ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«ایران» از افزایش تا 50 درصدی شهریه مدارس غیر دولتی و سرگردانی مردم گزارش می دهد
افزایش لجام گسیخته شهریه مدارس غیر دولتی
اکرم رضایی ثانی
خبرنگار
این روزها پیش ثبتنام مدارس یکی از موضوعات داغ برای خانواده هاست. انتخاب بین مدرسه غیردولتی و دولتی یکی از چالشها در این میان است، خصوصاً اینکه با بازگشایی کامل مدارس و اولویت آموزش حضوری برای سال تحصیلی آینده حالا این انتخاب برای برخی خانوادهها روی مرز قرار گرفته است. هر چند هنوز هم شمار زیادی از خانوادهها اصلاً حق انتخابی برای مدرسه غیردولتی ندارند. در یک مدرسه در تهران در منطقه قیطریه شهریه ۱۸ میلیون تومانی سال گذشته را امسال به ۳۳ میلیون تومان در مقطع دوم ابتدایی رساندهاند و حالا اولیای سرگردان این افزایش غیرمنطقی منتظر تجدیدنظر کادر مدرسه هستند. این شهریه غیر از هزینه سرویس، هزینه غذا و کلاس زبان و فوقبرنامههاست. در مدارس دیگر منطقه 3 و یک شهریه مدرسه ابتدایی تا 40 میلیون تومان هم به خانوادهها اعلام شده است. در واقع حالا اگر کسی بخواهد فرزندش در مدرسه غیردولتی درس بخواند باید ماهی متوسط سه میلیون تومان را کنار بگذارد. اغلب خانوادههایی که فرزند خود را در مدارس غیردولتی ثبتنام میکنند قشری هستند که تحصیل و پرورش فرزند برای آنها مهم است و بسیاری از آنها بهدلیل جمعیت بالای دانشآموزان در کلاسهای مدارس دولتی و هیأت امنایی فرزندانشان را در مدارس غیردولتی ثبتنام میکنند و با رشد مدارس غیردولتی دیگر فقط افراد مرفه جامعه نیستند که جذب این مدارس میشوند بلکه حالا خانوادههایی هستند که میخواهند از بسیاری ضروریات سبد خانوار خود بزنند تا فرزندشان آینده تأمین شدهتری داشته باشد. این در حالی است که چند سالی است دیگر سقف شهریه مدارس غیردولتی اعلام نمیشود و طبق یک الگویی که خیلی هم معیارهایش واضح نیست مدارس مجاز به افزایش درصد شهریه در هر سال هستند و این روزها خانوادههای سرگردان دنبال مرجعی برای فهمیدن معیار دقیق این افزایشها هستند. احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با «ایران» درباره برخورد با مدارسی که شهریه را خارج از الگوی آموزش و پرورش افزایش میدهند، میگوید: ما بازدید و جلسات زیادی در این زمینه داشتهایم. این موضوع که شما به آن اشاره کردید احتمال دارد که در تهران باشد زیرا در استانهای دیگر ما اینطور نیست. ما با مدارس به این توافق رسیدیم که ما هم نگاهی به سقفی که مورد نظر مدارس هست داشته باشیم که البته باز هم متناسب با برنامهها و امکانات آن مدرسه خواهد بود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: از طرفی هم از سوی مدارس به ما قول داده شده نسبت به انتظاری که از آنها داریم متعهد باشند. آنها باید تعهد کنند عددی که در نهایت بهعنوان شهریه مدرسه تعیین میشود ملاک قرار بگیرد. شهریهای که اعلام میشود با شهریهای که پرداخت میشود یکی باشد. محمودزاده اضافه کرد: ضمناً طبق قانون جدیدی که برای مجلس بردیم و امسال هم انجام خواهد شد این است که مبلغ اضافه ثبتنامیها و هم اضافه پرداختیها از مدرسه گرفته خواهد شد و به حسابی که مد نظر است یا خزانه دولت ریخته میشود. معاون وزیر آموزش و پرورش درباره زمان دقیق اعلام شهریه مدارس غیردولتی اظهار داشت: ما تقریباً اوایل فروردین ماه امسال الگوی شهریه را به مدارس اعلام کردیم و مدارس بر اساس آن الگو، میزان شهریه را به شورای نظارت منطقه، استان و در نهایت کشور اعلام میکنند و در نهایت تعیین تکلیف میشود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استقبال خیلی خوبی از مدارس غیردولتی انجام میپذیرد، بعضاً پیش ثبتنام اتفاق میافتد. از اینرو پیش ثبتنام باید متناسب با شهریه سال گذشته بهصورت علیالحساب انجام پذیرد تا شورای نظارت منطقه، استان و کشور این شهریه را تعیین کنند و ثبتنام را بر اساس آن انجام دهند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: شهریهای که مدنظر ماست طبق برنامه درسی است و مابقی آن توافقی میان مدارس و خانواده است. برخی مدارس یکسری فوقبرنامهها دارند. ما شهریه را برای ساعات آموزشی و فوقبرنامههای درسی اعلام میکنیم.
وی با تأکید بر اینکه مدارس مرز میان شهریه ثابت و فوقبرنامه را برای خانوادهها روشن کنند، بیان میکند: اولاً از مدارس خواهش میکنیم که بحث شهریه ثابت و فوقبرنامه درسی را از هم تفکیک کنند. ثانیاً این موارد را حتماً به خانوادهها اطلاعرسانی کنند، اینگونه نشود که خانوادهای وقتی شهریه را پرداخت کرد احساس کند این شهریه بهعنوان کل شهریه ثابت و فوقبرنامه است. رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در توضیح الگوی شهریه مدارس برای سالجاری میگوید: ما کف و سقف شهریه را برای مدارس اعلام میکنیم تا آنها در جریان جزئیات باشند. الگوی شهریه یک معیار بوده و عددی نیست، بدین صورت که ما به مدارس اجازه دادیم بر اساس تعداد نیروی انسانی و مقدار و فضای آموزشی که در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد اقدام کنند. در کنار این، امسال اجازه دادیم افزایش شهریه برای بخشی از سند تحول بنیادین، از جمله رویکردهای تربیتی و آموزشی اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: به تعبیر دیگر ما اجازه دادیم که ۳۵ درصد از ۱۰۰ امتیاز شهریه به اجرایی کردن سند تحول بنیادین در مدارس و انجام رویکردهای آموزشی و تربیتی اختصاص یابد. یعنی نگاه ما به مدارس جدید متناسب با رویکردهای پرورشی و تربیتی است. اینکه آیا شاخصهای مورد نظر ما از نظر تربیتی در مدارس انجام میپذیرد یا نه؟ پس فقط به موضوعات قبولی کنکور بسنده نخواهیم کرد. شاخصها میتواند این باشد که آیا مدارس ما در مسابقات فرهنگی، هنری، قرآنی و جشنوارهها حضور دارند یا نه؟ که متناسب با آن شهریهها بسته خواهد شد.
محمودزاده گفت: عدد شهریه اینگونه نیست که برای همه مدارس یکی باشد زیرا مدرسه غیردولتی که در شهرستان فعالیت دارد با مدرسهای که در تهران با امکانات بیشتری به دانشآموزان خدمات میدهد شهریه متفاوتی دارند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: ما امسال نمیخواهیم درصد اعلام کنیم زیرا میخواهیم متناسب با عملکردها، افزایش شهریه داشته باشیم. ممکن است یک مدرسه به علت عملکردهایی که داشته اصلاً افزایش شهریه نداشته باشد اما به یک مدرسه دیگر به خاطر امکانات، تجهیزات و... اجازه افزایش شهریه تا درصد بالا را هم بدهیم.
به نظر میرسد در واقع مدارس غیردولتی دارند طبق دستورالعملها رفتار میکنند و اجازه افزایش شهریه به آنها داده شده است و حالا باید دید با این میزان افزایش شهریهها آیا مدارس غیردولتی با ریزش مخاطب رو به رو میشوند یا خانوادهها با وجود عدم رضایتی که پای آموزش و پرورش نوشته میشود از سبد خانوار میزنند تا فرزندانشان در محیطی با امکانات بیشتر درس بخوانند. این در حالی است که همچنان تراکم جمعیت در مدارس دولتی و افت کیفیت آموزشی و کمبود معلم در مدارس دولتی بر جای خود باقی است.
خبرنگار
این روزها پیش ثبتنام مدارس یکی از موضوعات داغ برای خانواده هاست. انتخاب بین مدرسه غیردولتی و دولتی یکی از چالشها در این میان است، خصوصاً اینکه با بازگشایی کامل مدارس و اولویت آموزش حضوری برای سال تحصیلی آینده حالا این انتخاب برای برخی خانوادهها روی مرز قرار گرفته است. هر چند هنوز هم شمار زیادی از خانوادهها اصلاً حق انتخابی برای مدرسه غیردولتی ندارند. در یک مدرسه در تهران در منطقه قیطریه شهریه ۱۸ میلیون تومانی سال گذشته را امسال به ۳۳ میلیون تومان در مقطع دوم ابتدایی رساندهاند و حالا اولیای سرگردان این افزایش غیرمنطقی منتظر تجدیدنظر کادر مدرسه هستند. این شهریه غیر از هزینه سرویس، هزینه غذا و کلاس زبان و فوقبرنامههاست. در مدارس دیگر منطقه 3 و یک شهریه مدرسه ابتدایی تا 40 میلیون تومان هم به خانوادهها اعلام شده است. در واقع حالا اگر کسی بخواهد فرزندش در مدرسه غیردولتی درس بخواند باید ماهی متوسط سه میلیون تومان را کنار بگذارد. اغلب خانوادههایی که فرزند خود را در مدارس غیردولتی ثبتنام میکنند قشری هستند که تحصیل و پرورش فرزند برای آنها مهم است و بسیاری از آنها بهدلیل جمعیت بالای دانشآموزان در کلاسهای مدارس دولتی و هیأت امنایی فرزندانشان را در مدارس غیردولتی ثبتنام میکنند و با رشد مدارس غیردولتی دیگر فقط افراد مرفه جامعه نیستند که جذب این مدارس میشوند بلکه حالا خانوادههایی هستند که میخواهند از بسیاری ضروریات سبد خانوار خود بزنند تا فرزندشان آینده تأمین شدهتری داشته باشد. این در حالی است که چند سالی است دیگر سقف شهریه مدارس غیردولتی اعلام نمیشود و طبق یک الگویی که خیلی هم معیارهایش واضح نیست مدارس مجاز به افزایش درصد شهریه در هر سال هستند و این روزها خانوادههای سرگردان دنبال مرجعی برای فهمیدن معیار دقیق این افزایشها هستند. احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با «ایران» درباره برخورد با مدارسی که شهریه را خارج از الگوی آموزش و پرورش افزایش میدهند، میگوید: ما بازدید و جلسات زیادی در این زمینه داشتهایم. این موضوع که شما به آن اشاره کردید احتمال دارد که در تهران باشد زیرا در استانهای دیگر ما اینطور نیست. ما با مدارس به این توافق رسیدیم که ما هم نگاهی به سقفی که مورد نظر مدارس هست داشته باشیم که البته باز هم متناسب با برنامهها و امکانات آن مدرسه خواهد بود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: از طرفی هم از سوی مدارس به ما قول داده شده نسبت به انتظاری که از آنها داریم متعهد باشند. آنها باید تعهد کنند عددی که در نهایت بهعنوان شهریه مدرسه تعیین میشود ملاک قرار بگیرد. شهریهای که اعلام میشود با شهریهای که پرداخت میشود یکی باشد. محمودزاده اضافه کرد: ضمناً طبق قانون جدیدی که برای مجلس بردیم و امسال هم انجام خواهد شد این است که مبلغ اضافه ثبتنامیها و هم اضافه پرداختیها از مدرسه گرفته خواهد شد و به حسابی که مد نظر است یا خزانه دولت ریخته میشود. معاون وزیر آموزش و پرورش درباره زمان دقیق اعلام شهریه مدارس غیردولتی اظهار داشت: ما تقریباً اوایل فروردین ماه امسال الگوی شهریه را به مدارس اعلام کردیم و مدارس بر اساس آن الگو، میزان شهریه را به شورای نظارت منطقه، استان و در نهایت کشور اعلام میکنند و در نهایت تعیین تکلیف میشود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استقبال خیلی خوبی از مدارس غیردولتی انجام میپذیرد، بعضاً پیش ثبتنام اتفاق میافتد. از اینرو پیش ثبتنام باید متناسب با شهریه سال گذشته بهصورت علیالحساب انجام پذیرد تا شورای نظارت منطقه، استان و کشور این شهریه را تعیین کنند و ثبتنام را بر اساس آن انجام دهند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: شهریهای که مدنظر ماست طبق برنامه درسی است و مابقی آن توافقی میان مدارس و خانواده است. برخی مدارس یکسری فوقبرنامهها دارند. ما شهریه را برای ساعات آموزشی و فوقبرنامههای درسی اعلام میکنیم.
وی با تأکید بر اینکه مدارس مرز میان شهریه ثابت و فوقبرنامه را برای خانوادهها روشن کنند، بیان میکند: اولاً از مدارس خواهش میکنیم که بحث شهریه ثابت و فوقبرنامه درسی را از هم تفکیک کنند. ثانیاً این موارد را حتماً به خانوادهها اطلاعرسانی کنند، اینگونه نشود که خانوادهای وقتی شهریه را پرداخت کرد احساس کند این شهریه بهعنوان کل شهریه ثابت و فوقبرنامه است. رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در توضیح الگوی شهریه مدارس برای سالجاری میگوید: ما کف و سقف شهریه را برای مدارس اعلام میکنیم تا آنها در جریان جزئیات باشند. الگوی شهریه یک معیار بوده و عددی نیست، بدین صورت که ما به مدارس اجازه دادیم بر اساس تعداد نیروی انسانی و مقدار و فضای آموزشی که در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد اقدام کنند. در کنار این، امسال اجازه دادیم افزایش شهریه برای بخشی از سند تحول بنیادین، از جمله رویکردهای تربیتی و آموزشی اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: به تعبیر دیگر ما اجازه دادیم که ۳۵ درصد از ۱۰۰ امتیاز شهریه به اجرایی کردن سند تحول بنیادین در مدارس و انجام رویکردهای آموزشی و تربیتی اختصاص یابد. یعنی نگاه ما به مدارس جدید متناسب با رویکردهای پرورشی و تربیتی است. اینکه آیا شاخصهای مورد نظر ما از نظر تربیتی در مدارس انجام میپذیرد یا نه؟ پس فقط به موضوعات قبولی کنکور بسنده نخواهیم کرد. شاخصها میتواند این باشد که آیا مدارس ما در مسابقات فرهنگی، هنری، قرآنی و جشنوارهها حضور دارند یا نه؟ که متناسب با آن شهریهها بسته خواهد شد.
محمودزاده گفت: عدد شهریه اینگونه نیست که برای همه مدارس یکی باشد زیرا مدرسه غیردولتی که در شهرستان فعالیت دارد با مدرسهای که در تهران با امکانات بیشتری به دانشآموزان خدمات میدهد شهریه متفاوتی دارند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: ما امسال نمیخواهیم درصد اعلام کنیم زیرا میخواهیم متناسب با عملکردها، افزایش شهریه داشته باشیم. ممکن است یک مدرسه به علت عملکردهایی که داشته اصلاً افزایش شهریه نداشته باشد اما به یک مدرسه دیگر به خاطر امکانات، تجهیزات و... اجازه افزایش شهریه تا درصد بالا را هم بدهیم.
به نظر میرسد در واقع مدارس غیردولتی دارند طبق دستورالعملها رفتار میکنند و اجازه افزایش شهریه به آنها داده شده است و حالا باید دید با این میزان افزایش شهریهها آیا مدارس غیردولتی با ریزش مخاطب رو به رو میشوند یا خانوادهها با وجود عدم رضایتی که پای آموزش و پرورش نوشته میشود از سبد خانوار میزنند تا فرزندانشان در محیطی با امکانات بیشتر درس بخوانند. این در حالی است که همچنان تراکم جمعیت در مدارس دولتی و افت کیفیت آموزشی و کمبود معلم در مدارس دولتی بر جای خود باقی است.
ممنوعیت اعزام افراد بالای ۶۵ سال به حج
معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با تأکید بر اینکه هلال احمر آماده خدمترسانی به زائرین حج است از ممنوعیت اعزام افراد بالای ۶۵ سال به حج خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی جمعیت هلال احمر؛ طاهر درودی درخصوص شرایط و ضوابط حج ۱۴۰۱ گفت: در سالهای گذشته برگزاری مناسک حج به واسطه شیوع کرونا با خلل مواجه شد و عملاً امکان اعزام زائرین به حج ممکن نبود و صرفاً اتباع کشور عربستان و افراد مقیم در این کشور در مراسم حج حاضر شدند.
وی افزود: پس از دو سال، هفته گذشته بود که دولت عربستان سعودی عنوان کرد که با ظرفیت حدود یک میلیون نفر مراسم حج امسال را برگزار خواهد کرد. باید توجه داشت که اعلام دولت عربستان نسبت به سالهای گذشته بسیار دیرهنگام بود به شکلی که در سنوات گذشته در چنین برههای از زمان، تمام امور حجاج انجام شده و همگی آماده اعزام بودند. معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت تصریح کرد: پیشبینی میشود با توجه به اینکه ظرفیت یک میلیون نفری برای حج امسال اعلام شده و از این سهمیه، ۱۵۰ هزار نفر از اتباع عربستان در مراسم حج حاضر میشوند و صرفاً ۸۵۰ هزار نفر از سایر کشورها میتوانند عازم مراسم حج شوند، انتظار میرود حدود ۳۰ هزار زائر ایرانی نیز به حج اعزام شوند.
درودی با اشاره به اینکه هلال احمر با تمام توان در حال آمادهسازی زمینههای خدمترسانی پزشکی به حجاج است، گفت: تأمین دارو، آمادهسازی تجهیزات پزشکی، انتخاب و آمادهسازی کادر پزشکی از جمله اقداماتی است که صورت میگیرد و پس از مشخص شدن وضعیت کاروانها، معاینات زائرین به صورت جدی آغاز خواهد شد.
این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر تأکید کرد: در سال ۹۸ تعدادی از زائرین، امور معایناتی خود را سپری کردند اما به واسطه شیوع کرونا از اعزام به مراسم حج بازماندند که مشخصاً آن رویه تغییر خواهد کرد و یکی از تغییرات نیز این است که اعزام افراد بالای ۶۵ سال به حج ممنوع شده و از لیست اعزام به صورت موقت خارج خواهند شد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی جمعیت هلال احمر؛ طاهر درودی درخصوص شرایط و ضوابط حج ۱۴۰۱ گفت: در سالهای گذشته برگزاری مناسک حج به واسطه شیوع کرونا با خلل مواجه شد و عملاً امکان اعزام زائرین به حج ممکن نبود و صرفاً اتباع کشور عربستان و افراد مقیم در این کشور در مراسم حج حاضر شدند.
وی افزود: پس از دو سال، هفته گذشته بود که دولت عربستان سعودی عنوان کرد که با ظرفیت حدود یک میلیون نفر مراسم حج امسال را برگزار خواهد کرد. باید توجه داشت که اعلام دولت عربستان نسبت به سالهای گذشته بسیار دیرهنگام بود به شکلی که در سنوات گذشته در چنین برههای از زمان، تمام امور حجاج انجام شده و همگی آماده اعزام بودند. معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت تصریح کرد: پیشبینی میشود با توجه به اینکه ظرفیت یک میلیون نفری برای حج امسال اعلام شده و از این سهمیه، ۱۵۰ هزار نفر از اتباع عربستان در مراسم حج حاضر میشوند و صرفاً ۸۵۰ هزار نفر از سایر کشورها میتوانند عازم مراسم حج شوند، انتظار میرود حدود ۳۰ هزار زائر ایرانی نیز به حج اعزام شوند.
درودی با اشاره به اینکه هلال احمر با تمام توان در حال آمادهسازی زمینههای خدمترسانی پزشکی به حجاج است، گفت: تأمین دارو، آمادهسازی تجهیزات پزشکی، انتخاب و آمادهسازی کادر پزشکی از جمله اقداماتی است که صورت میگیرد و پس از مشخص شدن وضعیت کاروانها، معاینات زائرین به صورت جدی آغاز خواهد شد.
این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر تأکید کرد: در سال ۹۸ تعدادی از زائرین، امور معایناتی خود را سپری کردند اما به واسطه شیوع کرونا از اعزام به مراسم حج بازماندند که مشخصاً آن رویه تغییر خواهد کرد و یکی از تغییرات نیز این است که اعزام افراد بالای ۶۵ سال به حج ممنوع شده و از لیست اعزام به صورت موقت خارج خواهند شد.
از مشکلات پایتخت و سرگردانی مسئولان در میان طرح ها تا نظر مردم درباره مشکلات؛
اولویت های مردم برای زندگی در پایتخت
حمیده امینی فرد
خبرنگار
تهران در این یک ماهی که از سال جدید گذشته، نشان داده همچنان با همان چالشهایی روبهروست که در سالهای گذشته نیز با آن دست و پنجه نرم کرده است. بازگشایی دانشگاهها و مدارس و برگشت به زندگی تقریباً عادی پیش از کرونا، بر حجم ترافیک خودروهای عبوری در خیابانهای تهران افزوده است. معلوم نیست چه زمانی دوباره آلودگی هوا پایش به آسمان پایتخت باز شود، با وجود این همچنان خبری از اجرای برنامه یا طرحی که نشان دهد قرار است امسال تهران با سال گذشتهاش فرق کند، نیست. از سوی دیگر خبرها حاکی از این است که حدود ۲۱ میلیون نفر در بافتهای فرسوده، تاریخی و حاشیه شهرها زندگی میکنند که با چالشهای متعدد اجتماعی، محرومیت و شرایط نامناسب محیط زندگی شهری مواجهند. وضعیت فضای سبز پایتخت نیز این روزها به یک چالش دیگری تبدیل شده به طوریکه قطع یا جا به جایی درختان حداقل در دو منطقه تهران حاشیههایی را به همراه داشته است و به نظر میرسد در تهران به بهانه توسعه شهری درختان همچنان قربانی میشوند. همه اینها حکایت از این دارد که تهران به طرح و برنامه نیاز دارد اما برخی کارشناسان نیز معتقدند تهران به طرح یا برنامه جدیدی نیاز ندارد و آنچه باعث شده در بر همان پاشنه سابق بچرخد، این است که اساساً همان طرحهای مصوب هم اجرا نمیشود.
در جنگل قوانین، سر درگم شدهایم
ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران معتقد است که هیچ نیازی به طرح جدید برای حل مشکلات اساسی شهر تهران وجود ندارد. او به «ایران» میگوید: ما در شهرداری و شورا با جنگلی از قانون مواجه هستیم که همه ما در آن گم شدهایم و به دنبال مسیری هستیم که خودمان را از بین درختانش خارج کنیم.
او ادامه میدهد: ما در تهران با سه مشکل اساسی روبهرو هستیم که اولویت اول مردم است و باید حل شود. طبق آخرین نظرسنجیهایی که سال گذشته از مردم تهران انجام گرفت، آلودگی هوا، ترافیک آزار دهنده و بافت فرسوده به ترتیب اولویتبندی شد. البته مشکلات دیگری هم وجود دارد. اما این سه بالاترین رتبه را بدست آوردند، اما برای حل این سه مشکل هیچ احتیاجی به قانون و طرح جدید نیست. ما اکنون در شورای ششم مستقر شدهایم، درحالی که در شورای پنجم برنامه سوم توسعه شهرداری تهران با ذکر جزئیات تصویب و ابلاغ شده و تکالیف شهرداری هم مشخص است که باید تا سال ١٤٠٢ اجرا شود، خب حتی اگر ٣٠درصد این برنامه هم تاکنون اجرا شده بود ما در هر سه مشکل گشایش جدی میدیدیم.
او با اشاره به اجرای قانون هوای پاک به عنوان یکی از مصادیق برنامههای اجرا نشده میگوید: ما در حوزه آلودگی هوا قانون مصوب مجلس (قانون هوای پاک) را داریم که دقیقاً مشخص کرده هر دستگاه چه وظیفهای دارد، اما در اجرا حتی معلوم نیست چه کسی مسئول اجرای این قانون در تهران است! در متن قانون آمده که معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مجری و هماهنگ کننده است اما شهردار تهران معتقد است که اجرای قانون بر عهده شهرداری است، جالب اینکه زمانی که هوا آلوده میشود استاندار تشکیل جلسه میدهد و تصمیم میگیرد و تنها یک نماینده از شهرداری در جلسه شرکت میکند که کسی هم به حرفش گوش نمیدهد. این یک سردرگمی است که در سایر حوزهها هم دیده میشود.
امانی ادامه میدهد: مثلاً در حوزه ترافیک، راهکار مشخص است که باید حمل و نقل عمومی توسعه یابد و خودروی شخصی محدود شود، در برنامه ٥ ساله سوم هم اقدامات مشخص است. خب ما باید بر این اقدامات متمرکز شویم و لااقل در این سه سال باقی مانده روی همین اقدامات تمرکز کنیم تا شاید لااقل ٢٠ تا ٢٥ درصد مشکل کم شود و مردم بتوانند نفس بکشند، البته برای اجرای این إسناد بالادستی ما به راهکارهای علمی مبتنی بر دانش نیاز داریم اما به طرحهای جدید هرگز!
خبرنگار
تهران در این یک ماهی که از سال جدید گذشته، نشان داده همچنان با همان چالشهایی روبهروست که در سالهای گذشته نیز با آن دست و پنجه نرم کرده است. بازگشایی دانشگاهها و مدارس و برگشت به زندگی تقریباً عادی پیش از کرونا، بر حجم ترافیک خودروهای عبوری در خیابانهای تهران افزوده است. معلوم نیست چه زمانی دوباره آلودگی هوا پایش به آسمان پایتخت باز شود، با وجود این همچنان خبری از اجرای برنامه یا طرحی که نشان دهد قرار است امسال تهران با سال گذشتهاش فرق کند، نیست. از سوی دیگر خبرها حاکی از این است که حدود ۲۱ میلیون نفر در بافتهای فرسوده، تاریخی و حاشیه شهرها زندگی میکنند که با چالشهای متعدد اجتماعی، محرومیت و شرایط نامناسب محیط زندگی شهری مواجهند. وضعیت فضای سبز پایتخت نیز این روزها به یک چالش دیگری تبدیل شده به طوریکه قطع یا جا به جایی درختان حداقل در دو منطقه تهران حاشیههایی را به همراه داشته است و به نظر میرسد در تهران به بهانه توسعه شهری درختان همچنان قربانی میشوند. همه اینها حکایت از این دارد که تهران به طرح و برنامه نیاز دارد اما برخی کارشناسان نیز معتقدند تهران به طرح یا برنامه جدیدی نیاز ندارد و آنچه باعث شده در بر همان پاشنه سابق بچرخد، این است که اساساً همان طرحهای مصوب هم اجرا نمیشود.
در جنگل قوانین، سر درگم شدهایم
ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران معتقد است که هیچ نیازی به طرح جدید برای حل مشکلات اساسی شهر تهران وجود ندارد. او به «ایران» میگوید: ما در شهرداری و شورا با جنگلی از قانون مواجه هستیم که همه ما در آن گم شدهایم و به دنبال مسیری هستیم که خودمان را از بین درختانش خارج کنیم.
او ادامه میدهد: ما در تهران با سه مشکل اساسی روبهرو هستیم که اولویت اول مردم است و باید حل شود. طبق آخرین نظرسنجیهایی که سال گذشته از مردم تهران انجام گرفت، آلودگی هوا، ترافیک آزار دهنده و بافت فرسوده به ترتیب اولویتبندی شد. البته مشکلات دیگری هم وجود دارد. اما این سه بالاترین رتبه را بدست آوردند، اما برای حل این سه مشکل هیچ احتیاجی به قانون و طرح جدید نیست. ما اکنون در شورای ششم مستقر شدهایم، درحالی که در شورای پنجم برنامه سوم توسعه شهرداری تهران با ذکر جزئیات تصویب و ابلاغ شده و تکالیف شهرداری هم مشخص است که باید تا سال ١٤٠٢ اجرا شود، خب حتی اگر ٣٠درصد این برنامه هم تاکنون اجرا شده بود ما در هر سه مشکل گشایش جدی میدیدیم.
او با اشاره به اجرای قانون هوای پاک به عنوان یکی از مصادیق برنامههای اجرا نشده میگوید: ما در حوزه آلودگی هوا قانون مصوب مجلس (قانون هوای پاک) را داریم که دقیقاً مشخص کرده هر دستگاه چه وظیفهای دارد، اما در اجرا حتی معلوم نیست چه کسی مسئول اجرای این قانون در تهران است! در متن قانون آمده که معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مجری و هماهنگ کننده است اما شهردار تهران معتقد است که اجرای قانون بر عهده شهرداری است، جالب اینکه زمانی که هوا آلوده میشود استاندار تشکیل جلسه میدهد و تصمیم میگیرد و تنها یک نماینده از شهرداری در جلسه شرکت میکند که کسی هم به حرفش گوش نمیدهد. این یک سردرگمی است که در سایر حوزهها هم دیده میشود.
امانی ادامه میدهد: مثلاً در حوزه ترافیک، راهکار مشخص است که باید حمل و نقل عمومی توسعه یابد و خودروی شخصی محدود شود، در برنامه ٥ ساله سوم هم اقدامات مشخص است. خب ما باید بر این اقدامات متمرکز شویم و لااقل در این سه سال باقی مانده روی همین اقدامات تمرکز کنیم تا شاید لااقل ٢٠ تا ٢٥ درصد مشکل کم شود و مردم بتوانند نفس بکشند، البته برای اجرای این إسناد بالادستی ما به راهکارهای علمی مبتنی بر دانش نیاز داریم اما به طرحهای جدید هرگز!
کاهش قابل ملاحظه مبتلایان به کرونا در کشور
در پی نزولی شدن آمار مبتلایان جدید کرونا در هفته 113همهگیری کووید19 در 24ساعت منتهی به روز گذشته، موارد ابتلای جدید با افتی قابلتوجه به زیر هزار مورد بیمار جدید نزول کرد. این برای نخستینبار است که بعد از پیک اول و دوم بیماری عدد 608مورد بیمار جدید کرونایی در کشور ثبت میشود، گرچه رصد آمارهای روزانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان میدهد تعداد تستهای تشخیصی بهعنوان معیار اصلی اعلام شناسایی مبتلایان جدید بشدت کم شده است، با این حال خبر خوب رکوردشکنی نسبت بیماران ترخیصی با بیماران بستری است. به عبارتی وقتی صورت کسر یعنی بیماران بستری نسبت به مخرج آن یعنی بیماران ترخیصی کمتر باشد، این یعنی روزبهروز از تعداد بیماران بدحال کاسته شده و مبتلایان کمتری نیاز به تخت و بستری شدن دارند. در کنار کاهش کمسابقه بیماران جدید کرونایی، همچنین شاخصهای کرونا در حوزه بیماران بستری نیز با ثبت عدد 140بیمار بستری در مراکز درمانی و فوت 22 بیمار جدید، رو به افول گذاشتهاند. در هفته ۱۱۳همهگیری کووید۱۹ در کشور، چهار استان هفتهای بدون مرگهای کرونایی را گذراندهاند و همچنین کاهش موارد مثبت متوفی ناشی از این بیماری در هفته اخیر در ۲۳استان دیگر گزارش شده است. بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درحال حاضر دو شهر در وضعیت قرمز، ۴۸شهر در وضعیت نارنجی، ۳۲۳شهر در وضعیت زرد و ۷۵شهر در وضعیت آبی قرار دارند. تعداد شهرهای با وضعیت قرمز در کشور از ۵۵ به دو و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۸۴ به ۴۸شهر کاهش یافت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۲۷۴ به ۳۲۳ شهر و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۵ به ۷۵شهر افزایش یافت.
طبق آمار روزانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ظهر 2اردیبهشت تا ظهر ۳اردیبهشتماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۴۰ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷میلیون و ۲۱۵هزار و ۵۱۲نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت این بازه زمانی، ۲۲بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۴۰هزار و ۹۶۲نفر رسید. خوشبختانه تا کنون ۶میلیون و ۹۶۳هزار و ۹۹۱نفر از بیماران بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شدهاند و یکهزار و ۸۷نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۵۰میلیون و ۷۵۹هزار و ۸۳۸آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۲شهرستان در وضعیت قرمز، ۴۸شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۲۳شهرستان در وضعیت زرد و ۷۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. همچنین تا کنون ۶۴میلیون و ۲۵۹هزار و ۷۳۳نفر دوز اول، ۵۷میلیون و ۴۵۲هزار و ۵۰نفر دوز دوم و ۲۶میلیون و ۸۸۸هزار و ۹۰۷نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کردهاند. بنابراین مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۴۸میلیون و ۶۰۰هزار و ۶۹۰دوز رسید. در شبانهروز گذشته ۹هزار و ۸۶۷دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
طبق آمار روزانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ظهر 2اردیبهشت تا ظهر ۳اردیبهشتماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۴۰ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷میلیون و ۲۱۵هزار و ۵۱۲نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت این بازه زمانی، ۲۲بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۴۰هزار و ۹۶۲نفر رسید. خوشبختانه تا کنون ۶میلیون و ۹۶۳هزار و ۹۹۱نفر از بیماران بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شدهاند و یکهزار و ۸۷نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۵۰میلیون و ۷۵۹هزار و ۸۳۸آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۲شهرستان در وضعیت قرمز، ۴۸شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۲۳شهرستان در وضعیت زرد و ۷۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. همچنین تا کنون ۶۴میلیون و ۲۵۹هزار و ۷۳۳نفر دوز اول، ۵۷میلیون و ۴۵۲هزار و ۵۰نفر دوز دوم و ۲۶میلیون و ۸۸۸هزار و ۹۰۷نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کردهاند. بنابراین مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۴۸میلیون و ۶۰۰هزار و ۶۹۰دوز رسید. در شبانهروز گذشته ۹هزار و ۸۶۷دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
حمایت از اقشار آسیبپذیر با سیاستهای کلی تأمین اجتماعی
بابک نگاهداری
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
نظام تأمین اجتماعی در هر جامعه به طور کلی در جهت تحقق اهدافی از قبیل برقراری عدالت اجتماعی، مدیریت ریسکهای اجتماعی، رفع تبعیض میان شهروندان و برقراری نظم اجتماعی، تقویت انسجام و همبستگی اجتماعی است. در این راستا به منظور تعیین نقشه راه جامع و کلان سیاستگذاری در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی کشور، سیاستهای کلی تأمین اجتماعی در تاریخ 21 فروردین 1401 در قالب 9 بند توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است. این سیاست کلی با استناد به اصول سوم، بیستویکم، بیستوهشتم، بیستونهم، سیویکم و چهلوسوم قانون اساسی در پی تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی در راستای حمایت از اقشار و گروههای محروم و آسیب پذیر، کاهش نابرابریهای اجتماعی و تبعیضهای ناروا است.
مرور سیاستهای کلی تأمین اجتماعی حاکی از آن است که این سیاست بر نظریه سیاستی «نظام تأمین اجتماعی چندلایه» استوار است و به مهمترین مسائل و چالشهای نظام حکمرانی رفاه اجتماعی همچون استقرار نظام جامع چندلایه و فراگیر تأمین اجتماعی، استقرار پایگاههای اطلاعاتی دقیق به منظور شناسایی جامعه هدف، رفع موازی کاری کارکردی و توازی نهادی میان دستگاههای رفاهی، رعایت عدالت اجتماعی از طریق پایدارسازی صندوقهای بیمهای و اصلاح قوانین، لایهبندی فعال ارائه خدمات اجتماعی به منظور رفع فقر، مبارزه با آسیبهای اجتماعی و جلوگیری از بروز تبعیضهای ناروا، تأکید بر مشارکت آحاد جامعه از طریق استقرار نظام ملی احسان و نیکوکاری و ایجاد پیوند میان ظرفیتهای مردمی و دستگاهها و تأکید بر لزوم تهیه پیوست تأمین اجتماعی برای طرحها و برنامههای کلان کشور، اشاره دارد.
تحقق اهداف سیاستهای کلی تأمین اجتماعی که «به منظور جامعیت دادن و انسجامبخشی به تلاشهای نظام و ایجاد جهش» ابلاغ شده است، «مستلزم تغییرات اساسی در قوانین و مقررات جاری و تلاشهای جدی در این عرصه است». در این مسیر چالشهایی پیش روی اجرای این سیاستها در سطوح چهارگانه سیاستگذاری اجتماعی شامل نظریه سیاستی روشن، تدوین قانون معطوف به اجرای نظریه، ایجاد و یکپارچهسازی ساختارهای چابک با مأموریت مشخص و کاربست ابزارهای سیاستی کارآمد، وجود دارد که چرخه حکمرانی رفاهی در کشور را دچار اختلال نموده است.
در نظام سیاستگذاری هر عمل و کرداری واجد معنایی است که ضرورتاً بایستی در زمان خود اجرا شود تا بتواند روندها و چرخهها را به حرکت دربیاورد؛ در غیر این صورت «ناهمزمانی سیاستگذاری» نه تنها باعث کاهش اثربخشی فعالیتها خواهد شد، بلکه ممکن است خنثیسازی اقدامات و هزینه فرصت را در پی داشته باشد. این موضوع در چند حالت رخ میدهد، نخست آنکه زمانی که برنامه فاقد یک نظریه سیاستی مشخص و روشن باشد و مجموعهای از احکام عملیاتی بدون وجود رویکرد واحد را در بر گیرد. دوم آنکه زمانی که برنامه بر نظریههای سیاستی متعارضی مانند ترکیب رویکردهای لیبرال و دولت رفاهی، متکی شده باشد و سوم آنکه زمانی که برنامه بر نظریه سیاستی مشخص استوار است؛ اما نظام حکمرانی از قابلیتهای لازم در کاربست ابزارهای سیاستی برخوردار نیست.
بارزترین نظریه سیاستی موجود در نظام رفاهی کشور، نظریه نظام تأمین اجتماعی چندلایه است که از سال 1383 در قالب قانون «ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی» کشور وارد ادبیات حکمرانی این حوزه شده است و همچنین در برنامههای توسعه چهارم، پنجم و ششم مورد تأکید قرار گرفته است؛ اما با این حال تاکنون ابزارهای سیاستی لازم برای اجرای این نظریه سیاستی به کار گرفته نشده است. از اینرو است که سیاستهای کلی تأمین اجتماعی، همچنان پس از دو دهه، در بند (1) بر استقرار، پیادهسازی و اجرای این نظریه سیاستی «به صورت جامع، یکپارچه، شفاف، کارآمد و فراگیر» تأکید نموده است.
مرور تجارب برنامهنویسی در کشور نشان میدهد ضعف و نبود نظریه سیاستی، مهمترین نقد وارد بر برنامههای توسعهای در کشور است که این امر ناشی از وجود «فضای ابهام و عدم اجماع نهادی» در زیست بوم حکمرانی اجتماعی است. از جمله نمودهای این بستر مبهم، فقدان نگاه-تصویر کلان مورد وفاق در هریک از بخشهای موضوعی در نظام رفاهی (اعم از حمایتی، بیمهای و امدادی) است که بهعنوان مهمترین موانع پیش روی تحقق اثربخشی مورد نظرِ سیاستهای کلی تأمین اجتماعی تلقی میشود. لذا مادامی که «نقشه نقشها» در این زمینه ترسیم نشود نمیتوان انتظار ایجاد تأثیراتی قابل توجه داشت. در این زمینه میتوان سیاستهای کلی ابلاغی تأمین اجتماعی را بهعنوان روایتی کلان از چشمانداز سیاستی کشور در نظر گرفت که عرصه را برای ایجاد هماهنگی و همافزایی هرچه بیشتر بین بازیگران و ذی مدخلان در آن حوزه فراهم مینماید. از این رو، در راستای اجرای سیاستهای کلی تأمین اجتماعی ضرورت ایجاب میکند، قوای سه گانه تصمیمات و برنامههای خود را معطوف به نظریه سیاستی نظام تأمین اجتماعی چندلایهای نمایند که از پراکنده کاری، هدررفت منابع، تعارض برنامهای و در نهایت بیاثر بودن اقدامات جلوگیری شود.
در این راستا مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بهعنوان بازوی کارشناسی قوه مقننه برای اجراییسازی سیاستهای کلی تأمین اجتماعی، ضمن تشکیل کارگروه و تدوین گزارشهای کارشناسی، آمادگی خود را برای استماع نظر نخبگان در جهت تبیین سیاستهای کلی تأمین اجتماعی اعلام میدارد.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
نظام تأمین اجتماعی در هر جامعه به طور کلی در جهت تحقق اهدافی از قبیل برقراری عدالت اجتماعی، مدیریت ریسکهای اجتماعی، رفع تبعیض میان شهروندان و برقراری نظم اجتماعی، تقویت انسجام و همبستگی اجتماعی است. در این راستا به منظور تعیین نقشه راه جامع و کلان سیاستگذاری در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی کشور، سیاستهای کلی تأمین اجتماعی در تاریخ 21 فروردین 1401 در قالب 9 بند توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است. این سیاست کلی با استناد به اصول سوم، بیستویکم، بیستوهشتم، بیستونهم، سیویکم و چهلوسوم قانون اساسی در پی تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی در راستای حمایت از اقشار و گروههای محروم و آسیب پذیر، کاهش نابرابریهای اجتماعی و تبعیضهای ناروا است.
مرور سیاستهای کلی تأمین اجتماعی حاکی از آن است که این سیاست بر نظریه سیاستی «نظام تأمین اجتماعی چندلایه» استوار است و به مهمترین مسائل و چالشهای نظام حکمرانی رفاه اجتماعی همچون استقرار نظام جامع چندلایه و فراگیر تأمین اجتماعی، استقرار پایگاههای اطلاعاتی دقیق به منظور شناسایی جامعه هدف، رفع موازی کاری کارکردی و توازی نهادی میان دستگاههای رفاهی، رعایت عدالت اجتماعی از طریق پایدارسازی صندوقهای بیمهای و اصلاح قوانین، لایهبندی فعال ارائه خدمات اجتماعی به منظور رفع فقر، مبارزه با آسیبهای اجتماعی و جلوگیری از بروز تبعیضهای ناروا، تأکید بر مشارکت آحاد جامعه از طریق استقرار نظام ملی احسان و نیکوکاری و ایجاد پیوند میان ظرفیتهای مردمی و دستگاهها و تأکید بر لزوم تهیه پیوست تأمین اجتماعی برای طرحها و برنامههای کلان کشور، اشاره دارد.
تحقق اهداف سیاستهای کلی تأمین اجتماعی که «به منظور جامعیت دادن و انسجامبخشی به تلاشهای نظام و ایجاد جهش» ابلاغ شده است، «مستلزم تغییرات اساسی در قوانین و مقررات جاری و تلاشهای جدی در این عرصه است». در این مسیر چالشهایی پیش روی اجرای این سیاستها در سطوح چهارگانه سیاستگذاری اجتماعی شامل نظریه سیاستی روشن، تدوین قانون معطوف به اجرای نظریه، ایجاد و یکپارچهسازی ساختارهای چابک با مأموریت مشخص و کاربست ابزارهای سیاستی کارآمد، وجود دارد که چرخه حکمرانی رفاهی در کشور را دچار اختلال نموده است.
در نظام سیاستگذاری هر عمل و کرداری واجد معنایی است که ضرورتاً بایستی در زمان خود اجرا شود تا بتواند روندها و چرخهها را به حرکت دربیاورد؛ در غیر این صورت «ناهمزمانی سیاستگذاری» نه تنها باعث کاهش اثربخشی فعالیتها خواهد شد، بلکه ممکن است خنثیسازی اقدامات و هزینه فرصت را در پی داشته باشد. این موضوع در چند حالت رخ میدهد، نخست آنکه زمانی که برنامه فاقد یک نظریه سیاستی مشخص و روشن باشد و مجموعهای از احکام عملیاتی بدون وجود رویکرد واحد را در بر گیرد. دوم آنکه زمانی که برنامه بر نظریههای سیاستی متعارضی مانند ترکیب رویکردهای لیبرال و دولت رفاهی، متکی شده باشد و سوم آنکه زمانی که برنامه بر نظریه سیاستی مشخص استوار است؛ اما نظام حکمرانی از قابلیتهای لازم در کاربست ابزارهای سیاستی برخوردار نیست.
بارزترین نظریه سیاستی موجود در نظام رفاهی کشور، نظریه نظام تأمین اجتماعی چندلایه است که از سال 1383 در قالب قانون «ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی» کشور وارد ادبیات حکمرانی این حوزه شده است و همچنین در برنامههای توسعه چهارم، پنجم و ششم مورد تأکید قرار گرفته است؛ اما با این حال تاکنون ابزارهای سیاستی لازم برای اجرای این نظریه سیاستی به کار گرفته نشده است. از اینرو است که سیاستهای کلی تأمین اجتماعی، همچنان پس از دو دهه، در بند (1) بر استقرار، پیادهسازی و اجرای این نظریه سیاستی «به صورت جامع، یکپارچه، شفاف، کارآمد و فراگیر» تأکید نموده است.
مرور تجارب برنامهنویسی در کشور نشان میدهد ضعف و نبود نظریه سیاستی، مهمترین نقد وارد بر برنامههای توسعهای در کشور است که این امر ناشی از وجود «فضای ابهام و عدم اجماع نهادی» در زیست بوم حکمرانی اجتماعی است. از جمله نمودهای این بستر مبهم، فقدان نگاه-تصویر کلان مورد وفاق در هریک از بخشهای موضوعی در نظام رفاهی (اعم از حمایتی، بیمهای و امدادی) است که بهعنوان مهمترین موانع پیش روی تحقق اثربخشی مورد نظرِ سیاستهای کلی تأمین اجتماعی تلقی میشود. لذا مادامی که «نقشه نقشها» در این زمینه ترسیم نشود نمیتوان انتظار ایجاد تأثیراتی قابل توجه داشت. در این زمینه میتوان سیاستهای کلی ابلاغی تأمین اجتماعی را بهعنوان روایتی کلان از چشمانداز سیاستی کشور در نظر گرفت که عرصه را برای ایجاد هماهنگی و همافزایی هرچه بیشتر بین بازیگران و ذی مدخلان در آن حوزه فراهم مینماید. از این رو، در راستای اجرای سیاستهای کلی تأمین اجتماعی ضرورت ایجاب میکند، قوای سه گانه تصمیمات و برنامههای خود را معطوف به نظریه سیاستی نظام تأمین اجتماعی چندلایهای نمایند که از پراکنده کاری، هدررفت منابع، تعارض برنامهای و در نهایت بیاثر بودن اقدامات جلوگیری شود.
در این راستا مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بهعنوان بازوی کارشناسی قوه مقننه برای اجراییسازی سیاستهای کلی تأمین اجتماعی، ضمن تشکیل کارگروه و تدوین گزارشهای کارشناسی، آمادگی خود را برای استماع نظر نخبگان در جهت تبیین سیاستهای کلی تأمین اجتماعی اعلام میدارد.
رئیس سازمان غذا و دارو:
شیرخشکهای رژیمی طی ۲ روز آینده از گمرک ترخیص میشود
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: یک میلیون قوطی شیر خشک رژیمی طی ۲ روز آینده (سوم و چهارم اردیبهشت ۱۴۰۱) از گمرک ترخیص و در داروخانهها توزیع میشود. بهرام دارایی افزود: اخیراً کمبود در مورد توزیع و دسترسی به این نوع شیرخشکها وجود دارد و با توجه به اینکه به این شیرخشکها یارانه و ارز ترجیحی تعلق میگیرد، اکنون یک میلیون قوطی شیرخشک رژیمی در گمرک موجود بوده و طی فردا و پس فردا (سوم و چهارم اردیبهشت) ترخیص میشود. دارایی تصریح کرد: تجویز خودسرانه این نوع شیرخشک توسط برخی پزشکان و پدیده قاچاق باعث کمبود شده بود که خوشبختانه بزودی مشکل برطرف میشود.
رئیس سازمان غذا و دارو تأکید کرد: باید کنترل مصرف بهینه در مورد این نوع شیرخشکها در کشور انجام شود تا دچار کمبود نشویم، البته شیرخشک متابولیک برای کودکان نیازمند درب منزل ارسال میشود و برخی دیگر از طریق نسخه الکترونیک داروخانه توزیع میشود. وی در پایان گفت: بزودی اطلاعات کودکان نیازمند به انواع شیرخشکهای رژیمی در سامانه تی تک ثبت میشود تا دسترسی آنها به این شیرخشکها آسانتر شود و مشکلی نداشته باشند. وی افزود: بهدلیل ارزان بودن قیمت شیرخشک نسبت به بیرون از کشور متأسفانه شاهد قاچاق معکوس شیرخشک به خارج از کشور هستیم. به گزارش «ایران»، در هفتههای گذشته برخی خبر از کمبود شیرخشک رژیمی در داروخانهها دادند که در این زمینه روزنامه ایران در گزارشی پیش از این خبر داده بود که شیرخشکهای متابولیکی و رژیمی بزودی وارد کشور میشوند.
رئیس سازمان غذا و دارو تأکید کرد: باید کنترل مصرف بهینه در مورد این نوع شیرخشکها در کشور انجام شود تا دچار کمبود نشویم، البته شیرخشک متابولیک برای کودکان نیازمند درب منزل ارسال میشود و برخی دیگر از طریق نسخه الکترونیک داروخانه توزیع میشود. وی در پایان گفت: بزودی اطلاعات کودکان نیازمند به انواع شیرخشکهای رژیمی در سامانه تی تک ثبت میشود تا دسترسی آنها به این شیرخشکها آسانتر شود و مشکلی نداشته باشند. وی افزود: بهدلیل ارزان بودن قیمت شیرخشک نسبت به بیرون از کشور متأسفانه شاهد قاچاق معکوس شیرخشک به خارج از کشور هستیم. به گزارش «ایران»، در هفتههای گذشته برخی خبر از کمبود شیرخشک رژیمی در داروخانهها دادند که در این زمینه روزنامه ایران در گزارشی پیش از این خبر داده بود که شیرخشکهای متابولیکی و رژیمی بزودی وارد کشور میشوند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
افزایش لجام گسیخته شهریه مدارس غیر دولتی
-
ممنوعیت اعزام افراد بالای ۶۵ سال به حج
-
اولویت های مردم برای زندگی در پایتخت
-
کاهش قابل ملاحظه مبتلایان به کرونا در کشور
-
حمایت از اقشار آسیبپذیر با سیاستهای کلی تأمین اجتماعی
-
شیرخشکهای رژیمی طی ۲ روز آینده از گمرک ترخیص میشود
اخبارایران آنلاین