالیتهای فرهنگی غریبپور بوده است.او همچنین مدیریت هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انتشارات افق، محراب قلم، قدیانی، سروش و غیره را نیز عهدهدار بوده است. غریبپور ازسال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۳ عضو هیأت داوران بسیاری از جشنوارههای تجسمی بوده که دوسالانه تصویرگری تهران، جشنواره تصویرگری شاهکارهای ادبی و جشنواره هنرهای تجسمی فجر از آن جمله هستند. از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ عضو نخستین هیأت مدیره انجمن تصویرگران ایران بوده است. از فعالیتهای بینالمللی غریبپور میتوان به شرکت در گردهمایی طراحی کتاب آسیاپاسیفیک یونسکو، سال ۱۹۸۴ در ژاپن اشاره کرد. همچنین او در سال ۱۹۹۹ عضو هیأت داوران جشنواره نوما، در همان مرکز فرهنگی یونسکو بود. غریبپور سال ۲۰۰۱ به دعوت یونسکو در براتیسلاوا کارگاه برگزار کرد و سال ۲۰۰۳ عضو هیأت داوران جشنواره براتیسلاوا بود.«راز آبگیر»، «سبزپوش مهربان»، «چهل قصه»، «ترانههای کودکان»، «بزبزقندی»، «پرنده طلایی» و «همه حق دارند»، از جمله کتابهایی هستند که وی تصویر کرده است. غریبپور همچنین تصویرگر دهها طرح جلد و پوستر بوده است.
نما و رسانه
در آستانه شب یلدا، شبکههای سیما برنامههای متنوعی را برای طولانیترین شب سال تدارک میبینند. «پنج ستاره» و «سلام تهران» نیز خودش را آماده حضور در این کنداکتور مهم میکند. مسابقه «پنج ستاره» شبکه پنج سیما، قرار است ویژه برنامه 120 دقیقهای این شبکه تلویزیونی در شب یلدا باشد. براساس پیگیریهای تسنیم، این مسابقه که با اجرای حسین رفیعی در حال آمادهسازی است، همچون برخی ویژه برنامههای دیگر با دعوت از چهرههای هنری، فرهنگی و ورزشی شبی متفاوت را برای یلدای ایرانیان تدارک میبیند. همچنین قرار است «سلام تهران» دیگر ویژه برنامه شبکه 5 سیما در شب یلدا باشد.
انیمیشن سینمایی لوپتو به کارگردانی عباس عسگری و انیمیشن کوتاه بیا آشتی کنیم به کارگردانی عبدالله علیمراد از آثار مرکز انیمیشن سوره در بخش رقابتی جشنواره بینالمللی فیلم کودکان احمدآباد که در کشور هند برگزار میشود، به نمایش درمیآیند.چهارمین دوره این جشنواره که از ۲۴ تا ۲۹ دسامبر برابر با ۳ تا ۸ دی ماه برگزار میشود، با هدف جذب مخاطب بیشتر برای سینمای کودک در سراسر جهان شکل گرفته است و میزبان رقابت بین بچههای دانشآموز برای ساخت فیلم است و به آنها بستری میدهد تا کار و مهارتهای خود را بهعنوان فیلمساز به نمایش بگذارند.
تئاتر
نمایشنامه «سروهای همیشه سروناز» با محوریت روایت داستان زندگی امینه وهابزاده بانوی امدادگر و جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس به نویسندگی و کارگردانی ندا ثابتی درقالب رویداد بینالمللی تئاتر«صاحبدلان» خوانش میشود. ندا ثابتی نویسنده و کارگردان نمایشنامهخوانی «سروهای همیشه سروناز» که در بخش نمایشنامهخوانی دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بینالمللی تئاتر «صاحبدلان» حضور دارد، با اشاره به موضوع این نمایشنامه به ایرنا گفت: «سروهای همیشه سروناز» مونولوگی است از زندگی دختری که در دوره هشت سال دفاع مقدس شیمیایی شده است. این نمایشنامه براساس زندگی واقعی امینه وهابزاده است و این دختر که بهعنوان یک امدادگر در جبهه حضور دارد، با ضبط صدای خود به بیان خاطراتش از جنگ، اسارت و اتفاقاتی که باعث شیمیایی شدنش در هشت سال دفاع مقدس شده است، میپردازد. بخش نمایشنامهخوانی این رویداد هنری از ۲۰ تا ۲۴ آذرماه با حضور ۸ گروه نمایشی در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر میزبان علاقهمندان خواهد بود.
دنیای کتاب و ادبیات
دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و جبهه مقاومت «جایزه سردار سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی» با معرفی برگزیدگان خود به کار خود پایان داد. در این دوره کتابها، رسالههای دکتری و فصلنامههای پژوهشی در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت تولید و منتشر شده طی سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در پنج گروه نظامی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، اقتصادی، تاریخی و بینالملل مورد ارزیابی داوران قرار گرفته است. همچنین در این مراسم از چهارده پژوهشگر فعال در عرصه دفاع مقدس و جبهه مقاومت؛ استاد نصرت اله محمودزاده، سعید علامیان، داوود رنجبر، دکتر یحیی نیازی، مرتضی قاضی، سردار حسن رستگارپناه، مصطفی رحیمی، دکتر محسن شاهرضایی، موسی ترابی، دکتر محسن مرادیان، معصومه رامهرمزی، مرحوم نادر طالبزاده، مرحوم محمد سرور رجایی و مرحومه مریم کاظمزاده تجلیل به عمل آمد.
ایران مدیون رشادت شهید لشکری است
سیده مریم سادات گوشه
روزنامهنگار
«6410 روز اسارت» یکی از مستندهای موفق جشنواره حقیقت به لحاظ موضوع است؛ مستندی با داستانی قوی با اوج و فرودی از دل یک حقیقت تلخ.روایتی است از انتظار یک زن جوان که بعد از یک سال و نه ماه زندگی با همسرش به خاطر جنگ از او جدا میشود؛ جدایی ناخواسته که با اسارت همسرش آغاز میشود و 18 سال ادامه پیدا میکند و این زن کسی نیست جز همسر خلبان شهید سرلشکر حسین لشکری.زهره نجفزاده کارگردان این فیلم مستند داستانی بهخوبی این واقعه را روایت کرده است. داستان از یک سلول کوچک انفرادی در دل زندان بعثیهای عراق شروع میشود. سلولی که تنهاییاش مثل خوره روح آدم را ذره ذره به انزوا میبرد. اما حسین با اراده و جدیت این انزوا را از بین میبرد و تلاش میکند تا زنده بماند.
کارگردان این فیلم سعی بسیاری کرده تا مشکلات حسین در زندان را به روایت همبندیهایش به تصویر بکشد. زندان است و اسارت و درد و شکنجه. اما شاید حق مطلب در خصوص رنجهای حسین تمام و کمال به تصویر کشیده نشد. یعنی رنجهای اسارت حسین در فیلم نهفته ماند. رنجهایی که نیاز است مخاطب به خصوص نسل جوان بداند که یک اسیر ایرانی در زندانی مثل ابوغریب چه زجرها و شکنجههایی تحمل کرده است. بهترین عیدی حسین یک لیوان آب خنک از طرف زندانبانش بود و این تنها گوشهای از مرارتهای این شهید بزرگوار است که در فیلم با زبان شهید به تصویر کشیده شده است. فیلمی که در انتهایش میخواهد حرفهای اصلی و اساسیاش را بزند و در حقیقت با همان رنجها کامل میشود.
رنجهایی که در انتهای فیلم به بغضی عظیم در گلوی حسین و همسرش منتهی شد. حسین 10 سال بیشتر از سایر اسرا در عراق نگهداری و شکنجه میشود. آن هم به خاطر اینکه در رسانههای عراقی عنوان کند که او با هلیکوپترش به مرزهای عراق تجاوز کرده و همین عامل جنگ ایران و عراق شده است و در حقیقت ایران شروعکننده جنگ بوده است. اما حسین با مردانگی و رشادت زیر بار نمیرود و همین عاملی میشود که او 10 سال بیشتر درد بکشد و از طرفی رنج جدایی برای همسر و فرزندش هم مضاعف شود.شاید تعلیق قوی در این فیلم نقطه قوتش باشد و البته داستان زندگی مردی که پیشتر خود خاطراتش را بعد از اسارت به رشته تحریر درآورده که همه اینها دست به دست هم داده و فیلم از منظری توانسته فضایی ایجاد کند تا مخاطب با شخصیتهای داستان بهخوبی همذاتپنداری کند. بیشک اگر کارگردان 84دقیقه مستندش را به روایتهای بیشتری از افراد مربوط به حسین لشکری اختصاص داده بود قطعاً فیلم کاملتری داشتیم.
آنچه در فیلم «6410 روز اسارت» به زبانی ساده روایت میشود، فقط دردها و رنجهای یک اسیر ایرانی و قصه عشقی نافرجام برای همسرش نیست؛ بلکه در آنسوی این روایت دردهایی را میبینیم که منجر به سکته قلبی و شهادت حسین در 19 مردادماه 88 میشود.
وقتی او با این همه مرارت از اسارت آزاد میشود و توسط رهبر انقلاب به مقام سرلشکری میرسد برخی از دوستان و همکارانش ناراحت میشوند و این رتبه را برای حسین بحق نمیدانند. رتبهای که شاید کمترین و ناچیزترین کار برای تشکر از حماسه حسین محسوب میشد و این یعنی چقدر همان زمان هم آدمها از درک و فهم رنجهای یک اسیر غافل بودهاند. از طرفی حقوق بسیار ناچیز و اندک حسین رنج و درد مضاعفی برای او و خانوادهاش بوده است. به قول همسرش، ما که در ایران بودیم اما هیچگاه کسی به ما نرسید. خود شهید لشکری هم در زمان حیاتش اذعان کرده بود که اسیر واقعی همسرم بود که با کمبودها و مشکلات بسیاری زندگی کرد.کارگردان اما حرف اصلی فیلم را بهخوبی مطرح کرده است که ایران به حسین مدیون است. به همسر مرحومش که دو بار فراق 18 ساله در نبود حسین را تحمل کرده است. یکبار 18 سال فراق اسارت و بار دیگر فراق شهادت و بعد هم به همسر شهیدش پیوسته است.
این فیلم نماد زنان و مردانی است که زندگیشان به پای جنگ گذاشته شد و جنگ از آنها مردان و زنانی دیگر ساخت. آدمهایی که شأن و منزلتشان بعد از جنگ آنطور که شایسته و بایستهشان بود حفظ نشد و اکنون هم یا غریبانه و مظلوم در گوشهای بدون ادعایی زندگی میکنند یا رخ در نقاب خاک کشیدهاند. یاد و نام شهدای وطن گرامی باد.
روزنامهنگار
«6410 روز اسارت» یکی از مستندهای موفق جشنواره حقیقت به لحاظ موضوع است؛ مستندی با داستانی قوی با اوج و فرودی از دل یک حقیقت تلخ.روایتی است از انتظار یک زن جوان که بعد از یک سال و نه ماه زندگی با همسرش به خاطر جنگ از او جدا میشود؛ جدایی ناخواسته که با اسارت همسرش آغاز میشود و 18 سال ادامه پیدا میکند و این زن کسی نیست جز همسر خلبان شهید سرلشکر حسین لشکری.زهره نجفزاده کارگردان این فیلم مستند داستانی بهخوبی این واقعه را روایت کرده است. داستان از یک سلول کوچک انفرادی در دل زندان بعثیهای عراق شروع میشود. سلولی که تنهاییاش مثل خوره روح آدم را ذره ذره به انزوا میبرد. اما حسین با اراده و جدیت این انزوا را از بین میبرد و تلاش میکند تا زنده بماند.
کارگردان این فیلم سعی بسیاری کرده تا مشکلات حسین در زندان را به روایت همبندیهایش به تصویر بکشد. زندان است و اسارت و درد و شکنجه. اما شاید حق مطلب در خصوص رنجهای حسین تمام و کمال به تصویر کشیده نشد. یعنی رنجهای اسارت حسین در فیلم نهفته ماند. رنجهایی که نیاز است مخاطب به خصوص نسل جوان بداند که یک اسیر ایرانی در زندانی مثل ابوغریب چه زجرها و شکنجههایی تحمل کرده است. بهترین عیدی حسین یک لیوان آب خنک از طرف زندانبانش بود و این تنها گوشهای از مرارتهای این شهید بزرگوار است که در فیلم با زبان شهید به تصویر کشیده شده است. فیلمی که در انتهایش میخواهد حرفهای اصلی و اساسیاش را بزند و در حقیقت با همان رنجها کامل میشود.
رنجهایی که در انتهای فیلم به بغضی عظیم در گلوی حسین و همسرش منتهی شد. حسین 10 سال بیشتر از سایر اسرا در عراق نگهداری و شکنجه میشود. آن هم به خاطر اینکه در رسانههای عراقی عنوان کند که او با هلیکوپترش به مرزهای عراق تجاوز کرده و همین عامل جنگ ایران و عراق شده است و در حقیقت ایران شروعکننده جنگ بوده است. اما حسین با مردانگی و رشادت زیر بار نمیرود و همین عاملی میشود که او 10 سال بیشتر درد بکشد و از طرفی رنج جدایی برای همسر و فرزندش هم مضاعف شود.شاید تعلیق قوی در این فیلم نقطه قوتش باشد و البته داستان زندگی مردی که پیشتر خود خاطراتش را بعد از اسارت به رشته تحریر درآورده که همه اینها دست به دست هم داده و فیلم از منظری توانسته فضایی ایجاد کند تا مخاطب با شخصیتهای داستان بهخوبی همذاتپنداری کند. بیشک اگر کارگردان 84دقیقه مستندش را به روایتهای بیشتری از افراد مربوط به حسین لشکری اختصاص داده بود قطعاً فیلم کاملتری داشتیم.
آنچه در فیلم «6410 روز اسارت» به زبانی ساده روایت میشود، فقط دردها و رنجهای یک اسیر ایرانی و قصه عشقی نافرجام برای همسرش نیست؛ بلکه در آنسوی این روایت دردهایی را میبینیم که منجر به سکته قلبی و شهادت حسین در 19 مردادماه 88 میشود.
وقتی او با این همه مرارت از اسارت آزاد میشود و توسط رهبر انقلاب به مقام سرلشکری میرسد برخی از دوستان و همکارانش ناراحت میشوند و این رتبه را برای حسین بحق نمیدانند. رتبهای که شاید کمترین و ناچیزترین کار برای تشکر از حماسه حسین محسوب میشد و این یعنی چقدر همان زمان هم آدمها از درک و فهم رنجهای یک اسیر غافل بودهاند. از طرفی حقوق بسیار ناچیز و اندک حسین رنج و درد مضاعفی برای او و خانوادهاش بوده است. به قول همسرش، ما که در ایران بودیم اما هیچگاه کسی به ما نرسید. خود شهید لشکری هم در زمان حیاتش اذعان کرده بود که اسیر واقعی همسرم بود که با کمبودها و مشکلات بسیاری زندگی کرد.کارگردان اما حرف اصلی فیلم را بهخوبی مطرح کرده است که ایران به حسین مدیون است. به همسر مرحومش که دو بار فراق 18 ساله در نبود حسین را تحمل کرده است. یکبار 18 سال فراق اسارت و بار دیگر فراق شهادت و بعد هم به همسر شهیدش پیوسته است.
این فیلم نماد زنان و مردانی است که زندگیشان به پای جنگ گذاشته شد و جنگ از آنها مردان و زنانی دیگر ساخت. آدمهایی که شأن و منزلتشان بعد از جنگ آنطور که شایسته و بایستهشان بود حفظ نشد و اکنون هم یا غریبانه و مظلوم در گوشهای بدون ادعایی زندگی میکنند یا رخ در نقاب خاک کشیدهاند. یاد و نام شهدای وطن گرامی باد.
سر سفره ناهار با آقای صفایی حائری
مهدی نوری
پژوهشگر مستند
۱. همه چیز از سال ۷۸ شروع شد. دبیرستانی بودم که کتاب «مسئولیت و سازندگی» به دستم رسید. من خیلی وقتها درازکشیده کتاب میخواندم. وقتی اولین کتاب آقای صفایی حائری را بهدست گرفتم، دیدم این را لم داده بر پشتی نمیشود خواندش! ضربات کشنده کتاب، آرام و قرار را به کلی میگرفت.
۲. سال ۹۱ دوستی داشتم (که هنوز دوستیم و در مستند هم کمکهای مؤثری کرد) در ناهارخوری ادارهای که کارمندش بودم، بحث هر روزهمان کتابها و شخصیت عین صاد بود. سلوک شخصی و تربیتی نویسندهای که جنس نایابی در میان روحانیون بود، ناهار آن سالها را متفاوت کرد.
۳. سال ۹۵ عزمم را جزم کردم تا کارگردانی پیدا کنم و بهعنوان پژوهشگر و مصاحبهکننده، مستندی درباره مرحوم صفایی بسازم. فیشبرداری را شروع کردم. طرح اولیه را هم نوشتم. فهرست اسامی و برخی مقدمات را مهیا کردم. با پنج نفر مشورت کردم و نهایتاً نشد. شرایط شروع ساخت جور نشد. پیش خودم گفتم وقت مقدّرش الان نیست.
۴. سال ۹۸ عبدالرضا نعمتاللهی مستند پرتره شهید مهدی عراقی را تمام کرده بود. در جلسهای طرح موضوع کردم. وقتی خواست تا بیشتر بخواند. یادم هست در معرفی مرحوم صفایی به او گفتم: اگر تمام اندیشمندان انقلاب اسلامی، سیستم عامل فکریشان اندروید است، سیستم عامل فکر و نظر عین صاد، ای او اس است. تفاوتشان مثل فاصله این دو سیستم عامل است!
۵. عبدالرضا نعمتاللهی آمد پای کار. به او گفتم با پژوهشگر دیگری مستند را بساز. قبول نکرد، اصرار او به همراهی من، دلگرم ترم کرد و دست یا علی دادیم. سه سال از آن روز میگذرد و شهادت میدهم که او بسیار بیش از من برای ساخت مستند کار کرد.
۶. ما، اندیشه و افکار مرحوم صفایی را محور مستند قرار ندادیم. زندگی شخصی پرحادثه و عجیب او را از ۲۹ راوی دست اول، پرسیدیم. دو سال طول کشید و بیش از ۲۰۰۰ دقیقه گفتوگو ضبط کردیم. هرچه کتاب و سند که توانستیم و در دسترس بود، خواندیم. به سه چهار استان، مکرر سفر کردیم و هرچه ابهام و شایعه و حرف و حدیث پیرامون عین صاد بود را پرسیدیم. ما از چیزی نترسیدیم و البته وظیفهمان به عنوان مستندساز را انجام دادیم.
۷. حالا سه سال گذشته است و مستند «برای پس از مرگم» در شانزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت روی پرده رفته است. همه این سه سال کار تمام وقت و متمرکز نبود. آرام و با طمأنینه راه را طی کردیم. گاهی دویدیم و گاهی هم ایستادیم تا نفس تازه کنیم.
۸. ما دو نفر هرچه بلد بودیم و توانستیم گذاشتیم تا کاری در ترسیم زندگی جذاب متفاوتترین روحانی و مبلغی که میشناسیم، بسازیم. راستش به سبک آن مرحوم، صراحت را جای تعارف گذاشتیم و تلاش کردیم تحت تأثیر علاقه شخصی، مستندسازی نکنیم. نمیدانیم چطور شد! شما ببینید و بگویید شده یا نه؟
پژوهشگر مستند
۱. همه چیز از سال ۷۸ شروع شد. دبیرستانی بودم که کتاب «مسئولیت و سازندگی» به دستم رسید. من خیلی وقتها درازکشیده کتاب میخواندم. وقتی اولین کتاب آقای صفایی حائری را بهدست گرفتم، دیدم این را لم داده بر پشتی نمیشود خواندش! ضربات کشنده کتاب، آرام و قرار را به کلی میگرفت.
۲. سال ۹۱ دوستی داشتم (که هنوز دوستیم و در مستند هم کمکهای مؤثری کرد) در ناهارخوری ادارهای که کارمندش بودم، بحث هر روزهمان کتابها و شخصیت عین صاد بود. سلوک شخصی و تربیتی نویسندهای که جنس نایابی در میان روحانیون بود، ناهار آن سالها را متفاوت کرد.
۳. سال ۹۵ عزمم را جزم کردم تا کارگردانی پیدا کنم و بهعنوان پژوهشگر و مصاحبهکننده، مستندی درباره مرحوم صفایی بسازم. فیشبرداری را شروع کردم. طرح اولیه را هم نوشتم. فهرست اسامی و برخی مقدمات را مهیا کردم. با پنج نفر مشورت کردم و نهایتاً نشد. شرایط شروع ساخت جور نشد. پیش خودم گفتم وقت مقدّرش الان نیست.
۴. سال ۹۸ عبدالرضا نعمتاللهی مستند پرتره شهید مهدی عراقی را تمام کرده بود. در جلسهای طرح موضوع کردم. وقتی خواست تا بیشتر بخواند. یادم هست در معرفی مرحوم صفایی به او گفتم: اگر تمام اندیشمندان انقلاب اسلامی، سیستم عامل فکریشان اندروید است، سیستم عامل فکر و نظر عین صاد، ای او اس است. تفاوتشان مثل فاصله این دو سیستم عامل است!
۵. عبدالرضا نعمتاللهی آمد پای کار. به او گفتم با پژوهشگر دیگری مستند را بساز. قبول نکرد، اصرار او به همراهی من، دلگرم ترم کرد و دست یا علی دادیم. سه سال از آن روز میگذرد و شهادت میدهم که او بسیار بیش از من برای ساخت مستند کار کرد.
۶. ما، اندیشه و افکار مرحوم صفایی را محور مستند قرار ندادیم. زندگی شخصی پرحادثه و عجیب او را از ۲۹ راوی دست اول، پرسیدیم. دو سال طول کشید و بیش از ۲۰۰۰ دقیقه گفتوگو ضبط کردیم. هرچه کتاب و سند که توانستیم و در دسترس بود، خواندیم. به سه چهار استان، مکرر سفر کردیم و هرچه ابهام و شایعه و حرف و حدیث پیرامون عین صاد بود را پرسیدیم. ما از چیزی نترسیدیم و البته وظیفهمان به عنوان مستندساز را انجام دادیم.
۷. حالا سه سال گذشته است و مستند «برای پس از مرگم» در شانزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت روی پرده رفته است. همه این سه سال کار تمام وقت و متمرکز نبود. آرام و با طمأنینه راه را طی کردیم. گاهی دویدیم و گاهی هم ایستادیم تا نفس تازه کنیم.
۸. ما دو نفر هرچه بلد بودیم و توانستیم گذاشتیم تا کاری در ترسیم زندگی جذاب متفاوتترین روحانی و مبلغی که میشناسیم، بسازیم. راستش به سبک آن مرحوم، صراحت را جای تعارف گذاشتیم و تلاش کردیم تحت تأثیر علاقه شخصی، مستندسازی نکنیم. نمیدانیم چطور شد! شما ببینید و بگویید شده یا نه؟
عکس نوشت
رویداد سرود و جایزه هنری «روایت سرباز» در تالار وحدت برگزار میشود. به گفته محمدهادی خاکی دبیر رویداد سرود «روایت سرباز»: تعدادی از گروههای سرود منتخب از سراسر کشور که برای سردار دلها همنوایی و همخوانی کردهاند در آیین دومین جایزه هنری بنیاد رودکی حضور دارند. این رویداد هنری دهم دی ماه و در آستانه سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در تالار وحدت برگزار میشود. سایر گروههای سرود متقاضی که تاکنون آثار آنها شناسایی یا دریافت نشده است، میتوانند آثار تولیدی خود را تا ۲۸ آذرماه در قالب فایل صوتی (mp9) ارسال و در این رویداد هنری شرکت نمایند. این رویداد هنری با همکاری بنیاد مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی و بنیاد رودکی برگزار میشود./ روابط عمومی بنیاد رودکی
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
اولیور استون نمیخواست با کسی جز حاج نادر حرف بزند
-
فضائل حضرت فاطمه (س) در منابع برادران اهل سنت
-
آخوندی برای همه، حتی معتاد محل
-
فضای مجازی
-
ایران مدیون رشادت شهید لشکری است
-
سر سفره ناهار با آقای صفایی حائری
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین