با یکهتازی ضدواکسنها در فیسبوک
اخبار جعلی، دامان آفریقا را گرفت
میترا جلیلی
خبرنگار
دادههای اتحادیه بینالمللی مخابرات (ITU) نشان میدهد 2.9 میلیارد نفر از جمعیت جهان هنوز آفلاین هستند که 96 درصد آنها در کشورهای درحال توسعه واقع در جنوب صحرای آفریقا زندگی میکنند. کشورهای جنوب صحرای آفریقا یک پتانسیل بزرگ برای فیسبوک(متا) محسوب میشوند چراکه کاربران این منطقه، عملاً اینترنت را عمدتاً با فیسبوک و زیرمجموعههای آن میشناسند.اما موضوع جالب، بیتوجهی فیسبوک به مبارزه با اخبار جعلی، یکهتازی ضدواکسنها در آفریقا و نبود سرمایهگذاری در این زمینه است. این موضوع در میانه بحران کرونا و شیوع کووید 19 بیشتر به چشم آمد و نقش بزرگ رسانههای اجتماعی را در گفتمان آنلاین برجستهتر کرد.
یک سرویس رایگان برای 32 کشور آفریقایی
در جنوب صحرای آفریقا فیسبوک، شبکه اجتماعی برتر به شمار میرود؛ درحالی که در کشورهای غربی، ظرفیت جذب کاربر فیسبوک به مرحله اشباع رسیده و کاربران غربی، دیگر پتانسیل بزرگی برای «متا» محسوب نمیشوند، در سرتاسر قاره آفریقا، این رسانه اجتماعی از راهاندازی کسبوکار گرفته تا تهیه واکسن، اطلاعرسانی درباره انتخابات و... یک ابزار ضروری محسوب میشود. کسب و کارها و مصرفکنندگان به شدت به فیسبوک وابسته هستند زیرا دسترسی به آن در بسیاری از شبکههای مخابراتی آفریقا رایگان است و کاربران نیازی به شارژ اینترنت ندارند. در سال 2015، فیسبوک سرویس Free Basics را راهاندازی کرد؛ یک سرویس اینترنتی که به کاربران امکان دسترسی بدون اعتبار به این پلتفرم را میدهد و عملاً برای تلفنهای همراه ارزان قیمتی طراحی شده که اکثریت قریب به اتفاق دستگاههای این قاره را تشکیل میدهند و میتوان با کمک آن، فرمت محدود دیتا را بدون محتوای صوتی، عکس و ویدیو، ارسال و دریافت کرد. تاکنون سرویس Free Basics در 32 کشور آفریقایی راهاندازی شده است. همچنین فیسبوک در حال توسعه ماهوارههایی است تا دسترسی به اینترنت را در مناطق دورافتاده امکانپذیر کنند.
پتانسیل بالای جمعیت جوان آفریقا
به دنبال کاهش تعداد کاربران فیسبوک در دنیای توسعه یافته، حالا این پلتفرم بهدنبال کاربران جدید است و آفریقا هم که جمعیت جوانی دارد فرصتی بزرگ محسوب میشود چراکه این جمعیت علاقه مندند ازطریق فیسبوک، واتس اپ و اینستاگرام به اینترنت متصل شده و درآمدزایی کنند. در این میان، اخبار غلط و ادعاهای واهی مربوط به واکسن کرونا که در رسانههای اجتماعی منتشر شد، بدون تردید بزرگترین چالش پیشروی کمپینهای واکسیناسیون گسترده بوده است. دکتر «کماتشیدیسو موئتی»، مدیر منطقهای سازمان جهانی بهداشت در آفریقا با اشاره به این اخبار جعلی، واژهای به نام «اینفودمیک» را به کار برده که معنای آن، انبوهی از اطلاعات نادرست است که به سختی میتوان باور مردم را درباره آنها تغییر داد. از این اطلاعات نادرست میتوان به ادعاهایی مبنی بر اینکه افراد غیرسفید پوست به کووید19 مبتلا نمیشوند، درمان بیماران کرونایی با استفاده از بخار آب یا داروهای سنتی مانند چای گیاهی و... اشاره کرد. تئوریهای توطئهای هم بخشی دیگر از اخبار جعلی است که در فیسبوک خودنمایی میکند؛ اخباری مبنی بر اینکه فاز آزمایشی واکسنها روی مردم آفریقا انجام میشود. کندشدن رشد جمعیت آفریقا بهدنبال تزریق واکسن نیز دیگر اخبار جعلی منتشر شده در این پلتفرم است. محققان حوزه شبکههای اجتماعی معتقدند باتوجه به کمبود مهارت و سواد دیجیتالی، مردم کشورهای فقیر جنوب صحرای آفریقا نمیتوانند به راحتی خبرهای جعلی را تشخیص دهند.
توجه به زبانهای محلی
به دنبال نگرانیهای گسترده، فیسبوک برای پاسخگویی به شکایات کاربران، درحال گسترش صدها حقیقتسنج (Fact Checker) در سراسر آفریقاست تا درصورت تشخیص اخبار جعلی، هشدارها و برچسبهای بررسی واقعیت به پستها سنجاق شود. پس از درجهبندی طبق الگوریتمهای فیسبوک، ممکن است برخی حسابهای کاربری نیز حذف شوند. ادعا میشود بیش از 95 درصد از مواقعی که مردم برچسبهای بررسی واقعیت را میبینند، محتوای اصلی را مشاهده نمیکنند. «متا»، شرکت مادر فیسبوک در اطلاعیهای اعلام کرد: «اطلاعات نادرست یک چالش اجتماعی پیچیده است و ما اکنون یک تیم جهانی متشکل از 40 هزار نفر را استخدام کردهایم که درمیان آنها 15هزار نفر محتوا را به بیش از 70 زبان محلی آفریقایی ازجمله امهری، سومالیایی، سواهیلی ، هوسه و غیره بررسی میکنند تا بتوانیم با اطلاعات غلط به هر زبانی برخورد کنیم.» فیسبوک همچنین تغییراتی در سیاستهای خود اعمال کرده تا مطمئن شود افراد کمتری اطلاعات غلط را میبینند. از سوی دیگر اطلاعات واکسن را از طریق مرکز جهانی اطلاعات کووید19 خود برجسته میکنیم. طبق سیاستهای ما، پستها معمولاً حذف نمیشوند مگر اینکه مستقیماً تشویق کننده خشونت یا نفرت باشند. «استوارت جونز»، مدیر مرکز تجزیه و تحلیل فیسبوک در آفریقای جنوبی که رسانههای اجتماعی را در این کشور رصد میکند، نیز میگوید: هرچند فیسبوک گاه اکانتها را حذف میکند، اما بسیار زمان بر است.
واردات آیفون ممنوع می شود؟
موضوع ممنوعیت واردات گوشیهای بالاتر از ۳۰۰ یورو از تابستان سال ۱۳۹۹ بهعنوان راه حلی برای مشکل واردات و کمبود گوشی مطرح شد و پس از آن در لایحه بودجه ۱۴۰۰، حقوق ورودی واردات گوشیهای موبایل بالای ۶۰۰ دلار را ۱۲ درصد تعیین کردند. اکنون اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس وعده دادند تا در پی تأکیدها و گلایههای مطرح شده از واردات نیم میلیاردی گوشی لوکس امریکایی، در نیمه اول سال ۱۴۰۱ واردات آیفون ممنوع شود.
به گزارش ایسنا، محمدرضا عالیان سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با بیان اینکه هنوز ممنوعیتی در زمینه واردات گوشیهای آیفون اعلام نشده، گفت: مجلس و دستگاههای دیگر در تلاشند این ممنوعیت را برای آیفون ایجاد کنند. این بحث امروز و دیروز نیست و از حدود 6 سال پیش هم مطرح بوده است. تمرکز صرفاً بر آیفون است و میگویند چون آیفون امریکایی است، باید با ممانعت از وارداتش به ایران، به امریکا ضربه اقتصادی بزنیم که ما را تحریم کرده و مردممان را در شرایط بدی قرار داده است. اما واقعیت این است که آیفون در چین تولید میشود و از طرفی فقط آیفون موبایل گرانی نیست. در بازار، آیفون جزو رده پرچمدارهاست، تمام برندهای دنیا پرچمدار دارند که در همان رده قیمت است، بنابراین صرفاً نمیتوان به آیفون رده لوکس را اطلاق کرد. در موبایلها، چند ردهبندی داریم که قیمت گوشی را تعیین میکند. تمرکز ردهبندی باید روی فناوری و امکانات باشد نه قیمت. گوشیها به چند دسته پرچمدار، میانرده و ارزانقیمت یا پایینرده تقسیم میشوند.
وی خاطرنشان کرد: گوشی ارزانقیمت این تصور را ایجاد میکند که موبایل گرانتر، لوکس است، در صورتی که فناوری و امکانات است که تعیین میکند ارزش موبایلهای پرچمدار بیشتر از ۶۰۰دلار باشد. بنابراین اگر میخواهیم از کلمه لوکس استفاده کنیم، فقط نباید آن را به آیفون تعمیم دهیم، درصورتی که همه برندها پرچمدارند و پرچمدارهایشان هم بالای ۶۰۰ دلار هستند. خارج از این بحث که سالها دربارهاش صحبت میشود، بحث جدی این است که موبایلهای بالای ۶۰۰ دلار فعلاً مدتی است که وارد ایران نمیشود، اگرچه وارداتشان ممنوع نشده، اما ارزششان هم تأمین نشده است.
عالیان با بیان اینکه ممنوعیت واردات با تأمین نشدن ارز دو موضوع متفاوت است، گفت: اما چرا ارزشان تأمین نشده؟ چون تأمین ارز آنها بر اساس مصوبهای که سال گذشته در خصوص تهاتر ارز خشکبار و موبایلهای بالای ۶۰ دلار تصویب شد، باید از طریق ارز تهاتری با خشکبار باشد. برای این کار، تالار دومی در نیما تشکیل شد، اما هماهنگی لازم برای تأمین ارز خشکبار برای موبایل در آن تالار صورت نگرفت. در نهایت قرار شده در هفته جاری، این تصمیمگیری صورت بگیرد که به چه ترتیبی این فرایند اجرا شود تا هم به تأمینکنندگان ارز و هم به واردکنندگان کمترین آسیب را بزند و هم کمترین تأثیر را در بازار نهایی برای مصرفکننده داشته باشد.
وی اظهار کرد: با وجود این، حتماً باید برای منابع، مدیریت و برنامهریزی شود و به همان نسبت هم برنامهریزی دقیقی برای تأمین کالا در کشور صورت گیرد.
بومیسازی ۷۰ درصد نیازهای صنعت در پارک فناوری پردیس
مدیرکل سرمایهگذاری و بومیسازی فناوری پارک فناوری پردیس با اعلام اینکه این مجموعه تاکنون بیش از هزارمیلیارد تومان قراردادهای تجاریسازی با صنایع مختلف همچون نفت، گاز و صنعت کشور داشته است، گفت: تاکنون ۷۰ درصد نیازهای اعلام شده بخش صنعت به فناوران پارک فناوری پردیس بومیسازی شده است.
به گزارش ایرنا، احمد عسکری با اشاره به شعار سال اظهار داشت: اکنون زمان بسیار مناسبی است که نگاه بخش صنعت کشور به حوزه دانشبنیان برای اثرگذاری هرچه بیشتر در اقتصاد کشور بازسازی و تقویت شود.وی افزود: شرکتهای دانشبنیان بر اساس سرمایهگذاری صورت گرفته در حوزههای تحقیقاتی، تحقیق و توسعه و آزمایشگاهی، این توان را دارند که بتوانند همه ساله با توجه به ظرفیتهایی که پارک در شرکتهای فناور و دانشبنیان شناسایی کرده و نیازهایی که در صنعت کشور وجود دارد با یک هزینه منطقی و اقتصادی محصولاتی جدید به مشتریان خود عرضه کنند.
وی ضمن اظهار امیدواری از اینکه، در سالجاری شاهد برطرف کردن معضلات و مسائل توسط حوزه دانشبنیان باشیم، تأکید کرد: در این زمینه، تسهیل ورود شرکتهای فناور کشور به فرایند طبیعی تعریف پروژه، رقابت و ورود به مناقصات دولتی، چاره ساز است.
پرداخت آزمایشی رمزارز به تولیدکنندگان محتوا در توئیتر
شرکت توئیتر و شرکت سیستم پرداخت الکترونیکی «استرایپ» (Stripe)، سیستم پرداخت رمزارز را برای منتخبی از کاربران در محصولات پولی پلتفرم این شبکه اجتماعی، آزمایش خواهند کرد.
به گزارش ایسنا، کاربران واجد شرایط برنامههای Ticketed Spaces و Super Follows، قادر خواهند بود درآمدشان را از توئیتر در قالب کوین coin) USD) دریافت کنند که یک استیبل کوین ارزشگذاری شده بر اساس دلار امریکاست. توئیتر قابلیت درآمدزایی را سال میلادی گذشته به منظور یکپارچگی بیشتر اقتصاد تولیدکننده محتوا و تقویت درآمدهایش، معرفی کرد. کاربرانی که به رمزارز پول دریافت میکنند، میتوانند دریافتی خود را در کیفهای شبکه پولیگان (Polygon) نگه دارند که یک شرکت زیرساخت کریپتو برمبنای بلاکچین اتریوم است و میتوانند آن را به ارزهای دیگر تبدیل کنند. پرداختهای کریپتو از طریق سیستم استرایپ کانکت انجام میشود و استرایپ قصد دارد در آینده، گزینه پرداخت به رمزارزهای دیگر را هم اضافه کند. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا برای خرید توئیتر اقدام کرده است. ایلان ماسک یک چهره برجسته در دنیای رمزارز است که از این پلتفرم برای ترویج بیت کوین و دوج کوین استفاده کرده است.