وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد
توزیع ماهانه یک هزار تن کاغذ داخلی بین ناشران
گروه فرهنگی/ در پی تلاش دولت برای دستیابی به خودکفایی کشور در زمینه تولید کاغذ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از توزیع کاغذ با کیفیت داخلی برای صنعت نشر خبر داد. او در خصوص حمایت از تولید کاغذ داخلی گفت: «هفته گذشته جشن شکرانه تولید کاغذ داخلی برگزار شد و ماهانه هزار تن کاغذ تولید داخل با کیفیت بالا بین ناشران توزیع میشود.»آنطور که ایرنا نوشته است، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: «تلاش کردیم تورم را در حوزه نشر کنترل کنیم و آخرین دوره ارز ترجیحی به حوزه نشر اختصاص یافت.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «قیمت پایه کاغذ را با دقت کنترل میکنیم و رشد قیمت کاغذ منطقی و با توجه به نیازهای فرهنگی خواهد بود.» اسماعیلی اظهار داشت: «ناشران مشمول بند «ج» ماده ۹۲ برنامه ششم هستند که بر این اساس، کتابفروشیها و ناشران میتوانند با کاربری مسکونی کار کنند که بدین ترتیب مالیات و هزینههای تجاری آنها کاهش خواهد یافت و تأثیر خود را بر قیمت کتاب نشان خواهد داد.»
از آنجایی که طی سالهای گذشته یکی از اصلیترین مشکلات روز ناشران و فعالان حوزه نشر کمبود کاغذ بوده است، متولیان فرهنگی دولت سیزدهم طی یک سال اخیر از عزم جدی برای راهاندازی کارخانههای تولید کاغذ در جهت رفع نیاز ناشران به این کالای حیاتی خبر دادهاند؛ اقدامی که در نتیجهاش بخش مهمی از مشکلات ناشران، شرکتهای پخش، کتابفروشان، مؤلفان، مترجمان و… رفع میشود.
شکست پلی برای پیروزی آینده است
همچنین اسماعیلی در تازهترین پیام توئیتری خود نوشته: « فوتبالیستهای خوب کشورمان مأموریت وحدت آفرین خود در ایجاد حس غرور ملی و نمایش غیرت ایرانی را بخوبی ایفا کردند. مطمئناً شکستها پلی برای پیروزیهای آینده است.»
محمد صادق دهنادی مدیر ارتباطات و امور بینالملل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در گفتوگو با «ایران» تأکید کرد
قانون جامعی برای بازیهای رایانهای نداریم
سیدهمریم سادات گوشه
روزنامهنگار
زمانی که کرونا مدارس را با تعطیلی و کلاسهای مجازی مواجه کرد، کودکان و نوجوانان ساعات بیشتری با فضای مجازی انس گرفتند ونتیجه آن هم استفاده بیشتر از بازیهای رایانهای بود که خلق و خوی کودکان را به شدت تحت تأثیر قرار داد. صحنههای خشونتبار بازیهای معروفی که بچهها در آن مجبورند آدم بکشند و خون بریزند و حتی در مراحلی از بازی هم کارهای غیراخلاقی به آنها آموزش داده میشد و مجبور بودند برای رسیدن به مرحله بالاتر آن را انجام دهند، همه اینها منجر به ناهنجاریهای روحی و فکری فراوانی در کودکان و نوجوانانی شد که اسیر فضای مجازی شدند. تمام این جریان به دسترسی آسان و سهل به این بازیهای رایانهای برنمیگردد. قطعاً نداشتن سواد کافی خانوادهها در مورد بازیهای رایانهای هم برشدت این ماجرا افزود. عدم آگاهی کامل خانوادهها از مضرات این بازیها صدمات بسیاری بر کودکان وارد کرد که برای جبرانش خانوادهها باید وقت و هزینه بیشتری صرف آن کنند تا مشکل حل شود. یکی از سؤالاتی که بسیاری از خانوادهها با آن طی این جریان مواجه شدند، این بود که چرا بنیاد ملی بازیهای رایانهای جلوی ورود این بازیها را نمیگیرد و بحث نظارت بر فروشگاههای مجازی و حتی حقیقی مطرح شد. محمد صادق دهنادی مدیر ارتباطات و امور بینالملل بنیاد ملی بازیهای رایانهای و دبیر هفتمین جام قهرمانان بازیهای ویدیویی در ایران تمام این مشکلات را معطوف به این بنیاد نمیداند، او عوامل و دستهای دیگر را مشکل اساسی این بحران میداند که در گفتوگوی حاضر می خوانید.
کار بنیاد ملی بازیهای رایانهای چیست؟
معمولاً برخی نهادهایی که از وظایف بنیاد خبر ندارند با ما تماس میگیرند که بنیاد چه بازیهایی ساخته است. بنیاد یک مجموعه حکمرانی و تنظیم مقررات است. سه وظیفه بر عهده دارد. یکی بحث نظارت بر بازیهای رایانهای ساخته شده که عمدتاً از سمت بخش خصوصی ساخته میشود و مجوز به آنها داده میشود و مالکیت معنوی اثر هم ثبت میشود. از طرفی بنیاد با آموزش دادن به بازیسازان و خانوادهها بهعنوان مصرفکننده، نقش خود را در حوزه هدایت، تولید و توزیع و مصرف ایفا میکند و در نهایت جنبه حمایتی از بازیسازان را دارد.
بنیاد بهعنوان یکی از نهادهای زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه سیاستگذاری را برعهده دارد تا بتواند زیست بوم بازیهای رایانهای را از حوزه ایده تا بازار و از بازار تا مصرف و به طور کلی جریانات فرهنگی ناشی از این تعامل و زنجیره تولید و توزیع همه را رصد کند. و یکسری اقدامات اجرایی هم وجود دارد. مثل حمایت غیر نقدی از بازیسازان یا برگزاری مسابقات جام قهرمانان بازیهای ویدیویی که امسال هم هفتمین دورهاش در حال برگزاری است و تا روز 13 آذرماه بخش استانی آن اجرا میشود و اواخر دی ماه هم بخش کشوری برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است امسال چون دولت نگاهش بر تمرکززدایی از تهران است، بنیاد را به معنای واقعی ملی میکنیم و سیاستمان این است که به شهرستان ها ببریم و با استعدادهای شهرهای دیگر آشنا شویم.
بنیاد ملی بازیهای رایانهای چقدر در این سیاستگذاریها موفق عمل کرده؟
خیلی از خانوادههای ایرانی به خاطر بازیهایی که محصول کشورهای غربی بوده لطمه دیدهاند. صدماتی همچون خشونت طلبی و اشاعه فرهنگ غربی در بین کودکان و... از جمله مواردی است که جامعه با آن آرام آرام مواجه شده بدون اینکه خانوادهها از ابتدا بدانند که چه اتفاقی بر اثر این بازیها برای فرزندانشان افتاده است.
این موضوع دو جنبه دارد. یکی جنبه سیاستگذاری است. در این بخش بنیاد و بخشهای بالا دستی مثل شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاستهای خوبی را در این حوزه تبدیل به سند و ابلاغ کرده است. اما از لحاظ اجرایی یک مجموعه فرابخشی باید آن را اجرا کند. ما باید در حوزه استفاده از بازیهای خارجی نظارت بیشتری داشته باشیم تا خانوادهها ضربه نخورند. در حوزه بازیهای خارجی، نهادی که به فروشگاههای فضای مجازی اجازه فعالیت میدهد و از طرفی با تخلفات هم باید برخورد کند، دو وزارتخانه صمت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند. یا مثلاً ما باید در حوزه فرهنگسازی در حوزه تبادل مطلب یا سواد بازی و نیز سواد رسانهای تولیداتی داشته باشیم تا مردم بدانند اساس ردهبندی سنی چیست و براساس هنجارهای فرهنگی، اجتماعی وایرانی اسلامی بازی انتخاب کنند. اما وقتی این مسائل و مطالب را تولید میکنیم، کسی که باید آن را توزیع کند صدا و سیماست، که به وظایف خود عمل نمیکند. یعنی وقتی در اختیارش قرار میدهیم اولین سؤالی که از ما میپرسند این است که سود ما از این موضوع چیست؟ در صورتیکه شورای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی وظیفهای بر عهده صداوسیما گذاشته که باید این کار را انجام دهد. ولی وقتی در مورد این مسائل با صدا وسیما صحبت میکنیم میگویند بازرگانی ما ممکن است به شما ایراد بگیرد که ترویج بازی ایرانی کنید. یک تیم بازی ساز که کل سرمایهاش مثلاً 50 میلیون تومان است، چگونه میتواند هزینه هنگفت آگهی بدهد. قطعاً شرکتی که لوازم خانگی میفروشد با فروش یکی از اقلامش میتواند این هزینه را بدهد اما یک بازی ساز نمیتواند. بنابر این اگر از منظر سیاستگذاری و سندنویسی در نظر بگیرید، ما قواعد و چهارچوب های بسیار خوبی داریم و اگر از منظر فعالیتهای بنیاد ببینید ما به وظایفمان عمل کردیم و در این حوزه کارهای نظارتی را گسترش دادیم و کارهای هدایتی، آموزشی و فرهنگسازی و ترویجی انجام دادیم که به نظرم بنیاد نمره قابل توجهی دارد. اما خروجی کار احتیاج به یکسری هماهنگیهای فرابخشی در وزارت صمت، اتاق اصناف یا صدا وسیما و بخشهای نظارتی و انتظامی داشته است. آیا اینها به یک فضای قابل قبول در ایران رسیده تا بتوان گفت در ایران کسی بازی غیر مجاز خارجی عرضه نمیکند یا همه بازیهای ایرانی و خارجی مجوز کسب کردهاند تا به فروش رسد، هنوز این اتفاق نیفتاده است.
اگر مغازهای که لبنیات میفروشد، محصول غیراستاندارد عرضه کند قطعاً پلمب میشود و تا زمانی که جریمه نپردازد، به آن اجازه فعالیت نمیدهند ولی محصولات فرهنگی مثل بازیهای رایانهای بدون اینکه افراد مجوزهای لازم را بگیرند به وفور در اختیار مردم میگذارند که مشکلات بسیاری برای بچههای مردم به وجود میآورد و چندین برابر شیر یا پنیر آلوده ایجاد ضرر در جامعه میکند. وقتی یک بازی ممنوعه را یک فروشگاه رسمی میفروشد، بیچاره مصرف کننده! چطور میتواند تشخیص دهد برای فرزندش مضر است یا خوب؟ اگر هم با آن برخورد شود اعتراض میکنند که با کسب و کارهای الکترونیکی برخورد میکنند. متأسفانه ما در حوزه بازیهای رایانهای فضایی برای پاسخگویی محصولات غیر مجاز نداریم.
این محصولات براحتی بدون اینکه از فروشگاه ایرانی خریداری شود از طریق فضای مجازی در دسترس عموم است و به نظر میرسد چیزی نباشد که بتوان آن ر ا کنترل کرد؟
ما تصورمان از بازیهای غیر مجاز و مضر به چند تا بازی فیلتر شده است. اولاً پژوهشهای ما نشان میدهد که بیش از 90 درصد بازیهای مردم بازیهای موبایلی است. همه مشکلات هم به بازی معطوف نمیشود بلکه برخی تبلیغات میان برنامهای است که مشکلساز است. هزاران برابر یا صدها برابر مضرند. و درآخر میبینیم کودک رفته یک پازل ساده حل کند، اما در نهایت وارد فضای مضر شده است. این موضوع هم چند لایه است و هم ظواهر مختلفی دارد.
مشکل اصلی این است که هنوز این موضوع به درستی توسط رسانه و آموزش و پرورش و مراکز دیگر آموزشی تبیین نشده است و خانوادهها هنوز به اصل ماجرا پی نبردهاند. آیا توانستهاید با مراکز آموزشی یا صداوسیما یا وزارت صمت و ارتباطات تعامل داشته باشید تا این موضوع فرهنگسازی شود؟
ما با همه اینها تفاهمنامه امضا کردیم. تکالیف هم برای همه مشخص و معین است. اسنادی که در حکم قانون هستند، وظیفه را برای هر یک از نهادها معین کرده است.ما هم با صداوسیما و سایر وزارتخانهها و مراکز مرتبط تعامل داشتهایم وهمه هم در جلسات قول تعامل دادهاند اما در فضای عمل چنین چیزی ندیدیم و حالا مشکلات عدیدهای در این مورد میبینیم. در برخی شهرها میبینیم به خاطر کم بودن گیم نت از یک صنف دیگر مجوز میگیرند که ربطی به کارشان ندارد. برای همین نظارتی هم روی آنها انجام نمیشود. ما درباره مغازهای که مجوز کسب دارد، اما کار فرهنگی انجام میدهد، شکایت داریم.بنابراین جنبه عملیاتی این موضوع شکافهای زیادی دارد.
به نظرتان این مشکل با مافیا مواجه است؟
نه اصلًا.
پس چرا بازوی اجرایی این سند فرهنگی قوی نیست؟
نکته بسیار اساسی که دراین زمینه وجود دارد، این است که خود بنیاد باید از طرف قانون جدی گرفته و تقویت شود که وجود خارجی ندارد. ما در سال 5 میلیون سینما رو داریم. در سال حدود 250 میلیارد تومان سازمان سینمایی کشور بودجه دارد برای 5 میلیون نفر که 100 فیلم را مثلاً در سال ببینند. اما ما در سال حدود 30 میلیون نفر بازی کننده داریم که حدود 90 دقیقه در روز بازی میکنند. اگر این سی میلیون را ضربدر 90 دقیقه کنید میبینید چند ده برابر سینماروها هستند. در واقع بودجه بنیاد یک دهم سازمان سینمایی است. اینکه ما براساس تحولات ساختارهایمان تقویت نشده ایم یعنی قانون جامعی برای بازیهای رایانهای نداریم که تکلیف را یک بار برای همیشه مشخص کرده باشد که چه کسی مسئول است و چه افرادی منقاد آن باشند. من در این سالهایی که فعالیت کردم مافیایی سراغ ندارم اما ناهماهنگیها دراین حوزه را تأیید میکنم. بنابراین بنیاد ملی بازیهای رایانهای بهعنوان مرجع سیاستگذار باید دستهای لازم در سراسر کشور داشته باشد تا بتواند آموزش بدهد که مهمتراز نظارت است. متأسفانه ما این را نداریم و تا زمانی که جایگاهمان تقویت نشود همچنان ایجاد مشکل خواهد کرد.
چه نهادی باید بنیاد را تقویت کند؟
یک قسمت مربوط به قانونگذاری است. از یک طرف اساسنامه بنیاد آن را نهاد غیر دولتی میداند و از طرفی نهادی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بودجه عمومی استفاده میکند. از سویی دیگر بین ساختار نیروی انسانی و مسئولیتها هیچ تناسبی وجود ندارد و بودجهای که برایش در نظر میگیرند، با 30 میلیون مخاطب تناسب ندارد. ما سه برابر تعداد کل دانشآموزان کشور مخاطب داریم.
بودجهتان چقدر است؟
تقریبی میگویم حدود 20 میلیارد تومان در بهترین وضعیت است. این رقم برابر با ساخت یک کوچه بنبست در تهران است. برای 30 میلیون نفر بخواهیم جشنواره برگزار کنیم، نظارت کنیم و آموزش بدهیم این یک شوخی است که این همه انتظار داشته باشیم.
609 میلیون تومان عایدی سینماها از بازی ایران و امریکا
فرهنگی/ پخش سینمایی بازی ایران و امریکا در جام جهانی، بالغ بر 14 هزار بیننده و در مجموع 609 میلیون تومان فروش داشته است. این میزان فروش تنها برای یک سکانس در ۱۰۳ سالن سینما و میانگین قیمت بلیت 45 هزار تومان بوده است. این آمار در حالی برای تکسانس اکران فوتبال در سینماها ثبت شده است که طبق آمار سامانه سمفا در همین روز- سهشنبه که بلیت سینماها نیمبها و پرمخاطبترین روز هفته است- انیمیشن «لوپتو» بهعنوان پرفروشترین فیلم روز از میان فیلمهای در حال اکران، مخاطب ۱۶هزار نفری را تجربه کرده و «بخارست» ۱۲هزار مخاطب را به نام خود ثبت کرده است. با این تجربه موفق برخی سینمادارها امیدوارند که با تداوم پخش بازیهای مهم جام جهانی در سینماها، بخشی از خسارت ماههای اخیر جبران شود. بویژه آن که محمدرضا صابری سخنگوی انجمن صنفی سینماداران، این اتفاق را تجربهای مبارک عنوان کرده و اظهار امیدواری کرده است این اتفاق باعث اعتماد مجدد مخاطبان به سالنهای سینما شود.
او با اشاره به ایجاد شور و نشاط در جامعه گفته است در 10 سالن سینما کوروش بالغ بر ۲ هزار و ۳۰۰ نفر به تماشای پخش زنده بازی تیمملی فوتبال ایران نشستند، آن هم در فضایی بسیار صمیمی و پر از شور.
صابری به مهر گفته است: «این حرکت بهرغم ریسکی که داشت، حرکت بجایی بود. گاهی همین ریسکپذیریها منجر به رقم خوردن اتفاقات خوب میشود. ما مطمئن بودیم که حضور مردم در سالنهای سینمایی منجر به حاشیه نخواهد شد. استقبال از این برنامه هم خوب بود، هر چند دیر اطلاعرسانی شد و زمان برای فروش بلیت کم بود. ای کاش این دیدار با برد ایران به پایان میرسید تا شیرینی این تجربه برای همه ما چند برابر میشد.»
آن طور که سخنگوی انجمن سینماداران گفته عایدی فروش بلیتهای اکران بازی فوتبال، تماماً به سینماداران تعلق میگیرد چرا که «این بازی در سانس فوقالعاده سینماها اکران شد و تداخلی با برنامه معمول نمایش فیلمها نداشته است.»
همزمان با تیتر شدن آمار فروش بلیت پخش فوتبال، صاحبان فیلمها هم اظهار امیدواری کردهاند که سینمادارها پولهای معوقه از اکران فیلمها را به صاحبان آثار پرداخت کنند.
سعیدخانی در این باره به ایسنا گفته است: «دوزیست» در ماههای اخیر اکرانش نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان بلیت فروخته ولی فقط یک چهارم پورسانت خود را گرفتهایم؛ آن هم در روزگاری که پول بیارزش میشود با وجود گذشت زمان از ساخت و بعد اکران فیلم اهمیتی برای پرداخت سهم صاحب فیلم دیده نمیشود.
او در بخش دیگری از صحبتهایش افزوده است: «ما این روزها در سینما شرایط بدی را پشت سر میگذاریم و حفظ سالنهای سینما از همه چیز مهمتر است اما گاهی صاحبان سالن فکر میکنند هرچه میفروشند برای خودشان است و یادشان میرود ۵۰ درصد سهم فروش برای پخشکننده است. صاحبان فیلمها نیز در دوران کرونا کم هزینه ندادند پس باید همه به هم کمک کنیم تا سینمادار، تهیهکننده و پخشکننده با حفظ منافع یکدیگر در کنار هم این پیچ بحرانی را پشت سر بگذاریم.»
کتاب «علی محمدی دوست» رونمایی میشود
مراسم رونمایی از کتاب «حاجعلی محمدیدوست» برگزار میشود. این مراسم روز پنجشنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در پردیس تئاتر شهر، جنب فرهنگسرای خاوران برپا خواهد شد.
در خبر برگزاری مراسم عنوان شده است: «مؤسسه آموزشی فرهنگی «هدایت میزان» با هدف آشنایی جامعه با معلمان و نشان دادن عظمت آنها، مجموعهای را با عنوان «آموزگاران مدرسه عشق» منتشر کرده که ششمین مجلد آن به معرفی زندگی سیدمهدی محدث پرداخته و منتشر شد. رهبر معظم انقلاب در تقریظی که بر این کتاب نوشته بودند، پیشنهاد کردند برای جلد هفتم به «حاجعلی محمدیدوست» پرداخته شود. در متن تقریظ آمده است: «بسمالله الرحمن الرحیم سلام و رحمت خدا بر بنده صالح خدا، مرحوم آقای سیدهادی محدث(ره) که معلمی انقلابی و متعبد و پرکار و با استقامت و بسیار نجیب بود. سایه روشن زیبایی که این کتاب از ایشان ترسیم کرده، هنرمندانه و درخور تحسین است. جا دارد این قبیل چهرههای نورانی اما بیهیاهو و بیتظاهر، به مردم و جوانها معرفی شوند. یکی از آنها هم آقای «محمدی دوست» خودمان است.»
کتاب «مکتب» بهعنوان هفتمین کتاب از سری کتابهای «آموزگاران مدرسه عشق» در قالب داستان، شخصیت و تلاشهای مرحوم آقای قدم علی محمدی دوست را به رشته تحریر درآورده است.
اکران «حرف آخر» در گروه سینمایی هنر و تجربه
فیلم سینمایی «حرف آخر» به کارگردانی ابراهیم شفیعی و تهیهکنندگی علی شاهحاتمی در سینماهای منتخب گروه سینمایی هنر و تجربه اکران میشود. «حرف آخر» داستان قاضی دادگاهی است که حکم اعدام یک متهم را صادر کرده است اما بعد از صدور حکم به رأی خود شک میکند و این مسأله باعث اتفاقات جدیدی میشود. این فیلم از روز چهارشنبه ۱۶ آذر در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران میشود.ایوب آقاخانی، شبنم قلیخانی، سهیل محبی، مونا کرمی، ثریا قاسمی، علیرضا استادی، علی باقری، حسن نجاریان، محمدعلی تقوی، هیلا اکرانی، آذین احرامی، وندا جعفری، ابراهیم لطیفی، مریم کاظمی و محسن عظیمی بازیگران «حرف آخر» هستند./مهر
معرفی فیلمهای بخش مسابقه بینالملل جشنواره فیلم رشد
فهرست فیلمهای بخش مسابقه بینالملل پنجاه و دومین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی رشد منتشر شد. براساس اعلام این خبر، ۱۰۴ فیلم در بخش مسابقه بینالملل پنجاه و دومین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی رشد حضور خواهند داشت و برای دریافت تندیسهای پویانمایی، مستند و فیلمهای داستانی به رقابت خواهند پرداخت. در بخش پویانمایی ۱۶ اثر ایرانی و ۱۷ اثر خارجی حضور دارند، همچنین فیلمهای بخش داستانی بلند شامل هفت فیلم ایرانی و دو فیلم خارجی هستند. در بخش مستندهای بلند نیز ۹ فیلم ایرانی و چهار فیلم خارجی حضور دارند و هشت فیلم کوتاه مستند از ایران و هفت فیلم کوتاه مستند از خارج از کشور، با هم به رقابت خواهند پرداخت. در بخش مسابقه فیلمهای کوتاه که بیشترین تعداد آثار بخش بینالملل جشنواره در آن حضور دارند، ۱۸ فیلم ایرانی و ۱۶ فیلم خارجی به رقابت خواهند پرداخت. اکران فیلمهای این دوره از جشنواره بر اساس برنامه ارائه شده در دو نوبت صبح (مخصوص مدارس) و بعدازظهر صورت خواهد گرفت. همچنین کارگاهها و نشستهایی تخصصی با موضوعات مرتبط با حوزه آموزش و سینما، بهصورت روزانه در این جشنواره برپا میشود./ایرنا
برگزاری نخستین جشنواره ملی اسناد «افتخار- گفتار»
نخستین جشنواره ملی اسناد «افتخار- گفتار» با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس همزمان با هفته پژوهش در تاریخ ۲۲ آذرماه در مرکز همایشهای بینالمللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران (تالار قلم) برگزار میشود. در این جشنواره علاوهبر ارائه گزارشی از فعالیتهای سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در سال ۱۴۰۱، از پایگاه اطلاعرسانی جامع اسناد و مدارک دفاع مقدس رونمایی میشود. معرفی ۱۲۰ عنوان کتاب در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس، رونمایی از ۵۰ عنوان کتاب مرجع اسنادی و تجلیل از پژوهشگران منتخب استانی و تهران، از دیگر برنامههای نخستین جشنواره ملی اسناد «افتخار- گفتار» خواهد بود./مهر
معرفی فیلمهای سینمایی آخر هفته تلویزیون
فیلم تلویزیونی «آخرین شکوفه پاییز» به کارگردانی «حسین تبریزی»، پنجشنبه ۱۰ آذر ماه ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک سیما پخش میشود. داستان «صبح آخرین روز» به زندگینامه مجید شهریاری دانشمند هستهای ایران میپردازد که از ساعات اولیه روز ترور شهید شهریاری آغاز شده و به گذشته بازمی گردد و ۴۶ سال زندگی او را روایت خواهد کرد. «قلقلک» به کارگردانی «مسعود نوابی»، نیز ساعت ۱۰ از شبکه سه سیما، «اسب جنگی» به کارگردانی «استیون اسپیلبرگ»، ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار سیما و «پرچم» به کارگردانی «انریکو گاتو»، ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه پنج سیما پخش میشوند. فیلمهای روز جمعه 11 آذر ماه هم شامل «میرزا کوچک خان (کوچک جنگلی)» به کارگردانی «بهروز افخمی» ساعت ۱۶ از شبکه یک سیما با بازی علیرضا مجلل، مهدی هاشمی، زندهیاد عباس امیری، زندهیاد فتحعلی اویسی، جهانگیر الماسی، زندهیاد داوود رشیدی و حسین محجوب، «سردار جنگل» به کارگردانی «امیر قویدل»، ساعت ۰۱:۴۰ بامداد از شبکه دو سیما با بازی علی ثابتفر، منوچهر اسماعیلی، سیروس قهرمانی، شهروز رامتین و کاظم افرندنیا، «افسانه شهر قالی» به کارگردانی «حمیدرضا حافظی» ساعت ۸ و «آقای امیدوار» به کارگردانی «مجید پایدار»، ساعت ۱۸:۲۰ از شبکه دو سیما، «دیدی عزیز» به کارگردانی «ژان ژیرو» هم ساعت ۱۰ روی آنتن شبکه سه سیما میرود. «مرغ حق» به کارگردانی «حسین مختاری»، با بازی زندهیاد هادی اسلامی، دانیال حکیمی، مجید جعفری، زندهیاد جمشید اسماعیلخانی، شمسی فضل الهی و حسین سحرخیز ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار روی آنتن میرود. فیلم سینمایی «کوچولوی خیالپرداز» نیز به کارگردانی «اسلیک اینگمارک»، ساعت ۹ از شبکه پنج پخش میشود./ایلنا