صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱

آیت‌الله رئیسی در دومین روز سفر خود به الجزایر در دیدار با رئیس جمهور عراق تأکید کرد

تقویت همکاری‌ها تا بازدارندگی برابر صهیونیست‌ها

امضای ۶ سند همکاری مشترک میان ایران و الجزایر

سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به الجزایر برای شرکت در هفتمین مجمع کشورهای صادرکننده گاز فرصتی فراهم کرد تا رئیس جمهور در دیدار با همتایان خارجی خود آخرین روند تحولات سیاست خارجی و موضوعات مطروحه در مسائل دوجانبه جمهوری اسلامی با کشورهای مقابل را مورد بررسی قرار دهد. در همین راستا آیت‌الله رئیسی در دومین روز سفر به الجزیره، با رؤسای خارجی از کشورهای عراق، الجزایر و بولیوی دیدار کرد.


سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به الجزایر برای شرکت در هفتمین مجمع کشورهای صادرکننده گاز فرصتی فراهم کرد تا رئیس جمهور در دیدار با همتایان خارجی خود آخرین روند تحولات سیاست خارجی و موضوعات مطروحه در مسائل دوجانبه جمهوری اسلامی با کشورهای مقابل را مورد بررسی قرار دهد. در همین راستا آیت‌الله رئیسی در دومین روز سفر به الجزیره، با رؤسای خارجی از کشورهای عراق، الجزایر و بولیوی دیدار کرد.
رئیس جمهور در دیدار با «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق، اهمیت مسأله امنیت برای ایران و عراق را مورد توجه قرار داد و مقابله با گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در نقاط مرزی را نیازمند تعامل و نقش‌آفرینی هر دو کشور دانست. آیت‌الله رئیسی با اشاره به سابقه طولانی حسن همجواری و همسایگی ملت عراق، بویژه ساکنان اقلیم کردستان با ملت ایران، نسبت به توطئه رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به این روابط هشدار داد و با یادآوری نقش تاریخی سپهبد شهید قاسم سلیمانی در جلوگیری از تحقق نقشه دشمنان علیه دولت و ملت عراق، بر ضرورت اجرای کامل توافقنامه امنیتی دو کشور مبنی بر خلع سلاح و جلوگیری از حضور و فعالیت عناصر تروریستی و تجزیه‌طلب در مرزهای جمهوری اسلامی ایران از سوی طرف عراقی تأکید کرد. رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نه در لفظ بلکه در عمل امنیت عراق را امنیت خود می‌داند و در این مسیر خون دو ملت با یکدیگر عجین شده است، تأکید کرد: باید در راستای گسترش هر چه بیشتر روابط دو کشور تلاش کرد تا دشمنان دو ملت و در رأس آنها رژیم صهیونیستی ناامید شوند. آیت‌الله رئیسی همچنین بر اجرای کامل و همه جانبه تعهدات مالی بین دو ‌کشور تأکید کرد. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از بی‌عملی برخی کشورهای عربی و اسلامی نسبت به وظایف خود در قبال مسأله فلسطین، قطع روابط تجاری و اقتصادی با رژیم صهیونیستی را راهکاری عملی برای توقف جنایتگری صهیونیست‌ها دانست و بر لزوم تقویت همکاری‌ها جهت ایجاد بازدارندگی در مقابل رژیم صهیونیستی تأکید کرد.رئیس جمهور عراق نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق فراتر از همسایگی در مرزهای جغرافیایی است و ریشه در عمیق باورهای دینی و فرهنگی دو ملت دارد، گفت: هیچ‌گاه الطاف جمهوری اسلامی و ملت ایران در مقاطع و برهه‌های حساس و تاریخی در مورد مردم عراق را فراموش نخواهیم کرد و اطمینان می‌دهیم که هرگز اجازه نخواهیم داد از خاک عراق کوچک‌ترین تعدی به خاک جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد.

تأکید بر پیگیری اجرای توافقات ایران و بولیوی
رئیس جمهور در برنامه‌ای دیگر هم با
 «لوئیس آرسه»، رئیس جمهور بولیوی دیدار کرد. آیت‌الله رئیسی در این دیدار با قدردانی از مواضع انقلابی و ضدامپریالیستی دولت و ملت این کشور، رویکرد دولت و بویژه شخص رئیس جمهور بولیوی در حمایت از فلسطین و ملت مظلوم غزه را ستودنی دانست و تأکید کرد که دفاع جانانه شما از فلسطین برای مردم این کشور قطعاً پشتوانه خوبی خواهد بود. رئیس جمهور جایگاه بولیوی در امریکای لاتین را ویژه و الهام‌بخش برای ملت‌های این منطقه عنوان کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای همکاری‌ها با دولت بولیوی مانعی ندارد و روابط اقتصادی و تجاری دو کشور باید به میزان تعاملات سیاسی دوطرف رشد و توسعه پیدا کند. آیت‌الله رئیسی همچنین بر لزوم پیگیری جدی‌تر توافقات صورت گرفته در ادوار گذشته تأکید کرد. رئیس جمهور بولیوی نیز در این دیدار با بیان اینکه نگاه ما به جمهوری اسلامی ایران فراتر از یک کشور بلکه به عنوان یک دوست و برادر است، مواضع دو کشور را در موضوعات بین‌المللی بسیار نزدیک توصیف کرد. «لوئیس آرسه» اظهار داشت: پس از نسل‌کشی در غزه روابط خود را با اسرائیل قطع کردیم و دشمنان داخلی و خارجی ما در پی آن تبلیغات منفی و جنگ روانی علیه ملت و دولت ما به راه انداختند. تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های تجارت، انرژی، خدمات فنی و مهندسی و کشاورزی در این دیدار مورد تأکید طرفین قرار گرفت.

بازدید از بزرگ‌ترین مسجد قاره آفریقا
آیت‌الله رئیسی روز گذشته نیز در ادامه برنامه‌های سفر دو روزه خود به الجزایر، با همراهی وزیر آموزش این کشور در مسجد جامع الجزایر به عنوان بزرگ‌ترین مسجد قاره آفریقا و سومین مسجد بزرگ جهان اسلام حضور یافت و ضمن بازدید از بخش‌هایی از این مسجد، در جریان روند احداث آن قرار گرفت و در ادامه همراه با نمازگزاران الجزایری فریضه نماز مغرب را بجا آورد. مسجد جامع الجزایر با معماری اسلامی- الجزایری در مساحتی به وسعت ۲۷ هکتار بنا شده است. در بالای آن بلندترین فانوس دریایی جهان قرار دارد و شامل مصلایی به وسعت دو هکتار و گنجایش ۱۲۰ هزار نمازگزار، دارالقرآن و یک مرکز فرهنگی اسلامی است. ۱۲ ساختمان و کتابخانه‌ای با یک میلیون کتاب، سالن سخنرانی و موزه هنر و تاریخ اسلامی از دیگر بخش‎های مسجد جامع الجزایر است. این مسجد، پس از مسجد النبی در مدینه منوره و مسجدالحرام در مکه، سومین مسجد بزرگ جهان محسوب می‌شود. گلدسته مسجد که از سراسر پایتخت این کشور قابل مشاهده است نیز با ۲۶۷ متر ارتفاع، بلندترین گلدسته جهان به شمار می‌رود. این گلدسته از ۴۳ طبقه تشکیل شده و دارای آسانسور است. رئیس جمهور در جریان بازدید از مسجد جامع الجزایر به ضرورت تمرکز همه مسلمانان بر موضوع فلسطین تأکید و تصریح کرد: امروز آگاهی‌بخشی نسبت به مسلمانان مظلوم فلسطینی در غزه به عنوان اصلی‌ترین موضوع جهان اسلام بلکه جهان بشریت باید در محور فعالیت مساجد در سرزمین‌های اسلامی باشد.
آیت‌الله رئیسی در جریان بازدید خود از این مسجد تاریخی با اشاره به نقش مساجد الجزایر برای ایجاد تحرک و آگاهی و بسیج نیروهای مردمی در دوره استعمار گفت: امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران مساجد را سنگر مبارزاتی علیه انحراف و مبارزه با ظلم می‌دانست و از همین ظرفیت عظیم برای پیشبرد اهداف الهی انقلاب اسلامی بهره برد.وی همچنین وحدت و انسجام را یکی از ضروری‌ترین نیازهای امروز عالم اسلام عنوان کرد و اظهار داشت: از دیگر کارکردهای مهم مساجد ایجاد وحدت و انسجام میان امت اسلامی است که مساجد می‌توانند در این زمینه نقش مؤثری ایفا کنند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران و الجزایر در قبال مسأله فلسطین موضع واحدی دارند، تصریح کرد: اگر همین اشتراک مواضع در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی در همه جهان اسلام وجود داشت، آیا صهیونیست‌ها جرأت ارتکاب این حد از جنایت علیه مظلومین فلسطینی را داشتند؟ آیت‌الله رئیسی در ادامه بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران نسبت به گسترش ارتباطات فرهنگی میان دو کشور ایران و الجزایر با محوریت مساجد و در راستای معرفت‌افزایی، علم‌افزایی و ایجاد وحدت و انسجام در جهان اسلام تأکید کرد.
 رئیس‌جمهور همچنین در محل یادمان شهدای انقلاب الجزایر حضور یافت و با نثار تاج گل به مقام شهدای این کشور ادای احترام کرد. این یادمان برای احترام به مقام شهدای انقلاب الجزایر که در نبرد استقلال علیه فرانسه در بیش از یکصد و سی سال مبارزه به شهادت رسیده‌اند بنا شده است.
مردم الجزایر در جنگ با استعمارگران فرانسوی با تقدیم یک میلیون شهید لقب «سرزمین یک میلیون شهید» را در میان کشورهای عربی و شمال آفریقا به خود اختصاص دادند.

جستجو
آرشیو تاریخی