تصویر سبز زندگی در قاب رسانه ها
«ایران» از نشریات «سبک زندگی» در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات گزارش میدهد
سهیلا نوری
نه هیاهویی در کار است نه ذوق و رغبت چندانی. در میان همین کم رونقی که شاید معلول روزهای نخست نمایشگاه باشد و 4 روز آینده به روزهای پر رونقتر بیست و سومین دوره از نمایشگاه مطبوعات بدل شود، به نشریاتی که خبرنگاران و مترجمان آن در باب مقوله با اهمیت سبک زندگی- که البته در سالهای اخیر بازار توجه به آن حسابی داغ است- سر میزنیم...
بیشتر از 10 نشریه خانوادگی و مرتبط با موضوع مهم زندگی هم در این دوره از نمایشگاه حضور ندارند با این همه به سراغ تک تک غرفههای مرتبط با موضوع رفتیم و از میانشان به توصیف روال کار چند نمونه از آنها پرداختیم.
دو هفته نامه «موفقیت» که اعضای باسابقه آن «موفقیت» را رخداد بزرگ رسانهای ایران میدانند که هم نخستین و هم بهترین بوده است این مجله را یک مجله روانشناسی عامهفهم و عامهپسند میدانند که به هیچ عنوان وارد حوزه های خبری نشده تا تاریخ مصرف نداشته باشد و وارد حواشی زندگی افراد نشده است تا رنگ زردی به خود نگیرد.
محمد رضا شکوفکی، مدیر بخش فناوری و اطلاعات و کنترل کیفیت و از اعضای باسابقه مجله موفقیت میگوید: من و همکارانم همه سعیمان بر این بوده است تا مقالات روانشناسی ثقیل را به نوعی تحلیل کنیم که مخاطبان با سطح علمی پایین هم از مقالات به صورت کاربردی بهرهمند شوند. علاوه بر این افرادی را معرفی میکنیم که با اتکا به تلاش برای ساختن زندگی بهتر به موفقیت رسیدهاند و به جای اینکه از زندگینامه آنها بنویسیم – که معمولاً با یک جست و جوی ساده در فضای مجازی قابل دسترس خواهد بود - شرایط و مراحلی را که بر آن فرد گذشته است تا به موفقیت دست پیدا کند از منظر روانشناسی مورد بررسی قرار میدهیم. وی میافزاید: بارها اتفاق افتاده مخاطبانمان نوجوانانی بودهاند که به گمانشان کودکی و روزهای بسیار سختی داشتهاند، در حالی که با خواندن کودکیهای فرد معرفی شده در صفحات مجله دریافتهاند شرایطی بدتر از آنی که تجربه کردهاند نیز بر افرادی گذشته است که امروز جزو موفقها به حساب میآیند. افراد حتی در تبلیغات و آگهیها نیز در تلاش هستند تا محصولی را معرفی کنند که پشتوانهای از تحقیق و بررسی داشته باشند.
همچنین دکتر ابراهیم حلتآبادی فراهانی رئیس شورای تحریریه این مجله در پاسخ به اینکه برای دور ماندن از دایره مجلات زرد چه تلاشی میکنند یادآورمی شود: باید ببینیم مصادیق زرد بودن چیست، چراکه ممکن است در مجلات ما از چهرههای مطرح کشور مصاحبههایی چاپ شود اما به جای آنکه از غذای مورد علاقه این افراد یا هدیهای که برای همسرشان تهیه میکنند سؤال کنیم، از ویژگیهای برجسته آنها میگوییم که اگر در جایگاهی جز آنی که هستند قرار میگرفتند باز هم فردی موفق بودند مینویسیم. البته ما ضرورتی نمیبینیم بگوییم جزو مجلات زرد نیستیم.
کودکان آفتاب
کمی آن طرف تر، یعنی همانجایی که کمتر به چشم میآید و تنها باید علاقهمند به حوزه کودک و تلاش برای ساختن زندگی زیباتر برایشان باشی تا متوجه آنجا شوی غرفه ماهنامه «کودکان آفتاب» قرار دارد. ماهنامهای که مجوز انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد ایران را دارد و علاوه بر توزیع در میان کودکان مهاجر افغانی که ساکن ایران هستند، به کابل، هرات و مزار شریف هم ارسال میشود.
نادر موسوی، سردبیر ماهنامه کودکان آفتاب که پیش از این مدیر مدرسه خودگردان کودکان افغانی ساکن ایران و مسئول خانه کودک افغانستان بوده است، بهدلیل مشکلات فراوانی که در میان کودکان هموطن خود دیده، برای انتشار این ماهنامه آستین همت را با این هدف بالا زده که این کودکان را برای زندگی مجهز سازد. به گفته خودش در این ماهنامه که مکمل خوبی برای کتابهای درسی دانشآموزان افغانی است، هیچ موضوعی به اندازه آموختن راه و رسم زندگی اهمیت ندارد، چراکه کودکان باید با گفتوگو و تعامل آشنا شوند و در تمام ابعاد زندگی آگاهانه
عمل کنند.
موسوی که از 9 سالگی به ایران آمده و پایه سوم ابتداییاش را پشت نیمکتهای کلاس درس ایران گذرانده است، میگوید: بسیاری از مجلات منتشر شده در ایران را از زمان تولد تا زمان مرگشان خواندهام و خوب میدانم که برخی از آنها برای جذب مخاطب به چه سمت و سویی کشیده شدهاند به همین خاطر در طول مدتی که ماهنامه «کودکان آفتاب» شروع به کار کرده است، به صورت مداوم مطالب آن مورد بازبینی قرار میگیرد تا مطالب درج شده در آن کم ارزش نباشند، ضمن اینکه تمام مطالب از دل حرفها و خواستههای همین کودکان یا بزرگسالانی که دوره کودکیشان شبیه به کودکان امروز افغانستان و کما اینکه بدتر از اینها بوده است تولید میشود تا کودکان افغان که متأسفانه الگوهای زیادی برای زندگی به آنها معرفی نشده است راه و رسم زندگی درست را
یاد بگیرند.
راهی برای جذب مخاطب
در دو راهروی ابتدایی نمایشگاه مطبوعات امسال، نشریات و مجلاتی مرتبط با حوزه زندگی و خانواده قرار گرفتهاند که مسئولان هر کدامشان- البته آنهایی که حاضر به صحبت بودند - معتقدند از نشریات زرد فاصله دارند؛ تأیید یا تکذیب حرف آنها بر عهده مخاطبان و دنبالکنندگان این نشریات، اما مدیر مسئول هفته نامه سلامت و روزنامه سپید که این دو نشریه را جزو نخستینها معرفی میکند میگوید: سبک زندگی مفهوم بسیار عریض، گسترده و در عین حال پیچیدهای دارد که شاید در نگاه اول ساده به نظر آید، اما وقتی دقیق شویم در مییابیم که پیش تا پس از زندگی را در بر میگیرد در حالی که متأسفانه در بسیاری از مواقع برخی از دوستان به جای ساده بیان کردن موضوعات مربوط به سبک زندگی، ساده نگاه کردن به این موضوع را در رأس کارشان قرار میدهند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه تلاششان بر این بوده است که چنین طرز تفکری نداشته باشند افزود: اینکه سالها است پرشمارگانترین نشریه کشور هستیم نشان از اعتماد جامعه مخاطبانمان است که بزرگترین سرمایه برای
ماست.
همه اینها گفته و نوشته شد تا به اینجا برسیم که زرد نویسی، همین عارضهای که به جان برخی از نشریات افتاده دلیلی برای جذب مخاطب هایشان نخواهد شد و اینکه بتوان در قالب کلماتی ساده و متنی روان به داشتههای مخاطبان داشتهای هر چند کوچک اضافه کرد، امید را در قلب نا امیدشان زنده کرد و انگیزه را به گام هایشان هدیه کرد، رمز مانایی و خواندنی شدن برخی از نشریهها خواهد شد.
نیم نگاه
مدیر مسئول هفته نامه سلامت و روزنامه سپید: برخی از دوستان به جای ساده بیان کردن موضوعات مربوط به سبک زندگی، ساده نگاه کردن به این موضوع را در رأس کارشان قرار میدهند
سردبیر ماهنامه کودکان آفتاب : هیچ موضوعی به اندازه آموختن راه و رسم زندگی اهمیت ندارد، چراکه کودکان باید با گفتوگو و تعامل آشنا شوند و در تمام ابعاد زندگی آگاهانه عمل کنند
رئیس شورای تحریریه دوهفته نامه موفقیت: ممکن است در مجلات ما از چهرههای مطرح کشور مصاحبههایی چاپ شود اما به جای آنکه از غذای مورد علاقه این افراد یا هدیهای که برای همسرشان تهیه میکنند سؤال کنیم، از ویژگیهای برجسته آنها میگوییم