ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رئیس جمهور شب گذشته در نشست صمیمی دولت و مجلس با بیان اینکه امروز کلان پروژه دولت ایجاد امید در دل مردم است، تصریح کرد:
نه وارد حاشیه می شویم، نه گرفتار جوسازی
رئیس مجلس: از دوران گره زدن آب خوردن مردم به برجام گذشتیم
گروه سیاسی/ نمایندگان مجلس روز گذشته افطار را میهمان رئیس جمهور و هیأت دولت بودند، ضیافتی که هم رنگ و بوی سیاست داشت و هم طعم همدلی و همکاری. بویژه اینکه اظهارات و مواضع دو طرف این ضیافت، بویژه رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی نشان داد که همسویی و همدلی، اصلیترین رویکرد و نقطه اتصال و اشتراک پاستور و بهارستان است. چرا که امروز هر دو قوه مجریه و مقننه، فارغ از درگیریهای سیاسی یا مسأله تراشیهای جناحی، رفع مسائل و مشکلات مردم و حرکت در مسیر توسعه و تعالی کشور را هدف خود قرار دادهاند. عبور از کنار مسائل حاشیهای، توجه به مسائل اصلی و بهطور خلاصه؛ اقدام و عمل، تأکیدی است که همواره از سوی آیتالله رئیسی، خطاب به اعضا و بخشهای مختلف دولت تکرار شده است. به همین دلیل است که در دوره فعالیت دولت سیزدهم، کمترین اصطکاک یا چالشی میان قوه مجریه و دیگر قوا مشاهده یا گزارش نشده است. این همدلی و هم افزایی را میتوان دستاورد دولت سیزدهم نیز تلقی کرد، زیرا مطابق تعبیر آیتالله رئیسی در دیدار با علما و روحانیون که شنبه گذشته برگزار شد «در این دولت تمام ظرفیتهای نظام در بخشهای مختلف حاکمیتی و دولتی در کنار هم قرار گرفته و خطایی که در گذشته در جدا کردن نهادهای انقلابی از نهادهای دولتی اتفاق افتاده بود، اصلاح شده است.» میزبانی دولت از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نقطه اوج ارتباط دو قوه است. زیرا مطابق آمارهای موجود، دولت سیزدهم در دوره 7ماهه فعالیت خود، توانسته است رکوردهای تازهای در زمینه تعامل و ارتباط میان دو قوه اجرایی و قانونگذاری از خود به نمایش بگذارد. مطابق آنچه سیدمحمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس جمهور اظهار کرده است، شخص آیتالله رئیسی در مدت گذشته از دوران فعالیت خود به عنوان رئیس جمهور، 7بار به مجلس رفته و گذشته از این، با ۲۲۹ نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز دیدار داشته است. وی با اشاره به ارائه هزار و 467 تذکر و هزار و 100 سؤال مطرح شده از سوی نمایندگان، این امر را نشانه امیدواری خانه ملت به دولت مردمی دانست و تأکید کرد که اگر نمایندگان نسبت به اقدامات دولت ناامید بودند اصلاً این سؤالات را مطرح نمیکردند. به هر رو، ضیافت افطار روز گذشته دولت و مجلس و میزبانی هیأت وزیران از نمایندگان خانه ملت، تأکید و تأییدی بر مسیر همکاری طی شده و ترسیم راه پیش رو نیز هست؛ راهی که میخواهد فارغ از دلمشغولیها و مباحث حاشیهای، رفع چالشهای اساسی ملت و جمهوری اسلامی ایران را در دستورکار خود قرار دهد. به عبارت دیگر، قاب ضیافت دیروز را میتوان «قاب همکاری برای حل مسأله و رفع چالشهای ملت» توصیف کرد و این برخلاف تصویر مردم از دیروز روابط این دو قوه است که عمدتاً بر مسألهسازی و حاشیهآفرینی مبتنی بود.
دولت معتقد به اصل تحول است
به گزارش «ایران» آیتالله سیدابراهیم رئیسی در سخنان خود در این نشست، با بیان اینکه از ابتدای شروع دولت کارهای خوبی برای رفع مشکلات صورت گرفته است، مهمترین رویکرد دولت را تحول برشمرد و گفت: دولت تحول را در سه زمینه شناخت و رویکردها، فرایندها، نهادی و ساختارها با اقداماتی که ارکان دولت انجام داده، آغاز کرده است. رئیس جمهور با بیان اینکه دولت معتقد به اصل تحول است و به آن باور دارد، افزود: دولت از ابتدای فعالیت خود تحول در این سه زمینه را شروع کرده که از مصادیق آن ابلاغ لایحه بودجه 1401 است. آیتالله رئیسی اظهار کرد: برنامه تحولی که دولت تدوین کرده، نشانگر آن است که ما پیگیر این موضوع هستیم، اما آنچه به عنوان قانون و الزام از سوی دولت سیزدهم و ارکان مختلف آن اجرایی خواهد شد، برنامه هفتم توسعه خواهد بود. رئیس جمهور با بیان اینکه این برنامه تحولی دولت به عنوان یک برنامه مشورتی به مرکز پژوهشهای مجلس ارائه شده است، تأکید کرد: دولت خود را ملزم به اجرای برنامه هفتم توسعه میداند.
اختلاف نظرها طبیعی است
آیتالله رئیسی درباره اجرای تصمیمات در دولت نیز گفت: آهنگ دولت در اجرای تصمیمات، واحد است و تصمیمگیریها در دولت یکصدا اجرا میشود. اگرچه اختلاف نظر کارشناسی امر طبیعی در حوزههای تصمیمگیری و اجرا است، اما دولت و ارکان آن، قانون را یکصدا اجرا میکنند. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه تذکر، تنبه و توضیح خواستن از سوی مجلس بسیار خوب است، تأکید کرد: امروز انسجام میان دولت و مجلس یک امر ضروری است و نباید هیچگاه منجر به تشتت، اختلاف یا تضعیف همکاری میان این دو قوه شود.
اجرای شجاعانه اقدامات اصلاحی
آیتالله رئیسی در محوریترین بخش سخنان خود در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بر اجرای شجاعانه اقدامات اصلاحی تأکید کرد. رئیس جمهور گفت: آنچه راجع به اصلاحات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور مطرح است، اقدامات شجاعانهای میطلبد که دولت از ابتدا اعلام کرده است برای اجرای این اصلاحات آبروی خود را خواهد گذاشت.
وی افزود: بنده از روز اول به آقایان دولت گفتهام که مطلقاً نه وارد حاشیهها شوند و نه گرفتار جوسازیها گردند، زیرا امروز کلان پروژه دولت ایجاد امید در دل مردم است که متکی به اقدام و عمل خواهد بود.
ضرورت مشورت دولت با مجلس
رئیس جمهور اضافه کرد: بارها به وزرا اعلام شده است که مشورت با کمیسیونهای تخصصی و نمایندگان را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.
وی با بیان اینکه همه باید بدانیم که کوچکترین حرف و اقدامی که مردم را ناامید کند، گناهی نابخشودنی است، اظهار کرد: وزرا به این حساب که منتخب مردم نمایندگان ملت هستند، همچون نمایندگان، نماینده مردم نیز هستند و احترام به آنان احترام به نمایندگان است. آیتالله رئیسی تصریح کرد: یکی از مهمترین حوزههایی که به وزرا روحیه میبخشد، نمایندگان هستند.
از دوران گره زدن آب خوردن به مذاکرات گذشتیم
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی، با اشاره به سخنان اخیر رهبرانقلاب در دیدار با کارگزاران نظام تأکید کرد: مسئولان نظام در روز قیامت بیش از آنکه نسبت به اقداماتشان مسئول هستند، نسبت به اقداماتی لازمی که انجام ندهند نیز مسئولیت خواهند داشت. محمدباقر قالیباف غفلت از خدمت و از بین رفتن فرصتها را گناه بزرگی برای مسئولان دانست و با اشاره به تجربیات دولتها و مجالس قبلی، تصریح کرد: از دورانی که آب خوردن مردم را هم به برجام گره میزدند گذشتیم و امروز فعالیتها در کشور باید اینگونه باشد که مذاکرات و نتیجه آن تأثیری بر ارکان اقتصادی نخواهد داشت. وی افزود: من چندین بار گفتهام که جبهه انقلاب که امروز در مسند سه قوه است، محکوم به موفقیت است. ساخت ایران قوی نیازمند تصمیماتی است که با تلاش و جدیت باید گرفته شود. رئیس مجلس اضافه کرد: مقاصد حل مشکلات و راهکارهای آن مشخص است، اگرچه عوارض احتمالی نیز وجود دارد. بنابراین نباید دچار تردید بشویم و جبهه انقلاب نیز نباید در تصمیمگیریهایش دچار تأخیر شود.
وی با اشاره به این آموزه قرآنی که «فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکلْ عَلَى اللَّهِ» گفت: مجلس و دولت با همدلی و همافزایی و با جسارت و درایت تصمیمات جدی را باید اخذ کنند. قالیباف اضافه کرد: نباید از هیچ تهدید داخلی یا خارجی و جوسازی احساس نگرانی کنیم، چراکه فرصتهای دارای ریسک، زمینه ساز تحولات بزرگ خواهند بود.
تبدیل امید به سرمایه اجتماعی
رئیس جمهور عصر سهشنبه در نشست هم اندیشی با جمعی از علما و روحانیون، با بیان اینکه احیای امید و اعتماد عمومی با اقدام و عمل شدنی است، گفت: محکوم به موفقیت هستیم؛ نه میتوانیم توقف کنیم و نه اجازه عقبگرد داریم.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز به لطف خدا امید و انتظار مثبت از دولت بهوجود آمده است که باید با اقدام و عمل تثبیت شده و ارتقا یابد، افزود: ارتقای این امیدواری به معنای تبدیل آن به مشارکت، نشاط و سرمایه اجتماعی است و دولت در این مسیر گام برمی دارد.
آیتالله رئیسی تبدیل امیدواری به سرمایه اجتماعی را در گروی روایت صحیح از اقدامات انجام شده دانست و گفت: امروز جنگ روایتهاست و دشمن تلاش دارد روایت مخدوش خود را از مسیر ۴۰ ساله انقلاب در ذهن مردم جا بیندازد، اما بهترین و منصفانهترین روایت در دسترس از آنچه در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته و مسیری که باید در ادامه طی کنیم، در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تبیین شده است و دولت مردمی صراحتاً اعلام کرده که این بیانیه را مبنای تمام اقدامات و برنامههای خود میداند.
تلاش برای مردمی کردن حکمرانی
رئیس جمهور با اشاره به اینکه گفتمان دولت مردمی همان گفتمان امام راحل و مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: دولت اجرای عدالت را در تمام عرصهها و در تمام سطوح دنبال خواهد کرد و به دنبال تحقق مردمی کردن حکمرانی و اداره امور به معنای واقعی است.
اصلاح خطای جداسازی نهادهای انقلابی و دولتی
وی با استقبال از پیشنهاد ایجاد هماهنگی و همافزایی بین نهادهای تبیینی و تبلیغی دولتی، حاکمیتی، غیردولتی و مردمی گفت: در این دولت تمام ظرفیتهای نظام در بخشهای مختلف حاکمیتی و دولتی در کنار هم قرار گرفته و خطایی که در گذشته در جدا کردن نهادهای انقلابی از نهادهای دولتی اتفاق افتاده بود اصلاح شده است. رئیس جمهور افزود: امروز همه نهادها و بخشهای زیرمجموعه نظام جمهوری اسلامی زیر نظر مقام معظم رهبری و با یک آهنگ واحد فعالیت میکنند و حتی در عرصه سیاست خارجی نیز نهادهای انقلابی و وزارت امور خارجه کاملاً هماهنگ هستند؛ در این دولت سیاستگذاری بر اساس قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری انجام شده و همه دستگاههای دیگر مجری این سیاستها هستند.
فعال کردن وظایف مغفول مانده دستگاهها
رئیس جمهور تصریح کرد: دولت همچنین تلاش کرده بخشها و وظایف مغفول مانده دستگاهها را فعال کند. به عنوان مثال بخش سازندگی در وزارت جهادکشاورزی، بخش جوانان در وزارت ورزش و جوانان و بخش برنامه در سازمان برنامه و بودجه مورد توجه بیشتری قرار گرفته تا آنچنان که شایسته است فعال شوند.
آیتالله رئیسی با بیان اینکه دولت به هیچ وجه متصدی شایستهای در عرصه اقتصاد و فرهنگ نیست، اضافه کرد: دولت مردمی سعی کرده نقشآفرینی خود را در عرصههای مختلف در سه زمینه «هدایت، نظارت و حمایت» سامان دهد و بر همین اساس اصلاح نحوه اجرای سیاستهای خصوصیسازی را با هدف واگذاری صحیح بنگاههای اقتصادی به بخش خصوصی واقعی دنبال کرده است.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت تلاش کرده رفع دغدغههای مردم، نخبگان و رهبری در عرصههای مختلف پولی و بانکی، صادرات و واردات، مالیات و امثال آن را با جدیت دنبال کند، اظهارکرد: دولت مردمی ضمن تلاش برای جبران عقب ماندگیها، در همان روزهای آغاز به کار با حجم انبوهی از مطالبات انباشته شده بخشهای مختلف جامعه از جمله فرهنگیان و لایحه رتبهبندی معلمان مواجه شد که تلاش کردهایم یک به یک به این مطالبات رسیدگی کنیم.
ارتقای امید و اعتماد؛ راهبرد کلان دولت
آیتالله رئیسی تأکید کرد: با وجود همه مشکلات و موانع موجود، هر چه به پیش میرویم آینده را بیش از پیش روشن و امیدوارکننده میبینم. راهبرد و کلانپروژه دولت ایجاد و ارتقای امید و اعتماد نزد مردم و خنثیسازی تلاش دشمن برای ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه است. پیش از سخنان رئیس جمهور تعدادی از علما و روحانیون حاضر در جلسه در سخنانی به طرح نظرات و دیدگاههای خود پرداختند.
بــــرش
تبریک آیتالله رئیسی به مناسبت روز ملی جمهوری عربی سوریه
رئیس جمهور روز گذشته در پیامی، فرا رسیدن روز ملی جمهوری عربی سوریه را به بشار اسد رئیس جمهور این کشور تبریک گفت. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، آیتالله سید ابراهیم رئیسی در پیام تبریک خود ابراز اطمینان کرده است که با استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای فراوان دو کشور میتوان در جهت برقراری صلح، ثبات و توسعه در منطقه، پایهریزی همکاریهای منطقهای و گسترش روزافزون روابط فیمابین در تمامی زمینهها گامهای ارزندهای برداشت.
دولت معتقد به اصل تحول است
به گزارش «ایران» آیتالله سیدابراهیم رئیسی در سخنان خود در این نشست، با بیان اینکه از ابتدای شروع دولت کارهای خوبی برای رفع مشکلات صورت گرفته است، مهمترین رویکرد دولت را تحول برشمرد و گفت: دولت تحول را در سه زمینه شناخت و رویکردها، فرایندها، نهادی و ساختارها با اقداماتی که ارکان دولت انجام داده، آغاز کرده است. رئیس جمهور با بیان اینکه دولت معتقد به اصل تحول است و به آن باور دارد، افزود: دولت از ابتدای فعالیت خود تحول در این سه زمینه را شروع کرده که از مصادیق آن ابلاغ لایحه بودجه 1401 است. آیتالله رئیسی اظهار کرد: برنامه تحولی که دولت تدوین کرده، نشانگر آن است که ما پیگیر این موضوع هستیم، اما آنچه به عنوان قانون و الزام از سوی دولت سیزدهم و ارکان مختلف آن اجرایی خواهد شد، برنامه هفتم توسعه خواهد بود. رئیس جمهور با بیان اینکه این برنامه تحولی دولت به عنوان یک برنامه مشورتی به مرکز پژوهشهای مجلس ارائه شده است، تأکید کرد: دولت خود را ملزم به اجرای برنامه هفتم توسعه میداند.
اختلاف نظرها طبیعی است
آیتالله رئیسی درباره اجرای تصمیمات در دولت نیز گفت: آهنگ دولت در اجرای تصمیمات، واحد است و تصمیمگیریها در دولت یکصدا اجرا میشود. اگرچه اختلاف نظر کارشناسی امر طبیعی در حوزههای تصمیمگیری و اجرا است، اما دولت و ارکان آن، قانون را یکصدا اجرا میکنند. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه تذکر، تنبه و توضیح خواستن از سوی مجلس بسیار خوب است، تأکید کرد: امروز انسجام میان دولت و مجلس یک امر ضروری است و نباید هیچگاه منجر به تشتت، اختلاف یا تضعیف همکاری میان این دو قوه شود.
اجرای شجاعانه اقدامات اصلاحی
آیتالله رئیسی در محوریترین بخش سخنان خود در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بر اجرای شجاعانه اقدامات اصلاحی تأکید کرد. رئیس جمهور گفت: آنچه راجع به اصلاحات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور مطرح است، اقدامات شجاعانهای میطلبد که دولت از ابتدا اعلام کرده است برای اجرای این اصلاحات آبروی خود را خواهد گذاشت.
وی افزود: بنده از روز اول به آقایان دولت گفتهام که مطلقاً نه وارد حاشیهها شوند و نه گرفتار جوسازیها گردند، زیرا امروز کلان پروژه دولت ایجاد امید در دل مردم است که متکی به اقدام و عمل خواهد بود.
ضرورت مشورت دولت با مجلس
رئیس جمهور اضافه کرد: بارها به وزرا اعلام شده است که مشورت با کمیسیونهای تخصصی و نمایندگان را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.
وی با بیان اینکه همه باید بدانیم که کوچکترین حرف و اقدامی که مردم را ناامید کند، گناهی نابخشودنی است، اظهار کرد: وزرا به این حساب که منتخب مردم نمایندگان ملت هستند، همچون نمایندگان، نماینده مردم نیز هستند و احترام به آنان احترام به نمایندگان است. آیتالله رئیسی تصریح کرد: یکی از مهمترین حوزههایی که به وزرا روحیه میبخشد، نمایندگان هستند.
از دوران گره زدن آب خوردن به مذاکرات گذشتیم
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی، با اشاره به سخنان اخیر رهبرانقلاب در دیدار با کارگزاران نظام تأکید کرد: مسئولان نظام در روز قیامت بیش از آنکه نسبت به اقداماتشان مسئول هستند، نسبت به اقداماتی لازمی که انجام ندهند نیز مسئولیت خواهند داشت. محمدباقر قالیباف غفلت از خدمت و از بین رفتن فرصتها را گناه بزرگی برای مسئولان دانست و با اشاره به تجربیات دولتها و مجالس قبلی، تصریح کرد: از دورانی که آب خوردن مردم را هم به برجام گره میزدند گذشتیم و امروز فعالیتها در کشور باید اینگونه باشد که مذاکرات و نتیجه آن تأثیری بر ارکان اقتصادی نخواهد داشت. وی افزود: من چندین بار گفتهام که جبهه انقلاب که امروز در مسند سه قوه است، محکوم به موفقیت است. ساخت ایران قوی نیازمند تصمیماتی است که با تلاش و جدیت باید گرفته شود. رئیس مجلس اضافه کرد: مقاصد حل مشکلات و راهکارهای آن مشخص است، اگرچه عوارض احتمالی نیز وجود دارد. بنابراین نباید دچار تردید بشویم و جبهه انقلاب نیز نباید در تصمیمگیریهایش دچار تأخیر شود.
وی با اشاره به این آموزه قرآنی که «فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکلْ عَلَى اللَّهِ» گفت: مجلس و دولت با همدلی و همافزایی و با جسارت و درایت تصمیمات جدی را باید اخذ کنند. قالیباف اضافه کرد: نباید از هیچ تهدید داخلی یا خارجی و جوسازی احساس نگرانی کنیم، چراکه فرصتهای دارای ریسک، زمینه ساز تحولات بزرگ خواهند بود.
تبدیل امید به سرمایه اجتماعی
رئیس جمهور عصر سهشنبه در نشست هم اندیشی با جمعی از علما و روحانیون، با بیان اینکه احیای امید و اعتماد عمومی با اقدام و عمل شدنی است، گفت: محکوم به موفقیت هستیم؛ نه میتوانیم توقف کنیم و نه اجازه عقبگرد داریم.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز به لطف خدا امید و انتظار مثبت از دولت بهوجود آمده است که باید با اقدام و عمل تثبیت شده و ارتقا یابد، افزود: ارتقای این امیدواری به معنای تبدیل آن به مشارکت، نشاط و سرمایه اجتماعی است و دولت در این مسیر گام برمی دارد.
آیتالله رئیسی تبدیل امیدواری به سرمایه اجتماعی را در گروی روایت صحیح از اقدامات انجام شده دانست و گفت: امروز جنگ روایتهاست و دشمن تلاش دارد روایت مخدوش خود را از مسیر ۴۰ ساله انقلاب در ذهن مردم جا بیندازد، اما بهترین و منصفانهترین روایت در دسترس از آنچه در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته و مسیری که باید در ادامه طی کنیم، در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تبیین شده است و دولت مردمی صراحتاً اعلام کرده که این بیانیه را مبنای تمام اقدامات و برنامههای خود میداند.
تلاش برای مردمی کردن حکمرانی
رئیس جمهور با اشاره به اینکه گفتمان دولت مردمی همان گفتمان امام راحل و مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: دولت اجرای عدالت را در تمام عرصهها و در تمام سطوح دنبال خواهد کرد و به دنبال تحقق مردمی کردن حکمرانی و اداره امور به معنای واقعی است.
اصلاح خطای جداسازی نهادهای انقلابی و دولتی
وی با استقبال از پیشنهاد ایجاد هماهنگی و همافزایی بین نهادهای تبیینی و تبلیغی دولتی، حاکمیتی، غیردولتی و مردمی گفت: در این دولت تمام ظرفیتهای نظام در بخشهای مختلف حاکمیتی و دولتی در کنار هم قرار گرفته و خطایی که در گذشته در جدا کردن نهادهای انقلابی از نهادهای دولتی اتفاق افتاده بود اصلاح شده است. رئیس جمهور افزود: امروز همه نهادها و بخشهای زیرمجموعه نظام جمهوری اسلامی زیر نظر مقام معظم رهبری و با یک آهنگ واحد فعالیت میکنند و حتی در عرصه سیاست خارجی نیز نهادهای انقلابی و وزارت امور خارجه کاملاً هماهنگ هستند؛ در این دولت سیاستگذاری بر اساس قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری انجام شده و همه دستگاههای دیگر مجری این سیاستها هستند.
فعال کردن وظایف مغفول مانده دستگاهها
رئیس جمهور تصریح کرد: دولت همچنین تلاش کرده بخشها و وظایف مغفول مانده دستگاهها را فعال کند. به عنوان مثال بخش سازندگی در وزارت جهادکشاورزی، بخش جوانان در وزارت ورزش و جوانان و بخش برنامه در سازمان برنامه و بودجه مورد توجه بیشتری قرار گرفته تا آنچنان که شایسته است فعال شوند.
آیتالله رئیسی با بیان اینکه دولت به هیچ وجه متصدی شایستهای در عرصه اقتصاد و فرهنگ نیست، اضافه کرد: دولت مردمی سعی کرده نقشآفرینی خود را در عرصههای مختلف در سه زمینه «هدایت، نظارت و حمایت» سامان دهد و بر همین اساس اصلاح نحوه اجرای سیاستهای خصوصیسازی را با هدف واگذاری صحیح بنگاههای اقتصادی به بخش خصوصی واقعی دنبال کرده است.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت تلاش کرده رفع دغدغههای مردم، نخبگان و رهبری در عرصههای مختلف پولی و بانکی، صادرات و واردات، مالیات و امثال آن را با جدیت دنبال کند، اظهارکرد: دولت مردمی ضمن تلاش برای جبران عقب ماندگیها، در همان روزهای آغاز به کار با حجم انبوهی از مطالبات انباشته شده بخشهای مختلف جامعه از جمله فرهنگیان و لایحه رتبهبندی معلمان مواجه شد که تلاش کردهایم یک به یک به این مطالبات رسیدگی کنیم.
ارتقای امید و اعتماد؛ راهبرد کلان دولت
آیتالله رئیسی تأکید کرد: با وجود همه مشکلات و موانع موجود، هر چه به پیش میرویم آینده را بیش از پیش روشن و امیدوارکننده میبینم. راهبرد و کلانپروژه دولت ایجاد و ارتقای امید و اعتماد نزد مردم و خنثیسازی تلاش دشمن برای ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه است. پیش از سخنان رئیس جمهور تعدادی از علما و روحانیون حاضر در جلسه در سخنانی به طرح نظرات و دیدگاههای خود پرداختند.
بــــرش
تبریک آیتالله رئیسی به مناسبت روز ملی جمهوری عربی سوریه
رئیس جمهور روز گذشته در پیامی، فرا رسیدن روز ملی جمهوری عربی سوریه را به بشار اسد رئیس جمهور این کشور تبریک گفت. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، آیتالله سید ابراهیم رئیسی در پیام تبریک خود ابراز اطمینان کرده است که با استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای فراوان دو کشور میتوان در جهت برقراری صلح، ثبات و توسعه در منطقه، پایهریزی همکاریهای منطقهای و گسترش روزافزون روابط فیمابین در تمامی زمینهها گامهای ارزندهای برداشت.
در جلسه علنی دیروز مجلس؛
دو فوریت طرح شفافیت قوای سهگانه تصویب شد
گروه سیاسی / دو فوریت طرح شفافیت قوای سهگانه، دستگاههای اجرایی و سایر نهادها با ۱۹۳ رأی موافق، ۵۳ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۲ نماینده حاضر در جلسه علنی دیروز مجلس به تصویب رسید. طرحی که اگرچه توانست رأی موافق اکثریت نمایندگان را از آن خود کند.
مجلس یازدهم در حالی کارش را در خرداد 99 آغاز کرده بود که یکی از اولویت های خود را شفافیت اعلام کرد ولی تاکنون این طرح به تصویب نرسیده بود. هرچند در این بین، بودند نمایندگانی که بدون توجه به رد شدن مصوبه، خود دست به شفافیت آرایشان زدند، اما این موضوع هیچ گاه شکل قانون به خود نگرفت. با بالا گرفتن اعتراضات به تاخیر در اجرای این وعده مجلس، نمایندگان مخالف طرح اولیه شفافیت، راه دیگری را انتخاب کردند و طرح شفافیت قوای سه گانه با دو فوریت در مجلس به تصویب رسید . در جلسه علنی دیروز، احد آزادیخواه به عنوان نماینده متقاضیان بررسی طرح شفافیت قوای سهگانه به صورت دو فوریت، این طرح را در راستای همان وعده مجلس دانست. او در حالی میگفت که شفافیت از مجلس شروع شده و باید به سایر بخشها برود که به گفته ایزدخواه نماینده تهران، طرح شفافیت آرا پس از چند ماه کنار گذاشته شد و طرح مبهمی -طرح دیروز نمایندگان- جایگزین آن شد.
آزادیخواه در نطق خود با بیان اینکه در این طرح مجلس در شفافیت پیشگام است اما سایر نهادها و دستگاههای دولتی نیز باید شفافیت را اجرایی کنند، گفت: شفافیت باید جایی باشد که بودجه در آن وجود دارد. شفافیت باید در بانکها، صدا و سیما، هلال احمر، قوه قضائیه، قوه مقننه و قوه مجریه تحقق یابد. در ادامه این جلسه نوبت به موافقان و مخالفان طرح رسید. موافقان، این طرح را موجب شفافیت همه ارکان نظام دانستند و مخالفان هم وجود قانون در همین زمینه را مهمترین دلیل مخالفت خود اعلام کردند.
عبدالعلی مظفری در موافقت با دوفوریت طرح شفافیت قوای سهگانه، دستگاههای اجرایی و سایر نهادها گفت: مجلس شورای اسلامی شفاف است و دور تا دور ما دوربین قرار گرفته است. البته مجلس هم باید شفافتر شود و آرای نمایندگان هم لازم است که شفاف شود اما باید مشخص شود که در پستوهای ادارات و سالنهای جلسات ادارات و وزارتخانهها چه اتفاقی میافتد.
احسان ارکانی هم در موافقت با دو فوریت طرح مذکور گفت: شفافیت نباید فقط مختص مجلس باشد بلکه باید برای همه دستگاهها وجود داشته باشد و چرا دیگر دستگاهها باید از شفافیت فرار کنند؟ مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره واردات خودرو جلساتی را برگزار میکند و چرا مردم نباید استدلال اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در موافقت و یا مخالفت با واردات خودرو را بشنوند؟ او گفت : در صورت تصویب نهایی این طرح، قوای سهگانه و سایر نهادهای مطرح در آن باید آرا و اطلاعات مربوط به حوزه فعالیت دستگاههای متبوع خود را به همراه مذاکرات و تصمیمات اتخاذ شده در اختیار عموم مردم قرار دهند تا امکان داوری برای مردم درباره این اطلاعات و آرا فراهم شود.
طرح شفافیت آرای نمایندگان چه شد؟
در ادامه جلسه دیروز نوبت به مخالفان رسید. روحالله نجابت با گلهمندی از در دستور کار قرار گرفتن دو فوریتی طرح شفافیت قوای سه گانه گفت: ما قانون برای شفافیت سایر نهادها و دستگاهها داریم و نیازی نیست که قانون دیگری در این زمینه تصویب کنیم. اگر قوانین قبلی ایراد دارد، باید اصلاح شود و نیازی به قانونگذاری جدید برای شفافیت نهادها و دستگاهها وجود ندارد.
محمود احمدی بیغش هم در مخالفت با دو فوریت طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاههای اجرایی و سایر نهادها گفت: بنده با شفافیت مخالف نیستم اما با این شیوه مخالفم. ما نباید به صورت احساسی رأی بدهیم. برخی از نمایندگان طرح شفافیت را امضا کردند اما عجیب است که اسم آنان جزو مخالفان طرح شفافیت است! علاوه بر این ما یک طرح شفافیت مبنی بر طرح شفافیت آرای نمایندگان داشتیم و سؤال ما این است که آن طرح چه شد؟ او این را هم گفت که: در حال حاضر ۲۵ طرح دو فوریتی در نوبت بررسی در صحن مجلس است اما آن طرحها در دستور کار مجلس قرار نگرفت و این طرح بدون آنکه نوبت آن رسیده باشد، در دستور کار قرار گرفت که این موضوع برخلاف قانون است. احمدی بیغش در ادامه گفت: تحقیق و تفحص یک نوع شفافیت است و از زمانی که تحقیق و تفحص در مجلس تصویب میشود، شاهد هستیم که برخی از نمایندگان مانع از انجام آن تحقیق و تفحص میشوند و آیا این رفتارها مخالف با شفافیت نیست؟
با وجود این مخالفتها و توصیه برای «اصلاح قانون»، نمایندگان به دنبال فرایند قانونگذاری رفتند و دو فوریت طرح جدید خود را به تصویب رساندند. طبق این طرح، تمام دستگاههای اجرایی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شهرداریها، شرکتهای دولتی و سایر دستگاههای اجرایی باید مصوبات خود را به صورت شفاف اعلام کنند و مردم باید به آن دسترسی داشته باشند. این تصمیم به این معناست که نمایندگان طرح شفافیت آرای خود را به کلی از دستور خارج کردند و چیز دیگری را جایگزین آن ساختند.
مجلس یازدهم در حالی کارش را در خرداد 99 آغاز کرده بود که یکی از اولویت های خود را شفافیت اعلام کرد ولی تاکنون این طرح به تصویب نرسیده بود. هرچند در این بین، بودند نمایندگانی که بدون توجه به رد شدن مصوبه، خود دست به شفافیت آرایشان زدند، اما این موضوع هیچ گاه شکل قانون به خود نگرفت. با بالا گرفتن اعتراضات به تاخیر در اجرای این وعده مجلس، نمایندگان مخالف طرح اولیه شفافیت، راه دیگری را انتخاب کردند و طرح شفافیت قوای سه گانه با دو فوریت در مجلس به تصویب رسید . در جلسه علنی دیروز، احد آزادیخواه به عنوان نماینده متقاضیان بررسی طرح شفافیت قوای سهگانه به صورت دو فوریت، این طرح را در راستای همان وعده مجلس دانست. او در حالی میگفت که شفافیت از مجلس شروع شده و باید به سایر بخشها برود که به گفته ایزدخواه نماینده تهران، طرح شفافیت آرا پس از چند ماه کنار گذاشته شد و طرح مبهمی -طرح دیروز نمایندگان- جایگزین آن شد.
آزادیخواه در نطق خود با بیان اینکه در این طرح مجلس در شفافیت پیشگام است اما سایر نهادها و دستگاههای دولتی نیز باید شفافیت را اجرایی کنند، گفت: شفافیت باید جایی باشد که بودجه در آن وجود دارد. شفافیت باید در بانکها، صدا و سیما، هلال احمر، قوه قضائیه، قوه مقننه و قوه مجریه تحقق یابد. در ادامه این جلسه نوبت به موافقان و مخالفان طرح رسید. موافقان، این طرح را موجب شفافیت همه ارکان نظام دانستند و مخالفان هم وجود قانون در همین زمینه را مهمترین دلیل مخالفت خود اعلام کردند.
عبدالعلی مظفری در موافقت با دوفوریت طرح شفافیت قوای سهگانه، دستگاههای اجرایی و سایر نهادها گفت: مجلس شورای اسلامی شفاف است و دور تا دور ما دوربین قرار گرفته است. البته مجلس هم باید شفافتر شود و آرای نمایندگان هم لازم است که شفاف شود اما باید مشخص شود که در پستوهای ادارات و سالنهای جلسات ادارات و وزارتخانهها چه اتفاقی میافتد.
احسان ارکانی هم در موافقت با دو فوریت طرح مذکور گفت: شفافیت نباید فقط مختص مجلس باشد بلکه باید برای همه دستگاهها وجود داشته باشد و چرا دیگر دستگاهها باید از شفافیت فرار کنند؟ مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره واردات خودرو جلساتی را برگزار میکند و چرا مردم نباید استدلال اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در موافقت و یا مخالفت با واردات خودرو را بشنوند؟ او گفت : در صورت تصویب نهایی این طرح، قوای سهگانه و سایر نهادهای مطرح در آن باید آرا و اطلاعات مربوط به حوزه فعالیت دستگاههای متبوع خود را به همراه مذاکرات و تصمیمات اتخاذ شده در اختیار عموم مردم قرار دهند تا امکان داوری برای مردم درباره این اطلاعات و آرا فراهم شود.
طرح شفافیت آرای نمایندگان چه شد؟
در ادامه جلسه دیروز نوبت به مخالفان رسید. روحالله نجابت با گلهمندی از در دستور کار قرار گرفتن دو فوریتی طرح شفافیت قوای سه گانه گفت: ما قانون برای شفافیت سایر نهادها و دستگاهها داریم و نیازی نیست که قانون دیگری در این زمینه تصویب کنیم. اگر قوانین قبلی ایراد دارد، باید اصلاح شود و نیازی به قانونگذاری جدید برای شفافیت نهادها و دستگاهها وجود ندارد.
محمود احمدی بیغش هم در مخالفت با دو فوریت طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاههای اجرایی و سایر نهادها گفت: بنده با شفافیت مخالف نیستم اما با این شیوه مخالفم. ما نباید به صورت احساسی رأی بدهیم. برخی از نمایندگان طرح شفافیت را امضا کردند اما عجیب است که اسم آنان جزو مخالفان طرح شفافیت است! علاوه بر این ما یک طرح شفافیت مبنی بر طرح شفافیت آرای نمایندگان داشتیم و سؤال ما این است که آن طرح چه شد؟ او این را هم گفت که: در حال حاضر ۲۵ طرح دو فوریتی در نوبت بررسی در صحن مجلس است اما آن طرحها در دستور کار مجلس قرار نگرفت و این طرح بدون آنکه نوبت آن رسیده باشد، در دستور کار قرار گرفت که این موضوع برخلاف قانون است. احمدی بیغش در ادامه گفت: تحقیق و تفحص یک نوع شفافیت است و از زمانی که تحقیق و تفحص در مجلس تصویب میشود، شاهد هستیم که برخی از نمایندگان مانع از انجام آن تحقیق و تفحص میشوند و آیا این رفتارها مخالف با شفافیت نیست؟
با وجود این مخالفتها و توصیه برای «اصلاح قانون»، نمایندگان به دنبال فرایند قانونگذاری رفتند و دو فوریت طرح جدید خود را به تصویب رساندند. طبق این طرح، تمام دستگاههای اجرایی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شهرداریها، شرکتهای دولتی و سایر دستگاههای اجرایی باید مصوبات خود را به صورت شفاف اعلام کنند و مردم باید به آن دسترسی داشته باشند. این تصمیم به این معناست که نمایندگان طرح شفافیت آرای خود را به کلی از دستور خارج کردند و چیز دیگری را جایگزین آن ساختند.
اخبــــار
با حضور معاون اول رئیس جمهور از سامانه همافزایی مدیریت ایران رونمایی شد
گامی برای به صحنهآوردن مردم در حل چالشها
روز گذشته در جلسهای با حضور معاون اول رئیسجمهور برای بررسی طرحهای نخبگان، رویداد و سامانه همافزایی مدیریت ایران بهعنوان زیرساختی برای آشنایی، ارتباط و همکاری مدیران کشور با مؤسسات، شرکتها و مجموعههای مردمی مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی معاون اول رئیس جمهور، محمد مخبر در این جلسه ضمن تبریک میلاد با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) با اشاره به طرح و ایده مذکور، آن را مهم و ارزشمند توصیف و اظهارکرد: با اجرای این طرح استعدادها و ظرفیتهای گروههای مردمی برای حل مسائل و چالشها به مدیران اجرایی کشور معرفی میشود.
وی به صحنه آوردن مردم برای حل مسائل کشور را از مهمترین و ضروریترین مأموریتهای امروز کشور برشمرد و افزود: حل مسائل و چالشهای کشور از طریق مردم، با بهترین کیفیت و کمترین هزینهها به انجام میرسد و نتایج و دستاوردهای این رویکرد بسیار ارزشمند خواهد بود.
معاون اول رئیسجمهور با یادآوری اینکه نخبگان و صاحبان ایده فقط در دانشگاههای معتبر پایتخت نیستند، تصریح کرد: خوشبختانه ظرفیت نیروی انسانی در کشور بسیار گسترده است و در دور افتادهترین مناطق و اقصی نقاط کشور نخبگانی وجود دارند که اگر فضا و شرایط فعالیت برای آنان فراهم شود، کارهایی را انجام میدهند که میتواند برای کشور بسیار مؤثر و راهگشا باشد. مخبر ادامه داد: چنین طرحهایی میتواند به شناسایی و احصاء ظرفیتهای مردمی و معرفی نخبگان کشور به مدیران اجرایی کمک کند تا از این طریق دستگاهها و مدیران اجرایی بتوانند نیازها و چالشهای خود را به مردم و نخبگان واگذار کنند.
معاون اول رئیسجمهور اضافه کرد: با اجرای این رویداد و راهاندازی این سامانه همچنین این امکان فراهم میشود تا مسائل و مشکلات استانها و مناطق مختلف کشور از سوی مردم و نخبگان همان مناطق حل و فصل شود و از مراجعه به پایتخت و کلان شهرها تا حد زیادی بینیاز خواهند شد.
در این جلسه گزارشی از رویداد همافزایی مدیریت ایران که قرار است خرداد ماه امسال با حضور بیش از هزار شرکت و مجموعه مردمی برگزار شود، ارائه و سامانه جانبی آن بهعنوان بستری پویا و چند منظوره برای آشنایی، ارتباط و همکاری مدیران کشور، مؤسسات و سازمانهای مردمی رونمایی شد. سامانه هم افزا این امکان را فراهم کرده تا فهرست تمام شرکتها، مؤسسات و مجموعههای مردمی که به تأیید کارشناسان ارزیابی رسیدهاند در معرض دید عموم قرار گیرد و کاربران میتوانند با ورود به این سامانه و انتخاب موضوع مورد نظر خود، فهرست شرکتها و مؤسسات فعال در آن موضوع را مشاهده کنند.
تعیین شاخصهای مناطق و شهرستانهای غیربرخوردار از اشتغال
در جلسه روز گذشته هیأت وزیران که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، دولت در راستای تکلیف مقرر در جزء (۱) بند (د) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مبنی بر تعیین فهرست و شاخصهای مناطق و شهرستانهای غیربرخوردار از اشتغال به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، آییننامه اجرایی مربوط به این جزء از قانون را به تصویب رساند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، به موجب آییننامه فوق، همه طرحهایی که درشهرستانهای موضوع این تصویب نامه از ابتدای سال ۱۴۰۱ به بهرهبرداری میرسند یا مجوز تأسیس میگیرند، میتوانند از امتیازات موضوع این تصویب نامه برخوردار شوند.
همچنین در این جلسه در اجرای حکم مندرج در بند (هـ) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مبنی بر اقدامات لازم برای صیانت از آبخوانهای کشور و نحوه محاسبه هر مترمکعب آب استحصالی از چاهها، آییننامه اجرایی مربوط به این بند از قانون تصویب شد. نرخ دریافتی موضوع این آییننامه به ازای هر مترمکعب برداشت آب از آبخوانها تا سقف ۳۰۰ ریال تعیین و روش محاسبه آن به صورت «یک درصد درآمد هر هکتار کشت غالب در هر شهرستان تقسیم بر میانگین نیاز آبی هر هکتار کشت غالب در همان شهرستان» خواهد بود. دولت در اجرای حکم بند (د) تبصره (۱۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، آییننامه اجرایی مربوط به ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی را تصویب کرد.
معاون اجرایی رئیسجمهور:
اجرای مصوبات سفرهای استانی اعتبار دولت است
معاون اجرایی رئیسجمهور روز گذشته در نشست پیگیری مصوبات سفر رئیسجمهور به استانهای یزد و لرستان، استانداران را مسئول حسناجرای مصوبات سفرهای استانی رئیسجمهور دانست و تأکید کرد: اعتبار و آبروی خدمتگزاران دولت مردمی در گرو اجرای کامل مصوبات استانی دولت است.
به گزارش ایرنا، در این نشست که به ریاست صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیسجمهور و با حضور استانداران و مدیران اجرایی استانهای مذکور و مسئولان ستاد وزارتخانهها برگزار شد، استانداران یزد و لرستان گزارشی از آخرین روند پیشرفت پروژههای مصوب در سفر آیتالله رئیسی و اعضای دولت به این استانها و همچنین موانع و اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل طرحهای در دست اجرا در شهرستانهای مختلف ارائه کردند و تصمیمات لازم در این زمینهها اتخاذ شد. معاون اجرایی رئیسجمهور نیز با قدردانی از سازمان برنامه و بودجه برای تأمین اعتبار مورد نیاز پروژههای مصوب، تصریح کرد: انجام تعهدات و تأمین منابع برخی پروژهها حتی جلوتر از میزان پیشرفت کار است و باید با نظارت دقیق بر روند کار و هزینهها، طرحها در موعد مقرر به اتمام برسد تا مردم از آثار و برکات آنها بهره ببرند.
صولت مرتضوی افزود: شاید در گذشته تخصیص اعتبار انجام میشد اما این اعتبارات تبدیل به نقدینگی نمیشد، اما در این دولت تلاش شده اعتبارات نقدی پرداخت شود تا مشکلی در تأمین منابع مورد نیاز برای اجرای طرحها پیش نیاید و کار بموقع انجام شود.
وی در ادامه از کسانی که با تلاش خود برای تحقق وعدههای دولت، دولت سیزدهم را دولت صادقالوعده معرفی میکنند، قدردانی کرد و گفت: اجرای کامل و دقیق مصوبات سفرهای استانی رئیسجمهور، اعتبار دولت و آبروی خدمتگزاران دولت مردمی است.
معاون اجرایی رئیسجمهور که ریاست «ستاد سفر استانی رئیسجمهور» را برعهده دارد، در گام نخست، این ستاد و پس از آن استانداران را مسئول حُسناجرای مصوبات سفرهای استانی دولت دانست و بر لزوم همکاری بیشتر وزارتخانهها و دستگاهها با استانداران در اجرای هر چه بهتر و سریعتر طرحهای مصوب در استانها تأکید کرد.
گامی برای به صحنهآوردن مردم در حل چالشها
روز گذشته در جلسهای با حضور معاون اول رئیسجمهور برای بررسی طرحهای نخبگان، رویداد و سامانه همافزایی مدیریت ایران بهعنوان زیرساختی برای آشنایی، ارتباط و همکاری مدیران کشور با مؤسسات، شرکتها و مجموعههای مردمی مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی معاون اول رئیس جمهور، محمد مخبر در این جلسه ضمن تبریک میلاد با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) با اشاره به طرح و ایده مذکور، آن را مهم و ارزشمند توصیف و اظهارکرد: با اجرای این طرح استعدادها و ظرفیتهای گروههای مردمی برای حل مسائل و چالشها به مدیران اجرایی کشور معرفی میشود.
وی به صحنه آوردن مردم برای حل مسائل کشور را از مهمترین و ضروریترین مأموریتهای امروز کشور برشمرد و افزود: حل مسائل و چالشهای کشور از طریق مردم، با بهترین کیفیت و کمترین هزینهها به انجام میرسد و نتایج و دستاوردهای این رویکرد بسیار ارزشمند خواهد بود.
معاون اول رئیسجمهور با یادآوری اینکه نخبگان و صاحبان ایده فقط در دانشگاههای معتبر پایتخت نیستند، تصریح کرد: خوشبختانه ظرفیت نیروی انسانی در کشور بسیار گسترده است و در دور افتادهترین مناطق و اقصی نقاط کشور نخبگانی وجود دارند که اگر فضا و شرایط فعالیت برای آنان فراهم شود، کارهایی را انجام میدهند که میتواند برای کشور بسیار مؤثر و راهگشا باشد. مخبر ادامه داد: چنین طرحهایی میتواند به شناسایی و احصاء ظرفیتهای مردمی و معرفی نخبگان کشور به مدیران اجرایی کمک کند تا از این طریق دستگاهها و مدیران اجرایی بتوانند نیازها و چالشهای خود را به مردم و نخبگان واگذار کنند.
معاون اول رئیسجمهور اضافه کرد: با اجرای این رویداد و راهاندازی این سامانه همچنین این امکان فراهم میشود تا مسائل و مشکلات استانها و مناطق مختلف کشور از سوی مردم و نخبگان همان مناطق حل و فصل شود و از مراجعه به پایتخت و کلان شهرها تا حد زیادی بینیاز خواهند شد.
در این جلسه گزارشی از رویداد همافزایی مدیریت ایران که قرار است خرداد ماه امسال با حضور بیش از هزار شرکت و مجموعه مردمی برگزار شود، ارائه و سامانه جانبی آن بهعنوان بستری پویا و چند منظوره برای آشنایی، ارتباط و همکاری مدیران کشور، مؤسسات و سازمانهای مردمی رونمایی شد. سامانه هم افزا این امکان را فراهم کرده تا فهرست تمام شرکتها، مؤسسات و مجموعههای مردمی که به تأیید کارشناسان ارزیابی رسیدهاند در معرض دید عموم قرار گیرد و کاربران میتوانند با ورود به این سامانه و انتخاب موضوع مورد نظر خود، فهرست شرکتها و مؤسسات فعال در آن موضوع را مشاهده کنند.
تعیین شاخصهای مناطق و شهرستانهای غیربرخوردار از اشتغال
در جلسه روز گذشته هیأت وزیران که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، دولت در راستای تکلیف مقرر در جزء (۱) بند (د) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مبنی بر تعیین فهرست و شاخصهای مناطق و شهرستانهای غیربرخوردار از اشتغال به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، آییننامه اجرایی مربوط به این جزء از قانون را به تصویب رساند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، به موجب آییننامه فوق، همه طرحهایی که درشهرستانهای موضوع این تصویب نامه از ابتدای سال ۱۴۰۱ به بهرهبرداری میرسند یا مجوز تأسیس میگیرند، میتوانند از امتیازات موضوع این تصویب نامه برخوردار شوند.
همچنین در این جلسه در اجرای حکم مندرج در بند (هـ) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مبنی بر اقدامات لازم برای صیانت از آبخوانهای کشور و نحوه محاسبه هر مترمکعب آب استحصالی از چاهها، آییننامه اجرایی مربوط به این بند از قانون تصویب شد. نرخ دریافتی موضوع این آییننامه به ازای هر مترمکعب برداشت آب از آبخوانها تا سقف ۳۰۰ ریال تعیین و روش محاسبه آن به صورت «یک درصد درآمد هر هکتار کشت غالب در هر شهرستان تقسیم بر میانگین نیاز آبی هر هکتار کشت غالب در همان شهرستان» خواهد بود. دولت در اجرای حکم بند (د) تبصره (۱۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، آییننامه اجرایی مربوط به ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی را تصویب کرد.
معاون اجرایی رئیسجمهور:
اجرای مصوبات سفرهای استانی اعتبار دولت است
معاون اجرایی رئیسجمهور روز گذشته در نشست پیگیری مصوبات سفر رئیسجمهور به استانهای یزد و لرستان، استانداران را مسئول حسناجرای مصوبات سفرهای استانی رئیسجمهور دانست و تأکید کرد: اعتبار و آبروی خدمتگزاران دولت مردمی در گرو اجرای کامل مصوبات استانی دولت است.
به گزارش ایرنا، در این نشست که به ریاست صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیسجمهور و با حضور استانداران و مدیران اجرایی استانهای مذکور و مسئولان ستاد وزارتخانهها برگزار شد، استانداران یزد و لرستان گزارشی از آخرین روند پیشرفت پروژههای مصوب در سفر آیتالله رئیسی و اعضای دولت به این استانها و همچنین موانع و اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل طرحهای در دست اجرا در شهرستانهای مختلف ارائه کردند و تصمیمات لازم در این زمینهها اتخاذ شد. معاون اجرایی رئیسجمهور نیز با قدردانی از سازمان برنامه و بودجه برای تأمین اعتبار مورد نیاز پروژههای مصوب، تصریح کرد: انجام تعهدات و تأمین منابع برخی پروژهها حتی جلوتر از میزان پیشرفت کار است و باید با نظارت دقیق بر روند کار و هزینهها، طرحها در موعد مقرر به اتمام برسد تا مردم از آثار و برکات آنها بهره ببرند.
صولت مرتضوی افزود: شاید در گذشته تخصیص اعتبار انجام میشد اما این اعتبارات تبدیل به نقدینگی نمیشد، اما در این دولت تلاش شده اعتبارات نقدی پرداخت شود تا مشکلی در تأمین منابع مورد نیاز برای اجرای طرحها پیش نیاید و کار بموقع انجام شود.
وی در ادامه از کسانی که با تلاش خود برای تحقق وعدههای دولت، دولت سیزدهم را دولت صادقالوعده معرفی میکنند، قدردانی کرد و گفت: اجرای کامل و دقیق مصوبات سفرهای استانی رئیسجمهور، اعتبار دولت و آبروی خدمتگزاران دولت مردمی است.
معاون اجرایی رئیسجمهور که ریاست «ستاد سفر استانی رئیسجمهور» را برعهده دارد، در گام نخست، این ستاد و پس از آن استانداران را مسئول حُسناجرای مصوبات سفرهای استانی دولت دانست و بر لزوم همکاری بیشتر وزارتخانهها و دستگاهها با استانداران در اجرای هر چه بهتر و سریعتر طرحهای مصوب در استانها تأکید کرد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
نه وارد حاشیه می شویم، نه گرفتار جوسازی
-
دو فوریت طرح شفافیت قوای سهگانه تصویب شد
-
اخبــــار
اخبارایران آنلاین