ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
رسول اکرم صلیالله علیه و آله: براستی که کمک از جانب خداوند به اندازه هزینه میرسد و صبر از جانب خداوند به اندازه گرفتاری میآید.
من لا یحضره الفقیه ج 2، ص 294، ح 2498 {شبیه این حدیث در امالی(صدوق) ص 552، ح 3}
نوش آفرین انصاری: عشق «توران» به مردم پایانناپذیر بود
آنچه توران میرهادی را طی این سالها پیش برد و همه ما را کنارش حفظ کرد و به نهادها و کارهای فرهنگی و افراد فعال فرهنگی افزود و مشوق مسلم کار داوطلبانه بخصوص حضور زنان در عرصه اجتماعی بود، عشق پایان ناپذیر او بهجامعه و مردم بود. با اینکه از آمال او بسیار فاصله داریم و اصلاً به آنها نرسیده ایم، اندیشهها باید در میدان عمل بومی سازی، ورز داده، عملیاتی و آسیب شناسی شود اما متأسفانه پس از تعطیلی مدرسه نمونه مردمی فرهاد بسیاری از استادان برجسته آن بازنشسته شدند و این تجربه بزرگ ادامه پیدا نکرد.
بخشی از گفتههای رئیس شورای کتاب کودک در ایرنا
به بهانه زادروز میرهادی
به بهانه مبارزه با نژادپرستی!
پیام فروتن
طراح و استادیار دانشگاه تهران
یکی از مهمترین مظاهر وجودی بشر، آثار تاریخی و فرهنگی او است. آثاری که نه تنها بهعنوان تجسمی از هنر بهشمار میروند، بلکه بخشی از تاریخ اندیشه، فلسفه، جهانبینی و اصولاً نگاه او به هستی محسوب میشوند. امروزه بسیاری از آراء و شیوه زندگی انسان باستان را بهواسطه آثار هنری دوران مربوط به آن ارزیابی میکنند و بر همین مبنا، سیر تحول بشر را درک میکنند. بدین ترتیب، تمام کشورها نسبت به حفاظت از اینگونه آثار حساس بوده و این اقلام را نه تنها متعلق بهخود، بلکه متعلق به میراث بشری میدانند. بهعنوان مثال، در قانون مجازات سلطنتی ایتالیا که در سال 1810 تصویب شد، بخشی بهعنوان تخریب بناهای تاریخی وجود دارد که در آن آمده است: «بناهای تاریخی کشور و اموال عمومی، تحت حفاظت تمام شهروندان قرار دارند؛ زیرا یادآور عظمت مردمانی هستند که زمانی زیستهاند و همچنین استعداد والای هنرمندان و شکوه سلطنت را برای قرنهای آینده به یادگار میگذارند». در سال 1985 نیز شماره 119 از سری معاهدات شورای اروپا، کنوانسیون اروپایی جرایم مرتبط با داراییهای فرهنگی را با هدف حفاظت از آثار تاریخی و مجازات عوامل تخریب یا سرقت این آثار در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصویب کرد. در امریکا هم قوانین ایالتی سختی بویژه در ایالتهای کارولینای شمالی، آلاباما، ویرجینیا و میسیسیپی وجود دارد، که مجازات نقدی و حبس تا سقف 10 سال را شامل میشود. قتل جورج فلوید، صرفنظر از مسائل مربوط به نژادپرستی، تبعیض و... که بیتردید مذموم هستند، حواشی متعددی را نیز در بر داشته است. از شورش و غارت اموال عمومی و خصوصی گرفته تا خودنمایی مجدد جنبشهای فاشیستی و نژادپرستانه. اما یکی از موارد مهمی که در حال وقوع است و هر روز خبرهای جدیدی از آن بهگوش میرسد، تخریب و انهدام مجسمهها، پیکرهها و مظاهر فرهنگی هنری در کشورهای مختلف – بخصوص بریتانیا – است. تمام اینها به بهانه مبارزه با نژادپرستی صورت میگیرد! یک روز مجسمه تاجر برده را به رودخانه میاندازند و روز دیگر مجسمه کریستف کلمب را از جای میکنند. جدیدترین خبر نیز حذف فیلم جاودانه «بربادرفته» از یکی از سایتهای فیلم است. بیتردید تمام این آثار (بازهم بر درونمایه شرمآور برخی از آنها تأکید میشود) بخش مهمی از تاریخ بشری بهشمار میروند. آیا غرب میتواند منکر بخشی از تاریخ سیاه خود شود؟ (جالب اینکه واژه «بلک لیست» هم تغییر کرده است!) آیا امریکاییها میتوانند کریستف کلمب را منفور بدانند؛ در حالی که خود در سرزمین کشف شده توسط وی زیست میکنند؟! حذف تاریخ از طریق انهدام آثار هنری، همواره معضلی بزرگ در تاریخ بهشمار رفته است: سلسلهای بر سر کار میآمد و آثار تجسمی و معماری سلسله پیشین را از بین میبرد و این چرخه همواره در طول تاریخ – و در تمام جهان – تکرار شده است. اینگونه است که فرزندان هر نسل، از تاریخ پیشینیان خود بیخبر مانده و بهشکلی مداوم و مستمر در حال تکرار تجارب تلخ پدران خود بودهاند. آیا برای چنین آثاری راهحل دیگری، جز انهدام وجود نداشته است؟! آیا شهردار لندن و شهرهایی از این دست نمیتوانند موزهای در مذمت نژادپرستی احداث کرده و مجسمهها و آثاری اینچنین را به این اماکن منتقل کنند؟ بیتردید تخریب آثار هنری – با هر انگیزه – عملی نفرتانگیز و بدوی بهشمار میرود. حتی اگر از نوعی ایدئولوژی مردود برخوردار باشند. آنها بخشی از تاریخ هستند و تاریخ بشر سرشار از نقاط تاریک و سیاه است. نور در برابر تاریکی، معنا مییابد و از هستی جاودانه خود برخوردار میشود. با اینحال بهنظر میرسد، انسان قرن بیستویکم تفاوت چندانی با بشر ابتدایی و توسعه نیافته ندارد: تخریب، بخشی از جوهر لاینفک انسان است!
احیاگراصالتهای شریعت محمدی(ص)
ادامه از صفحه اول
دردوران امامت امام جعفرصادق(ع) فرقههای زیادی سر بر آورده و کفر و زندقه به فضای جامعه اسلامی راه یافته بود. آن حضرت(ع) با تربیت دانشمندانی درعلوم مختلف به سلامت فکری امت اهتمام نمود و بذر آزاداندیشی را در دلها نشاند. خصوصیت بارز حوزه علمی امام صادق(ع) اتصال به منبع وحی وهمسویی با رسالت نبوی است که برای نسلهای بعد به یادگار مانده است. آن حضرت(ع) توانست چشمههای دانش و فهم درست از دین را شکوفا سازد و باوجود سلطه نااهلان برحکومت اسلامی و وزیدن خزان جهل و نادانی بر پیکر آیین محمدی(ص)، خط اسلام اصیل را استمرار بخشد. همچنین امام صادق(ع) بر دایره آگاهی مردم عادی و نخبگان افزود و موجی در مقابل جریان حاکم ایجاد کرد تا آنجا که نهضت مقابله با جریانات انحرافی تا قرنها بعد ادامه یافت و به فهم عمومی از دین کمک شایانی نمود. امام صادق(ع) برپایه بنیانهای فکری واصالتهای دینی، عقاید فرقههای فعال در عرصه اجتماع را به چالش کشید و در مناظره با سران آنان با تمسک به قرآن و سیره رسول خدا(ص)، اغواگری آنان را افشا کرد و سدی در برابر امواج انحرافی به وجود آورد. آن حضرت(ع) در برخورد با بدنه جریانات منحرف با محبت و دلسوزی برخورد کرده و از گسترش انحراف دینی میان مردم عادی از این طریق اقدام نمود. امام صادق(ع) حدود چهار دهه از عمر پربرکت خویش را در دوران خلافت بنیامیه گذراند و پس از قیام امام حسین(ع) سرخوردگی و ندامت مردم را در استمرار حرکت پدر و جدش، امام سجاد وامام باقر(ع)به جریان روشنگری دینی بدل نمود. از همان زمان گروههای عباسی نیز بهنام اهلبیت و با شعار خشنودی آل محمد(ص) و بازگرداندن خلافت به فرزندان فاطمه(س) شروع به فعالیت کرده بودند. بنی امیه پس از ظلم و بیداد فراوان به ناچار از اریکه قدرت به زیر کشیده شده و در سال 132(ه.ق) سقوط و بنی عباس بهجای آنان برسرکارآمدند. امام صادق(ع) نزدیک به یک دهه از عمر خویش را با ابوالعباس سفاح و منصور دوانیقی از خلفای عباسی همعصر بود. در این دوره نیز رویکرد امام بر تربیت علمی – فکری و اخلاقی امت اسلامی استوار بود تا بقای خط اصیل اسلام در دراز مدت تضمین شود. در آن ایام فرقههای بسیاری چون «معتزله»، «اشاعره» و«خوارج» در سرزمینهای اسلامی گسترده شده بودند ومیان آنها کشمکش و درگیری بشدت رواج داشت. این چنین بود که امام صادق(ع) که سالهای پایانی عمرش مصادف با استقرار حکومت بنیعباس بود رسالت خویش را تقویت بنیه دینی امت اسلام تعیین فرمود و توانست با وجود سلطه نااهلان جریانی صالح را که بر پایههای رسالت نبوی استوار بود بنیان نهد. مدار تفکر جامعه در این ایام برموضوع مشیت الهی متمرکز بود و مسلک اشعری برافکار عمومی تفوق یافته و در معتقدات عامه استیلا و رسوخ داشت. تا آنجا که مشیتگرایی رفته رفته مبدل به جبر وتقدیر مطلق در عقاید عامه مردم شده بود. تصور عامه در لفظ و باور بدون توجه به مفاهیم دینی به اعلی درجه غلو رسیده و اشعریها گرم انکار هرنوع اختیار و انتخاب انسان بودند. آنان معتقد بودند آنچه مقدر است همان خواهد شد و انسان اختیاری در تغییر آن ندارد. مکتب علمی امام صادق(ع) با این جریان پرنفوذ درافتاده و با استدلالهای قرآنی به مقابله با آن شتافت. امام صادق(ع) در طول عمر پربرکت خویش، یارانش را به آن درجه از آمادگی رساند که به الگویی مترقی در جامعه تبدیل شده و با تبلور مکتب در ذهنشان بهعنوان نشانههای مسلمانی در اجتماع شناخته میشدند. خلفای عباسی که از وجود امام بهعنوان پایگاه علم و آگاهی در هراس بودند، به شیوه امویان در قبال آن حضرت، سیاست فشار و تهدید را به کار بستند و سرانجام آن حضرت را تحمل نکرده و با مسمومیت به شهادت رساندند.
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
#خوزستان
خبر عجیبی که درباره استان خوزستان منتشر شد بار دیگر توجهها را به این استان که در بحران کرونا به سر میبرد جلب کرد. خبر این بود سرپرست مرکز بهداشت استان خوزستان اعلام کرده از ۲۹ هزار نمونه تست گرفته شده از افراد مشکوک به بیماری کرونا در خوزستان؛ ۱۸ هزار نمونه پاسخ داده شد و ۱۱ هزار نمونه مفقود شده است. البته رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز این خبر را تکذیب کرد: پیرو پخش فیلمی در بخش گفتگوی ویژه خبری صدا و سیمای خوزستان و ادعای مجری برنامه مبنی بر «مفقودی ۱۱ هزار نمونه از ۲۹ هزار نمونه آزمایش کرونا که در هفته های اخیر از مراجعه کنندگان به مراکز نمونه گیری در اهواز» به اطلاع مردم شریف استان می رساند: ادعای مطرح شده در این برنامه کاملا کذب و به دور از واقعیت مطرح شده است.» پیش از این تکذیبیه کاربران اما توییت کرده بودند که «فاجعه یعنی همین»، «و اینگونه کرونا را در خوزستان شکست میدهیم»، «اگه میگفتن سوزنی درمیان کاه گم شد برام قابل باور بود اما گم شدن ۱۱هزار تست چطوری؟! سخته باورش»، «از عجایب خوزستان میشه به گمشدن ۱۱ هزار نمونه تست کرونا اشاره کرد»، «حالا سلطان تست رو بگیرنش تو دادگاه میگه: اینکه چیزی نیست، من رفیقایی دارم لبتر کنم ۲۰ هزار تست به نامم میزنن، چیکار کنم شما از این رفیقا ندارید»، «خوزستان به قدری شلوغه که تست کرونا هم با کارتنش گم میشه»، «یعنی دزد یازدههزار نمونه تست کرونا را میخواسته چیکار کنه؟»، «۱۱ هزارتا تست کرونا که چیزی نیست ما قبلاً دکل نفتی هم گم کردیم»، «الان استاندار خوزستان میگه اینم بهخاطر مدیریت خوب ماست که با گم کردن تونستیم آزمایشگاه رو خلوت کنیم»، «این ماجرای گم شدن ۱۱۰۰۰ تست کرونا توی خوزستان دیگه شاهکاره.شماها دیگه کی هستین»، «تست کرونا پا داره که گم بشه؟ عبور مرور میکنه؟».
جریمه عابران پیاده
دیروز رئیس پلیس راهور ناجا از طراحی سامانه «جریمه عابران پیاده» خبر داد که اگر عابر پیاده تخلف کند میتوان با این شیوه او را جریمه کرد. این خبر شوخی و جدی بازتاب زیادی در شبکههای اجتماعی داشت. کاربران زیادی از قوانین مشابه در کشورهای دیگر گفتند و از اینکه اگر قانون درست اجرا شود مشکلات زیادی حل میشود اما بعضیها هم اصلاً نگاه مثبتی به این ماجرا ندارند: «یعنی میشه طرح جریمه عابر پیاده بالاخره پیاده بشه؟! سالهاست منتظرشم. امیدوارم این اتفاق بیوفته. شنیدن خبرش یکم خوشحالم کرد»، «الان که عابر پیاده رو هم جریمه میکنن با توجه به اینکه سن قانونی برای گرفتن گواهینامه ۱۸ ساله افراد زیر ۱۸ سال رو توقیف میکنن؟!»، «حالا تو ایران اجرا نمیشه ولی عبور از جاهایی که خط عابر پیاده نداره یا از زیر پلهای عابر پیاده یا عبور از اتوبان یا آدامس جویده تو خیابون انداختن یا سیگار کشیدن تو فضاهای عمومی و خیلی چیزای دیگه تو اکثر جاهای دنیا جریمه سنگینی داره»، «۱۵ سال پیش، اون موقع که همیار پلیس بودم این پیشنهاد جریمه کردن عابر پیاده رو به اون افسری که اومده بود مدرسهمون دادم»، «سامانه جریمه عابر پیاده طراحی کردن یعنی اگر شما به ادعای خودشون تخلف کردید توسط دوربینها چهرهتون شناسایی و جریمه میشید. از فردا دیگه شاهدیم مثلاً خواستیم ازدواج کنیم پدر عروس ازمون برگه خلافیام میخواد یا میریم کار اداری کنیم برگه خلافیام باید ضمیمه پرونده کنیم»، «از فردا جریمه میاد برامون عابرپیاده سرعت غیرمجاز بیش از ۶۰ کیلومتر جریمه ۴۰۰ هزار تومن بعد باید بریم شورای حل اختلاف تا درستش کنیم.»، «جریمه عابران پیاده بهدلیل عدم رعایت قوانین طرح خیلی خوبیه، به شرطی که راهور از این طرح سوءاستفاده نکنه»، «اگه این طرح جریمه عابران پیاده قبلاً اجرایی میشد، من اگه الان استعلام میگرفتم، حدوداً دو میلیون خلافی داشتم»، «عابرین پیاده جریمه میشوند؟ بعد از این شاهد این صحنه خواهیم بود: خانم با مانتوی آلبالویی! فاصله رو رعایت نکردی، ماسکم نزدی و سرعتت بالای ۷ کیلومتر بر ساعت بود و یه قبض ۳۰۰ تومنی میده دستت»، «الان بالاخره میخوان حق تقدم بدن به عابر پیاده یا جریمهاش کنن؟ گرفتاری شدیم»، «دیگه همین مونده بود عابران پیاده جریمه بشن»، «حالا منهای همه شوخیها ولی اگه بشه خیلی خوبه، در قانون هم اومده حق تقدم با عابر پیاده هست، منظور اینه که عابر پیاده بر سواریهای در حال عبور ارجحیت و تقدم داره»، «کشورهای دیگه هم همین قانون هست، اتفاقاً قانون درستیه به نظرم، عابر پیاده به اندازه سواره موظف به اجرای قانونه»، «پلیس راهور باید اسمشو عوض کنه بزاره پلیس جریمه»، «اما خودروهایی که هنگام رسیدن به خط کشی عابر توقف نمیکنند جریمه نمیشوند!»، «ولی خدایی اگه هر نرم افزار، سامانهای اون عکس کارت ملی من رو با خودم تطبیق بده جریمه که سهله من جایزهام میدم بهش»، «خیلی جالب است. در این مورد هم کد ملی افراد را دارند و هم چهره آنها را. ولی برای دریافت وام و یارانه و مستمری بیکاری و ثبتنام خودرو و... باید به هزار و یک سامانه اینترنتی مراجعه کرد و کد ملی داد.»
فصلنامه مطالعات بینالمللی
مهدی ذاکریان
دانشیار حقوق بشر و روابط بینالملل
این روزها فصلنامه مطالعات بینالمللی ISJ شماره جدید بهارش منتشر شده است. این شماره در حال و هوای همهگیری جهانی بیماری کووید19 با مقالاتی درباب موضوعهایی نظیر «کرونا و حقوق بینالملل» و «حقوق بشر و کرونا» منتشر شده است. تا به امروز 63 شماره فصلنامه منتشر شده است و مانند شمارههای گذشته تلاش کردهایم که در این شماره از استادان برجسته حقوق و روابط بینالملل بهره ببریم.
در شماره ۶۳ این فصلنامه مقالههای استادان برجسته حقوق و روابط بینالملل از جمله «الکساندر نوپس»، «آنجا ماتویکیو»، «جن ک. رایت»، «فرید آزاد بخت»، «آن اسپکاهارد»، «روبن سافرستیان»، «مولی النبرگ» و «محمود منشی پوری» و برخی دیگر از استادان و پژوهشگران داخل و خارج از کشور به چاپ رسیده است.
این نشریه تخصصی مستقل به مدیرمسئولی و سردبیری اینجانب است که باید بگویم فصلنامه مطالعات بینالمللی ISJ نشریهای است که در «Heinonline» معتبرترین کتابخانه حقوقی جهان و نیز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (آیاسسی) نمایه و ثبت میشود.
در گروه نویسندگان و مشاوران علمی این مجله تلاش شده تا از توان متخصصان برجسته روابط بینالملل و حقوق بینالملل استفاده شود.
دکتر محمد جواد ظریف، دکتر ارشین ادیب مقدم، دکتر انوشیروان احتشامی، دکتر جواد امام جمعه، دکتر داوود باوند، دکتر علیرضا بهشتی، دکتر مهدی ذاکریان، دکتر محمد شریف، دکتر مهدی علیخانی، دکتر الهه کولایی، دکتر مهران کامروا، دکتر پیروز مجتهدزاده، آیتالله دکتر سید مصطفی محقق داماد، استاد باقر اسدی، دکتر مهدی طاهری و دکتر محمود منشی پوری از اعضای ایرانی هیأت تحریریه و مشاوران بینالمللی این فصلنامه فارسی و انگلیسی هستند.
مقالات این مجله به فارسی و انگلیسی درباره مهمترین و به روزترین موضوعات بینالمللی به چاپ میرسد.
عکس نوشت
امروز بازیگر قدیمــــــــــی و محبـــــوب سینما و تئاتر و تلویزیون به خاک سپرده میشود. براســـــاس آنچه روابط عمومی مؤسسه هنرمندان پیشکســــوت اعلام کرده مراسم تشـــییع و تدفین محمدعلی کشاورز ساعت ۹ صبــــح امروز برگزار میشود. کرونـــا تأثیرش را بر مراسم وداع با یکی از بهترین بازیگران ایران گذاشته و مراسم تشییع او با تصمیمگیری خانوادهاش و برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا نه از مقابل تالار وحدت که فقط در قطعه هنرمندان برگزار میشود.
به نام تاریخ
27 خرداد
امروز هشتاد و نهمین روز از سال است. فرصتی برای مرور نام و خاطره هنرمندان و چهرههای فرهنگی که امروز به دنیا آمدند و امروز درگذشتند.
تولدها
نرسی گرگیا: بازیگری که او را در بسیاری از فیلمها و سریالها در نقشهای منفی میدیدیم سال 1317 در چنین روزی به دنیا آمد. فیلمهای دندان مار، تیغ و ابریشم، سرب، چاووش و پرواز و سریالهای بخش چهار جراحی، تازیانه بر باد، ما چند نفر و بیابان عشق از کارهای اوست.
استن لورل: بازیگر لاغر و بامزه مجموعه «لورل و هاردی» که سال 1890 به دنیا آمده بود همراه اولیور هاردی گروهی دو نفره تشکیل داد و به مدت 30 سال یعنی از سال 1921 تا 1951 در بیش از 106 مجموعه کمدی بازی کرد. سال 1961 اسکار افتخاری برای یک عمر زندگی هنری به استن لورل تقدیم شد.
ژاله صادقیان گوینده ایرانی و جووانی بوکاچیو یکی از چهرههای مهم ادبیات ایتالیا امروز به دنیا آمدهاند.
درگذشتها
جلیل شهناز: نام نوازنده مشهور تار همیشه در موسیقی ایران ماندگار است. او از اصفهان به تهران آمد و در برنامههایی مانند گلها و ارکستر حسین یاحقی اجرا کرد. جلیل شهناز سال 1392 درگذشت.
نصرت رحمانی: یکی از شاعران محبوب ایرانی سال 1379 در چنین روزی درگذشت. نصرت رحمانی را بهعنوان یکی از شاعران معاصر نوگرای ایران میشناسند.
محمود تاج بخش از نوازندگان برجسته ویولن و سه تار و امیر عشیری پایهگذار ادبیات پلیسی در ایران در چنین روزی درگذشتند.
28 خرداد
90 روز پس از آغاز سال جدید باید از هنرمندان بسیاری یاد کنیم. فهرست تولدها و درگذشتهای این روز طولانی است و پر و پیمان.
تولدها
خسرو احمدی: احمدی را بسیاری از بچههای دهه 70 با مجموعه تلویزیونی النگ و دولنگ میشناسند اما او در بسیاری از فیلمها و سریالها بازی کرد که بخشی از آنها کارهای مخصوص کودکان بود. خسرو احمدی متولد سال 1342 است.
حمیرا ریاضی بازیگر تلویزیون و سینما در سال 1346، حمیدرضا جندقی کارگردان بازیگر تئاتر در سال 1350، تندیس تناولی، دختر پرویز تناولی تهیهکننده و کارگردان ایرانی ساکن کانادا در سال 1349، فرشاد صارمی نوازنده کمانچه در سال 1361، سید رضا طیبی خواننده موسیقی سنتی و جعفر نجیبی مجسمه ساز در سال 1322، کومیکو آسو بازیگر ژاپنی فیلم حافظ ابوالفضل جلیلی در سال 1978 در چنین روزی به دنیا آمدند.
کن لوچ: سبک کارگردانی کن لوچ او را از بسیاری از همکارانش متمایز کرده و فیلم قوش ساخته او رتبه هفتم را در میان 100 فیلم برتر بریتانیایی قرن بیستم دارد.
درگذشتها
فهیمه رحیمی: امروز سالروز درگذشت یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین نویسندگان کتابهای عامه پسند ایرانی است. کسی که رمانهای عاشقانهاش طرفداران نوجوان و جوان بسیاری داشت.
ابراهیم ذهبی عکاس مشهور شهر مشهد و حرم امام رضا(ع) و محمدحسن حسامی طنزپرداز هم در چنین روزی درگذشتند.
29 خرداد
در این روز هم باید از هنرمندان و نویسندگان زیادی یاد کنیم؛ کسانی که حتماً میشناسید و آثارشان را دیده و خوانده اید.
تولدها
رضا کیانیان: او سال 1330 در مشهد به دنیا آمد در این شهر دروس فقهی و اسلامی را خواند. برادرش داوود نخستین استاد بازیگری او بود و همراه با هم سه سال در گروه تئاتریشان همکاری میکردند. او از سال 68 بازی در سینما را با فیلم «تمام وسوسههای زمین» آغاز کرد.
گیتی وزیری تبار نوازنده ویولن و کمانچه، بهزاد فروهری نوازنده نی و پرهام اخواص نوازنده و خواننده هم در چنین روزی به دنیا آمدهاند.
درگذشتها
ژوزه ساراماگو: با شیوع کرونا نام رمان «کوری» ساراماگو دوباره بر سر زبان ها افتاد. کتابی مشهور درباره همهگیری یک بیماری خاص. ساراماگو در پرتغال به دنیا آمد و خیلیها او را از پیروان سبک رئالیسم جادویی میدانند.
عبدالله سرور احمدی از استادان موسیقی مقامی و نوازنده دوتار، ماکسیم گورکی نویسنده مشهور روس و ساموئل باتلر نویسنده ساختارشکن دوره ویکتوریایی در چنین روزی درگذشتند.
30 خرداد
نود و دومین روز سال این روز است. در ابتدای فهرست امروز نام کسی است که همچنان از بهترین بازیگران ایران محسوب میشود.
تولدها
عزتالله انتظامی: آقای بازیگر سال 1303 در چنین روزی به دنیا آمد. او را خیلیها با بازی در فیلم گاو میشناسند و او اولین بازیگر ایرانی بود که از یک جشنواره بینالمللی و برای همین فیلم جایزه گرفت. انتظامی کارش را از پیش پرده خوانی در تماشاخانههای لاله زار آغاز کرد و پس از آن بازی در تئاتر را به شکل حرفهای ادامه داد.
مصطفی زمانی بازیگر نقش یوزارسیف و فرهاد، نیکول کیدمن بازیگر مشهور استرالیایی و لیلیان هلمن فیلمنامه نویس امریکایی در این روز بهدنیا آمدهاند.
درگذشتها
صدرالدین شجره: گوینده و دوبلور خوش صدا و بازیگر و نمایشنامه نویس و کارگردان دو سال پیش در چنین روزی درگذشت.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
نوش آفرین انصاری: عشق «توران» به مردم پایانناپذیر بود
-
به بهانه مبارزه با نژادپرستی!
-
احیاگراصالتهای شریعت محمدی(ص)
-
شهروند مجـــازی
-
فصلنامه مطالعات بینالمللی
-
عکس نوشت
-
به نام تاریخ
اخبارایران آنلاین