صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱

گزارش «ایران» از آخرین نتایج انتخابات مجلس در سراسر کشور

سرنوشت 246 صندلی سبز بهارستان مشخص شد

مطابق اعلام سخنگوی ستاد انتخابات کشور، تا روز گذشته نتایج شمارش آرای انتخابات در ۱۹۸ حوزه از ۲۰۸ حوزه انتخابیه سراسر کشور نهایی شد. به گفته محسن اسلامی، «در ۱۶ حوزه انتخابیه نیز کار انتخابات به دور دوم کشیده شد، چرا که براساس قانون، نامزدهای منتخب باید دست‌کم ۲۰ درصد آرای صحیح مأخوذه را به خود اختصاص می‌دادند.»

مطابق اعلام سخنگوی ستاد انتخابات کشور، تا روز گذشته نتایج شمارش آرای انتخابات «در ۱۹۸ حوزه از ۲۰۸ حوزه انتخابیه سراسر کشور نهایی شد.» به گفته محسن اسلامی، «در 20 حوزه انتخابیه نیز کار انتخابات به دور دوم کشیده شد، چرا که بر اساس قانون، نامزدهای منتخب باید دست کم ۲۰ درصد آرای صحیح مأخوذه را به خود اختصاص می‌دادند.» بر اساس گزارش منتشر شده از سوی ستاد انتخابات کشور از نتایج شمارش آرای انتخابات در استان‌ها، ۲۳۱ نفر در مرحله نخست انتخابات، منتخب مردم شدند و به بهارستان راه یافتند. از این تعداد، 5 نفر مربوط به اقلیت‌های دینی هستند. از این رو، با احتساب 15 منتخبی که در دور نخست از حوزه انتخابیه تهران وارد مجلس شورای اسلامی شدند، می‌توان گفت سرنوشت 246 صندلی بهارستان در این دوره از انتخابات مشخص شد. به این ترتیب تعیین سرنوشت 44 صندلی باقیمانده، اعم از 15 نماینده تهران و نیز 29 نماینده سایر شهرستان‌ها به دور دوم کشیده شد.

آخرین نتایج در آذربایجان‌غربی
جدول نتایج شمارش آرای انتخابات استان‌ها که از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام شده است، روز گذشته هم به‌روزرسانی شد. در این به‌روزرسانی، تازه‌ترین نتایج قطعی انتخابات در برخی حوزه‌ها، از جمله در استان آذربایجان‌غربی اعلام شد. براساس اعلام ستاد انتخابات وزارت کشور، در حوزه انتخابیه ارومیه سیدسلمان ذاکر با کسب 115 هزار و 761 رأی، حاکم ممکان با 119 هزار و 766 رأی و شهین جهانگیری با 117 هزار و 786 رأی، به عنوان 3 نماینده مردم ارومیه به مجلس دوازدهم راه یافتند. در شهرستان بوکان، محمدقسیم عثمانی با کسب 13 هزار و 141 رأی و در حوزه انتخابیه پیرانشهر و سردشت نیز کمال حسین‌پور با کسب 44 هزار و 502 رأی به عنوان منتخب مردم این شهرستان‌ها راهی بهارستان شدند.

تعیین تکلیف دو حوزه استان اردبیل
سه منتخب حوزه انتخابیه اردبیل، نمین و سرعین در دور نخست انتخابات مشخص شدند. صدیف بدری 53 هزار و 443 رأی کسب کرد، احد بیوته با 46 هزار و 532 رأی رتبه دوم را کسب کرد و در نهایت علی نیکزاد زادثمرین با کسب 83 هزار و 984 رأی، به عنوان نخستین منتخب این حوزه از سوی مردم برگزیده شد. در حوزه انتخابیه خلخال و کوثر وحید کنعانی کلور توانست با کسب 13 هزار و 857 رأی به مجلس راه یابد.

استان اصفهان
اصفهان با عنوان حوزه انتخابیه «اصفهان، جرقویه، کوهپایه، ورزنه و هرند» 5 نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که سرنوشت همه این کرسی‌ها در دور نخست مشخص شد. به این صورت که مهدی طغیانی با کسب 112 هزار و 126 رأی، امیرحسین بانکی پورفرد با 152 هزار و 628 رأی، حامد یزدیان با 97 هزار و 398 رأی، عباس مقتدایی خوراسگانی با 119 هزار و 411 رأی و رسول بخشی دستجردی با کسب 111 هزار و 411 رأی به عنوان نمایندگان اصفهان در مجلس دوازدهم حضور می‌یابند. در حوزه انتخابیه مبارکه نیز زهرا سعیدی مبارکه با 11هزار و 906رأی پیروز انتخابات شد.

استان خراسان جنوبی
در حوزه انتخابیه «قائنات و زیرکوه» در خراسان‌جنوبی، سلمان اسحاقی توانست با کسب 33 هزار و 200 رأی پیروز دور نخست انتخابات شود.
استان خراسان‌رضوی
در حوزه انتخابیه «مشهد و کلات» حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر که نماینده فعلی مردم این شهر نیز است، با ۳۸۷ هزار رأی به عنوان منتخب نخست این حوزه دوباره به مجلس راه یافت. منتخبان دوم و سوم مشهد؛ میثم ظهوریان و علی‌اصغر نخعی‌راد هستند که سابقه نمایندگی ندارند و چهره جدید محسوب می‌شوند. چهار نامزد دیگر حوزه انتخابیه مشهد به ترتیب آرا احسان عظیمی‌راد، کاظم معتمدی‌فر، حسنعلی اخلاقی‌امیری و جواد کریمی‌قدوسی هستند که برای تعیین تکلیف ۲ صندلی دیگر این حوزه انتخابیه در مجلس دوازدهم، در مرحله دوم با هم رقابت خواهند کرد. در این میان، جواد کریمی‌قدوسی، نماینده ادوار هشتم، نهم، دهم و یازدهم مجلس از این حوزه انتخابیه است.

استان خراسان‌شمالی
در خراسان‌شمالی، روز گذشته نتیجه قطعی آرای حوزه انتخابیه «بجنورد، مانه و سملقان، جاجرم، گرمه و راز و جرگلان» اعلام شد. براین اساس سیدمحمد پاک‌مهر با کسب 50 هزار و 387 رأی و محمدمهدی شهریاری با 76 هزار و 67 رأی به مجلس راه یافتند. در حوزه انتخابیه شیروان، عباس قدرتی زوارم با 14 هزار و 965 رأی در دور نخست پیروز انتخابات شد.

استان خوزستان
در حوزه انتخابیه اندیمشک، جهانبخش قلاوند با 47 هزار و 365 رأی به مجلس راه یافت. در اهواز، باوی، حمیدیه و کارون، مجتبی یوسفی با 94 هزار و 488 رأی، سیدحسین موسوی‌زاده با 81 هزار و 943 رأی و محمد امیر با 78 هزار و 431 رأی به مجلس راه یافتند. در خرمشهر مصطفی مطورزاده با 13هزار و 454 رأی پیروز شد و در مسجد سلیمان علی عسگر ظاهری عبده‌وند با 28 هزار و 698 رأی برنده انتخابات شد.

استان زنجان
در حوزه انتخابیه زنجان و طارم، تنها مصطفی طاهری با 46 هزار و 568 رأی در دور نخست پیروز شد و محمد اسماعیلی و نبی‌اله محمدی برای تعیین دیگر نماینده این حوزه انتخابیه به دور دوم راه یافتند.

استان های سیستان و بلوچستان
و فارس
از مجموع ۲۹۷ هزار و ۵۵۴ رأی مأخوذه در شهر زاهدان، حسینعلی شهریاری با ۶۵ هزار و ۳۲ رأی و فداحسین مالکی با ۶۳ هزار و ۲۷۷ رأی حائز اکثریت آرا شدند. این دو نماینده فعلی زاهدان در مجلس یازدهم هستند.
در استان فارس هم نتایج آرای حوزه انتخابیه شیراز و زرقان روز گذشته اعلام شد. در این حوزه روح‌الله نجابت با 78 هزار و 351 رأی و جعفر قادری 59 هزار و 62 رأی در دور نخست به مجلس دوازدهم راه یافتند. این دو نماینده شیراز در مجلس یازدهم هم هستند. سرنوشت دو نماینده باقیمانده شیراز از رقابت میان سیداسماعیل حسینی، علیرضا پاک فطرت، روح‌الله مرزوقی و ابراهیم عزیزی مشخص خواهد شد.

استان قزوین
این استان 4 نماینده در مجلس دارد. در بویین زهرا، روح‌الله عباس‌پور با 22هزار و 3 رأی و در تاکستان عباس بیگدلی با 23 هزار و 703 رأی به مجلس راه یافتند.
در شهر قزوین فاطمه محمدبیگی و سالار ولایت‌مدار، به ترتیب با 52 هزار
و 754 رأی و 60 هزار و 29 رأی راهی بهارستان شدند.

استان‌های لرستان، مرکزی و کرمانشاه
در حوزه انتخابیه بروجرد در استان لرستان، فاطمه مقصودی با 17هزار و 343 رأی و عباس گودرزی با 27 هزار و 140 رأی در دور نخست پیروز شدند. در درود و ازنا هم روح‌الله لک علی‌آبادی با 18هزار و 391 رأی برنده دور نخست شد. در استان مرکزی در حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب، سیدمحمد جمالیان با 44 هزار و 243 رأی و نادرقلی ابراهیمی با 39 هزار و 561 رأی به بهارستان راه یافتند. در حوزه انتخابیه اسلام آبادغرب و دالاهو در کرمانشاه، مجتبی بخشی‌پور با 30 هزار و 537 رأی راهی بهارستان شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی