ضیافت تلویزیون در ماه رمضان
سپیده شریعترضوی
خبرنگار
حالا دیگر سریالهای رمضانی به جزو لاینفک تلویزیون در ماه میهمانی خدا تبدیل شدهاند و بر این اساس کارگردانان زیادی به دنبال پخش آثار خود در این ماه هستند چراکه معتقدند یک زمان طلایی محسوب میشود و مخاطبان در این ماه، تلویزیون را بیشتر دنبال میکنند. اگر بخواهیم نگاهی کوتاه به تاریخچه این سریالها داشته باشیم به این مسأله پی میبریم که نزدیک به سه دهه است که تلویزیون ساخت و پخش سریالهای مناسبتی ماه رمضان را آغاز کرده است. در حقیقت پخش سریالهای ماه رمضان بهطور جسته گریخته از اوایل دهه 70با شبکههای یک و دو شروع شد و به جز دو سال 75 و 77 که هیچ کدام از شبکهها تدارکی برای پخش سریال ویژه این ماه ندیده بودند تا اوایل دهه 80 و تا به امروز ادامه پیدا کرده است. بر همین اساس رسانه ملی نیز امسال 4 اثر «خوشنام» به کارگردانی علیرضا نجفزاده و تهیهکنندگی احمد زالی، فصل چهارم «از سرنوشت» به کارگردانی محمدرضا خردمندان و تهیهکنندگی اکبر تحویلیان، «نجلا2» به کارگردانی خیرالله تقیانیپور و تهیهکنندگی سعید سعدی و «مسافران شهر» به کارگردانی سیروس حسنپور و احمد معظمی و تهیهکنندگی پرویز امیری را تدارک دیده که تاکنون بیش از 10 قسمت از این سریالها روی آنتن رفته است.
هومن حاجیعبداللهی و ایفای نقش متفاوت در «خوشنام»
اگر بخواهیم نگاهی کوتاه به هر کدام از آثار داشته باشیم باید بگوییم که سریال «خوشنام» اگرچه اثری اجتماعی است اما رگههایی از طنز دارد و میتواند لبخند روی لب مخاطب بنشاند. در این سریال بازیگرانی چون حمید لولایی، هومن حاجیعبداللهی، عباس جمشیدیفر، شهره لرستانی، فریده سپاهمنصور، سحر ولدبیگی، امیر کربلاییزاده و امیر غفارمنش حضور دارند.
تشویق به تولید دانشبنیان در فصل چهارم «از سرنوشت»
و اما فصل چهارم سریال «از سرنوشت» روایتگر فراز و نشیب و چالشهای زندگی شخصی و کاری دو شخصیت اصلی داستان یعنی «هاشم» و «سهراب» است که ایفای نقش آنها را دارا حیایی و کیسان دیباج برعهده دارند. «هاشم» که در پایان فصل سوم روانه زندان شده بود، در آغاز فصل چهارم از زندان آزاد شده و بازگشت دوباره او به کارخانه، ماجراهای جدیدی را با شریک قدیمیاش، «سهراب» به همراه دارد. همچنین زندگی شخصی آنها با ورود افرادی جدید و چند رخداد، سمت و سوی جدیدی میگیرد. عمدهترین مسألهای که در این فصل از سریال دنبال میشود، موانع تولید داخل بر سر راه جوانان و تشویق به تولید دانشبنیان است. این سریال تلویزیونی در فصل جدید خود ۳ بازیگر جوان جدید از جمله مهران میری، فرهنگ زرگرباشی و متین طاهرینیا را معرفی کرده است. همچنین بازیگران شناختهشدهای نظیر رضا داوودنژاد، نگین صدق گویا، ساناز سعیدی، سولماز غنی و شاهو رستمی به این فصل از سریال اضافه شدهاند. دیگر بازیگران «از سرنوشت» عبارتند از مجید واشقانی، حسین پاکدل، لیلا بلوکات، سیدمهرداد ضیایی، مائده طهماسبی، رضا بنفشهخواه، مسعود انتظاری و محمدصادق ملک.
پخش «نجلا2» در دو زمان طلایی تلویزیون
«نجلا 2» تنها اثری است که از ابتدای سال جدید روی آنتن رفته است و پخش آن همچنان ادامه دارد. در حقیقت این سریال به نوعی در زمان طلایی تلویزیون یعنی عید نوروز و ماه رمضان روی آنتن رفته و همین مسأله در جذب مخاطب بیتأثیر نبوده است، اگرچه عدهای از مخاطبان معتقدند این سریال مناسب پخش در عید نوروز و ماه رمضان نبوده است. حسام منظور، محیا دهقانی، ملیکا شریفینیا، مصطفی ساسانی، سوگل طهماسبی، ایوب آقاخانی، مرتضی شاهکرم، بدرالسادات برنجانی، محسن پوشایی، حسین شفیعی، تورج فرامرزیان، وحید نفر، جمال بیات، ابراهیم گلهدارزاده، رستا رضوی، مهدی ملاک، سیامک تودهفلاح، اسحاق احمدپور، محسن مرادی، امیر دهلکی، سامان خلیلیان و با هنرمندی هدایت هاشمی، سیدمهرداد ضیایی و آزیتا حاجیان از جمله بازیگران این سریال هستند.
«مسافران شهر» روی آنتن شبکه پنج
«مسافران شهر» با نام قبلی «ساعت 11» دارای مضامین مذهبی، انقلابی و حتی دفاع مقدس است و بازیگرانی همچون شهرام قائدی، ویدا جوان، حبیب دهقاننسب، آشا محرابی و شهرزاد کمالزاده در آن نقشآفرینی میکنند. این سریال اپیزودیک در قالبی مبتنی بر فلاشبک روایت میشود، داستان آن درباره موضوعات رمضانی است و اتفاقات آن در حد فاصل ماه رمضان و عید سعید فطر رقم میخورد. بخشی از داستان سریال، یک تاکسی اینترنتی است و قصههایی که راننده این تاکسی در پیرامون خود تجربه میکند.
در ادامه، گفتوگوی ما با هومن حاجیعبداللهی بازیگر سریال «خوشنام» و فاطیما بهارمست بازیگر سریال «از سرنوشت» را میخوانید.
هومن حاجیعبداللهی:
شهرام صیفیِ «خوشنام» در کلیشهها نمانده است
هومن حاجیعبداللهی بازیگر نقش «شهرام» در سریال «خوشنام» معتقد است مردم باید «خوشنام» را خوب ببینند و برای خوب دیدن آن تنها کافی است دل به داستان بدهند و با شخصیت اول داستان همذاتپنداری کنند تا قصه خوبی بشنوند که حالشان را دگرگون کند.
با بررسی کارنامه کاری شما در حوزه بازیگری میتوان به این مسأله پی برد که فردی گزیدهکار هستید. این اتفاق انتخاب شما بوده است یا کارهای پیشنهادی کیفیت لازم را از نظر شما نداشتند که بخواهید در آنها حضور پیدا کنید؟
من گزیدهکار هستم و این مسأله به دو دلیل انتخاب خودم بوده است؛ اول آنکه ترجیح میدهم در یک کار حضور داشته باشم و هیچ گاه همزمان در 2 پروژه فعالیت نمیکنم. دومین دلیل هم این است که بین هر پروژه یک تا دو ماه به خود استراحت میدهم. همچنین مطلبی هم که در سؤال خود ذکر کردید هست، یعنی پیشنهاد برای حضور در آثار مختلف دارم اما چون سلیقهام مطابق با کار نیست، آن را انتخاب نمیکنم و بدین ترتیب هر پروژهای را نمیپذیرم.
شاید بتوان گفت تعداد کارهای طنزی که شما در آن حضور داشتید، بیشتر از سریالهایی با ژانرهای دیگر است. آیا این گزاره درست است؟ و چرا این اتفاق رخ داده است؟
بله. متأسفانه در ایران هر بازیگری که به عنوان بازیگر طنز و کمدی شناخته شود، بقیه فیلمسازان نیز برای همین ژانر به سراغش میروند و همین مسأله باعث کلیشهکاری میشود. دوستان نیز بیشتر به عنوان بازیگر طنز و کمدی برای کار به سراغ من میآیند اما علیرضا نجفزاده عزیز به واسطه آشناییمان با یکدیگر و شناختی که از هم داشتیم، این ریسک را کرد و به من نقشی جدی در سریال «خوشنام» پیشنهاد داد.
شما در «خوشنام» ثابت کردید بهخوبی از پس نقش جدی نیز برمیآیید. چقدر منتظر چنین پیشنهادی بودید؟ آیا پیش از «خوشنام» هم حضور در نقشهای اینچنین جدی به شما پیشنهاد شده بود؟
تا قبل از سریال «خوشنام» آنچنان حضوری در نقشهای جدی نداشتم اما به هر حال همیشه بازیگر به دنبال این است که در کارهایی با ژانرهای مختلف حضور داشته باشد و نقشهای متفاوت را زندگی کند از آنجا که من هم بیشتر در ژانر کمدی جا افتادهام، علاقهمند بودم خود را در ایفای نقشی جدی محک بزنم که خوشبختانه این اتفاق افتاد.
درباره ویژگیهای شهرام صیفی و چالشهای ایفای آن برایمان میگویید؟ مخاطب، نقشی متفاوتتر از آنچه تاکنون از شما دیده، در این سریال شاهد است که اتفاقاً مابهازای بیرونی هم کم ندارد. برای رسیدن به این نقش چه کارهایی انجام دادید؟
«شهرام صیفی»، کاراکتری که من آن را در سریال «خوشنام» ایفا میکنم مابهازای بیرونی دارد. بسیاری از افراد تاکنون این نقد را داشته و گفتهاند، «شهرام صیفی» بالاخره لات است یا نه. بله این شخصیت یک فرد لات و شرور است که نمونه آن در اطراف ما وجود دارد و حتی ممکن است در اقواممان نیز مشاهده کنیم اما نکته جالب توجه اینجا است که ما به سمت کلیشه شدن پیش نرفتیم یعنی از لباس مشکی و جذب برای پوشش این شخصیت و مدل حرف زدن خاص که اغراقآمیز باشد، استفاده نکردیم.
اینکه من چگونه به این نقش رسیدم باید بگویم که به هر حال بازیگران با آدمهایی که در طول زندگی با آنها برخورد میکنند، به دقت نگاه و به اصطلاح از آنها کپی در ذهن میگیرند تا زمانی که نقشهای مختلف به آنها پیشنهاد شد، از آن استفاده کنند شاید بتوان گفت من هم از این قاعده مستثنی نیستم ضمن اینکه اصالتاً بچه جنوب شهر هستم، افرادی مانند «شهرام صیفی» کم ندیدم و با حرکات و رفتار آنها آشنا بودم.
از سوی دیگر برای رسیدن به این نقش با علیرضا نجفزاده نیز صحبت میکردم تا به یک اتفاقی که «شهرام صیفی» بیشتر نقش، شخصیت و کاراکتر باشد و تیپ درنیاید، برسم. در حقیقت نمیخواستم نقشی که ایفا میکنم، ادای یک لات را دربیاورد بلکه به دنبال این مسأله بودم که در واقع نقش یک لات را ایفا کنم که داستان را پیش ببرد نه اینکه تنها یکسری کار از او بربیاید و در کلیشههای آنچنانی بماند.
شما علاوه بر بازیگری تجربه صداپیشگی و اجرا نیز داشتهاید پس بهخوبی میتوانید بداههپردازی کنید. چقدر در «خوشنام» از گزینه بداههپردازی استفاده کردید؟ آیا از بداههها پاسخ مثبت گرفتید؟
از بداهههایی که با هماهنگی استفاده کردم و البته زیاد هم نبود، پاسخ مثبت گرفتیم اما این گونه نبود که همه کار بداهه باشد به هر حال پروژه نویسنده داشت، خط اصلی داستان معلوم بود و من به عنوان بازیگر باید بر اساس خط مورد نظر جلو میرفتم و نباید از آن عدول میکردم چراکه وقتی مردم سریال را تماشا میکنند نباید با ازهم گسستگی مواجه شوند بلکه باید قصهای را دنبال کنند که اول، وسط و آخر آن مشخص باشد.
کاراکتری که شما ایفا کردید چقدر حاصل تلاش شما به عنوان بازیگر و چقدر برآمده از فیلمنامه نوشته شده و راهنماییهای کارگردان بود؟
در فیلمنامه، «شهرام صیفی» فردی لات است که نقش اول داستان را ایفا میکند. قطعاً برای این شخصیت دیالوگهایی هم نوشته شده بود اما من به عنوان بازیگر باید یکسری حرکات، اخلاق، رفتار، مدل نگاه کردن، لباس پوشیدن و... را در ذهن میپروراندم و مال خود میکردم. این اتفاقها دست به دست هم داد تا به آنچه در ذهن از این کاراکتر پرورانده بودم، برسم.
در مصاحبهای گفته بودید سریال «خوشنام» اثری اجتماعی با رگههایی از طنز است. میتوانم بپرسم چرا این باور غلط به وجود آمده است که هر سریالی که طنز دارد، کمدی است؟
شاید بتوان گفت چون این روزها گرفتاریهای مردم بویژه به لحاظ مالی زیاد است، بیشتر به دنبال خندیدن و تماشای آثار کمدی هستند پس زمانی که میگوییم اثری رگههای طنز دارد اما کار اجتماعی و جدی است شاید یک عده درک نکنند که آدمهای جدی هم در طول روز موقعیتهایی برایشان به وجود میآید که خندهدار است اما نمیتوانیم این اتفاق را به حساب این بگذاریم که یک فرد در کل کمدی، بامزه و طنز است بلکه یک انسان در یک موقعیت ممکن است کاری کند که خندهدار باشد و کسانی با او بخندند. این شائبه درباره «خوشنام» هم به وجود آمد یعنی مردم توقع اثری صرفاً طنز داشتند در حالی که داستان با فراز و فرودی همراه است که هم میخنداند و هم ممکن است مخاطب را به گریه وادارد.
«خوشنام» اولین همکاری شما با کارگردان اثر است. از این همکاری و نحوه تعامل با ایشان برایمان بگویید.
من با علیرضا نجفزاده قبل از آنکه کارگردان بشود، رفاقت داشتم و در مقامهای مختلفی که ایشان داشت از جمله دستیار یک و برنامهریز، مجری طرح، مدیر تولید و... کار کردهام. علیرضا در کارهای قبلی خود نیز از من دعوت کرد اما به دلیل تداخل کاری نتوانستم در خدمت ایشان باشم تا اینکه در نهایت پیشنهاد بازی در «خوشنام» را به دلیل حضور علیرضا نجفزاده در مقام کارگردان و علاقه به نقشی که به من پیشنهاد شده بود، قبول کردم.
باتوجه به اینکه مخاطب امروز با انواع رسانهها روبهرو است که تولید محتوا دارند و همچنین سختپسند بودن ایشان آیا «خوشنام» میتواند به یکی از سریالهای ماندگار تلویزیون تبدیل شود؟ به چه دلیل؟
مردم باید «خوشنام» را خوب ببینند و برای خوب دیدن آن تنها کافی است دل به داستان بدهند و با شخصیت اول داستان همذاتپنداری کنند تا قصه خوبی بشنوند که حالشان را دگرگون کند. «خوشنام» قرار نیست دائماً مخاطب را بخنداند بلکه حرفهای خوبی هم برای گفتن دارد. در حقیقت این سریال قصه آدمهایی را به تصویر کشیده است که بر اثر اشتباهاتی که از گذشته تا به حال کردهاند، خسارتهای زیادی را به اطرافیان خود زدهاند اما میتوانند متحول شوند و اتفاقات خوبی برایشان رخ بدهد. مخاطب در سریال این را میبیند که چگونه میتوانیم از کسانی که تا به الان به آنها خسارت زدیم، حلالیت بطلبیم و با دنیا و مردمش بیحساب شویم. این اتفاق بسیار خوبی است که «خوشنام» میتواند رقم بزند ضمن اینکه هر اثری که سرگرمکننده باشد و مخاطب را به خنده وادارد، جذاب است.
مادر این سریال زرق و برقی که در اکثر سریالهای امروزی شاهد هستیم، نمیبینیم و اثر به دنبال سردرگمی مخاطب و انجام کارهای عجیب و غریب نیست. در حقیقت کار با یک سادگی همراه است که باعث شده به دل مخاطب بنشیند. نظر شما درباره این مسأله چیست؟
از ابتدا سعی داشتیم کاری ساده تولید کنیم و در عین سادگی حرفمان را بزنیم و پیام را منتقل کنیم همچنین باید بگویم که قصه در خانواده و محلی اتفاق نمیافتد که زندگی پُرزرق و برق داشته باشند بلکه داستان در یک خانواده ساده و معمولی در جنوب شهر تهران روایت میشود و لوکیشنها با فضای قصه هماهنگ هستند همچنین آدمها نیز هم به رنگ کسانی هستند که در جامعه زندگی میکنند. ما تنها به دنبال مواردی که به آن اشاره کردم، بودیم که خوشبختانه نتایج خوبی به همراه داشته است و جواب هم گرفتهایم.
سخن پایانی؟
امیدوارم سال 1401 برای همه سالی خوب توأم با سلامتی و آرامش کامل و به دور از دغدغههای امروز زندگی باشد.
فاطیما بهارمست:
فصل چهارم «از سرنوشت» پر از غافلگیری است
فاطیما بهارمست بازیگر نقش «نغمه» در سریال «از سرنوشت» میگوید یکی از دلایلی که مخاطبان با سریال «از سرنوشت» ارتباط برقرار کردهاند، قصه امروزی و پرکشش آن است که شبیه رمان میماند و مخاطب به راحتی با آن و کاراکترهایش ارتباط برقرار میکند.
این شبها فصل چهارم «از سرنوشت» روی آنتن شبکه دو سیماست. سریالی که بر اساس آمار و ارقام توانسته است در فصول جدید مخاطبان بیشتری را جذب خود کند. شما به عنوان بازیگر سریال این اتفاق را مدیون چه عواملی میدانید؟
تصور من این است که زمان پخش یک اثر بسیار به دیده شدن آن کمک میکند و اصولاً مخاطبان بیشتری در ماه رمضان سریالهای تلویزیون را دنبال میکنند و این مسأله را نمیتوان نادیده گرفت. همچنین مخاطبان بسیاری روی این مسأله تأکید داشتند که «از سرنوشت»، قصه امروزی و پرکششی دارد که بیشتر شبیه رمان است و مخاطب بهراحتی با آن و کاراکترها ارتباط برقرار میکند. از سوی دیگر این سریال کمی راحتتر درباره برخی از مسائل صحبت و تلاش میکند شبیه مردم امروز جامعه بدون کم و کاست باشد پس مخاطبان سریال که عموماً از قشر جوان هستند احساس بیگانگی با سریال و کاراکترها ندارند.
زندگی کاراکتر «نغمه» که شما آن را ایفا میکنید، در فصل چهارم با تغییراتی همراه بوده است و هنوز با گذشت 10 قسمت از پخش سریال مخاطب چیز زیادی از زندگی این شخصیت نمیداند اما یکی از ویژگیهایش این است که شخصیتی مستقل پیدا کرده است...
من فکر میکنم کاراکتر «نغمه» در فصول گذشته به واسطه کاراکتر «هاشم»، عشقی که میان این دو بود و رابطهای که از دوران کودکی داشتند، تعریف میشد اما در فصل چهارم جدایی «هاشم» و «نغمه» باعث شده است کاراکتر من به صورت جداگانه تعریف شود همچنین این جدایی و برخوردی که «نغمه» با آنچه در زندگیاش رخ داده، داشته است، برخورد امروزی است و در اثرهای نمایشی بسیار کم دیدهایم که یک زن پای خط قرمزهایی که برای خود دارد، بایستد و زندگی مشترکش را پایان بدهد و به سمت استقلال حرکت کند. این موضوع شبیه این میماند که دو کاراکتر به یک سطح میرسند و قصه جلو میرود. همچنین یک عقلانیتی همیشه در کاراکتر «نغمه» بوده است اما انگار این فصل به ثمر نشسته است اگرچه زندگیاش به واسطه ایستادن پای تصمیمش دچار بلاتکلیفی است.
«نغمه» فصل چهارم برای شما جذابتر است یا کاراکتر خود را در فصول گذشته بیشتر دوست داشتید؟
من نمیتوانم این کاراکتر را در فصلهای مختلف از هم تفکیک کنم و آن را به صورت کلی نگاه میکنم شاید باید اتفاقات فصل سوم رخ میداد که «نغمه» در فصل چهارم به این نقطه از زندگیاش برسد. همچنین من به سریال «از سرنوشت» به چشم یک کل نگاه میکنم چراکه در کل معنا پیدا میکند اما میتوانم بگویم قصه کلی کدام فصل را بیشتر دوست داشتم.
البته قصه کلی «از سرنوشت» را دوست دارم چراکه به نظرم بسیار جذاب است داستان دو پسر بچه را که در پرورشگاه بزرگ شدهاند، از کودکی دنبال میکنیم.همچنین این سریال یک اقدام بزرگی انجام داد و آن این بود که فصل اول بر دوش دو بچه کوچک بود که مخاطب هم آنها را دوست داشت و با قصهشان همراه شد. از سوی دیگر من فکر میکنم فصل سوم قصههای منسجمتر و پیچیدگیهای جذابی داشت چراکه به نوعی آخرین فصل «از سرنوشت» و به اصطلاح فصل نتیجهگیری بود اما در فصل چهارم هم قصههایی تعریف میشود و کاراکترهایی اضافه شدهاند که به فضای سریال تنوع بخشیده است.
«از سرنوشت» قصه جوانهاست. این تعامل چه قدر میان شما به عنوان بازیگر و کارگردان و نویسندگان وجود داشت تا بتوانید دغدغههای نسل خود را به نمایش بگذارید؟
در ابتدا باید بگویم کل تیم «از سرنوشت»، تیم جوانی است. در حقیقت نویسندگان سریال متعلق به اواخر دهه 50 یا اوایل دهه 60 هستند و کارگردان نیز متولد دهه 60 است و این عزیزان آن قدر از ما که متولد دهه 70 هستیم، دور نیستند و فضا باعث شکاف بین نسلها نشده است. همچنین باید بگویم نویسندگان کار بسیار خوب میبینند و بسیار تلاش کردهاند تا خود را در موقعیتهای نسل جدید از جمله دهه 70 و 80 قرار بدهند که متوجه دغدغههای آنها شوند. از سوی دیگر در کمتر کاری پیش میآید که بازیگران با نویسندگان تعامل بسیار نزدیک داشته باشند ما با نویسندگان چه قبل از شروع سریال و چه در طول کار مدام در حال گفتوگو و ارتباط بودیم. هنوز هم پس از پخش هر قسمت درباره سکانسهایی که به اصطلاح درآمده یا درنیامده است، صحبت میکنیم. این تعامل با محمدرضا خردمندان نیز زیاد بود. خوشبختانه ایشان بسیار به مسائل نوجوانان و جوانان اشراف دارد و خود را در موقعیتهای مختلف قرار داده است تا نسل جدید را درک کند.
همکاری با دیگر بازیگران پروژه چه دستاوردی برای شما داشته است؟
اینکه ترکیبی از بازیگران از فصول گذشته با ترکیب جدیدی از بازیگران ادغام شود، سخت است و اگر درست اتفاق نیفتد و بین بازیگران همدلی ایجاد نشود هیچ زمان نتیجه خوبی نخواهد داشت. بازیگر مقابل من در این فصل سولماز غنی است و من از همان روز اولی که ایشان را دیدم و پس از آنکه ما جلوی دوربین رفتیم، احساس کردم همه موارد پیش از کار درآمده است. سولماز غنی فردی بسیار باهوش، منعطف و همدل است و این مسأله به من بسیار در ایفای نقشم کمک کرد. با دیگر دوستان نیز که تجربه همکاری در فصول گذشته را داشتم و بسیار از آنها یاد گرفتم.
قرار است در ادامه فصل چهارم و رابطه بین «نغمه» و «هاشم» غافلگیر شویم؟
این فصل پر از غافلگیری است و این مسأله از قسمت اول آن مشخص است. جالب است بدانید که یکی از مخاطبان پیگیر سریال برایم نوشته بود که ما فکر میکردیم «هاشم» و «نغمه» در فصل چهارم بچهدار شدهاند اما آنچه در اولین قسمت فصل اول دیدیم جدایی بین آنها بود. زمانی که چنین اتفاقی رخ میدهد، مشخص است که مخاطب با چه مسائلی روبهور میشود.
آیا «از سرنوشت» پس از چهار فصل مخاطب جدیدی هم پیدا کرده است؟
خوشبختانه فصل چهارم «از سرنوشت» توانسته است مخاطبان بیشتری جذب کند. مخاطبانی که سریال را جدیتر دنبال میکنند و این مسأله برای ما هم عجیب است چراکه تصور میکردیم مخاطبی که در سه فصل همراه ما بوده است، فصل چهارم را هم دنبال میکند اما سریال در فصل چهارم یکسری مخاطب جدید پیدا کرده است که فصول قبل را هم دنبال میکنند تا بدانند چه اتفاقاتی افتاده که قصه به اینجا رسیده است. ناگفته نماند که خود من هم در فضای مجازی و حتی در خیابان بازخورد بیشتری از مخاطبان گرفتهام که این مسأله برایم جذاب است.