- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
یزدان سلحشور
نمیدانم منشأ آن واقعاً از کجاست اما میگویند در خیابانهای آتن هم، گروهی هنرمند بودند که روی دیوارها، با رنگ گیاهی [آن موقع اسپری نبود و برای کشف این واقعیت، نیازی به علم باستانشناسی نیست] تصاویری میکشیدند که اگر کسی میپرسید کار چه کسی است، آسمان را نشان میدادند و میگفتند یکی از همانها! از المپ پایین آمده تا زیبایی را نشانتان دهد! البته آن موقع شهرداری آتن، به اندازه شهرداری تهران فعال نبود تا به محض رؤیت این آثار هنری، اقدام به زیباسازی شهر کند اما گاهی اوقات، نقاش گمنام را از شهر بیرون میکردند تا این هنر آتنی را به دیگر بلاد هم برساند!
در دهههای شصت و هفتاد میلادی، که اندی وارهول، به چیزی رسیده بود که مرز هنر رسمی و هنر زیرزمینی بود یعنی «پاپ آرت» نیویورک را میشد بدترین شهر دنیای مدرن برای سکونت لقب داد چون هیچ امنیتی در خیابانها، کوچهها و ایستگاهها و قطارهای مترواَش نبود و شهر، هم از لحاظ معنوی و هم مادی، کثیف تلقی میشد و تمام کسانی که یک چاقوی شکاری، به ساق پاشان بسته بودند یا یک کلت 45 زیر کاپشنشان قایم کرده بودند، یک قوطی اسپری هم دستشان بود که آثار هنری خودشان را روی صندلیهای مترو و دیوارهای ایستگاهها و دَر ِ آپارتمانها خلق کنند. در دهه هشتاد، نیویورک خیلی متفاوت شده بود با چیزی که در «راننده تاکسی» اسکورسیزی یا «سرپیکو»ی سیدنی لومت، مردم جهان شاهدش بودند چون چاقوی شکاری، کلت 45 و قوطی اسپری، توسط پلیس در ایستگاههای مترو، ضبط میشد البته قوطی اسپری را کمی بعد آزاد کردند و یک جای ویژه هم برای نقاشی دیواری اختصاص دادند که هنر زیرزمینی، بدل به هنر رو زمینی شود. در ایران، خوشبختانه ما نه مشکل چاقوی شکاری داریم نه کلت 45 و هنرمندان اسپری به دست ما هم، واقعاً کار هنری میکنند نه اینکه بخواهند تهران را به غارهای ماقبل تاریخ بدل کنند، با این همه مجبورند جایی این کار را کنند که شهرداری پاکاش نکند. یکی از آنها گفته: «شهرداری معمولاً کارهای در معرض چشم را زودتر پاک میکند.» خُب! حتماً لازم است که یک امر رو زمینی را بدل به امری زیرزمینی کنیم؟ به نظر شما آن کسی که نقاشی با اسپری کشیده، علیه کشتار کودکان در غزه، باید دو پا داشته باشد و دو پای دیگر قرض بگیرد برای فرار از دست مأمورهای شهرداری؟
سینما
اکران مستندهای پرمخاطب جشنواره سینماحقیقت
دبیر شورای سیاستگذاری گروه سینماهای «هنر و تجربه» از اکران عمومی آثار پرمخاطب جشنواره سینما حقیقت خبر داد. امیرحسین علمالهدی در همین باره گفت: «با توجه به استقبال مخاطبان از برخی فیلمهای مستند بلند هشتمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»، امیدواریم این نوع آثار به نمایش درآمده و ادای دین این گروه به سینمای مستند کامل شود.»
نمایش حوض نقاشی در جشنواره ویکتوریای کانادا
فیلم «حوض نقاشی» ساخته مازیار میری در جشنواره ویکتوریای کانادا به نمایش درمیآید.
به گزارش مهر، «حوض نقاشی» که جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و سیمرغ بهترین طراحی صحنه و لباس سی و یکمین جشنواره فجر را به خود اختصاص داد، تاکنون در جشنواره «پوسان» کره جنوبی، «اجیال» قطر، «شانگهای» چین، «فوکواوکای» ژاپن و «آسیا پاسفیک» به نمایش درآمده و جایزه یونسکو بهترین فیلم بلند را از جشنواره «آسیا پاسفیک» دریافت کرده و در جشنواره «کودک» شارجه نیز جایزه بهترین فیلم بلند را از آن خود کرد.
بهزاد فراهانی درباره کارهایی که این روزها در حوزه تلویزیون و تئاتر دارد گفت قرار است درباره حضور تئاتر سالم در تلویزیون با سرافراز صحبتهایی داشته باشد.
بهزاد فراهانی در گفتوگو با مهر درباره فعالیت این روزهای خود گفت: این روزها کار چندانی در حوزه رادیو و تلویزیون ندارم و منتظر پیشنهادهای خوب هستم.
فراهانی همچنین با اشاره به حضور سرافراز به عنوان رئیس رسانه ملی بیان کرد: امیدوارم شبکه چه بسا نیمه مافیایی در برخی از زوایای تلویزیون توسط آقای سرافراز درهم ریخته شود. واقعیت این است که در تلویزیون شبکهای از دلالیها حاکم بوده است که بوی تفکر و اندیشه نمیداد و نمونه آن سریال
نیمه کاره من با عنوان «حماسه آرد» است که حدود 200 و چند دقیقه از آن ساخته شد و بعد بدون هیچ دلیلی جلوی آن را گرفتند.
آخرین وضعیت کلانتری از زبان همسرش
همسر پرویز کلانتری از آخرین وضعیت استاد نقاش میگوید: ترانه دختر بزرگ خانواده خود را به تهران رسانده و نگار دختر کوچک استاد از رسانهها میخواهد اطلاعات درباره پدرش را درست بنویسند.
فرح یوسفی، همسر پرویز کلانتری اعلام کرد: «حال پرویز تغییر چندانی نکرده است، حتی به تازگی از بینیاش خون میآید و ریههایش دچار مشکل شده است.» او افزود: «همچنان ممنوع ملاقات است و در بخش مراقبتهای ویژه است؛ من از خدمات پزشکی که در «بیمارستان تریتا» انجام میشود راضیام؛ به لطف دیگر دوستان پزشک هم مراحل درمان را به ریز پیگیری میکنم و میبینم کادر پرستاری و پزشکی هر کاری لازم است انجام دادهاند.» نگار کلانتری نیز درباره وضعیت پدرش گفت: «پدر گاهی چشم باز میکند و به ندرت دستمان را میفشارد اما حالش مثل روز اول بد است؛ اینکه ریهاش آسیب دیده است هم حسابی نگرانیها را دوچندان کرده است.» استاد کلانتری، عصر سهشنبه 18 آذرماه، ساعاتی پس از بازدید از یک نمایشگاه نقاشی دچار عارضه سکته مغزی شده است.
ایوبی: سینما امسال دو برابر سال گذشته فروش داشت
رئیس سازمان سینمایی همچنان قرار است با تأسی از نام خانوادگیاش، صبر ایوب را ادامه بدهد چون معتقد است با آرامش و تعقل بهتر میتوان کارها را پیش برد و قلدری مشکلی را حل نمیکند.
حجتالله ایوبی در گفتوگو با ایسنا گفت: گاهی سکوت ما بهتر جواب میدهد. البته ما تمام مسائلی را که لازم بود، رعایت کردیم و بیش از این هم نمیشد تعامل و فضا را فراهم کرد. به هر حال باید معدل و برآیند عملکرد را ببینیم.
ایوبی در پاسخ به این سخن که مدیران میانهرو معمولاً با شرم و حیا پیش میروند اما گاه همین شرم و حیا به نوعی سد راهشان میشود، تصریح کرد: شاید یکسری رفتارها در گذشته بوده، اما ما چنین رفتارهایی نداریم. ممکن است احساس شود جای کارهایی خالی است، اما پیشرفت فرهنگ و هنر مد نظر ماست چرا که در این وضعیت مدیریتهای عاقلانهتر، مفیدتر است. از مدیران انتظار تعقل میرود، نه قلدری، زیرا قلدر در مملکت زیاد است، اما کشور به تعقل، صبر، تدبیر و افکار بلند مدتتر نیاز دارد. ایوبی با تأکید بر اینکه بشدت با مدیران کمخاصیت و بیخاصیت مخالفم، افزود: صبر و حوصله با بیخاصیت بودن متفاوت است. برای پیشبرد طرح گاه باید صبر کرد. البته که مدیریت منفعل را اصلاً قبول ندارم اما همان اندازه که گاهی نیاز به فریاد است، گاهی هم سکوت کارساز خواهد بود. او با ابراز خرسندی از فروش فیلمها در سالجاری افزود: نمیگویم به فروش امسال افتخار کنیم، اما واقعاً خوب است. فروش فیلمها در همه کشورها بجز چین و ایران روند نزولی دارد. امسال دو برابر سال گذشته فروش داشتهایم.
سولیوان و انتشار خاطراتش در ایران
خاطرات آخرین سفیر امریکا در ایران با عنوان «مأموریت به ایران» منتشر شد. به گزارش مهر، مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب «مأموریت به ایران- خاطرات سولیوان، آخرین سفیر امریکا در ایران» را با ترجمه ابراهیم مشفقیفر منتشر کرد. کتاب مأموریت در ایران با توجه به ویژگیها، موقعیت و نقش نویسنده آن در تحولات انقلاب ایران و نوع اطلاعات موجود در کتاب از اهمیت خاصی برخوردار است. با وجود اینکه نویسنده نگاه تحلیلی و گاه انتقادی به برخی مسائل این دوره بویژه برنامههای اقتصادی و فرهنگی حکومت پهلوی دوم دارد. با وجود نقاط قوت کتاب، ضعفها و آسیبهای آن نیز قابل انکار نیست که برخی از آنها آسیبهایی است که به طورعام بر خاطرهنویسی وارد است و این کتاب نیز از آن مصون نیست.
700 نفر در انتظار تست برای مجموعه شهید چمران
سازندگان مجموعه «شهید چمران» این روزها تست گریم ایفاگر نقش «شهید چمران» را آغاز کردهاند. مسعود ردایی - تهیهکننده - در گفتوگو با ایسنا، با اعلام خبر بالا گفت: در حال حاضر پنج نفر از بازیگران تئاتر را برای ایفای نقش شهید چمران در میانسالی تست گرفتهایم اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیدهایم. وی در ادامه گفت: در حال حاضر مشغول تست گرفتن از حدود 700 علاقهمند به بازیگری در مجموعه «شهید چمران» هستیم.
«ساموئل بکت» و انتشار آثار ترجمه نشدهاش
سهیل سمی از ترجمههای تازه خود خبر داد. این مترجم درباره کتابهای تازه خود به ایسنا گفت: اکنون رمان «خرمن سرخ» دشیل همت را ترجمه میکنم که کتاب معروفی است و سالها قبل ترجمه شده است، اما ترجمهها قدیمی است و تصمیم گرفتم آن را دوباره ترجمه کنم. همچنین در حال بازخوانی ترجمه رمان «what» ساموئل بکت هستم و قرار است برای نشر ثالث سایر آثار این نویسنده را که به فارسی ترجمه نشده، ترجمه کنم که بیشتر شامل آثار منثور اوست. سمی همچنین به ترجمه آثاری از جان بارت اشاره کرد و گفت: قبلاً رمان «اپرای شناور» جان بارت را ترجمه کرده بودم و حالا هم قصد دارم دو رمان دیگر او یعنی «مرخصی تحقیقی: داستان عاشقانه» و «داستان جزر و مد» را ترجمه کنم که در نشر ثالث منتشر میشوند.
هند میزبان کارگاه هنر محیطی نادعلیان
احمد نادعلیان برای برگزاری کارگاه هنر محیطی به هند سفر کرده است.
کارگاههای هنر محیطی احمد نادعلیان این روزها در بنیاد سانسکریتی هند در حال برگزاری است. این بنیاد که در سال ۱۹۷۹ میلادی تأسیس شده در نزدیکی دهلی نو واقع است و بر هنرهای نقاشی، طراحی، صدا و هنرهای دستی تمرکز دارد. احمد نادعلیان اوایل سالجاری هم در سفر به شرق افریقا و در زنگبار آثاری شامل نقاشی روی ماسکهای آفریقایی، برگزاری کارگاه نقاشی و کارهای مشترک با هنرمندان زنگباری و چیدمانهای محیطی در طبیعت را در این کشور اجرا کرد.
برپایی نمایشگاهی برای کمک به کودکان سرطانی
سومین نمایشگاه گروهی آثار خوشنویسی و تذهیب مؤسسه «آرام جان» با عنوان «نقش و نی» برای کمک به بیماران سرطانی در «فرهنگسرای شفق» تهران گشایش یافت. احد پناهی مدیر این مؤسسه، درباره هدف از برگزاری نمایشگاه گفت: هدفمان این است تا ضمن نمایش آثار هنرجویان پرتلاش خوشنویسی و تذهیب، عواید حاصل از فروش تابلوها را به درمان کودکان سرطانی اختصاص دهیم. این نمایشگاه تا 29 آذرماه جاری هر روز از ساعت 9 الی 18 برای حضور بازدیدکنندگان برقرار است.
افتتاح نمایشگاه «به خاطر زندگی»
نمایشگاه عکس «به خاطر زندگی» ماندانا رستمی در نگارخانه عکاسان جوان افتتاح شد. در این نمایشگاه ماندانا رستمی ۲۵ عکس به سبک آبستره را در معرض دید علاقهمندان قرار داد. این هنرمند درباره آثارش گفت: از مردادماه به عکاسی از باربرهای بازار پرداختم و قصد داشتم مشکلات آنها را بیان کرده و برخورد جامعه با آنها را نشان دهم. ما بسیار از کنار این افراد رد میشویم اما آنها را نمیبینیم، باربرها آدمهای بسیار متدین و مبادی آدابی هستند که به برکت خیلی عقیده دارند و با وجود درآمد کمی که دارند خدا را همیشه شاکر هستند. نمایشگاه «به خاطر زندگی» روز 20 آذرماه با حضور پرویز شیخ طادی کارگردان سینما و هنرمندانی همچون دکتر رسول اولیازاده، محمد سعید نقاشیان، ناهید حسنی، محمد بابایی، منوچهر یگانه پرست، افشین بختیار، علی آذرنیا و... افتتاح شد. این نمایشگاه تا 3 دی ماه ادامه دارد.
مجسمهسازان شهری و مهلت 4 روزه ارسال آثار
سامانه چهارمین دوسالانه مجسمههای شهری برای ثبت آثار هنرمندان صبح دیروز 23 آذرماه باز شده است و مجسمهسازان تنها تا 28 آذر ماه مهلت دارند آثار خود را به این دوسالانه ارسال کنند. هنرمندان برای حضور در این دوسالانه باید تصویر آثار پیشنهادی خود را با کیفیت DPI ۳۰۰ در فرمت JPG روی سایت جشنواره به نشانی www. Tehransculpture. zibasazi. ir آپلود کنند. هر هنرمند میتواند حداکثر سه اثر در این سامانه ثبت کند. همچنین تصویر آثار پیشنهادی باید از زوایای مختلف با کیفیتی باشد که کاملاً معرف و نشاندهنده ویژگیهای حجمی اثر باشد. در صورت ارائه اثر بهصورت مجموعه یا چیدمان باید در زمان ثبت نام، مشخصات دقیق توسط هنرمند به دبیرخانه اعلام شود. چهارمین دوسالانه مجسمههای شهری بهمن ماه سال جاری برگزار میشود.
هنگامه اخوان کنسرتی را با عنوان یادواره استاد محمدرضا لطفی در تالار وحدت روی صحنه خواهد برد. هنگامه اخوان در گفتوگو با (نای)، ضمن اعلام این خبر گفت: ما این کنسرت را به یاد استاد محمدرضا لطفی برگزار خواهیم کرد که طبق برنامهریزیهای انجام شده روز 4 دی از ساعت 16 تا 18 روی صحنه خواهد رفت. وی در ادامه افزود: این کنسرت به طور ویژه برای بانوان به اجرا در میآید که طی آن قطعاتی در دو بخش ماهور و اصفهان را روی صحنه خواهیم برد. اخوان همچنین عنوان کرد: در بخش اول که در فضای ماهور طراحی شده قطعات«مرغ سحر»، «ز فروردین»، «ز من نگارم» و ساز و آواز اجرا میشود. در بخش دوم نیز قطعات«نوع بشر»، «شاه من ماه من»، «رنگ اصفهان»، «پیش درآمد»، «چهارمضراب» و ساز و آواز در فضای اصفهان را خواهیم نواخت.
تناولی و اهمیت بیهودگی در هنر معاصر
پرویز تناولی، مجسمه ساز که آثار شاگردانش در نمایشگاه «ماشینهای عبث» در گالری ماه مهر درحال نمایش است و تا پایان آذر ادامه دارد، عقیده دارد بیهودگی در هنر بسیار عام شده است، هنرمندان در همه جهان این موضوع را بسیار جدی گرفته و بخشی از هنر خود را بر آن بنا میکنند. بیهودگی در هنر بسیار عام شده است و بسیاری از هنرمندان به دنبال این موضوع میگردند. آن زمان که هنر به دنبال جنبههای اخلاقی یا تربیتی بود گذشته است و اکنون هنرمندان دوست دارند اثری را ارائه کنند که بخشی از بیهودگیهای زندگی را به نمایش میگذارد. ما هر روز با مسائل عبث بسیاری در زندگی مواجه هستیم که با آن کنار آمده و زندگی را سر میکنیم. این موضوع یک هنرمند را بسیار تحت تأثیر قرار میدهد و هنرمندان در همه جهان بیهودگی را بسیار جدی گرفته و بخشی از هنر خود را بر آن بنا میکنند.
مهدی شجاعی و رونمایی از فیلمنامههایش
مجموعه ۱۰ جلدی فیلمنامههای سید مهدی شجاعی در سومین جشن کتاب مهر در این خبرگزاری رونمایی میشود. به گزارش مهر، مجموعه ۱۰ جلدی از فیلمنامههای نوشته شده توسط سید مهدی شجاعی که به تازگی از سوی مؤسسه انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است در قالب سومین جشن کتاب مهر در خبرگزاری مهر رونمایی خواهد شد. این فیلمنامهها که توسط شجاعی و در چند نوبت نیز با همکاری وی و بهزاد بهزادپور و مجید مجیدی نوشته شده است و با عناوینی چون بدوک، تیر چراغ برق، چشم خفاش، قله دنیا ۱ و ۲، دیروز بارانی، کمین، مسافر کربلا، مرد رؤیاها و کلانتری غیر انتفاعی منتشر شده است. در مراسم رونمایی از این کتاب سید مهدی شجاعی، بهزاد بهزادپور، سید رضا میرکریمی، رسول صدرعاملی و منوچهر محمدی به سخنرانی خواهند پرداخت.
حمیدرضا محمدی
نشست «تبیین پروژه تاریخ شفاهی و تصویری عصر پهلوی دوم» صبح دیروز-یکشنبه 23 آذر- در سالن کنفرانس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، «رضا صالحی امیری» رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، تاریخ شفاهی را یکی از محورهای هشتگانه این سازمان در برنامه راهبردی ارتقای جایگاه و منزلت آن عنوان کرد و افزود: «در میان مردم ما، گرایش کمتری به مکتوبسازی وجود دارد و تاریخ شفاهی در واقع دانشی است که در ذهن بزرگان محفوظ بوده و باید که ثبت و ضبط شود. زیرا تاریخ آیینهای از نسلهای گذشته است که آیندگان با رؤیت آن، عبرت میگیرند و درس میآموزند.»
وی درباره فرآیند تاریخسازی علیه انقلاب، در سالهای گذشته گفت: «یکی از دلایل توجه به تاریخ شفاهی آن است که آیندگان با مرور زندگی گذشتگان، دچار غفلت نشوند.»
سپس «حسین دهباشی»، مدیر دفتر تاریخ شفاهی و تصویری ایران و همچنین مسئول پروژه تاریخ شفاهی و تصویری عصر پهلوی دوم، ابعاد این پروژه را تشریح کرد: «در پروژه تاریخ شفاهی و تصویری عصر پهلوی دوم که 14 سال به طول انجامید، با 57 نفر از تصمیمسازان و مسئولان رده اول آن دوره، بیش از 2 هزار ساعت گفتوگو شد که شامل 600 ساعت مصاحبه تصویری، هزار و 700 ساعت مصاحبه صوتی، 4 هزار قطعه عکس و 20 هزار سند بازیافته است که از اسناد وزارت امور خارجه امریکا و بریتانیا، ساواک، کارگزینی ارتش، ضد اطلاعات ارتش و البته اسناد شخصی مصاحبه شونده بوده است که اکنون چهار جلد آن شامل کتابهای «حکمت و سیاست»؛ خاطرات دکتر سیدحسین نصر، «آیندگان و روندگان»؛ خاطرات داریوش همایون، «اقتصاد و امنیت»؛ خاطرات علینقی عالیخانی و «فرماندهی و نافرماندهی» خاطرات سپهبد خلبان شاپور آذربرزین آماده است و صبح روز دوشنبه (24 آذر) رونمایی خواهد شد که هر کتاب هم شامل 700 صفحه میشود. بنا داریم تا پایان سال 6 جلد دیگر و تا نمایشگاه کتاب در اردیبهشت سال آینده 5 جلد دیگر را انتشار دهیم تا تعداد کتابها به 15 جلد برسد. این مجموعه که دیجیتالسازی شده است، از سهشنبه در سازمان اسناد در دسترس پژوهشگران و دارندگان کارت عضویت کتابخانه ملی و تا پایان سال، در همه شعب کتابخانه ملی در سراسر کشور خواهد بود.» دهباشی در پاسخ به پرسش «ایران» که چگونه شخصیتهای تراز اول حکومت پهلوی را راضی به گفتوگو با پروژهای که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است کردید، اظهار داشت: «طبیعتاً در ابتدای کار، با پاسخ منفی روبهرو میشدیم زیرا خیلی از این افراد، به سبب کهولت سن، حوصله دردسر نداشتند یا نگران تحریف گفتههایشان بودند. اما به اعتبار کتابخانه ملی و اینکه این پروژه علمی، و نه سیاسی است، حاضر به صحبت میشدند، زیرا این اعتماد است که اعتماد میآورد.» مشاور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه البته به حمایت صرفاً اعتباری و اسنادی و نه مالی کتابخانه کنگره امریکا اشاره داشت و تصریح کرد: «تاریخ شفاهی، یک دانش است و با مصاحبه تاریخی که آن هم بسیار خوب است تفاوت جدی دارد. این مصاحبهها هم از قواعد علمی پیروی کردهاند و حتی از برخی تکنیکهای تاریخ شفاهی بویژه در مکتب شیکاگو مانند تقاطع سود بردهایم. به قول ویل دورانت، تاریخ شفاهی مانند دو سوی رودخانه است و همه جوانب زندگی فرد مصاحبه شونده را مورد بررسی قرار دادهایم، هرچند در این کار، به پروژههای مشابه چون دانشگاه برلین، مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد و مرکز مطالعات ایران دانشگاه مریلند هم نگاه داشتهایم.» وی در پایان از اعضای شورای سیاستگذاری این پروژه (حسن بهشتیپور و حسامالدین آشنا) که در این 14 سال به همراه رؤسای وقت سازمان اسناد و کتابخانه ملی حضور داشتند نیز یاد کرد.
عباس کیارستمی با حضور در «موزه صلح» ضمن دیدار با جانبازان گفت: من از الان تا ابد درگیر تمام موضوعاتی خواهم بود که در اینجا دیدم.
به گزارش هنر آنلاین، به دعوت جانبازان شیمیایی موزه صلح تهران، عباس کیارستمی کارگردان پرآوازه کشورمان طی بازدیدی دو ساعته از این موزه به صورت دقیقتر با ابعاد فاجعه به کارگیری سلاحهای شیمیایی در زمان جنگ عراق علیه مردم و رزمندگان ایرانی آشنا شد. در این بازدید، علیرضا سمیع آذر، حبیب احمدزاده و محمود بهمنپور نیز کیارستمی را همراهی میکردند، حسن حسنی سعدی جانباز هفتاد درصد که تاکنون یازده بار بر اثر آسیبهای شیمیایی مجبور به پیوند قرنیه هر دو چشم شده در سخنانی فعالیت خود در موزه صلح را ادامه منطقی دفاع مقدس دانست. کونیکو یامامورا مادر شهید محمد بابایی نیز ضمن بیان خاطراتی از زندگی خود و فرزند شهیدش در دوران جنگ از عزم راسخ خود به عنوان یک زن
ژاپنی الاصل که سال هاست خود را صرفاً ایرانی میداند، سخن گفت و برای اجرای برنامههای موزه صلح در بین کودکان و زنان ایرانی و ژاپنی، نکاتی را برای حضار تبیین کرد. در ادامه این مراسم محمدرضا تقیپور جانباز هفتاد درصد که دو پایش قطع شده و امروز ریاست موزه را برعهده دارد نیز بیان کرد: من در آزادسازی خرمشهر هر دو پای خود را از دست دادم ولی همیشه با خود تکرار کرده و به همه بازدیدکنندگان موزه نیز اعلام میکنم که بدون هیچ منتی و از صمیم قلب به نشستنم بر این ویلچر افتخار میکنم که این نشستن من و امثال من باعث سربلندی و سر پا ایستادن ملتم شده است.
عباس کیارستمی پس از ابراز شگفتی و اظهار تأثیر عمیق این بازدید بر جان و روحش، طی سخنان صمیمانهای اظهار کرد: با بازدید امروزم از این موزه متوجه شدم که بیشک شما عزیزان جانباز دو بار بر گردن ما حق دارید یکی آن موقع که در موقعیت دفاع و فداکاری برای همه ما بودهاید و دیگری الان که با تمام صدمات بدنی و با انرژی عجیب موزه صلح تهران را روایتگری میکنید، چون مرور این فجایع توأم با حماسه یک توان مضاعف نیاز دارد که باید از صمیم قلب اعتراف کنم که واقعاً غیر از شما کسی این توان عظیم را ندارد.
این کارگردان سینما در ادامه عنوان کرد: آدمهای عادی در بیرون از این موزه که در حال قدم زدن و تفرج در میان همین پارک شهر هستند و در میان درخت و گل و بوته سیر میکنند با ورود به این موزه، ناگهان به جهان تازهای وارد میشوند و بیشک دچار دو نوع عذاب وجدان و سؤال خواهند شد که اولاً چرا با آنکه همه ما به نوعی کم و بیش با موضوع جنگ و این دفاع آشنا هستیم تاکنون از ابعاد عظیم این ماجرای بدین نزدیکی این همه غافل بودهایم و در مرحله دوم که از قبلی قطعاً مهمتر است قیاس احساس مسئولیت شما با خود است که چطور شما با تمام مشکلات بدنی دلسوزانه هنوز اینگونه در حال سعی، تلاش و فعالیت برای آگاهی بخشی به مردم هستید؟ و حتماً این تلنگری است به هرکس و از جمله خود من که هر کاری میتوانیم با تمام وجود و احساسمان برای کمک به شما عزیزان و راهتان انجام دهیم. کارگردان فیلم «خانه دوست کجاست» خاطرنشان کرد: من واقعاً با یک ذهنیت عادی وارد این موزه شدم ولی از الان تا ابد بشدت درگیر تمام موضوعاتی خواهم بود که در اینجا مشاهده کردم بخصوص تصویر دو چشم اشک ریزان، سرخ و پیوندی جناب حسنی سعدی که خود به تنهایی اثباتی بر تمامی اسناد این موزه است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه، فضای شفاف، لازمه داشتن جامعه دینمدار است و فرهنگ؛ درون مایه اصلی تمام فعالیتها است، افزود: خودسانسوری مانع از رشد است و برای داشتن یک جامعه دینمدار و دارای اخلاق باید فضای شفاف و روشن برای مردم بهوجود آوریم تا مردم با آگاهی کامل وارد میدان شوند.
علی جنتی شنبه در جمع اهالی فرهنگ و هنر لامرد با اشاره به نیاز استان فارس و توسعه همه جانبه فرهنگ در سال اقتصاد و فرهنگ و نیاز هنرمندان و اصحاب فرهنگ و ادب، اظهار خرسندی کرد که در رأس امور فرهنگی فارس مدیر کلی قرار دارد که به توسعه حوزه فرهنگ بسیار اهمیت میدهد و با کمک خود هنرمندان و اهل فرهنگ درصدد پیشرفت استان هستند.
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس در دیدار با اصحاب فرهنگ، هنر، ادب، اصحاب رسانه و کانونهای مساجد شهرستان لامرد با اشاره به نامگذاری سال به عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» گفت: فرهنگ درکنار بحث اقتصاد و سیاست نیست بلکه درون مایه اصلی فعالیتهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی محسوب میشود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اگر در حوزههای اقتصادی موفق شویم ولی نقایصی داشته باشیم، از طریق فرهنگ میتوانیم این نقایص را رفع کنیم، گفت: باید به جوانان به عنوان فعالان جامعه در پیشبرد فرهنگ که نقش وسیعی دارند، توجه کرد و با همه ابزارهای فرهنگی بهطور غیرمستقیم تأثیر گذاشت که این مهم با اندیشه و دیدگاه دکترمریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان در این دیار به مرحله شکلگیری نزدیک میشود.
وی ادامه داد: هنرهایی مثل تئاتر، نقاشی، عکس در کنار آموزهها و فرهنگ قرآنی باعث توسعه غیرمستقیم فرهنگ میشوند و حتی موسیقی نیز میتواند باعث آرامش جامعه شده و از همه مهمتر نویسندگان در ارتقای سطح علمی، فرهنگی و همچنین مطبوعات برای آگاه ساختن و شفافیت سطح جامعه تأثیرات غیرقابل انکاری دارند که همه اینها توسعه را میسازند. جنتی بر لزوم توجه به آزادیهای قومی تأکید کرد و گفت: آزادیهای قومی میتواند جامعه را رشد دهد زیرا ما نباید دچار خودسانسوری شویم چون اگر این اتفاق افتد جامعه نمیتواند رشد کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه 36 سال از انقلاب اسلامی گذشته است، ما برای داشتن یک جامعه دینمدار و دارای اخلاق باید فضای شفاف و روشن برای مردم به وجود آوریم تا مردم با آگاهی کامل وارد میدان شوند و از این طریق نیز ریشههای فساد در جامعه خشک شود ضمن اینکه در کنار آن نیز دستگاههای قضایی کمک کنند. وی در ادامه به نقش اصحاب فرهنگ، ادب و هنر در توسعه فرهنگ و اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: این قشر در توسعه فرهنگ و اقتصاد مشارکت دارند و میتوانند در کاهش ناهنجاریها و نابسامانیها با همکاری تمام نهادها و مسئولان بویژه ائمه جمعه، حوزههای علمیه، دانشگاهها و شخصیتهای روحانی که دارای نقش برجستهای هستند، بشدت اثربخش باشند و برای رشد توسعه فرهنگی جامعه الهام بخش شوند و به همان اندازه تأثیرگذار باشند که یک عکاس میتواند با عکس خود صحنههای ماندگار را برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان به ارمغان آورد. جنتی همچنین با اشاره به عدالت فرهنگی در کشور اظهار کرد: من عدالت فرهنگی را به عنوان یک برنامه به مجلس شورای اسلامی ارائه دادم و از آنان رأی اعتماد گرفتم و برای محقق شدن این عدالت فرهنگی باید شرایط به گونهای برای تمام مردم مهیا شود که امکانات فرهنگی در دسترس همگان باشد و کسی محروم نشود.
-
نقاشی با اسپری در تهران
-
امیدوارم «سرافراز» تلویزیون را اصلاح کند
-
روی خط خبر
-
هنرهای تجسمی
-
هنگامه اخوان و اجرایی به یاد لطفی
-
تاریخ شفاهی پهلوی دوم، پروژهای علمی بود نه سیاسی
-
با تمام وجود در خدمت جانبازان جنگ خواهم بود
-
جامعه گرفتار خودسانسوری رشد نمیکند