با پنهان شدن توئیت جدید رئیس جمهوری امریکا
آتش جنگ «توئیتر» و «ترامپ» شعله ورتر شد
میترا جلیلی
خبرنگار
مرگ یک رنگین پوست در شهر «مینیاپولیس» واقع در ایالت مینهسوتا به دست پلیس، باز و به دنبال آن شعله ور شدن آتش اعتراضات در این شهر، هم پای ترامپ، رئیس جمهوری امریکا را به توئیتر باز کرد و البته تازهترین توئیت وی درباره این موضوع، آتش جنگ توئیتر و ترامپ را نیز شعله ورتر کرد. توئیتر برای نخستین بار توئیت وی را مصداق عینی نشر محتوای خشونتآمیز و تمجید از خشونت تشخیص داد و بهدلیل نقض قوانین این شبکه اجتماعی، در کمتر از دوساعت و نیم این توئیت را از دیدهها پنهان کرد؛ موضوعی که باعث عصبانیت ترامپ شد. این واکنش توئیتر تنها یک روز پس از امضای فرمان اجرایی ترامپ به منظور محدود کردن شبکههای اجتماعی در امریکا صورت گرفت. اما ماجرای این کشمکشها چیست و عملاً رفتار توئیتری ترامپ تاکنون در دوران ریاست جمهوری اش چگونه بوده است؟
فشار عمومی عامل واکنش توئیتر
دعوای اصلی ترامپ و توئیتر با اجرای برچسب راستی آزمایی برای دو پست توئیتری دونالد ترامپ توسط توئیتر آغاز شد که اگر بخواهیم به چرایی این اقدام توئیتر نگاهی بیندازیم باید گفت این شبکه اجتماعی بهدنبال فشارهای عمومی این جدال را آغاز کرد.
ترامپ در دو هفته گذشته در سلسله توئیتهایی توهینآمیز ادعا کرد «جان اسکاربورو»، نماینده سابق فلوریدا در مرگ دستیار سابق خود در سال 2001 دست داشته است در حالی که این ادعا پایه و اساس درستی نداشت.
ترامپ در توئیت های خود اشاره به مرگ زنی با نام «لوری کلاستیس» در 19سال قبل داشت که البته تحقیقات پزشکی نشان میدهد این زن 28ساله در اثر بیماری قلبی درگذشته و نماینده سابق فلوریدا هیچ نقشی در مرگ وی نداشته است.به دنبال این توئیتها، خانواده این زن طی نامهای به جک دورسی مدیرعامل توئیتر از وی درخواست حذف این محتوا از توئیتر را داشتند و توئیتر هم ضمن عذرخواهی از خانواده این زن عنوان کرد نمیتواند اکانت ترامپ را بهعنوان رئیس جمهوری امریکا مسدود سازد چراکه وی باید با مردم در ارتباط باشد اما از اعمال قوانینی جدید در توئیتر خبر داد که بهدنبال آن دو توئیت ترامپ برچسب خورده و دعوای ترامپ و رسانههای اجتماعی وارد فاز تازهای شده است.
با کشته شدن یک رنگین پوست، بازهم توئیت ترامپ دردسرساز شد چراکه در آن علاوه بر خطاب کردن مردم معترض بهعنوان اراذل و اوباش، آنها را به گلوله تهدید کرد. توئیتر این بار با وجود فشارهای عمومی برای تعلیق حساب کاربری ترامپ، این پست را از دیدهها پنهان کرد البته اگر کاربر روی دکمه view کلیک کند، میتواند پست را لایک یا ریتوئیت کند و به آن پاسخ بدهد. این توئیت پس از پنهان شدن از دیدهها توسط توئیتر، روی اکانت رسمی کاخ سفید قرار گرفت که باز هم این قانون برای آن اعمال شد.
گفتنی است ترامپ مشابه این توئیت را روی فیسبوک و اینستاگرام (که این شبکه اجتماعی نیز در مالکیت فیسبوک قرار دارد) هم منتشر کرد ولی ظاهراً زاکربرگ قصد ندارد برعکس توئیتر واکنش مشخصی به رفتارهای ترامپ نشان دهد.
ترس از دخالت ترامپ در انتخابات 2020
فعالیتهای جدید توئیتر واکنش دونالد ترامپ را بهدنبال داشت و رئیس جمهوری امریکا یک فرمان اجرایی برای محدود کردن توئیتر و سایر شبکههای اجتماعی صادر کرد. البته این ماجرا نیز پیشینههایی دارد.در یک سال گذشته ترامپ و یاران جمهوریخواهش در کنگره امریکا همگی معتقد بودند پلتفرمهای شبکههای اجتماعی همچون فیسبوک و توئیتر آزادی بیان آنلاین را با حذف پستها یا محتواها و همچنین تعلیق اکانتها بهخطر میاندازند.
این گروه همه تلاش خود را در یک سال گذشته به کار گرفتند تا تبصره 230 که شبکههای اجتماعی را از قانون رسانهها مجزا میکرد اصلاح شود و به این ترتیب این شبکههای اجتماعی نیز همچون رسانههای کاغذی پاسخگوی مطالب منتشر شده بر پلتفرمشان باشند اما این تلاشها بینتیجه ماند. حالا به نظر میرسد ترامپ با این فرمان اجرایی میخواهد عملاً تلافی کرده و تلاشهای یک ساله خود و تیم همراهش را به ثمر برساند. توئیتر، بارها از سوی کاخ سفید متهم به سانسور شده است و حالا به نظر میرسد آستانه تحمل هردو طرف بسیار پایین آمده است و شمشیرها را برای یکدیگر از رو بستهاند.
با وجود واکنشهای جدید توئیتر به پستهای ترامپ، بسیاری برچسبگذاری دو توئیت ترامپ یا پنهان کردن یک پست را گامی بسیار کوچک در زمینه مقابله با محتوای نادرست و اخبار جعلی منتشر شده توسط ترامپ روی این پلتفرم میدانند.
این عده معتقدند دنبالکنندگان توئیتهای ترامپ که بیشتر آنها هم از حامیان وی محسوب میشوند چندان علاقهای بهدنبال کردن موضوعات مورد دغدغه توئیتر ندارند و تنها توئیت وی را میخوانند. بیشتر آنها بهدنبال راستی آزمایی نمیروند و عملاً این موضوع برایشان اهمیت چندانی ندارد پس نمیتوان با این گام کوچک منتظر نتایجی بزرگ بود و توئیتر باید حساب توئیتری ترامپ را تعلیق کند. این افراد همچنین معتقدند انتشار اخبار جعلی، آن هم از سوی یک فرد تأثیرگذار در جهان که بیش از 80میلیون دنبالکننده دارد و بیشتر آنها هم از امریکا وی را دنبال میکنند دامنه نگرانیها را بیشتر میکند. به اعتقاد این گروه، وی میتواند با توئیتهای خود که حاوی اخبار نادرست است ذهن مردم را منحرف کند و در انتخابات 2020 اگر هم مانند انتخابات ریاست جمهوری 2016 دیگر پای روسیه در میان نباشد، عملاً ترامپ ارتش فالوئرهای توئیتری خود را فریب دهد و به نوعی در انتخابات تقلب و بازهم این کرسی را از آن خود کند.
هشتمین اکانت پرطرفدار توئیتر
با بالا گرفتن تنشها میان ترامپ و توئیتر، برخی از نمایندگان دموکرات کنگره از ترامپ خواستند به طور خودخواسته حساب توئیتری خود را ببندد و به همه دردسرها پایان بدهد. اما چرا ترامپ تا این حد به ماندن در توئیتر اصرار دارد و با وجود حملات مکرر به این شبکه اجتماعی، غالباً از این بستر برای ارتباط گرفتن با مردم امریکا و جهان استفاده میکند؟
تحلیل مؤسسه آماری Orbelo نشان میدهد روزانه تعداد نیم میلیارد و هر ثانیه حدود 5هزار و 787توئیت بر بستر این شبکه اجتماعی انجام میگیرد.همچنین آمار این مؤسسه نشان میدهد بیشترین اکانت توئیتر مربوط به امریکاست و بعد از آن هم ژاپن و بریتانیا قرار دارد. دیگر آمار این مؤسسه حاکی است نام دونالد ترامپ در میان 20 اکانت پرفالوئر توئیتر دیده میشود و با 80.3 میلیون دنبالکننده در رده هشتم قرار گرفته است بنابراین ترامپ نمیخواهد از این ظرفیت عظیم محروم بماند.
گفتنی است از دیگر سیاستمدارانی که دنبالکنندههای بالایی در توئیتر دارند میتوان به باراک اوباما اشاره کرد که با 117.7میلیون فالوئر در رده نخست جای گرفته و «نارندرا مودی» نخستوزیر هندوستان هم با 57.4 میلیون فالوئر در جایگاه هفدهم قرار دارد. البته باید گفت ماجرای دعواهای اخیر دونالد ترامپ و شبکه اجتماعی توئیتر تغییراتی هم در سهام و هم در تعداد فالوئرهای دونالد ترامپ ایجاد کرد.
مؤسسه tweetbinder نیز به ارائه گزارش تحلیلی پرداخته و یادآور شده است ترامپ از سال 2009 که اکانت توئیتر خود را ایجاد کرد تاکنون بیش از 47 هزار توئیت منتشر کرده ولی از سال 2012 به جمع توئیت بازان حرفهای پیوسته است.
تحلیل این مؤسسه نشان میدهد که فعالیت ترامپ در توئیتر با آغاز فعالیتهای انتخاباتی اش برای دور دوم بسیار بیشتر شده به طوری که تعداد توئیتها و ریتوئیتهای وی از 3هزار و 587 مورد در سال 2018 به 6هزار و 934 مورد در سال 2019 رسیده است. با توجه به شیوع کرونا، افزایش تنش با برخی کشورها و... در سال 2020 تعداد توئیتهای وی روند ثابتی نداشته اما در ماه مه بیش از 800 توئیت یا ریتوئیت انجام داده و از ابتدای سالجاری تاکنون هم تعداد توئیتهایش به 4 هزار و 474 مورد رسیده است. حالا با جنگ توئیتر و ترامپ و حتی تهدید وی به تعطیلی این شبکه اجتماعی باید منتظر ماند و آمار باقی ماههای سال را که برای ترامپ بسیار سرنوشت ساز است و این فضا را بشدت نیاز دارد دید.
توسعه شبکه ملی اطلاعات با بیش از صد هزار میلیارد تومان
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به خبر هزینه ۱۹ هزار میلیاردی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات، گفت: برای توسعه شبکه ملی اطلاعات که امروز همه مردم و سازمانها از مزیتهای آن استفاده میکنند و بواسطه آن تمام کشور مجهز به اینترنت 4G شده است، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان صرفاً در بخش خصوصی هزینه شده است.
بهگزارش ایرنا، محمدجواد آذری جهرمی با بیان اینکه خبری که در خصوص هزینههای توسعه زیرساختهای شبکه ملی اطلاعات منتشر شده کمی نادرست است، گفت: اینکه در خبری آمده است که برای توسعه زیرساختهای ارتباطی شبکه ملی اطلاعات ۱۹ هزار میلیارد تومان هزینه شده است، باید بگویم رقم بسیار بیشتر از اینهاست و همانطور که هفته گذشته نیز در خبرها آمد، صرفاً در بخش خصوصی، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت این شبکه هزینه شده است. عددی که در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس به آن اشاره کردند، بودجهای است که برای دولت در نظر گرفته شده است. گزارش مرکز پژوهشها به این نکته اشاره میکند که در توسعه شبکه ملی اطلاعات بخش زیرساخت که بر عهده وزارت ارتباطات بوده، خوب پیش رفته است اما در بخش محتوا و خدمات کار پیش نرفته است. وزیر ارتباطات افزود: خبرگزاری مهر به گزارش تهیه شده از سوی مرکز پژوهشها، معوج پرداخته است. ضمن اینکه باید اشاره کنم، سازمان تبلیغات جزو دستگاههایی است که وظایفی در حوزه محتوا دارد، همان حوزهای که گزارش مجلس میگوید بخوبی پیش نرفته است. این نهاد هم باید بیاید و گزارش بدهد که چه کار کرده است. وی تأکید کرد: مطالبهگری آنها در لایه زیرساخت محترم است و ما هم در این خصوص پاسخگو هستیم اما خودشان هم باید پاسخگو باشند.
آذری جهرمی تأکید کرد: نتیجه هزینههایی که برای شبکه ملی اطلاعات انجام شده، این است که امروز اینترنت 4G در تمام کشور در دسترس است و هسته شبکه زیرساخت توسعه یافته است. اینها که نمیتوانستند یک شبه و بدون بودجه شکل بگیرند. حاصل تمام هزینههایی که صرف توسعه شبکه ملی اطلاعات شده، ارائه خدمات بهتر به مردم است. همانطور که در دوران شیوع کرونا شاهد بودیم این بستر چقدر به سهولت زندگی مردم و دستگاهها کمک کرد.وی با تأکید بر اینکه باید در حوزه محتوا بیش از گذشته فعالیت کرد، گفت: هدفگذاری ما این است که تا پایان امسال پنج میلیون اشتراک تلویزیون اینترنتی ایجاد کنیم، این اقدام بستر یک اقتصاد بزرگ را ایجاد میکند. عددی که در حال حاضر در حوزه تولید محتوای سریال فیلم ایجاد میشود عدد بزرگی است و میتوان گفت سه برابر اقتصاد فعلی است. باید به اقتصاد حوزه محتوا بیش از گذشته پرداخته شود. مهیا کردن این بستر و فراگیر شدن خدمات ضمن تأمین نیازمندی مردم در خانه، بسیاری از آسیبهای فرهنگی که امروز علما، متدینین و خانوادهها در رابطه با آن حساسیت دارند مرتفع میکند. بخش محتوا جزو مسئولیتهای وزارت ارتباطات نیست اما تهیه زیرساخت آن با ماست. مدل اقتصادی که برای این کار تعریف کردهایم، تخصیص حدود ۸۰ میلیارد تومان بهعنوان طرح تشویقی شرکتهای اینترنت خانگی و سرویسهای vod (پخش ویدئو) است که هفته گذشته با حضور رئیس جمهوری از آن رونمایی شد.
وی با بیان اینکه تکمیل زیرساخت شبکه ملی اطلاعات خردادماه انجام میشود، گفت: توسعه زیرساخت پدافندی یکی از مسائل مهم برای توسعه شبکه ملی اطلاعات است که به همین مناسبت در تبریز یک مرکز بزرگ را افتتاح خواهیم کرد، ضمن اینکه در مرداد ماه مرکز داده مادر شبکه اطلاعات نیز در تهران راهاندازی میشود. ظرفیت لازم برای میزبانی موتورهای جستوجو با توجه به نیازمندی که وجود داشته در اختیاشان قرار میگیرد.