صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱

مراسم تدفین آیت‌الله امامی کاشانی فردا در مشهد مقدس برگزار می‌شود

وداع با امام جمعه مبارز تهران

رهبر انقلاب اسلامی و رؤسای قوا، در پیام‌های جداگانه درگذشت آیت‌الله امامی کاشانی را تسلیت گفتند.

رهبر انقلاب اسلامی و رؤسای قوا، در پیام‌های جداگانه درگذشت آیت‌الله امامی کاشانی را تسلیت گفتند.
آیت‌الله محمد امامی کاشانی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران شامگاه روز شنبه هفته جاری، در منزل به علت ایست قلبی دار فانی را وداع گفت. صبح دیروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت این عالم بزرگوار را به این شرح تسلیت گفتند:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد امامی کاشانی رحمت‌الله‌علیه را به خاندان محترم و بازماندگان و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌کنم.
این عالم متقی و خدوم در طول سال‌های متمادی، چه پیش از پیروزی انقلاب در مجموعه روحانیت مبارز و چه پس از آن در جایگاه‌های حساس مانند شورای نگهبان، مجلس خبرگان، امامت جمعه تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، مدرسه شهید مطهری منشأ خدمت به کشور و نظام جمهوری اسلامی بوده‌اند و امید است این همه در نامه حسنات ایشان مقبول درگاه الهی باشد. خداوند رحمت و مغفرت خود را شامل حال آن مرحوم فرماید.
سید علی خامنه‌ای
13/۱۲/۱۴۰۲
پیام تسلیت رؤسای قوا
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی نیز در پیامی رحلت عالم وارسته و یار دیرین امام و انقلاب، حضرت آیت‌الله محمد امامی کاشانی را به محضر مقام معظم رهبری مدظله العالی، حوزه‌های علمیه، شاگردان و علاقه‌مندان و بویژه بیت مکرم آن مرحوم تسلیت گفت. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با صدور پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت این عالم انقلابی را تسلیت گفتند.

زمان و مکان تشییع
 مراسم تشییع و تدفین پیکر آیت‌الله محمد امامی کاشانی روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند ماه ساعت ۱۰ با حضور مردم ولایتمدار مشهد و زائران و خادمان امام رضا(ع) در آستان ملائک پاسبان حضرت ثامن الحجج(ع) برگزار می‌شود.همچنین روز گذشته نیز مراسم وداع با پیکر آیت‌الله محمد امامی کاشانی در میدان بهارستان، مسجد و مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد و امروز نیز مراسم تشییع پیکر آن مرحوم در همان مکان برقرار خواهد بود.

یار دیرین انقلاب
 وی در تاریخ 10 مهر ماه سال 1310 در کاشان در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. پدرش میرزا ابوتراب امام جمعه، امام جمعه کاشان بود. آیت‌الله امامی کاشانی از سال 1317 تحصیلات ابتدایی را آغاز کرد و از سال 1323 به حوزه علمیه کاشان رفت، ادبیات عرب را نیز نزد آیت‌الله راستی فرا گرفت.آیت‌الله امامی کاشانی به سفارش آیت‌الله یثربی در سال 1328 به مدرسه سپهسالار تهران رفت، اما پس از گذشت دو ماه با نامه‌ای که پدرش برای آیت‌الله بروجردی نوشته بود، راهی قم شد و در مدرسه فیضیه مشغول تحصیل شد. امامی کاشانی در مدت زمان تحصیل،
 هم حجره آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی بود.

 عالم مبارز
نماینده فقید مجلس خبرگان رهبری دروس مقدمات و سطح را در محضر امام موسی صدر، مهدی حائری، محمد صدوقی، سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی، مجاهدی تبریزی و علی مشکینی آموخت و در دروس میرزا جواد تبریزی و شیخ مرتضی حائری نیز حاضر شد. 23 ساله بود که در درس خارج فقه و اصول امام خمینی، آیت‌الله بروجردی و آیت‌الله محقق داماد شرکت کرد. همچنین دروس فلسفه و عرفان را نیز نزد علامه طباطبایی و آیت‌الله سیدابوالحسن رفیعی آموخت.آیت‌الله امامی کاشانی در سال 1340 تدریس دروس سطح در مدارس علمیه تهران را آغار کرد و در سال 1342 به نجف رفت و در درس سیدمحسن حکیم و آیت‌الله خویی حضور یافت.همزمان با آغاز نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی، آیت‌الله امامی کاشانی نیز فعالیت‌های خود را از دهه 40 آغاز کرد. وی چندین مرتبه نیز به دلیل مبارزات انقلابی دستگیر و در سال 1355 نیز به گنبد کاووس تبعید شد. در سال 1356 جزو هسته مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران به شمار می‌رفت و به ساماندهی مبارزات مردم علیه رژیم پهلوی می‌پرداخت.

حضور در هیأت بازنگری قانون اساسی
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه 57، آیت‌الله امامی کاشانی به همراه جمعی از جوانان، انجمن اسلامی دانش‌آموزان را تأسیس کرد. در سال 1359 نیز به نمایندگی از مردم کاشان راهی اولین دوره مجلس شورای اسلامی شد.آیت‌الله امامی کاشانی همچنین ریاست دیوان عدالت اداری را که در سال 1361 آغاز به کار کرد برعهده داشت. وی همچنین با حکم امام خمینی به عنوان یکی از اعضای هیأت بازنگری قانون اساسی نیز بوده است. امام خمینی در سال 61 تولیت مدرسه عالی شهید مطهری را نیز به آیت‌الله امامی کاشانی سپرد.

عضویت در شورای نگهبان
آیت‌الله امامی کاشانی، در سال 1362 نیز از سوی امام خمینی به عنوان عضو شورای نگهبان منصوب شد و تا سال 1378 در این شورا عضویت داشت. وی از سال 1362 تا 1397 نیز عهده دار نمایندگی مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری بود. وی از سال ۱۳۶۰ تا لحظه درگذشت نیز سمت امام‌جمعه موقت تهران را بر عهده داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی