- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ورود سامانه بارشی جدید به غرب و شمال غرب
براساس نقشههای پیش یابی، امروز دوشنبه سامانه بارشی شمال غرب و غرب، مناطقی از جنوب غرب، استانهای واقع در دامنههای مرکزی زاگرس، دامنههای غربی البرز و سواحل غربی دریای خزر را دربرمیگیرد. احد وظیفه، مدیر پیشبینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور در گفتوگو با ایسنا، تصریح کرد: این وضعیت تا اواسط وقت روز سهشنبه در مناطق ذکر شده ادامه خواهد داشت. به گفته وی، از بعدازظهر روز سهشنبه در شمال غرب و غرب و بتدریج جنوب غرب کشور از مقدار ابرها کاسته میشود و گستره بارشها به دامنههای مرکزی البرز، سواحل شمالی و بخشهایی از مرکز و شمال شرق نیز میرسد.
انسداد راههای غیرمجاز جاده چالوس
راههای غیرمجاز در جاده چالوس مسدود می شود.
آرمان خاقانی، سرپرست اداره راه و شهرسازی گچسر در گفتوگو با فارس، اظهار داشت: در مسیر کرج – چالوس، روستاهای بسیاری قرار گرفته و مناطقی نیز وجود دارد که به دلیل جذابیتهای طبیعی، مسافران علاقهمند به بازدید از آنها هستند. همین دلایل موجب شده که در طول سالها راههای دسترسی به جاده چالوس به صورت غیرمجاز ساخته شود که بیشتر این راههای فرعی از نظر ایمنی، استاندارد نیست. خاقانی با اشاره به اینکه طرح انسداد این راهها در دستور کار قرار گرفته و با جدیت اجرا میشود، گفت: بخش مهمی از این راههای ارتباطی فرعی شناسایی شده، از جمله این راهها میتوان به یک راه غیرمجاز در مجاورت تونل شماره 8 جاده چالوس اشاره کرد که هفته گذشته مسدود شد، ضمن اینکه یک راه دسترسی نیز در حوزه شهر آسارا بود که کار انسداد آن نیز انجام شده است.
اختصاص اعتبار برای ساخت
و تجهیز بیمارستانهای سیستان و بلوچستان
بیمارستانهای سیستان و بلوچستان با اختصاص 900 میلیارد تومان اعتبار ساخته و تجهیز میشود. به گزارش ایسنا، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساخت بیمارستانهای مناطق روستایی و حاشیه شهرهای سیستان و بلوچستان در اولویت قرار دارد، افزود: دولت باید در قبال پرستاران و کمبود شدید نیروهای آن احساس تکلیف کند. همچنین افزایش فضای فیزیکی بیمارستانها باید در اولویت کاری قرار گیرد.
ورود فاضلاب به خور «گور سوزان» بندرعباس
حمید صادقی، مدیر دفتر بهرهبرداری تأسیسات فاضلاب اداره آب و فاضلاب هرمزگان ضمن تأیید خبر ورود فاضلاب از سطح معابر به خور گورسوزان، تصریح کرد: جمعآوری فاضلاب از معابر شهری طبق قانون برعهده شهرداریهاست و اداره آب و فاضلاب هیچگونه مسئولیتی در قبال فاضلاب ورودی از معابر به این خور ندارد. جلوگیری از مشکلات زیست محیطی حاصل از ورود فاضلاب به خورها از وظایف شهرداری است.
صادقی بیان کرد: تاکنون هیچ درخواستی مبنی بر واگذاری جمعآوری فاضلاب ورودی به اداره آب و فاضلاب ارائه نشده، در صورت درخواست، طبق قانون مشکلی با واگذاری نخواهیم داشت، چرا که طرح واگذاری جمعآوری فاضلاب نه تنها در استانهای دیگر بلکه هماکنون در جزیره هرمز نیز در حال اجراست.
رتبه دوم البرز در کاهش تلفات جادهای کشور
کرج - زهره نصرتی فر استان البرز با کاهش 25 درصدی تلفات جادهای در 8 ماه گذشته، رتبه دوم کشوری را در این ارتباط به خود اختصاص داد.
سرهنگ رضا اکبری، رئیس پلیس راه استان البرز در گفتوگو با «ایران» گفت: در این استان یک هزار و 320 کیلومتر راه اصلی، آزاد راه، راه فرعی و روستایی زیر پوشش پلیس راه قرار دارد که طی این مدت 247 میلیون و 407 هزار و 646 دستگاه خودرو در این جاده ها تردد داشته است.
وی دلیل پایین آمدن آمار کاهش تلفات را تجزیه و تحلیل تصادفات سال گذشته و اتخاذ تصمیم برای رفع مشکلات، تشدید کنترل در طرح بستن کمربند ایمنی، بازآموزی رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی، افزایش تیمهای گشت پلیس راه و مهمتر از همه فرهنگسازی در این زمینه با نصب بیلبورد در آزاد راهها دانست.
اکبری اظهارداشت: تا سال 90، 83 مورد نقاط حادثه خیز در جادههای این استان وجود داشت که با همت اداره کل راه و شهرسازی رفع نقص شده و تنها 11 مورد آن به خاطر کمبود اعتبارات باقی مانده است که با نصب علائم هشدار و مدیریت سرعت این مناطق را نیز برای مردم مشخص کردهایم.
12 مورد آتش سوزی طی 2 روز در جنگلهای گلستان
12 مورد آتش سوزی سطحی روزهای جمعه و شنبه گذشته در 22 هکتار از جنگلهای پهن برگ گلستان رخ داد.
ابوطالب قزلسفلو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در گفتوگو با ایرنا، گفت: همه این موارد آتش سوزی در جنگلهای این استان بموقع مهار و اطفا شد. بیشترین مورد آتش سوزی در جنگلهای مینودشت و گالیکش هر کدام 4 مورد، کلاله 2 مورد، رامیان و گرگان یک مورد بوده که دفعات حریق در این شهرستانها به لحاظ زمانی و مکانی متفاوت بود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان درباره علت این آتش سوزیها گفت: افزایش دمای محیطی بویژه در مناطق میان بند و ارتفاعات شرق گلستان توأم با وزش باد در کنار بیاحتیاطی افراد سهلانگار در آتش سوزیها تأثیر مستقیم داشت.
پارک جنگلی حیرتآور « النگدره»، از 7 منطقه نمونه گردشگری کشور است که در ۵ کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان، در مسیر جاده ناهارخوران قرار دارد. تماشای برگریزان این جنگل رؤیایی ۱۸۵ هکتاری در پاییز برای هر بیننده، زیبایی خاص خود را دارد.
41 هزار تن مرکبات مازندران برای شب عید ذخیره میشود. عزیزالله شهید فر، معاون سازمان جهادکشاورزی مازندران در گفتوگو با ایرنا، اظهار داشت: قیمت خرید توافقی پرتقال از باغداران 14 تا 15 هزار ریال در هر کیلوگرم سر درخت است که در شب عید با قیمت هر کیلو 26 هزار ریال عرضه خواهد شد. چیدن، سورتینگ، بسته بندی و انبارداری توسط اداره کل تعاون روستایی به عنوان مباشر خرید دولت انجام میشود. وی افزود: امسال 80 درصد درختان مرکبات در غرب مازندران کمتر از سال قبل محصول دارند. 30 درصد مرکبات موجود در شهرستانهای غرب مازندران شامل نور، نوشهر، چالوس، تنکابن و رامسر، درشت و با وزن 400 تا 600 گرم است که این نوع پرتقال برای خرید و ذخیرهسازی به صرفه نیست.
عقد اخوت پس از 12 سال اختلاف خونین
با تلاش مدیریت قبایل و طوایف نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان، اختلافات خونین 2 طایفه درگیر در ایرانشهر پس از ۱۲ سال به صلح انجامید. به گزارش باشگاه خبرنگاران، حسین قاسمی، مدیر واحد قبایل و طوایف نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان، گفت: 2 طایفه «سنجرزهی» و «عمر زهی» با پا در میانی نهاد رهبری و مشارکت و تعامل بزرگان و ریش سفیدان و همچنین مسئولان شهرستان ایرانشهر ضمن کنار گذاشتن اختلافات دیرینه خود با یکدیگر پیمان اخوت و برادری بستند.
وی بیان کرد: نزاع این 2 طایفه که به دلیل اختلاف مالی ایجاد شده بود 12 سال به طول انجامید و در پی آن 2 نفر از طایفه سنجرزهی و یک نفر از طایفه عمر زهی در سالهای گذشته جان خود را از دست دادند.
شناسایی یک محوطه مربوط به عصر آهن تا سده هفتم هجری در گیلان
یک محوطه استقراری چند دورهای مربوط به عصر آهن تا سده ششم و هفتم هجری در غرب گیلان شناسایی شد. به گزارش ایرنا، مجید کوهی، کارشناس ارشد باستانشناسی گیلان در این باره گفت: این محوطه تاریخی در حد فاصل بین مرز جغرافیایی شهرستان ماسال و بخش شاندرمن و ارتفاعات شهرستان رضوانشهر واقع است. این محوطه در دامنه ارتفاعات میان کوهی شکل گرفته که از سمت شمال به ارتفاعات و پوشش گیاهی جنگلی و از جنوب به رودخانه و جنگل محدود میشود و دارای مساحتی تقریبی به طول و عرض 200 در 200 متر است.
وی ادامه داد: در سطح این محوطه، بقایایی از معماری و چیدمان دیوارهایی با نظم و ترتیب خاص را میتوان مشاهده کرد که با استناد به یافتههای فرهنگی سطحی میتوان اعلام کرد که از بقایای به جای مانده از ساختار معماری محل سکونت یا بقایای معماری قبور باستانی است.
تخصیص اعتبار برای مرمت کاروانسراهای خراسان شمالی
4 میلیارد و500 میلیون ریال برای مرمت 3 کاروانسرا در شهرستانهای گرمه و جاجرم در خراسان شمالی اختصاص یافت. علی اکبر وحدتی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی به ایرنا گفت: از این میزان اعتبار 2 میلیارد و500 میلیون ریال برای مرمت کاروانسرا (رباط) قره بیل واقع در روستایی به همین نام در شهرستان گرمه و 2 میلیارد ریال نیز برای رباط عشقی در این شهرستان و قلی در بخش سنخواست شهرستان جاجرم منظور شده است. وی افزود: اکنون مرمت رباط قره بیل 25 درصد پیشرفت دارد که با انجام آواربرداری و کاوش باستان شناسی ورودی اثر و شترخانه واقع در ضلع غربی آن مسقف و برخی از سطوح هم ترمیم شده است. با مساعدت مالی انجام شده از سوی معاون میراث فرهنگی سازمان و تزریق اعتبارات سفر رهبری به این بخش در سال آتی با رساندن پیشرفت مرمت رباط قره بیل به 50 درصد، کار واگذاری آن به بخش خصوصی انجام
خواهد شد.
زهره افشار
کشور ما 32 میلیون هکتار اراضی بیابانی دارد که بیش از 7 میلیون هکتار آن را کانونهای بحرانی بیابانی تشکیل میدهد، اما 20 میلیون هکتار آن درمعرض فرسایش بادی است که اگر به آن توجه نکنیم میتواند به کانون بحران تبدیل شود.
به جهت تهدیدی که برای روستاها، راهآهن و خطوط جادهای، کانالهای آبرسانی و قنوات و تأسیسات نظامی و صنعتی به دلیل طوفانهای شن و فرسایش باد وجود دارد، بیشتر طرحهای بیابانزدایی در این مناطق اجرا میشود.
این تهدید به قدری جدی است که به عنوان مثال در منطقه شهداد کرمان میتوان روستاهایی را دید که زیر خروارها شن مدفون شدهاند یا اینکه شنهای روان باعث از بین رفتن بخشهایی از روستاها شده و این معضل در استانهای بیابانی دیگر مانند سمنان، قم، سیستان و بلوچستان و خراسانها نیز قابل لمس است. شاید به همین دلیل است که سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری اولویت کاری خود را در این مناطق بیابانزدایی قرار داده است.
امروزه کاشت گیاهانی مانند تاغ، گز، آتری پلکس، آکاسیا، قره داغ و... از مهمترین راهکارهایی است که برای تثبیت شنهای روان در مناطق بیابانی کشور به کار گرفته میشود که بدون شک حفاظت از این گونهها برای حفظ محیط زیست و زندگی ساکنان مناطق بیابانی کمتر از حفظ جنگلها و مراتع در دیگر نقاط کشور نیست.
اما متأسفانه این روزها از گوشه و کنار کشور خبرهایی از تخریب تاغزارها به گوش میرسد، این گونه گیاهی که در مناطق خشک و نیمه خشک کاشته میشود، با محیط های کم آب سازگار است و سفرههای آب زیرزمینی خیلی پایین و رطوبت هوای بسیار اندک را میپذیرد و چوب خشک آن منبع فوقالعادهای برای زغال به شمار میرود.
تاغزارها بادهای سیاه سمنان را متوقف کرد
استان سمنان با داشتن 21 کانون فرسایش باد که وسعتی بالغ بر 2/1میلیون هکتار از مساحت آن را در بر میگیرد، یکی از استانهای در معرض تهدید بیابانی شدن است و به همین دلیل ایجاد جنگلهای دستکاشت تاغ همواره در دستور کار منابع طبیعی این استان قرار داشته است. مساحت منابع طبیعی استان سمنان در مجموع 9 میلیون و 700هزار هکتار است.
سید حسن میرعماد مدیر کل منابع طبیعی استان سمنان در گفتوگو با «ایران» تصریح کرد: تاکنون بالغ بر 100 هزار هکتار جنگل دستکاشت تاغ در اراضی در معرض تهدید شن استان ایجاد شده که توانسته تا حد زیادی از فرسایش خاک و بروز توفانهای شنی جلوگیری کند.
به گفته وی تاغزارهای استان عمدتاً در کنار روستاها، راههای مواصلاتی و راهآهن ایجاد شده است.
میرعماد گفت: در سالهای گذشته بادهایی موسوم به «باد سیاه» به دلیل نبود پوشش گیاهی تاغ در کانونهای بحرانی فرسایش خاک در سمنان میوزید که عملاً امکان زندگی را از مردم گرفته بود ولی خوشبختانه در حال حاضر خبری از این باد نیست و این نشان میدهد کشت تاغ چقدر در کنترل این بادهای ویرانگر مؤثر بوده است. مدیر کل منابع طبیعی استان سمنان خاطرنشان کرد: از آنجا که زغال به دست آمده از گیاه تاغ بسیار دیر سوز و مرغوب است، بسیاری از سودجویان با تخریب تاغزارها، زغال به دست آمده از آن را عمدتاً به تهران قاچاق میکنند که در شهرهایی مانند گرمسار که مسافت کمتری با تهران دارد، میزان تخریب بیشتر است.
وی گفت: این مسأله به قدری در سالهای گذشته در سمنان رواج داشت که کنترل قاچاق تاغ در شورای تأمین استان مطرح شد و استاندار دستور برخورد جدی با این معضل را صادر کرد.
میر عماد تأکید کرد: در این راستا قاچاق زغال تاغ در 3 سال گذشته در استان سمنان تا 70 درصد کاهش یافته ولی هنوز کافی نیست. با وجود اینکه مأموران نیروی انتظامی تلاش زیادی برای کشف و دستگیری این افراد میکنند اما به دلیل اینکه برخورد جدی و قاطعی با متخلفان صورت نمیگیرد بعد از پرداخت جریمه نقدی باز هم به تخریب منابع طبیعی روی میآورند.
عرضه سوخت، تنور گازی و کپسول گاز برای رفع نیاز مردم مناطق بیابانی
عباس کارگر، معاون امور بیابان سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در گفتوگو با «ایران» اظهار داشت : کشور ما جزو کشورهای خشک و نیمه خشک است که 32 میلیون هکتار بیابان دارد که تاکنون در 7میلیون هکتار آن عملیات بیابانزدایی انجام شده و در 5/2 میلیون هکتار آن طرحهای جنگلهای دست کاشت با گونههایی مانند تاغ و آتری پلکس به اجرا در آمده ولی متأسفانه در آستانه فصل سرما شاهد تخریب این جنگلها از سوی افراد سودجو برای تهیه زغال هستیم. وی افزود: تخریب تاغزارها در استانهای بیابانی در حالی صورت میگیرد که اگر این گونههای گیاهی در این مناطق بویژه در کنار روستاها نباشد نه تنها خانههای روستایی بلکه زمینهای کشاورزی اطراف روستاها و قناتها در معرض طوفان شن قرار میگیرند. به گفته وی تخریب تاغزارها معضلی است که این روزها در استانهایی مانند قم، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، یزد و حتی در منطقه ملارد استان تهران وجود دارد. در منطقه ملارد یک میلیون درختچه تاغ در منطقهای به وسعت 3 هزار هکتار کاشته شده است.
کارگر گفت: هدف از ایجاد تاغزار در منطقه ملارد علاوه بر جلوگیری از بیابانزایی، کنترل گرد و خاک با منشأ داخلی در پایتخت است.
وی تصریح کرد: دولت با هدف جلوگیری از تخریب منابع طبیعی در مناطق مختلف کشور که در معرض تخریب به علت استفاده از چوب برای گرمایش هستند، اقدام به عرضه سوخت، تنور گازی و کپسول گاز میکند.
دولت برای ایجاد تاغزارها میلیاردها تومان هزینه کرده است
در همین حال سرهنگ قاسم سبزعلی فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها نیز به «ایران» گفت: در سالهای گذشته برای جلوگیری از حرکت شن، در نزدیک روستاها و شهرهای مناطق کویری اقدام به ایجاد تاغزار شده که توانسته روند بیابانی شدن این مناطق را آهسته کند.
وی خاطرنشان کرد: ایجاد تاغزارها برای دولت میلیاردها تومان هزینه دربرداشته اما متأسفانه افراد سودجو به دلیل اینکه این نوع گیاه دارای چوب خشک است، آن را برای تهیه زغال تخریب میکنند.
وی با اشاره به اینکه ارتفاع گیاه تاغ در یک دوره 10 ساله در نهایت به یک متر میرسد، افزود: به نظر میرسد اطلاعرسانی مناسب در این خصوص صورت نگرفته، زیرا اگر ساکنان بومی مناطق کویری از اثرات مثبت این گیاه بر زندگی خود آگاهی کامل داشتند بدون شک اجازه تخریب تاغزارها را به سودجویان نمیدادند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا جریمهای در قانون برای تخریب تاغزارها دیده شده است، تصریح کرد: جریمهای در این خصوص وجود دارد به گونهای که در کنار جریمه ناچیزی که در نظر گرفته شده حتی خودروهایی که اقدام به حمل غیر قانونی تاغ میکنند به مدت طولانی در پارکینگ توقیف میشوند اما به نظر میرسد میزان جریمه بازدارنده نیست.
سبز علی خاطرنشان کرد: سازمان جنگلها خواهان تشدید مجازاتها در این خصوص است و هماکنون در حال رایزنی است. وی از مردم خواست هرگونه تخریب تاغزارها و منابع طبیعی را به شماره سراسری 1504 اطلاع دهند تا جلوی اینگونه تخریبها در اسرع وقت گرفته شود.
مسیر 31 کیلومتری هشتگرد - طالقان در استان البرز، طرحی کوهستانی است که در سال 69 پس از پشت سرگذاشتن طرح مطالعاتی، کلنگ آن به زمین زده شد، اما تاکنون به بهرهبرداری نرسیده است.
به گزارش ایرنا، سال 87 بود که مسئولان با آوردن تعدادی ماشینهای راهداری به این مسیر کوهستانی، بارقه امید در دل طالقانیها کاشتند و برای گشایش جاده جدید در کمترین زمان وعدهها دادند، حتی پا را از این هم فراتر گذاشتند و ساخت جاده سبز بین طالقان - تنکابن در شمال کشور را به این مردم قله نشین نوید دادند.
به هرحال قرار است با ساخت جاده جدید هشتگرد - طالقان علاوه بر ایجاد یک راه دسترسی ایمن و مناسب، فاصله بین طالقان تا کرج 60 کیلومتر کاهش یابد، فاصلهای که اکنون یکصد کیلومتر است. تأخیر در اتمام این طرح مهم موجب گلایهمندی مردم طالقان از مسئولان شده تاجایی که سیدعظیم اسحاقی، از ساکنان شهرستان طالقان میگوید: در زمان شروع این طرح بسیاری جوان بودند، اکنون گرد پیری بر صورتشان نشسته و آرزو دارند روزی از جاده جدید گذر کنند.
وی جمعیت شهرستان طالقان را به علت نبود امکانات و سردسیر بودن، فصلی و شناور ذکر کرد و افزود: از سال 87 که ساخت راه هشتگرد – طالقان وارد مرحله جدیدی شد، جمعیت ساکن آن بیشتر شد، لیکن اگر این طرح در کمترین زمان به نتیجه نرسد، ساکنان آن بویژه روستاییان راهی شهرها میشوند. مجتبی عسگری، دبیر شورای ترافیک استان البرز نیز در این باره گفت: بخشی از راه فعلی شهرستان طالقان در استان قزوین قرار دارد و برای بهسازی و نگهداری آن باید با این استان هماهنگ شود که از جمله مشکلات این منطقه است. طول مسیر طرح جدید راه هشتگرد - طالقان 31 کیلومتر است که در 3 مرحله در دست ساخت است. وی با اشاره به اینکه قطعه اول این مسیر به طول 15 کیلومتر از طالقان تا دهانه تونل است، ادامه داد: تونل به طول 960 متر قطعه دوم این مسیر محسوب میشود. قطعه سوم در ساوجبلاغ واقع شده که این قطعه نیز به دهانه جنوبی تونل متصل و طول آن 15 کیلومتر است، متأسفانه به دلیل اینکه فرایند ساخت تونل با مشکل مواجه شده راه دسترسی نیز در مجاورت تونل به طول 7 کیلومتر در حال ساخت است. تاکنون 70 درصد قطعات یک و 3 خاکبرداری شده لیکن هنوز اقدام اساسی برای حفاری تونل این مسیر (قطعه دوم جاده) انجام نشده است. دبیر شورای ترافیک استان البرز خاطرنشان کرد: برای ساخت و تکمیل طرح هشتگرد - طالقان 600 میلیارد ریال بودجه از محل اعتبارات ملی نیاز است که تاکنون 350 میلیارد ریال صرف اجرای آن شده است. کوروش لهراسبی، فرماندار طالقان هم ساخت راه هشتگرد - طالقان را گامی مؤثر برای جذب سرمایهگذار در این شهرستان خواند و افزود: با ساخت این راه، شاهد شکوفایی صنایع غیرآلاینده در شهرستان گردشگری طالقان خواهیم بود. اکنون از مشکلات این شهرستان برای جذب سرمایهگذار نبود 2 بستر مناسب گازشهری و راه است که به علت سرمای سخت زمستان در این شهرستان کوهستانی باید به صورت جدی مورد توجه مسئولان استانی قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از سرمایهگذاران برای راهاندازی پیست اسکی و مناطق گردشگری به این شهرستان مراجعه میکنند، اما با مشکل راه و گاز شهری مواجه هستند.
لهراسبی با بیان اینکه در فصول تابستان بهصورت هفتگی 30 هزار گردشگر از منابع طبیعی طالقان بهرهمند میشوند، گفت: جمعیت ثابت و بومی این شهرستان کوهستانی در فصل سرما 50 هزار نفر است و با پایان یافتن فصل سرما و برگشت بسیاری از مردم بومی شاهد جمعیت 150 هزار نفری نیز هستیم. فرماندار طالقان یادآورشد: راه هشتگرد - طالقان از طرحهای مهم این شهرستان است که درصدد تأمین اعتبار ملی لازم برای انجام آن هستیم. راه دسترسی که در کنار این طرح در حال انجام است، یک هزار و 500 متر آن انجام شده و 110 میلیارد ریال برای بهرهبرداری از آن نیاز است که پس از پایان یافتن فصل سرما برای تیرماه سال آینده دوباره اجرایی میشود.
هوشنگ فرجی فرسودگی سامانه ناوگان ریلی خوزستان - تهران و تأخیرهای طولانی و مکرر قطار مسافربری خرمشهر - تهران باعث شده تا مسافران این قطار که از شهرهای خرمشهر، آبادان، اهواز و اندیمشک راهی تهران میشوند بموقع به مقصد نرسند.
جواد اسدی، دبیر بازنشسته فیزیک که از مسافران قطار مسافربری شماره 131 خرمشهر-تهران در هفدهم آذر بود و قطار آنان با تأخیر 3 ساعته به تهران رسید، گفت: در حالی که مشغول صرف صبحانه در سالن غذا خوری قطار بودم روکش یکی از چراغهای مهتابی داخل سالن به دلیل فرسوده بودن بر سرم سقوط کرد.
وی یادآورشد: از 38 سال پیش که معلم سپاه دانش در اراک بودم و با همین قطارها به خوزستان میرفتم تاکنون هیچ تغییر و تعویضی در قطارهای مسیر تهران به جنوب کشور صورت نگرفته است. از مسئولان مربوطه تقاضا داریم، به فکر سلامتی و وقت مسافران باشند.
امیر مکوندی، یکی دیگر از مسافران این قطار که برای انجام کار اداری راهی تهران بود نیز بیان کرد: قطار را به هواپیما و اتوبوس ترجیح دادم، اما متأسفانه این قطار امنیتم را بیشتر به خطر انداخت و علاوه بر دیر رسیدن به تهران باعث شد که به کارهایم نرسم.
زهرا جعفری، از دیگر مسافران این قطارهم که از خرمشهر راهی تهران بود، با نارضایتی گفت: از زمانی که سوار این قطار شدم سر درد شدیدی داشتم و به مسئولان قطار مراجعه کردم، اما رئیس قطاراعلام کرد که پزشک نداریم.
عباس بچاریان، دیگر مسافر این قطار نیز در حالی که بسته پلمب شده بیسکویت را نشان میداد، اظهارداشت: زمانی که این بیسکویت را از ایستگاه اندیمشک خریداری کردم سالم بود، اما حالا متوجه شدهام که داخل قطار موش بوده و همه جعبه این بیسکویت را با دندان سوراخ کرده است.
وی افزود: بسته بیسکویت را به رئیس قطار نشان دادم و او هم با دوربین از آن عکس گرفت و اعلام کرد، تنها کاری که میتوانم در این مورد انجام دهم این است که به مسئولان مافوق خود گزارش کنم.
حبیبی، رئیس قطار مسافربری شماره 131 خرمشهر به تهران هم با تأیید صحبتهای مسافران این قطار، تصریح کرد: تعداد 4 قطار عادی، 6 تخته، 4 تخته و قطار اهواز- مشهد در مسیر جنوب کشور مسافران را جابه جا میکنند که متأسفانه از این تعداد، 3 دستگاه به دلیل اینکه موتورهایشان ساخت جنرال موتورز است و در حال حاضر در تحریم به سر میبریم، باعث تأخیر در جابهجایی مسافران و خدمات دهی بهتر میشود.
وی افزود: یکی از قطارهای مجهز مدل 2012 چینی که نمونه آن در مشهد و اصفهان و تهران مسافر حمل میکنند قرار بود به سامانه ناوگان ریلی خوزستان اضافه شود، اما کم عرض بودن تونلها و خط ریل باعث شد که این قطار نتواند در این مسیر فعالیت کند.
حجتالاسلام سید محمد سادات ابراهیمی، نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره با اعلام این مطلب که مجمع نمایندگان خوزستان طی نامهای به وزیر راه و شهرسازی از فرسودگی و تأخیرهای مکرر قطارهای خوزستان در حمل و نقل مسافر اعتراض خود را اعلام کردهاند، گفت: محور خط راهآهن دورود - اندیمشک در حال بازسازی است و از دلایل مهم این تأخیرها یک خطه و کم عرض بودن خطوط و فرسودگی قطارهاست که مدیر کل راه آهن هم این موارد را تأیید کرده است.
به هر حال فرسودگی سامانه ریلی خوزستان موضوعی است که همه نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، استاندار و دیگر مسئولان، آن را پیگیری میکنند و امیدواریم هر چه زودتر این مشکلات رفع شود.
-
ایران در ایران
-
طبیعت پاییزی النگدره
-
ذخیرهسازی 41 هزار تن مرکبات برای شب عید
-
گوناگون
-
تاغزارها، سرمایهای که تبدیل به زغال میشوند
-
جاده طالقان - هشتگرد بعد از گذشت 42 سال در نیمه راه
-
مشکلات قطارخط خرمشهر - تهران همچنان باقی است