وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
تا پایان سال یک یا دو فیلم قرآنی تولید میشود
گروه فرهنگی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تولید یک یا دو فیلم قرآنی تا پایان سال جاری خبر داد.
محمدمهدی اسماعیلی پس از مراسم افتتاح بیست و نهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم درباره روند تولید فیلمهای قرآنی در دولت سیزدهم در گفتوگو با ایرنا گفت: بخشی از این فعالیتها و برنامهها در بنیاد سینمایی فارابی دنبال میشود و یکی از وظایف این بنیاد سفارش برنامههای قرآنی و بررسی فیلمهای دینی است. در واقع بخش مجزایی برای آنها درست کردهایم و روز گذشته نیز در بنیاد فارابی که گزارشی ارائه شده بود، شاهد چند فیلمنامه خوب بودیم که در حال بررسی هستند. اسماعیلی ادامه داد: به دنبال آن هستیم که یکی دو فیلم قرآنی را تا پایان امسال به اتمام تولید برسانیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اسفند سال گذشته در مراسم اختتامیه سیوهشتمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن گفته بود: معاونت قرآن و عترت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها وظیفه اشاعه قرآن ندارد بلکه سایر حوزهها نیز باید به ترویج آموزههای قرآنی بپردازند. برای نمونه سازمان سینمایی یا بنیاد فارابی باید فیلمهای فاخری با آموزههای قرآنی بسازند و در جشنواره فیلم فجر سال آینده اکران کنند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اساساً برای اینکه انقلاب اسلامی ایده تمدن نوین اسلامی را محقق کند ما چارهای جز تمسک به قرآن نداریم و از این رو باید قرآن را در همه عرصههای فرهنگی و هنری سرلوحه خود قرار دهیم. غرفههای بیست و نهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم به مدت دو هفته تا جمعه نهم اردیبهشت از ساعت ۱۷ تا ۲۳:۳۰ در مصلای امام خمینی (ره) مشتاق حضور علاقهمندان به کلام وحی و اهل بیت(ع) است. البته با توجه به همزمانی برگزاری نمایشگاه با شبهای احیا، قرار است حدود یک تا یک و نیم ساعت زودترغرفههای نمایشگاه به فعالیت خود پایان دهند.
دیدار با سفیر پرتغال در تهران
بنا برخبر دیگری، روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با سفیر پرتغال در تهران با بیان اینکه راهبرد جمهوری اسلامی ایران گسترش تعاملات با همه کشورها در حوزههای مختلف است، گفت: «دیپلماسی فرهنگی یکی از مهمترین ابزارهای آشنایی بین ملتها است و ارتقای روابط فرهنگی ایران و پرتغال منجر به گسترش مناسبات اقتصادی و سیاسی نیز خواهد شد.»
محمدمهدی اسماعیلی ترجمه آثار بزرگان دو کشور، برگزاری جشنوارهها و هفتههای فرهنگی و... را از دیگر زمینههای همکاریهای مشترک بین ایران و پرتغال عنوان کرده و بر اجرای کامل موافقتنامه مشترک همکاریهای فرهنگی دو کشور نیز تأکید کرد. اسماعیلی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، بهعنوان رویداد بزرگ فرهنگی کشورمان نیز افزود: «در این نمایشگاه میلیونها مخاطب از اهالی فرهنگ و هنر، دانشگاهیان، دانشجویان و دانشآموزان در ردههای مختلف سنی و تحصیلی حضور دارند.»
«ایران» در گفتوگو با تئاتریها ساز و کار تعیین قیمت بلیت را بررسی میکند
بیتعرفه با هزینههای تولید بالا
محسن بوالحسنی
خبرنگار
اگر نگاهی به سایتهای فروش بلیت تئاتر (مثل تیوال و...) بیندازید متوجه میشوید که قیمت بلیت آثار نمایشی، رقمی است متغیر که از سی، چهل هزار تومان شروع میشود و به دویست یا سیصدهزار تومان و البته گاهی هم به قیمتهای نجومی بالاتر از این ارقام میرسد که بیشتر به آنچه تئاترهای لاکچری معروف شدهاند، مربوط میشود. در شرایطی که کرونا چند ماهی میشود عقب نشسته تا سالنهای فرهنگی از قبیل سالنهای تئاتر باز هم چراغشان را روشن کنند، دیدن این ارقام و نبودن هیچ متر و معیار مشخصی برای تعیین قیمت بلیت، خواهناخواه مخاطبان تئاتر را به دو گروه تقسیم میکند که یک طرف این معادله کسانی هستند که خرید بلیتهایی با قیمتهای بالا برایشان ممکن و طرف دیگر را گروه تشکیل میدهند که قید دیدن یک اثر نمایشی را با دیدن قیمت بلیت میزنند. چند سال پیش، برای کنسرتها گمانهزنیها و اقداماتی صورت گرفت تا سطح قیمت بلیت اجراهای موسیقی به شکلی استاندارد و توجیهپذیر تعیین شود که البته بحث درباره نتیجه این نگاه نظارتی بماند بهجای خود، اما در حوزه تئاتر اگر قرار باشد استانداردسازی در زمینه تعیین قیمت نهایی بلیت صورت بگیرد باید چه نکتههایی مد نظر قرار بگیرد ، یا آیا در حوزه تئاتر اصلاً چنین امکانی شدنی و مثبت است یا خیر. اگر بنا را بر این بگذاریم که این قیمتهای استاندارد در نهایت به شکل و شرایطی برسد که اقشار بیشتری از جامعه بتوانند آثار نمایشی را در سالنهای خصوصی و دولتی به تماشا بنشینند باید از چه زاویهای به بحث نگاه کرد؟ البته در مورد سالنهای دولتی، وضع کمی مشخص است و تعرفهها و مراوده سالنهایی مثل تئاترشهر با تولیدکنندگان و تهیهکنندگان آثار نمایشی معین و در نهایت قیمت بلیتفروشی دارای ساز و کار مشخصی است و تخفیفها و امکاناتی که به مخاطبان ارائه میدهد، کار را برای اهل تئاتری که به تئاترشهر یا مجموعههایی از این دست میروند سادهتر میکند. در مورد تماشاخانههای خصوصی چطور؟ چه پارامترهایی برای تعیین قیمت بلیت وجود دارد و آیا امکان استانداردسازی قیمت بلیت آثار نمایشی وجود دارد؟ «ایران» برای پاسخ به این سؤالات پای صحبتهای شاهین چگینی مدیر تماشاخانه مشایخی و محمد گودرزیانی مدیر تولید و تهیهکننده تئاتر نشسته است.
سخت و حتی ناشدنی
شاهین چگینی مدیر تماشاخانه استاد مشایخی ضمن پاسخ به این سؤال که آیا میشود در حوزه استانداردسازی قیمت بلیت ساز و کاری در نظر گرفت یا نه .به این مسأله اشاره میکند که چه عواملی باعث کم یا زیاد شدن قیمت بلیت میشود. او میگوید: «بحث اول اقتصادی است. یعنی طبیعتاً قیمت هر کالایی که تولید میشود ارتباط مستقیمی دارد با نرخ تمام شده مواد اولیه و جمع این عددهاست که قیمت نهایی محصول را مشخص میکند. طبیعتاً در همه حوزههای اقتصادی هم کنترل قیمت و هم مصوباتی برای یکسانسازیها وجود دارد به این معنی که پارامترهای دخیل در نظر گرفته میشوند اما کنترل روی این قیمت مواد اولیه هم وجود دارد و از یک سطح مشخص بالاتر نمیروند و در نهایت یک قیمت مصرفکننده روی کالا میخورد و راهی بازار میشود. در تئاتر متغیرهایی وجود دارد که بحث را با سایر حوزهها متفاوت میکند و به همین دلیل هم کنترل قیمت و استانداردسازی مد نظر بسیار سخت و حتی ناشدنی است.» چگینی در توضیح این مسأله میگوید: «در حوزه تئاتر آیا میتوانیم قیمتگذاری برای بازیگر تئاتر انجام بدهیم؟ خیر. هیچگونه سقف و کف و تعرفهای از بازیگر گرفته تا دکور، صحنه، لباس و تمام اجزای یک اثر نمایشی برای تولید یک اثر نمایشی وجود ندارد که بشود براساس آن گفت تعرفهها مشخص است پس قیمت نهایی بلیت هم مشخص خواهد بود. اول باید قیمت تمام شده اجزای مختلف تولید یک اثر نمایشی مشخص و قانونمند شود تا در نهایت برسیم به قیمت بلیت. وقتی دسترسی و امکان این استانداردسازی وجود نداشته باشد طبیعتاً نتیجه هم این میشود که هر تهیهکنندهای براساس هزینههای تمامشدهاش قیمت بلیت اثرش را تعیین کند و به همین دلیل هم هر اثری با اثر دیگر تفاوت قیمت دارد. سالنداری مثل من هم عدد مشخصی از روی صحنه رفتن یک اثر نمایشی برمیدارد و عملاً گروه نمایشی است که قیمت بلیت را براساس کیفیت و هزینهها و دستمزدهایش تعیین میکند. دولت اگر صرفاً نقش نظارتی داشته باشد هیچ کاری از پیش نمیرود بلکه باید بخش حمایتی را هم فعال کند و به مجموعههای تئاتری از سالن تا عوامل اجرایی بگوید بخشی از هزینههای شما را ما به صورت سوبسید پرداخت میکنیم شما هم قیمت بلیت را در حد مشخصی حفظ کنید تا مردم برای تهیه بلیت به مشکل نخورند و سبد کالای فرهنگی از سبد خانوارشان حذف نشود. در واقع باید یک مجموعه در کنار هم قرار بگیرند. کار به شکل دستوری و غیرکارشناسی نه تنها پیش نمیرود بلکه باعث ایجاد خلأهای بزرگتری در این زمینه میشود.»
هزینههای بالای تولید
محمد گودرزیانی مدیر تولید و تهیهکننده تئاتر هم در پاسخ به این سؤال از چالشهای پیش روی قیمتگذاری بلیت اجراهای تئاتر میگوید. گودرزیانی معتقد است کمتر کسی در تئاتر به فکر سود است و در نهایت همین که هزینههایشان برگردد راضی هستند و هزینهها هم جز از راه بلیتفروشی تأمین نمیشود. او میگوید: «اینکه استانداردسازی در زمینه قیمت بلیت آثار نمایشی صورت بگیرد حتماً اتفاق خوبی است اما این اتفاق نه یکشبه اتفاق میافتد و نه به شکل دستوری. پارامترهای مختلفی وجود دارد که باعث تعیین نرخ بلیت میشود و اگر قرار است به طور حرفهای و درست بیاییم و درباره قیمت حرف بزنیم و سقف و کفی برایش در نظر بگیریم به عقیده من اول باید کارگروهی شامل تمام چهرههای مطرح تئاتری در حوزههای مختلف تشکیل شود و با همافزایی و همفکری کار را پیش برد. تهیهکننده وقتی با انواع و اقسام هزینهها مواجه است و راهی بجز بلیت فروشی ندارد طبیعی است قیمت را طوری تعیین میکند که حداقل برگشت پول داشته باشد.» او میگوید: «چندین سال پیش انجمن هنرهای نمایشی برای تولید اثر مشارکت میکرد و بخشی از آثار را حمایت میکرد و در نهایت قیمت بلیتها هم چیزی بود معقول اما در حال حاضر با این تعدد گروههای نمایشی و سالنهای خصوصی واقعاً چنین کاری به نظر امکانپذیر نیست مگر با در نظر گرفتن تمام ریزهکاریها و جزئیات که این جزئیات هم جز با هماندیشی با اهالی تئاتر به دست نمیآید. مسأله این است که تولید اثر بسیار هزینهبر است و هر روز هم این هزینهها بیشتر و بیشتر میشود و اگر همه اینها ساز و کاری پیدا کنند حتماً نتیجهبخش است.»
اولین جلسه شورای اخلاق حرفهای سینما برگزار شد
فرهنگی/ تشکیل اولین جلسه شورای اخلاق حرفهای سینما و اعلام مصوبات شورای راهبردی اکران برای عید فطر از اخبار مهم روز گذشته حوزه سینما بود. در اولین جلسه «شورای اخلاق حرفهای سینما» که شنبه 27 فروردینماه با حضور رئیس سازمان سینمایی برگزار شد بر تشکیل دبیرخانه دائمی، تدوین آییننامه و تعریف شرح وظایف و مأموریتها تاکید شد. قرار است این جلسات بهصورت
دو هفتگی و در موارد خاص بهصورت جلسات فوقالعاده پیگیری شود. خلأ شورای حرفهای سینما و ضرورت تشکیل شورایی مبتنی بر مسائل و نیازهای سینمای ایران، سرفصل صحبتهای رئیس سازمان سینمایی در اولین جلسه شورای اخلاق حرفهای سینما بود. محمد خزایی در این باره گفت: «در شرح وظایف و راهبرد اجرایی و عملیاتی شورای اخلاق حرفهای سینما، گستره وسیعی از مسائل، موضوعات و مشکلات سینما، خانواده سینما و صنوف قابل رصد، بررسی و پیگیری است. ولی مهمترین وظیفه این شورا، تدوین آییننامهای است که موجبات رشد، تعالی و ارتقای اخلاق حرفهای را در سینما فراهم آورد.» رئیس سازمان سینمایی درخصوص بیانیه زنان سینماگر هم خاطرنشان ساخت: «شورای اخلاق حرفهای سینما، مدافع حقوق همه خانواده و اعضای صنوف سینمایی است و بدون شک، منزلت و حقوق بانوان سینما از دغدغهها و اولویتهایش به شمار میآید.» طبق گفته خزاعی، حوزه فعالیت و تصمیمگیری این شورا فراتر از موضوعات صنفی است و طبیعی است مسائل و موضوعات صنفی نخست در نهاد صنفی یعنی خانه سینما رسیدگی و داوری میشود و چنانچه، در مواردی مطالبات و اقدامات در شورای صنفی منجر به نتیجه نشد از طریق شورای اخلاق حرفهای سینما و سایر مجاری حقوقی و قانونی اقدام خواهد شد.
اعلام مصوبات شورای راهبردی اکران و اکران عید فطر
همچنین جلسات شورای راهبردی اکران با حضور رئیس سازمان سینمایی به طور منظم برگزار میشود و علی سرتیپی، رئیس کانون پخشکنندگان سینما و سخنگوی شورای راهبردی اکران از آخرین مصوبات و فعالیتهای این شورا خبر داده است. به گفته سرتیپی، مقرر شده تا پخشکنندگان نهایتا تا ۳۰ فروردینماه فیلمهای دارای پروانه نمایش معتبر مورد نظر را برای اکران عید فطر و اکران ۲ و ۳ عید نوروز به دبیرخانه کانون پخش اعلام کنند. رئیس کانون پخشکنندگان سینما و سخنگوی شورای راهبردی اکران همچنین از تنظیم قرارداد تیپ بین پخشکنندگان و سینماداران خبر داده است. طبق گفته او این قرارداد در سامانه سمفا بارگذاری شده و مبنای اصلی کار خواهد بود.
هنرمندان موسیقی از دیدار خود با رئیس جمهور میگویند
تمهیدات و حمایت جدی از موسیقی سنتی و موسیقی نواحی
گروه فرهنگی/ واکنش هنرمندان به دیدار با رئیس جمهور در ضیافت افطاری که چند روز گذشته برگزار شد، همچنان ادامه دارد.
حمیدرضا نوربخش در گفتوگو با ایرنا یکی از چالشهای جدی حوزه موسیقی که در این نشست مطرح شده را رعایت قانون در اعطای مجوز برای اجرای کنسرتها در تمامی استانهای کشور عنوان کرد و گفت: در یک کشور باید یک قانون جاری و ساری باشد، وقتی یک دولت در کشور حکمفرماست و یک قانون هم داریم، اگر مجوزی برای اجرای کنسرتها صادر میشود، این مجوز باید در همه کشور اجرایی شود، نه اینکه یک گروهی در یک استان اجازه اجرای موسیقی داشته باشد اما در استانی دیگر چنین مجوزی نداشته باشد.
مدیرعامل خانه موسیقی، حضور و اجرای بانوان در گروههای موسیقی را از دیگر مباحث مطرح شده در نشست با رئیس جمهور عنوان کرد و افزود: نیمی ازجامعه موسیقی ما بانوان هستند، وقتی که امکان و اجازه تحصیل در رشته موسیقی به آنان در هنرستانها، دانشگاهها، آموزشگاههای آزاد و مراکز مختلف آکادمیک داده شده است، طبیعتاً باید اجازه فعالیت در این حوزه را هم داشته باشند.
نوربخش با اشاره به شرایط بحرانی موسیقی سنتی اظهار داشت: زنگ خطر بحران موسیقی سنتی و نواحی که بخشهای هویتی موسیقی کشور هستند، مدتهاست که به صدا درآمده، بنابراین نیاز به یک نگاه و حمایت جدی فراتر از وزارت فرهنگ و ارشاد دارد، شخص رئیس جمهور باید نگاه ویژهای در این حوزه داشته باشند و از این حوزه حمایت کنند.
باید تمهیداتی برای تقویت موسیقی سنتی و موسیقی نواحی؛ اقوام مختلف در جنوب، شمال، شرق و غرب اندیشیده شود، این موسیقی هویت ماست.موضوع کپیرایت نیز از دیگر مسائل مطرح شده در نشست با رئیس جمهور بود.
احیای هویت موسیقی مهمترین درخواست
خشایار اعتمادی هم در گفتوگو با ایرنا با اشاره به حضور خود در ضیافت افطار با رئیس جمهور اظهار داشت: در حال حاضر فعالیتی در حوزه موسیقی انجام نمیدهم که انتظار و خواستهای داشته باشم...مسئولان در این ۴۰ سال سعی کردند در حوزههای مختلف با تعامل، گمانهزنی و گفتمان، راهکارهایی را برای ایجاد بستر هنر و ارتقای آن ایجاد کنند و هنرمندان همیشه تلاش کردهاند با هر زبانی؛ قهر و آشتی خواستههای خود را مطرح کنند.
برخی از هنرمندان مسئولیت بیشتری دارند و خواستههای جهانشمولی را بیان میکنند و نتیجه این صحبتها را باید در آینده دید. او اظهار داشت: در حال حاضر سرمنشأ همه مشکلات در زمینههای مختلف فرهنگی و هنری، اقتصادی است و مهمتر از همه ارتزاق مردم است که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد، امیدوارم جامعه به شادکامی، عزت، کرامت، وفور نعمت، آرامش و آسایش دست یابد.
1 یک مرد اهل فلوریدا با ۲۹۲بار تماشای فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست»، موفق شد رکورد بیشترین تعداد تماشای یک فیلم را بشکند. این مرد که رامیرو آلانیس (Ramiro Alanis) نام دارد، از روز پیشنمایش مرد عنکبوتی جدید در تاریخ ۱۶دسامبر تا ۱۵مارس ۲۰۲۲ (۲۵آذر تا ۲۴اسفند ۱۴۰۰) در مجموع ۲۹۲بار این فیلم دو ساعت و نیمه را تماشا کرد و این یعنی ۷۲۰ساعت یا 30روز پای یک فیلم نشستن! این دومین بار است که آلانیس در این شاخه رکوردشکنی میکند. سال گذشته شخصی به نام آرنو کلن از فرانسه با ۲۰۴بار تماشای فیلم کاملوت، بخش اول رکورد آلانیس را شکست، اما با اکران مرد عنکبوتی جدید، آلانیس مصمم شد جای خود را در رکوردهای گینس پس بگیرد. آلانیس برای رسیدن به این رکورد مجبور شد به مدت سه ماه همه سانسهای مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست را پشت هم ببیند. وی در چند هفته اول، روزانه ۵بار این فیلم را تماشا کرد. وی برای این رکوردشکنی باید هربار فیلم را از ابتدا تا تیتراژ تماشا میکرد و در این مدت حتی حق چک کردن تلفنش را هم نداشت./ ایرنا
2 بازیگر سریال «۲۴» گفته دوست دارد با ایفای نقش جک باوئر بازگردد. کیفر ساترلند بازیگر اصلی سریال «۲۴» ابراز تمایل کرده تا با ادامه سریال بازگردد.
آخرین بار ساترلند سال ۲۰۱۴ با بازی در سریال کوتاه ۱۲اپیزودی «۲۴: یک روز دیگر زنده بمان» در نقش جک باوئر ظاهر شد. وی به تازگی اظهار کرده که در را برای ادامه سریال «۲۴» باز گذاشته زیرا احساس میکند بخشهایی از داستان باوئر هنوز حل نشده باقی مانده است. ساترلند درباره ایفای این نقش در این مصاحبه گفته است: «تجربه فوقالعادهای بود. به این نتیجه رسیدهام که نباید درباره اینکه کاری را انجام میدهی یا نه پاسخ قطعی بدهی. عاشق ایفای نقش آن شخصیت هستم. فکر میکنم داستان حل نشده باقی مانده است. اگر داستانی نوشته شود که توجه مرا جلب کند و فکر کنم باید در آن مشارکت کنم، خب حمایتش میکنم، حتی اگر میزان مشارکت من محدود باشد.» ساترلند همچنین تأکید کرده که مشارکت وی در ادامه این پروژه بسیار به کیفیت نویسندگی بستگی دارد و اگر سازنده سریال یعنی هاوارد گوردن برای ساخت ادامه آن انگیزه داشته باشد، او هم تمایل دارد که در ادامه آن حضور داشته باشد./ مهر
3 یک نقاشی فراموش شده، شاهکار از آب درآمد. این نقاشی ۴۰۰ساله که برای مدتها ظن آن میرفت کپی باشد، در بلو ماونتینز استرالیا کشف شده و پس از آنکه اصالت آن از سوی تاریخدانان هنر تأیید شد، ارزشش تا ۵میلیون دلار افزایش یافت. این اثر هنری که طبیعت بیجان (Still Life) نام دارد، برای دههها در انبار مانده و خاک خورده بود تا اینکه در جریان عملیات مرمت و بازسازی، امضای نقاش اصلی آشکار و به این ترتیب اصالتش تأیید شد.
تابلوی طبیعت بیجان که یک میز غذاخوری مجلل را به تصویر میکشد به گریت ویلم هدا، پسر ویلم کلس هدا، از اساتید معروف دوران طلایی نقاشی در هلند، منسوب شده است. آثار هدای پدر در برخی از مهمترین موزههای جهان از جمله موزه ملی آمستردام و نگارخانه ملی هنر واشنگتن به نمایش گذاشته شده است و از او بهعنوان یکی از بزرگترین اساتید نقاشی در سبک طبیعت بیجان یاد میشود. تاریخ ۱۶۴۰ که در کنار امضای نقاشی ثبت شده، نشان میدهد گریت به هنگام کشیدن این نقاشی تنها ۱۷سال سن داشته است./ ایرنا