صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱

وزیر بهداشت در نشست خبری اولین همایش بین‌المللی سلامت خانواده اعلام کرد

هر ایرانی یک مراقب سلامت خواهد داشت


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی سلامت خانواده با حضور وزرای بهداشت کشورها از اجرای طرح سلامت خانواده در 195 شهرستان خبرداد و گفت: طرح سلامت خانواده سال آینده در سراسر کشور اجرا می‌شود به طوری که هر ایرانی از طریق کدملی خود یک مراقب سلامت خواهد داشت تا مشکلات جسمی و روحی‌اش مورد پیگیری و درمان قرار گیرد.
دکتر بهرام عین‌اللهی، در نشست خبری اولین همایش بین‌المللی سلامت خانواده، با اشاره به دستاوردهای ایران در زمینه سلامت خانواده، افزود: یکی از مؤلفه‌های اصلی کشور، ارتقای سلامت مردم است که بر دو اصل درمان و پیشگیری استوار است. سعی کردیم برنامه‌های مختلفی را در این زمینه در قالب پویش و غربالگری بیماری‌ها اجرا کنیم. یکی از نیازهای اصلی مردم، برخورداری از سلامت است و دولت نیز بعد از انقلاب، تلاش کرده با اجرای برنامه‌های مختلف، به ارتقای سلامت جامعه ایرانی کمک کند.

سبک زندگی سالم، مهم‌ترین اصل خودمراقبتی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: بحث اصلی که امروز جهان در حوزه سلامت به آن توجه دارد، مقوله پیشگیری و اصلاح سبک زندگی است.
وی درخصوص پویش ملی سلامت گفت: در پویش ملی سلامت 46 میلیون نفر تحت غربالگری قرار گرفتند، سبک زندگی سالم مهم‌ترین اصل خودمراقبتی است و کم‌تحرکی، آفت اصلی ابتلا به بیماری‌ها به شمار می‌رود. باید اطلاع‌رسانی و آموزش به مردم برای ترویج ارتقای سلامت خانواده و نحوه زندگی سالم انجام شود.
عین‌اللهی افزود: شعار ما برای سلامت جامعه، توجه به سلامت خانواده است و این امر محور اصلی در همه فعالیت‌ها تلقی می‌شود.

اختصاص18.5 همت بودجه برای طرح سلامت خانواده
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: طرح سلامت خانواده، بالاتر از طرح پزشک خانواده قرار دارد و از طریق طرح سلامت خانواده، فرد اگر بیمار باشد به پزشک خانواده ارجاع داده می‌شود تا مراحل درمانی برایش انجام شود. این طرح در 57 شهرستان شروع شد و امروز در 195 شهرستان اجرا می‌شود و امیدواریم بتوانیم تا پایان دوره، تمام شهرستان‌ها را تحت پوشش طرح سلامت خانواده قرار دهیم. تا 95 درصد هزینه‌های افرادی که از طریق این طرح به مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی معرفی شوند، توسط دولت پرداخت می‌شود.
عین‌اللهی درباره بودجه طرح سلامت خانواده گفت: مهم‌ترین هدف ما، پیشگیری از بروز بیماری‌هاست که با توجه به وجود 18 هزار خانه بهداشت، تلاش می‌کنیم به اهداف طرح سلامت خانواده دست پیدا کنیم. به همین منظور برای اجرای این طرح، 18.5 همت بودجه اختصاص یافت.

درمان رایگان کودکان زیر 7 سال تصویب شد و از این هفته اجرایی می‌شود
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای درمان رایگان کودکان زیر هفت سال کشور از هفته آینده خبر داد و گفت: بسیاری از بیماری‌ها در سنین زیر هفت سال رخ می‌دهد و تشخیص و درمان آنها بسیار مهم است، به همین دلیل برنامه درمان رایگان کودکان زیر 7 سال در مراکز درمانی دولتی و مراکز درمانی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی به تصویب هیأت وزیران رسیده است و طی هفته جاری اجرا می‌شود.

برپایی نمایشگاهی از دستاوردهای سلامت‌محور
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» در خصوص تأثیر برگزاری این اجلاس در روند صادرات دارو و حمایت‌های این وزارتخانه از صادرات محصولات دارویی گفت: قرار است در این همایش، نمایشگاه دستاوردهای حوزه سلامت در زمینه‌های مختلف دارویی، تجهیزات پزشکی، شرکت‌های دانش‌بنیان و… در معرض دید میهمانان حاضر قرار گیرد.
وی افزود: یکی از اهداف اصلی در وزارت بهداشت مقوله صادرات دارو است که قطعاً برگزاری این گردهمایی‌ها به صورت بین‌المللی می‌تواند محل خوبی برای معرفی محصولات و دستاوردهای ایران باشد چرا که 99درصد داروهای کشور را خودمان تولید می‌کنیم و 50 درصد مواد اولیه تولید شرکت‌های ایرانی است. به همین دلیل در کنار همایش، نمایشگاه‌هایی را برای محصولات سلامت‌محور در نظر گرفته‌ایم تا شرکت‌هایی که در عرصه تولید دارو توانمند هستند و صادرات دارو انجام می‌دهند، در نمایشگاه حضور پیدا کنند زیرا یکی از دلایل حضور برخی از کشورها دیدن دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در بحث سلامت و تولیدات محصولات سلامت‌محور است. باید بازاریابی کنیم و استعداد‌های خودمان را به کشورهای حاضر در همایش نشان دهیم.
دکتر عین‌اللهی خاطرنشان کرد: زمانی می‌توانیم دست به صادرات دارو بزنیم که نیاز داخلی تأمین باشد و مازاد تولید را برای صادرات در نظر بگیریم. در هرجایی که نمایشگاه گذاشته شده اکثر کشورها به کیفیت داروهای ایرانی اعتقاد دارند. دربرخی از استان‌ها به‌رغم استعداد‌هایی که وجود دارد تولید دارو به خوبی صورت نمی‌گیرد. استعداد بالقوه ما در تولید دارو بیشتر از کاری است که در حال حاضر انجام می‌دهیم.
 
• نخستین همایش بین‌المللی پوشش همگانی سلامت خانواده و نظام ارجاع، 15 و 16 اسفند ماه در تهران با حضور وزرای بهداشت کشورهای عراق، تاجیکستان، تونس، لیبی، قطر، عمان، کنیا، لبنان، قزاقستان و... به همراه مدیران سازمان‌های بین‌المللی برگزار خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی