ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رئیس قوه قضائیه خطاب به دادستانهای سراسر کشور:
دادستان و قاضی نباید تسلیم ضابطین شوند
رئیس قوه قضائیه گفت: نمیشود با امنیت شوخی کرد و این خط قرمز ماست؛ کسی که کیف قاپی میکند و موبایل مردم را میدزدد با او باید برخورد قاطع کرد؛ دادستانها با همکاری همه بخشها کاری کنند افراد شرور مجال و میدان پیدا نکنند.
بنا به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیتالله سید ابراهیم رئیسی در نوزدهمین نشست سراسری دادستانهای عمومی و انقلاب، نظامی و ویژه روحانیت که صبح پنجشنبه به صورت تصویری و با عنوان «نقش دادستانها در حفظ امنیت و حقوق عامه و حمایت از تولید» برگزار شد، «حق» را مدار واقعی عالم هستی و شناخت حق و اجرای عدالت بر مدار حق را از وظایف اصلی عدلیه دانست.
رئیس قوه قضائیه در سخنانش با تأکید بر لزوم تناسب حکم و موضوع، گفت: همکاران دستگاه قضایی باید خود را در محضر خدا ببینند و با استناد به قانون و بدون نفوذپذیری از صاحبان قدرت و هواهای نفسانی تصمیمگیری و حکم صادر کنند. رئیس قوه قضائیه، «قضاوت» را «مهندسی اجرای قانون» دانست و گفت: قاضی در جریان رسیدگی به پرونده و صدور حکم به قوانین مختلف استناد میکند و همه داشتههای علمی خود را به کار میگیرد و به همین دلیل است که برخی آرای قضایی در مراکز پژوهشی و تحقیقاتی بهعنوان دکترین مطرح و مبانی صدور آنها بررسی میشوند.
وی در ادامه به نقش دادستانها در حمایت از تولید اشاره کرد و گفت: رشوه، رانت خواری و فساد هرگز با رونق تولید سازگاری ندارد و این وظیفه همه بخشهای قضایی و بویژه دادستان هاست که با همکاری بخشهای مختلف اجرایی زمینههای امنیت اقتصادی را در کشور فراهم کنند. رئیسی بر لزوم توجه دادستانها به صیانت از حقوق عامه نیز تأکید کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در هفتم تیر ماه بر حفظ حقوق عامه تأکید کردند و اقدامات خوبی هم در زمینه صیانت از حقوق مردم در حوزه سلامت، محیط زیست، آب و هوا و خاک صورت گرفته که باید به طور جدی پیگیری شود و نباید اجازه داد احدی متعرض حقوق مردم شود.
وی گفت: امنیت خط قرمز ماست و هیچگونه ناامنی قابل تحمل نیست و مردم باید در هر شرایطی احساس امنیت کنند و هم نیروی انتظامی و هم دادستانها باید برای تأمین امنیت اجتماعی اجازه ندهند افراد شرور میدان و مجالی برای شرارت پیدا کنند.
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: ارفاقات قانونی شامل اشرار، سارقان و زورگیران حرفهای و سابقه دار نمیشود و با کسانی که دنبال مختل کردن امنیت کوچه و خیابان هستند و در دل مردم رعب و وحشت ایجاد میکنند، باید قاطعانه و بدون اغماض برخورد شود.
آیتالله رئیسی «کرامت انسانی» را از دیگر اولویتهای دستگاه قضا عنوان کرد و با اشاره به بخشنامه صادره در این زمینه در آغاز سال متذکر شد: تأکید بر تکریم ارباب رجوع یک توصیه اخلاقی نیست و بخشنامه صادره در این زمینه نیز برای رؤیت و قرارگرفتن در زونکن نبوده بلکه یک الزام برای همه همکاران دستگاه قضاست.
وی از دادستانی بهعنوان نماد قانونمداری و دفاع از حق یاد کرد و با بیان این که دادستانها باید حامی حقوق مظلومان و حقوق مردم و حاکمیت باشند، گفت: دادگستری باید ملجأ و پناه مظلومان باشد و هر کسی که مورد ظلم قرار گرفت و به دادستان رجوع کرد، دادستان باید حق او را بستاند و به صاحب حق برگرداند.
رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش دادستانها در تولید و ارتقای نظم و امنیت، گفت: دادستانها باید بیش از پیش به موضوع پیشگیری از جرم توجه داشته باشند و برای اصلاح مجرمین هم که در قانون اساسی بر آن تصریح شده اما تاکنون بدرستی به آن پرداخته نشده است، با مسئولان تربیتی و امنیتی و مسئولان زندانها همکاری کنند.
رئیس قوه قضائیه این نکته را نیز متذکر شد که دادستانی باید در کنار رأفت و مهربانی از اقتدار هم برخوردار باشد و تأکید کرد: قانون به دادستان اقتدار بخشیده و این اقتدار نباید تحت هیچ شرایطی مخدوش شود و دادستانها باید محکم و مقتدر و دور از هر گونه نفوذپذیری در مقابل قانون شکنان و هنجارشکنان بایستند.
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم آموزش و نظارت بر ضابطین قضایی تأکید کرد و با تقدیر از تلاشهای ضابطین در کشف جرم در عین حال گفت: تشخیص جرم با دادستان و قاضی است. دادستانها نباید تسلیم ضابطین شوند و از نظر آنها تبعیت کنند بلکه باید با تحقیقات دقیق درباره پرونده اظهار نظر کنند.
پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، حجتالاسلام منتظری دادستان کل کشور با ارائه گزارشی از عملکرد دادستانی و پیگیری مأموریتهای تبیین شده در همایش سال گذشته دادستانها، گفت: نیاز امروز کشور، تلاش جهادگونه دادستانها برای انجام مسئولیتهای محوله است و انتظار میرود دادستانها با همت مضاعف در جهت ارتقای امنیت، حفظ حقوق عامه و رونق و جهش تولید گام بردارند.
بنا به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیتالله سید ابراهیم رئیسی در نوزدهمین نشست سراسری دادستانهای عمومی و انقلاب، نظامی و ویژه روحانیت که صبح پنجشنبه به صورت تصویری و با عنوان «نقش دادستانها در حفظ امنیت و حقوق عامه و حمایت از تولید» برگزار شد، «حق» را مدار واقعی عالم هستی و شناخت حق و اجرای عدالت بر مدار حق را از وظایف اصلی عدلیه دانست.
رئیس قوه قضائیه در سخنانش با تأکید بر لزوم تناسب حکم و موضوع، گفت: همکاران دستگاه قضایی باید خود را در محضر خدا ببینند و با استناد به قانون و بدون نفوذپذیری از صاحبان قدرت و هواهای نفسانی تصمیمگیری و حکم صادر کنند. رئیس قوه قضائیه، «قضاوت» را «مهندسی اجرای قانون» دانست و گفت: قاضی در جریان رسیدگی به پرونده و صدور حکم به قوانین مختلف استناد میکند و همه داشتههای علمی خود را به کار میگیرد و به همین دلیل است که برخی آرای قضایی در مراکز پژوهشی و تحقیقاتی بهعنوان دکترین مطرح و مبانی صدور آنها بررسی میشوند.
وی در ادامه به نقش دادستانها در حمایت از تولید اشاره کرد و گفت: رشوه، رانت خواری و فساد هرگز با رونق تولید سازگاری ندارد و این وظیفه همه بخشهای قضایی و بویژه دادستان هاست که با همکاری بخشهای مختلف اجرایی زمینههای امنیت اقتصادی را در کشور فراهم کنند. رئیسی بر لزوم توجه دادستانها به صیانت از حقوق عامه نیز تأکید کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در هفتم تیر ماه بر حفظ حقوق عامه تأکید کردند و اقدامات خوبی هم در زمینه صیانت از حقوق مردم در حوزه سلامت، محیط زیست، آب و هوا و خاک صورت گرفته که باید به طور جدی پیگیری شود و نباید اجازه داد احدی متعرض حقوق مردم شود.
وی گفت: امنیت خط قرمز ماست و هیچگونه ناامنی قابل تحمل نیست و مردم باید در هر شرایطی احساس امنیت کنند و هم نیروی انتظامی و هم دادستانها باید برای تأمین امنیت اجتماعی اجازه ندهند افراد شرور میدان و مجالی برای شرارت پیدا کنند.
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: ارفاقات قانونی شامل اشرار، سارقان و زورگیران حرفهای و سابقه دار نمیشود و با کسانی که دنبال مختل کردن امنیت کوچه و خیابان هستند و در دل مردم رعب و وحشت ایجاد میکنند، باید قاطعانه و بدون اغماض برخورد شود.
آیتالله رئیسی «کرامت انسانی» را از دیگر اولویتهای دستگاه قضا عنوان کرد و با اشاره به بخشنامه صادره در این زمینه در آغاز سال متذکر شد: تأکید بر تکریم ارباب رجوع یک توصیه اخلاقی نیست و بخشنامه صادره در این زمینه نیز برای رؤیت و قرارگرفتن در زونکن نبوده بلکه یک الزام برای همه همکاران دستگاه قضاست.
وی از دادستانی بهعنوان نماد قانونمداری و دفاع از حق یاد کرد و با بیان این که دادستانها باید حامی حقوق مظلومان و حقوق مردم و حاکمیت باشند، گفت: دادگستری باید ملجأ و پناه مظلومان باشد و هر کسی که مورد ظلم قرار گرفت و به دادستان رجوع کرد، دادستان باید حق او را بستاند و به صاحب حق برگرداند.
رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش دادستانها در تولید و ارتقای نظم و امنیت، گفت: دادستانها باید بیش از پیش به موضوع پیشگیری از جرم توجه داشته باشند و برای اصلاح مجرمین هم که در قانون اساسی بر آن تصریح شده اما تاکنون بدرستی به آن پرداخته نشده است، با مسئولان تربیتی و امنیتی و مسئولان زندانها همکاری کنند.
رئیس قوه قضائیه این نکته را نیز متذکر شد که دادستانی باید در کنار رأفت و مهربانی از اقتدار هم برخوردار باشد و تأکید کرد: قانون به دادستان اقتدار بخشیده و این اقتدار نباید تحت هیچ شرایطی مخدوش شود و دادستانها باید محکم و مقتدر و دور از هر گونه نفوذپذیری در مقابل قانون شکنان و هنجارشکنان بایستند.
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم آموزش و نظارت بر ضابطین قضایی تأکید کرد و با تقدیر از تلاشهای ضابطین در کشف جرم در عین حال گفت: تشخیص جرم با دادستان و قاضی است. دادستانها نباید تسلیم ضابطین شوند و از نظر آنها تبعیت کنند بلکه باید با تحقیقات دقیق درباره پرونده اظهار نظر کنند.
پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، حجتالاسلام منتظری دادستان کل کشور با ارائه گزارشی از عملکرد دادستانی و پیگیری مأموریتهای تبیین شده در همایش سال گذشته دادستانها، گفت: نیاز امروز کشور، تلاش جهادگونه دادستانها برای انجام مسئولیتهای محوله است و انتظار میرود دادستانها با همت مضاعف در جهت ارتقای امنیت، حفظ حقوق عامه و رونق و جهش تولید گام بردارند.
آژانس بین المللی انرژی اتمی: افزایش میزان ذخایر اورانیوم ایران ادامه دارد
کاظم غریبآبادی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بینالمللی انرژی اتمی با اعلام خبر انتشار گزارش جدید مدیرکل آژانس در مورد راستیآزمایی اجرای برجام تأکید کرد که این گزارش در کنار تأیید کاهش تعهدات برجامی ایران و اقدامات ایران در این راستا، همکاری بین ایران و آژانس در حوزههای مختلف را یادآور شده است.
آژانس بینالمللی انرژی اتمی در گزارشی که روز چهارشنبه هفته گذشته منتشر کرد، مدعی شد میزان ذخایر اورانیوم غنیشده ایران به ۱۲ برابر محدودیتهای وضعشده در برجام رسیده و معادل ۲۴۴۳ کیلوگرم افزایش یافته است. ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در گزارش فصلی قبلی آژانس بینالمللی انرژی اتمی در ماه آگوست، ۲۱۰۵ کیلوگرم اعلام شده بود. به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز با استناد به نسخهای از گزارش جدید آژانس اتمی که میگوید به رؤیت این رسانه رسیده مدعی شده ایران اقدام به نصب و متصل کردن آبشار سانتریفیوژهای IR-2m کرده اما هنوز به این آبشار گاز هگزافلوراید اورانیوم تزریق نکرده است. آژانس بینالمللی انرژی اتمی علاوه بر این گزارش داده ایران کماکان به غنیسازی در سطح ۴.۵ درصد ادامه میدهد که از سقف ۳.۶۷ درصد تعیینشده در توافق هستهای برجام بالاتر است.
نماینده ایران در آژانس بینالمللی انرژی اتمی در واکنش به این گزارش با اشاره به اینکه آژانس همچنان به فعالیتهای راستیآزمایی و نظارتی خود درخصوص تعهدات مرتبط ایران ادامه داده است، گفت: «براساس این گزارش، ایران علاوه بر تداوم تولید آب سنگین و ذخیره آن، مقادیری نیز افزون بر ۲.۲ تن آب سنگین به خارج صادر کرده و همچنین ۱.۳ تن نیز در راستای فعالیتهای تحقیق و توسعه خود مصرف کرده است.» غریبآبادی در خصوص اشاره گزارش به نتایج بازدید آژانس از یکی از مکانها در سال ۱۳۹۷ نیز گفت که بهرغم تفاوت نظرهای فنی ما با آژانس، تعاملات در این زمینه بین دو طرف با هدف حل و فصل نهایی موضوع همچنان ادامه دارد و باید از هرگونه اظهار نظر عجولانه پرهیز کرد.
ایران اردیبهشت ماه سال گذشته در اقدامی تلافیجویانه به خروج امریکا از برجام اجرای بخشی از تعهدات خود در چارچوب این توافق را در پنج مرحله متوقف کرد که در آخرین گام اعلام کرد به استثنای بخشهای نظارتی بر برنامههای هستهای، اغلب محدودیتهای عملیاتی برجام را کنار گذاشته است. ایران تا هنگام خروج امریکا از برجام در سال ۲۰۱۸، ذخایر اورانیوم غنی شده خود را کاهش داده و به یکصد کیلوگرم رسانده بود اما در واکنش به عدم تحقق منافعش در چارچوب این توافق، محدودیت ذخیرهسازی اورانیوم غنی شده خود را از میان برداشت که اینک به گزارش آژانس میزان این ذخایر به ۱۲ برابر محدودیتهای وضع شده در برجام رسیده است. گزارش جدید آژانس درباره برنامه هستهای ایران با واکنش «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی مستقر در وین مواجه شد. اولیانوف در صفحه توئیتر خود نوشت: «گزارش جدید آژانس اتمی درباره ایران میگوید که تهران همکاری خوبی انجام میدهد. اما آژانس از اطلاعات ارائه شده توسط ایران درباره یکی از مسائل مربوط به گذشته راضی نیست.»
وی سپس با بیان اینکه نیازی به جار و جنجال راه انداختن توسط آژانس یا دیگر کشورها نیست، تصریح کرد: «هیچ نگرانی از بابت اشاعه وجود ندارد و نیازی به وارد عمل شدن شورای حکام نیست. این موضوع باید از طریق روشهای استاندارد حل شود.»
بررسی نمونهبرداری از دو محل تعیین شده در ایران
همزمان با انتشار بخشی از محتوای گزارش آژانس از سوی رویترز، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تداوم فعالیتهای پادمانی این نهاد بین المللی در ایران اشاره کرد و گفت که نمونه برداریهای محیطی از دو محل تعیین شده توسط آژانس در ماه سپتامبر هنوز در حال بررسی هستند. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی آژانس بینالمللی انرژی اتمی، گروسی در یک سخنرانی ویدیویی در مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به سفری که چند ماه پیش به تهران داشت و مذاکراتی که رئیس جمهوری کشورمان و دیگر مقامات انجام داد، گفت: «ما درباره حل و فصل مسائل اجرایی پادمانی از جمله دسترسی بازرسانمان به دو محل مور توجه آژانس به توافق رسیدیم.» او افزود: «در حال حاضر نمونهبرداریهای محیطی انجام گرفته در این دو محل در حال بررسی شدن و تحلیل است.»
پیشتر مدیر کل آژانس اعلام کرده بود که ایران از دسترسی این نهاد به دو مکان «مشکوک» به فعالیت هستهای خودداری کرده است. شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی سپس سیام خردادماه نخستین قطعنامه انتقادی خود را بر ضد ایران پس از یک دوره هشتساله صادر کرد. در این قطعنامه انتقادی که از سوی تروئیکای اروپایی پیشنهاد شده بود از ایران خواسته شد تا به همکاری با آژانس ادامه دهد و اجازه دسترسی بازرسان این سازمان را به مکانهای درخواست شده، فراهم کند. بعد از سفر مدیر کل آژانس به تهران بود که دو طرف برای دسترسی این نهاد نظارتی به دو مکان مورد درخواست به تفاهم رسیدند و آژانس امکان نظارت از مکانهای مورد درخواست را برای راستیآزمایی برنامههای هستهای ایران به دست آورد.
در پیام تسلیت روحانی مطرح شد:
فیرحی آثار علمی ارزشمندی برای نسلهای فعلی و آینده به یادگار گذاشت
رئیس جمهوری در پیامی درگذشت حجتالاسلام والمسلمین «داود فیرحی» را تسلیت گفت.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در پیامی درگذشت استاد و پژوهشگر فرهیخته، حجتالاسلام والمسلمین «داوود فیرحی» را به حوزههای علمیه، جامعه دانشگاهی، دوستداران و خانواده مکرم آن مرحوم تسلیت گفت و از درگاه خداوند بزرگ برای ایشان رضوان الهی و همجواری با صالحان و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت کرد.
روحانی در این پیام ضایعه درگذشت استاد و پژوهشگر فرهیخته، حجتالاسلام والمسلمین داوود فیرحی را موجب تأثر و اندوه فراوان دانست و تصریح کرد: این نویسنده و اندیشمند توانمند با برخورداری از پشتکار کمنظیر و توأم با اخلاق اسلامی به آموزش معارف و اندیشه اسلامی در حوزه و دانشگاه پرداخت و آثار علمی ارزشمندی برای نسلهای فعلی و آینده به یادگار گذاشت.
علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس و مشاور رهبر معظم انقلاب نیز با صدور پیامی درگذشت دکتر داوود فیرحی، استاد علوم سیاسی را تسلیت گفت. حجتالاسلام والمسلمین داوود فیرحی استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران و پژوهشگر روز چهارشنبه براثر ابتلا به کرونا در ۵۶ سالگی در بیمارستان لاله تهران درگذشت. پیکر مرحوم فیرحی، در مراسمی که روز پنجشنبه با حضور خانواده و جمعی از دوستان با رعایت پروتکلهای بهداشتی در آرامستان بهشت معصومه(س) قم برگزار شد، به خاک سپرده شد.
وزارت خارجه پیگیر وضعیت ایرانیان نجاتیافته در مدیترانه است
سخنگوی وزارت خارجه وضعیت ایرانیان نجاتیافته از یک شناور در دریای مدیترانه را خوب اعلام کرد و گفت: تماسها و همکاریها با دولت مصر برای تعیین تکلیف نهایی این افراد ادامه دارد.
سعید خطیبزاده در گفتوگو با ایرنا تصریح کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از دفتر حافظ منافع کشورمان در قاهره، متأسفانه هیچکدام از افراد یادشده هنگام حضور در دفتر حفاظت از منافع کشورمان دارای اوراق هویتی نبودهاند، اما ظواهر امر ایرانی بودن آنها را محرز کرده و اظهارات شفاهی نامبردگان با اطلاعات داده شده در یادداشت رسمی صادره از سوی وزارت امور خارجه مصر منطبق بوده و دال بر این بود که افراد یادشده با یک فروند شناور از مبدأ ترکیه و حامل پرچم کشور ترکیه به سمت اروپا در حال عبور بودند که شناور حامل ایشان دچار حادثه و نقص فنی شده و پس از درخواست کمک توسط یک فروند کشتی مصری در عمق دریای مدیترانه نجات داده شدهاند.
خطیبزاده با اشاره به پیگیری نمایندگی کشورمان در قاهره از وضعیت این افراد افزود: این افراد ظاهراً به منظور گذراندن دوران قرنطینه بهداشتی در محلی در شهر «مرسا مطروح» در شمال غربی مصر نگهداری شده و پس از آن برای احراز هویت به قاهره و سپس به دفتر حفاظت منافع ایران منتقل شدند و نظر به همراه نداشتن اوراق هویتی، با تک تک افراد گفتوگو و مشخصات آنان براساس اظهارات شفاهی ثبت شده و در صورت مساعدت فوری خانوادههای آنان، احراز قطعی هویت در کوتاهترین زمان ممکن صورت خواهد گرفت و هرکدام از افرادی که تمایل به بازگشت به کشور را داشته باشند، با صدور برگ عبور، زمینه بازگشتشان به ایران سریعاً فراهم خواهد شد و در صورت عدم تمایل، طبیعتاً دولت مصر در خصوص آنان حسب قوانین این کشور تصمیمگیری خواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران از اقدام انساندوستانه دولت مصر و نیروی دریایی این کشور در نجات جان ۵۷ مسافر این شناور که ظاهراً تعداد ۲۹ نفرشان ایرانی و بقیه مربوط به یک یا چند کشور دیگر هستند و نیز خدمات رفاهی داده شده به آنان، تشکر و قدردانی میکند.
اخبــــار
توضیحات وزارت اطلاعات
درباره دستگیری فرج الله چعب
وزارت اطلاعات در اطلاعیهای اعلام کرد: عامل اصلی حمله تروریستی خونین ۳۱ شهریور ۹۷ اهواز توسط سربازان گمنام امام زمان (عج)، شناسایی و به دام افتاد. به گزارش ایرنا، در این اطلاعیه آمده است: با اقدامات تخصصی و ترکیبی سربازان گمنام امام زمان (عج)، فرجالله چعب سرکرده گروهک تجزیهطلب حرکة النضال شناسایی و دستگیر شد. این اطلاعیه توضیح داده است: سرکرده گروهک تجزیهطلب حرکة النضال در سالهای اخیر قصد چندین عملیات بزرگ دیگر در تهران و خوزستان را داشت و اخیراً در حال برنامهریزی برای هدایت عملیات تروریستی جدیدی بود که با اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) ناکام ماند. وزارت اطلاعات تأکید کرده است: این گروهک که تحت حمایت مستقیم سرویسهای اطلاعاتی عربستان و رژیم صهیونیستی قرار دارد؛ علی رغم صدور حکم بینالمللی برای سرکردگان آن گروه، عملیات تروریستی در ایران را مدیریت میکرد. این اطلاعیه افزوده است: عامل اصلی حمله تروریستی خونین ۳۱ شهریور ۹۷ اهواز که اکنون در دستان وزارت اطلاعات قرار دارد؛ از دیگر عملیات تروریستی و خونین این گروهک نیز جزئیاتی بیان کرده است. گفتنی است چند روز پیش خبر بازداشت و انتقال فرج الله چعب ملقب به اسیود به تهران منتشر شده بود.
وزیر دفاع عراق به تهران میآید
عناد سعدون وزیر دفاع جمهوری عراق به دعوت رسمی امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در صدر یک هیأت بلند پایه از فرماندهان نظامی به تهران میآید. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، وزیر دفاع عراق علاوه بر دیدار و گفتوگو با همتای ایرانی خود با مقامات بلند پایه سیاسی و نظامی کشورمان نیز دیدار خواهد داشت.
بولیوی در فکر تجدید روابط با ایران
رئیسجمهوری بولیوی از تصمیمش برای احیای روابط دیپلماتیک با کشورهای ایران و ونزوئلا خبر داد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه رویترز، دولت بولیوی در بیانیهای گفت که میخواهد «روابط دیپلماتیکی را که توسط دولت غیررسمی» و توسط جینین آنز رئیس دولت محافظهکار موقت قبلی «آسیب دیده بود» احیا کند. لوییس آرسه در توئیتر نوشت که در حال تجدید روابط دوجانبه با ونزوئلا برای «تقویت روابط استراتژیک برای ملتهای خوبمان هستم». او افزود که همین اقدام درباره ایران نیز انجام میشود که «آنها (ایرانیها) همیشه در بولیوی مورد استقبال هستند. ما به تحکیم پروژههای مشترک ادامه میدهیم.»
راه سوم فیرحی در میانه سنت و تجدد
سیدعلی میرموسوی
استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه دین
فقدان استاد اندیشمند و فرزانه، مرحوم دکتر فیرحی ضایعهای است که باید اذعان کرد به راحتی قابل جبران نمیباشد. استاد فیرحی از جمله شخصیتهای چندبعدی بود که در هر بعد از ابعاد شخصیتی ایشان یک نوع برجستگیها و امتیازاتی را میتوانیم به روشنی ببینیم. به لحاظ حرفهای از متعهدترین و دلسوزترین اساتید دانشگاه محسوب میشد و چندینبار به عنوان استاد نمونه دانشگاه تهران برگزیده شد. هر چند در فضای دانشگاه به دلیل دیدگاههای خاصی که وجود دارد مقبولیت اساتید معمم معمولاً به راحتی ممکن نیست اما مرحوم فیرحی نقطه مقابل این وضعیت بود و به گواه اساتید و دانشجویان کثیری، در زمره مقبولترین و معتبرترین اساتید دانشگاه تهران محسوب میشد.
از ویژگیهای دیگر مرحوم فیرحی استمرار وی در پژوهشگری بود که هیچگاه از آن دست نکشید و آن را کنار نگذاشت. در این میان نیز اخلاق عملی ایشان هم وجه مهم دیگری بود که در این عرصه ویژگیهای کمنظیری از حیث فروتنی، آمادگی برای تبادلنظر و تبدیل منازعات به گفتوگو و پذیرش دیدگاههای مخالف داشت. در نهایت نیز یک اندیشمند اهل عمل بود؛ به این معنا که دغدغههای عملی داشت. این دغدغهها هم در بعد اصلاحطلبی تعریف میشد و هم در بعد عدالتخواهی.
ویژگی دیگر ایشان این بود که صرفاً یک استاد نظریهدان نبود و خود دارای اندیشه و نظریه بود. به عبارتی مرحوم فیرحی دارای یک پروژه فکری بود که میتوان آن را در مجموعه نواندیشی دینی دانست اما در این مجموعه به دنبال یک راهحل سوم میگشت. ایشان بین جریانات سنتگرا و تجددگرا قرار داشت و در یک کلام از منازعاتی که در گذشته وجود داشت تا حدی عبور کرده بود.
در مجموع اگر بخواهیم از پروژه فکری ایشان بیان خلاصهای داشته باشیم، باید بگوییم ایشان راه سوم را با استفاده از امکانات درون سنت در چارچوب نواندیشی دینی پی میگیرد. مرحوم فیرحی دنبال این بود که با بهره بردن از فقه یک نظریهپردازی در باب دولت انجام دهد که بتواند پاسخگوی اقتضائات و الزامات دولت مدرن هم باشد و در عین حال نوعی تفسیر دموکراتیک نیز از دین ارائه کند. در یک ارزیابی کلی باید گفت استاد فیرحی در این پروژه کوشش بسیار ارزشمند و قابل تقدیری در نقادی سنت فکری موجود و ارائه یک تفسیر سازگار با ارزشهای جدید از فقه انجام داد. البته طبیعتاً هر پروژهای میتواند نقدها و ایراداتی را هم به همراه داشته باشد.
در جهان اسلام همگام با رشد جریانهای اسلامگرایانه و اسلام سیاسی که در واکنش به گفتمانهای تجددگرایانه شکل گرفت میبینیم این پروژهها به دنبال طرحهایی برای حکومتداری و اداره جامعه و تأسیس دولت رفتند. بر سر نقش آفرینی فقه در حکومت ، دو رویکرد در میان روشنفکران و اندیشمندان مطرح شد؛ یکی رویکردی که میخواست در حدفاصل دیدگاههای تجددگرایانه و اسلامگرایانه بایستد و با استفاده از فقه یک تفسیر دموکراتیک از دین ارائه کند. دیگری رویکردی که اعتقاد داشت محدودیتها و تنگناهای فقه مانع از این میشود که فقه پاسخگوی نیازهای زندگی کنونی باشد. این دیدگاه راه حل را کنار گذاشتن و عبور کردن از فقه و روی آوردن به عقلانیت محض مدرن میدید. پروژه دکتر فیرحی در قسم اول این دوگانه جای میگرفت.
این پروژه چند پیش فرض داشت؛ اول اینکه تجدد تنها در آنچه که در علوم غربی در اروپا و امریکا و بلاد صنعتی رخ داده منحصر و متبلور نمیشود و صورتهای گوناگونی دارد. او تجدد غربی را صرفاً یکی از صورتهای تجدد میدانست و اعتقاد داشت ما میتوانیم تجددی در چارچوب ارزشها و فرهنگ اسلامی خود داشته باشیم. دوم اینکه ایشان معتقد بود گذار به تجدد در چارچوب شرایط تاریخی و فکری هر جامعه و از درون سنتهای موجود در آن اتفاق میافتد. سوم هم اینکه اینگذار نیازمند بهرهمندی از امکانات درون سنت و از سوی دیگر نیازمند نقادی همان سنت در چارچوب پرسشهای جدید است. چهارم نیز اینکه با توجه به جایگاه فقه در سنت اندیشه ایرانی-اسلامی، بهره بردن از امکانات فقه به همراه نقادی سنت یک گام لازم و ضروری برای گذار به این شکل از تجدد است.
بنابراین ایشان برخلاف روشنفکران دینی که به تعبیری چندان به فقه در مباحث نواندیشانه خود اهمیت نمیدهند، این موضوع را مهم میدانست و سعی میکرد با یک نگاه درون فقهی اما نقادانه از امکانات درون این حوزه برای ارائه الگویی از یک حکومت که منطبق با دین باشد و هم پاسخگوی نیازهای جدید و مدرن، بهره بگیرد. این پروژه را ایشان در چند مرحله انجام داد و پیش برد.
مرحله اول رساله دکتری ایشان است که بعداً با عنوان «دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام» به چاپ رسید. ایشان در این مرحله تفسیری از سنت فکری حاکم بر جوامع اسلامی در عرصه سیاسی ارائه داد و نشان داد که دانش سیاسی مسلمانان در پیوند با ساختار قدرت آنان که وجهی اقتدارگرایانه داشت، یک صورت اقتدارگرا پیدا کرد. ایشان در پی آن بود که نشان دهد از بین امکانات مختلفی که در سنت وجود دارد، وجه اقتداری آن برجسته شده.
در مرحله بعد ایشان نگاهی به تاریخ تحول دولت در اسلام داشت و همینطور نظریههایی که در ارتباط با نظام سیاسی در اسلام مطرح شده. در این مرحله میخواست نشان دهد که ما از آن آموزههایی که در سنت اصیل اسلامی بوده در عرصه نظر فاصله گرفتیم. در «نظام سیاسی و دولت در اسلام» کوشید تا سیر شکلگیری نظریههای اقتدارگرایانه و بعد تحول آن در دوره معاصر را مطرح کند.
در مرحله سوم از پروژه ایشان، به چالشها و منازعات فکری دوره معاصر پرداخت و چگونگی طرح و عرضه پرسشهای جدید به فقه و پیدایش گرایشها و رویکردهای مختلف به آن را بررسی کرد و توضیح داد. این کار در قالب نگارش چند اثر تحت عنوان «فقه و سیاست در دوران معاصر» صورت گرفت. ایشان دنبال این بود که نشان دهد در دوران جدید «حق» و «تکلیف» همراه هم هستند و تقدم حق و تکلیف از بنیانهای اندیشه جدید است. یعنی در پی آن بود که در سنت فکری مبنایی برای طرح حق مستقل بر تکلیف و تقدم آن پیدا کند. در این زمینه ایشان منارعات فکری مربوط به دولت مدرن از عصر مشروطه را مورد بررسی قرار داد و رویکرد فقهی علمای مشروطهخواه و خصوصاً نائینی را مورد توجه قرار داد و روشن کرد که رویکرد نائینی میتواند یکسری ارمغانهای جدید در عرصه سیاسی برای ما داشته باشد.
در نهایت ایشان با بررسی نظریههای مطرح درباره جمهوری اسلامی میکوشید بین فقه و دنیای جدید پیوند برقرار کند و تلاش میکرد نشان دهد اندیشههای رهبر فقید انقلاب، زمینههای زیادی برای تفسیر دموکراتیک در حکومتداری دارد. این کلیت پروژه ایشان بود که همواره تأکید داشت تبیین کننده راه سومی است که نه سنتی، نه ایدئولوژیک و نه تجددگرای افراطی و ایدئولوژیک است، بلکه در حد فاصل اینها قرار دارد.
استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه دین
فقدان استاد اندیشمند و فرزانه، مرحوم دکتر فیرحی ضایعهای است که باید اذعان کرد به راحتی قابل جبران نمیباشد. استاد فیرحی از جمله شخصیتهای چندبعدی بود که در هر بعد از ابعاد شخصیتی ایشان یک نوع برجستگیها و امتیازاتی را میتوانیم به روشنی ببینیم. به لحاظ حرفهای از متعهدترین و دلسوزترین اساتید دانشگاه محسوب میشد و چندینبار به عنوان استاد نمونه دانشگاه تهران برگزیده شد. هر چند در فضای دانشگاه به دلیل دیدگاههای خاصی که وجود دارد مقبولیت اساتید معمم معمولاً به راحتی ممکن نیست اما مرحوم فیرحی نقطه مقابل این وضعیت بود و به گواه اساتید و دانشجویان کثیری، در زمره مقبولترین و معتبرترین اساتید دانشگاه تهران محسوب میشد.
از ویژگیهای دیگر مرحوم فیرحی استمرار وی در پژوهشگری بود که هیچگاه از آن دست نکشید و آن را کنار نگذاشت. در این میان نیز اخلاق عملی ایشان هم وجه مهم دیگری بود که در این عرصه ویژگیهای کمنظیری از حیث فروتنی، آمادگی برای تبادلنظر و تبدیل منازعات به گفتوگو و پذیرش دیدگاههای مخالف داشت. در نهایت نیز یک اندیشمند اهل عمل بود؛ به این معنا که دغدغههای عملی داشت. این دغدغهها هم در بعد اصلاحطلبی تعریف میشد و هم در بعد عدالتخواهی.
ویژگی دیگر ایشان این بود که صرفاً یک استاد نظریهدان نبود و خود دارای اندیشه و نظریه بود. به عبارتی مرحوم فیرحی دارای یک پروژه فکری بود که میتوان آن را در مجموعه نواندیشی دینی دانست اما در این مجموعه به دنبال یک راهحل سوم میگشت. ایشان بین جریانات سنتگرا و تجددگرا قرار داشت و در یک کلام از منازعاتی که در گذشته وجود داشت تا حدی عبور کرده بود.
در مجموع اگر بخواهیم از پروژه فکری ایشان بیان خلاصهای داشته باشیم، باید بگوییم ایشان راه سوم را با استفاده از امکانات درون سنت در چارچوب نواندیشی دینی پی میگیرد. مرحوم فیرحی دنبال این بود که با بهره بردن از فقه یک نظریهپردازی در باب دولت انجام دهد که بتواند پاسخگوی اقتضائات و الزامات دولت مدرن هم باشد و در عین حال نوعی تفسیر دموکراتیک نیز از دین ارائه کند. در یک ارزیابی کلی باید گفت استاد فیرحی در این پروژه کوشش بسیار ارزشمند و قابل تقدیری در نقادی سنت فکری موجود و ارائه یک تفسیر سازگار با ارزشهای جدید از فقه انجام داد. البته طبیعتاً هر پروژهای میتواند نقدها و ایراداتی را هم به همراه داشته باشد.
در جهان اسلام همگام با رشد جریانهای اسلامگرایانه و اسلام سیاسی که در واکنش به گفتمانهای تجددگرایانه شکل گرفت میبینیم این پروژهها به دنبال طرحهایی برای حکومتداری و اداره جامعه و تأسیس دولت رفتند. بر سر نقش آفرینی فقه در حکومت ، دو رویکرد در میان روشنفکران و اندیشمندان مطرح شد؛ یکی رویکردی که میخواست در حدفاصل دیدگاههای تجددگرایانه و اسلامگرایانه بایستد و با استفاده از فقه یک تفسیر دموکراتیک از دین ارائه کند. دیگری رویکردی که اعتقاد داشت محدودیتها و تنگناهای فقه مانع از این میشود که فقه پاسخگوی نیازهای زندگی کنونی باشد. این دیدگاه راه حل را کنار گذاشتن و عبور کردن از فقه و روی آوردن به عقلانیت محض مدرن میدید. پروژه دکتر فیرحی در قسم اول این دوگانه جای میگرفت.
این پروژه چند پیش فرض داشت؛ اول اینکه تجدد تنها در آنچه که در علوم غربی در اروپا و امریکا و بلاد صنعتی رخ داده منحصر و متبلور نمیشود و صورتهای گوناگونی دارد. او تجدد غربی را صرفاً یکی از صورتهای تجدد میدانست و اعتقاد داشت ما میتوانیم تجددی در چارچوب ارزشها و فرهنگ اسلامی خود داشته باشیم. دوم اینکه ایشان معتقد بود گذار به تجدد در چارچوب شرایط تاریخی و فکری هر جامعه و از درون سنتهای موجود در آن اتفاق میافتد. سوم هم اینکه اینگذار نیازمند بهرهمندی از امکانات درون سنت و از سوی دیگر نیازمند نقادی همان سنت در چارچوب پرسشهای جدید است. چهارم نیز اینکه با توجه به جایگاه فقه در سنت اندیشه ایرانی-اسلامی، بهره بردن از امکانات فقه به همراه نقادی سنت یک گام لازم و ضروری برای گذار به این شکل از تجدد است.
بنابراین ایشان برخلاف روشنفکران دینی که به تعبیری چندان به فقه در مباحث نواندیشانه خود اهمیت نمیدهند، این موضوع را مهم میدانست و سعی میکرد با یک نگاه درون فقهی اما نقادانه از امکانات درون این حوزه برای ارائه الگویی از یک حکومت که منطبق با دین باشد و هم پاسخگوی نیازهای جدید و مدرن، بهره بگیرد. این پروژه را ایشان در چند مرحله انجام داد و پیش برد.
مرحله اول رساله دکتری ایشان است که بعداً با عنوان «دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام» به چاپ رسید. ایشان در این مرحله تفسیری از سنت فکری حاکم بر جوامع اسلامی در عرصه سیاسی ارائه داد و نشان داد که دانش سیاسی مسلمانان در پیوند با ساختار قدرت آنان که وجهی اقتدارگرایانه داشت، یک صورت اقتدارگرا پیدا کرد. ایشان در پی آن بود که نشان دهد از بین امکانات مختلفی که در سنت وجود دارد، وجه اقتداری آن برجسته شده.
در مرحله بعد ایشان نگاهی به تاریخ تحول دولت در اسلام داشت و همینطور نظریههایی که در ارتباط با نظام سیاسی در اسلام مطرح شده. در این مرحله میخواست نشان دهد که ما از آن آموزههایی که در سنت اصیل اسلامی بوده در عرصه نظر فاصله گرفتیم. در «نظام سیاسی و دولت در اسلام» کوشید تا سیر شکلگیری نظریههای اقتدارگرایانه و بعد تحول آن در دوره معاصر را مطرح کند.
در مرحله سوم از پروژه ایشان، به چالشها و منازعات فکری دوره معاصر پرداخت و چگونگی طرح و عرضه پرسشهای جدید به فقه و پیدایش گرایشها و رویکردهای مختلف به آن را بررسی کرد و توضیح داد. این کار در قالب نگارش چند اثر تحت عنوان «فقه و سیاست در دوران معاصر» صورت گرفت. ایشان دنبال این بود که نشان دهد در دوران جدید «حق» و «تکلیف» همراه هم هستند و تقدم حق و تکلیف از بنیانهای اندیشه جدید است. یعنی در پی آن بود که در سنت فکری مبنایی برای طرح حق مستقل بر تکلیف و تقدم آن پیدا کند. در این زمینه ایشان منارعات فکری مربوط به دولت مدرن از عصر مشروطه را مورد بررسی قرار داد و رویکرد فقهی علمای مشروطهخواه و خصوصاً نائینی را مورد توجه قرار داد و روشن کرد که رویکرد نائینی میتواند یکسری ارمغانهای جدید در عرصه سیاسی برای ما داشته باشد.
در نهایت ایشان با بررسی نظریههای مطرح درباره جمهوری اسلامی میکوشید بین فقه و دنیای جدید پیوند برقرار کند و تلاش میکرد نشان دهد اندیشههای رهبر فقید انقلاب، زمینههای زیادی برای تفسیر دموکراتیک در حکومتداری دارد. این کلیت پروژه ایشان بود که همواره تأکید داشت تبیین کننده راه سومی است که نه سنتی، نه ایدئولوژیک و نه تجددگرای افراطی و ایدئولوژیک است، بلکه در حد فاصل اینها قرار دارد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
دادستان و قاضی نباید تسلیم ضابطین شوند
-
آژانس بین المللی انرژی اتمی: افزایش میزان ذخایر اورانیوم ایران ادامه دارد
-
فیرحی آثار علمی ارزشمندی برای نسلهای فعلی و آینده به یادگار گذاشت
-
وزارت خارجه پیگیر وضعیت ایرانیان نجاتیافته در مدیترانه است
-
اخبــــار
-
راه سوم فیرحی در میانه سنت و تجدد
اخبارایران آنلاین