وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه هیأت دولت مطرح کرد
ثبت نام 75 فیلم برای حضور در جشنواره فیلم فجر
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در حیاط هیأت دولت با اشاره به برگزاری جشنواره سینماحقیقت اظهار داشت: «من روز گذشته که به پردیس سینمایی ملت رفتم از میزان استقبال برای تماشای فیلمهای جشنواره تعجب کردم. از همه خبرنگاران نیز برای تماشای فیلمهای جشنواره سینماحقیقت دعوت میکنم. »
به گزارش مهر، اسماعیلی با اشاره به جشنواره فیلم فجر گفت: «سال گذشته ۷۰ فیلم برای حضور در جشنواره فیلم فجر ثبت نام کرده بودند که امسال این عدد به ۷۵ فیلم رسیده است. بیش از ۵۰۰ فیلم نیز به بخش بینالملل جشنواره فجر رسیده است.»
وی اضافه کرد: امیدواریم که جشنواره فیلم فجر امسال به لحاظ کمیت و کیفیت نسبت به سال گذشته بهتر برگزار شود.
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در پاسخ به سؤالی درخصوص صدور مجوزها توسط وزارت ارشاد تأکید کرد: «در آخرین جدولی که وزارت اقتصاد در حوزه صدور مجوزها منتشر کرده ما رتبه دوم را داریم. البته سامانه صدور مجوزها یکسری اشکالات در حوزه مدارک دارد. ۱۰ سازمان تابعه وزارت ارشاد [به این سامانه] متصل شدهاند.»
اسماعیلی با اشاره به اقدامات ایجابی وزارت ارشاد در حوزه عفاف و حجاب گفت: «ما از دی ماه نمایشگاه بزرگی را در مصلای امام خمینی (ره) برای عرضه پوشاک برگزار خواهیم کرد. در ایام ولادت حضرت فاطمه رویداد مهم گوهرشاد را خواهیم داشت. اقدامات ایجابی وزارت ارشاد شامل ۲۳ مورد میشود که گزارش تک به تک آنها را به مجلس شورای اسلامی ارائه کردهام.»
وی تأکید کرد: «ما در یک سال و نیم اخیر تمام عقبماندگیهای گذشته را تکمیل کردهایم. به عنوان مثال در حوزه مد و لباس، نیازمند آییننامههای جدیدی برای نظارت بر پوشاک بودهایم که آنها را صادر کردهایم. در این زمینه اصناف و نیروی انتظامی هم وظیفه خود را انجام میدهد. ما در این حوزه دچار کم کاری هستیم و برای حل شدن آن به زمان نیاز داریم.»
وزیر ارشاد گفت: «مردم ایران با وجود تفاوتهای عمده در نوع پوشش، عفیف هستند. ما باید فضای لازم جهت استفاده از پوشش مناسب را برای مردم فراهم کنیم.»
همکاری بیش از ۳۰۰ شورای فرهنگ عمومی با شورای عالی انقلاب فرهنگی
همچنین وزیر فرهنگ در جدیدترین جلسه شورای فرهنگ عمومی که به ریاست وزیر فرهنگ در سالن اجتماعات وزارتخانه برگزار شد، ضمن اشاره به دیدار اخیر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با مقام معظم رهبری گفت: «مقام معظم رهبری در این دیدار همانند همیشه نکات شفاف، صریح و راهبردی را در فضایی صمیمانه به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کردند که مسلماً اهتمام ویژه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به بیانات معظم له در راهبرد اهداف شورا راهگشا خواهد بود.»
او با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ شورای فرهنگ عمومی در سراسر کشور، همچون بازوی قدرتمند شورای عالی انقلاب فرهنگی بهشمار میروند، گفت: «به هر میزان شورای فرهنگ عمومی کشور قدرتمندتر عمل کند، به نفع اهداف متعالی شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود.»
وی شورای فرهنگ عمومی را شورای اقماری «شورای عالی انقلاب فرهنگی» برشمرد و گفت: «به هر میزان شورای فرهنگ عمومی کشور در پیشبرد اهداف خود قدرتمندتر عمل کند، به نفع اهداف متعالی شورای عالی خواهد بود.»
به گزارش ایرنا، اسماعیلی تصریح کرد: «خوشبختانه در دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلسات شورای فرهنگ عمومی هر دو هفته یکبار بدون وقفه و به صورت منظم با دستور جلسات پیشبینی شده برگزار میشود و طی این مدت هم مصوبات بسیار خوبی در این جلسات به تصویب رسیده و برای تأیید به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است.»
وی در پایان درباره برنامه هفتم توسعه گفت: «کمیته فرهنگی برنامه هفتم توسعه، احکام مناسب و جدول روشنی برای بودجه فرهنگی برنامه هفتم تدوین کرده است که امیدواریم با تصویب لایحه بودجه برنامه هفتم توسعه بخش فرهنگ و هنر کشور شاهد اتفاقات خوبی برای اهالی فرهنگ، هنر و رسانه باشیم.»
گزارش «ایران» درباره فیلمهای اجتماعی شانزدهمین جشنواره بینالمللی سینما حقیقت
انسان، جامعه، مستند
محمد احسان مفیدیکیا/ یکی از تهیهکنندگان بینالمللی و مشهور مستند، یعنی فرد فرندلی، وظیفه مستند اجتماعی را «تفسیر، زمینهسازی و کمک به درک خبر، آن هم در دورانی که سیل اخبار با سرعتی بیشتر از درک آن پدید میآیند» میداند، از همین روست که این مستندها را بیشتر تولیداتی پژوهشی و ژورنالیستی به شمار میآورند؛ فیلمهایی با تأثیر اجتماعی و دوام زیباییشناختی بالا که باعث بروز توقع در مخاطب شده تا از فیلم مستند انتظار جدیت، اثرگذاری و چارهجویی داشته باشد. چنین مستندهایی دامنه گستردهای از خرده موضوعات را شامل میشوند؛ موضوعاتی مثل اعتیاد و بازتوانی، فعالیتهای جهادی و خیریه، جنگ و شهروندان متأثر از آن، روابط خانوادگی و اجتماعی، کودکان کار، محرومیت و بردباری، امید و انگیزش، ازدواج در جوامع عشایری و روستایی، مسأله تراجنسیتیها و بسیاری عناوین دیگر که هر کدام فیلم یا فیلمهایی زیرمجموعه خود دارند و بهنوبه خود دغدغه بخشی از جامعهاند و از زاویه دید خود مسألهای را تبیین کرده یا راهکار ارائه میدهند. حالا شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران، سینما حقیقت، در حال اکران تعداد زیادی از این دست آثار است. در گزارش پیش رو به معرفی بخشی از این آثار پرداختهایم.
«خونه مامان شکوه»؛ مهدی بخشی مقدم/ «من شکوه هستم، معتاد، پانزده سال و هشت ماه و یک روز»، این اعلام پاکی صاحبخانهای است که همخانههایش همگی با افتخار یک عدد اینچنینی را بلند میگویند و باقی هم تشویقشان میکنند، خواه سه روز باشد خواه هشت سال. شکوه، حکم مادر را دارد و باقی دخترها، خواهر هم هستند؛ خواهرهایی که بهتر از هر کسی درد هم را میدانند. درِ «خونه مامان شکوه» باز است، یکی را روی دست میآورند که از آمدن هراسان است، یکی را با گریه بدرقه میکنند که از رفتن ناراحت، همه با هم رفیقاند و هوای هم را دارند، سنگ صبورند و همه، شکوه را بهعنوان اسطورهشان پذیرفتهاند. روزگار در این خانه پرقصه و پرغصه با همدلی و همکاری میگذرد، هرچند میدانند که مهمان چند روزهاند اما باز در همین مدت کوتاه، حس امنیت و آرامش میگیرند و خود را از افیون دور میکنند تا شاید تنفسی باشد برای روح خستهشان.
«قانماز»؛ علی قاسمی و جعفر موسوی/ یکسری روابط مالی پیچیده است در متن روابط خانوادگی پیچیدهتر که همه حول محور پدر پیری میچرخد که احوال خوبی ندارد. هفت هشت تا چک است، چند قطعه زمین و یک خانه و چند طرف دعوا. پیرمرد باید اینها را حل و فصل کرده و بعد بیاید سراغ دار و ندار خودش و آنها را بین پسرها و دخترها تقسیم کند جوری که به هیچکدامشان برنخورد. ماجرا اما به همین سادگیها نیست، هر کدام از پسرها و دخترها مسائل و نظر خودشان را دارند، درباره میراث، درباره زمین، درباره خانه و این وسط حاج باباست که بیتکلیف مانده و آنقدر به ستوه میآید که حتی حاضر میشود به خانه سالمندان برود. علی قاسمی، نوه حاج باباست و از همین روست که در همه لحظات و زوایای خانه جا دارد و خودش و دوربینش فراموش میشوند تا آدمها خود واقعیشان را نشان دهند. او همانطور دوربین دست گرفته که خانوادهاش رفتار میکنند، همانطور که هست، همانطور که باید باشد. دوربین شاهد وقایع است و سعی دارد کمترین میزان دخالت را داشته باشد تا اتفاقات آن طور که هستند رقم بخورند.
«غیرمسکونی»؛ مسعود زارعیان/ حاج آقای مستند «غیرمسکونی»، همان اوایل کار تکلیف را مشخص میکند، میگوید من از اول که آمدم به این محله حاشیه شهر مشهد، دو چیز دستم بود؛ دوربین و کتاب! پس من هم به او اعتماد میکنم و این راحتی سوژهها و اتفاقات داخل قاب را از این همراهی مستمر دوربین با او میدانم و باورش میکنم. مستند، ماجرای یک طلبه پرانرژی و کاربلد است که همه وقت و توانش را گذاشته برای یک محله پرحاشیه و پرمخاطره و سعی دارد تا از هر طریقی به هر قشری کمک کند. او وسط بازی و فوتبال بچهها هست و برای امیدوار و پابند کردنشان قول آوردن خداداد عزیزی را به جام رمضان محله میدهد. وسط معتادها و بیخانمانها هست و درد دلهایشان را میشنود و برای دلگرمیشان احیای شب 23 ماه رمضان را با آنها و زیر آسمان خدا سحر میکند، پای کار زنان بیسرپرست و بدسرپرست هم هست و چرخ خیاطی و وسایل اشتغالشان را با کمک خیرین مهیا میکند و البته این یکی برایش باعث دردسر هم میشود.
«کوهستان بیصدا»؛ فرود عوض پور/ عمو حجت پیرمردی سادهدل و متکی به نفس است که یکه و تنها در کوهستان زندگی میکند، در خانهای که هیچ همسایهای ندارد و نه حتی گاز و آب لوله کشی. خانوادهاش او را ترک کردهاند و اصرارهای او برای بازگشتن همسرش بینتیجه است. پیرمرد باید خودش از عهده کارهایش بر بیاید، گوسالهها را تیمار کند و گاوها را بدوشد، هیزم بشکند و زغال مهیا کند، گندم بکارد و بدارد و بردارد. حجت رستمی، پیرمرد هفتاد ساله ناشنوا، هرچند معلولیت دارد و از حواس پنجگانهاش یکی کم است، اما چنان عزم و اراده راسخی دارد که زندگی سخت و پرمحصولش را یک تنه پیش میبرد و در همین بزرگسالی کارهایی میکند که انجامشان برای جوانترها آرزوست. مستند «کوهستان بیصدا» حس غم و تحسین همزمان دارد. یک حس متناقضی در پلانها و سکانسها هست که هم دلت میخواهد جای او باشی، هم نه.
«جاده استخوان»؛ عرفان حسن زاده/ عیسی، سیزده ساله، اهل بندر کنگان، کارگر کارخانه یخ است، با پدر معتادش در خانه چرک و سیاهی زندگی میکند و هر روز احوال او را میبیند که در گعده دوستان، تهمانده زندگیاش را دود میکند. عیسی گاهی هم به مادر و خواهرش سر میزند که با سرافکندگی به خانه پدری بازگشته و روزگار به سختی میگذراند. او حالا جرأت به خرج داده و ما را به همین زندگی سخت و سیاهش راه داده تا ببینیم چگونه تمام سیزدهسالگیاش را زیر پا گذاشته و یک تنه خانواده از همگسیختهاش را به دوش میکشد و حقوق روزی 40 هزار تومانیاش را بین آنها تقسیم میکند.
«اسپانک»؛ محمد رضا خوش فرمان/ پیرمردی است با پوست سیاه و موی سپید که همه چیزش در نخلستان خلاصه میشود، نخلها خانواده او هستند و همه سرمایهاش. او که از نسل بردههای ارباب است، حالا برای خودش در یک گوشه دورافتادهای درخت کاشته و خانوادهای تشکیل داده و زندگی سادهاش را میگذراند تا اینکه قرار میشود در بالادست روستا سدی بسازند و آن سد همه چیز را زیر آب خواهد برد؛ خانهها و کپرها، مسجد و گورستان و همه نخلستان را! غلام قادر صادقیزاده ساکن روستای گودین نمیتواند با از دست دادن هرچه که طی این سالها کاشته کنار بیاید و تا آخرین لحظه کنار نخلهایش باقی میماند و سعی دارد تا آنها را نجات دهد، اما حتی خانوادهاش کنارش نمیمانند و همه چیز را میفروشند به سد و میروند در یک روستای سیمانی جدید یا برای کارگری عازم شهر میشوند.
«یک قایق روی دریا»؛ آرمان قلیپور دشتکی/ هرچند 9 دقیقه از ابتدای فیلم 30 دقیقهای طول میکشد تا قدم به قدم همراه مرد جوان بیاییم و او دم در کانکس اش بسمالله بگوید و ما بدانیم که معلم یک کلاس فلزی در روستایی دورافتاده است، باز هم داستان یک مدرسه چند مترمربعی با 4 دانشآموز دختر، پای دیدن اثر نگهمان میدارد. بچهها بعد از اینکه درسشان را خواندند به نوبت مینشینند جلوی دوربین مستندساز و به سؤالهای او، پاسخهایی میدهند که انتظارش نمیرود: «آره، گرانی است، اینجا هم سرد است» و چه و چه ولی «من خارج نمیروم، چون ایران را دوست دارم»، سرآخر هم، نوبت آقای معلم است که بنشیند و از آرزوهای دانشآموزانش بگوید.
«ققنوس»؛ مونا شمس/ این کوتاهترین فیلم مستند جشنواره است. مونا شمس در قالب یک پویانمایی خلاق و جذاب به یکی از موضوعات همیشه پرچالش اجتماعی، یعنی مهاجرت پرداخته است. او که از صداهای واقعی مهاجرینی از اقصی نقاط جهان برای بیان حس و حالشان از رفتن و ماندن دور از وطن استفاده کرده، صرفاً در پنج دقیقه با زیبایی تمام و با استفاده از نماهایی خلاقانه، جملاتی را که باید گفته و مثل یک شعر کوتاه، درد دوری از خانه را ضمن شنیدن صدای بغضآلود راویان، از لابلای نقاشیهای متحرک به مخاطب چشانده است.
فهرست مستندهای اجتماعی در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت، چنان که باید، پر و پیمان است و همه ارزش دیده شدن دارند. «پیله ابریشم»، «اپی بین مرگ و زندگی»، «برزخیها» در مستندهای بلند، «بلوار اتحاد»، «دفک»، «عزیز»، «واهگ»، «شهر گمشده»، «راه پرستاره» در مستندهای نیمه بلند و «پسرکوهستان»، «اصیل»، «آنجلینا»، «ماهر» در مستندهای کوتاه تعدادی از این مستندها هستند که حتماً هر کدام نیاز به یادداشتها و نقدهای مستقل و مفصل دارند و از آنجایی که با معیارها و شرایط حاکم بر جشنوارهها آشنا هستیم، بسیاری آثار هم بودهاند که به رغم شایستگی از غربال هیأت انتخاب رد نشدهاند و در پی مجالهای دیگری برای دیده شدن هستند.
تصویر «حبیب» در «حقیقت» منعکس شد
«هنرمند واحد ۵» مستندی درباره زندهیاد حبیبالله صادقی از چهرههای شاخص هنر انقلابی است که در شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت رونمایی شده است.مستند «هنرمند واحد ۵» به کارگردانی محمدصالح حجتالاسلامی و تهیهکنندگی حسین نشاطی یکی از مستندهایی است که در بخش «خارج از مسابقه» شانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» روی پرده رفت.این فیلم مستند روایتی از زندگی هنری و حرفهای زندهیاد حبیبالله صادقی هنرمند نقاش است که مردادماه سال ۱۴۰۱ بر اثر سکته درگذشت.
این فیلم مستند با حضور نزدیک به 20 چهره مطرح هنری از جمله محمدعلی نجفی، کاظم چلیپا، حسین خسروجردی، ناصر پلنگی، مرتضی اسدی، سیدمسعود شجاعیطباطبایی، عبدالحمید قدیریان، علی محمد شیخی، احسان آقایی و… به مرور ابعاد هنری و فعالیتهای هنرمند مطرح دهههای اخیر پرداخته است. زندهیاد حبیبالله صادقی شخصیتی تأثیرگذار در هنر ایرانی و انقلابی معاصر دارد که تا به امروز کمتر به ابعاد مختلف فعالیتهای هنری او پرداخته شده است.
سعید الهی تهیهکننده و کارشناس فرهنگی در یادداشت کوتاهی درباره مستند «هنرمند واحد ۵» تأکید کرده است: این فیلم مستند، وجوه شخصیتی و هنری نقاش زبردستی را روایت میکند که در طول پنج دهه از قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره درصدد شناخت انواع مکاتب و پدیدههای هنری دنیا و بومیسازی آنها در جامعه پیرامونی خود بود. از محاسن و مزیتهای حبیبالله صادقی فقید بهعنوان یکی از علمداران هنر انقلاب، تلاش بیوقفه او تا آخرین لحظه حیات و فهم و درک او از جنگهای شناختی و ترکیبی مرسوم در این روزها بود؛ حتی خیلی بیش از مسئولان و سیاستگذاران امر!/مهر
تاریخ اکران تازهترین ساخته میازاکی اعلام شد
استودیو جیبلی دیروز اعلام کرد جدیدترین و آخرین فیلم انیمه هایائو میازاکی که فعلاً با نام «آنطور که زندگی میکنی» شناخته میشود، جولای سال آینده خواهد بود.آخرین فیلم این انیمیشن ساز افسانهای یک فیلم بلند است که ۱۴ جولای در ژاپن راهی سینماها میشود. هیچ جزئیات دیگری در این باره اعلام نشده و تنها طرحی از این انیمیشن همراه این خبر منتشر شده که شبیه تصویر یک پرنده است.گفته میشود این فیلم با اقتباس از کتابی به همین نام نوشته گنزابورو یوشینو که سال ۱۹۳۷ منتشر شده ساخته شده و داستان پسری ۱۵ ساله را تصویر میکند که به سفری میرود تا رشد معنوی، فقر و معنای زندگی را با کمک عمویش کشف کند./مهر
«تئاترشهر» شنیدنی میشود
ویژهبرنامه رادیویی «تئاترشهر» از روز پنجشنبه بیست و چهارم آذر راهی آنتن شبکه رادیویی نمایش میشود.این ویژهبرنامه در راستای امضای تفاهمنامه اخیر اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و مجموعه تئاترشهر ساعت ۱۸:۱۵ تا ۱۹:۱۵ روزهای پنجشنبه هر هفته از محل سالن انتظار سالن اصلی این مجموعه تقدیم شنوندگان میشود.سیدمحمدجواد طاهری، رئیس مجموعه تئاترشهر در جلسهای که با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو برگزار شد ضمن قدردانی از مدیریت و کارکنان ادارهکل هنرهای نمایشی رادیو توضیح داد: ایجاد چنین شرایطی برای تئاترشهر با برنامه رادیویی که مزین به اسم این مجموعه ارزشمند است برای بنده و همکارانم دربرگیرنده ارزشهای فراوانی است که میتواند در حوزه تبلیغات آثار نمایشی به صحنه رفته در این مجموعه و سایر تماشاخانه نقش چشمگیری داشته باشد. اما این تبلیغات زمانی میتواند مورد توجه قرارگیرد که عنصر «نقد» نیز همراه این تبلیغات باشد. اتفاقاً همین شرایط است که زمینههای رشد مخاطبان را فراهم میکند.محسن سوهانی مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو در این باره گفت: «این برنامه رادیویی پژواک نمایشهای تئاترشهر و دیگر آثار نمایشی به صحنه رفته در شهر تهران است که میتواند به عنوان یک بازوی رسانهای از تئاتر حمایت کند. این فرایند تعامل دوسویهای است که میتواند در تکثیر مخاطب تئاتر نقش مؤثری ایفا کند. شرایطی که دربرگیرنده ابعاد مختلفی است و موجب ایجاد یک بستر جدید برای معرفی هرچه بهتر آثار نمایشی خواهد شد.»/مهر
مدال «نجیب محفوظ» برای نویسنده رماناولی
مدال ادبیات «نجیب محفوظ» به نخستین رمان یک نویسنده مصری تعلق گرفت. انتشارات «دانشگاه امریکایی قاهره» یک نویسنده مصری به نام «فاطمه قندیل» را برای نگارش نخستین رمانش بهعنوان برنده مدال ادبیات «نجیب محفوظ» انتخاب کرد.این جایزه ادبی هر ساله در یازدهم دسامبر و همزمان با سالروز تولد این نویسنده اهدا میشود و امسال بیست و پنجمین دوره را پشتسر میگذارد. یک کمیته برترین رمانهای معاصر عرب زبان دو سال اخیر را مورد بررسی قرار میدهد و در نهایت یک نویسنده را بهعنوان برنده مدال نقره، ترجمه به زبان انگلیسی، منتشر شدن اثر توسط بخش داستانی انتشارات «دانشگاه امریکایی قاهره» و ۵,۰۰۰ دلار پول نقد انتخاب میکند.«قندیل» که یک دانشیار بازنشسته دپارتمان عربی دانشگاه حلوان قاهره و ویراستار مجله نقد ادبی «فصول» است، تاکنون چندین مجموعه شعر، نقد ادبی و ترجمه به زبان عربی منتشر کرده است./ایسنا